Fremsat den 23. februar 2011 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af
forældelsesloven
(Forældelse af fordringer på
erstatning eller godtgørelse i anledning af en
erhvervssygdom)
§ 1
I forældelsesloven, jf. lov nr. 522 af 6.
juni 2007 om forældelse af fordringer, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 3, nr. 1,
indsættes efter »personskade«: », jf. dog
stk. 4,«.
2. I
§ 3 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Stk. 3, nr. 1, finder ikke anvendelse på fordringer
på erstatning eller godtgørelse i anledning af en
erhvervssygdom, jf. § 7 i lov om
arbejdsskadesikring.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven
finder anvendelse også på tidligere stiftede
fordringer, som ikke inden lovens ikrafttræden er
forældet efter de hidtil gældende regler.
Stk. 3. Loven
finder endvidere anvendelse på fordringer, som i perioden fra
den 1. januar 2011 til lovens ikrafttræden er forældet
efter de hidtil gældende regler, således at
spørgsmål om forældelse skal afgøres
efter de regler, der gælder efter denne lovs
ikrafttræden.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Gældende ret i
hovedtræk | | 2.1. | Indledning | | 2.2. | Erstatning eller godtgørelse i
anledning af erhvervssygdomme | | | 2.2.1. | Arbejdsskadesikringsloven | | | 2.2.2. | Erstatningsansvarsloven | | 2.3. | Forældelse af krav på
erstatning eller godtgørelse i anledning af
erhvervssygdomme | 3. | Lovforslaget | 4. | Forholdet til
grundlovens § 73 om ekspropriation | 5. | Forslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige | 6. | Forslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet | 7. | Forslagets
administrative konsekvenser for borgerne | 8. | Forslagets
miljømæssige konsekvenser | 9. | Forslagets EU-retlige
konsekvenser | 10. | Hørte
myndigheder og organisationer | 11. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1. Indledning
Med forældelsesloven, der trådte i
kraft i 2008, er der indført en absolut
forældelsesfrist på 30 år for fordringer på
erstatning eller godtgørelse i anledning af personskade,
herunder for fordringer på erstatning eller
godtgørelse i anledning af en erhvervssygdom.
Den absolutte forældelsesfrist
medfører bl.a., at en person, der udvikler en erhvervssygdom
mere end 30 år efter ophør af det skadegørende
forhold (det vil sige mere end 30 år efter ophør af
den skadeforvoldende påvirkning, som har forårsaget
skaden), vil være afskåret fra at gøre et krav
på erstatning eller godtgørelse gældende over
for Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og/eller en
erstatningsansvarlig arbejdsgiver eller dennes
forsikringsselskab.
Der har i den senere tid i den offentlige debat
været rejst kritik af, at der gælder denne
forældelsesfrist på 30 år i sager om
erhvervssygdomme. Spørgsmålet har navnlig været
rejst i forhold til personer, der mange år efter at have
været udsat for asbest i forbindelse med deres arbejde
udvikler lungehindekræft.
Der anmeldes ifølge
arbejdsskademyndighederne ca. 100 sager om året, hvor
skadelidte har fået stillet slutdiagnosen
lungehindekræft. Ifølge lægelige vurderinger vil
denne sygdom i ca. 30 pct. af de nævnte sager først
udvikle sig - og dermed kunne diagnosticeres - mere end 30 år
efter den skadelige påvirknings ophør.
Konsekvensen heraf vil være, at i
størrelsesordenen 30 personer årligt - på grund
af de gældende regler om en absolut forældelsesfrist
på 30 år - vil være afskåret fra at
opnå erstatning eller godtgørelse i anledning af denne
erhvervssygdom.
Det er efter regeringens opfattelse ikke
rimeligt, at en arbejdstagers krav på erstatning eller
godtgørelse i anledning af en erhvervsbetinget sygdom - det
være sig lungehindekræft eller enhver anden
erhvervsbetinget sygdom - risikerer at blive forældet, inden
sygdommen overhovedet har udviklet sig hos den
pågældende.
Med lovforslaget foreslås
forældelsesloven derfor ændret således, at den
30-årige absolutte forældelsesfrist ophæves for
så vidt angår krav på erstatning eller
godtgørelse i anledning af en erhvervssygdom. Lovforslaget
indebærer dermed, at der fremover ikke vil gælde nogen
absolut 30-årig forældelsesfrist for sådanne
krav.
Hvis lovforslaget vedtages, vil krav på
erstatning eller godtgørelse i anledning af en
erhvervssygdom alene være underlagt forældelsesfristen
i arbejdsskadesikringslovens § 36, stk. 3.
Forældelsesfristen efter denne bestemmelse er 5 år og
regnes først fra den dag, da vedkommende bliver bekendt med
sit krav (eller fra den dag, da vedkommendes manglende kendskab til
kravet kan tilregnes denne som groft uagtsomt).
Det foreslås endvidere, at ophævelsen
af den 30-årige forældelsesfrist for krav på
erstatning eller godtgørelse i anledning af en
erhvervssygdom også skal omfatte krav på erstatning
eller godtgørelse, der som følge af den
gældende 30-årige forældelsesfrist eventuelt
måtte forældes i perioden fra den 1. januar 2011 og
indtil denne lovs ikrafttræden.
2. Gældende ret i
hovedtræk
2.1. Indledning
Hvis en person kommer til skade som følge
af sit arbejde eller de forhold, som arbejdet foregår under,
afhænger udmålingen af den erstatning eller
godtgørelse, som vedkommende har krav på, som
udgangspunkt af reglerne i arbejdsskadesikringsloven.
I tilfælde, hvor arbejdsgiveren desuden er
erstatningsansvarlig for skaden efter almindelige erstatningsregler
mv., afhænger udmålingen af den erstatning eller
godtgørelse, som vedkommende samlet set har krav på,
af reglerne i arbejdsskadesikringsloven og erstatningsansvarsloven
og af samspillet mellem disse to regelsæt.
Der er redegjort i hovedtræk for
arbejdsskadesikringslovens og erstatningsansvarslovens regler om
erstatning og godtgørelse i anledning af erhvervssygdomme
under pkt. 2.2.1 og 2.2.2 nedenfor.
