Fremsat den 6. oktober 2010 af
transportministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om anlæg af Slagelse Omfartsvej, 2.
etape
§ 1. Transportministeren bemyndiges
til
1) at anlægge en hovedlandevej fra
Skælskørvej til Slagelse Landevej som 2. etape af
Slagelse Omfartsvej.
2) at nedklassificere den
nuværende hovedlandevej 126 (rute 22),
Næstved-Slagelse, mellem Vestmotorvejen og tilslutningen af
2. etape af Slagelse Omfartsvej ved Slagelse Landevej.
Stk. 2. Strækninger, der skal
henholdsvis anlægges og nedklassificeres, fremgår af
lovens bilag 1.
§ 2. Transportministeren kan i
særlige tilfælde efter anmodning fra ejeren
ekspropriere en ejendom, der berøres særligt
indgribende af det i loven nævnte projekt, før
tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Stk. 2. Erstatningen fastsættes af
ekspropriations- og taksationsmyndighederne i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
§ 3. Loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Linjeføring for Slagelse
Omfartsvej, 2. etape.
alt="bilag1 Size: (655 X 527)" border="no" name="bilag1"
src="BL384_6_0.png" style="margin: 0 0 0 0"
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Lovforslagets hovedindhold og
baggrund | | 1.1 Hovedindhold | | 1.2 Baggrund | 2. | VVM-screening og
forundersøgelse | 3. | Lovforslagets indhold | 4. | Beskrivelse af vejanlægget | | 4.1 Funktion og kvalitet | | 4.2 Tværprofil | | 4.3 Linjeføring og
tilslutninger | | 4.4 Sideanlæg | | 4.5. Lokalvejnet og stier | | 4.6. Faunapassager og hegning | | 4.7 Erstatningsnatur | | 4.8 Støjafskærmning | | 4.9 Vejudstyr og beplantning | | 4.10 Vejafvanding | | 4.11 Naboarealer | 5. | Trafikale konsekvenser | 6. | Trafiksikkerhed | 7. | Plan- og beskyttelsesforhold | 8. | Alternativer | 9. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 9.1 Anlægs- og
samfundsøkonomi | | 9.2 Konsekvenser for Vejdirektoratet | 10. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 11. | Miljømæssige
konsekvenser | | 11.1 Arealindgreb og
barrierevirkning | | 11.2 Støj, luft og klima | | 11.3 Natur, landskab og
fortidsminder | | 11.4 Friluftsliv | | 11.5 Overfladevand og grundvand | | 11.6 Ressourceforbrug | | 11.7 Forurenet jord | 12. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 13. | Forholdet til EU-retten | 14. | Høring over lovforslaget | 15. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Lovforslagets hovedindhold
og baggrund
1.1 Hovedindhold
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til
transportministeren til at anlægge en 3 km lang omfartsvej
fra Skælskørvej til Slagelse Landevej som 2. etape af
Slagelse Omfartsvej (jf. Bilag 1). Lovforslaget indeholder
endvidere en bemyndigelse til at nedklassificere den
nuværende hovedlandevej 126 (rute 22),
Næstved-Slagelse, til kommunevej på strækningen
mellem Vestmotorvejen og tilslutningen af 2. etape af Slagelse
Omfartsvej ved Slagelse Landevej.
Lovforslaget er et led i udmøntningen af
aftalen af 2. december 2009 mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om "Bedre veje mv."
Anlæg af første etape af
anlægsprojektet omfatter en omfartsvej vest om Slagelse fra
Kalundborgvej til Skælskørvej og er tidligere
besluttet og igangsat, jf. Aftale om trafik for 2007 og aftalen om
en grøn transportpolitik af 29. januar 2009.
Transportministeren har endvidere med lov nr. 310 af 30. april 2008
fået bemyndigelse til ved afslutningen af
anlægsarbejdet på omfartsvejens 1. etape at
nedklasscificere den eksisterende hovedlandvej 125/126 (rute 22)
på strækningen mellem Kalundborgvej og
Vestmotorvejen.
1.2 Baggrund
Med Aftale om trafik for 2007 af 26. oktober 2006
blev det besluttet, at staten som led i kommunalreformen skulle
videreføre det af Vestsjællands Amt igangsatte
anlægsprojekt vedrørende Slagelse Omfartsvej. Det blev
samtidigt besluttet, at der skulle foretages en statslig
konsolidering af det amtslige beslutningsgrundlag vedrørende
projektet. Projektet blev således sat i bero med henblik
på en konsolidering af anlægsøkonomi m.v.
Hensigten med en omfartsvej vest om Slagelse, der
forløber fra Kalundborgvej og frem til
Skælskørvej, er at aflaste den eksisterende
hovedlandvej (rute 22), Kalundborg - Slagelse - Næstved, som
går igennem Slagelse by. Slagelse Omfartsvej har til
formål at forbedre forholdene for den regionale trafik i
området og det lokale trafikmiljø i Slagelse by.
Med aftalen om en grøn transportpolitik af
29. januar 2009 blev der tilført yderligere midler til
projektets realisering. Projektet er igangsat med et forventet
åbningsår i 2013. Projektet benævnes i dette
lovforslag som 1. etape af Slagelse Omfartsvej.
