Fremsat den 23. februar 2011 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
tv-overvågning og lov om behandling af personoplysninger
(Udvidelse af adgangen til
tv-overvågning for kommuner)
§ 1
I lov om tv-overvågning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1190 af 11. oktober 2007, som
ændret ved lov nr. 713 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 2
a. En kommunalbestyrelse kan efter drøftelse med
politidirektøren med henblik på at fremme trygheden
foretage tv-overvågning af offentlig gade, vej, plads eller
lignende område, som benyttes til almindelig færdsel,
og som ligger i nær tilknytning til et område, der
tv-overvåges i medfør af § 2,
stk. 2.«
§ 2
I lov om behandling af personoplysninger, jf. lov
nr. 429 af 31. maj 2000, som ændret senest ved § 2
i lov nr. 503 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 26 c indsættes i kapitel 6 a:
Ȥ 26
d. En kommune må kun behandle billedoptagelser med
personoplysninger, der optages i forbindelse med
tv-overvågning omfattet af § 2 a i lov om
tv-overvågning, hvis
1) den registrerede
har givet sit udtrykkelige samtykke til behandlingen, eller
2) behandlingen
sker med henblik på at fremme trygheden for personer, som
færdes i det tv-overvågede område.
Stk. 2. Optagelser
som nævnt i stk. 1 må videregives i de
tilfælde, der er nævnt i § 26 a,
stk. 1.
Stk. 3. Optagelser
som nævnt i stk. 1 skal slettes senest 30 dage efter, at
optagelserne er foretaget.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2011.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. Lovens
§ 1 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Stk. 3. Lovens
§ 2 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Indledning | 2. | Gældende
ret | | 2.1. Tv-overvågningsloven | | 2.2. Persondataloven | | 2.3. Straffeloven | | 2.4. Kommuners adgang til at foretage
tv-overvågning | 3. | Lovforslagets
udformning | | 3.1. Udvidelse af kommuners adgang til
tv-overvågning | | 3.2. Forholdet til persondataloven | | 3.3. Forholdet til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder mv. | | |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give
kommuner en udtrykkelig adgang til som led i en generel
tryghedsskabende indsats at tv-overvåge visse offentlige
arealer, der ligger i nær tilknytning til et område,
hvor en boligorganisation mv. foretager tv-overvågning.
Den sidstnævnte adgang for
boligorganisationer mv. til at foretage tv-overvågning blev
indført ved en ændring af tv-overvågningsloven,
der trådte i kraft den 1. juli 2010 (lov nr. 713 af 25. juni
2010).
Lovforslaget gennemfører et af
initiativerne i regeringens plan fra oktober 2010 til
bekæmpelse af ghettodannelser i Danmark, »Ghettoen
tilbage til samfundet«. I denne plan foreslås det, at
der med henblik på at skabe tryghed i bl.a.
ghettoområder bliver indført adgang til, at kommuner
som led i en generel tryghedsskabende indsats kan
iværksætte tv-overvågning af offentlige arealer,
f.eks. parkanlæg, der ligger i nær tilknytning til
områder, hvor en almen boligorganisation foretager
tv-overvågning.
Den foreslåede adgang for kommuner til at
tv-overvåge visse offentlige arealer med henblik på at
fremme trygheden skal således udgøre et supplement til
den adgang for boligorganisationer mv. til at foretage
tv-overvågning, som blev indført sidste år.
Lovforslaget er udformet sådan, at adgangen
for kommuner til at foretage tv-overvågning inden for de
givne rammer omfatter arealer i nær tilknytning til
både områder, som bliver tv-overvåget af en almen
boligorganisation, og områder, der bliver tv-overvåget
af andre organisationer og foreninger mv., der repræsenterer
husstandene i et boligområde.
I lovforslaget er det fastsat, at en kommunes
tv-overvågning i medfør af den foreslåede
bestemmelse i tv-overvågningsloven er omfattet af den
særlige regel i persondataloven om videregivelse af bl.a.
billedoptagelser, der optages i forbindelse med
tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed. Det
indebærer, at også kommunernes optagelser som
udgangspunkt kun må videregives til politiet og kun i
kriminalitetsopklarende øjemed. Desuden foreslås det,
at en kommune ikke skal kunne anvende eller gennemse
billedoptagelser med personoplysninger fra tv-overvågningen
til andre formål end at fremme trygheden for personer, der
færdes i det tv-overvågede område.
2. Gældende ret
2.1.
Tv-overvågningsloven
2.1.1. Efter
tv-overvågningsloven må private som hovedregel ikke
foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende
område, som benyttes til almindelig færdsel, jf. lovens
§ 1.
Forbuddet omfatter derimod ikke
tv-overvågning, der foretages af offentlige myndigheder, jf.
pkt. 2.4 nedenfor.
Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget om den oprindelige tv-overvågningslov, at den
nævnte stedlige afgrænsning af forbuddet mod privates
tv-overvågning svarer til definitionen af »vej« i
(den nu ophævede) normalpolitivedtægts § 2,
dvs. »enhver offentlig eller privat gade, plads, vej, bro,
tunnel, passage, sti, trappe eller lignende areal, der benyttes til
almindelig færdsel af en eller flere
færdselsarter«, jf. Folketingstidende 1981-82 (2.
samling), Tillæg A, s. 3835 (se nu
ordensbekendtgørelsens (bekendtgørelse nr. 511 af 20.
juni 2005) § 2, stk. 2). Det fremgår
endvidere, at også praksis efter færdselslovens
§ 1, hvorefter loven gælder for »vej, som
benyttes til almindelig færdsel af en eller flere
færdselsarter«, er vejledende for afgrænsningen
af forbuddet efter tv-overvågningsloven.
Tv-overvågningsloven regulerer ikke, i
hvilket omfang private kan foretage tv-overvågning af
områder, som ikke benyttes til almindelig færdsel. Det
må i første række afgøres efter reglerne
i persondataloven, om en sådan behandling af
personoplysninger i det enkelte tilfælde er saglig og
proportional, jf. pkt. 2.2 nedenfor.
Udtrykket »tv-overvågning« er i
lovens § 1, stk. 2, defineret som vedvarende eller
regelmæssigt gentagen personovervågning ved hjælp
af fjernbetjent eller automatisk virkende tv-kamera,
fotografiapparat eller lignende apparat. Tv-overvågning i
lovens forstand omfatter både tilfælde, hvor
overvågningen er forbundet med optagelse af billeder på
videobånd, film eller lignende, og tilfælde, hvor
sådan billedoptagelse ikke finder sted, og hvor
overvågningen alene har karakter af en umiddelbar iagttagelse
på tv-skærm eller lignende.
Overtrædelse af lovens generelle forbud mod
privates tv-overvågning straffes med bøde, jf.
tv-overvågningslovens § 5, stk. 1.
2.1.2.1.
Tv-overvågningslovens § 2, nr. 1-4, indeholder en
række undtagelser til lovens generelle forbud mod privates
tv-overvågning af områder, som benyttes til almindelig
færdsel.
For det første
er tv-overvågning af tankstationer, fabriksområder,
overdækkede butikscentre og lignende områder, hvor der
drives erhvervsvirksomhed, undtaget fra forbuddet, jf.
§ 2, nr. 1. Det gælder dog kun, hvis
overvågningen foretages af den, som har rådighed over
området.
For det andet er
tv-overvågning af pengeautomater, vekselautomater og
pengetransportbiler undtaget fra forbuddet, hvis
overvågningen foretages af den, der har rådighed over
automaten eller køretøjet, jf. § 2, nr. 2.
Overvågningen må kun være rettet mod personer,
som befinder sig i umiddelbar nærhed af automaten eller
køretøjet.
For det tredje kan
pengeinstitutter, spillekasinoer, hoteller og restaurationer samt
butikscentre og butikker, hvorfra der foregår detailsalg,
foretage tv-overvågning af egne indgange og facader, jf.
§ 2, nr. 3. Desuden kan disse erhvervsdrivende
tv-overvåge arealer i direkte tilknytning til egne indgange
og facader, som naturligt kan anvendes som adgangs- eller flugtvej
i forhold til egne indgange, hvis tv-overvågningen er klart
nødvendig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse.
For det fjerde er
tv-overvågning, hvor billederne ikke bliver optaget/lagret,
undtaget fra forbuddet, når overvågningen foretages som
led i overvågning af egne indgange, facader, indhegninger
eller lignende, jf. § 2, nr. 4. I modsætning til de
tre første undtagelser er det her kun tilladt at
tv-overvåge på sådan måde, at billederne
vises »live« f.eks. på en eller flere
skærme i et overvågningsrum.
2.1.2.2.
Tv-overvågningslovens § 2, stk. 2, indeholder
desuden særlige regler om tv-overvågning i
boligområder.
Boligorganisationer mv. havde, før
ændringslov nr. 713 af 25. juni 2010 trådte i kraft den
1. juli 2010, alene mulighed for at foretage tv-overvågning
af områder, som ikke benyttes til almindelig færdsel,
f.eks. aflåste cykel-, vaske- eller parkeringskældre.
Det var således ikke tilladt for boligorganisationer mv. at
foretage tv-overvågning af bl.a. parkeringspladser og
stiarealer i boligområdet.
Ved ændringsloven har boligorganisationer
og foreninger mv., der repræsenterer husstandene i et
boligområde, i medfør af tv-overvågningslovens
§ 2, stk. 2, fået mulighed for efter
tilladelse fra politidirektøren at foretage
tv-overvågning af det pågældende
boligområde og af arealer, som ligger i direkte tilknytning
hertil, når overvågningen er væsentlig af hensyn
til kriminalitetsbekæmpelse. En tilladelse kan gives for
højst 5 år ad gangen.
Det beror på en samlet vurdering af
forholdene i det pågældende område, om
tv-overvågningen kan anses for væsentlig af hensyn til
kriminalitetsbekæmpelse. I den forbindelse skal der bl.a.
lægges vægt på oplysninger om karakteren og
omfanget af det pågældende boligområdes
kriminalitetsproblemer mv. Er der alene tale om helt
enkeltstående eller bagatelagtig kriminalitet, eller er der
tale om kriminalitet, som ligger lang tid tilbage, kan der ikke
gives tilladelse til tv-overvågning.