Forældelse af krav på erstatning
eller godtgørelse i anledning af erhvervssygdomme er
nærmere reguleret i forældelsesloven og
arbejdsskadesikringsloven. Der er redegjort nærmere for disse
regler under pkt. 2.3 nedenfor.
2.2. Erstatning eller
godtgørelse i anledning af erhvervssygdomme
2.2.1.
Arbejdsskadesikringsloven
Formålet med arbejdsskadesikringsloven er
ifølge lovens § 1 at yde erstatning og
godtgørelse til tilskadekomne eller deres efterladte ved
arbejdsskader. Skaden skal være forårsaget af arbejdet
eller de forhold, hvorunder arbejdet foregår, men
arbejdsgiveren behøver ikke at have handlet
ansvarspådragende.
Ved arbejdsskade forstås ulykker og
erhvervssygdomme, der er en følge af arbejdet eller de
forhold, det er foregået under, jf.
arbejdsskadesikringslovens § 5.
Ved erhvervssygdomme forstås for det første sygdomme, som er
optaget på en fortegnelse fastsat af Arbejdsskadestyrelsen
efter forhandling med Erhvervssygdomsudvalget. Det drejer sig om
sygdomme, der efter medicinsk dokumentation anses for at være
forårsaget af særlige påvirkninger, som bestemte
persongrupper gennem deres arbejde eller de forhold, det
foregår under, er udsat for i højere grad end andre
personer uden et sådant arbejde, jf.
arbejdsskadesikringslovens § 7, stk. 1, nr. 1.
Ved erhvervssygdomme forstås for det andet andre sygdomme, hvis det
godtgøres, at sygdommen efter den nyeste medicinske
dokumentation opfylder de krav, som er nævnt i § 7,
stk. 1, nr. 1, 1. pkt., eller at sygdommen må anses for
udelukkende eller i overvejende grad at være forårsaget
af arbejdets særlige art, jf. lovens § 7,
stk. 1, nr. 2. En sygdom omfattet af § 7,
stk. 1, nr. 2, kan kun anerkendes efter forelæggelse for
Erhvervssygdomsudvalget, jf. lovens § 7, stk. 3.
Efter arbejdsskadesikringslovens § 8,
stk. 1, har en person, der har pådraget sig en sygdom
optaget på fortegnelsen over erhvervssygdomme, jf.
§ 7, stk. 1, krav på ydelser efter loven,
medmindre det anses for overvejende sandsynligt, at sygdommen
skyldes andre forhold end de erhvervsmæssige. Denne
formodningsregel gælder ikke for andre sygdomme, hvor det er
de almindelige bevisregler, der gælder.
Arbejdsskadesikringsloven indeholder - på
samme måde som erstatningsansvarsloven - regler om de
erstatningsposter, der kan dækkes. Efter
arbejdsskadesikringslovens § 11 er
ydelserne efter loven bl.a. erstatning for tab af erhvervsevne
(§§ 17 og 17 a), godtgørelse for varigt
mén (§ 18), overgangsbeløb ved
dødsfald (§ 19) og erstatning for tab af
forsøger (§§ 20-22). Da bestemmelsen er
udtømmende og ikke medtager krav om f.eks. erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste eller godtgørelse for svie og
smerte, kan disse poster ikke kræves dækket efter
arbejdsskadessikringsloven. Disse erstatningsposter vil derimod
eventuelt kunne dækkes efter erstatningsansvarsloven, jf.
pkt. 2.2.2 nedenfor.
Arbejdsgiveren skal efter
arbejdsskadesikringslovens § 48 sikre sine medarbejdere
mod arbejdsskader. Arbejdsgiveren skal i den forbindelse - i
relation til erhvervssygdomme - efter lovens § 55
tilslutte sig Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring mod
følgerne af erhvervssygdomme. Denne sikringspligt
påhviler både private og offentlige arbejdsgivere.
Efter lovens § 16, stk. 1,
afgør Arbejdsskadestyrelsen, når der efter
sygebehandling, optræning eller revalidering er grundlag for
at skønne over den tilskadekomnes fremtidige
helbredstilstand og erhvervsmuligheder, om den tilskadekomne er
berettiget til erstatning for tab af erhvervsevne og
godtgørelse for varigt mén. Har arbejdsskaden
medført døden, afgør Arbejdsskadestyrelsen, om
de efterladte er berettigede til overgangsbeløb ved
dødsfald, erstatning for tab af forsøger og
godtgørelse til efterladte, jf. lovens
§ 16, stk. 2.
2.2.2.
Erstatningsansvarsloven
Arbejdsskadesager, hvor den
pågældende arbejdsgiver samtidig er
erstatningsansvarlig for skaden efter almindelige erstatningsregler
mv., er omfattet af både erstatningsansvarsloven og
arbejdsskadesikringsloven, jf. pkt. 2.1 ovenfor.
Erstatningsansvarsloven indeholder dansk rets
almindelige regler om udmåling af erstatning for de
forskellige former for tab, som en skadelidt efter
omstændighederne har krav på at få dækket,
når den pågældende er blevet påført
en personskade. Loven indeholder således de nærmere
regler om, hvilke poster der på baggrund af en forvoldt
personskade skal betales erstatning for, og hvordan
erstatningsbeløbene beregnes.
Erstatningsansvarsloven regulerer ikke
spørgsmålet om, hvilke betingelser der skal være
opfyldt for, at der foreligger et erstatningsansvar. Det er
således en forudsætning for anvendelsen af lovens
regler, at der er en skadevolder, der er ansvarlig for skaden i
henhold til de almindelige erstatningsretlige regler (culpareglen
mv.) eller regler i særlovgivningen (f.eks. reglerne om
objektivt ansvar efter færdselsloven).
Efter erstatningsansvarslovens § 1,
stk. 1, skal den, der er erstatningsansvarlig for personskade,
betale erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, helbredelsesudgifter
og andet tab som følge af skaden samt godtgørelse for
svie og smerte. Har skaden fået varige følger, skal
der tillige betales godtgørelse for varigt mén samt
erstatning for tab eller forringelse af erhvervsevne, jf. lovens
§ 1, stk. 2.