Som led i aftalen om grøn transportpolitik
af 29. januar 2009 blev det besluttet, at der skulle
gennemføres en forundersøgelse af Slagelse
Omfartsvej, 2. etape, dvs. en mulig sydlig forlængelse af
omfartsvejen fra den planlagte afslutning af 1. etape.
En etablering af 2. etape af Slagelse Omfartsvej
vil betyde, at trafikken på rute 22 mellem Kalundborg og
Næstved over Slagelse ikke skal køre på - og
derefter af motorvejen igen efter en kort strækning men i
stedet kan benytte 2. etape af omfartsvejen.
Forundersøgelsen resulterede i et forslag
til 2. etape som en sydlig forlængelse af omfartsvejsvejen
fra Skælskørvej til Slagelse Landevej, udformet som en
2-sporet vej. Vejdirektoratet har på baggrund af
forundersøgelsen vurderet, at der kan opnås en
besparelse på ca. 10 mio. kr. til omkostninger i forbindelse
med jordhåndtering og anlægslogistik, såfremt en
2. etape af omfartsvejen anlægges samtidig med 1. etape.
Vejdirektoratet har endvidere vurderet, at projektet for en 2.
etape af omfartsvejen skulle VVM-screenes af
miljømyndighederne, såfremt det blev besluttet at
gå videre med projektet (VVM står for »vurdering
af virkninger på miljøet«).
Med aftalen af 2. december 2009 om "Bedre veje
mv." blev det besluttet at anlægge 2. etape af Slagelse
Omfartsvej, og at der inden fremsættelse af anlægslov
skulle foretages en VVM-screening og konsolidering af
anlægsoverslaget for projektet.
Af aftalen fremgår endvidere, at der primo
2010 skulle søges bevillingsmæssig hjemmel til at
igangsætte projektforberedende aktiviteter, således at
anlægsarbejdet kan samordnes med det igangværende
anlægsarbejde på 1. etape af Slagelse Omfartsvej.
I forlængelse af aftalen opnåedes med
aktstykke nr. 96 af 11. februar 2010 Finansudvalgets tilslutning
til projektforberedende aktiviteter for 2. etape. Udgiften hertil
på 7,2 mio. kr. finansieres af mindreudgifter på
projektbevillingen i 2010 for strækningens 1. etape.
Endvidere opnåedes tilslutning til, at udgifter på i
alt 0,7 mio. kr. i 2010 til en VVM-screening og konsolidering af
anlægsoverslaget kunne finansieres af uforbrugte midler fra
forundersøgelsen.
By og Landskabsstyrelsen
(Miljøministeriet) vurderer, at der ikke er behov for
yderligere undersøgelser inden projektets
igangsættelse.
Anlægsarbejdet på 1. etape af
Slagelse Omfartsvej går i gang i slutningen af 2010 og
forventes at kunne stå færdig i 2013.
Anlægsarbejdet på 2. etape tænkes igangsat
umiddelbart efter vedtagelsen af nærværende
anlægslovsforslag. 2. etape forventes ligeledes at kunne
stå færdig i 2013.
2. VVM-screening og
forundersøgelse
Vestsjællands Amt har forud for
kommunalreformens ikrafttræden foretaget arealreservationer
til Slagelse Omfartsvej, 1. etape. Der er således i
Regionplanen 2005-2016 for Vestsjællands Amt vedtaget et
regionplantillæg til forlægning af landevej 125/126,
som er den hovedlandevej, der går gennem Slagelse by.
Arealreservationen til omfartsvejen vest for byen udgør et
200 meter bredt bælte.
Der er gennemført en VVM-screening af
projektet vedrørende Slagelse Omfartsvej 2. etape for
nærmere at undersøge, om anlægsprojektet vil
kunne få væsentlig indvirkning på miljøet,
og der dermed vil være behov for yderligere
undersøgelser. VVM-screeningen er gennemført i 2010.
By og Landskabsstyrelsen har på baggrund af VVM-screeningen
meddelt Vejdirektoratet, at der ikke er behov for yderligere
miljøundersøgelser (dvs. en VVM-redegørelse),
før projektet for omfartsvejen syd om Slagelse (2. etape)
kan igangsættes.
3. Lovforslagets indhold
På baggrund af den gennemførte
forundersøgelse og den politiske aftale af 2. december 2009
om "Bedre veje mv." foreslås, at transportministeren
bemyndiges til at anlægge en ca. 3 km lang hovedlandevej fra
Skælskørvej til Slagelse Landevej. Strækningen
fremgår af lovens bilag 1. Vejen anlægges i
hovedtræk svarende til forslaget i Vejdirektoratets
forundersøgelse, dog med en mindre justering af vejens
længdeprofil således at anlægsarbejdet
hensigtsmæssigt kan passes sammen med det igangværende
anlægsarbejde på 1. etape af Slagelse Omfartsvej.
Endvidere anlægges en rundkørsel i stedet for til- og
frakørselsramper ved Skælskørvej, og der sker
en justering af rundkørsel og linjeføring ved Sdr.
Ringgade.
Endvidere foreslås en bemyndigelse af
transportministeren til at nedklassificere den nuværende
hovedlandevej 126 (rute 22), Næstved-Slagelse, mellem
Vestmotorvejen og tilslutningen af 2. etape af Slagelse Omfartsvej
ved Slagelse Landevej syd for Slagelse.