Politiets tilladelse er tidsbegrænset,
således at der alene gives mulighed for at foretage
tv-overvågning i en vis periode, hvorefter tilladelsen i
givet fald kan forlænges for en ny periode. Den vurdering og
de hensyn til kriminalitetsbekæmpelse mv., som begrunder
tv-overvågningen, kan således ændre sig over tid.
En tilladelse kan højst gives for 5 år ad gangen.
En ansøgning om tilladelse til at foretage
tv-overvågning i en almen boligorganisation, jf. herved
kapitel 1 i lov om almene boliger mv. (lovbekendtgørelse nr.
1040 af 1. september 2010), kan fremsættes af den
pågældende boligorganisation på en eller flere
afdelingers vegne.
Også andre organisationer og foreninger
mv., der repræsenterer husstandene i et boligområde,
kan få tilladelse til at foretage tv-overvågning af
frit tilgængelige arealer i det pågældende
boligområde, hvis en sådan overvågning er
væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse. Det
kan f.eks. være en ejerforening, en grundejerforening eller
et vejlaug. Det kan også være en forening, som er
dannet med det formål at repræsentere husstandene i
spørgsmålet om tv-overvågning.
Tv-overvågningen skal som udgangspunkt
rettes mod selve det område, som boligorganisationen mv. ejer
eller har rådighed over - f.eks. (dele af) veje, stier,
fortove og andre gangarealer, opholdspladser, parkeringsarealer
samt uaflåste porte, kældre og opgange. Ansøger
f.eks. en grundejerforening om tilladelse til tv-overvågning
af en privat fællesvej, skal tv-overvågningen ligeledes
som udgangspunkt rettes mod de vejarealer, som grundejerforeningen
eller dens medlemmer selv ejer.
Der kan endvidere gives tilladelse til
tv-overvågning af arealer, som ligger i direkte tilknytning
til boligområdet. Der skal herved lægges vægt
på, om tv-overvågning også af disse
tilstødende arealer konkret må anses for
væsentlig for at kunne nå målet med
tv-overvågningen af boligområdet. Der sigtes hermed til
afgrænsede arealer, som ligger i umiddelbar tilknytning til
boligområdet, og hvor særlige bygningsmæssige
forhold gør sig gældende. Det kan f.eks. være en
kommunal vej langs et boligkompleks.
Hvis der er tale om tv-overvågning af et
privatejet areal, som ligger i umiddelbar tilknytning til
boligområdet, f.eks. en parkeringsplads, en vej eller et
stisystem, som tilhører en anden privat person eller
virksomhed, er det en forudsætning for at få tilladelse
til at foretage tv-overvågning af det pågældende
areal, at boligorganisationen mv. har samtykke fra den, der ejer
det pågældende areal. Er det pågældende
areal statsligt eller kommunalt ejet, er det ikke nødvendigt
at indhente et sådant samtykke.
Det er ikke en forudsætning for at
opnå tilladelse til at tv-overvåge et areal, som ligger
i umiddelbar tilknytning til boligområdet, at
boligorganisationen mv. tillige foretager overvågning af
arealer i selve boligområdet.
2.1.2.3.
Tv-overvågningslovens § 2, stk. 3, indeholder
endvidere særlige regler om tv-overvågning af
idrætsanlæg.
Efter den nævnte bestemmelse, som ligeledes
blev indsat ved ændringsloven i 2010 (lov nr. 713 af 25. juni
2010), kan politidirektøren efter ansøgning give
ejere af idrætsanlæg tilladelse til at foretage
tv-overvågning af anlæggets indgange, facader,
indhegninger mv. og af arealer, som ligger i direkte tilknytning
hertil, når overvågningen er væsentlig af hensyn
til kriminalitetsbekæmpelse. En tilladelse kan gives for
højst 5 år ad gangen.
2.1.3. Private, der
foretager tv-overvågning af steder eller lokaler, hvortil der
er almindelig adgang, eller af arbejdspladser, skal ved skiltning
eller på anden tydelig måde oplyse om
overvågningen, jf. tv-overvågningslovens § 3,
stk. 1. Skiltningspligten gælder dog ikke ved
tv-overvågning af pengetransportbiler og tv-overvågning
uden optagelse af billeder som led i overvågning af egne
indgange, facader, indhegninger eller lignende, jf. § 3,
stk. 2.
Offentlige myndigheder, der foretager
tv-overvågning af steder eller lokaler, hvortil der er
almindelig adgang, eller af arbejdspladser, skal ligeledes ved
skiltning eller på anden tydelig måde give oplysning
herom, jf. tv-overvågningslovens § 3 a,
stk. 1. Dette gælder dog ikke ved tv-overvågning,
som foretages af politiet eller kriminalforsorgen, eller
tv-overvågning som foretages med henblik på beskyttelse
af militære anlæg, jf. § 3 a,
stk. 2.
Det fremgår af lovens forarbejder, at
afgrænsningen af »steder, hvortil der er almindelig
adgang« i lovens §§ 3 og 3 a, i alt
væsentligt svarer til den stedlige afgrænsning i (den
nu ophævede) normalpolitivedtægts § 3, dvs.
f.eks. gader, jernbane- og rutebilstationer, butikker og offentlige
kontorer, forlystelsessteder, badeanstalter og befordringsmidler,
jf. Folketingstidende 1981-82, Tillæg A, s. 3838 (se nu
ordensbekendtgørelsens § 2, stk. 1).
Overtrædelse af skiltningskravet straffes
med bøde, jf. tv-overvågningslovens § 5,
stk. 1.
2.2. Persondataloven
2.2.1. Lov om
behandling af personoplysninger (persondataloven) gælder for
enhver form for behandling af personoplysninger i forbindelse med
tv-overvågning, jf. lovens § 1, stk. 8.
Persondataloven omfatter behandling af personoplysninger, som
foretages både af private og offentlige myndigheder i
forbindelse med tv-overvågning, og behandlingen skal
således i givet fald leve op til de krav, som følger
af persondataloven.
Persondatalovens § 5 indeholder en
række grundlæggende principper for den dataansvarliges
behandling af oplysninger, herunder regler om indsamling,
ajourføring og opbevaring mv. Behandling af oplysninger skal
ske i overensstemmelse med »god databehandlingsskik«,
jf. § 5, stk. 1. Dette indebærer, at
behandlingen skal være rimelig og lovlig. Indsamling af
oplysninger må endvidere kun ske til udtrykkeligt angivne og
saglige formål, og senere behandling af oplysningerne
må ikke være i strid med disse formål, jf.
§ 5, stk. 2.
I kravet om udtrykkelighed ligger, at den
dataansvarlige i forbindelse med indsamlingen skal angive et
formål, som er tilstrækkeligt veldefineret og
velafgrænset til at skabe åbenhed og klarhed omkring
behandlingen, og at formålet skal defineres med en vis
præcision. I kravet om saglighed ligger, at en indsamling
skal ske til løsning af en opgave, som det ligger inden for
den offentlige myndigheds område at varetage, henholdsvis
inden for den (lovlige) virksomhed, som den private foretager.
Det vil eksempelvis være i strid med
saglighedskravet, hvis en person gennemser optagelser fra en
tv-overvågning, uden at dette har et sagligt formål.
Kravet om saglighed indebærer også, at der i
forbindelse med tv-overvågning i
kriminalitetsbekæmpende øjemed ikke må zoomes
ind for at iagttage personer, hvis dette ikke sker som led i
varetagelsen af det saglige formål med tv-overvågningen
(kriminalitetsbekæmpelse).
Efter § 5, stk. 3, skal de
oplysninger, som behandles, være relevante og
tilstrækkelige og må ikke omfatte mere, end hvad der
kræves til opfyldelse af de formål, hvortil
oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne
senere behandles. Bestemmelsen indeholder et
proportionalitetsprincip, hvorefter behandling af personoplysninger
ikke må gå videre, end hvad der kræves til
opfyldelse af de formål, som den dataansvarlige er berettiget
til at forfølge. Om betingelsen om proportionalitet er
opfyldt, må vurderes ud fra den konkrete sammenhæng,
hvori oplysningerne behandles.
Det følger af Datatilsynets praksis, at
dette princip i forhold til tv-overvågning fører til,
at overvågning skal gennemføres på en
sådan måde, at den virker mindst muligt
integritetskrænkende for den almindelige borger, og at det i
første omgang skal overvejes, om det ønskede
formål kan nås med mindre indgribende midler end
tv-overvågning og registrering.
Persondatalovens § 5, stk. 4,
indeholder et krav til datakvaliteten i forbindelse med behandling
af personoplysninger. Der skal således ske
fornøden ajourføring af oplysningerne med henblik
på at sikre, at der ikke behandles urigtige eller vildledende
oplysninger. Oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende,
skal snarest muligt slettes eller rettes. Indsamlede oplysninger
skal endvidere slettes eller anonymiseres, når det ikke
længere er nødvendigt for den pågældende
myndighed eller person at være i besiddelse af oplysningerne
i en form, der gør det muligt at identificere
enkeltpersoner.
2.2.2.
Persondatalovens §§ 6-8 indeholder en række
bestemmelser om, hvornår indsamling, registrering og
videregivelse af personoplysninger kan ske (behandlingsregler). En
tv-overvågning kan derfor kun ske, hvis disse betingelser er
opfyldt.
Efter persondatalovens § 6,
stk. 1, nr. 1-7, kan behandling af almindelige,
ikke-følsomme personoplysninger (dvs. alle andre oplysninger
end følsomme oplysninger omfattet af lovens
§§ 7 og 8) ske, hvis den registrerede har givet
udtrykkeligt samtykke, eller hvis behandlingen er nødvendig
af nærmere angivne grunde, herunder for at udføre en
opgave i samfundets interesse eller for at varetage en berettiget
interesse, som overstiger hensynet til den registreredes
interesser.
