Betænkning afgivet af Udvalget for
Videnskab og Teknologi den 5. maj 2011
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget.
Videnskabsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2, 5, 7
og 8 til lovforslaget, og Enhedslistens medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 4 og 6 til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. februar 2011 og var til 1.
behandling den 22. februar 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Videnskabsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
3 udkast til lovforslag har inden fremsættelsen
været sendt i høring. Videnskabsministeren har sendt
udvalget kopier af de 3 dellovforslag, som har været sendt i
høring:
Den 12. november 2010 sendte videnskabsministeren et udkast,
der var en opfølgning på universitetsevalueringen, jf.
UVT alm. del - bilag 39, til udvalget.
Den 26. november 2011 sendte videnskabsministeren et udkast om
internationale samarbejder mv., jf. UVT alm. del - bilag 60,
til udvalget.
Den 16. december 2010 sendte videnskabsministeren et udkast om
udviklingskontrakter, jf. UVT alm. del - bilag 68, til
udvalget.
Den 10. februar 2011 sendte videnskabsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Danske Universiteter.
Videnskabsministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 36 spørgsmål til
videnskabsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af videnskabsministeren
stillede ændringsforslag (ændringsforslag nr. 2, 5, 7
og 8). Flertallet vil stemme imod de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag (ændringsforslag nr. 1, 3, 4 og
6).
Flertallet bemærker følgende:
I forbindelse med udvalgsbehandlingen af lovforslag nr. L
143 er der stillet en række spørgsmål
vedrørende forslag til ændringer af lovens
bestemmelser om medarbejder- og studenterindflydelse på
universiteterne, jf. spørgsmål 1-16.
Med henvisning til de afgivne svar på disse
spørgsmål er flertallet enige om, at der
allerede efter de gældende regler er mulighed for, at
akademisk råd udtaler sig om universitetets budget m.v.
Flertallet er endvidere enig om, at der ikke er noget, der
forhindrer kollegiale organer i at udtale sig. I en daglig
sammenhæng er det imidlertid hensigtsmæssigt, at
organer udtaler sig til ledelsen på det organisatoriske
niveau, hvor et givent organ er. Det vil være et brud
på den enstrengede ledelse, hvis de kollegiale organer
generelt får mulighed for at gå uden om den leder, der
er på samme niveau som organet, og udtale sig direkte til
bestyrelsen.
I lovforslaget lægges der op til, at universitetet selv
fastsætter, hvem der skal være repræsenteret i de
indstillende og udpegende organer. Flertallet er enig om, at der
ikke er noget, der udelukker, at medarbejdere og studerende er
repræsenteret i de indstillende og udpegende organer.
Socialdemokratiet bemærker endvidere
følgende:
Socialdemokratiet støtter som forligspartner
vedrørende universitetsloven det fremsatte lovforslag.
Lovforslaget, der ændrer den eksisterende universitetslov,
medtager de mange gode anbefalinger, som evalueringspanelet er
kommet med, og som imødekommer store dele af den rejste
kritik fra studerende, ansatte og universiteternes bestyrelser. Det
er Socialdemokratiets opfattelse, at universitetsloven styrkes og
forbedres betydeligt. I forhold til forskningsfrihed
præciseres det, at det videnskabelige personale ikke over
længere tid må pålægges opgaver i hele
deres arbejdstid, således at de reelt fratages deres
forskningsfrihed. Loven slår tydeligt fast, at bestyrelsen
skal sikre, at der er medbestemmelse og medinddragelse af
medarbejdere og studerende i væsentlige beslutninger.
Lovforslaget tager højde for den rejste kritik af for megen
centralisme og lægger flere steder op til, at det er det
enkelte universitet, der skal finde egne løsninger på
de konkrete problemstillinger. Lovforslaget styrker
universiteternes mulighed for at samarbejde internationalt om
uddannelser. Og det bliver muligt at gøre et ophold i
udlandet obligatorisk for at gennemføre en dansk uddannelse.
Det er et afgørende skridt i retning af yderligere
internationalisering.
Socialdemokratiet lægger vægt på, at
lovforslaget sikrer gode rammer for medinddragelse og
medindflydelse for studerende og medarbejdere. Men der
påhviler også for universiteterne et stort decentralt
ansvar for, at studerende og medarbejdere inddrages aktivt i f.eks.
arbejdet med udarbejdelse af det enkelte universitets
vedtægter, udarbejdelse af budget, repræsentation i de
udpegende organer m.m. Dette ansvar ligger i de enkelte
bestyrelser. Men også de studerendes og medarbejdernes
organisationer har et stort ansvar for at udnytte de gode
muligheder, der ligger i loven, for indflydelse og inddragelse.
