Fremsat den 23. februar 2011 af
transportministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om anlæg af Nykøbing Falster
Omfartsvej
§ 1. Transportministeren bemyndiges
til
1) at anlægge en hovedlandevej fra
Skovalléen til Gedser Landevej som en omfartsvej øst
om Nykøbing Falster,
2) at nedklassificere den
nuværende hovedlandevej 501 (rute E55), Nykøbing
Falster-Sydmotorvejen, mellem Banegårdskrydset og
tilslutningen af omfartsvejen ved Skovalléen til kommunevej,
og
3) at nedklassificere den
nuværende hovedlandevej 506 (rute E55), Nykøbing
Falster-Gedser, mellem Banegårdskrydset og tilslutningen af
omfartsvejen ved Gedser Landevej til kommunevej.
Stk. 2. Strækninger, der
henholdsvis skal anlægges og nedklassificeres, fremgår
af lovens bilag 1.
§ 2. Transportministeren kan i
særlige tilfælde efter anmodning fra ejeren
ekspropriere en ejendom, der berøres særligt
indgribende af det i loven nævnte projekt, før
tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Stk. 2. Erstatningen fastsættes af
ekspropriations- og taksationsmyndighederne i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
§ 3. Loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Linjeføring for
Nykøbing Falster Omfartsvej.
alt="NYT KORT 21 Size: (655 X 407)" border="no"
name="NYT KORT 21" src="BL464_7_0.png" style="margin: 0 0 0 0"
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Lovforslagets hovedindhold og
baggrund | | 1.1 | Hovedindhold | | 1.2 | Baggrund | 2. | Konsolidering af den amtslige
VVM-undersøgelse | 3. | Lovforslagets indhold | 4. | Beskrivelse af vejanlægget | | 4.1 | Funktion og kvalitet | | 4.2 | Tværprofil | | 4.3 | Linjeføring og tilslutninger | | 4.4 | Sideanlæg | | 4.5 | Lokalvejnet og stier | | 4.6 | Faunapassager og hegning | | 4.7 | Erstatningsnatur | | 4.8 | Støjafskærmning | | 4.9 | Vejudstyr og beplantning | | 4.10 | Vejafvanding | | 4.11 | Naboarealer | 5. | Trafikale konsekvenser | 6. | Trafiksikkerhed | 7. | Plan- og beskyttelsesforhold | 8. | Alternativer | 9. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 9.1 | Anlægs- og
samfundsøkonomi | | 9.2 | Konsekvenser for Vejdirektoratet | 10. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 11. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 12. | Miljømæssige
konsekvenser | | 12.1 | Arealindgreb og barrierevirkning | | 12.2 | Støj, luft og klima | | 12.3 | Natur, landskab og fortidsminder | | 12.4 | Friluftsliv | | 12.5 | Overfladevand og grundvand | | 12.6 | Ressourceforbrug | | 12.7 | Forurenet jord | 13. | Forholdet til EU-retten | 14. | Høring over lovforslaget | 15. | Sammenfattende skema |
|
1. Lovforslagets hovedindhold
og baggrund
1.1 Hovedindhold
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse af
transportministeren til at anlægge en 5,8 km lang omfartsvej
fra Skovalléen til Gedser Landevej som Nykøbing
Falster Omfartsvej (jf. lovens bilag 1). Lovforslaget indeholder
endvidere en bemyndigelse til at nedklassificere den
nuværende hovedlandevej 501 (rute E55), Nykøbing
Falster-Sydmotorvejen, mellem Banegårdskrydset og
tilslutningen af omfartsvejen ved Skovalléen og den
nuværende hovedlandevej 506 (rute E55), Nykøbing
Falster-Gedser mellem Banegårdskrydset og tilslutningen af
omfartsvejen ved Gedser Landevej til kommunevej.
Lovforslaget er et led i udmøntningen af
aftalen om "En grøn transportpolitik" af 29. januar 2009
mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Liberal Alliance.
Nykøbing Falster Omfartsvej forventes at
kunne ibrugtages i år 2014. Projektets samlede budget er
på 222,3 mio. kr. (2011-priser).
1.2 Baggrund
Det tidligere Storstrøms Amt vedtog i
december 2006 regionplantillæg nr. 6 til Storstrøms
Amts regionplan 2005-2017 om anlæg af en omfartsvej ved
Nykøbing Falster. I forbindelse med kommunalreformen
påtog staten sig ansvaret for den videre planlægning af
omfartsvejen.
Med en omfartsvej ved Nykøbing Falster,
der forløber fra Skovalléen og øst om byen
frem til Gedser Landevej, vil man opnå at aflaste den
eksisterende hovedlandvej (rute E55), Gedser-Nykøbing
Falster-Sydmotorvejen, som går igennem Nykøbing
Falster by. Nykøbing Falster Omfartsvej har til formål
at forbedre forholdene for den regionale trafik i området og
det lokale trafikmiljø i Nykøbing Falster by.
2. Konsolidering af den
amtslige VVM-undersøgelse
I forbindelse med aftalen om "En grøn
transportpolitik" af 29. januar 2009 besluttede forligspartierne,
at Vejdirektoratet skulle foretage en konsolidering af det
foreliggende beslutningsgrundlag, hvorefter der tages endeligt
stilling til projektet. Det blev endvidere besluttet, at
Vejdirektoratet skulle gennemføre konsolideringen i 2010.
Konsolideringen er gennemført og omfatter en gennemgang af
det tekniske, miljømæssige og økonomiske
grundlag for det forhenværende Storstrøms Amts
projekt.
