Tillægsbetænkning afgivet af
Trafikudvalget den 28. april 2011
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2011 og var til 1.
behandling den 3. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Trafikudvalget. Udvalget afgav
betænkning den 12. april 2011. Lovforslaget var til 2.
behandling den 28. april 2011, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Forbrugerrådet.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget
stillet 1 spørgsmål til transportministeren til
skriftlig besvarelse, som forventes besvaret inden 3.
behandling.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det
foreligger efter 2. behandling.
Dansk Folkeparti støtter lovforslaget som helhed,
men er betænkelig ved kommunernes økonomiske
engagement. Derfor har Dansk Folkeparti stillet
spørgsmål vedrørende dette. Det er vigtigt, at
kommunale skattekroner ikke bliver brugt på at yde
erhvervsstøtte til en lokal lufthavn og dermed medvirke til
ulige konkurrence - eksempelvis i form af lavere lufthavnsafgifter.
I ministerens svar redegøres for en række
gældende regler på området, som skal forhindre,
at der ydes ulovligt tilskud af kommunerne. Dansk Folkeparti vil
være meget opmærksom på kommunernes rolle
fremover og vil opfordre ministeren til at føre kontrol med,
at kommunerne overholder reglerne.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard
Larsen (V) fmd. Kristian Pihl
Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Kim
Christiansen (DF) Ib Poulsen (DF) Henriette Kjær (KF) nfmd. Helge Adam Møller (KF)
Magnus Heunicke (S) Jens Christian Lund (S) Ole Vagn Christensen
(S) Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Jesper Petersen
(SF) Johs. Poulsen (RV) Per Clausen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 152 modtaget efter
afgivelse af betænkning
Bilagsnr. | Titel |
11 | Betænkning afgivet 12/4-11 |
12 | Henvendelse af 27/4-11 fra
Forbrugerrådet |
Oversigt over spørgsmål vedrørende L 152
stillet efter afgivelse af betænkning
Spm.nr. | Titel |
7 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/4-11 fra Forbrugerrådet, til transportministeren |
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til transportministeren
og dennes svar herpå
Spørgsmål 1 og ministerens svar herpå er
optrykt efter ønske fra Dansk Folkeparti.
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan det sikres, at
der ikke bliver brugt skatteydermidler på at holde kunstigt
liv i kommunalt drevne lufthavne, der ikke er rentabilitet i.
Svar:
Traditionelt har kommunerne drevet lufthavnene. En kommune kan
således - naturligvis indenfor rammerne af de gældende
regler for statsstøtte og konkurrenceretten - beslutte at
yde driftstilskud til en lufthavn, og på den måde sikre
tilgængelighed og erhvervs- og turismeudvikling i
udkantsområder.
Lovforslaget ændrer ikke på det, men skaber blot i
luftfartsloven en helt klar generel hjemmel til, at kommuner og
kommunale fællesskaber direkte eller i selskabsform kan eje
og drive flyvepladser med tilknyttet virksomhed på
forretningsmæssigt grundlag og fastsætte takster
herfor, hvilket i sit indhold svarer til den retstilstand, der
gjaldt indtil 1. januar 2007, hvor lov om kommuners og
amtskommuners erhvervsudviklingsaktiviteter blev ophævet.
Endvidere fastslår lovforslaget, at dette skal ske med
respekt for gældende konkurrence- og statsstøtteregler
samt de sektorspecifikke regler for fastsættelse af takster i
lufthavne.
Spørgsmålet om hvorvidt en kommune kan og
må afholde udgifter til drift af en lufthavn, er reguleret af
de almindelige statsstøtteregler og konkurrenceretten, og
reguleres derfor ikke i luftfartslovgivningen, og dermed ikke i det
fremsatte lovforslag.