Endelig foreslås en bemyndigelse af
transportministeren til i særlige tilfælde at fremrykke
ekspropriation af ejendomme, der berøres særligt
indgribende ved anlæg af omfartsvejen.
4. Beskrivelse af
vejanlægget
4.1 Funktion og kvalitet
Omfartsvejen anlægges som en 2-sporet vej,
som indpasses i det omgivende miljø og landskab på en
æstetisk og miljømæssigt afbalanceret
måde, og som har høj trafiksikkerhedsmæssig
standard. Omfartsvejen forventes at få en tilladt hastighed
på 80 km/t.
Processen, der løber fra projekteringen og
arealerhvervelsen via udbud i licitation til det egentlige
anlægsarbejde, gennemføres på en måde,
hvor projektets forløb er dokumenteret og
efterfølgende evalueret.
4.2 Tværprofil
Omfartsvejen anlægges som en 2-sporet
landevej med en bredde på 14 m. Tværprofilet
består af 2 kørespor a 3,50 m, 2 kantbaner a 0,50 m
samt 2 yderrabatter a 3 m.
4.3 Linjeføring og
tilslutninger
Den overordnede linjeføring fremgår
af lovens bilag 1.
Omfartsvejen tilsluttes Skælskørvej
i en rundkørsel. Derefter krydser vejen
Skælskør Landevej og har et forløb mod
øst, hvor Sdr. Ringgade bliver til Slagelse Landevej, og
hvor strækningen krydses af Slagelsevej. Tilslutningen af
omfartsvejen mod øst sker ved, at den eksisterende Sdr.
Ringgade forlægges til en ny rundkørsel ved
omfartsvejen. Rundkørslen tilsluttes Slagelsevej, Sdr.
Ringgade og Slagelse Landevej, der alle forlægges.
4.4 Sideanlæg
Der etableres ingen sideanlæg
(rastepladser) på strækningen.
4.5 Lokalvejnet og stier
Fra Skælskørvej krydser vejen
Skælskør Landevej, der overføres med en stibro.
Vejanlægget krydser herefter en nedlagt jernbane. Jernbanen
er overdraget til Skov- og Naturstyrelsen, der planlægger at
etablere en sti. Nøddebovej forlænges og tilsluttes
Slagelsevej syd for rundkørslen.
Det eksisterende kryds ved Sdr. Ringgade og
Slagelse Landevej nedlægges.
For at sikre forholdene for cyklister etableres
en ny cykelsti fra Sdr. Ringgade. I den videre
detailprojekteringsfase fastlægges de endelige
krydsningsforhold for cyklister ved det nedlagte
jernbanetracé og Sdr. Ringgade i samarbejde med Slagelse
Kommune og Skov- og Naturstyrelsen.
Endelig fastlæggelse af ændringer i
det lokale vejnet vil ske i detailprojekteringsfasen og i
forbindelse med ekspropriationskommissionens behandling.
4.6 Faunapassager og
hegning
Der anlægges ikke faunapassager. Der
opsættes vildthegn langs vejen i de områder, hvor der
er færdsel af vildt og i øvrigt, hvor der kan
være en trafiksikkerhedsmæssig risiko for
påkørsel af dyr.
4.7 Erstatningsnatur
Vejanlægget berører ikke
naturområder eller fredskovområder.
4.8
Støjafskærmning
Støjforholdene er undersøgt i
Vejdirektoratets forundersøgelse, og i forbindelse med
detailprojekteringen vil støjforholdene blive
undersøgt på ny.
Omfartsvejen anlægges med en
støjreducerende asfalt. Derudover vil der blive opsat
støjafskærmning i form af skærme eller jordvolde
på den vestligste delstrækning, hvor omfartsvejen
krydser Skælskør Landevej og passerer bymæssig
bebyggelse.
Den endelige udformning af
støjafskærmningen fastlægges i forbindelse med
detailprojekteringen.
Vejdirektoratet vil forsøge at minimere
støjgenerne ved at yde tilskud til facadeisolering til
især enkeltliggende ejendomme. Tilskuddets størrelse
afhænger af støjbelastningen. Ved boliger med en
støjbelastning på mere end 73 dB (decibel) ydes
tilskud på 90 % af omkostningen til facadeisolering, ved et
støjniveau i størrelsesordnen 68-73 dB ydes tilskud
på 75 %, og ved et støjniveau i
størrelsesordnen 63-68 dB ydes tilskud på 50 %. Det
maksimale beløb er pr. 1. januar 2010 fastsat til 114.400
kr. inkl. moms (byggeomkostningsindeks for boliger 120,2).
4.9 Vejudstyr og
beplantning
Omfartsvejen udstyres med vejtavler,
autoværn og kantpæle. Afmærkning på
kørebanen vil blive udført med reflekterende
afmærkning.
Der etableres ikke vejbelysning langs vejen, da
strækningen er beliggende i åbent land.
Rundkørslerne, der anlægges ved
Skælskørvej og Slagelsevej, belyses.
Skråninger og øvrige vejarealer
beplantes, hvor det findes hensigtsmæssigt i forhold til
trafiksikkerhed, æstetik og naturhensyn.
