Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 28. april 2011
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1. Socialdemokratiets medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2. Justitsministeren
har stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2011 og var til 1.
behandling den 15. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
11. januar 2011 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag
178. Den 1. marts 2011 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Et mindretal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af justitsministeren
stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (S,
SF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget
(EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Et fjerde mindretal i udvalget
(LA) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(S, RV og EL):
1) I
den under nr. 1 foreslåede §
2 a, indsættes efter ordene »§ 2, stk. 2«:
», hvis politidirektøren vurderer, at
tv-overvågningen er væsentlig af hensyn til
kriminalitetsbekæmpelse. Det er en betingelse, at
kommunalbestyrelsen, politidirektøren og den
pågældende boligorganisation m.v. i fællesskab
udarbejder en handlingsplan for bekæmpelse af kriminaliteten
i området«
[Krav om væsentligt hensyn
til kriminalitetsbekæmpelse og udarbejdelse af en
handlingsplan]
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (SF, RV
og EL):
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. Efter § 3 a
indsættes:
Ȥ 3
b. Anlæg, som anvendes til tv-overvågning,
må kun installeres af personer, som er autoriserede hertil.
Justitsministeren fastsætter nærmere regler om
autorisation af personer, som kan foretage installationer af
tv-overvågningsanlæg, og om kontrol med
tv-overvågningsanlæg.«
[Autorisationsordning for
installation af og kontrol med
tv-overvågningsanlæg]
Til § 4
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
3) Stk.
2 og 3 udgår, og i stedet
indsættes:
»Stk. 2. Loven kan
ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med
de afvigelser, som de grønlandske forhold
tilsiger.«
[Ændring af
territorialbestemmelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at der i den
foreslåede § 2 a i tv-overvågnings-loven
indsættes et krav om, at der skal udarbejdes en
handlingsplan, før en kommune kan foretage
tv-overvågning i medfør af bestemmelsen. Planen skal
udarbejdes i et samarbejde mellem kommunen, politiet og den
boligorganisation eller organisation m.v., der repræsenterer
husstandene i boligområdet.
Ændringsforslaget indebærer, at kravet i den
foreslåede § 2 a i tv-overvågnings-loven om, at
kommunens tv-overvågning i medfør af bestemmelsen skal
have et generelt tryghedsskabende sigte, erstattes med et krav om,
at tv-overvågningen efter politidirektørens opfattelse
er væsentlig af hensyn til
kriminalitetsbekæmpelse.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer, at firmaer, der
opsætter tv-overvågning, skal have autorisation
hertil.
Det kan gennemføres ved at fastsætte regler om,
at alle virksomheder, der installerer tv-overvågning, skal
være ISO 9001-certificerede i henhold til en allerede
eksisterende ordning.
Flere virksomheder sætter udstyr op uden at overholde
lovgivningen og de etiske regler for opsætning. Eksempelvis
kan nævnes, at
- ansatte i
butikker af deres arbejdsgivere er blevet konfronteret med, hvad de
har talt med kunder og kolleger om, og derved tilfældigt har
erfaret, at der er sket tv-overvågning med lyd i strid med
straffelovens § 263, hvorved medarbejderne er blevet
krænket,
- nogle firmaer har
reklameret på internettet med, at deres udstyr kan optage med
lyd; der oplyses ikke om, at det er ulovligt at sætte
udstyret op i butikken, og de ansatte informeres ikke, og at
- der er firmaer,
som har opsat skjult overvågningsudstyr i kundernes
prøverum og de ansattes omklædningsrum, hvorved
straffelovens § 232 er blevet overtrådt og personerne
krænket.
Dette er særdeles uheldigt, idet både kunder og de
ansatte oplever, at deres privatliv og blufærdighed
krænkes.
SikkerhedsBranchen, som er en brancheforening for alle, der
arbejder professionelt med sikring og sikkerhed, har gentagne gange
gjort opmærksom på, at der er behov for at
indføre en autorisationsordning for at højne
kvaliteten af udstyr og kravene til installation.
Brancheforeningen, som dækker ca. 85 pct. af
omsætningen på markedet, har selv indført en
frivillig ISO 9001-certificering, som i korte træk går
ud på, at der stilles krav til:
- Sælgeres,
montørers, teknikeres og projektansvarliges uddannelse.
- Installationens
teknisk korrekte og lovlige udførelse.
- Rådgivning
og vejledning af kunden om lovgivning, etik, brug m.v.
- Ledelsessystemer,
der sikrer ensartet kvalitet.
- Service og
vedligeholdelse.
Overholdelse af standarderne kontrolleres en gang om
året af SikkerhedsBranchens interne auditorer og ved
stikprøver foretaget af Dansk Standard. Systemet og samtlige
krav evalueres og forbedres hvert halve år.
Det bør sikres, at der er en løbende kontrol
med, at installatørerne følger gældende
lovgivning. Det bør ske ved at betinge, at samtlige
virksomheder, der installerer tv-overvågning, er ISO
9001-certificerede. Det vil være med til at sikre, at
kvaliteten af tv-overvågning forbedres, at
tv-overvågning foregår på en etisk og teknisk
forsvarlig måde, og at den gældende lovgivning
overholdes.
Til nr. 3
I lovforslagets § 4, stk. 2, er det foreslået, at
lovens § 1 ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de
færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
De færøske myndigheder har imidlertid oplyst, at
tv-overvågning omfattet af lovforslaget anses for overtaget
af de færøske myndigheder som et færøsk
særanliggende, og det foreslås derfor, at loven ikke
skal kunne sættes i kraft for Færøerne ved
kongelig anordning.
Kim Andersen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) fmd. Marlene Harpsøe (DF) Pia
Adelsteen (DF) Tom Behnke (KF) Vivi Kier (KF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Karen Hækkerup (S) Maja Panduro (S)
Mogens Jensen (S) Julie Skovsby (S) Anne Baastrup (SF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) nfmd.
Lone Dybkjær (RV) Line Barfod (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 145
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
6 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 145
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, sådan at det sikres, at det er en
forudsætning for at hænge kameraer op, at der
lægges en forpligtende handlingsplan udarbejdet mellem
kommune, politi og boligselskab, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, sådan at der skal lægges en
kriminalpræventiv vurdering til grund for kommunernes
mulighed for at sætte kameraer op, sådan som det
gælder for boligselskaber - og at denne skal lægges af
politidirektøren, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |