Fremsat den 23. februar 2011 af
transportministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om anlæg af Nordlig Omfartsvej ved
Næstved
§ 1. Transportministeren bemyndiges
til
1) at anlægge en hovedlandevej
nord om Næstved fra Slagelsevej til Køgevej.
2) at nedklassificere den
nuværende hovedlandevej 151 (rute 14),
Næstved-Ringsted, mellem det sydlige rampekryds ved
omfartsvejens tilslutning til Ringstedgade og afslutningen af den
nuværende hovedlandevej 151 ved Enggårdsvej til
kommunevej og
3) at nedklassificere den
nuværende hovedlandevej 614 (rute 54),
Næstved-Rønnede, mellem tilslutningen af den nordlige
omfartsvej ved Køgevej og den nuværende afslutning af
hovedlandevej 614 umiddelbart øst for rundkørslen ved
Køgevej/Øverup Allé til kommunevej.
Stk. 2. Strækninger, der skal
henholdsvis anlægges og nedklassificeres, fremgår af
lovens bilag 1.
§ 2. Transportministeren kan i
særlige tilfælde efter anmodning fra ejeren
ekspropriere en ejendom, der berøres særligt
indgribende af det i loven nævnte projekt, før
tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Stk. 2. Erstatningen fastsættes af
ekspropriations- og taksationsmyndighederne i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
§ 3. Loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Linjeføring for Nordlig
Omfartsvej ved Næstved.
alt="Udkast lovforslag Næstved
nordlige omfartsvej Size: (681 X 480)" border="no" name="Udkast
lovforslag Næstved nordlige omfartsvej" src="BL463_6_0.png"
style="margin: 0 0 0 0"
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | | | | 1. | Lovforslagets hovedindhold og
baggrund | | 1.1 | Hovedindhold | | 1.2 | Baggrund | 2. | Supplerende VVM-undersøgelse | 3. | Lovforslagets indhold | 4. | Beskrivelse af vejanlægget | | 4.1 | Funktion og kvalitet | | 4.2 | Tværprofil | | 4.3 | Linjeføring og tilslutninger | | 4.4 | Sideanlæg | | 4.5 | Lokalvejnet og stier | | 4.6 | Faunapassager og hegning | | 4.7 | Erstatningsnatur | | 4.8 | Støjreducerende
foranstaltninger | | 4.9 | Vejudstyr og beplantning | | 4.10 | Vejafvanding | | 4.11 | Naboarealer | 5. | Trafikale konsekvenser | 6. | Trafiksikkerhed | 7. | Plan- og beskyttelsesforhold | 8. | Alternativer | 9. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 9.1 | Anlægs- og
samfundsøkonomi | | 9.2 | Konsekvenser for Vejdirektoratet | 10. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 11. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 12. | Miljømæssige
konsekvenser | | 12.1 | Arealindgreb og barrierevirkning | | 12.2 | Støj, luft og klima | | 12.3 | Natur, landskab og fortidsminder | | 12.4 | Friluftsliv | | 12.5 | Overfladevand og grundvand | | 12.6 | Ressourceforbrug | | 12.7 | Forurenet jord | 13. | Forholdet til EU-retten | 14. | Høring over lovforslaget | 15. | Sammenfattende skema | | | |
|
1. Lovforslagets hovedindhold
og baggrund
1.1 Hovedindhold
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til
transportministeren til at anlægge en omfartsvej nord om
Næstved fra Vestre Ringvej/Slagelsevej til Køgevej
(jf. lovens bilag 1), herunder etablering af en højbro over
Susådalen. Vejen anlægges som en 2+1
motortrafikvej, der bliver ca. 7 km lang.
Lovforslaget indeholder endvidere en bemyndigelse
til at nedklassificere den nuværende hovedlandevej 151 (rute
14), Næstved - Ringsted, mellem det sydlige rampekryds ved
omfartsvejens tilslutning til Ringstedgade og afslutningen af den
nuværende hovedlandevej 151 ved Enggårdsvej til
kommunevej og at nedklassificere den nuværende hovedlandevej
614 (rute 54), Næstved - Rønnede, mellem tilslutningen
af den nordlige omfartsvej ved Køgevej og den
nuværende afslutning af hovedlandevej 614 umiddelbart
øst for rundkørslen ved Køgevej/Øverup
Allé til kommunevej.
Lovforslaget er et led i udmøntningen af
aftalen af 2. december 2009 mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om "Bedre veje mv." og
aftalen af 26. november 2010 mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance
om "Bedre mobilitet".
Med en omfartsvej nord om Næstved vil man
forbedre forholdene for den regionale trafik i området og det
lokale trafikmiljø i Næstved by. Ved etablering af en
nordlig omfartsvej ved Næstved vil den nuværende
østlige ringvej i Næstved (Østre Ringvej) blive
aflastet, og der vil blive skabt en direkte forbindelse mellem
statsvejene til Slagelse, Ringsted og Rønnede.
Næstved Nordlige Omfartsvej har et samlet
anlægsbudget på 680,6 mio. kr. og forventes at kunne
ibrugtages senest i år 2016.
1.2 Baggrund
Det tidligere Storstrøms Amt vedtog i
december 2006 regionplantillæg nr. 6 til Storstrøms
Amts regionplan 2005-2017 med henblik på anlæg af en
nordlig, østlig og sydlig omfartsvej ved Næstved. I
forbindelse med kommunalreformen påtog staten sig ansvaret
for den videre planlægning af den nordlige
omfartsvej, mens Næstved Kommune påtog sig
ansvaret for den videre planlægning af den østlige og
sydlige del af omfartsvejsprojektet.
2. VVM-undersøgelse,
konsolidering og supplerende VVM-undersøgelse
VVM-redegørelsen for en nordlig omfartsvej
ved Næstved, der blev udarbejdet af det tidligere
Storstrøms Amt i 2005- 2006, omfattede en ca. 7 km lang
omfartsvej planlagt som en 2+1 motortrafikvej forberedt til
udbygning til 4 spor. VVM-redegørelsen omfattede en nordlig
omfartsvej, en østlig og sydlig fordelingsvej samt mindre
"bynære fordelingsveje". For den nordlige omfartsvej blev
undersøgt en linjeføring nord om Humlebjerget samt en
linjeføring syd om Humlebjerget. Amtsrådet godkendte
den 20. december 2006 endeligt regionplantillægget for
anlæg af omfartsvejene ved Næstved, herunder valg af
den nordlige linjeføring som hovedforslag for den nordlige
omfartsvej. Den sydlige linjeføring blev fravalgt af amtet
bl.a. som følge af påvirkning af naturskovspartierne
ved Humlebjerg og vandhuller syd for Humlebjerg.
Det fremgår af aftalen om "En grøn
transportpolitik" af 29. januar 2009, mellem regeringen (Venstre og
Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance,
at Vejdirektoratet skal konsolidere det af det nu nedlagte
Storstrøms Amt planlagte projekt for en nordlig omfartsvej
ved Næstved.
Konsolideringen blev gennemført i 2009 og
omfattede en teknisk, miljømæssig og økonomisk
gennemgang af det foreliggende projekt. Konsolideringen er
sammenfattet i rapporten "Nordlig omfartsvej, Næstved -
konsolidering af VVM-redegørelse - september 2009".
I forbindelse med Vejdirektoratets konsolidering
blev foreslået nogle ændringer af det amtslige projekt,
hvoraf de væsentligste er:
- Ændret
normaltværsnit og sti i eget tracé
-
Tilslutningsanlæg ved Fensmarkvej udgår
- Ændret
udformning af fordelingsanlæg ved Køgevej
- Ændret
udformning ved passagen af Susåen og Ringstedbanen (passage
på en højbro i stedet for en lavbro, der samtidig var
ført under banen)
Det fremgår af aftalen om "Bedre veje mv."
af 2. december 2009, mellem regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti og Liberal Alliance, at der skal anlægges en
nordlig omfartsvej ved Næstved som en 2+1 motortrafikvej med
en højbro over Susåen og med de øvrige ovenfor
nævnte ændringer til det amtslige projekt.
Da krydsningen med en højbro over
Susåen ikke indgik i amtets regionplantillæg, blev det
i aftalen af 2. december 2009 endvidere besluttet, at der i 2010
skulle foretages en supplerende VVM-undersøgelse for
højbroen over Susåen.
Den supplerende VVM-undersøgelse blev
gennemført i 2010 og er sammenfattet i rapporten "Nordlig
omfartsvej ved Næstved - supplerende VVM-undersøgelse,
rapport 365, 2010" og desuden dokumenteret i den tekniske rapport
"Omfartsvej nord om Næstved, teknisk rapport - juni 2010. "
Begge rapporter er tilgængelige på Vejdirektoratets
hjemmeside. Projektet har været drøftet med
Miljøcenter Roskilde og Næstved Kommune.
Det eksterne rådgivningsfirma Capacent har
gennemført en ekstern kvalitetssikring af projektet for
Transportministeriet.
I forlængelse af den supplerende
VVM-undersøgelse og den offentlige høring heraf, blev
det foreslået at ændre udformningen af
tilslutningsanlægget ved Ringstedgade fra et "B-anlæg"
til et "hankeanlæg". Det fremgår af aftalen om "Bedre
mobilitet" af 26. november 2010, at Vejdirektoratet vil være
særligt opmærksom på den endelige udformning af
rampekrydsene ved Ringstedgade. Den endelige udformning
afgøres i detailprojekteringsfasen.
Miljøcenter Roskilde vurderer, at der ikke
er behov for yderligere undersøgelser inden projektets
igangsættelse.
3. Lovforslagets indhold
På baggrund af det konsoliderede projekt,
den supplerende VVM-undersøgelse og aftalerne af 2. december
2009 om "Bedre veje mv." og af 26. november 2010 om "Bedre
mobilitet" foreslås, at transportministeren bemyndiges til at
anlægge en ca. 7 km lang 2+1 motortrafikvej nord om
Næstved fra Slagelsevej til Køgevej. Strækningen
fremgår af lovens bilag 1. Vejen anlægges i
hovedtræk svarende til det af Storstrøms Amt tidligere
planlagte projekt. Projektet gennemføres dog med de af
Vejdirektoratet anbefalede ændringer, nemlig et ændret
tværprofil, en ændret udformning af fordelerringen ved
Køgevej, fjernelse af et tilslutningsanlæg ved
Fensmarksvej samt med anlæg af en højbro over
Susåen og jernbanen Ringsted-Vordingborg i stedet for en
lavbro over Susåen. Tilslutningsanlægget ved
Ringstedgade anlægges som et hankeanlæg.
Endvidere foreslås en bemyndigelse af
transportministeren til at nedklassificere den nuværende
hovedlandevej 151 (rute 14), Næstved - Ringsted, mellem det
sydlige rampekryds ved omfartsvejens tilslutning til Ringstedgade
og afslutningen af den nuværende hovedlandevej 151 ved
Enggårdsvej samt den nuværende hovedlandevej 614 (rute
54), Næstved - Rønnede, mellem tilslutningen af den
nordlige omfartsvej ved Køgevej og afslutningen af den
nuværende hovedlandevej 614 umiddelbart øst for
rundkørslen ved Køgevej/Øverup Allé til
kommuneveje.
Endelig foreslås en bemyndigelse af
transportministeren til i særlige tilfælde at fremrykke
ekspropriation af ejendomme, der berøres særligt
indgribende ved anlæg af omfartsvejen.
4. Beskrivelse af
vejanlægget
4.1 Funktion og kvalitet
Omfartsvejen anlægges som en 2+1
motortrafikvej, som indpasses i det omgivende miljø og
landskab på en æstetisk og miljømæssigt
afbalanceret måde, og som har høj
trafiksikkerhedsmæssig standard. Omfartsvejen forventes at
have en tilladt hastighed på 90 km/t. Dog forventes den
tilladte hastighed at blive 80 km/t på den østligste
del af strækning hen mod krydset ved Køgevej.
4.2 Tværprofil
Omfartsvejen anlægges som en 2+1-sporet
motortrafikvej med en bredde på 19 m. Tværprofilet
består af 3 kørespor a 3,5 m, 1 overkørbar
midterrabat på 1,5 m, 2 kantbaner a 0,5 m samt 2 yderrabatter
a 3 m.
4.3 Linjeføring og
tilslutninger
Den overordnede linjeføring fremgår
af lovens bilag 1.
Omfartsvejen tilsluttes i vest den eksisterende
rundkørsel ved Vestre Ringvej/Slagelsevej.
Fra rundkørslen krydser omfartsvejen
Ladbyvej ved indkørslen til Beredskabsstyrelsens
øvelsesterræn.
Videre mod øst krydser omfartsvejen den nu
nedlagte Slagelsebane. Omfartsvejen passerer den nordlige kant af
Humlebjerget og krydser Susåen og jernbanen
Ringsted-Vordingborg via en højbro. Broen bliver knap 200 m
lang og får en højde på 12-13 m.
Øst for broen etableres et nyt
tilslutningsanlæg med tilslutning til Ringstedgade.
Tilslutningsanlægget udføres som et hankeanlæg,
hvis endelige udformning afgøres i
detailprojekteringsfasen.
Sorøvej forlægges mod nord og
føres under jernbanen, hvorfor der skal etableres en ny
banebro. Den forlagte Sorøvej tilsluttes Ringstedgade.
Øst for Ringstedgade krydser omfartsvejen
Vridsløsevej, og øst herfor passerer omfartsvejen
over Fensmarkvej.