4.10 Vejafvanding
Afvanding vil ske ved trug og grøfter, som
det er tilfældet på 1. etape af omfartsvejen. Regnvand,
der strømmer af vejen til trug, vil via dræn ledes til
brønde og herfra via sandfang til nærtliggende
recipient. Hvor vejen ligger på dæmning, vil vandet
strømme af vejen og opsamles i grøfter, hvorfra det
nedsiver eller ledes til nærtliggende recipient. Fra
Skælskørvej og ca. 500 meter mod øst ledes
afvandingen via et regnvandsbassin til eksisterende afvanding af
Skælskørvej, alternativt til afvandingssystemet
på omfartsvejens etape 1. Vejvand fra den resterende del af
omfartsvejen ledes via regnvandsbassin til nærtliggende
recipient.
Endelig placering og udformning af afvandingen
fastlægges i forbindelse med detailprojekteringen.
4.11 Naboarealer
Omfartsvejens 2. etape anlægges på
markarealer i randområdet mellem byzone nord for omfartsvejen
og landbrugszone syd for. På den vestligste del af
strækningen passerer omfartsvejen nord for Slots Bjergby.
For at gennemføre anlægsarbejderne
er det nødvendigt at disponere over arbejdsarealer. Disse
reetableres og afleveres efter endt brug tilbage til ejerne.
Behovet for arbejdsarealer vil blive fastlagt i forbindelse med
detailprojekteringen.
5. Trafikale konsekvenser
Det er ved hjælp af en trafikmodel
beregnet, at der sker en aflastning af den nuværende
hovedlandevej gennem Slagelse på mellem 4.500 og 8.700 biler
i døgnet i 2030. Aflastningen er størst i den sydlige
del af Slagelse by. Omfartsvejens 2. etape vil endvidere
medføre, at der sker en overflytning af trafik fra den
nuværende hovedlandevej gennem Slagelse til omfartsvejens 1.
etape.
Anlæg af omfartsvejen vil medføre
tidsbesparelser for de trafikanter, der vil benytte den nye
omfartsvej. Anlæg af omfartsvejen vil medføre mindre
trafikarbejde gennem Slagelse by, idet trafikken på rute 22
mellem Kalundborg og Næstved via 1. etape af omfartsvejen
ikke længere skal køre en omvej ved at skulle benytte
motorvejen på en kort strækning og derefter dreje af og
køre videre på Sdr. Ringgade, men i stedet kan benytte
2. etape af omfartsvejen. Alt i alt vil anlægget af
omfartsvejen dog medføre en stigning i det samlede
trafikarbejde.
6. Trafiksikkerhed
Anlæg af omfartsvejen syd for Slagelse (2.
etape) vil samlet set forbedre trafiksikkerheden, da den nye
omfartsvej er sikrere end de eksisterende veje, som aflastes.
7. Plan- og
beskyttelsesforhold
Slagelse Omfartsvejs 2. etape er indarbejdet i
den gældende kommuneplan, og der er udlagt arealreservation
til anlægget i kommuneplanen. Den planlagte vej placeres i
randområdet mellem nyudlagt byzone mod nord og landzone mod
syd.
Vejanlægget placeres indenfor et areal, der
i kommuneplanen er udpeget som kirkeomgivelse for Slots Bjergby
Kirke, og i et område, hvor der er særlige
drikkevandsinteresser. Lerlaget over grundvandsmagasinet er i
området tilstrækkeligt til at beskytte grundvandet mod
nedsivning af forurenet vand.
Der vil blive indarbejdet foranstaltninger til
sikring af grundvandets kvalitet i forbindelse med
detailprojekteringen.
Vejanlægget berører en
skovbyggelinje, hvor vejen tilsluttes Sdr. Ringgade.
De konkrete tilladelser og dispensationer, der er
nødvendige for anlæggets gennemførelse, vil
blive søgt løbende i forbindelse med projekteringen
af anlægget.
Slagelse Kommune har meddelt, at kommunen er
indstillet på at give de nødvendige tilladelser i
medfør af planloven, naturbeskyttelsesloven,
miljøbeskyttelsesloven, vandløbsloven og museumsloven
til at gennemføre projektet.
Miljøcenteret i Roskilde (By og
Landskabsstyrelsen) har meddelt sin principgodkendelse af projektet
i henhold til § 20 i naturbeskyttelsesloven og truffet
afgørelse om, at projektet ikke er VVM-pligtigt.
8. Alternativer
Der er ikke undersøgt andre
løsningsforslag for linjeføring og udformning af 2.
etape af omfartsvejen syd om Slagelse.
9. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
9.1 Anlægs- og
samfundsøkonomi
Anlægsoverslaget for anlæg af
Slagelse Omfartsvej, 2. etape, er udarbejdet efter
Transportministeriets retningslinjer for ny budgettering af
anlægsprojekter på vej- og baneområdet.
Anlægsoverslaget er opgjort på fire
niveauer: Fysikoverslag, basisoverslag, ankerbudget
(projektbevilling) og samlet anlægsbudget (totaludgift).
Fysikoverslaget er udarbejdet ved hjælp af
Vejdirektoratets overslagssystem. Det vil sige, at det er baseret
på teoretiske mængder fra det foreliggende
skitseprojekt og enhedspriser og erfaringer fra de seneste,
sammenlignelige anlægsarbejder.
