Betænkning afgivet af
Arbejdsmarkedsudvalget den 13. april 2011
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2011 og var til 1.
behandling den 15. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 21. december 2010 dette
udkast til udvalget, jf. AMU alm. del - bilag 80. Den 24. februar
2011 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotat til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren og 1 spørgsmål til
socialministeren til skriftlig besvarelse, som disse har
besvaret.
Samråd
Arbejdsmarkedsudvalget har stillet 1 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren og socialministeren til mundtlig
besvarelse. Ministrene har besvaret spørgsmålet i et
samråd i Arbejdsmarkedsudvalget den 6. april 2011.
Andre møder
Den 30. marts 2011 blev der afholdt en minihøring om
lovforslaget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF
og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ministeren stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
kan stemme for det af ministeren stillede
ændringsforslag.
Socialdemokraternes, Socialistisk Folkepartis, Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget finder
grundlæggende, at lovforslaget vil medføre en markant
forringelse af forsørgelsesgrundlaget for den svageste
gruppe ledige, der vil blive yderligere marginaliseret. De
personer, der berøres af lovforslaget, er karakteriseret ved
at være socialt udsatte, have en meget lav disponibel
indkomst og have andre problemer end ledighed. Det er mindretallets
opfattelse, at en indkomstreduktion vil have en negativ effekt for
de berørte personers livskvalitet og sociale integration, og
for de personer, der har en anden etnisk baggrund end dansk, vil
det desuden begrænse mulighederne for vellykket ?integrati?on
i det danske samfund.
Det er mindretallets opfattelse, at den gruppe, der
berøres af lovforslaget, skal hjælpes ind på
arbejdsmarkedet eller i uddannelse gennem en koordineret
beskæftigelses-, social-, sundheds- og integrationsindsats,
og at en indskrænkning af forsørgelsesgrundlaget ikke
vil medføre en beskæftigelseseffekt, der står
mål med den forarmelse, forslaget vil medføre.
I forhold til forslaget om at ændre den nuværende
450-timers-regel til en 225-timers-regel er der tale om en
skærpelse af kravene for at oppebære retten til
kontanthjælp. Af bemærkningerne til lovforslaget
fremgår det, at den nuværende regel - oprindelig en
300-timers-regel og senere den nuværende 450-timers-regel -
blev indført for at sikre, at begge parter i et
ægtepar står til rådighed for arbejdsmarkedet.
Mindretallet er uforstående over for udgangspunktet, idet
forpligtigelsen til at stå til rådighed for
arbejdsmarkedet, herunder ret og pligt til aktivering, er
uafhængig af en given indkomstreduktion efter længere
tids ledighed.
Af bemærkningerne fremgår det ydermere, at man med
skærpelsen af 450-timers-reglen vil bygge videre på
»de positive erfaringer med 300-timers-reglen på
kontanthjælpsområdet.« Mindretallet skal i den
forbindelse ikke undlade at bemærke, at der til dato ikke er
foretaget en effektanalyse af 300- eller 450-timers-reglen, hvorfor
erfaringsgrundlaget langtfra er fyldestgørende, og der er
således ikke belæg for at konkludere, at
300-timers-reglen har haft en positiv effekt.
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd udarbejdede i
2007 en undersøgelse af, hvilken betydning 300-timers-reglen
havde haft, 8 måneder efter frakendelse af kontanthjælp
var trådt i kraft. Undersøgelsen udgør et
øjebliksbillede, der viser, at hovedparten af de
berørte kontanthjælpsmodtagere ikke kom i arbejde. Af
undersøgelsen fremgår det ydermere, at der i gruppen
af kontanthjælpsmodtagere, der havde fået frakendt
kontanthjælpen, var en tydelig overrepræsentation af
kvinder med anden etnisk baggrund end dansk, der havde alvorlige
sundhedsproblemer eller psykiske lidelser. Omkring halvdelen af de
personer, der havde fået frakendt kontanthjælpen
på undersøgelsestidspunktet, havde måttet
fravælge at købe fodtøj til deres børn
og gå til tandlægen, mens hver femte havde undladt at
betale for el, gas, telefon el. lign. Tilsvarende angav hver femte,
at de ikke kunne betale for deres børns
fritidsaktiviteter.
Undersøgelsen dokumenterer således, at
frakendelse af kontanthjælp har voldsomme sociale
konsekvenser for de berørte, herunder deres familier,
hvilket også bemærkes i en lang række af de
indkomne høringssvar, herunder bl.a. fra
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd
og Dansk Socialrådgiverforening.
I forhold til forslaget om reduktion af boligstøtte ved
manglende forældreansvar finder mindretallet det ikke
godtgjort, at en indkomstreduktion vil forbedre forældrenes
evner til at kunne varetage deres forældreansvar. En
?reduktion i boligstøtten vil tværtimod medføre
yderligere marginalisering, forværre den enkelte families
økonomiske og psykosociale livssituation samt
vanskeliggøre finansiering af fritidsaktiviteter for det
enkelte barn eller den enkelte unge. Og mindretallet finder
det bekymrende, at den unge bliver ansvarliggjort i forhold til
familiens økonomi ved manglende ressourcer til f.eks. at
gennemføre en uddannelse.