Omfartsvejen afsluttes ved Køgevej lige
syd for DR's sendestation. Her anlægges en fordelerring over
omfartsvejen, hvor den planlagte nye østlige omfartsvej samt
Køgevejs vestlige gren tilsluttes, og hvor omfartsvejen
tilsluttes med to par ramper. Fra fordelerringen etableres en
vejgren mod Fensmark. Indtil Næstved Kommune anlægger
en evt. ny vej til Fensmark benyttes vejstykket som adgangsvej til
DR's sendestation samt to andre ejendomme.
4.4 Sideanlæg
Der etableres ingen sideanlæg
(rastepladser) eller buslommer på strækningen.
4.5 Lokalvejnet og stier
Ladbyvej føres over omfartsvejen på
en ny bro. Den nedlagte Slagelsebane er planlagt ombygget til en
dobbeltrettet sti, der passerer under omfartsvejen.
Vridsløsevej føres over omfartsvejen på en ny
bro.
Fensmarkvej afbrydes nord for omfartsvejen,
føres under omfartsvejen og tilsluttes igen syd for
omfartsvejen ad et nyt vejstykke syd for og parallelt med
omfartsvejen. Anlæg af en evt. forbindelse mod syd til den
eksisterende Øverup Allé sker på foranledning
af Næstved Kommune.
Jeshøjvej afbrydes ved omfartsvejen og
Kalsagervej føres under omfartsvejen.
Der er langs hele omfartsvejen planlagt en
dobbeltrettet fællessti. Langs Slagelsevejs nordside findes
en dobbeltrettet fællessti, hvis længdeprofil er
forberedt til at passere den nye vej i en underføring.
Omfartsvejens dobbeltrettede fællessti tilsluttes denne sti
og forløber langs vejens sydside.
Den nye dobbeltrettede sti føres med over
højbroen, Ringstedbanen og Ringstedgade, men følger
derefter igen sit eget tracé gennem
tilslutningsanlægget ved Ringstedgade, hvor der etableres
tilslutning til de krydsende stier. Der etableres også
tilslutning til Fensmarkvej. Den dobbeltrettede stiforbindelse
fortsætter frem til fordelerringen ved Køgevej. Ved
fordelerringen splittes den dobbeltrettede sti op og forbindes til
eksisterende enkeltrettede stier langs Køgevej.
Endelig fastlæggelse af ændringer i
det lokale vejnet og stisystem vil ske i detailprojekteringsfasen
og i forbindelse med ekspropriationskommissionens behandling.
4.6 Faunapassager og
hegning
Der anlægges 3 faunapassager. Der
opsættes paddehegn på to lokaliteter. Der
opsættes vildthegn langs vejen i de områder, hvor der
er færdsel af vildt og i øvrigt, hvor der kan
være en trafiksikkerhedsmæssig risiko for
påkørsel af dyr.
4.7 Erstatningsnatur
Omfartsvejen forventes ikke at påvirke
fredsskovsarealer.
Der påregnes anlagt ca. 12
erstatningsbiotoper og kompensationsvandhuller.
Den endelige placering og udformning af
erstatningsnatur fastlægges i forbindelse med
detailprojekteringen i dialog med Naturstyrelsen.
4.8 Støjreducerende
foranstaltninger
Støjforholdene blev analyseret i
Storstrøms Amts VVM-undersøgelse. I forbindelse med
Vejdirektoratets konsolidering i 2009 blev der foretaget nye
støjberegninger med den nye fællesnordiske
støjberegningsmodel Nord2000. I den supplerende
VVM-undersøgelse fra 2010 blev der gennemført nye
støjberegninger af effekten af at etablere en højbro
over Susåen.
Omfartsvejen anlægges med
støjreducerende asfalt. Derudover monteres 2 m høje
støjskærme på begge sider af selve
højbroen over Susåen. Skærmene er ca. 200 m
lange.
Den endelige fastlæggelse af
støjafskærmningens omfang og udformning
fastlægges i detailprojekteringsfasen.
Der vil forekomme støjgener under
anlægsfasen, primært fra transport- og
entreprenørmaskiner, men i en kort periode også fra
nedramning af træpæle til midlertidige fundamenter til
højbroen i Susådalen.
Støjgenerne vil blive søgt
minimeret ved at yde tilskud til facadeisolering til især
enkeltliggende særligt støjbelastede ejendomme.
Tilskuddets størrelse afhænger af
støjbelastningen. Ved boliger med en støjbelastning
på mere end 73 dB (decibel) ydes tilskud på 90 % af
omkostningen til facadeisolering, ved et støjniveau i
størrelsesordnen 68-73 dB ydes tilskud på 75 %, og ved
et støjniveau i størrelsesordnen 63-68 dB ydes
tilskud på 50 %. Det maksimale beløb pr. bolig er pr.
3. kvartal 2010 fastsat til 116.020 kr. inkl. moms
(byggeomkostningsindeks for boliger 121,9 2010). Hvilke boliger der
vil blive tilbudt tilskud til støjisolering,
fastlægges i selve detailprojekteringsfasen.
4.9 Vejudstyr og
beplantning
Omfartsvejen udstyres med vejtavler,
autoværn og kantpæle. Afmærkning på
kørebanen vil blive udført med reflekterende
afmærkning.
Der etableres ikke vejbelysning langs vejen, da
strækningen er beliggende i åbent land, men der
opsættes vejbelysning i alle rundkørsler og
signalanlæg. Ligeledes etableres belysning i alle
stiunderføringer.
Skråninger og øvrige vejarealer
beplantes, hvor det findes hensigtsmæssigt i forhold til
trafiksikkerhed, æstetik og naturhensyn.
4.10 Vejafvanding
Der etableres grøfter og trug langs vejen.
Vejvandet ledes via dræn til regnvandsbassiner, der etableres
med dykkede afløb, hvilket betyder at regnvandsbassinet har
olieudskillerfunktion og lukkemekanismer, der kan tilbageholde
forurenende stoffer og kontrollere udløbet af
vandmængden til det omgivende miljø. Der er planlagt 4
regnvandsbassiner, hvoraf de 2 bassiner er serieforbundet,
før udledning sker til Susåen vest for den nye
højbro. Hvor vejanlæg og bassiner placeres i
områder med drikkevandsinteresser, vil der blive
udført tiltag til beskyttelse mod nedsivning af vejvand.
Dette gælder lokalt ved vejens start og afslutning.
Endelig placering og udformning af afvandingen
fastlægges i forbindelse med detailprojekteringen.
4.11 Naboarealer
Den nordlige omfartsvej ved Næstved
anlægges primært på markarealer i
randområdet mellem byzone syd for omfartsvejen og
landbrugszone nord for. På den vestligste del af
strækningen passerer omfartsvejen syd for Ladby og mellem
boligområdet Ganges Bro og skovarealet Humlebjerg. På
den østlige del af strækningen passerer omfartsvejen
syd for bebyggelsen Vridsløse og Øverup Huse.
