Skriftlig fremsættelse (23. februar
2011)
Justitsministeren
(Lars Barfoed)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
tv-overvågning og lov om behandling af personoplysninger
(Udvidelse af adgangen til tv-overvågning for kommuner)
(Lovforslag nr. L 145)
Formålet med lovforslaget er at give kommuner en
udtrykkelig adgang til som led i en generel tryghedsskabende
indsats at tv-overvåge visse offentlige arealer, der ligger i
nær tilknytning til et område, hvor en
boligorganisation mv. foretager tv-overvågning i henhold til
en polititilladelse.
Lovforslaget gennemfører et af initiativerne i
regeringens plan fra oktober 2010 til bekæmpelse af
ghettodannelser i Danmark, "Ghettoen tilbage til samfundet". I
denne plan foreslås det, at der med henblik på at skabe
tryghed i bl.a. ghettoområder bliver indført adgang
til, at kommuner som led i en generel tryghedsskabende indsats kan
iværksætte tv-overvågning af offentlige arealer,
f.eks. parkanlæg, der ligger i nær tilknytning til
områder, hvor en almen boligorganisation foretager
tv-overvågning. Lovforslaget er udformet således, at
adgangen for kommuner til at foretage tv-overvågning inden
for de givne rammer omfatter arealer i nær tilknytning til
både områder, som bliver tv-overvåget af en almen
boligorganisation, og områder, der bliver tv-overvåget
af andre organisationer og foreninger mv., der repræsenterer
husstandene i et boligområde.
Med udtrykket "i nær tilknytning" til et område,
som boligorganisationen tv-overvåger, sigtes der i
lovforslaget til offentlige arealer, som geografisk ligger rimeligt
tæt på det pågældende område. I den
forbindelse forudsættes det, at områder, som ligger
mere end 500 meter fra det område, hvor en boligorganisation
mv. foretager tv-overvågning, ikke i almindelighed kan anses
for at ligge i "nær tilknytning" hertil.
Efter lovforslaget kan kommunerne foretage
tv-overvågning med et generelt tryghedsskabende sigte -
f.eks. i gader eller på arealer, der plages af uro og
hærværk. Det er således en betingelse, at
tv-overvågning efter kommunens nærmere vurdering vil
fremme trygheden for borgere, som færdes i det
pågældende område. Det er desuden en betingelse,
at den utryghed, som overvågningen skal bekæmpe, efter
kommunens nærmere vurdering skyldes kriminalitet eller anden
utryghedsskabende adfærd, der udspringer af de samme forhold,
som har ført til, at politiet har givet boligorganisationen
mv. tilladelse til tv-overvågning.
Det foreslås, at kommunerne inden
iværksættelse af tv-overvågningen skal
drøfte behovet herfor med politiet, som kan bidrage med
synspunkter f.eks. med hensyn til, hvor der især kan
være behov for en særlig tryghedsskabende
indsats.
I lovforslaget er det fastsat, at en kommunes
tv-overvågning i medfør af de foreslåede regler
i tv-overvågningsloven er omfattet af den særlige
bestemmelse i persondataloven om videregivelse af bl.a.
billedoptagelser, der optages i forbindelse med
tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed. Det
indebærer, at også kommunernes tv-optagelser som
udgangspunkt kun må videregives til politiet og kun i
kriminalitetsopklarende øjemed. Desuden foreslås det,
at en kommune ikke skal kunne anvende eller gennemse tv-optagelser
med personoplysninger fra tv-overvågningen til andre
formål end at fremme trygheden for personer, der færdes
i det tv-overvågede område.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.