Efter erstatningsansvarslovens § 12
skal den, der er erstatningsansvarlig for en andens død,
betale erstatning for rimelige begravelsesudgifter og erstatning
til den, som ved dødsfaldet har mistet en forsørger
(forsørgertabserstatning).
Efter erstatningsansvarslovens § 14 a
tilkommer der endvidere den efterlevende ægtefælle
eller samlever et overgangsbeløb. Efterlader afdøde
sig ikke ægtefælle eller samlever, kan
overgangsbeløbet tilkendes en anden efterladt person,
når særlige omstændigheder taler derfor.
Udbetales der overgangsbeløb, kan den pågældende
ikke tillige kræve erstatning for begravelsesudgifter.
Det følger af arbejdsskadesikringslovens
§ 77, 2. pkt., at erstatning eller godtgørelse
efter arbejdsskadesikringsloven er primær, idet
bestemmelsen fastslår, at skadelidtes krav mod den
erstatningsansvarlige nedsættes, i det omfang
arbejdsskadesikringen har betalt eller er forpligtet til at betale
erstatning eller godtgørelse efter
arbejdsskadesikringsloven. Den skadelidte har over for den
erstatningsansvarlige derfor alene krav på forskellen mellem
den erstatning, der følger af erstatningsansvarsloven, og
den erstatning, der følger af reglerne i
arbejdsskadesikringsloven (differencekrav). Herudover kan
skadelidte eventuelt have krav på erstatning for f.eks. tabt
arbejdsfortjeneste samt svie og smerte, idet disse poster ikke er
omfattet af arbejdsskadesikringsloven.
2.3. Forældelse af krav
på erstatning eller godtgørelse i anledning af
erhvervssygdomme
Ved lov nr. 522 af 6. juni 2007 om
forældelse af fordringer (forældelsesloven) blev der
gennemført en samlet reform af de almindelige regler om
forældelse. Loven har afløst de tidligere
forældelsesregler i Danske Lov 5-14-4 fra 1683 og lov nr. 274
af 22. december 1908 (1908-loven). Forældelsesloven er
udarbejdet på grundlag af anbefalingerne i betænkning
nr. 1460/2005 om revision af forældelseslovgivningen, som et
udvalg nedsat af Justitsministeriet afgav i 2005.
Forældelsesloven, der trådte i kraft
den 1. januar 2008, omfatter ikke kun fordringer stiftet efter
lovens ikrafttræden, men også fordringer stiftet forud
herfor, medmindre fordringen allerede før lovens
ikrafttræden var forældet efter de hidtil
gældende regler, jf. lovens § 30, stk. 1, 1.
pkt. Efter § 30, stk. 1, 2. pkt., gælder der
en overgangsperiode på 3 år, hvor forældelse kun
indtræder, hvis dette tillige følger af de hidtidige
regler. I den nævnte overgangsperiode, der udløb den
31. december 2010, har således det seneste af de tidspunkter
for forældelsens indtræden, der følger af
forældelsesloven og de hidtil gældende regler,
været anvendt.
For bl.a. almindelige krav om
personskadeerstatning gjaldt der efter de tidligere regler en
5-årig forældelsesfrist, der suspenderes ved
fordringshaverens utilregnelige uvidenhed om sit krav eller om
skyldnerens opholdssted, kombineret med en 20-årig
forældelsesfrist, der regnes fra kravets stiftelsestidspunkt.
For erstatningskrav i henhold til arbejdsskadesikringsloven gjaldt
alene den 20-årige forældelsesfrist.
Den 20-årige frist var for såvel
almindelige krav om personskadeerstatning som for erstatningskrav i
henhold til arbejdsskadesikringsloven som udgangspunkt en absolut frist. I et enkelt tilfælde har
Højesteret dog fundet, at der forelå sådanne
ganske særlige modhensyn, at fristen undtagelsesvis
måtte anses for suspenderet, jf. Højesterets
afgørelse af 27. oktober 1989 gengivet i Ugeskrift for
Retsvæsen 1989, side 1108 ff. (den såkaldte
"Eternit-dom"). I den nævnte sag havde ansatte ved Dansk
Eternitfabrik gennem en årrække indåndet
asbeststøv med alvorlig personskade til følge.
Efter den nye forældelseslov gælder
der for fordringer på erstatning eller godtgørelse i
anledning af personskade en 3-årig forældelsesfrist,
der som udgangspunkt regnes fra skadens indtræden, jf. lovens
§ 3, stk. 1, sammenholdt med lovens § 2,
stk. 4. Har fordringshaveren været ubekendt med
fordringen eller skyldneren, regnes forældelsesfristen
først fra den dag, da fordringshaver fik eller burde have
fået kendskab hertil, jf. lovens § 3, stk. 2.
Desuden fastsætter forældelsesloven, at der for
fordringer på erstatning eller godtgørelse i anledning
af personskade gælder en absolut forældelsesfrist,
således at forældelsen - uanset tidspunktet for
3-årsfristens begyndelse - indtræder senest 30 år
efter det skadeforvoldende forholds ophør, jf. lovens
§ 3, stk. 3, nr. 1.
Forældelsesloven finder også
anvendelse på arbejdsskadekrav, jf.
arbejdsskadesikringslovens § 36, stk. 2. Den
nævnte forældelsesfrist på 3 år fraviges
dog til fordel for en 5-årsfrist, i det omfang der er tale om
en arbejdsskade. Det følger således af
arbejdsskadesikringslovens § 36, stk. 3, at
fristen efter forældelseslovens § 3,
stk. 1, er 5 år for krav efter
arbejdsskadesikringsloven og eventuelt mod arbejdsgiveren
på erstatning eller godtgørelse i anledning af en
arbejdsskade, og at denne frist først regnes fra den dag, da
fordringshaveren blev bekendt med fordringen og skyldneren, eller
fra den dag, da fordringshaverens manglende kendskab hertil kan
tilregnes denne som groft uagtsom. På
arbejdsskadeområdet er der således - ud over en 2
år længere frist - et meget snævert
anvendelsesområde for skadelidtes "burde viden" i
sammenligning med den almindelige suspensionsregel i
forældelseslovens § 3, stk. 2, idet kun
manglende kendskab, der kan tilregnes fordringshaveren som groft
uagtsomt, er omfattet.
3. Lovforslaget
3.1. Som følge
af de overgangsregler, som er indeholdt i forældelseslovens
§ 30, jf. pkt. 2.3 ovenfor, og hvorefter det seneste af
de tidspunkter for forældelsens indtræden, der
følger af forældelsesloven og de hidtil gældende
regler, skulle lægges til grund, gjaldt der for så vidt
angår krav på erstatning eller godtgørelse i
anledning af en erhvervssygdom stiftet før den 1. januar
2008 indtil overgangsperiodens udløb den 31. december 2010
ved siden af den 30-årige forældelsesfrist en som
udgangspunkt 20-årig forældelsesfrist.
Arbejdsskadestyrelsen administrerede på
baggrund af Højesterets dom optrykt i Ugeskrift for
Retsvæsen 1989, side 1108 ff. (den såkaldte
"Eternit-dom") i sager om erhvervssygdomme denne 20-årige
forældelse således, at 20-årsfristen først
begyndte at løbe ved erhvervssygdommens konstatering.
Fra den 1. januar 2011 er krav på
erstatning eller godtgørelse i anledning af personskade,
herunder i anledning af en erhvervssygdom, i alle tilfælde
underlagt en absolut 30-års
forældelsesfrist, jf. forældelseslovens § 3,
stk. 3, nr. 1.
Den absolutte 30-årige
forældelsesfrist vil i visse tilfælde kunne
medføre, at en skadelidts krav på erstatning eller
godtgørelse i anledning af en erhvervssygdom forældes,
inden sygdommen overhovedet konstateres hos den
pågældende. Det vil være tilfældet, hvis
erhvervssygdommen først udvikler sig mere end 30 år
efter ophør af den skadegørende handling (f.eks.
arbejdsophør eller ophør af den særlige
påvirkning gennem den pågældendes arbejde, som
har forårsaget skaden).
3.2. Der har i den
senere tid i den offentlige debat været rejst kritik af, at
der gælder denne absolutte forældelsesfrist på 30
år i sager om erhvervssygdomme.
Ifølge arbejdsskademyndighederne er
problemstillingen navnlig aktuel i forhold til personer, der mange
år efter at have været udsat for asbest i forbindelse
med deres arbejde får konstateret lungehindekræft. De
fleste, der får konstateret denne kræftform som
følge af tidligere asbestpåvirkning, er over
60 år, fordi der typisk går mange år, før
sygdommen udvikler sig hos den enkelte.
Der anmeldes ifølge
arbejdsskademyndighederne ca. 100 sager om året, hvor
skadelidte har fået stillet slutdiagnosen
lungehindekræft. Ifølge oplysning fra overlæge
Jens Peter Johansen ved Arbejdsmedicinsk Klinik i Aalborg vil
sygdommen i ca. 30 pct. af disse sager først udvikle sig -
og dermed kunne diagnosticeres - mere end 30 år efter den
skadelige påvirknings ophør.
Konsekvensen heraf vil være, at i
størrelsesordenen 30 personer årligt - på grund
af den absolutte forældelsesfrist på 30 år - vil
være afskåret fra at opnå erstatning eller
godtgørelse i anledning af sygdommen.
3.3. Baggrunden for
at indføre en absolut forældelsesfrist på 30
år for fordringer i anledning af personskader var bl.a.
hensynet til skyldneren og dennes muligheder for at forsikre sig
samt hensynet til at undgå procesførelse om meget
gamle fordringer, navnlig henset til de bevismæssige
vanskeligheder, der ofte opstår i sådanne sager.
Herudover viste erfaringerne, at det kun meget sjældent
forekommer, at erstatningskrav rejses efter mere end 30 års
forløb.
Efter regeringens opfattelse gør de
nævnte hensyn sig fortsat gældende for fordringer
på erstatning eller godtgørelse i anledning af
personskader.
Den senere tids debat om den gældende
30-årsfrist - og de oplysninger, som i den forbindelse er
kommet frem - understreger imidlertid, at visse erhvervssygdomme er
så længe om at udvikle sig, at et krav på
erstatning eller godtgørelse vil være forældet,
inden sygdommen overhovedet konstateres hos den
pågældende. Netop på
erhvervssygdomsområdet, der hele tiden udvikler sig ved
Erhvervssygdomsudvalgets praksis samt dokumentationer
gennem forskning, vil der til stadighed kunne komme nye typer af
sygdomme, der skyldes skadelige påvirkninger i
arbejdsmiljøet, som den tilskadekomne har været udsat
for mange år, før sygdommen konstateres.
Det kan derfor ikke udelukkes, at der netop på
erhvervssygdomsområdet kan rejses erstatningskrav efter mere
end 30 års forløb i videre omfang end forudsat ved
vedtagelsen af den absolutte 30-årige forældelsesfrist
i 2007. Hertil kommer, at der på grund af den
afgrænsning af erhvervssygdomsbegrebet, som følger af
arbejdsskadesikringsloven, typisk vil være tale om klare
tilfælde, hvor der ikke foreligger bevismæssige
vanskeligheder, selv om der er tale om forhold, der ligger mange
år tilbage.
I lyset af det anførte foreslås der
indført en undtagelse fra forældelseslovens absolutte
30-årige forældelsesfrist for så vidt angår
erhvervssygdomme som defineret i arbejdsskadesikringslovens
§ 7, således at den almindelige
forældelsesfrist på 30 år ikke skal gælde i
sådanne sager.
Efter forslaget vil spørgsmålet om
forældelse i den omhandlede type af sager alene være
omfattet af den bestemmelse om forældelse, der er i
arbejdsskadesikringslovens § 36, stk. 3.
Denne bestemmelse indebærer, at krav på erstatning
eller godtgørelse i anledning af en erhvervssygdom
forældes 5 år efter, at den skadelidte blev bekendt med
fordringen og skyldneren, eller fra den dag, da den
pågældendes manglende kendskab kan tilregnes denne som
groft uagtsomt. Forældelsesfristen for denne type af krav vil
herefter som altovervejende hovedregel først begynde at
løbe fra det tidspunkt, hvor en læge giver skadelidte
oplysninger, som medfører, at lægen har pligt til at
indberette sagen til Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen.