Fysikoverslaget er behæftet med usikkerhed,
da udgifter til bl.a. ekspropriationer, jordarbejder og
asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist på
forhånd. Projektets detaljerede udformning, mængder
m.v. kendes først på et senere tidspunkt, ligesom
udviklingen i priserne på ejendomsmarkedet og konjunktur- og
konkurrencesituationen på licitationstidspunktet er af
væsentlig betydning for anlægsudgifternes endelige
størrelse.
Der er beregnet et basisoverslag for
omfartsvejens 2. etape på 80,7 mio. kr. i 2010-priser
(vejindeks 180,8). I overslaget indgår udgifter til
etablering af anlægget, arealerhvervelse, projektering,
tilsyn og administration, men ikke moms.
I henhold til retningslinjerne for ny
anlægsbudgettering vil projektbevillingen på
finansloven (ankerbudgettet) være basisoverslaget tillagt 10
%, dvs. 88,8 mio. kr. Ved indbudgettering på finansloven
afsættes yderligere en central reserve på 20 % i
Transportministeriet. Det samlede anlægsbudget vil
således være 104,9 mio. kr., jf. tabel 1 nedenfor. Der
er heri indregnet en besparelse på 10 mio. kr. i
jordhåndtering som følge af, at anlægsarbejderne
gennemføres i takt med anlægsarbejderne for 1. etape
af omfartsvejen.
Tabel 1: Basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget.
Prisniveau 2010 og vejindeks 180,8.
|
Basisoverslag Mio. kr. | Ankerbudget (basisoverslag + 10 pct.) Mio. kr. | Samlet anlægsbudget (basisoverslag + 30 pct.) Mio. kr. |
80,7 | 88,8 | 104,9 |
Projektets omkostninger og fordele for samfundet
er opgjort i henhold til Transportministeriets manual for
samfundsøkonomisk analyse. På baggrund af disse
opgørelser er beregnet en intern rente for projektet.
Den interne rente er den rente, som opnås
med den investerede kapital, når alle fordele og omkostninger
opgøres over den samlede projektperiode. Den interne rente
skal mindst svare til den samfundsøkonomiske
kalkulationsrente på 5 %, for at projektet har et positivt
samfundsøkonomisk afkast. Det bemærkes, at en
række miljøeffekter, herunder barrierevirkning, tab af
naturværdier og støj i naturområder samt
arealindgreb ved anlægsprojekter, ikke
værdisættes i den samfundsøkonomiske
analyse.
Den interne rente for projektet er beregnet til
4,1 %.
Anlæg af Slagelse Omfartsvej, 2. etape, vil
kunne gennemføres efter følgende tidsplan:
- 2010-2011:
Detailprojektering
- 2011:
Besigtigelse og ekspropriation
- 2011-2013:
Anlæg
- 2013: Udbygning
færdig
- 2014:
Færdiggørelsesarbejder m.v.
Bevillingerne i 2010-priser (indeks 180,8)
forventes at fordele sig, som anført i Tabel 2 nedenfor.
Tabel 2. Årsfordelt anlægsbudget
|
År | Ankerbudget (projektbevilling) Mio. kr. | Samlet anlægsbudget Mio. kr. |
2010 2011 2012 2013 2014 I alt | 7,2 20,9 25,1 29,6 6,0 88,8 | 8,5 24,7 29,6 35,0 7,1 104,9 |
9.2 Konsekvenser for
Vejdirektoratet
Arbejdet forestås af Vejdirektoratet og har
således primært økonomiske og administrative
konsekvenser for Vejdirektoratet i forbindelse med anlæg og
drift.
Arbejdet med at beskrive anlægget i et
detailprojekt, som kan danne baggrund for udbud, udføres af
Vejdirektoratet i samarbejde med eksterne rådgivningsfirmaer.
Rådgivningsopgaver og anlægsarbejder udbydes efter
gældende regler herfor.
Vejdirektoratet og dets bygherrerådgivere
fører tilsyn med entreprenørernes arbejde for at
sikre, at arbejdet leveres i overensstemmelse med den aftalte
kvalitet, tidsplan og pris. Herudover skal projektforløbet
styres, kontrolleres, dokumenteres og evalueres, og den
nødvendige information formidles til trafikanter og naboer.
Trafikafviklingen skal overvåges, og
trafiksikkerhedsmæssige indsatser skal gennemføres.
Vejdirektoratet vil løbende undersøge og
afprøve mulighederne for anvendelse af nye metoder og ny
teknologi med henblik på at optimere projektet
trafiksikkerhedsmæssigt, miljømæssigt og
økonomisk.
Af den samlede udgift er der til projektering,
tilsyn og administration budgetteret med 17 % for anlæg
af omfartsvejen. De 17 % er forudsat fordelt med 4,6 % til
lønninger til Vejdirektoratets eget personale, ca. 7,4 % til
eksterne rådgivere og ca. 5,0 % til øvrige
driftsudgifter.
Vejdirektoratets projektbevilling til anlæg
af Slagelse Omfartsvej, 2. etape, på 88,8 mio. kr. optages
på finanslovens § 28.21.20. Anlæg af
hovedlandeveje mv. (Anlægsbev. ), Den centrale reserve
på 16,1 mio. kr., svarende til 20 % af basisoverslaget,
optages på finanslovens § 28.11.13.