5. Trafikale konsekvenser
Det er ved hjælp af en trafikmodel
beregnet, at der på strækningen fra Slagelsevej til
Ringstedgade vil være en årsdøgntrafik på
ca. 15.000 biler i 2030, mens der på strækningen fra
Ringstedgade til Køgevej vil være en
årsdøgntrafik på ca. 7.800. Det er i
trafikberegningerne forudsat, at den østlige og sydlige
omfartsvej også er anlagt.
Anlæg af omfartsvejen vil medføre
tidsbesparelser for de trafikanter, der vil benytte den nye
omfartsvej. Anlæg af omfartsvejen vil medføre mindre
trafikarbejde gennem Næstved by, idet trafikken mellem
Slagelse (rute 22) og Rønnede (rute 54) ikke længere
skal køre en omvej gennem Næstved by. Det samme
gælder fra Ringstedgade (rute 14) mod Rønnede og
omvendt. Anlægget af omfartsvejen vil medføre en
stigning i det samlede trafikarbejde.
6. Trafiksikkerhed
Anlæg af omfartsvejen nord om Næstved
vil samlet set forbedre trafiksikkerheden, da den nye omfartsvej er
mere sikker end de eksisterende veje, som aflastes.
7. Plan- og
beskyttelsesforhold
Projektet berører blandt andet et
område, hvor der forekommer arter, der er opført
på EF-habitatdirektivets bilag IV. EF-habitatdirektivet
forpligter Danmark til at træffe de nødvendige
foranstaltninger til at indføre en beskyttelsesordning i de
naturlige yngle- og rasteområder for de arter, som er listet
på EF-habitatdirektivets bilag IV, også uden for de
egentlige habitatområder. Beskyttelsen betyder bl.a. forbud
mod beskadigelse eller ødelæggelse af arternes
udbredelsesområder.
De bilag IV-arter, der kan blive påvirket
af omfartsvejen, er markfirben, flere arter af flagermus, stor
vandsalamander og spidssnuet frø. Der indgår en
række afværgeforanstaltninger i projektet, som vil
sikre, at den økologiske funktionalitet af yngle- og
rastepladser bliver opretholdt for bilag IV-arter.
Selve Susåen med de nærmeste
omgivelser samt mose og sø langs Vasegrøften fra
Ganges Bro til Slagmose udgør en del af
EF-habitatområde nr. 194 - Suså med Tystrup Bavelse
Sø og Slagmosen (Natura2000 område). I
projektområdet er udpegningsgrundlaget for
EF-habitatområde nr. 194 knyttet til selve
åløbene.
De arter og naturtyper, der udgør
udpegningsgrundlaget, og som er registreret eller formodes at
forekomme i Susåen og Vasegrøften, er de 2 fiskearter
pigsmerling og bæklampret samt naturtyperne "vandløb
med vandplanter" og "bræmmer med høje urter" samt
sumpvindelsnegl. Forlægningen af Sorøvej vil
berøre kanten af Natura2000-området med de 2
naturtyper rigkær og kalk overdrev som findes i
området.
Der er derfor ved tilrettelæggelsen af
arbejdet fundet løsninger, der i VVM-undersøgelsen er
vurderet at påvirke miljøet mindst muligt. Samlet set
vurderes det i VVM-undersøgelsen for anlægs- og
driftsfasen, at projektet ikke vil påvirke gunstig
bevaringsstatus for arter og naturtyper på
udpegningsgrundlaget i EF-habitatområdet.
Da det oprindeligt planlagte vejanlæg med
Regionplantillæggets vedtagelse i 2006 har været en del
af den efterfølgende planlægning for kommunen,
forventes der ikke væsentlige planmæssige
ændringer, der kan komme i konflikt med
vejanlægget.
Der er dog i 2007 udarbejdet en skovrejsningsplan
for Vridsløse Statsskov. I planen er der taget hensyn til
vejanlægget, der gennemskærer skoven. Det vurderes i
VVM-undersøgelsen på denne baggrund, at der ikke vil
være konflikt mellem vejanlægget og skovrejsningen. Der
udlægges ikke erstatningsskov ved gennemskæringen af
Vridsløse Statsskov.
Næstved Kommune har også udlagt nyt
lavbundsareal syd for Vridsløse med henblik på at
åbne og restaurere flere vandløb. Planerne er endnu
ikke eksakte, men kommunen har oplyst, at udpegningen ikke vil
være til hinder for, at vejanlægget kan etableres. Det
betyder dog, at der evt. skal indarbejdes nye passager til
vandløb i vejanlægget på den
pågældende strækning. Dette vil blive
drøftet med Næstved Kommune i den videre
detailprojektering. Det vurderes derfor i VVM-undersøgelsen,
at vejanlægget ikke vil være i konflikt med nogle af de
vedtagne lokalplaner.
Der vil generelt blive indarbejdet
foranstaltninger til sikring af grundvandets kvalitet i forbindelse
med detailprojekteringen.
De konkrete tilladelser og dispensationer, der er
nødvendige for anlæggets gennemførelse, vil
blive søgt løbende i forbindelse med projekteringen
af anlægget.
Næstved Kommune har meddelt, at kommunen er
indstillet på at give de nødvendige tilladelser i
medfør af planloven, naturbeskyttelsesloven,
miljøbeskyttelsesloven, vandløbsloven og museumsloven
til at gennemføre projektet.
Miljøcenter Roskilde har meddelt sin
principgodkendelse af projektet med en række
bemærkninger, der fremgår af høringsnotatet
efter den offentlige høring (8. juli - 2. september 2010) af
den supplerende VVM-redegørelse. Der vil i den kommende
detailprojekteringsfase blive taget hensyn til Miljøcentrets
bemærkninger. Dette gælder blandt andet det endelige
omfang og placering af erstatningsnatur.
8. Alternativer
I Storstrøms Amts VVM-undersøgelse
var der undersøgt en løsning med en sydligere
linjeføring på den vestlige del af strækningen.
Den sydligere linjeføring blev imidlertid fravalgt af amtet
bl.a. som følge af påvirkning af naturskovspartierne
ved Humlebjerg og vandhuller syd for Humlebjerg.
9. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
9.1 Anlægs- og
samfundsøkonomi
Anlægsoverslaget for anlæg af
Næstved Nordlige Omfartsvej er udarbejdet efter
Transportministeriets retningslinjer for ny budgettering af
anlægsprojekter på vej- og baneområdet.
Anlægsoverslaget er opgjort på fire
niveauer: Fysikoverslag, basisoverslag, ankerbudget
(projektbevilling) og samlet anlægsbudget (totaludgift).
Fysikoverslaget er udarbejdet ved hjælp af
Vejdirektoratets overslagssystem. Det vil sige, at det er baseret
på teoretiske mængder fra det foreliggende
skitseprojekt og enhedspriser og erfaringer fra de seneste,
sammenlignelige anlægsarbejder.