Efter persondatalovens § 7,
stk. 1, gælder et almindeligt forbud mod behandling af
oplysninger om racemæssig eller etnisk baggrund, politisk,
religiøs eller filosofisk overbevisning,
fagforeningsmæssige tilhørsforhold samt oplysninger om
helbredsmæssige og seksuelle forhold. § 7,
stk. 2-6, indeholder dog visse undtagelser hertil. Behandling
kan f.eks. ske, hvis den er nødvendig for, at et retskrav
kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares
(stk. 2, nr. 4), eller hvis behandlingen er nødvendig
af hensyn til en offentlig myndigheds varetagelse af opgaver
på det strafferetlige område (stk. 6).
Efter persondatalovens § 8 gælder
der særlige behandlingsregler med hensyn til oplysninger om
strafbare forhold, væsentlige sociale problemer og lignende
følsomme privatlivsforhold. Sådanne oplysninger
må kun behandles, hvis betingelserne i lovens § 7
er opfyldt. Ud over, hvad der følger af § 7, kan
en offentlig forvaltningsmyndighed behandle oplysninger om
strafbare forhold, væsentlige sociale problemer og lignende
følsomme privatlivsforhold, hvis det er nødvendigt
for at varetage den pågældende myndigheds opgaver.
Myndigheden kan alene videregive disse oplysninger, hvis
betingelserne i § 8, stk. 2, nr. 1-4, er opfyldt,
f.eks. hvis den registrerede har givet udtrykkeligt samtykke, eller
videregivelse sker til varetagelse af private eller offentlige
interesser, der klart overstiger hensynet til de interesser, der
begrunder hemmeligholdelse.
Efter § 8, stk. 4, må
private kun behandle oplysninger om strafbare forhold,
væsentlige sociale problemer og lignende følsomme
privatlivsforhold, hvis den registrerede har givet udtrykkeligt
samtykke hertil, eller hvis behandlingen er nødvendig til
varetagelse af en berettiget interesse, som klart overstiger
hensynet til den registrerede. Videregivelse af disse oplysninger
kan kun ske, hvis den registrerede har givet udtrykkeligt samtykke,
eller videregivelse sker til varetagelse af offentlige eller
private interesser, herunder hensynet til den
pågældende selv, der klart overstiger hensynet til de
interesser, der begrunder hemmeligholdelse, jf. stk. 5.
2.2.3.
Persondatalovens kapitel 8-10 indeholder en række regler om
den registreredes rettigheder, som bl.a. omfatter ret til
information om, at der indsamles oplysninger om den
pågældende, jf. lovens §§ 28 og 29.
Efter § 29, stk. 1, påhviler
det som udgangspunkt den dataansvarlige at oplyse om sin identitet
og formålet med behandlingen mv. Det gælder dog ikke,
hvis den registrerede allerede er bekendt med oplysningerne, hvis
registreringen eller videregivelsen af oplysninger udtrykkeligt er
fastsat ved lov, eller hvis underretning af den registrerede viser
sig umulig eller uforholdsmæssigt vanskelig.
Oplysningspligten kan endvidere begrænses i medfør af
lovens § 30, hvis det f.eks. er nødvendigt af
hensyn til forebyggelse og efterforskning af straffesager.
Efter persondatalovens § 26 b
gælder persondatalovens regler om oplysningspligt
uanset en eventuel skiltning i medfør af
tv-overvågningslovens regler, jf. herom pkt. 2.1 ovenfor.
Selv om den dataansvarlige informerer om tv-overvågning ved
at opsætte skilte, skal den pågældende
således også opfylde oplysningspligten efter
persondatalovens § 29.
Det følger af forarbejderne til
persondatalovens § 26 b, at privates og offentlige
myndigheders tv-overvågning af steder, der benyttes til
almindelig færdsel, som altovervejende hovedregel vil
være undtaget fra den oplysningspligt over for de
registrerede personer, som følger af persondatalovens
§ 29, stk. 1, jf. Folketingstidende 2006-07,
Tillæg A, s. 5411. Det skyldes, at en sådan pligt i
praksis normalt ville være umulig eller uforholdsmæssig
vanskelig at opfylde, jf. § 29, stk. 3. De personer,
der færdes på det tv-overvågede område, vil
imidlertid som følge af den skiltning mv., som sker i
medfør af tv-overvågningslovens §§ 3 og
3 a, blive gjort bekendt med tv-overvågningen.
Til illustration heraf kan nævnes en sag,
hvor en kommune foretog tv-overvågning af flere af dens
arealer, hvilket der var oplyst om ved skiltning. Datatilsynet
fandt, at de borgere, der befandt sig i området, via
skiltningen var blevet informeret, og at yderligere underretning
måtte kunne siges at være uforholdsmæssigt
vanskelig, jf. persondatalovens § 29, stk. 3.
Datatilsynet fandt derimod ikke, at underretning af kommunens
ansatte, som blev berørt af tv-overvågningen, kunne
siges at være uforholdsmæssigt vanskelig, og disse
skulle derfor have oplysninger som anført i § 29,
stk. 1.
Den registrerede har endvidere ret til indsigt i
de oplysninger, der behandles om den pågældende, og har
bl.a. ret til at gøre indsigelse mod, at behandling finder
sted, at få korrigeret eller slettet oplysninger, der er
urigtige eller vildledende, og at klage til Datatilsynet, jf.
lovens §§ 31-35 og 37-40.
2.2.4. Private, der
behandler personoplysninger, herunder i forbindelse med
tv-overvågning, vil være omfattet af bestemmelserne i
persondatalovens §§ 41 og 42 om fortrolighed og
datasikkerhed. Den dataansvarlige skal således
iværksætte de fornødne tekniske og
organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger
kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt
behandles i strid med loven. Relevante sikkerhedstiltag kan f.eks.
være fysisk sikring af datamedier, adgangskontrol og brug af
password samt uddannelse og instruktion.
For offentlige myndigheders tv-overvågning
gælder både persondatalovens regler om datasikkerhed og
den i medfør heraf udstedte sikkerhedsbekendtgørelse,
jf. bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000 med senere
ændring om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af
personoplysninger, som behandles for den offentlige
forvaltning.
2.2.5.
Persondataloven indeholder i kapitel 6 a særlige regler om
tv-overvågning. Disse regler blev indsat ved en ændring
af tv-overvågningsloven i 2007 (lov nr. 519 af 6. juni 2007)
for at sikre borgerne en styrket retsbeskyttelse ved
tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed. Der
blev bl.a. indført særlige regler i persondataloven om
videregivelse af billed- og lydoptagelser med personoplysninger,
der optages i forbindelse med tv-overvågning i
kriminalitetsforebyggende øjemed.
Efter persondatalovens § 26 a,
stk. 1, må optagelser fra tv-overvågning i
kriminalitetsforbyggende øjemed således kun
videregives, hvis personen på optagelserne har givet sit
udtrykkelige samtykke, videregivelsen følger af lov eller
videregivelsen sker til politiet i kriminalitetsopklarende
øjemed.
Efter § 26 a, stk. 2, skal billed-
og lydoptagelser med personoplysninger, der optages i forbindelse
med tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed,
slettes senest 30 dage efter, at optagelserne er foretaget. Dette
gælder dog efter stk. 3 ikke, hvis opbevaring af en
optagelse i et længere tidsrum er nødvendig af hensyn
til den dataansvarliges behandling af en konkret tvist (f.eks. en
sag om bortvisning af en ansat). Bestemmelsen giver adgang til at
opbevare oplysninger om den, som tvisten vedrører, men
derimod ikke til opbevaring af optagelser af andre personer, som
ikke har relation til den pågældende tvist. Opbevaring
af såkaldt overskudsinformation skal den dataansvarlige
undgå ved i videst muligt omfang at anonymisere de
pågældende oplysninger.
I de nævnte tilfælde, hvor opbevaring
er nødvendig i et længere tidsrum end 30 dage, skal
den dataansvarlige hurtigst muligt og inden 30-dagesfristens
udløb underrette den, som tvisten vedrører, og efter
anmodning udlevere en kopi af optagelsen til den
pågældende.
2.2.6. Datatilsynet
har til opgave at føre tilsyn med persondatalovens
overholdelse, behandle klager fra registrerede personer samt afgive
udtalelser og udstede tilladelser i forbindelse med anmeldelse af
behandlinger til tilsynet, jf. lovens §§ 57-64.
Efter persondatalovens § 62,
stk. 3, har Datatilsynet mulighed for at foretage inspektioner
(kontrolbesøg) hos alle private dataansvarlige, der
behandler personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning.
Det gælder, selv om tv-overvågning er undtaget fra
anmeldelsespligten til Datatilsynet, jf. lovens § 26 c,
stk. 1.
Efter persondatalovens § 69
påhviler det endvidere den dataansvarlige at erstatte skade,
der forvoldes ved behandling af personoplysninger i strid med
persondatalovens bestemmelser, medmindre det godtgøres, at
skaden ikke kunne have været afværget ved den
agtpågivenhed og omhu, der må kræves i
forbindelse med behandling af oplysninger.
Herudover kan der efter omstændighederne
tilkendes tortgodtgørelse efter erstatningsansvarslovens
§ 26, f.eks. i anledning af uberettiget anvendelse af
tv-overvågningsoptagelser.
2.3. Straffeloven
Ud over de ovennævnte regler i
tv-overvågningsloven og persondataloven indeholder
straffeloven visse regler, som efter omstændighederne kan
have betydning i forhold til en tv-overvågning.
Efter straffelovens § 264 a straffes
med bøde eller fængsel indtil 6 måneder den, som
uberettiget fotograferer personer, der befinder sig på et
ikke frit tilgængeligt sted. Det samme gælder den, der
ved hjælp af kikkert eller andet apparat uberettiget
iagttager sådanne personer. Straffebestemmelsen i
§ 264 a finder tilsvarende anvendelse på den, der
uden at have medvirket til gerningen skaffer sig eller uberettiget
udnytter oplysninger, som er fremkommet ved overtrædelsen,
jf. straffelovens § 264 c.