Anlægsreserve (Anlægsbev. ).
Anlæg af Slagelse Omfartsvej, 2. etape,
gennemføres parallelt med etablering af 1. etape. Derfor er
der i overslaget for 2. etape forudsat mindreudgifter i
størrelsesordenen 10 mio. kr. til jordhåndtering og
anlægslogistik på 1. etape.
Besparelsen medgår til finansiering af
projekteringsudgifter m.v. til strækningens 2. etape, jf.
aktstykke nr. 96 af 11. februar 2010.
Vejdirektoratet vil efter vedtagelse af
anlægsloven sammenlægge 1. og 2. etape til ét
anlægsprojekt, således at der på den
følgende finanslov optages ét projekt "Slagelse
Omfartsvej, etape 1 og 2" med én samlet
projektbevilling.
10. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Anlæg af Slagelse Omfartsvej, 2. etape vil
forbedre trafikforholdene og derved reducere transportudgifterne
for erhvervslivet.
I anlægsfasen skønnes der at
være en direkte og indirekte beskæftigelse på ca.
50 mandår.
De direkte afledte økonomiske konsekvenser
vil primært berøre sparet tid og sparede
kørselsomkostninger. Den sparede tid for erhvervssegmentet
har en værdi i størrelsesordenen 2,7 mio. kr.
(prisniveau 2010) i åbningsåret 2013, som delvist
modsvares af ekstra kørselsomkostninger på 0,7 mio.
kr., og er herefter stigende i takt med væksten i trafikken.
En del af tidsbesparelsen tilfalder erhvervslivet i form af
reducerede transportomkostninger.
For så vidt angår de strukturelle
økonomiske virkninger for erhvervslivet kan nævnes, at
en forbedret fremkommelighed normalt forventes at give positive
effekter for erhvervslivet. I den forbindelse er det af
væsentlig betydning, at den del af tidsbesparelserne, der
ikke direkte kan henføres til erhvervstrafik og dermed som
afledt økonomisk effekt, primært kan henføres
til trafik mellem bolig og arbejdssted, som giver erhvervslivet en
positiv effekt i form af fordele for de ansatte.
11. Miljømæssige
konsekvenser
I VVM-screeningen og forundersøgelsen af
projektet er der redegjort for de forventede
miljømæssige konsekvenser af vejanlægget.
Konsekvenserne er resumeret nedenfor.
11.1 Arealindgreb og
barrierevirkning
Der forventes eksproprieret ca. 15,5 ha. til
vejanlægget. 1-2 ejendomme forventes totaleksproprieret.
Omfanget af ekspropriationer vil blive fastlagt endeligt af
ekspropriationskommissionen, der skal godkende projektet ved en
besigtigelsesforretning. Alle ekspropriationer gennemføres
efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr.
1161 af 20. november 2008.
11.2 Støj, luft og
klima
I forbindelse med Vejdirektoratets
forundersøgelse af 2. etape af Slagelse Omfartsvej er der
foretaget beregning af støj i området. Det
forudsættes i beregningen, at 1. etape af Slagelse Omfartsvej
er etableret. Der er beregnet støj for boligerne beliggende
ved henholdsvis Skælskørvej, Skælskør
Landevej og Sdr. Ringgade. Boligerne er i dag belastet med
trafikstøj fra disse veje.
Antallet af boliger med en støjbelastning
over 58 dB (decibel) er beregnet for omfartsvejen og det
berørte vejnet. Etablering af omfartsvejens 2. etape vil
samlet set medføre et fald fra 1.311 til 1.237
støjbelastede boliger, svarende til et fald på 74
boliger, og antallet af stærkt støjbelastede boliger
vil falde med 17. I forbindelse med detailprojekteringen vil der
blive foretaget nye støjberegninger.
Langs omfartsvejen vil der blive opsat
støjafskærmning ved bymæssig bebyggelse i form
af skærme eller jordvolde på den vestligste
delstrækning ved Skælskør Landevej for at
mindske støjgenerne. Derudover anlægges omfartsvejen
med en støjreducerende asfalt.
Vejdirektoratet forventer en lille stigning i
emissioner af forurenende stoffer. Etablering af 2. etape af
Slagelse omfartsvej vil indebære en forøgelse af
trafikarbejdet og dermed energiforbrug og emissioner. Den
forventede stigning i kørehastigheden kan isoleret set
også medføre stigning i emissioner, mens det vil
trække i den anden retning, at hastigheden på
omfartsvejen må forventes at være mere
jævn end på de nuværende vejalternativer.
Der forventes således mindre stigninger i de samlede
emissioner men også positive effekter af, at trafikarbejde
flyttes fra by til land. Det vurderes, at CO2-udledningen vil
øges med ca. 400 ton pr. år. Omfartsvejen
medfører samlet set en omfordeling af emissionerne, hvorved
der opnås en reduktion af emissionerne i byområder, der
modsvares af lidt større stigninger i det åbne land.
Da omfartsvejen forløber i det åbne land med gode
spredningsbetingelser, vurderer Vejdirektoratet, at
luftforureningskoncentrationerne vil være langt under de
vejledende grænseværdier.