Konsolideringen har vist, at vejen kan
anlægges i store træk som planlagt i Storstrøms
Amts VVM-undersøgelse. Der er dog undervejs i
konsolideringen peget på en række tekniske og
miljømæssige forhold, som kunne gennemføres
anderledes i forhold til amtets projekt:
- Vejens
linieføring justeres således, at
vådområder for padder ikke berøres af
vejanlægget.
- Vejens
linieføring er udformet således, at der er stopsigt
på hele strækningen.
-
Rundkørslerne etableres med shunts, og underført
shunt ved Skovalléen udgår.
- Cykelsti langs
Gedser Landevej føres af trafiksikkerhedsmæssige
hensyn under omfartsvejen (ved den sydlige rundkørsel).
- Der etableres en
underføring af Kristiansmindegaardene pga. tung
landbrugstrafik.
- Mindre
omlægning af Tingsted Å end tidligere forudsat.
Miljøcenter Roskilde har på baggrund
af konsolideringen oplyst, at der ikke vurderes at være behov
for yderligere miljøundersøgelser for at projektet
for omfartsvejen øst om Nykøbing Falster kan
igangsættes.
3. Lovforslagets indhold
På baggrund af den gennemførte
konsolidering og aftalen om "En grøn transportpolitik" af
29. januar 2009 foreslås, at transportministeren bemyndiges
til at anlægge en ca. 5,8 km lang hovedlandevej fra
Skovalléen til Gedser Landevej. Strækningen
fremgår af lovens bilag 1. Vejen anlægges i
hovedtræk svarende til forslaget i Vejdirektoratets
konsolidering.
Endvidere foreslås en bemyndigelse af
transportministeren til at nedklassificere den nuværende
hovedlandevej 501 (rute E55), Nykøbing Falster-Sydmotorvejen
mellem Banegårdskrydset og tilslutningen af omfartsvejen ved
Skovalléen og den nuværende hovedlandevej 506 (rute
E55), Nykøbing Falster-Gedser, mellem Banegårdskrydset
og tilslutningen af omfartsvejen ved Gedser Landevej.
Endelig foreslås en bemyndigelse af
transportministeren til i særlige tilfælde at fremrykke
ekspropriation af ejendomme, der berøres særligt
indgribende ved anlæg af omfartsvejen.
4. Beskrivelse af
vejanlægget
4.1 Funktion og kvalitet
Omfartsvejen anlægges som en 2-sporet
landevej, som indpasses i det omgivende miljø og landskab
på en æstetisk og miljømæssig afbalanceret
måde, og som har høj trafiksikkerhedsmæssig
standard. Omfartsvejen planlægges med en hastighed på
80 km/t. Det vil ikke blive tilladt at cykle på
omfartsvejen.
4.2 Tværprofil
Omfartsvejen anlægges som en 2-sporet
landevej med en bredde på 13 m. Tværprofilet
består af 2 kørespor a 3,5 m, 2 kantbaner a 0,5 m samt
2 yderrabatter a 2,5 m.
4.3 Linjeføring og
tilslutninger
Den overordnede linjeføring fremgår
af lovens bilag 1.
Omfartsvejen tilsluttes Skovalléen i en
rundkørsel. Derefter passerer omfartsvejen under jernbanen
og fortsætter i en højredrejende kurve under
Stubbekøbingvej. Videre mod sydøst passerer vejen
over fritidsområdet »Ved Kohaven«, og ved
Grønsundsvej føres omfartsvejen under. Der etableres
et toplanskryds i form af et hankeanlæg
(tilslutningsanlæg til motor- og motortrafikvejen) med
tilslutning til Grønsundsvej. Omfartsvejen føres
videre mod syd, og tilslutningen af omfartsvejen sker i en ny
rundkørsel ved Gedser Landevej.
4.4 Sideanlæg
Der etableres ingen sideanlæg
(rastepladser) på strækningen.
4.5 Lokalvejnet og stier
Ved Tingsted Å og haveforeningen
Åhaven anlægges en ny stibro over omfartsvejen og
Tingsted Å. Kristiansmindegaardene føres under
Omfartsvejen. Syd for Grønsundsvej afbrydes Hegnetvej, og
der anlægges en ny tilslutning til Grønsundsvej - kun
som stiforbindelse. Ved Gedser Landevej anlægges en ny
stiunderføring under omfartsvejen af
trafiksikkerhedsmæssige årsager.
Endelig fastlæggelse af ændringer i
det lokale vejnet vil ske i detailprojekteringsfasen og i
forbindelse med ekspropriationskommissionens behandling.
4.6 Faunapassager og
hegning
For at sikre den økologiske funktionalitet
for padder opsættes 5-7 km langt paddehegn. Derudover
anlægges 14-19 paddepassager under vejen.
Ved Tingsted Ås passage under hhv.
omfartsvejen og forlægningen under banen anlægges
banketter som faunapassage. Der opsættes vildthegn langs
vejen i de områder, hvor der vurderes at være
færdsel af vildt og hvor der i øvrigt, kan være
en trafiksikkerhedsmæssig risiko for påkørsel af
dyr.
Den endelige placering og udformning af
paddehegn, paddepassager og øvrige faunapassager
fastlægges i forbindelse med detailprojekteringen i dialog
med Naturstyrelsen.
4.7 Erstatningsnatur
Der anlægges 5-10 nye ynglesteder i form af
nye og/eller oprensede vandhuller.
Ved faunapassager i forbindelse med Tingsted
Ås underføringer af hhv. omfartsvejen og banen
etableres beplantning, der skal lede dyrene til faunapassagen.