Mindretallet kan heller ikke støtte forslaget om
uændret boligstøtte i tilfælde af en reduktion i
kontant- eller starthjælp, idet forslaget netto ligeledes vil
medføre en indkomstreduktion for de svageste ledige. Da
boligstøtte ydes som en hjælp til at betale husleje,
frygter mindretallet, at en reduktion vil medføre en
stigning i antallet af boligudsættelser. Det bemærkes i
den forbindelse, at antallet af boligudsættelser samlet set
er fordoblet siden 2001. Mindretallet noterer sig, at denne
bekymring deles af Rådet for Socialt Udsatte, Dansk
Socialrådgiverforening, Boligselskabernes Landsforening og
LO. Mindretallet noterer sig ydermere, at Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd tidligere har dokumenteret,
at netop kontanthjælpsmodtagere og børnefamilier med
små børn i forvejen er overrepræsenteret i
gruppen af personer, der udsættes af deres bolig.
Mindretallet deler heller ikke regeringens opfattelse af, at
uændret boligstøtte ved nedsættelse af
kontanthjælp samt reduktion af boligstøtte ved
manglende forældreansvar vil forbedre forholdene i
ghettoområderne og styrke integrationen.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»01. I §
8, stk. 5, som bliver stk. 6, ændres »stk.
1-4« til: »stk. 1-5«.
02. I
§ 8, stk. 6, som bliver stk. 7,
ændres to steder »stk. 1-5« til: »stk.
1-6«.
03. I
§ 8 a, stk. 1, ændres
»§ 8, stk. 5« til: »§ 8, stk.
6«.«
04. I
§ 24 d, stk. 1 og 2, og § 24 e, stk.
3, ændres »§ 8, stk. 6« til:
»§ 8, stk. 7«.
05. I
§ 44, stk. 2, § 46, stk. 4,
og § 47, stk. 3, ændres
»§ 8, stk. 5« til: »§ 8, stk.
6«.«
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at der
indsættes et nyt stk. 5 i § 8, og at § 8, stk. 5 og
6, herefter bliver § 8, stk. 6 og 7. Der er alene tale om en
teknisk rettelse.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen
(V) Louise Schack Elholm (V) Ulla Tørnæs (V) Bent
Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Helle Sjelle (KF) fmd. Charlotte Dyremose (KF) Anders
Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Lone
Møller (S) Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Eigil Andersen (SF) Karsten
Hønge (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod
(EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 156
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Minihøring om lovforslaget onsdag
den 30. marts 2011 |
5 | Ændringsforslag fra
beskæftigelsesministeren |
6 | Materiale fra udvalgets minihøring
den 30. marts 2011 |
7 | Udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 156
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om ministeren vil foranledige, at
den undersøgelse og den monitorering i forhold til
internationale konventioner, som anbefales i Institut for
Menneskerettigheders høringssvar, iværksættes,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvor stor en del af de ramte
kvinder, som er kommet i arbejde, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om en person, der på mindre end
12 måneder opnår 225 timers arbejde, vil være
berettiget til kontanthjælp med det samme, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. , om at indhente en udtalelse fra
socialministeren om, hvorvidt socialministeren er enig i, at
lovforslaget isoleret set vil øge problemerne med
udsættelse af lejere som følge af reduktioner i
såvel kontanthjælp som boligstøtte, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. , om det er i overensstemmelse med
barnets tarv at forringe levevilkårene væsentligt, og
om FN's børnekonvention dermed overholdes, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om fremsendelse af dokumentation for,
at det ikke er muligt/meget svært at besætte
»småjob«, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. , om det er folks egen skyld, hvis de
ikke får et arbejde, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. om undersøgelse i forhold til
at belyse, hvad der virker i forhold til at få
kontanthjælpsmodtagere i arbejde, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om bekræftelse af, at kvinder,
der blive ramt af 300-timers-reglen, er mindre tilbøjelige
til at komme i arbejde end mænd, samt afspejling heraf i
ligestillingsvurderingen af lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om oversendelse af talepapiret fra
samrådet den 6. april 2011 om lovforslaget, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om oversendelse af talepapiret fra
samrådet den 6. april 2011 om lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om at uddybe demografien for de
berørte grupper, opdelt på henholdsvis
beskæftigede og ikke beskæftigede, herunder
særskilt redegøre for antallet af kvinder, der er ramt
af 300/450-timers-reglen, og for kvinder, der er kommet i job/ikke
kommet i job som følge af den hidtidige ordning, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. , om det er regeringens forventning,
at lovforslaget vil have samme effekt som den hidtidige ordning,
nemlig at flere kvinder end mænd vil miste retten til
hjælp, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
14 | Spm. , om ministeren er enig med Henning
Bach, SFI, i at SFI's rapport om 300-timers-reglen ikke er en
effektmåling, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
| |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 156
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om, hvorvidt
lovforslaget isoleret set vil øge problemerne med
udsættelse af lejere som følge af reduktioner i
såvel kontanthjælp som boligstøtte, til
beskæftigelsesministeren og socialministeren |