Med henblik på at sikre, at skadelidte,
hvis krav på erstatning eller godtgørelse i anledning
af en erhvervssygdom i perioden fra den 1. januar 2011 til
ikrafttræden af denne lov måtte være
forældet som følge af den gældende 30-års
forældelsesfrist, ikke afskæres fra at gøre et
sådant krav gældende, foreslås det endvidere, at
den foreslåede ændring af forældelsesloven
også skal finde anvendelse på sådanne
forældede krav.
4. Forholdet til grundlovens
§ 73 om ekspropriation
For så vidt angår de krav på
erstatning og godtgørelse i anledning af en erhvervssygdom,
som efter de nugældende regler måtte forældes
på grund af den absolutte forældelsesfrist på 30
år i perioden fra 1. januar 2011 til ikrafttræden af
denne lov, foretages der med lovforslaget et indgreb i en allerede
erhvervet ret for skyldneren til (på grund af den
nævnte forældelse) ikke at skulle yde erstatning eller
godtgørelse i anledning af erhvervssygdomme. En sådan
allerede erhvervet rettighed er efter Justitsministeriets
opfattelse omfattet af rettighedsbegrebet i grundlovens
§ 73.
Da krav på erstatning og godtgørelse
efter arbejdsskadesikringsloven, jf. ovenfor pkt. 2.2.1, udbetales
af Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, vil lovforslaget i
særlig grad omfatte denne institution, der er oprettet ved
lov (lov nr. 278 af 13. maj 1998), og som har karakter af en
selvejende institution inden for den statslige forvaltning. Det er
imidlertid i lovgivningspraksis, den statsretlige litteratur og
domstolspraksis lagt til grund, at lovgivningsmagten - uden at der
foreligger ekspropriation - kan gennemføre konkrete indgreb
i styrelses- og formueforhold mv. hos sådanne selvejende
institutioner. Lovforslaget har bl.a. derfor efter
Justitsministeriets opfattelse ikke ekspropriativ karakter i
forhold til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring.
Det samme gælder efter Justitsministeriets
opfattelse i forhold til arbejdsgiverne (private og offentlige),
som finansierer Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikrings
erstatnings- og godtgørelsesudbetalinger. Dette skyldes
bl.a., at disse udbetalinger efter
arbejdsskadesikringsloven fordeles mellem arbejdsgiverne
gennem en årlig fastsat bidragssats pr. ansat inden for hver
af de 16 brancher, som det samlede arbejdsmarked er opdelt i
(f.eks. landbrug, fiskeri og råstofudvinding, industri, bygge
og anlæg, offentlige og personlige ydelser mv.).
Lovforslagets direkte virkning for den enkelte arbejdsgiver vil
derfor være af meget beskeden karakter, jf. nedenfor om de
økonomiske konsekvenser af lovforslaget.
Det vil efter Justitsministeriets opfattelse
afhænge af en konkret vurdering i det enkelte tilfælde,
om lovforslaget vil have ekspropriativ karakter over for de
arbejdsgivere eller forsikringsselskaber, der som følge af
lovforslaget skal betale ellers forældede erstatnings- og
godtgørelseskrav, som ikke dækkes af Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring, jf. ovenfor pkt. 2.2.2. Ved denne vurdering
må der bl.a. lægges vægt på, om den
erstatning eller godtgørelse, som den enkelte arbejdsgiver
eller dennes forsikringsselskab skal betale, udgør et
betydeligt beløb.
Det følger af grundlovens § 73,
at de pågældende skal have fuldstændig erstatning
fra staten, hvis der i det enkelte tilfælde måtte
være tale om et indgreb af ekspropriativ karakter.
5. Forslagets økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige
5.1. Den
foreslåede bestemmelse, hvorefter forældelseslovens
absolutte 30-årige forældelsesfrist ikke skal finde
anvendelse på krav i anledning af en erhvervssygdom, kan
medføre merudgifter til erstatning og
godtgørelse efter både
arbejdsskadesikringsloven og erstatningsansvarsloven.
Udgifter til erstatning og godtgørelse i
anledning af erhvervssygdomme efter reglerne i
arbejdsskadesikringsloven samt udgifter til ordningens
administration finansieres af Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring, som alle arbejdsgivere - såvel
offentlige som private - har pligt til at tilslutte sig og betale
bidrag til, jf. pkt. 2.2.1 og 4 ovenfor.
I forhold til de kendte
erhvervssygdomstilfælde, hvor sygdommen er mere end 30
år om at udvikle sig - det vil sige de ca. 30 årlige
tilfælde af lungehindekræft, jf. pkt. 3.2 ovenfor - som
lovforslaget vil få betydning for, vurderes den
foreslåede lovændring at medføre udgifter for
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring på 16-22 mio. kr.
årligt. Knapt 10 pct. af de omhandlede sager skønnes
at ville vedrøre erstatninger mv. til skadelidte i
forbindelse med ansættelse hos en offentlig arbejdsgiver.
De nævnte udgifter for Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring er imidlertid udgifter, som også
hidtil har været afholdt, idet arbejdsskademyndighederne har
lagt til grund, at den 20-årige forældelsesfrist i
sager om erhvervssygdomme, som er mere end 20 år om at
udvikle sig, måtte anses for suspenderet. Der er derfor ikke
tale om egentlige merudgifter for Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring i forhold til praksis efter de hidtil
gældende regler.
Idet udgifterne for Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring til erstatning og godtgørelse
også hidtil har været afholdt, vurderes lovforslaget
ikke at ville medføre afledte økonomiske konsekvenser
af betydning for det offentlige (staten, regionerne og kommunerne)
i form af en forhøjelse af de statslige, regionale eller
kommunale arbejdsgiveres bidrag til Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring. Det bemærkes i den forbindelse, at
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring i 2009 udbetalte mere end 1
mia. kr. i erstatning i medfør af arbejdsskadesikringslovens
regler, og at erstatningsudgifter på 16-22 mio. kr. i givet
fald kun vil kunne medføre en ubetydelig
bidragsforhøjelse.