Den endelige placering og udformning af
erstatningsnatur fastlægges i forbindelse med
detailprojekteringen i dialog med Naturstyrelsen.
4.8
Støjafskærmning
Støjforholdene er undersøgt i
Vejdirektoratets konsolidering.
Omfartsvejen anlægges med en
støjreducerende asfalt. Derudover vil der blive opsat
støjskærme på den nordvestligste
delstrækning, langs et stykke af Skovalléen mod
Åhaven og ad omfartsvejen langs kolonihaveforeningen.
Derudover anlægges en støjvold nord for
Grønsundsvej langs vestsiden af omfartsvejen.
Den endelige udformning af
støjafskærmningens omfang og udformning
fastlægges i detailprojekteringen.
Støjgenerne vil blive søgt
minimeret ved at yde tilskud til facadeisolering til især
enkeltliggende ejendomme. Tilskuddets størrelse
afhænger af støjbelastningen. Ved boliger med en
støjbelastning på mere end 73 dB (decibel) ydes
tilskud på 90 % af omkostningen til facadeisolering, ved et
støjniveau i størrelsesordnen 68-73 dB ydes tilskud
på 75 % og ved et støjniveau i størrelsesordnen
63-68 dB ydes tilskud på 50 %. Det maksimale beløb pr.
bolig er pr. 3. kvartal 2010 fastsat til 116.020 kr. inkl. moms
(byggeomkostningsindeks for boliger 121,9, 3. kvartal 2010).
4.9 Vejudstyr og
beplantning
Omfartsvejen udstyres med tavler, autoværn
og kantpæle. Afmærkning på kørebanen vil
blive udført med reflekterende afmærkning.
Der etableres ikke vejbelysning langs vejen, da
strækningen er beliggende i åbent land.
Rundkørslerne, der anlægges ved Skovalléen og
Gedser Landevej, belyses. Broer og underføringer belyses
ikke undtagen stiunderføringen ved Gedser Landevej.
Skråninger og øvrige vejarealer
beplantes, hvor det findes hensigtsmæssigt i forhold til
trafiksikkerhed, æstetik og naturhensyn.
4.10 Vejafvanding
Der etableres grøfter og trug. Vejvandet
ledes via dræn til regnvandsbassiner, der etableres med
dykkede afløb, således at regnvandsbassinet har
olieudskillerfunktion og lukkemekanismer, som kan tilbageholde
forurenende stoffer og kontrollere udløbet af
vandmængden til recipienten. Hvor vejen ligger på
dæmning, vil vandet strømme af vejen og blive opsamlet
i grøfter, hvorfra det nedsiver eller ledes til
nærliggende vandløb mv. via regnvandsbassiner. Der
etableres ca. 4 regnvandsbassiner.
Den endelige udformning afvandingssystemet og
placering af regnvandsbassiner fastlægges i forbindelse med
detailprojekteringen.
4.11 Naboarealer
Omfartsvejen ved Nykøbing Falster
anlægges primært på markarealer i
randområdet mellem byzone vest for omfartsvejen og landzone
øst for. På den nordligste del af strækningen
passerer omfartsvejen mellem industriområdet ved Energivej og
kolonihaveforeningen Åhaven. Ved Grønsundsvej passerer
omfartsvejen øst om Sdr. Vedby Skovhuse.
5. Trafikale konsekvenser
Det er ved hjælp af en trafikmodel
beregnet, at omfartsvejen i 2015 vil få en trafik på
6.300-6.400 biler pr. døgn. Der vil som følge af
overflytning af trafik fra eksisterende veje gennem Nykøbing
Falster til omfartsvejen ske en aflastning af bl.a. den
nuværende hovedlandevej på mellem 4.300 og 6.100 biler
i døgnet i 2015. Aflastningen er størst på
Vesterskovvej og Gedser Landevej i den sydlige del af
Nykøbing Falster by.
Anlæg af omfartsvejen vil medføre
tidsbesparelser på ca. 180.000 timer pr. år i 2015 dels
for de trafikanter, der vil benytte den nye omfartsvej, som er
hurtigere end ruten gennem Nykøbing Falster by, og dels for
trafikanter i Nykøbing Faster by, da den reducerede trafik
gennem især Banegårdskrydset vil medføre mindre
forsinkelse.
Da omfartsvejen er lidt længere end den
eksisterende rute gennem Nykøbing Falster by vil
omfartsvejen medføre en lille stigning i det samlede
trafikarbejde. Der sker dog en omfordeling af trafikarbejdet med
mindre trafikarbejde gennem Nykøbing Falster by og
større trafikarbejde i landområde.
6. Trafiksikkerhed
Anlæg af omfartsvejen ved Nykøbing
Falster vil samlet set forbedre trafiksikkerheden, da den nye
omfartsvej er sikrere end de eksisterende veje, som aflastes. Der
er beregnet en reduktion på ca. 1,6 person- og
materielskadeuheld pr. år.
7. Plan- og
beskyttelsesforhold
I undersøgelsesområdet forekommer
arter, der er opført på habitatdirektivets bilag.
Habitatdirektivet forpligter Danmark til at træffe de
nødvendige foranstaltninger til at indføre en
beskyttelsesordning i det naturlige udbredelsesområde for de
arter, som er listet på habitatdirektivets bilag IV,
også uden for de egentlige habitatområder. Beskyttelsen
betyder bl.a. forbud mod beskadigelse eller
ødelæggelse af arternes udbredelsesområder.