11.3 Natur, landskab og
fortidsminder
Der ligger ingen internationale
naturbeskyttelsesområder (Natura 2000-områder)
tæt på omfartsvejen. Anlægget af omfartsvejen
vurderes hverken direkte eller indirekte at påvirke Natura
2000-områder.
I området i nærheden af omfartsvejen
findes tre små søer, der er beskyttet efter
naturbeskyttelseslovens § 3. Det kan ikke udelukkes, at
den sø, der ligger tættest på omfartsvejen, kan
blive påvirket i anlægsfasen, og det vil i forbindelse
med detailprojekteringen blive vurderet, om søen bliver
berørt. I tilfælde heraf skal der søges
dispensation fra Slagelse Kommune. Det er Vejdirektoratets
vurdering, at de resterende søer ikke vil blive
påvirkede af vejanlægget. Der er i forbindelse med
§ 3-registreringen ikke registreret strengt beskyttede
arter efter habitatdirektivet eller rødlistede arter i
søerne.
Vejanlægget ligger udenfor områder,
der er udpeget som landskabsområder, dvs. udenfor
områder, der indeholder værdifulde naturområder,
bevaringsværdige landskaber og kulturhistoriske
værdier.
Vejanlægget ligger indenfor et areal
udpeget som kirkebeskyttelsesområde. Vejens placering i
terrænet vurderes imidlertid ikke at ville forringe indsigten
til kirken.
Vejanlægget berører ingen kendte
fund eller fortidsminder. Anlægget berører fire diger,
der er beskyttet af museumsloven. Der skal søges om
dispensation herfor hos Slagelse Kommune.
En mindre del af omfartsvejens østligste
del ved tilslutningen ved Sdr. Ringgade er beliggende indenfor
skovbyggelinjen i henhold til naturbeskyttelsesloven. Da der
allerede i dag er vejanlæg indenfor skovbyggelinjen, vurderes
tilslutningen af omfartsvejen ikke at påvirke skovbyggelinjen
væsentligt. Der vil blive søgt dispensation herfor hos
Slagelse Kommune.
11.4 Friluftsliv
Vejanlægget berører
planrammeområdet "den grønne ring" om Slagelse, men
vil ikke være til hinder for, at rammen for den grønne
ring bevares, da der er tale om meget små arealer af
rammeområdet, der medgår til vejanlægget.
11.5 Overfladevand og
grundvand
Vejvand opsamles og føres via ledninger og
grøfter til regnvandsbassiner, hvor urenheder
bundfældes, og afstrømningen reguleres, inden vandet
føres videre til det nærmeste vandløb el
lign.
Vejvandet vil pga. etablering af
regnvandsbassiner ikke medføre væsentlige skader i
vandløbene, hverken i form af erosion eller forurening.
Skulle der ske et uheld på vejen, der f.eks. medfører
olieudslip, vil olien kunne opsamles fra regnvandsbassinet, inden
den løber ud i vandløbet.
Anlægget ligger i et område med
særlige drikkevandsinteresser men uden nitratfølsomme
indvindingsoplande, det vil sige, hvor grundvandet er
nitratbelastet, eller der er en lille geologisk beskyttelse overfor
nitrat. Vejdirektoratet har på denne baggrund vurderet, at
der ikke vil være væsentlig påvirkning af
grundvand og drikkevandsinteresser.
11.6 Ressourceforbrug
Forbrug af råstoffer er opgjort på
baggrund af et skitseprojekt for vej, bro og afvanding. Forbruget
omfatter ca. 11.600 t ny asfalt og 1.800 m3 stabilgrus og
bundsikring.
Asfalt og grus fra opbrydning af de eksisterende
veje genbruges i videst mulige udstrækning.
11.7 Forurenet jord
Omfartsvejen vil ikke berøre registrerede
forurenede eller potentielt forurenede grunde.
Forurenet rabatjord langs de eksisterende veje,
som skal fjernes ved tilslutningerne til omfartsvejen, vil som
udgangspunkt indgå i vejanlægget.
Håndtering af jord vil ske på en
måde, så eventuelle konflikter i anlægs- og
driftsfasen minimeres. Ved arbejde i forurenet jord skal jorden
bortskaffes eller indbygges i projektet efter særlige regler
i henhold til gældende lovgivning og bestemmelser.
Der vurderes ikke at være nogen risiko for
forurening af grundvand som følge af disponeringen af
rabatjord i anlægsprojektet.
12. Administrative konsekvenser
for borgerne
Det færdige anlæg vil samlet set
forbedre trafik- og miljøforholdene for borgerne i
området. Anlægget berører direkte og indirekte
en række mennesker bl.a. i form af ekspropriationer og gener
i forbindelse med anlægsarbejderne.
I det videre forløb i
anlægsprocessen vil ejere og brugere af de berørte
ejendomme blive orienteret direkte dels ved breve fra
Vejdirektoratet og ekspropriationsmyndighederne om
anlægsarbejdernes tidsplan og fremdrift, dels ved personlig
kontakt til ejere og brugere og ved afholdelse af møder med
grundejerforeninger m.v. Borgerne har endvidere mulighed for at
holde sig løbende orienteret om anlægsarbejdet
på www.vejdirektoratet.dk.