5.2. I
arbejdsskadesager, hvor arbejdsgiveren samtidig er
erstatningsansvarlig for skaden efter almindelige erstatningsregler
mv., vil skadelidte udover krav på erstatning eller
godtgørelse efter arbejdsskadesikringsloven efter
omstændighederne også kunne have krav på
erstatning eller godtgørelse efter erstatningsansvarsloven,
jf. pkt. 2.2.1 og 2.2.2 ovenfor.
Det er forbundet med betydelig usikkerhed at
skønne over de merudgifter, som lovforslaget vil kunne
medføre for det offentlige i relation til eventuelle
erstatningsudbetalinger efter erstatningsansvarsloven. Det skyldes
navnlig, at det ikke er muligt at skønne over, i hvor mange
tilfælde en offentlig myndighed vil være
erstatningsansvarlig i relation til den indtrådte skade.
Som anført under pkt. 5.1 ovenfor vil det
i forhold til de på nuværende tidspunkt kendte
erhvervssygdomstilfælde, hvor sygdommen er mere end 30
år om at udvikle sig - det vil sige de ca. 30 årlige
tilfælde af lungehindekræft, jf. pkt. 3.2 ovenfor - som
lovforslaget vil få betydning for, være ganske få
tilfælde, hvor arbejdsgiveren vil være en
offentlig myndighed. I forhold til de erstatningskrav, som vil
kunne rejses efter erstatningsansvarsloven, vil navnlig
differencekrav i forbindelse med erhvervsevnetabserstatning
være relevant, idet erhvervsevnetabserstatningen efter
arbejdsskadesikringsloven for personer på 65 år eller
derover typisk er meget lavere end erhvervsevnetabserstatning efter
erstatningsansvarsloven. De samlede omkostninger til erstatning
og/eller godtgørelse efter erstatningsansvarsloven vurderes
skønsmæssigt at udgøre 1-2 mio. kr. om
året. Beløbet er dog behæftet med betydelig
usikkerhed.
5.3. Som
anført under pkt. 4 kan det efter Justitsministeriets
vurdering ikke udelukkes, at den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 2, stk. 3, efter
omstændighederne vil kunne have ekspropriativ karakter, og at
der som følge heraf i givet fald vil kunne rejses krav om
fuldstændig erstatning efter grundlovens § 73.
Det skønnes, at det vil være i 10-15
tilfælde, at der som følge af den gældende
absolutte forældelsesfrist på 30 år vil kunne
indtræde forældelse af krav på erstatning eller
godtgørelse i anledning af en erhvervssygdom i perioden fra
den 1. januar 2011 til lovens ikrafttræden.
Samlet set vurderes lovforslaget alene at have
begrænsede økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for det offentlige af betydning.
6. Forslagets økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet
6.1. Som
anført under pkt. 5.1 ovenfor afholdes udgifter til
erstatning og godtgørelse i anledning af erhvervssygdomme
efter reglerne i arbejdsskadesikringsloven samt udgifter til
ordningens administration af Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring. De udgifter til erstatning og
godtgørelse, som forslaget medfører, har også
hidtil været afholdt af Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring, hvorfor den foreslåede
lovændring ikke medfører egentlige merudgifter for
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring.
Lovforslaget vurderes derfor heller ikke at ville
medføre afledte økonomiske konsekvenser af betydning
for erhvervslivet i form af en forhøjelse af bidraget til
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring.
6.2. Lovforslaget vil
også i forhold til erhvervslivet kunne medføre
merudgifter i relation til de erstatningskrav i anledning af en
erhvervssygdom, som eventuelt vil kunne rejses i medfør af
erstatningsansvarsloven. Som en konsekvens af, at sådanne
erstatningskrav i langt de fleste tilfælde vil være
omfattet af virksomhedernes ansvarsforsikringer, og at den
20-årige forældelsesfrist i sager af den omhandlede
karakter hidtil har kunnet anses for suspenderet, jf. pkt. 5.1
ovenfor, kan den foreslåede lovændring imidlertid ikke
forventes at medføre nogen nævneværdig stigning
i forsikringspræmierne.
Efter Justitsministeriets vurdering kan det ikke
udelukkes, at den foreslåede bestemmelse i lovforslagets
§ 2, stk. 3, efter omstændighederne vil kunne
have ekspropriativ karakter, og der vil som følge heraf i
givet fald kunne rejses krav om fuldstændig erstatning fra
staten efter grundlovens § 73. Der henvises herom i
øvrigt til pkt. 5.3 ovenfor.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Forslagets administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Forslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forslagets EU-retlige
konsekvenser
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Østre Landsret, Vestre Landsret,
Sø- og Handelsretten, samtlige byretter, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Advokatrådet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Danske Advokater, Danske
Regioner, Dansk Erhverv, DI, DSB, Fagligt Fælles Forbund,
Forbrugerrådet, Forsikring & Pension,
Håndværksrådet, KL, Kooperationen - den
kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark,
Kræftens Bekæmpelse, Landsorganisationen i Danmark og
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger.
| | | 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget skønnes at ville
medføre udgifter for Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
på 16-22 mio. kr. årligt. De nævnte udgifter er
imidlertid udgifter, som også hidtil har været afholdt.
De merudgifter, som lovforslaget vil kunne medføre for det
offentlige i relation til eventuelle erstatningsudbetalinger efter
erstatningsansvarsloven, vurderes at være begrænsede.
Samlet vurderes lovforslaget alene at have begrænsede
økonomiske konsekvenser for det offentlige. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervs- livet | Ingen | Lovforslaget skønnes at ville
medføre udgifter for Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
på 16-22 mio. kr. årligt. De nævnte udgifter er
imidlertid udgifter, som også hidtil har været afholdt.
De merudgifter, som lovforslaget vil kunne medføre for
erhvervslivet i relation til eventuelle erstatningsudbetalinger
efter erstatningsansvarsloven, vurderes at være
begrænsede. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 3, stk. 3, nr.