De bilag IV-arter, der kan blive påvirket
af omfartsvejen, er springfrø, stor vandsalamander og flere
arter af flagermus. Der indgår en række
afværgeforanstaltninger i projektet, som vil sikre, at den
økologiske funktionalitet af yngle- og rastepladser bliver
opretholdt for bilag IV-arter.
Ca. 2 km vest for omfartsvejen er et Natura-2000
område (Guldborgsund), som er en del af habitatområde
H152 (Smålandsfarvandet nord for Lolland, Guldborgsund,
Bøtø og Hyllekrog - Rødsand) og
fuglebeskyttelsesområde F86 (Guldborgsund). Guldborgsund er
aftager for vejvandet fra omfartsvejen. Det er vurderet, at
projektet ikke vil påvirke den gunstige bevaringsstatus de er
for arter og naturtyper på udpegningsgrundlaget i
EF-habitatområdet og fuglebeskyttelsesområdet.
Omfartsvejen ved Nykøbing Falster er
indarbejdet i den gældende kommuneplan, og der er udlagt
arealreservation til anlægget i kommuneplanen.
Enkelte planområder grænser op til
omfartsvejen, hvoraf plan for fritidsområdet Ved Kohaven
berøres direkte. Der er taget forbehold for dette i
kommuneplanen.
Vejanlægget berører direkte en
lokalplan, der er udarbejdet for kolonihaveområdet
Åhaven. Der er indarbejdet afværgeforanstaltninger i
projektet i form af blandt andet støjskærme i den
forbindelse.
Omfartsvejen placeres primært indenfor et
areal, der i regionplan 2005 for Storstrøms Amt er udpeget
til område med særlige drikkevandsinteresser. En mindre
del af den sydlige linjeføring er beliggende i et
område med drikkevandsinteresser, og en mindre del vest for
jernbanen er beliggende i et område med såkaldte
begrænsede drikkevandsinteresser. Regnvandsbassiner
udføres med reduktionsafløb og tætnes efter
behov med membran for at hindre nedsivning til grundvandet. Desuden
vil afledning af vejvandet til bassinerne ske i ledning eller
vejgrøfter.
Den endelige udformning af foranstaltninger til
sikring af grundvandets kvalitet vil blive udarbejdet i forbindelse
med detailprojekteringen.
De konkrete tilladelser og dispensationer, der er
nødvendige for anlæggets gennemførelse, vil
blive søgt løbende i forbindelse med projekteringen
af anlægget.
Guldborgsund Kommune har meddelt, at kommunen er
indstillet på at give de nødvendige tilladelser i
medfør af planloven, naturbeskyttelsesloven,
miljøbeskyttelsesloven, vandløbsloven og museumsloven
til at gennemføre projektet.
Miljøcenteret i Roskilde har meddelt sin
principgodkendelse af projektet i henhold til § 20 i
naturbeskyttelsesloven.
8. Alternativer
I det tidligere Storstrøms Amts
oprindelige VVM-undersøgelse og regionplantillæg blev
vedtaget et hovedforslag, som kunne etapeopdeles. Det er den
sydlige etape af hovedforslaget, som forligspartierne har aftalt at
anlægge. Som et alternativ blev undersøgt en
linjeføring med samme udgangspunkt i den sydlige del ved
Gedser Landevej, men med et forløb øst for den
eksisterende hovedlandevej nord for Nykøbing Falster.
9. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
9.1 Anlægs- og
samfundsøkonomi
Anlægsoverslaget for anlæg af
omfartsvejen ved Nykøbing Falster er udarbejdet efter
Transportministeriets retningslinjer for ny budgettering af
anlægsprojekter på vej- og baneområdet.
Anlægsoverslaget er opgjort på fire
niveauer: Fysikoverslag, basisoverslag, ankerbudget
(projektbevilling) og samlet anlægsbudget (totaludgift).
Fysikoverslaget er udarbejdet ved hjælp af
Vejdirektoratets overslagssystem. Det vil sige, at det er baseret
på teoretiske mængder fra det foreliggende
skitseprojekt og enhedspriser og erfaringer fra de seneste,
sammenlignelige anlægsarbejder.
Fysikoverslaget er behæftet med usikkerhed,
da udgifter til bl.a. ekspropriationer, ledningsomlægninger,
jordarbejder og asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist
på forhånd. Projektets detaljerede udformning,
mængder m.v. kendes først på et senere
tidspunkt, ligesom udviklingen i priserne på ejendomsmarkedet
og konjunktur- og konkurrencesituationen på
licitationstidspunktet er af væsentlig betydning for
anlægsudgifternes endelige størrelse.
I henhold til principperne for ny
anlægsbudgettering har det eksterne rådgivningsfirma
Capacent for Transportministeriet gennemført en ekstern
kvalitetssikring, som har omfattet en vurdering af Vejdirektoratets
økonomiske overslag, tekniske løsninger,
risikostyring, samfundsøkonomiske analyse samt
projektorganisering og udbudsstrategi.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke
afdækket væsentlige fejl og mangler i Vejdirektoratets
beregninger og metode for opgørelse af anlægsoverslag
m.m., men har givet anledning til en mindre justering af
anlægsoverslaget (bl.a. til omkostning af en
vejsænkning af en kommunevej) på 5,2 mio. kr.
(prisniveau 2011).
Der er beregnet et basisoverslag for
omfartsvejens på 171,0 mio. kr. i 2011-priser (vejindeks
169,7). I overslaget indgår udgifter til etablering af
anlægget, arealerhvervelse, projektering, tilsyn og
administration, men ikke moms.