13. Forholdet til EU-retten
De gennemførte
miljøundersøgelser og høringer opfylder
kravene i Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni 1985
om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning
på miljøet med senere ændringer (VVM-direktivet)
(EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40) samt Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for
deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og
programmer på miljøområdet og om ændring
af Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så
vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse (EF Tidende 2003 nr. L 156, side 17).
Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til
Rådets direktiv 79/409/EØF af 2. april 1979 om
beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer
(Fuglebeskyttelsesdirektivet) (EF-Tidende 1979 nr. L 103, side 1)
og Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere
ændringer (Habitatdirektivet) (EF-Tidende 1995 nr. L 1,
side 135) vil blive direkte eller indirekte berørt af
projektet.
14. Høring over
lovforslaget
Lovforslaget har været i høring hos
Slagelse Kommune, Region Sjælland, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, DI Transport, Dansk
Transport og Logistik (DTL), Movia og Forenede Danske Motorejere
(FDM).
Høringssvarene vil blive fremsendt til
Trafikudvalget, ledsaget af de kommentarer, som udtalelsen
måtte give anledning til.
| | | 15. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Mindreudgifter for stat, region og
kommune, som følge af færre trafikuheld | Udgift for staten på 104,9 mio.
kr. (2010-priser inkl. tillæg på 30 %). Merudgifter til
drift og vedligeholdelse | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Meradministration for Vejdirektoratet i
anlægsfasen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Vejanlægget forventes at
medføre reducerede transportudgifter. Forøgelse af
beskæftigelsen i bygge- og anlægssektoren i
anlægsperioden | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Betydelig forbedring for tra- fikanterne på omfartsvejen og
aflastning af trafikken på alternative veje | Gennemførelse af projektet vil
medføre ekspropriation fra en række ejendomme | Miljømæssige
konsekvenser | Formindskelse af støjgener og
mindre stigning i emissioner af luftforurenende stoffer | Begrænsede indgreb i
naturområder | Forholdet til EU-retten | Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til
Rådets direktiver bliver hverken direkte eller indirekte
berørt af vejanlægget. Det vil gennem
afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag blive sikret,
at de arter, der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke
påvirkes negativt af vejanlægget |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse i nr. 1
indeholder en bemyndigelse af transportministeren til at
anlægge en ca. 3 km lang 2. etape af Slagelse Omfartsvej.
Endvidere foreslås, at transportministeren bemyndiges til at
nedklassificere den nuværende hovedlandevej 126 (rute 22),
Næstved-Slagelse, mellem Vestmotorvejen og tilslutningen af
2. etape af Slagelse Omfartsvej ved Slagelse Landevej.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger og lovens bilag 1.
I den forbindelse skal det bemærkes, at
transportministeren ved lov nr. 310 af 30. april 2008 nr. L64
(Lovforslag om omklassificering af visse veje, 2007-08, 2. samling)
er bemyndiget til at nedklassificere den del af hovedlandvej
125/126 (rute 22), Kalundborg - Slagelse - Næstved, der
forløber gennem Slagelse by på strækningen fra
tilslutningen af omfartsvejens 1. etape på Kalundborgvej (ny
hovedlandevej 127) og frem til krydset mellem Sdr. Ringgade og
Vestmotorvejen.
Til § 2
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1
indebærer, at transportministeren i særlige
tilfælde efter anmodning fra ejeren kan ekspropriere en
ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet,
før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Endvidere foreslås i stk. 2, at erstatningen
fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i
lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom.
De ordinære ekspropriationer til
vejanlægget vil ske med hjemmel i vejlovens § 43 og
efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr.
1161 af 20. november 2008. Ekspropriationerne ledes af Kommissarius
ved Statens Ekspropriationer på Øerne.
De ordinære ekspropriationer til
vejanlæg af denne type kan normalt forventes
gennemført 1½-3 år efter vedtagelsen af en
anlægslov, da ekspropriationerne først kan
gennemføres, når Vejdirektoratet har udarbejdet et
detailprojekt, og ekspropriationskommissionen har afholdt de
nødvendige besigtigelser og godkendt projektet.
Med forslaget vil transportministeren som
nævnt få hjemmel til i særlige tilfælde at
fremrykke ekspropriationstidspunktet for ejendomme, der
berøres særligt indgribende af projektet. Ved
»særligt indgribende« sigtes almindeligvis til en
situation, hvor det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at
den pågældende ejendom vil blive totaleksproprieret i
forbindelse med projektet. Selv om kravet om, at ejendommen skal
berøres særligt indgribende af motorvejsplanerne, er
opfyldt, skal også betingelsen om, at der skal være
tale om et særligt tilfælde være opfyldt,
førend transportministeren kan ekspropriere de
pågældende ejendomme på et tidspunkt forud for de
ordinære ekspropriationer. Som eksempler på
særlige tilfælde kan nævnes, at en fremrykket
ekspropriation kan afværge væsentlige økonomiske
konsekvenser, eller at ejendommen ønskes overtaget af
særlige personlige årsager, herunder sygdom, alder,
familieforøgelse eller andre sociale forhold. Forventede
ændringer i ejendomspriserne kan ikke i sig selv anses for at
udgøre en væsentlig økonomisk konsekvens.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.