Efter straffelovens § 264 d straffes
endvidere med bøde eller fængsel indtil 6
måneder den, der uberettiget videregiver meddelelser eller
billeder vedrørende en andens private forhold eller i
øvrigt billeder af den pågældende under
omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget
offentligheden, f.eks. selvmordsforsøg.
Den, som ved uterligt forhold krænker
blufærdigheden eller giver offentlig forargelse, straffes
efter straffelovens § 232 med bøde eller
fængsel indtil 4 år. Denne bestemmelse vil efter
omstændighederne f.eks. kunne omfatte tv-overvågning af
toiletter, baderum eller lignende.
Optagelse af lyd i forbindelse med
tv-overvågning kan efter omstændighederne udgøre
en overtrædelse af straffelovens § 263,
stk. 1, nr. 3. Efter denne bestemmelse straffes med
bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder den, som uberettiget ved hjælp af et apparat
hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum,
telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
forhandlinger i lukket møde, som vedkommende ikke selv
deltager i, eller hvortil vedkommende uberettiget har skaffet sig
adgang. En hemmelig optagelse af en samtale vil ikke være
strafbar, hvis en af de personer, der deltager i samtalen, har
givet samtykke til optagelsen.
2.4. Kommuners adgang til at
foretage tv-overvågning
Tv-overvågningslovens generelle forbud mod
tv-overvågning af områder, som benyttes til almindelig
færdsel, jf. pkt. 2.1 ovenfor, omfatter ikke offentlige
myndigheders tv-overvågning.
For offentlige myndigheder gælder
forvaltningsrettens almindelige sagsbehandlingsregler og normer for
god forvaltningsskik, herunder bl.a. pligten til kun at varetage
saglige hensyn i forbindelse med myndighedsudøvelsen.
Endvidere er offentlige myndigheder underlagt et almindeligt
proportionalitetsprincip. Herudover finder persondatalovens regler
anvendelse også for offentlige myndigheders behandling af
personoplysninger, herunder i forbindelse med tv-overvågning,
jf. herom under pkt. 2.2 ovenfor.
For kommuners vedkommende fører
persondatalovens regler og almindelige forvaltningsretlige
principper til, at kommuner kan foretage tv-overvågning med
henblik på at beskytte kommunal ejendom (f.eks. skoler,
daginstitutioner, rådhuse, busser, biblioteker,
materielgårde mv.) mod kriminalitet.
Det er derimod anset for tvivlsomt, om en kommune
med hjemmel i kommunalfuldmagtsreglerne kan foretage
tv-overvågning af frit tilgængelige områder som
f.eks. gågader, stisystemer og parkeringspladser alene med
det formål at øge befolkningens tryghed, jf.
Folketingstidende 2006-07, Tillæg A, s. 5389, samt Indenrigs-
og Sundhedsministeriets udtalelse af 10. november 2005.
3. Lovforslagets udformning
3.1. Udvidelse af kommuners
adgang til tv-overvågning
3.1.1. Som det
fremgår af pkt. 2.4 ovenfor, har kommuner efter de
gældende regler mulighed for at tv-overvåge egne
områder og ejendele for at forebygge tyveri og
hærværk mv. Kommuner kan derimod formentlig ikke
tv-overvåge områder, der benyttes til almindelig
færdsel, som f.eks. gågader, stier og
parkeringspladser, alene med det formål generelt at skabe
øget tryghed for borgerne.
I regeringens ghettoplan fra oktober 2010
foreslås det, at der med henblik på at fremme trygheden
bl.a. i ghettoområder bliver skabt adgang til, at kommuner
som led i en generel tryghedsskabende indsats kan
iværksætte tv-overvågning af offentlige arealer,
der ligger i nær tilknytning til områder, hvor en almen
boligorganisation foretager tv-overvågning.
Som opfølgning herpå indebærer
lovforslaget, at kommunerne får adgang til som led i en
generel tryghedsskabende indsats at iværksætte
tv-overvågning af offentlige områder, der ligger i
nær tilknytning til et boligområde, hvor en
boligorganisation mv. foretager tv-overvågning i henhold til
en tilladelse fra politidirektøren efter
tv-overvågningslovens § 2, stk. 2.
De boligorganisationer mv., som efter
tv-overvågningslovens § 2, stk. 2, kan
opnå en sådan tilladelse, er dels almene
boligorganisationer, dels andre organisationer og foreninger mv.,
der repræsenterer husstandene i et boligområde,
herunder ejerforeninger, grundejerforeninger, vejlaug eller
foreninger, som er dannet med det formål at
repræsentere husstandene i spørgsmålet om
tv-overvågning.
3.1.2. Efter den
foreslåede bestemmelse kan kommunerne foretage
tv-overvågning med et generelt tryghedsskabende sigte. En
kommune vil derfor kunne tv-overvåge områder, hvor der
efter kommunens opfattelse er behov for tryghedsskabende tiltag -
f.eks. i gader eller på arealer, der plages af uro og
hærværk. Det er således en betingelse, at
tv-overvågning efter kommunens nærmere vurdering vil
fremme trygheden for borgere, som færdes i det
pågældende område.
Da tv-overvågning efter den
foreslåede bestemmelse alene vil kunne ske med det
nævnte generelle tryghedsskabende formål for
øje, vil en kommune ikke inden for rammerne af den
foreslåede ordning f.eks. kunne tv-overvåge et
område, der benyttes til almindelig færdsel, med
henblik på at afklare en mistanke om, at én eller
flere bestemte personer begår kriminalitet. Der vil heller
ikke inden for rammerne af den foreslåede ordning eksempelvis
kunne opsættes kameraer i et område, hvor der
foregår kommunalt vejarbejde, med det formål at
kontrollere, om de kommunalt ansatte udfører arbejdet
korrekt. Sådanne former for tv-overvågning vil
således ikke have til formål at fremme den generelle
tryghed for personer, der færdes i området.
3.1.3. Kommunerne kan
efter den foreslåede bestemmelse tv-overvåge offentlig
gade, vej, plads eller lignende område, som benyttes til
almindelig færdsel.
Efter den foreslåede bestemmelse er det en
betingelse, at de offentlige arealer ligger i nær tilknytning
til et område, der allerede tv-overvåges af en
boligorganisation mv. i henhold til en tilladelse fra
politidirektøren, jf. tv-overvågningslovens
§ 2, stk. 2.
Med udtrykket »i nær
tilknytning« til et område, som boligorganisationen mv.
tv-overvåger, sigtes der til offentlige arealer, som
geografisk ligger rimeligt tæt på det
pågældende område. I den forbindelse
forudsættes det, at områder, som ligger mere end 500
meter fra det område, hvor en boligorganisation mv. foretager
tv-overvågning, ikke i almindelighed kan anses for at ligge i
»nær tilknytning« hertil.
Hertil kommer, at der med kravet om, at der
allerede er iværksat tv-overvågning af en
boligorganisation mv. efter lovens § 2, stk. 2,
alene sigtes til offentlige arealer, som antages at være
påvirket af kriminalitet eller anden utryghedsskabende
adfærd, der udspringer af de samme forhold, som har
ført til, at politiet har givet boligorganisationen mv.
tilladelse til tv-overvågning.
Det vil sige, at kommunen kun kan foretage
tv-overvågning i medfør af den foreslåede
bestemmelse, hvis der må formodes at være en vis
tættere sammenhæng mellem på den ene side de
kriminalitetsproblemer, der er i det pågældende
boligområde, og på den anden side en utryghedsskabende
adfærd på nærtliggende offentlige arealer uden
for boligområdet.
Som eksempel kan navnlig nævnes den
situation, hvor en boligorganisation har fået tilladelse til
at tv-overvåge et område med henblik på at
bekæmpe kriminalitet, og hvor de personer, der formodes at
begå denne kriminalitet, tillige skaber utryghed på
nærtliggende offentlige arealer. Det kan således
være tilfældet, hvor de pågældende personer
udøver en utryghedsskabende adfærd i f.eks. et
nærtliggende offentligt parkareal ved at optræde
truende, chikanøst eller lignende over for andre
tilstedeværende.
En boligorganisation mv. kan inden for rammerne
af tv-overvågningslovens § 2, stk. 2, selv
tv-overvåge arealer, der ligger i »direkte
tilknytning« til det pågældende
boligområde. Arealer, der ligger i »direkte
tilknytning« til det pågældende
boligområde, skal forstås mere snævert end
arealer, der ligger i »nær tilknytning« til
området, jf. umiddelbart ovenfor og pkt. 2.1.2.2 ovenfor.
Arealer, der ligger lidt væk fra boligområdet, vil
således i et vist videre omfang kunne anses for at ligge i
»nær« end i »direkte« tilknytning til
boligområdet.
Hvis lovforslaget vedtages, betyder det
anførte, at der for arealer, der ligger i direkte - og
dermed også i nær - tilknytning til et
boligområde, efter omstændighederne vil være
adgang for både boligorganisationen og kommunen til at
tv-overvåge disse arealer. Hvis en boligorganisation med
politiets tilladelse foretager tv-overvågning af det
pågældende boligområde og endvidere har
fået tilladelse til at overvåge offentlige
områder med direkte tilknytning til boligområdet, vil
der således med den foreslåede bestemmelse opstå
den situation, at både boligorganisationen og kommunen vil
have kompetence til at tv-overvåge de pågældende
offentlige områder. Det betyder, at kommunen vil kunne
vælge at tilbyde boligorganisationen at foretage
tv-overvågningen i stedet for boligorganisationen af de
pågældende områder. Hvis boligorganisationen
alene har fået tilladelse til at tv-overvåge sine egne
områder, er det derimod alene kommunen, der kan
tv-overvåge de andre områder.