Fysikoverslaget er behæftet med usikkerhed,
da udgifter til bl.a. ekspropriationer, ledningsomlægninger,
jordarbejder og asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist
på forhånd. Projektets detaljerede udformning,
mængder m.v. kendes først på et senere
tidspunkt, ligesom udviklingen i priserne på ejendomsmarkedet
og konjunktur- og konkurrencesituationen på
licitationstidspunktet er af væsentlig betydning for
anlægsudgifternes endelige størrelse.
I henhold til principperne for ny
anlægsbudgettering har det eksterne rådgivningsfirma
Capacent for Transportministeriet gennemført en ekstern
kvalitetssikring, som har omfattet en vurdering af Vejdirektoratets
økonomiske overslag, risikostyring og
samfundsøkonomiske analyse samt projektorganisering og
udbudsstrategi. Den eksterne kvalitetssikring har ikke
afdækket væsentlige fejl eller mangler i
Vejdirektoratets beregninger og metode for opgørelse af
anlægsoverslag m.m.
Der er på den baggrund udarbejdet et
basisoverslag for omfartsvejen på 523,6 mio. kr. i
2011-priser (vejindeks 169,7). I overslaget indgår udgifter
til etablering af anlægget, arealerhvervelse, projektering,
tilsyn og administration, men ikke moms.
I henhold til retningslinjerne for ny
anlægsbudgettering vil projektbevillingen på
finansloven (ankerbudgettet) være basisoverslaget tillagt 10
%, dvs. 575,9 mio. kr. Ved indbudgettering på finansloven
afsættes yderligere en central reserve på 20 % i
Transportministeriet. Det samlede anlægsbudget vil
således være 680,6 mio. kr., jf. tabel 1 nedenfor.
| | | Tabel
1: Basisoverslag, ankerbudget og
samlet anlægsbudget. Prisniveau 2011 og vejindeks 169,7. | | | | Basisoverslag Mio. kr. | Ankerbudget (basisoverslag + 10 pct.) Mio. kr. | Samlet anlægsbudget (basisoverslag + 30 pct.) Mio. kr. | 523,5 | 575,9 | 680,6 | | | |
|
Projektets omkostninger og fordele for samfundet
er opgjort i henhold til Transportministeriets manual for
samfundsøkonomisk analyse. På baggrund af disse
opgørelser er beregnet en intern rente for projektet.
Den interne rente er den rente, som opnås
med den investerede kapital, når alle fordele og omkostninger
opgøres over den samlede projektperiode. Den interne rente
skal mindst svare til den samfundsøkonomiske
kalkulationsrente på 5 %, for at projektet har et positivt
samfundsøkonomisk afkast. Det bemærkes, at en
række miljøeffekter, herunder barrierevirkning, tab af
naturværdier og støj i naturområder samt
arealindgreb ved anlægsprojekter, ikke
værdisættes i den samfundsøkonomiske analyse.
Herudover er der i forbindelse med Vejdirektoratets konsolidering
ikke gennemført beregning og værdisætning af
luftforurening bortset fra CO2.
Den interne rente for projektet er beregnet til
14,6 % i forhold til ankerbudgettet og 12,9 % i forhold til den
samlede anlægsbevilling.
Anlæg af Næstved Nordlige Omfartsvej
vil kunne gennemføres efter følgende tidsplan:
| | 2011: | Detailprojektering | 2012: | Besigtigelse | 2013: | Ekspropriation | 2013-2016: | Anlæg | 2016: | Åbning og
færdiggørelsesarbejder mv. | | |
|
Bevillingerne i 2011-priser (indeks 169,7)
forventes at fordele sig, som anført i Tabel 2 nedenfor.
| | | Tabel
2. Årsfordelt
anlægsbudget | | | | År | Ankerbudget (projektbevilling) Mio. kr. | Samlet anlægsbudget Mio. kr. | 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 I alt | 8,4 44,1 81,7 137,8 149,1 130,5 24,3 575,9 | 9,9 52,1 96,6 162,9 176,2 154,2 28,7 680,6 | |
|
9.2 Konsekvenser for
Vejdirektoratet
Arbejdet forestås af Vejdirektoratet og har
således primært økonomiske og administrative
konsekvenser for Vejdirektoratet i forbindelse med anlæg og
drift.
Arbejdet med at beskrive anlægget i et
detailprojekt, som kan danne baggrund for udbud, udføres af
Vejdirektoratet i samarbejde med eksterne
rådgivningsfirmaer.
Vejdirektoratet og dets bygherrerådgivere
fører tilsyn med entreprenørernes arbejde for at
sikre, at arbejdet leveres i overensstemmelse med den aftalte
kvalitet, tidsplan og pris. Herudover skal projektforløbet
styres, kontrolleres, dokumenteres og evalueres, og den
nødvendige information formidles til trafikanter og naboer.
Trafikafviklingen skal overvåges, og
trafiksikkerhedsmæssige indsatser skal gennemføres.
Vejdirektoratet vil løbende undersøge og
afprøve mulighederne for anvendelse af nye metoder og ny
teknologi med henblik på at optimere projektet
trafiksikkerhedsmæssigt, miljømæssigt og
økonomisk.
Af den samlede udgift er der til projektering,
tilsyn og administration budgetteret med 17 % for anlæg af
omfartsvejen. De 17 % er forudsat fordelt med 4,6 % til
lønninger til Vejdirektoratets eget personale, ca. 7,4 % til
eksterne rådgivere og ca. 5,0 % til øvrige
driftsudgifter.
Vejdirektoratets projektbevilling til anlæg
af Nordlige Omfartsvej ved Næstved på 575,9 mio. kr.
optages på finanslovens § 28.21.20. Anlæg af
hovedlandeveje mv. (Anlægsbev. ) og den centrale reserve
på 104,7 mio. kr., svarende til 20 % af basisoverslaget,
optages på finanslovens § 28.11.13.
Anlægsreserve (Anlægsbev. ).
Der vil tillige være merudgifter til
vedligeholdelse af vejen.
10. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Anlæg af Næstved Nordlige Omfartsvej
vil forbedre trafikafviklingen i og omkring Næstved og
reducerer derved transportudgifterne for erhvervslivet. Det vil
forbedre virksomhedernes muligheder for at have et effektivt
samspil med kunder, underleverandører og
samarbejdspartnere.
I anlægsfasen skønnes der at
være en direkte og indirekte beskæftigelse på ca.
400 mandår.
De afledte økonomiske konsekvenser vil
primært være sparet tid og sparede
kørselsomkostninger. Den sparede tid for erhvervssegmentet
har en værdi i størrelsesordenen 57 mio. kr.
(prisniveau 2010, markedspriser) i åbningsåret 2016.
Der vil være ekstra kørselsomkostninger på 3
mio. kr. Besparelsen vil efterfølgende være stigende i
takt med væksten i trafikken.
For så vidt angår de strukturelle
økonomiske virkninger for erhvervslivet kan nævnes, at
en forbedret fremkommelighed normalt forventes at give positive
effekter for erhvervslivet. I den forbindelse er det også af
væsentlig betydning, at en del af de tidsbesparelser, der
ikke direkte kan henføres til erhvervstrafik, og dermed som
afledt økonomisk effekt, kan henføres til trafik
mellem bolig og arbejdssted, som giver erhvervslivet en positiv
effekt i form af fordele for de ansatte.
11. Administrative konsekvenser
for borgerne
Det færdige anlæg vil samlet set
forbedre trafik- og miljøforholdene for borgerne i
området. Anlægget berører direkte og indirekte
en række mennesker bl.a. i form af ekspropriationer og gener
i forbindelse med anlægsarbejderne.
Vejdirektoratet lægger vægt på
at holde tæt kontakt til grundejere i hele
anlægsperioden. I det videre forløb i
anlægsprocessen vil ejere og brugere af de berørte
ejendomme blive orienteret direkte dels ved breve fra
Vejdirektoratet og ekspropriationsmyndighederne om
anlægsarbejdernes tidsplan og fremdrift, dels ved personlig
kontakt til ejere og brugere og ved afholdelse af møder med
grundejerforeninger m.v. Borgerne har endvidere mulighed for at
holde sig løbende orienteret om anlægsarbejdet
på www.vejdirektoratet.dk.
12. Miljømæssige
konsekvenser
I det konsoliderede projekt samt den supplerende
VVM-undersøgelse af projektet er redegjort for de forventede
miljømæssige konsekvenser af vejanlægget.
Konsekvenserne er resumeret nedenfor.
12.1 Arealindgreb og
barrierevirkning
Anlæg af omfartsvejen vil fortrinsvis
berøre åbne områder i landzone.
Arealer der ejes af Næstved Kommune stilles
vederlagsfrit til rådighed for projektet. Der forventes
eksproprieret 50 - 55 ha. til vejanlægget, hvoraf
Næstved Kommune ejer ca. halvdelen. Ekspropriationen vil
berøre ca. 15 ejendomme. Det er anslået, at 2
ejendomme forventes totaleksproprieret.
For at gennemføre anlægsarbejderne
er det nødvendigt at disponere over arbejdsarealer.
Størrelsen af disse arealer vurderes til ca. 10 ha.
Arealerne reetableres og afleveres efter endt brug tilbage til
ejerne.
Omfanget af ekspropriationer vil blive fastlagt
endeligt af ekspropriationskommissionen, der skal godkende
projektet ved en besigtigelsesforretning. Alle ekspropriationer
gennemføres efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008.
Vejens barrierevirkning vil ikke være
væsentlig, da alle skærende veje og stier enten
opretholdes eller omlægges i fornødent omfang.
12.2 Støj, luft og
klima
Der foreligger støjberegninger både
fra det konsoliderede projekt og fra den supplerende
VVM-undersøgelse. Eksisterende støjafskærmning
er medregnet i beregningerne. De anvendte trafiktal er den
beregnede trafik for 2030, med fuld udbygning af også den
østlige og sydlige omfartsvej.
Støjberegningerne omfatter de
væsentligste veje i det undersøgte område,
ligesom eksisterende støjafskærmning er medtaget.
Omfartsvejen vil overordnet medføre, at en
del af trafikstøjen i Næstved by flyttes ud på
omfartsvejen. Dermed opnås generelt en
støjmæssig aflastning af boliger i Næstved. Til
gengæld vil der i det åbne land omkring byen
optræde trafikstøj, hvor der ikke tidligere har
været støj i væsentligt omfang.
I Storstrøms Amts oprindelige
VVM-redegørelse (der dækker alle tre omfartsveje)
fremgår det, at antallet af støjbelastede boliger
samlet set bliver mindre end i den situation, hvor der ikke bliver
etableret nye veje. Bag ændringerne kan ligge betydelige
omfordelinger af støjen. Nogle boliger vil blive udsat for
mindre støj, mens andre får mere støj.
Antallet af boliger med en støjbelastning
over Miljøministeriets vejledende grænseværdi
for støjbelastede boliger på 58 dB (decibel) er
beregnet for den nordlige omfartsvej og det berørte vejnet i
forbindelse med Vejdirektoratets konsolidering. Der er ingen
sammenhængende boligområder, som vil live belastet med
mere end 58 dB, men der er 3-4 enkeltliggende ejendomme på
den sydvestlige side af Sorøvej, som vil blive
støjbelastet med mere end 58 dB fra det nye vejanlæg.
Nogle af disse ejendomme vil få en lavere
støjbelastning fra Sorøvej, fordi denne vej på
strækningen nærmest Ringstedgade forlægges mod
nordøst. Boliger længere mod nordvest i Ganges Bro
udsættes først og fremmest for støj fra
Sorøvej.
Der vil blive opsat 2 m høje
støjskærme langs hele højbroen. Der anvendes
støjreducerende belægning på hele
strækningen.
I VVM-undersøgelsen vurderes det
overordnet, at omfartsvejen giver en bedre luftkvalitet for
beboerne i Næstved by, idet anlæg af omfartsvejen
reducerer trafikken inde i byen.
Vejdirektoratet forventer en lille stigning i
emissioner af forurenende stoffer. Etablering af en nordlig
omfartsvej ved Næstved vil indebære en forøgelse
af trafikarbejdet og dermed energiforbrug og emissioner. Den
forventede stigning i kørehastigheden kan isoleret set
også medføre stigning i emissioner, mens det vil
trække i den anden retning, at hastigheden på
omfartsvejen må forventes at være mere
jævn end på de nuværende vejalternativer.
Der forventes således mindre stigninger i de samlede
emissioner men også positive effekter af, at trafikarbejde
flyttes fra by til land. Det vurderes i VVM-undersøgelsen,
at CO2-udledningen vil øges med ca. 2.000 ton pr.
år. Omfartsvejen medfører samlet set en omfordeling af
emissionerne, hvorved der opnås en reduktion af emissionerne
i byområder, der modsvares af lidt større stigninger i
det åbne land. Da omfartsvejen forløber i det
åbne land med gode spredningsbetingelser, vurderes det i
VVM-undersøgelsen, at luftforureningskoncentrationerne vil
være langt under de vejledende grænseværdier.
12.3 Natur, landskab og
fortidsminder
Miljøkonsekvenserne ved
anlægsprojektet er vurderet i det konsoliderede projekt samt
den supplerende VVM-undersøgelse. Anlægsarbejdet skal
delvist foregå i et område beskyttet af
Naturbeskyttelseslovens § 3 og EF-habitatdirektivet.