Socialdemokratiet har store forventninger til de studerendes og
medarbejdernes indflydelse og medbestemmelse på landets
universiteter.
Socialdemokratiet bemærker desuden, at
videnskabsministeren selvstændigt har valgt at sætte en
bestemmelse ind i universitetsloven (§ 40 a), der giver
Ingeniørhøjskolen i Århus (IHA) og Aarhus
Universitet (AAU) hjemmel til at fusionere, såfremt
forligskredsen vedrørende professionshøjskoler i
Undervisningsministeriet træffer en beslutning
vedrørende IHA's fremtidige status. I den forbindelse vil
Socialdemokratier henvise til resume af aftalen om
professionshøjskoler (jf. L 143 - bilag 9). Her
fremgår det, at beslutningen om
professionshøjskolernes udvikling træffes af
forligskredsen i Undervisningsministeriet, og at loven
understreger, at de to ingeniørhøjskoler senest i
2015 skal indgå i en professionshøjskole.
Socialdemokratiet forventer derfor fremover, at eventuelle.
beslutninger om ingeniørhøjskolerne sker med respekt
for de indgåede aftaler og relevante forligskredse.
Et mindretal i udvalget (SF og RV)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil dog stemme for
ændringsforslagene nr. 2-5, 7 og 8. Mindretallet vil stemme
imod nr. 1 og 6.
Et andet mindretal i udvalget (DF)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de under nr. 2-5, 7 og 8 stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal (EL) i
udvalget indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil dog stemme for ændringsforslagene nr. 1 og 3-8. Hvis
ændringsforslag nr. 1 ikke bliver vedtaget, vil mindretallet
stemme for ændringsforslag nr. 2.
Et mindretal i udvalget (SF, RV og EL) bemærker
følgende:
Det er afgørende, at en ny universitetslov giver
større indflydelse til den faglige side på
universiteterne for at sikre reel forskningsfrihed og en fagligt
kvalificeret beslutningstagning og bidrage til en legimitet af
ledelsen. Den nuværende ledelsesstruktur giver således
ikke de kollegiale organer på de forskellige niveauer
tilstrækkelig mulighed for at udgøre en modvægt
til ledelsessiden. Mindretallet konstaterer, at lovforslaget ikke
retter op på dette forhold, men derimod koncentrerer
beslutningskompetencen yderligere hos rektor.
Lovforslagets ændringer af universitetsloven sikrer
heller ikke tilstrækkeligt på anden vis den
individuelle forskningsfrihed, hvilket mindretallet mener
bør gøres ved hjælp af en mere udførlig
positiv definition heraf. Lovforslaget efterlader samtidig en
usikkerhed om grænserne for ministerens fastsættelse af
mål i udviklingskontrakterne og dermed også om
omfanget af den institutionelle forskningsfrihed.
På den baggrund kan mindretallet ikke stemme for
lovforslaget.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) Nr.
10 udgår.
[Afskaffelse af pligtige mål
i udviklingskontrakterne]
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
2) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 10, stk. 8,
ændres i 1. pkt.:
»pålægge universitetet at opfylde konkrete«
til: »fastsætte«.
[Hjemmel for ministeren til at
fastsætte mål i udviklingskontrakten]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, SF og RV):
3)
Efter den under nr. 14 foreslåede
affattelse af § 12, stk. 4, 2.
pkt., indsættes som nyt punktum:
»Indstillingsorganet og udpegningsorganet skal
sammensættes af udefrakommende medlemmer og af medlemmer, der
repræsenterer universitetets videnskabelige personale,
herunder ansatte ph.d.-studerende, det teknisk-administrative
personale og de studerende.«
[Medarbejdere og studerende skal
være repræsenteret i de organer, der indstiller og
udpeger de udefrakommende bestyrelsesmedlemmer]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, SF og RV):
4) Den
under nr. 17 foreslåede
affattelse af § 13, stk. 1, 1.
pkt., affattes således:
»Bestyrelsen udarbejder universitetets vedtægt og
ændringer hertil efter høring i de kollegiale
organer/akademisk råd.«
[I forbindelse med bestyrelsens
udarbejdelse af vedtægten skal der ske en behandling i de
kollegiale organer]
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
5) I
den under nr. 17 foreslåede
affattelse af § 13 ændres i
stk. 2, nr. 8, »regler«
til: »forhold«.
