Skriftlig fremsættelse (23. februar
2011)
Transportministeren (Hans Chr. Schmidt)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
luftfart (Kommunal drift af flyvepladser, regulering af
erstatningsansvarsgrænser, sletning af luftfartøjer og
udstedelse af forbud og påbud m.v.).
(Lovforslag nr. L 152)
Med lovforslaget indføres en klar generel hjemmel til,
at kommuner og kommunale fællesskaber direkte eller i
selskabsform kan eje og drive lufthavne med tilknyttet virksomhed,
såsom parkeringsanlæg og udlejning af lokaler til f.
eks. cafeteria, på forretningsmæssigt grundlag og til i
den forbindelse at fastsætte betaling for benyttelse af
flyvepladsen.
Forslaget skal også sikre, at
luftfartøjsregisteret altid udviser de rette ejerforhold.
Med forslaget indføres en bestemmelse om, at flyet kan blive
slettet af luftfartøjsregistret, hvis ejeren inden for en
nærmere fastsat frist undlader at anmelde ejerskifte til
registeret. Virkningen er, at flyet ikke kan anvendes.
Forslaget indebærer også, at indflyvningen til
små godkendte flyvepladser, der ikke står åbne
for offentligheden, men som har stor samfundsmæssig
betydning, kan sikres på samme måde, som de offentlige
flyvepladser. Det drejer sig bl.a. om helikopterlandingspladser
på eller ved hospitaler.
Forslaget indeholder endvidere en regulering af de
beløbsmæssige grænser for luftfartsselskabernes
erstatningsansvar for skade på passagerer, bagage og gods,
som følge af en pristalsregulering i grænserne i det
bagvedliggende internationale regelsæt, Montreal-konventionen
af 28. maj 1999.
Forlaget indfører derudover udtrykkelig hjemmel til at
udstede forbud og påbud til forebyggelse af
overhængende betydelig fare for luftfarten. Der er i
luftfartslovgivningen hjemmel til at udstede specifikke forbud og
påbud, f.eks. forbud mod at lette, hvis flyet ikke er
luftdygtigt. Men der er ikke i luftfartsloven en generel hjemmel.
Endvidere indføres der hjemmel til at udstede påbud
om, at forhold, der strider mod de gældende regler, skal
bringes i orden. Bestemmelsen vil f. eks. kunne anvendes i
tilfælde, hvor en virksomhed ikke lever op til gældende
regler. I et sådant tilfælde kan der udstedes
påbud om, at forholdene bringes i orden, evt. inden for en
frist. En undladelse af at efterkomme påbuddet, vil
være strafsanktioneret efter luftfartsloven. I tilknytning
til en dom for overtrædelse af luftfartsloven, vil der
endvidere kunne meddeles tvangsbøder efter retsplejeloven,
indtil forholdet er bragt i orden.
Endelig indeholder forslaget en række øvrige
justeringer og tilpasninger af luftfartsloven, som har baggrund i
den generelle udvikling inden for luftfartsreguleringen og
luftfartsområdet siden sidste lovændring, som var i
2007.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2011.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.