I den ovennævnte situation, hvor både
boligorganisationen og kommunen har kompetence til at
tv-overvåge et offentligt område, vil kommunen i
øvrigt kunne vælge at tilbyde boligorganisationen at
finansiere boligorganisationens tv-overvågning af det
pågældende område. Det forudsættes
således med det anførte, at kommunen - som det mindre
i det mere - vil kunne afholde udgifterne til en boligorganisations
tv-overvågning af offentlige arealer, der ligger i direkte
tilknytning til boligområdet, og som boligorganisationen har
opnået polititilladelse til at tv-overvåge, når
kommunen selv ville kunne tv-overvåge de
pågældende arealer efter den foreslåede
bestemmelse.
3.1.4. Efter den
foreslåede bestemmelse kan kommunen som nævnt alene
tv-overvåge offentlige områder, som ligger i nær
tilknytning til områder, hvor en boligorganisation mv.
foretager tv-overvågning. Ophører boligorganisationen
- enten af egen drift eller fordi politiet trækker
boligorganisationens tilladelse tilbage eller afviser at forny
tilladelsen - med at foretage tv-overvågning, er kommunen
således forpligtet til også at ophøre med
eventuel tv-overvågning af områder i nær
tilknytning til de områder, hvor boligorganisationen
tidligere foretog tv-overvågning.
3.1.5. Lovforslaget
indebærer, at kommunerne inden iværksættelse af
tv-overvågningen skal drøfte behovet herfor med
politiet, som kan bidrage med særlige synspunkter f.eks. med
hensyn til, hvor der især kan være anledning til en
særlig tryghedsskabende indsats.
Det bemærkes, at politidirektøren
efter tv-overvågningslovens § 4 a kan henstille, at
offentlige myndigheder eller private foretager tv-overvågning
i overensstemmelse med gældende lovgivning. I forarbejderne
til denne bestemmelse er det forudsat, at en offentlig myndighed i
almindelighed efterkommer en sådan henstilling, medmindre der
foreligger helt særlige forhold, jf. Folketingstidende
2005-06, Tillæg A, s. 7232.
Den foreslåede adgang for kommunerne til at
foretage tv-overvågning som led i en generel tryghedsskabende
indsats vil alene være en mulighed for interesserede
kommuner, men kommunerne er ikke forpligtede til at bruge
muligheden. Det forudsættes, at politiet ikke i medfør
af tv-overvågningslovens § 4 a fremkommer med
henstillinger til kommuner om at bruge den foreslåede adgang
til at tv-overvåge som led i en generel tryghedsskabende
indsats.
3.1.6. Der
foreslås ingen ændringer af kommunernes gældende
muligheder for efter almindelige forvaltningsretlige regler og
principper, herunder reglerne i persondataloven, at foretage
tv-overvågning.
3.1.7. Kommunernes
tv-overvågning i medfør af den foreslåede
bestemmelse vil skulle ske i overensstemmelse med persondataloven
mv., jf. herom pkt. 3.2 nedenfor.
Kommunerne vil også være omfattet af
tv-overvågningslovens § 3 a om pligt til skiltning
mv., jf. herom pkt. 2.1.3 ovenfor.
3.1.8. Det
tilføjes, at spørgsmålet om kommuners adgang
til at tv-overvåge frit tilgængelige områder
bl.a. som led i en generel terrorbekæmpelsesindsats blev
overvejet af tv-overvågningsudvalget i betænkning nr.
1483/2006. Udvalget har i betænkningen anført
argumenter for og imod en sådan adgang, men har ikke taget
stilling hertil.
I bemærkningerne til lovforslaget om
ændring af tv-overvågningsloven i 2007 (lov nr. 519 af
6. juni 2007) er det bl.a. anført, at det er anset for
tvivlsomt, om en kommune med hjemmel i kommunalfuldmagtsreglerne
kan foretage tv-overvågning af frit tilgængelige steder
alene med det formål at øge befolkningens tryghed, jf.
Folketingstidende 2006-07, Tillæg A, s. 5389. En regel om en
sådan adgang blev ikke medtaget i lovforslaget.
Forud for fremsættelsen af det lovforslag,
som førte til vedtagelsen af lov nr. 713 af 25. juni 2010 om
ændring af tv-overvågningsloven, og som indeholdt en
adgang for boligorganisationer mv. til at tv-overvåge, jf.
nærmere pkt. 2.1.2.2 ovenfor, sendte Justitsministeriet et
lovudkast i høring. Dette lovudkast indeholdt en bestemmelse
om udvidet adgang for kommuner til at foretage tv-overvågning
af offentlige områder som led i en generel tryghedsskabende
indsats. Denne bestemmelse udgik imidlertid af lovforslaget inden
fremsættelsen efter drøftelse med Justitsministeriet
og Kommunernes Landsforening om finansieringen af kommuners
tv-overvågning.
3.2. Forholdet til
persondataloven
3.2.1.
Persondatalovens § 5 indeholder en række
grundlæggende principper for den dataansvarliges behandling
af oplysninger, herunder regler om indsamling, ajourføring
og opbevaring mv.
Den nævnte bestemmelse indebærer
bl.a., at oplysninger kun må indsamles til udtrykkeligt
angivne og saglige formål, og senere behandling af
oplysningerne må ikke være i strid med disse
formål, jf. § 5, stk. 2. Efter
persondatalovens § 5, stk. 3, skal de oplysninger,
som behandles, være relevante og tilstrækkelige og
må ikke omfatte mere, end hvad der kræves til
opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og
de formål, hvortil oplysningerne senere behandles.
For så vidt angår
spørgsmålet om saglighed skal dette vurderes konkret i
forhold til den enkelte offentlige myndighed, private virksomhed
mv. Afgørende vil være, om behandlingen af oplysninger
sigter mod at løse opgaver, som falder inden for
myndighedens, virksomhedens mv. kompetenceområde eller
(lovlige) virksomhedsområde.
Det bemærkes i den forbindelse, at den
foreslåede ordning alene medfører mulighed for at
iværksætte tv-overvågning af offentlige
områder, der benyttes til almindelig færdsel, og som
ligger i nær tilknytning til et boligområde, hvor en
boligorganisation mv. foretager tv-overvågning i henhold til
en tilladelse fra politidirektøren efter
tv-overvågningslovens § 2, stk. 2, med henblik
på at fremme borgernes tryghed, jf. pkt. 3.1.1-3.1.3 ovenfor.
Kommunerne kan derimod f.eks. ikke tv-overvåge private
områder, herunder private veje og private fællesveje,
med henblik på at fremme borgernes tryghed. Hertil kommer, at
tv-overvågningen alene kan ske efter forudgående
drøftelse med politidirektøren.
På den baggrund forudsættes det, at
behandling af personoplysninger ved tv-overvågning, der sker
i overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i
tv-overvågningsloven, har et udtrykkeligt angivet og sagligt
formål, jf. persondatalovens § 5, stk. 2, og
at overvågningen ikke er i strid med kravet om
proportionalitet i persondatalovens § 5, stk. 3.
Ud over de generelle betingelser i
persondatalovens § 5 skal betingelserne i
persondatalovens §§ 6-8 være opfyldt. Det
bemærkes i den forbindelse, at det følger af
Datatilsynets praksis, at en tv-overvågning som udgangspunkt
skal vurderes efter lovens § 6 om ikke-følsomme
oplysninger, såfremt oplysninger omfattet af
§§ 7 og 8 kun indgår i sjældne
situationer.
Det forudsættes, at den behandling af
almindelige personoplysninger ved tv-overvågning, som
foretages i overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i
tv-overvågningsloven, opfylder kravene i persondatalovens
§ 6, stk. 1, nr. 6 og 7. Ligeledes forudsættes
det, at behandlingen af oplysninger i de tilfælde, hvor
tv-overvågningen måtte afsløre strafbare
forhold, opfylder kravene i persondatalovens § 8,
stk. 1, og § 8, stk. 6, jf. § 7,
stk. 2, nr. 4.
3.2.2. Som det
fremgår af pkt. 3.2.1 umiddelbart ovenfor, er det forudsat,
at den (umiddelbare) behandling af personoplysninger, der sker ved
tv-overvågning, der iværksættes i
overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i
tv-overvågningsloven, vil have hjemmel i persondataloven. Det
er imidlertid ikke ensbetydende med, at der herefter ikke
gælder nogen krav efter persondatalovens behandlingsregler
mv. for så vidt angår den konkrete indretning af tv-overvågningen eller
den efterfølgende behandling af
de ved tv-overvågningen indsamlede personoplysninger.
I forbindelse med den konkrete indretning af tv-overvågning
(der foretages i overensstemmelse med den foreslåede
bestemmelse) indebærer persondatalovens § 5,
stk. 3, således, at tv-overvågningen skal
indrettes på en sådan måde, at den virker
så lidt indgribende som muligt for de personer, der
overvåges.
Med hensyn til den efterfølgende (konkrete) behandling af
personoplysninger, der er indsamlet i forbindelse med
tv-overvågning - f.eks. gennemgang af tv-optagelserne,
anvendelse af optagelserne samt videregivelse af optagelserne til
udenforstående - gælder, at kommunerne efter de
almindelige regler i persondatalovens §§ 5-8 normalt
vil kunne anvende optagelserne til formål, som ligger inden
for deres myndighedsopgaver.
I forbindelse med høringen over det
lovudkast, der førte til fremsættelsen af lovforslag L
185 af 24. marts 2010, jf. herom pkt. 3.1.8 ovenfor, anførte
Datatilsynet, at kravet i persondatalovens § 5,
stk. 2, om formålsbestemthed - at senere behandling af
oplysninger ikke må være uforenelig med det saglige
formål, oplysningerne er indsamlet til - næppe vil
være til hinder for, at de indsamlede oplysninger senere
anvendes til andre formål end de oprindelige, når der
foreligger en tilstrækkelig god begrundelse.
Datatilsynet anførte i forlængelse
heraf, at tilsynet f.eks. vil kunne frygte, at der i forskellige
sammenhænge kan opstå interesse for at anvende
optagelser fra den kommunale
tv-overvågning i forbindelse med kontrol af borgere og
ansatte. Datatilsynet foreslog bl.a. på den baggrund, at der
indsættes en bestemmelse, som fastslår, at oplysninger
kun må anvendes til nærmere beskrevne specifikke
formål.