[Lovteknisk ændring af
sproglig karakter]
Af et mindretal
(EL):
6) Det
under nr. 21 foreslåede § 14, stk. 6, 4. pkt., affattes
således:
»Rektor eller den, der er bemyndiget hertil, må
ikke pålægge de videnskabelige medarbejdere opgaver i
et sådant omfang, at de over en periode på 3 år
ikke vil have halvdelen af deres arbejdstid til rådighed for
selvvalgt, fri forskning inden for rammerne af universitetets
virksomhed.«
[Halvdelen af forskernes arbejdstid
allokeres til fri forskning over en 3-årig periode]
Til § 2
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
7) Nr. 8
affattes således:
»8. I §
8, stk. 2, 1. og 2. pkt., § 8,
stk. 3, og § 9, nr. 1,
ændres »aktieselskabsloven« til:
»selskabsloven«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 4
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
8) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelsen af universitetslovens §
3, stk. 1, 1. og 3. pkt., § 3 a, § 19, stk. 2-4 og 11,
§ 20, stk. 3, 2. pkt., § 21, stk. 4, 1. pkt., og §
26, stk. 2 og stk. 4, 3. pkt., som affattet henholdsvis
ændret ved denne lovs § 1, nr. 3-6, 38 og 39 og
41-45.«
[Lovteknisk ændring,
således at ikrafttrædelsestidspunktet for det
foreslåede § 19, stk. 5, er entydigt, jf. lovforslagets
§ 4, stk. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget sikrer, at der ikke skal
fastsættes pligtige mål i udviklingskontrakterne som
ønsket af ministeren.
Til nr. 2
Der har i forbindelse med fremsættelsen af lovforslaget
været en del debat om forslaget om at fastsætte
konkrete mål i udviklingskontrakterne. Der har været en
dialog med Danske Universiteter om spørgsmålet, hvor
det har været tydeligt, at begrebet konkrete mål har
betydet misforståelser om, hvilke mål der kan
aftales.
Efter dialogen med Danske Universiteter foreslås det nu
at ændre bestemmelsens første punktum fra, at
ministeren kan pålægge universitetet at opfylde
konkrete mål, til, at ministeren kan fastsætte
mål i udviklingskontrakten.
Modellen for udviklingskontrakter er fortsat som beskrevet i
lovforslaget. Formålet med ændringen er at
præcisere, at ministeren kan fastsætte mål i
udviklingskontrakten, men at målepunkterne for disse
mål fastsættes efter forhandling mellem ministeren og
de enkelte universiteter. Forhandlingerne om målepunkterne
må naturligvis ske med de enkelte universiteter, da det er
det enkelte universitet, der kan foretage en præcis vurdering
af, hvad der kan nås inden for det enkelte mål.
Til nr. 3
Ændringsforslaget sikrer, at medarbejdere og studerende
er repræsenteret i såvel de udpegende som de
indstillende organer.
Til nr. 4
Ændringsforslaget sikrer, at forslag til vedtægter
og vedtægtsændringer også behandles i de
kollegiale organer inden vedtagelse af
universitetsbestyrelsen.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget undgås det, at der henvises
til ordet regler to gange i træk.
Til nr. 6
Ændringsforslaget sikrer, at de videnskabelige
medarbejdere over en tre-årig periode har rådighed over
mindst halvdelen af deres arbejdstid til selvvalgt, fri
forskning.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget præciseres det, at
»aktieselskabsloven« ændres til
»selskabsloven« i hele § 8, stk. 2.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget præciseres det, at
universitetslovens § 19, stk. 5, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 39, træder i kraft den 1. januar
2012 samtidig med de øvrige bestemmelser nævnt i
lovforslagets § 4, stk. 2. Universitetslovens § 19, stk.
5, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 39, er
således ikke omfatttet af lovforslagets § 4, stk. 3,
hvorefter ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen.