1)
Den foreslåede ændring af § 3, stk. 3, nr. 1, er en
konsekvens af den foreslåede bestemmelse i § 3,
stk. 4, i forældelsesloven, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 2, der undtager fordringer
på erstatning eller godtgørelse i anledning af en
erhvervssygdom, jf. § 7 i lov om arbejdsskadesikring, fra
den absolutte forældelsesfrist på 30 år. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 2, nedenfor.
Til nr. 2 (§ 3, stk. 4)
Efter forældelseslovens § 3,
stk. 3, nr. 1, gælder der i dag en absolut
forældelsesfrist på 30 år for krav på
erstatning eller godtgørelse i anledning af personskade. Det
gælder, uanset om kravet baserer sig på reglerne om
erstatning uden for kontraktforhold eller på lovgivning, der
kan danne grundlag for sådanne krav, f.eks.
arbejdsskadesikringsloven.
De krav på erstatning eller
godtgørelse i anledning af personskade, der omfattes af
bestemmelsen, er bl.a. erstatning for tabt arbejdsfortjeneste,
helbredelsesudgifter, tab eller forringelse af erhvervsevne, tab af
forsørger, godtgørelse for svie og smerte,
godtgørelse for varigt mén, tortgodtgørelse og
godtgørelse til efterladte, jf. erstatningsansvarslovens
§§ 1-9, §§ 12-14 a samt
§§ 26 og 26 a. For så vidt angår
arbejdsskadesikringsområdet omfatter bestemmelsen erstatning
for behandlingsudgifter, tab eller forringelse af erhvervsevne, tab
af forsørger, godtgørelse for varigt mén og
overgangsbeløb ved dødsfald, jf.
arbejdsskadesikringslovens §§ 15-23.
Begyndelsestidspunktet for bestemmelsens
30-årsfrist er tidspunktet for den skadevoldende handlings
ophør. Dette indebærer bl.a., at hvis skaden er
forårsaget af en handling eller påvirkning, der
strækker sig over en længere periode, er
begyndelsestidspunktet den skadevoldende handlings eller
påvirknings ophør. Hvor den skadegørende
handling derimod er foretaget på et bestemt tidspunkt -
f.eks. påkørsel af en cyklist - vil
begyndelsestidspunktet være datoen for denne
hændelse.
Efter den foreslåede § 3, stk. 4, i
forældelsesloven skal stk. 3, nr. 1, ikke finde
anvendelse på fordringer på erstatning eller
godtgørelse i anledning af en erhvervssygdom, jf.
§ 7 i lov om arbejdsskadesikring. Forslaget
indebærer således, at der i forhold til sådanne
fordringer gøres en undtagelse fra den absolutte
forældelsesfrist i stk. 3, nr. 1.
Formålet med den foreslåede
bestemmelse er at sikre, at en skadelidt ikke risikerer, at den
pågældendes krav på erstatning eller
godtgørelse i anledning af en erhvervssygdom forældes,
inden den erhvervsbetingede sygdom overhovedet har udviklet sig hos
den pågældende og dermed kan diagnosticeres.
I forhold til gældende ret medfører
forslaget, at krav på erstatning eller godtgørelse i
anledning af en erhvervssygdom alene
vil være omfattet af den "korte" forældelsesfrist, der
i sager om arbejdsskader, herunder erhvervssygdomme, er på 5
år, jf. arbejdsskadesikringslovens § 36,
stk. 3. Denne 5-årsfrist fraviger således den
almindelige "korte" 3-årige forældelsesfrist i
forældelseslovens § 3, stk. 1.
5-årsfristen efter § 36,
stk. 3, regnes fra den dag, da den skadelidte blev bekendt med
fordringen og skyldneren, eller fra den dag, da den skadelidtes
manglende kendskab kan tilregnes denne som groft uagtsomt.
I sager om konstaterede eller formodede
erhvervssygdomme vil forældelsesfristen som altovervejende
hovedregel først kunne begynde at løbe fra det
tidspunkt, hvor en læge giver den tilskadekomne oplysninger,
som medfører, at lægen har pligt til at indberette
sagen til Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen, jf.
§ 3 i bekendtgørelse nr. 605 af 27. maj 2010.
Adskillige sygdomme kan skyldes skadelige påvirkninger, der
findes både i og uden for den tilskadekomnes
arbejdsmiljø, og det vil generelt ikke kunne kræves,
at den tilskadekomne eller de efterladte skal have kendskab til,
hvilke sygdomme der eventuelt er eller kan være
arbejdsbetingede.
5-årsfristen vil for de enkelte tabsposter
kunne løbe fra forskellige tidspunkter, afhængigt af
de konkrete helbredsmæssige og erhvervsmæssige
forhold.
F.eks. vil forældelsesfristen for et krav
på erstatning for tab af erhvervsevne tidligst kunne regnes
fra det tidspunkt, hvor de helbredsmæssige og
erhvervsmæssige forhold er så afklarede, at det kan
konstateres, at den tilskadekomne har pådraget sig en varig
nedsættelse af erhvervsevnen, og det gælder uanset,
hvornår en læge har indberettet sagen til
Arbejdsskadestyrelsen. Forældelsesfristen for krav på
godtgørelse for varigt mén vil tidligst kunne regnes
fra det tidspunkt, hvor de helbredsmæssige forhold er
så afklarede, at den tilskadekomne er i stand til at
opgøre et krav.
Det er efter den foreslåede bestemmelse
alene krav på erstatning eller godtgørelse i anledning
af en erhvervssygdom, jf.
arbejdsskadesikringslovens § 7, der undtages fra den
absolutte 30-årige forældelsesfrist. Krav på
erstatning og godtgørelse i anledning af personskader, som
ikke skyldes erhvervssygdomme, vil således fortsat være
underlagt den absolutte forældelsesfrist på 30 år
i forældelseslovens § 3, stk. 3, nr. 1.