På den baggrund finder Justitsministeriet
det rigtigst, at kommunernes (interne) anvendelse af optagelserne
bliver reguleret særskilt i persondataloven. Det
foreslås derfor at indføre en særlig regel i
persondatalovens § 26 d, stk. 1, hvorefter kommuners
behandling af personoplysninger, der er indsamlet ved
tv-overvågning omfattet af den foreslåede § 2
a i tv-overvågningsloven, alene må ske med det
formål at fremme trygheden for personer, der færdes i
det tv-overvågede område. Behandling til andre
formål kan dog ske med den registreredes udtrykkelige
samtykke.
Den foreslåede bestemmelse i § 26
d, stk. 1, indebærer, at en kommune ikke vil skulle
foretage en konkret vurdering af, hvorvidt kommunen efter de
almindelige behandlingsregler i persondatalovens
§§ 5-8 vil være berettiget til at anvende
(eller gennemse) billedoptagelser med personoplysninger fra
tv-overvågningen til andre formål end at fremme
trygheden for personer, der færdes i det tv-overvågede
område. Bestemmelsen indebærer således, at en
sådan behandling (gennemgang/anvendelse) til andre
formål vil være udelukket.
Den foreslåede bestemmelse vil bl.a.
indebære, at en kommunalt ansat ikke må gennemse tv-optagelser
(foretaget efter den foreslåede bestemmelse i
tv-overvågningslovens § 2 a) med henblik på
at afdække, om borgere i kommunen begår socialt
bedrageri mv. Det vil endvidere være uforeneligt med
bestemmelsen, hvis optagelser fra tv-overvågning gennemses
med henblik på at kontrollere, om f.eks. en kommunes ansatte
møder til tiden eller udfører deres arbejde i
overensstemmelse med forskrifterne på det
pågældende område.
I forbindelse med at tv-optagelserne (lovligt)
gennemses, kan det tænkes, at kommunen tilfældigt
bliver opmærksom på sekvenser, som kan rejse
spørgsmål i relation til kommunalt ansattes
varetagelse af deres arbejde, borgernes modtagelse af sociale
ydelser osv. Den foreslåede bestemmelse vil indebære,
at kommunen heller ikke i sådanne tilfælde kan anvende
optagelserne i forbindelse med behandlingen af en konkret sag, da
der i givet fald ikke vil være tale om en behandling af
oplysninger, der sker med henblik på at fremme trygheden for
personer, som færdes i det tv-overvågede
område.
Derimod må tv-optagelser med
personoplysninger anvendes i situationer, hvor det kan medvirke til
at fremme trygheden for personer, der færdes i det
tv-overvågede område. Som eksempel herpå kan
nævnes tilfælde, hvor optagelserne anvendes til at
»spotte« unge, der er årsag til uro i et bestemt
område, så der kan gribes ind over for dem på et
tidligt tidspunkt - inden de begår strafbare handlinger - og
genskabe trygheden for de borgere, der færdes i
området. Som et andet eksempel kan tænkes, at en
kommune med henblik på at planlægge sin
tryghedsskabende indsats ønsker en mere generel
kortlægning af, hvordan og på hvilke tidspunkter et
område er plaget af uro, og at optagelserne kan bidrage
hertil.
Sammenfattende må tv-optagelserne alene
gennemses og/eller anvendes med henblik på at afdække
mv., om der i det tv-overvågede område er
foregået noget, som er egnet til at skabe utryghed - f.eks.
chikane, uro eller hærværk - som tv-overvågningen
har til formål at modvirke. Omvendt må tv-optagelserne
f.eks. ikke gennemses eller anvendes med henblik på at
kontrollere kommunens ansatte eller borgere, der færdes i det
tv-overvågede område.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at der med
de nuværende og foreslåede regler i persondataloven vil
være skabt en effektiv regulering af de oplysninger, som
behandles som led i den foreslåede adgang til
tv-overvågning, og at denne regulering vil sikre en god
balance mellem på den ene side hensynet til
kriminalitetsbekæmpelsen samt den tryghedsskabende indsats og
på den anden side hensynet til privatlivets fred.
3.2.3. Det bør
efter Justitsministeriets opfattelse også fastslås i
persondataloven, at kommunens tv-overvågning i medfør
af den foreslåede bestemmelse i tv-overvågningsloven er
omfattet af den særlige regel i persondatalovens
§ 26 a, stk. 1, om videregivelse af bl.a.
billedoptagelser, der optages i forbindelse med
tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed, jf.
således forslaget til persondatalovens § 26 d,
stk. 2. Det indebærer, at også kommunernes
optagelser som udgangspunkt kun må videregives til politiet
og kun i kriminalitetsopklarende øjemed.
3.2.4.
Tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed er
omfattet af persondatalovens særlige regler i § 26
a, stk. 2 og 3, om sletning af
billed- og lydoptagelser med personoplysninger. Efter
bestemmelserne skal sådanne optagelser som udgangspunkt
slettes senest 30 dage efter optagelsen. Denne frist kan fraviges,
hvis det er nødvendigt af hensyn til den dataansvarliges
behandling af en konkret tvist. Det foreslås, at
slettereglerne skal gælde tilsvarende for kommuners
tv-optagelser, som foretages i medfør af den
foreslåede bestemmelse i tv-overvågningslovens
§ 2 a.
I forbindelse med høringen over det
ovennævnte lovudkast anførte Datatilsynet, at der
efter tilsynets opfattelse ikke er behov for, at kommunerne kan
opbevare optagelser ud over 30 dage, heller ikke af hensyn til en
konkret tvist. Datatilsynet henviste herved bl.a. til, at den
tv-overvågning, som kommunerne skal have adgang til at
foretage, alene er et led i en generel tryghedsskabende indsats
over for borgerne. Justitsministeriet er enig i Datatilsynets
synspunkt, og på den baggrund foreslås det, at
undtagelserne i § 26 a, stk. 3, til den almindelige
slettefrist på 30 dage, jf. § 26 a, stk. 2,
ikke skal gælde for kommuners overvågning i
medfør af den foreslåede bestemmelse i
tv-overvågningslovens § 2 a, jf. den
foreslåede § 26 d, stk. 3, i
persondataloven.
3.2.5.
Persondatalovens § 29 indebærer, at den
dataansvarlige som udgangspunkt skal oplyse de registrerede
personer om sin identitet og formålet med behandlingen
mv.
For så vidt angår
tv-overvågning af steder, som benyttes til almindelig
færdsel, vil der imidlertid i de enkelte tilfælde som
altovervejende hovedregel ikke - ud over den skiltning mv., som
følger af tv-overvågningslovens regler - være
oplysningspligt over for de registrerede personer. Det skyldes, at
et sådant krav i praksis normalt vil være umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt for den dataansvarlige at
opfylde, jf. persondatalovens § 29, stk. 3.
Datatilsynets praksis er i overensstemmelse hermed. Der henvises
til pkt. 2.2.3 ovenfor.
Desuden indebærer
tv-overvågningslovens §§ 3 og 3 a, at
når der foretages tv-overvågning af steder eller
lokaler, hvortil der er almindelig adgang, skal der ved skiltning
eller på anden tydelig måde oplyses om
overvågningen. Det vil afhænge af områdets
størrelse og indretning, hvor mange skilte der i givet fald
skal opsættes. Der bør normalt opsættes skilte
ved adgangsveje mv. til området og på parkeringspladser
mv., der overvåges.
3.2.6. De
foreslåede bestemmelser medfører endvidere, at den,
der behandler personoplysninger i forbindelse med
tv-overvågning, vil være undergivet bestemmelserne i
persondatalovens §§ 41 og 42 om fortrolighed og
datasikkerhed. Disse bestemmelser medfører bl.a., at den
dataansvarlige skal iværksætte de fornødne
tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at
oplysninger kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i
øvrigt behandles i strid med loven.
3.2.7. Da den
foreslåede bestemmelse i tv-overvågningslovens
§ 2 a, som anført under pkt. 3.2.1 ovenfor,
forudsættes at være i overensstemmelse med
persondatalovens § 5, stk. 2 og 3, om saglighed og
proportionalitet, rejser ordningen ikke spørgsmål i
forhold til databeskyttelsesdirektivet (direktiv 95/46/EF af 24.
oktober 1995).
Der kan i den forbindelse bl.a. henvises til, at
bestemmelserne i persondatalovens § 5, stk. 2 og 3,
bl.a. gennemfører direktivets artikel 6, stk. 1, om
saglighed og proportionalitet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 2 (forslag til persondatalovens § 26 d) og
bemærkningerne hertil.
3.3. Forholdet til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention
Efter Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8, stk. 1, har enhver
ret til respekt for sit privatliv og familieliv. Efter Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis indebærer
konventionens artikel 8 i et vist omfang også en beskyttelse
af det enkelte menneskes personlige relationer med andre mennesker
og omverdenen, og der kan derfor også på offentligt
tilgængelige steder stilles visse krav til respekten for den
enkelte borgers privatliv. Der lægges i den forbindelse bl.a.
vægt på, hvilke rimelige forventninger den enkelte kan
have til respekten for sit privatliv.
Som eksempel kan nævnes, at en person, der
går på en gade, uundgåeligt vil være synlig
for andre tilstedeværende på det pågældende
offentligt tilgængelige sted, jf. P. G. og
J. H. mod Storbritannien, dom af 25. september
2001, præmis 57.
Menneskerettighedsdomstolen ses ikke at have
taget stilling til, om selve indsamlingen af data om personer
på offentligt tilgængelige steder ved
tv-overvågning med billedoptagelse af en permanent karakter
skal anses for et egentligt indgreb i retten til respekt for
privatlivet. Menneskerettighedsdomstolens praksis omhandler
således ikke selve optagelsen, men den efterfølgende
brug af optagelserne, f.eks. som bevis i en straffesag mod den
pågældende.