I henhold til retningslinjerne for ny
anlægsbudgettering vil projektbevillingen på
finansloven (ankerbudgettet) være basisoverslaget tillagt 10
%, dvs. 188,1 mio. kr. Ved indbudgettering på finansloven
afsættes yderligere en central reserve på 20 % i
Transportministeriet. Det samlede anlægsbudget vil
således være 222,3 mio. kr., jf. tabel 1 nedenfor.
| | | Tabel
1: Basisoverslag, ankerbudget og
samlet anlægsbudget. Prisniveau 2011 og vejindeks 169,7. | |
| | Basisoverslag Mio. kr. | Ankerbudget (basisoverslag + 10 pct.) Mio. kr. | Samlet anlægsbudget (basisoverslag + 30 pct.) Mio. kr. | 171,0 | 188,1 | 222,3 | | | |
|
Projektets omkostninger og fordele for samfundet
er opgjort i henhold til Transportministeriets manual for
samfundsøkonomisk analyse. På baggrund af disse
opgørelser er beregnet en intern rente for projektet.
Den interne rente er den rente, som opnås
med den investerede kapital, når alle fordele og omkostninger
opgøres over den samlede projektperiode. Den interne rente
skal mindst svare til den samfundsøkonomiske
kalkulationsrente på 5 %, for at projektet har et positivt
samfundsøkonomisk afkast. Det bemærkes, at en
række miljøeffekter, herunder barrierevirkning, tab af
naturværdier og støj i naturområder samt
arealindgreb ved anlægsprojekter, ikke
værdisættes i den samfundsøkonomiske
analyse.
Den interne rente for projektet er beregnet til
15,9 % i forhold til ankerbudgettet og 14,0 % i forhold til den
samlede anlægsbevilling.
Anlæg af Nykøbing Falster Omfartsvej
vil kunne gennemføres efter følgende tidsplan:
- 2010-2011:
Detailprojektering
- 2011-2012:
Besigtigelse og ekspropriation
- 2012-2014:
Anlæg
- 2014:
Åbning
- 2015:
Færdiggørelsesarbejder m.v.
Bevillingerne i 2011-priser (Vejindeks 169,7)
forventes at fordele sig, som anført i Tabel 2 nedenfor.
| | | Tabel
2. Årsfordelt
anlægsbudget | | | | År | Ankerbudget (projektbevilling) Mio. kr. | Samlet anlægsbudget Mio. kr. | 2010 2011 2012 2013 2014 2015 I alt | 0,8 11,1 46,1 65,9 60,0 4,2 188,1 | 0,9 13,1 54,5 77,9 70,9 5,0 222,3 | | | |
|
9.2 Konsekvenser for
Vejdirektoratet
Arbejdet forestås af Vejdirektoratet og har
således primært økonomiske og administrative
konsekvenser for Vejdirektoratet i forbindelse med anlæg og
drift.
Arbejdet med at beskrive anlægget i et
detailprojekt, som kan danne baggrund for udbud, udføres af
Vejdirektoratet i samarbejde med eksterne
rådgivningsfirmaer.
Vejdirektoratet og dets bygherrerådgivere
fører tilsyn med entreprenørernes arbejde for at
sikre, at arbejdet leveres i overensstemmelse med den aftalte
kvalitet, tidsplan og pris. Herudover skal projektforløbet
styres, kontrolleres, dokumenteres og evalueres, og den
nødvendige information formidles til trafikanter og naboer.
Trafikafviklingen skal overvåges, og
trafiksikkerhedsmæssige indsatser skal gennemføres.
Vejdirektoratet vil løbende undersøge og
afprøve mulighederne for anvendelse af nye metoder og ny
teknologi med henblik på at optimere projektet
trafiksikkerhedsmæssigt, miljømæssigt og
økonomisk.
Af den samlede udgift er der til projektering,
tilsyn og administration budgetteret med 17 % for anlæg
af omfartsvejen. De 17 % er forudsat fordelt med 4,6 % til
lønninger til Vejdirektoratets eget personale, ca. 7,4 % til
eksterne rådgivere og ca. 5,0 % til øvrige
driftsudgifter.
Vejdirektoratets projektbevilling til anlæg
af Nykøbing Falster Omfartsvej, på 188,1 mio. kr.
optages på finanslovens § 28.21.20. Anlæg af
hovedlandeveje mv. (Anlægsbev. ?), Den centrale reserve
på 34,2 mio. kr., svarende til 20 % af basisoverslaget,
optages på finanslovens § 28.11.13.
Anlægsreserve (Anlægsbev. ?).
10. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Anlæg af Nykøbing Falster Omfartsvej
vil forbedre trafikforholdene og derved reducere
transportudgifterne for erhvervslivet.
I anlægsfasen skønnes der at
være en direkte og indirekte beskæftigelse på ca.
128 mandår.
De afledte økonomiske konsekvenser vil
primært være sparet tid og sparede
kørselsomkostninger. Den sparede tid for erhvervssegmentet
har en værdi i størrelsesordenen 18,6 mio. kr. pr.
år (prisniveau 2011) i åbningsåret. Der vil
være ekstra kørselsomkostninger på 0,2 mio. kr.
pr. år.
11. Miljømæssige
konsekvenser
I forbindelse med Vejdirektoratets konsolidering
af projektet er der redegjort for de forventede
miljømæssige konsekvenser af vejanlægget.
Konsekvenserne er resumeret nedenfor.
11.1 Arealindgreb og
barrierevirkning
For at gennemføre anlægsarbejderne
er det nødvendigt at disponere over arbejdsarealer. Disse
reetableres og afleveres efter endt brug tilbage til ejerne.