Selve Susåen med de nærmeste
omgivelser samt mose og sø langs Vasegrøften fra
Ganges Bro til Slagmose udgør en del af
EF-habitatområde nr. 194 - Suså med Tystrup Bavelse
Sø og Slagmosen. I projektområdet er
udpegningsgrundlaget for EF-habitatområde nr. 194 knyttet til
selve å-løbene.
De arter og naturtyper, der udgør
udpegningsgrundlaget, og som er registreret eller formodes at
forekomme i Susåen og Vasegrøften, er de 2 fiskearter
pigsmerling og bæklampret samt naturtyperne "vandløb
med vandplanter" og "bræmmer med høje urter" samt
sumpvindelsnegl. Forlægningen af Sorøvej vil
berøre kanten af Natura2000-området med de 2
naturtyper rigkær og kalk overdrev samt område med
sumpvindelsnegl beliggende tæt på.
Herudover er der registreret forekomst af
markfirben, flere arter af flagermus, stor vandsalamander og
spidssnuet frø, der er opført på
EF-habitatdirektivets bilag IV. Der er i forbindelse med
konsolideringen af projektet gennemført supplerende
feltundersøgelser af områdets flagermus. Det har
medført, at der vil være fokus på tidlig
gennemførelse af afværgeforanstaltninger for at
opnå bedst effekt. Træfældning søges
reduceret til et minimum, og evt. brug af belysning ved natarbejde
i nærheden af flyveruter begrænses mest muligt. Der
etableres efter behov "hop-overs" i form af beplantning så
tidligt som muligt i projektforløbet.
Der er derfor ved tilrettelæggelsen af
arbejdet fundet løsninger, der i VVM-undersøgelsen
vurderes at påvirke miljøet mindst muligt. Samlet set
vurderes det i VVM-undersøgelsen for anlægs- og
driftsfasen, at den økologiske funktionalitet for bilag
IV-arterne kan opretholdes, og at projektet ikke vil påvirke
gunstig bevaringsstatus for arter og naturtyper på
udpegningsgrundlaget i EF-habitatområdet. Det er i
VVM-undersøgelsen vurderet, at projektet vil medføre
midlertidige påvirkninger af de beskyttede naturtyper i
anlægsfasen, men at områderne genoprettes naturligt,
eller ved midlertidig pleje, ved anlægsfasens
ophør.
Vejdirektoratet vil i forbindelse med projektet
opstille et overvågningsprogram for Natura2000-området
for den strækning, der krydser Susåen.
I programmet vil der ske overvågning af
projektets påvirkninger af naturforholdene under og efter
anlægsperioden med fokus på effekter af
afværgeforanstaltninger for arter og naturtyper på
udpegningsgrundlaget samt bilag IV-arter.
Overvågningsprogrammet vil også omfatte en tidsplan for
overvågning, som maksimalt vil vare 5 år, efter
anlægget er taget i brug. Miljøcenter Nykøbing
Falster, Naturstyrelsen og Næstved Kommune vil blive
inddraget i det videre arbejde med
overvågningsprogrammet.
Der er ingen registrerede fortidsminder på
linjeføringen vest for Humlebjerg, men landskabet har
potentiale til at rumme bosættelser fra bondestenalder,
bronzealder eller jernalder, hvorfor man kan forvente at
støde på sådanne. I engområdet øst
for Humlebjerg og Suså passeres en fredet høj, men
udenfor dens 100 meters beskyttelseszone. Vejbyggeri på
strækningen kan måske støde på
overpløjede gravhøje.
Ladby er udpeget til bevaringsværdig
helhed, bl.a. på grund af sit velbevarede landsbymiljø
og de tilhørende omgivelser. Linjeføringen
gennemskærer en række diger, hvilket betyder, at
udskiftningsstrukturen i disse områder påvirkes.
Ved Ladby og Vridsløse er der formodninger
om fortidsminder i form af broer eller vad ved omfartsvejen. Ved
Vridsløse er der en ødekirke og et kulturarvsareal
sydvest for byen. Det er i VVM-undersøgelsen vurderet, at
omfartsvejen ikke påvirker disse.
Inden anlægsarbejdet går i gang, vil
Næstved Museum foretage en arkæologisk
forundersøgelse på de arealer, der berøres af
vejanlægget. Omkostningerne hertil afholdes af
anlægsbevillingen.
12.4 Friluftsliv
Anlæg af højbroen berører
friluftslivet i og omkring Susådalen, der vil blive
påvirket af støj og arbejdstrafik i
anlægsperioden. Rastepladsen for kanoer nord for broen samt
kanosejlads på Susåen kan i store træk
opretholdes under (og efter) anlægsarbejderne. Eventuelle
spærringer af kanosejlads vil blive søgt tilrettelagt
udenfor sæsonen eller i givet fald i så korte perioder
som muligt.
Næstved Kommunes "Grøn plan 2009 -
2021" angiver at området syd og nord for Ganges Bro er
udpeget som grøn kile. Projektet vil ikke være til
hindring for dette.
12.5 Overfladevand og
grundvand
Vejvand opsamles og føres via ledninger og
grøfter til regnvandsbassiner, hvor urenheder
bundfældes, og afstrømningen reguleres, inden vandet
føres videre til det nærmeste vandløb eller
lign.
Alle regnvandsbassiner etableres med dykkede
afløb, dvs. at regnvandsbassinet har olieudskillerfunktion
og lukkemekanismer, der kan tilbageholde forurenede stoffer.
Vejvandet vil pga. etablering af
regnvandsbassiner ikke medføre væsentlige skader i
vandløbene, hverken i form af erosion eller forurening.
Skulle der ske et uheld på vejen, der f.eks. medfører
olieudslip, vil olien kunne opsamles fra regnvandsbassinet, inden
den løber ud i vandløbet.
Udledning af renset vejvand vil ske til
Susåen og tilføres de nedstrøms beliggende
EF-habitatområder. På baggrund af beregninger af den
forøgede mængde vejvand der tilføres
EF-habitatområderne er det i VVM-undersøgelsen
vurderet, at Susåens vandføring er tilstrækkelig
til, at der ikke vil blive udledt tungmetaller i koncentrationer i
udløbspunktet, der overskrider de fastsatte kvalitetskrav.
Herudover sker en fortynding gennem vandløbssystemet,
hvorfor det i VVM-undersøgelsen vurderes, at naturtyper og
arter på udpegningsområdet ikke vil tage skade af
udledning af tungmetaller i vejvand i de størrelsesordener,
der udledes.
Linjeføringen berører to
områder med særlige drikkevandsinteresser med
indsatsområde til beskyttelse af grundvandet. Desuden findes
en enkelt indvindingsboring med beskyttelseszone, som
påvirkes af projektet. Der skal i forbindelse med
anlægsarbejdet tages de nødvendige forholdsregler for
at sikre dette.