Med den foreslåede adgang for kommuner til
efter nærmere fastsatte betingelser at foretage
tv-overvågning med billedoptagelse af frit tilgængelige
områder kan det efter Justitsministeriets opfattelse ikke
udelukkes, at overvågningen visse steder vil få et
sådant omfang, at den konkret må anses for et indgreb i
retten til respekt for privatlivet, jf. konventionens artikel 8,
stk. 1.
I så fald følger det af
konventionens artikel 8, stk. 2, at et sådant indgreb
kun kan foretages, hvis det er foreskrevet ved lov og er
nødvendigt i et demokratisk samfund til varetagelse af
nærmere bestemte anerkendelsesværdige formål,
herunder beskyttelse af den offentlige tryghed og forebyggelse af
uro eller forbrydelse.
Tv-overvågningen vil have klar lovhjemmel i
den foreslåede bestemmelse og vil ske med henblik på at
sikre den offentlige tryghed for borgerne i de berørte
områder, jf. pkt. 3.1.3 ovenfor.
For så vidt angår kravet om
nødvendighed (proportionalitetskravet) bemærkes, at
den foreslåede bestemmelse indeholder begrænsninger
både med hensyn til, hvor og hvornår der kan foretages
tv-overvågning.
Efter den foreslåede regel vil
tv-overvågning desuden kun kunne ske efter forudgående
drøftelse med politidirektøren og skal i
øvrigt ske i overensstemmelse med almindelige
forvaltningsretlige regler og principper om bl.a. saglighed og
proportionalitet.
Tv-overvågningen skal endvidere indrettes
på en sådan måde, at der i videst muligt omfang
tages hensyn til borgernes privatliv. Desuden indeholder
tv-overvågningsloven og persondataloven en omfattende
regulering, som sikrer borgerne mod misbrug i forbindelse med
tv-overvågning, herunder ved behandling af personoplysninger
i forbindelse med tv-overvågning mv.
Sammenfattende er det på den baggrund
Justitsministeriets opfattelse, at den foreslåede udvidelse
af adgangen til tv-overvågning - i det omfang
tv-overvågningen må antages at udgøre et indgreb
i retten til respekt for privatlivet - vil opfylde betingelserne i
artikel 8, stk. 2, i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige. Det bemærkes i den forbindelse, at den
foreslåede adgang for kommunerne til under nærmere
angivne betingelser at tv-overvåge visse offentlige
områder, som benyttes til almindelig færdsel, med
henblik på at fremme trygheden for personer, som færdes
i området, alene vil være en mulighed for interesserede
kommuner. Kommunerne vil således ikke være forpligtede
til at gøre brug af den foreslåede adgang til at
foretage tv-overvågning.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder
mv.
Et udkast til lovforslag har været sendt i
høring hos:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige
byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Danske
Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Datatilsynet,
Institut for Menneskerettigheder, Vejdirektoratet, Det
Kriminalpræventive Råd, Kommunernes Landsforening,
Forbrugerrådet, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden,
Sikkerhedsbranchen, TEKNIQ, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Boligselskabernes Landsforening, Danmarks
Lejerforeninger, Danske Ældreråd, Ejendomsforeningen
Danmark, Grundejernes Landsorganisation, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, Danske Udlejere, Ældre
Sagen, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Parcelhusejernes
Landsforening, Statens Byggeforskningsinstitut og
Ældreboligrådet.
| | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (tv-overvågningslovens
§ 2 a)
Det foreslås, at kommunerne med henblik
på at fremme trygheden efter drøftelse med
politidirektøren kan foretage tv-overvågning af
offentlig gade, vej, plads eller lignende område, som
benyttes til almindelig færdsel, og som ligger i nær
tilknytning til et boligområde, der tv-overvåges af en
boligorganisation mv. i medfør af
tv-overvågningslovens § 2, stk. 2.
De boligorganisationer, som efter
tv-overvågningslovens § 2, stk. 2, kan
opnå en sådan tilladelse, er dels almene
boligorganisationer, dels andre organisationer og foreninger mv.,
der repræsenterer husstandene i et boligområde,
herunder ejerforeninger, grundejerforeninger, vejlaug eller
foreninger, som er dannet med det formål at
repræsentere husstandene i spørgsmålet om
tv-overvågning.
Efter den foreslåede bestemmelse kan
kommunerne foretage tv-overvågning med et generelt
tryghedsskabende sigte. En kommune vil bl.a. kunne
tv-overvåge områder, hvor der efter kommunens
opfattelse er behov for tryghedsskabende tiltag - f.eks. i gader
eller på arealer, der plages af uro og hærværk.
Det er således en betingelse, at tv-overvågning efter
kommunens nærmere vurdering vil fremme trygheden for borgere,
som færdes i det pågældende område.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.1 og
3.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at kommunerne inden
iværksættelse af tv-overvågningen skal
drøfte behovet herfor med politiet, som kan bidrage med
synspunkter f.eks. med hensyn til, hvor der især kan
være behov for en særlig tryghedsskabende indsats.
Den foreslåede adgang for kommunerne til at
tv-overvåge områder, der benyttes til almindelig
færdsel, som led i en generel tryghedsskabende indsats vil i
givet fald alene være en mulighed for interesserede kommuner,
men kommunerne er ikke forpligtede til at bruge muligheden. Det er
derfor forudsat, at politiet ikke i medfør af lovens
§ 4 a fremkommer med henstillinger til kommuner om at
bruge den foreslåede adgang til at tv-overvåge som led
i en generel tryghedsskabende indsats.
Der foreslås ingen ændringer af
kommunernes gældende muligheder for efter almindelige
forvaltningsretlige regler og principper, herunder reglerne i
persondataloven, at foretage tv-overvågning f.eks. af
kommunal ejendom med henblik på kriminalitetsforebyggelse. I
disse tilfælde vil politiet som hidtil kunne komme med
henstillinger i medfør af lovens § 4 a.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.5 og
3.1.6 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det er alene offentlige områder, der kan
tv-overvåges i medfør af den foreslåede
bestemmelse.
Kommunerne kan således ikke
tv-overvåge private områder, herunder private veje og
private fællesveje, med henblik på at fremme borgernes
tryghed. En sådan tv-overvågning må
iværksættes af beboerne i det pågældende
område efter tv-overvågningslovens § 2,
stk. 2.
Efter den foreslåede bestemmelse er det en
betingelse, at det offentlige område ligger i nær
tilknytning til et område, der allerede tv-overvåges af
en boligorganisation mv. i henhold til en tilladelse fra
politidirektøren, jf. tv-overvågningslovens
§ 2, stk. 2.
Med udtrykket »i nær
tilknytning« til et område, som boligorganisationen mv.
tv-overvåger, sigtes der til offentlige arealer, som
geografisk ligger rimeligt tæt på det
pågældende område. I den forbindelse
forudsættes det, at områder, som ligger mere end 500
meter fra det område, hvor en boligorganisation mv. foretager
tv-overvågning, ikke i almindelighed kan anses for at ligge i
»nær tilknytning« hertil.
Hertil kommer, at der med kravet om, at der
allerede er iværksat tv-overvågning af en
boligorganisation mv. efter lovens § 2, stk. 2,
alene sigtes til offentlige arealer, som antages at være
påvirket af kriminalitet eller anden utryghedsskabende
adfærd, der udspringer af de samme forhold, som har
ført til, at politiet har givet boligorganisationen mv.
tilladelse til tv-overvågning.
Det vil sige, at kommunen kun kan foretage
tv-overvågning i medfør af den foreslåede
bestemmelse, hvis der må formodes at være en vis
tættere sammenhæng mellem på den ene side de
kriminalitetsproblemer, der er i det pågældende
boligområde, og på den anden side en utryghedsskabende
adfærd på nærtliggende offentlige arealer uden
for boligområdet.
Som eksempel kan navnlig nævnes den
situation, hvor en boligorganisation har fået tilladelse til
at tv-overvåge et område med henblik på at
bekæmpe kriminalitet, og hvor de personer, der formodes at
begå denne kriminalitet, tillige skaber utryghed på
nærtliggende offentlige arealer. Det kan således
være tilfældet, hvor de pågældende personer
udøver en utryghedsskabende adfærd i f.eks. et
nærtliggende offentligt parkareal ved at optræde
truende, chikanøst eller lignende over for andre
tilstedeværende.
Som nævnt ovenfor foreslås det, at
kommunen inden iværksættelse af tv-overvågningen
skal drøfte denne med politiet, som kan bidrage til
afklaring af de nævnte forhold.
En boligorganisation mv. kan inden for rammerne
af tv-overvågningslovens § 2, stk. 2, selv
tv-overvåge arealer, der ligger i »direkte
tilknytning« til det pågældende
boligområde. Arealer, der ligger i »direkte
tilknytning« til det pågældende
boligområde, skal forstås mere snævert end
arealer, der ligger i »nær tilknytning« til
området, jf. umiddelbart ovenfor og pkt. 2.1.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Hvis lovforslaget vedtages, betyder det
anførte, at der for arealer, der ligger i direkte - og
dermed også i nær - tilknytning til et
boligområde, efter omstændighederne vil være
adgang for både boligorganisationen og kommunen til at
tv-overvåge disse arealer. Hvis en boligorganisation med
politiets tilladelse foretager tv-overvågning af det
pågældende boligområde og endvidere har
fået tilladelse til at overvåge offentlige
områder med direkte tilknytning til boligområdet, vil
der således med den foreslåede bestemmelse opstå
den situation, at både boligorganisationen og kommunen vil
have kompetence til at tv-overvåge de pågældende
offentlige områder. Det betyder, at kommunen vil kunne
vælge at tilbyde boligorganisationen at foretage
tv-overvågningen i stedet for boligorganisationen af de
pågældende områder. Hvis boligorganisationen
alene har fået tilladelse til at tv-overvåge sine egne
områder, er det derimod alene kommunen, der kan
tv-overvåge de andre områder.