Behovet for arbejdsarealer vil blive fastlagt i forbindelse med
detailprojekteringen. Der forventes eksproprieret midlertidige
arbejdsarealer til vejanlæg på ca. 16,3 ha., og ca. 3,1
ha til midlertidige arbejdsarelaer ved omlægning af Tingsted
Å. Herudover forventes eksproprieret ca. 20,7 ha. til
vejanlægget samt ca. 1,4 ha. til omlægning af Tingsted
Å som permanente arealer.
Ingen ejendomme forventes totaleksproprieret. Ved
haveforeningen Åhaven forventes op til 4 kolonihaver at blive
nedlagt eller fjernet ved ekspropriation. Der udlægges ikke
erstatningshaver i stedet.
Omfanget af ekspropriationer vil blive fastlagt
endeligt af ekspropriationskommissionen, der skal godkende
projektet ved en besigtigelsesforretning. Alle ekspropriationer
gennemføres efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008.
Vejens barrierevirkning vil ikke være
væsentlig, da alle skærende veje og stier enten
opretholdes eller omlægges i fornødent omfang.
11.2 Støj, luft og
klima
I forbindelse med Vejdirektoratets konsolidering
af Nykøbing Falster Omfartsvej er der foretaget beregning af
støj langs omfartsvejen.
Miljøstyrelsens vejledende
grænseværdi for støj fra vejtrafik er 58 dB
(decibel). Antallet af boliger med en støjbelastning over 58
dB er beregnet for omfartsvejen. Med etablering af de
støjreducerende tiltag, vil der ikke være nogle
ejendomme langs omfartsvejen, der er belastet med støj over
58 dB.
Anlæg af omfartsvejen medfører en
samlet reduktion i antallet af støjbelastede boliger i
området, specielt langs Vesterskovvej. I forbindelse med
Storstrøms Amts VVM-undersøgelse blev det beregnet,
at anlæg af omfartsvejen vil medføre en reduktion i
det samlede støjbelastningstal (SBT) for hele
influensvejnettet på 40, beregnet for trafikken fremskrevet
til 2030.
Omfartsvejen anlægges med en
støjreducerende asfalt. Derudover vil der blive opsat
støjafskærmning i form af skærme på den
vestligste delstrækning. Dels langs et stykke af
Skovalléen mod Åhaven og ad omfartsvejen langs
kolonihaveforeningen. Derudover anlægges en støjvold
nord for Grønsundsvej langs vestsiden af omfartsvejen.
Vejdirektoratet forventer en lille reduktion i
emissioner af forurenende stoffer. Dette skyldes at trafikken ved
etablering af omfartsvejen flyttes fra veje i byen med mange stop
og ujævn kørsel, til omfartsvejen med en højere
hastighed og færre stop, hvilket giver en mindre forurening.
Dette på trods af, at det samlede transportarbejde bliver
marginalt større. Det er beregnet, at CO2-udledningen vil reduceres med ca.
680 ton pr. år. Omfartsvejen medfører samlet set en
omfordeling af emissionerne, hvorved der opnås en reduktion
af emissionerne i byområder, der modsvares af lidt mindre
stigninger i det åbne land. Da omfartsvejen forløber i
det åbne land med gode spredningsbetingelser, vurderer
Vejdirektoratet, at luftforureningskoncentrationerne vil være
langt under de vejledende grænseværdier.
11.3 Natur, landskab og
fortidsminder
Ca. 2 km vest for omfartsvejen er et Natura-2000
område (Guldborgsund), som er en del af habitatområde
H152 (Smålandsfarvandet nord for Lolland, Guldborgsund,
Bøtø og Hyllekrog - Rødsand) og
fuglebeskyttelsesområde F86 (Guldborgsund). Forskellige
naturtyper i Guldborgsund udgør levesteder for planter og
dyr, der udgør fødegrundlaget for en række
fuglearter omfattet af fuglebeskyttelsesdirektivet. Guldborgsund er
aftager af vejvandet fra omfartsvejen og vejen kan dermed
potentielt påvirke området. Vejvandet fra omfartsvejen
ledes via ca. 4 regnvandsbassiner til Tingsted Å,
Bjørup Bæk samt en grøft med tilløb til
Hasseløløbet. Alle vandløb har udløb i
Guldborgsund. Tilløb til regnvandsbassiner bliver
ført gennem sandfang, og der anlægges dykkede
afløb fra bassiner, som medfører at bassiner virker
som olieudskillere.
I regnvandsbassinerne tilbageholdes en stor del
af næringsstofferne kvælstof og fosfor samt
tungmetaller, PAH og hydrocarboner. Der er gennemført
beregninger af udlednings koncentrationer til vandløbene og
fortyndingsgrad for at opfylde gældende vandkvalitetskrav.
Der sker en yderligere tilbageholdelse af stofferne på den
forholdsvis lange forgrenede strækning fra udledning i
vandløbene til Guldborgsund, og det er samlet vurderet, at
der ikke vil ske skade på naturtyper som følge af
udledning af vejvand.
Støjberegninger i den amtslige
VVM-undersøgelse viste, at støjniveauet er under 45
dB i en afstand af ca. 300 m. fra den planlagte vej. Da den
planlagte vej forløber ca. 2 km fra
EF-fuglebeskyttelsesområder er det vurderet at være
tilstrækkelig stor en afstand til, at der ikke forekommer
forstyrrelser af fugle omfattet af
EF-fuglebeskyttelsesdirektivet.
Tingsted Å skal som en følge af
vejprojektet omlægges på en delstrækning ved
omfartsvejens vestlige del mellem Skovalléen og jernbanen.