12.6 Ressourceforbrug
Forbrug af råstoffer er opgjort på
baggrund af et skitseprojekt for vej, bro og afvanding.
Forbruget omfatter ca. 45.000 tons ny asfalt og
100.000 m3 stabilgrus og bundsikring. Til broerne påregnes et
forbrug på ca. 10.000 m3 beton.
Asfalt og grus fra opbrydning af de eksisterende
veje genbruges i videst mulige udstrækning.
12.7 Forurenet jord
Hele området nord for Næstved er
blevet områdeklassificeret som følge af
byudviklingsplaner. Det betyder, at der kræves analyser af
jorden, hvis denne skal bortskaffes. På baggrund af
oplysninger om, at forurening kun findes i nye veje og ved
jernbanestrækninger forventes det ikke, at man vil finde
jordforurening andre steder på strækningen i
åbent land.
Forurenet rabatjord langs de eksisterende veje,
som skal fjernes ved tilslutningerne til omfartsvejen, vil som
udgangspunkt indgå i vejanlægget.
Håndtering af jord vil ske på en
måde, så eventuelle konflikter i anlægs- og
driftsfasen minimeres. Ved arbejde i forurenet jord skal jorden
bortskaffes eller indbygges i projektet efter særlige regler
i henhold til gældende lovgivning og bestemmelser.
13. Forholdet til EU-retten
De gennemførte
miljøundersøgelser og høringer opfylder
kravene i Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni 1985
om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning
på miljøet med senere ændringer (VVM-direktivet)
(EF-Tidende 1985, nr. L 175, side 40) samt Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for
deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og
programmer på miljøområdet og om ændring
af Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så
vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse (EF Tidende 2003, nr. L 156, side 17).
Påvirkninger af Fuglebeskyttelses- og
habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til
Rådets direktiv 79/409/EØF af 2. april 1979 om
beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer
(Fuglebeskyttelsesdirektivet) (EF-Tidende 1979, nr. L 103, side 1)
og Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere
ændringer (Habitatdirektivet) (EF-Tidende 1995, nr. L 1,
side 135) er beskrevet i forbindelse med
miljøvurderingen i den supplerende VVM-undersøgelse.
I 11.3 er beskrevet oplæg til et overvågningsprogram,
der iværksættes for at overvåge tilstand og
påvirkning af ovennævnte områder.
14. Høring over
lovforslaget
Lovforslaget har været i høring hos
Næstved Kommune, Region Sjælland, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, DI Transport, Dansk
Transport og Logistik (DTL), Movia og Forenede Danske Motorejere
(FDM).
| | | 15. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Mindreudgifter for stat, region og
kommune, som følge af færre trafikuheld | Udgift for staten på 680,6 mio.
kr. (2011-priser inkl. tillæg på 30 %). Merudgifter til
drift og vedligeholdelse | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Meradministration for Vejdirektoratet i
anlægsfasen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Vejanlægget forventes at
medføre reducerede transportudgifter. Forøgelse af
beskæftigelsen i bygge- og anlægssektoren i
anlægsperioden | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Betydelig forbedring for trafikanterne
på omfartsvejen og aflastning af trafikken på
alternative veje | Gennemførelse af projektet vil
medføre ekspropriation af en række ejendomme | Miljømæssige
konsekvenser | Reduktion af støjgener og
emissioner i byområde | Samlet stigning i emissioner af
luftforurenende stoffer og CO2. Berøring af EF-habitatområder
kræver særlig opmærksomhed, evt. midlertidig
pleje, evt. mindre erstatningsbiotoper | Forholdet til EU-retten | Susåen og Vasegrøften
udgør en del af EF-habitatområde nr. 194.
Forlægningen af Sorøvej vil ligeledes berøre
Natura2000-område. Det er i VVM-undersøgelsen
vurderet, at hverken anlægsfasen eller driftsfasen af
projektet vil påvirke en gunstig bevaringsstatus for arter og
naturtyper i udpegningsområdet. Det vil gennem
afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag blive sikret,
at de arter, der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke
påvirkes negativt af vejanlægget. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse i nr. 1
indeholder en bemyndigelse af transportministeren til at
anlægge en ca. 7 km lang Næstved Nordlig Omfartsvej.
Endvidere foreslås, at transportministeren bemyndiges til at
nedklassificere den nuværende hovedlandevej 151 (rute 14),
Næstved - Ringsted, mellem det sydlige rampekryds ved
omfartsvejens tilslutning til Ringstedgade og afslutningen af den
nuværende hovedlandevej 151 ved Enggårdsvej til
kommunevej, og at nedklassificere den nuværende hovedlandevej
614 (rute 54), Næstved - Rønnede, mellem tilslutningen
af den nordlige omfartsvej ved Køgevej og den
nuværende afslutning af hovedlandevej 614 umiddelbart
øst for rundkørslen ved Køgevej/Øverup
Allé til kommunevej.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger og lovens bilag 1.
Til § 2
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1
indebærer, at transportministeren i særlige
tilfælde efter anmodning fra ejeren kan ekspropriere en
ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet,
før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Endvidere foreslås i stk. 2, at erstatningen
fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i
lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom.
De ordinære ekspropriationer til
vejanlægget vil ske med hjemmel i vejlovens § 43 og
efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr.
1161 af 20. november 2008. Ekspropriationerne ledes af
Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på
Øerne.
De ordinære ekspropriationer til
vejanlæg af denne type kan normalt forventes
gennemført 1½-3 år efter vedtagelsen af en
anlægslov, da ekspropriationerne først kan
gennemføres, når Vejdirektoratet har udarbejdet et
detailprojekt, og ekspropriationskommissionen har afholdt de
nødvendige besigtigelser og godkendt projektet.
Med forslaget vil transportministeren som
nævnt få hjemmel til i særlige tilfælde at
fremrykke ekspropriationstidspunktet for ejendomme, der
berøres særligt indgribende af projektet. Ved
»særligt indgribende« sigtes almindeligvis til en
situation, hvor det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at
den pågældende ejendom vil blive totaleksproprieret i
forbindelse med projektet. Selv om kravet om, at ejendommen skal
berøres særligt indgribende af omfartsvejsplanerne, er
opfyldt, skal også betingelsen om, at der skal være
tale om et særligt tilfælde være opfyldt,
førend transportministeren kan ekspropriere de
pågældende ejendomme på et tidspunkt forud for de
ordinære ekspropriationer. Som eksempler på
særlige tilfælde kan nævnes, at en fremrykket
ekspropriation kan afværge væsentlige økonomiske
konsekvenser, eller at ejendommen ønskes overtaget af
særlige personlige årsager, herunder sygdom, alder,
familieforøgelse eller andre sociale forhold. Forventede
ændringer i ejendomspriserne kan ikke i sig selv anses for at
udgøre en væsentlig økonomisk konsekvens.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, således at
projektering mv. herefter kan igangsættes.