I den ovennævnte situation, hvor både
boligorganisationen og kommunen har kompetence til at
tv-overvåge et offentligt område, vil kommunen i
øvrigt kunne vælge at tilbyde boligorganisationen at
finansiere boligorganisationens tv-overvågning af det
pågældende område. Det forudsættes
således med det anførte, at kommunen - som det mindre
i det mere - vil kunne afholde udgifterne til en boligorganisations
tv-overvågning af offentlige arealer, der ligger i direkte
tilknytning til boligområdet, og som boligorganisationen har
opnået polititilladelse til at tv-overvåge, når
kommunen selv ville kunne tv-overvåge de
pågældende arealer efter den foreslåede
bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
En kommune kan efter den foreslåede
bestemmelse alene tv-overvåge offentlige områder, som
ligger i nær tilknytning til områder, hvor en
boligorganisation mv. foretager tv-overvågning.
Ophører boligorganisationen - enten af egen drift eller
fordi politiet enten trækker boligorganisationens tilladelse
tilbage eller afviser at forny tilladelsen - med at foretage
tv-overvågning, er kommunen således forpligtet til
også at ophøre med eventuel tv-overvågning af
områder i nær tilknytning til de områder, hvor
boligorganisationen tidligere foretog tv-overvågning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.4 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Kommunernes tv-overvågning i medfør
af den foreslåede regel i tv-overvågningsloven vil
efter lovforslagets § 2 ud over de almindelige regler i
persondataloven også være omfattet af de særlige
regler i loven om sletning og videregivelse af bl.a.
billedoptagelser med personoplysninger, der optages i forbindelse
med tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed,
jf. bemærkningerne nedenfor til denne bestemmelse.
Kommunerne vil i givet fald også være
omfattet af persondatalovens § 29 om oplysningspligten og
tv-overvågningslovens § 3 a om pligt til skiltning
mv.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.7 og
3.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget og til
lovforslagets § 2 (forslag til persondatalovens
§ 26 d) og bemærkningerne hertil.
Til § 2
Til nr. 1 (persondatalovens § 26
d)
Kommunernes tv-overvågning af frit
tilgængelige områder efter den foreslåede
bestemmelse i tv-overvågningslovens § 2 a (jf.
lovforslagets § 1) vil være omfattet af
bestemmelserne i persondataloven mv., jf. herom pkt. 3.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i den forbindelse, at en
kommunes tv-overvågning af frit tilgængelige
områder som led i en generel tryghedsskabende indsats for
kommunens borgere også er omfattet af den særlige regel
i persondatalovens § 26 a, stk. 1, om videregivelse
af bl.a. billedoptagelser med personoplysninger. Det
indebærer, at billedoptagelser, som en kommune foretager
efter den foreslåede bestemmelse i
tv-overvågningslovens § 2 a, som udgangspunkt kun
må videregives til politiet og kun i kriminalitetsopklarende
øjemed.
Herudover foreslås indført en
særlig regel, hvorefter kommunernes øvrige (interne)
behandling af de nævnte billedoptagelser - medmindre den
registrerede har givet udtrykkeligt samtykke - alene må ske
med det formål at fremme trygheden for personer, der
færdes i det tv-overvågede område. Denne regel
indebærer bl.a., at en kommune kun må gennemse de
nævnte optagelser, hvis det sker med henblik på at
fremme trygheden for personer, som færdes i området,
eller hvis den registrerede har givet sit udtrykkelige
samtykke.
Desuden foreslås det, at en kommune skal
slette de nævnte optagelser senest 30 dage efter, at
optagelserne er foretaget. Det foreslås, at undtagelserne i
§ 26 a, stk. 3, til den almindelige slettefrist
på 30 dage, jf. § 26 a, stk. 2, ikke skal
gælde for kommuners tv-overvågning, som foretages efter
den foreslåede bestemmelse i tv-overvågningslovens
§ 2 a.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 og 3.2
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2011.
Til § 4
Den foreslåede bestemmelse angår
lovens territoriale gyldighed.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 indebærer, at lovens
§ 1 - dvs. den foreslåede ændring af
tv-overvågningsloven - ved kongelig anordning kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
For så vidt angår
Færøerne bemærkes det, at kommunernes adgang til
at foretage tv-overvågning efter den foreslåede
bestemmelse i tv-overvågningslovens § 2 a er
betinget af, at der er etableret (privat) tv-overvågning i
medfør af lovens § 2, stk. 2. Området
privat tv-overvågning er overgået til det
færøske selvstyre som et særanliggende, og
bestemmelsen i tv-overvågningslovens § 2,
stk. 2, som er indført ved lov nr. 713 af 25. juni
2010, kan således ikke sættes i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning. Hvis det
færøske selvstyre vælger at indføre en
bestemmelse svarende til tv-overvågningslovens § 2,
stk. 2, vil den foreslåede bestemmelse i lovens
§ 2 a imidlertid på det grundlag kunne sættes
i kraft for Færøerne ved kongelig anordning.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 indebærer, at lovens
§ 2 - dvs. den foreslåede ændring af
persondataloven - ved kongelig anordning kan sættes i kraft
for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. Der foreslås ikke en
tilsvarende bestemmelse vedrørende Færøerne, da
lovgivningen om behandling af personoplysninger (hos
færøske kommuner) er overgået til det
færøske selvstyre som et særanliggende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om tv-overvågning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1190 af 11. oktober 2007, som
ændret ved lov nr. 713 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændring: | | | | § 1.
Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej,
plads eller lignende område, som benyttes til almindelig
færdsel. Stk. 2. Ved
tv-overvågning forstås vedvarende eller
regelmæssigt gentagen personovervågning ved hjælp
af fjernbetjent eller automatisk virkende tv-kamera,
fotografiapparat eller lignende apparat. Lovens regler om
tv-overvågning finder tilsvarende anvendelse på
opsætning af sådant apparat med henblik på
overvågning. | | | | | | § 2.
Bestemmelsen i § 1 gælder ikke: | | | 1) | Tv-overvågning af tankstationer,
fabriksområder, overdækkede butikscentre og lignende
områder, på hvilke der drives erhvervsvirksomhed,
såfremt overvågningen foretages af den, der har
rådighed over området. | | | 2) | Tv-overvågning af automater, hvor
penge kan hæves (pengeautomater)eller kan veksles til en
anden valuta (vekselautomater), eller af køretøjer,
der udelukkende anvendes til transport af penge
(pengetransportbiler), såfremt overvågningen foretages
af den, der har rådighed over automaten eller
køretøjet, og såfremt tv-overvågningen er
indrettet således, at den alene er rettet mod personer, som
befinder sig i umiddelbar nærhed af automaten eller
køretøjet. | | | 3) | Tv-overvågning, der foretages af
pengeinstitutvirksomheder, spillekasinoer, hotel- og
restaurationsvirksomheder samt butikscentre og butikker, hvorfra
der foregår detailsalg, af | | | | a) | egne indgange og facader samt | | | | b) | arealer, som ligger i direkte tilknytning
til egne indgange og facader, og som naturligt anvendes eller kan
anvendes som adgangs- eller flugtvej i forhold til egne indgange,
når overvågningen er klart nødvendig af hensyn
til kriminalitetsbekæmpelse. | | | 4) | Tv-overvågning, der ikke er forbundet
med optagelse af billeder på videobånd, film eller
lignende, når den foretages som led i overvågning af
egne indgange, facader, indhegning eller lignende. | | | Stk. 2.
Politidirektøren kan uanset bestemmelsen i § 1,
stk. 1, efter ansøgning give boligorganisationer og
foreninger m.v., der repræsenterer husstandene i et
boligområde, tilladelse til at foretage tv-overvågning
af det pågældende boligområde og af arealer, som
ligger i direkte tilknytning hertil, når overvågningen
er væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse. En
tilladelse kan gives for højst 5 år ad gangen. Stk. 3.
(…) | | | | | | | | 1. Efter
§ 2 indsættes: »§ 2
a. En kommunalbestyrelse kan efter drøftelse med
politidirektøren med henblik på at fremme trygheden
foretage tv-overvågning af offentlig gade, vej, plads eller
lignende område, som benyttes til almindelig færdsel,
og som ligger i nær tilknytning til et boligområde, som
tv-overvåges i medfør af § 2,
stk. 2.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om behandling af
personoplysninger, jf. lov nr. 429 af 31. maj 2000, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 503 af 12. juni
2009, foretages følgende ændring: | | | | § 26
a. Billed- og lydoptagelser med personoplysninger, der
optages i forbindelse med tv-overvågning i
kriminalitetsforebyggende øjemed, må kun videregives,
hvis | | | 1) | den registrerede har givet sit udtrykkelige
samtykke, | | | 2) | videregivelsen følger af lov
eller | | | 3) | videregivelsen sker til politiet i
kriminalitetsopklarende øjemed. | | | Stk. 2.
Optagelser som nævnt i stk. 1 skal slettes senest 30
dage efter, at optagelserne er foretaget, jf. dog
stk. 3. Stk. 3.
Optagelser kan opbevares i et længere tidsrum end nævnt
i stk. 2, hvis det er nødvendigt af hensyn til den
dataansvarliges behandling af en konkret tvist. Den dataansvarlige
skal i så fald inden for den i stk. 2 angivne frist
underrette den, som tvisten vedrører, og på anmodning
udlevere en kopi af optagelsen til den
pågældende. | | | | | | | | 1. Efter
§ 26 c indsættes i kapitel 6
a: Ȥ 26
d. En kommune må kun behandle billedoptagelser med
personoplysninger, der optages i forbindelse med
tv-overvågning omfattet af § 2 a i lov om
tv-overvågning, hvis | | | 1) | den registrerede har givet sit udtrykkelige
samtykke til behandlingen, eller | | | 2) | behandlingen sker med henblik på at
fremme trygheden for personer, som færdes i det
tv-overvågede område. | | | Stk. 2.
Optagelser som nævnt i stk. 1 må kun videregives i
de tilfælde, der er nævnt i § 26 a,
stk. 1. Stk. 3.
Optagelser som nævnt i stk. 1 skal slettes senest 30
dage efter, at optagelserne er foretaget.« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2011. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland. | | | Stk. 2. Lovens
§ 1 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | | Stk. 3. Lovens
§ 2 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. |
|