Tingsted Å er omfattet af naturbeskyttelseslovens
§ 3, hvilket indebærer, at der ikke må ske
indgreb i vandløbet uden tilladelse fra Guldborgsund
Kommune, som skal give de fornødne tilladelser efter
vandløbsloven og naturbeskyttelsesloven.
Omfartsvejen forventes at berøre 5
vandhuller, der er omfattet af naturbeskyttelseslovens
§ 3, men som aktuelt har en begrænset værdi
som ynglested for beskyttede paddearter. Der etableres 5-10 nye
eller genoprettede ynglesteder med henblik på en samlet
forbedring af ynglemulighederne for beskyttede paddearter.
Der er i forbindelse med Vejdirektoratets
konsolidering undersøgt forekomst af padder i vandhuller
langs omfartsvejen. Der er registreret forekomst af
springfrø og stor vandsalamander, der er omfattet
habitatdirektivets bilag IV. For at sikre den økologiske
funktionalitet af disse arter opsættes paddehegn,
anlægges paddepassager, og der etableres nye vandhuller.
Det endelige omfang af paddehegn, paddepassager
og faunapassager fastlægges i forbindelse med
detailprojekteringen i samarbejde med Naturstyrelsen.
Ligeledes er der i forbindelse med
Vejdirektoratets konsolidering gennemført en screening af
forekomst af flagermus, som ligeledes er omfattet af
habitatdirektivets bilag IV. I området forekommer
brunflagermus, sydflagermus, dværgflagermus, vandflagermus og
sandsynligvis er der forekomst af bredøret flagermus. Der
etableres derfor afværgeforanstaltninger i projektet for at
sikre den økologiske funktionalitet af flagermus.
Fældning af gamle træer og levende hegn vil så
vidt muligt blive undgået. Der etableres beplantning som
ledelinjer og »hop overs« på relevante
steder.
Omfartsvejen berører 5 skovbyggelinier, og
der skal i forbindelse med projektet søges dispensation fra
naturbeskyttelsesloven hos Guldborgsund Kommune.
Vejanlægget berører ingen kendte
fund eller fortidsminder, men gennemskærer et dige. Der skal
søges om dispensation herfor hos Guldborgsund Kommune.
Inden anlægsarbejdet går i gang, vil
Nykøbing Falster Museum foretage en arkæologisk
forundersøgelse på de arealer, der berøres af
vejanlægget. Omkostningerne hertil afholdes af
anlægsbevillingen.
11.4 Friluftsliv
Vejanlægget berører ca. fire
kolonihaver ved Åhaven, og der opsættes
støjafskærmning langs kolonihaverne.
11.5 Overfladevand og
grundvand
Vejvand opsamles og føres via ledninger og
grøfter til regnvandsbassiner, hvor urenheder
bundfældes, og afstrømningen reguleres, inden vandet
føres videre til det nærmeste vandløb el
lign.
Alle regnvandsbassiner etableres med dykkede
afløb, således at regnvandsbassinet har
olieudskillerfunktion og lukkemekanismer, der kan tilbageholde
forurenede stoffer.
Vejvandet vil pga. etablering af
regnvandsbassiner ikke medføre væsentlige skader i
vandløbene, hverken i form af erosion eller forurening.
Skulle der ske et uheld på vejen, der f.eks. medfører
olieudslip, vil olien kunne opsamles fra regnvandsbassinet, inden
den løber ud i vandløbet.
Anlægget ligger primært i et
område med særlige drikkevandsinteresser, men uden
nitratfølsomme indvindingsoplande, det vil sige, hvor
grundvandet er nitratbelastet, eller der er en lille geologisk
beskyttelse overfor nitrat. Vejdirektoratet har på denne
baggrund vurderet, at der ikke vil være væsentlig
påvirkning af grundvand og drikkevandsinteresser.
Guldborgsund Kommune forudsættes at give de
fornødne tilladelser i henhold til
Miljøbeskyttelsesloven.
11.6 Ressourceforbrug
Forbrug af råstoffer er opgjort på
baggrund af et skitseprojekt for vej, bro og afvanding. Forbruget
omfatter ca. 20.000 t ny asfalt og 35.000 m3 stabilgrus og bundsikring.
Asfalt og grus fra opbrydning af de eksisterende
veje genbruges i videst mulige udstrækning.
11.7 Forurenet jord
Omfartsvejen vil ikke berøre registrerede
forurenede eller potentielt forurenede grunde.
Forurenet rabatjord langs de eksisterende veje,
som skal fjernes ved tilslutningerne til omfartsvejen, vil som
udgangspunkt indgå i vejanlægget.
Håndtering af jord vil ske på en
måde, så eventuelle problemer i anlægs- og
driftsfasen minimeres. Ved arbejde i forurenet jord skal jorden
bortskaffes eller indbygges i projektet efter særlige regler
i henhold til gældende lovgivning og bestemmelser.
Der vurderes i VVM-undersøgelsen ikke at
være nogen risiko for forurening af grundvand som
følge af disponeringen af rabatjord i
anlægsprojektet.
12. Administrative konsekvenser
for borgerne
Det færdige anlæg vil samlet set
forbedre trafik- og miljøforholdene for borgerne i
området. Anlægget berører direkte og indirekte
en række mennesker bl.a. i form af ekspropriationer og gener
i forbindelse med anlægsarbejderne.
Vejdirektoratet lægger vægt på
at holde tæt kontakt til grundejere i hele
anlægsperioden.
Borgerne har mulighed for at holde sig
løbende orienteret om anlægsarbejdet på
www.vejdirektoratet.dk.
13. Forholdet til EU-retten
De gennemførte
miljøundersøgelser og høringer opfylder
kravene i Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni 1985
om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning
på miljøet med senere ændringer (VVM-direktivet)
(EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40) samt Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for
deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og
programmer på miljøområdet og om ændring
af Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så
vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse (EF Tidende 2003 nr. L 156, side 17).
Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til
Rådets direktiv 79/409/EØF af 2. april 1979 om
beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer
(Fuglebeskyttelsesdirektivet) (EF-Tidende 1979 nr. L 103, side 1)
og Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere
ændringer (Habitatdirektivet) (EF-Tidende 1995 nr. L 1,
side 135) vil blive direkte eller indirekte berørt af
projektet.
Guldborgsund, som er en del af
habitatområde 152 og Fuglebeskyttelsesområde F86
(Natura 2000-områder), er beliggende ca. 2 km fra
omfartsvejen. Det er vurderet, at disse områder i henhold til
Rådets direktiver, hverken direkte eller indirekte, bliver
berørt af vejanlægget. Det vil gennem
afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag blive sikret,
at de arter, der er omfattet af Habitatdirektivets bilag IV, ikke
påvirkes negativt af vejanlægget
14. Høring over
lovforslaget
Lovforslaget har været i høring hos
Guldborgsund Kommune, Region Sjælland, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, DI Transport, Dansk
Transport og Logistik (DTL), Movia og Forenede Danske Motorejere
(FDM).
Høringssvarene vil blive fremsendt til
Trafikudvalget, ledsaget af de kommentarer, som udtalelsen
måtte give anledning til.
| | | 15. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Mindreudgifter for stat, region og
kommune, som følge af færre trafikuheld | Udgift for staten på 222,3 mio.
kr. (2011-priser inkl. tillæg på 30 %). Merudgifter til
drift og vedligeholdelse | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Meradministration for Vejdirektoratet i
anlægsfasen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Vejanlægget forventes at
medføre reducerede transportudgifter. Forøgelse af
beskæftigelsen i bygge- og anlægssektoren i
anlægsperioden | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Betydelig forbedring for trafikanterne
på omfartsvejen og aflastning af trafikken på
alternative veje | Gennemførelse af projektet vil
medføre ekspropriation fra en række ejendomme. | Miljømæssige
konsekvenser | Formindskelse af støjgener og
emissioner af luftforurenende stoffer. | Begrænsede indgreb i
naturområder | Forholdet til EU-retten | Guldborgsund, som er en del af
habitatområde 152 og Fuglebeskyttelsesområde F86
(Natura 2000-områder), er beliggende ca. 2 km fra
omfartsvejen. Det er vurderet, at disse områder i henhold til
Rådets direktiver, hverken direkte eller indirekte, bliver
berørt af vejanlægget. Det vil gennem
afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag blive sikret,
at de arter, der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke
påvirkes negativt af vejanlægget |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen i nr. 1 indeholder en bemyndigelse
af transportministeren til at anlægge en ca. 5,8 km lang
omfartsvej ved Nykøbing Falster. Endvidere foreslås,
at transportministeren bemyndiges til at nedklassificere den
nuværende hovedlandevej 501 (rute E55), Nykøbing F -
Sydmotorvejen, mellem Banegårdskrydset og tilslutningen af
omfartsvejen ved Skovalléen til kommunevej, og at
nedklassificere den nuværende hovedlandevej 506 (rute E55),
Nykøbing F. - Gedser, mellem Banegårdskrydset og
tilslutningen af omfartsvejen ved Gedser Landevej til
kommunevej.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger og lovforslaget bilag 1.
Til § 2
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1
indebærer, at transportministeren i særlige
tilfælde efter anmodning fra ejeren kan ekspropriere en
ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet,
før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Endvidere foreslås i stk. 2, at erstatningen
fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i
lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom.
De ordinære ekspropriationer til
vejanlægget vil ske med hjemmel i vejlovens § 43 og
efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr.
1161 af 20. november 2008. Ekspropriationerne ledes af Kommissarius
ved Statens Ekspropriationer på Øerne.
De ordinære ekspropriationer til
vejanlæg af denne type kan normalt forventes
gennemført 1½-3 år efter vedtagelsen af en
anlægslov, da ekspropriationerne først kan
gennemføres, når Vejdirektoratet har udarbejdet et
detailprojekt, og ekspropriationskommissionen har afholdt de
nødvendige besigtigelser og godkendt projektet.
Med forslaget vil transportministeren som
nævnt få hjemmel til i særlige tilfælde at
fremrykke ekspropriationstidspunktet for ejendomme, der
berøres særligt indgribende af projektet. Ved
»særligt indgribende« sigtes almindeligvis til en
situation, hvor det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at
den pågældende ejendom vil blive totaleksproprieret i
forbindelse med projektet. Selv om kravet om, at ejendommen skal
berøres særligt indgribende af vejplanerne, er
opfyldt, skal også betingelsen om, at der skal være
tale om et særligt tilfælde være opfyldt,
førend transportministeren kan ekspropriere de
pågældende ejendomme på et tidspunkt forud for de
ordinære ekspropriationer. Som eksempler på
særlige tilfælde kan nævnes, at en fremrykket
ekspropriation kan afværge væsentlige økonomiske
konsekvenser, eller at ejendommen ønskes overtaget af
særlige personlige årsager, herunder sygdom, alder,
familieforøgelse eller andre sociale forhold. Forventede
ændringer i ejendomspriserne kan ikke i sig selv anses for at
udgøre en væsentlig økonomisk konsekvens.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.