Ved erhvervssygdomme forstås for det første sygdomme, som er
optaget på en fortegnelse fastsat af Arbejdsskadestyrelsens
direktør efter forhandling med Erhvervssygdomsudvalget. Det
drejer sig om sygdomme, der efter medicinsk dokumentation anses for
at være forårsaget af særlige påvirkninger,
som bestemte persongrupper gennem deres arbejde eller de forhold,
det foregår under, er udsat for i højere grad end
andre personer uden et sådant arbejde, jf.
arbejdsskadesikringslovens § 7, stk. 1, nr. 1.
Ved erhvervssygdomme forstås for det andet andre sygdomme, hvis det
godtgøres, at sygdommen efter den nyeste medicinske
dokumentation opfylder de krav, som er nævnt i § 7,
stk. 1, nr. 1, 1. pkt., eller at sygdommen må anses for
udelukkende eller i overvejende grad at være forårsaget
af arbejdets særlige art, jf. lovens § 7,
stk. 1, nr. 2.
Efter arbejdsskadesikringslovens § 8,
stk. 1, har en person, der har pådraget sig en sygdom,
som er optaget i fortegnelsen over erhvervssygdomme, jf.
§ 7, stk. 1, krav på ydelser efter loven,
medmindre det anses for overvejende sandsynligt, at sygdommen
skyldes andre forhold end de erhvervsmæssige. Denne
formodningsregel gælder ikke for andre sygdomme, hvor det er
de almindelige bevisregler, der gælder.
Efter arbejdsskadesikringslovens § 8,
stk. 2, gælder lovens retsvirkninger fra den dag, hvor
sygdommen anmeldes, medmindre andet er fastsat i loven.
Bestemmelsen indebærer bl.a., at det er
erhvervssygdomsbegrebet på anmeldelsestidspunktet, der skal
anvendes.
Arbejdsskadestyrelsen har efter reglerne i
arbejdsskadesikringslovens §§ 41-43 mulighed for i
et vist omfang at genoptage behandlingen af en sag. Efter
arbejdsskadesikringslovens § 36, stk. 5, finder den
"korte" forældelsesfrist på 5 år og
forældelseslovens § 3, stk. 1 og 2, ikke
anvendelse, dels hvor en sag om erstatning genoptages, fordi den
pågældendes sygdom efterfølgende er blevet
optaget på fortegnelsen over erhvervssygdomme, jf.
arbejdsskadesikringslovens § 41, stk. 2, og dels
hvor en sag genoptages på andet grundlag end
arbejdsskadesikringslovens §§ 41-43. Den
sidstnævnte kategori angår tilfælde, hvor en sag
genoptages på almindelig forvaltningsretligt grundlag i
anledning af, at myndighederne har ændret deres praksis.
Arbejdsskadestyrelsen har således genoptaget sager i
tilfælde, hvor arbejdsskademyndighedernes praksis er blevet
underkendt ved domstolene.
Adgangen til at genoptage sager af den
nævnte karakter er således i dag alene begrænset af den absolutte
30-årige forældelsesfrist. Denne begrænsning
falder med forslaget bort, og der vil i de omhandlede
tilfælde fremover - hvis de almindelige betingelser for
genoptagelse, der ikke berøres af dette lovforslag, i
øvrigt er opfyldt - uden tidsbegrænsning kunne ske
genoptagelse af sådanne sager.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 indebærer, at loven
også skal finde anvendelse på tidligere stiftede
fordringer, som ikke inden lovens ikrafttræden er
forældet efter de hidtil gældende regler.
Der foreslås i stk. 3 en bestemmelse om, at loven
endvidere skal finde anvendelse på fordringer, som i perioden
fra den 1. januar 2011 til lovens ikrafttræden er
forældet efter de hidtil gældende regler. Forslaget
indebærer, at en fordring på erstatning eller
godtgørelse i anledning af en erhvervssygdom vil kunne
gøres gældende over for skyldneren, uanset at
fordringen som følge af den gældende absolutte
forældelsesfrist på 30 år måtte være
forældet i perioden fra den 1. januar 2011 til
ikrafttrædelsen af denne lov.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighed og indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Færøerne har
pr. 1. januar 2010 overtaget formueretten som
hjemmestyreområde, og arbejdsskadesikringen på
Færøerne hører også under
hjemmestyreområdet. Loven vil derfor ikke kunne
sættes i kraft for Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I forældelsesloven, jf. lov nr.
522 af 6. juni 2007 om forældelse af fordringer, foretages
følgende ændringer: | | | | § 3.
Forældelsesfristen er 3 år, medmindre andet
følger af andre bestemmelser. Stk. 2. Var
fordringshaveren ubekendt med fordringen eller skyldneren, regnes
forældelsesfristen i stk. 1 først fra den dag, da
fordringshaveren fik eller burde have fået kendskab
hertil. Stk. 3.
Forældelse indtræder senest | | | 1) | 30 år efter den skadevoldende
handlings ophør for fordringer på erstatning eller
godtgørelse i anledning af personskade og for fordringer
på erstatning for skade forvoldt ved forurening af luft,
vand, jord eller undergrund eller ved forstyrrelser ved
støj, rystelser el.lign. , | | 1. I § 3, stk. 3, nr. 1,
indsættes efter »personskade«: », jf. dog
stk. 4,«. | 2) | 10 år efter den skadevoldende
handlings ophør for fordringer på erstatning for skade
forvoldt uden for kontraktforhold, som ikke er omfattet af nr. 1,
og | | | 3) | 10 år efter begyndelsestidspunktet i
henhold til § 2 for andre fordringer. | | | | | | | | 2. I § 3 indsættes som stk. 4: | | | | | | »Stk. 4.
Stk. 3, nr. 1, finder ikke anvendelse på fordringer
på erstatning eller godtgørelse i anledning af en
erhvervssygdom, jf. § 7 i lov om
arbejdsskadesikring.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Stk. 2. Loven
finder anvendelse også på tidligere stiftede
fordringer, som ikke inden lovens ikrafttræden er
forældet efter de hidtil gældende regler. Stk. 3. Loven
finder endvidere anvendelse på fordringer, som i perioden fra
den 1. januar 2011 til lovens ikrafttræden er forældet
efter de hidtil gældende regler, således at
spørgsmål om forældelse skal afgøres
efter de regler, der gælder efter denne lovs
ikrafttræden. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. |
|