Helge Sander (V) Per Bisgaard (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd. Malou Aamund (V) Jesper
Langballe (DF) Mikkel Dencker (DF) Daniel Rugholm (KF) Charlotte
Dyremose (KF) Hüseyin Arac (S) Rasmus Prehn (S) Benny
Engelbrecht (S) Per Husted (S) Jonas Dahl (SF) Hanne Agersnap (SF)
Marianne Jelved (RV) fmd. Johanne
Schmidt-Nielsen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 143
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsoversigt og
høringssvar, fra videnskabsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Endelig tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
4 | Henvendelse af 7/3-11 fra Danske
Universiteter |
5 | Udkast til betænkning |
6 | Ændringsforslag fra
videnskabsministeren |
7 | 2. udkast til betænkning |
8 | 3. udkast til betænkning |
9 | Aftale og lovgivningen om
professionshøjskoler og
ingeniørhøjskoler |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 143
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, der sikrer, at forslag til vedtægter
for universiteterne behandles i de kollegiale organer, inden de
vedtages i bestyrelsen, til videnskabsministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, der i stedet for, at alle beføjelser
skal delegeres fra rektor, sikrer, at det fastlægges i loven,
at organisationsstrukturen skal defineres i vedtægterne, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, der fjerner rektors/ledelsens muligheder for
at opløse det akademiske råd, ph.d.-udvalg og
studienævn, medmindre disse organer er ude af stand til at
varetage deres forpligtelser og træffe beslutninger i de
sager, som ligger inden for deres område, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, der udvider akademisk råds opgaver til
også at godkende studieordninger, til videnskabsministeren,
og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, der udvider akademisk råds opgaver,
så det også skal fastlægge
studienævnsstrukturen, til videnskabsministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, der sikrer, at akademisk råd skal
behandle budgettet, før det kan vedtages af bestyrelsen, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, der sikrer, at akademisk råd får
mulighed for at afsætte en ansat dekan, og
institutrådet får mulighed for at afsætte en
institutleder, hvis der er 2/3 flertal for dette, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, der sikrer, at de kollegiale organer sikres
ret til at udtale sig direkte til bestyrelsen, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, der sikrer, at studienævn og
ph.d.-udvalgene sikres ret til at udtale sig om alle relevante
sager og ikke kun den, der forelægges dem, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, der sikrer, at institutledelsen og
-bestyrelsen vælges af medarbejderne, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, der sikrer, at formuleringen i § 1, nr.
20, om rektor, eller den, der er bemyndiget hertil, ikke over
længere tid pålægger de videnskabelige
medarbejdere opgaver i hele deres arbejdstid, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, der sikrer, at det præciseres, at
medbestemmelse for ansatte og studerende også omfatter
beslutninger om strategisk planlægning, budgetforhold,
afskedigelser/ansættelser, uddannelse, akademiske grader
m.v., til videnskabsministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, der sikrer, at medarbejdere og studerende
skal være repræsenteret i de udpegende og indstillende
organer, til videnskabsministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, der sikrer mulighed for at have internt
flertal i bestyrelsen og en internt valgt formand, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, der sikrer, at muligheden for at
fastsætte pligtige mål i udviklingskontrakterne
fjernes, til videnskabsministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, der sikrer, at udviklingskontrakten skal
behandles i de kollegiale organer, inden den kan godkendes i
bestyrelsen, til videnskabsministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om, hvad det vil koste at give
muligheder for udlandsstipendier som ved Erasmus Mondus til danske
studerende, der læser et semester eller flere ved udenlandske
universiteter uden for EU, til videnskabsministeren, og ministerens
svar herpå |
18 | Spm. om, hvordan økonomien
hænger sammen for et dansk universitet og for den danske
studerende ved det nugældende system i forbindelse med danske
studerendes studier ved udenlandske universiteter henholdsvis i EU
og uden for EU, til videnskabsministeren, og ministerens svar
herpå |
19 | Spm. , om ministeren kan give en
række eksempler på mulig delegation af kompetencer til
f.eks. akademisk råd og til et institutråd, jf.
vedtægterne på et universitet i henhold til L 143, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. , om ministeren er enig i, at der er
behov for at sikre, at universitetets faglighed ikke kan
tilsidesættes af ledelsen, så sager som f.eks.
Penkowasagen undgås, til videnskabsministeren, og ministerens
svar herpå |
21 | Spm. om, hvordan ministeren forestiller
sig, at universiteterne skal sikre medbestemmelse og medinddragelse
af medarbejdere og studerende i væsentlige beslutninger i en
sådan grad, at ministeren ved senere kontrol vil anse
balancen mellem ledelse og medarbejderinddragelse for
tilfredsstillende, til videnskabsministeren, og ministerens svar
herpå |
22 | Spm. , om ministeren finder det vigtigere
at sikre en solid faglig tilstedeværelse i
universitetsbestyrelserne end en dominerende tilstedeværelse
af erhvervslivet, til videnskabsministeren, og ministerens svar
herpå |
23 | Spm. , om ministeren vil redegøre
for, hvilken instans der skal afgøre, om en given
medarbejders forskning ligger inden for de forskningsstrategiske
rammer, til videnskabsministeren, og ministerens svar
herpå |
24 | Spm. , om ministeren mener, at det er i
modstrid med forskningsfriheden, hvis ministeren får mulighed
for direkte at pålægge universiteterne opgaver, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
25 | Spm. , om ministeren finder,
ansvarsfordelingen i forhold til universiteterne er
tilstrækkelig klar, til videnskabsministeren, og ministerens
svar herpå |
26 | Spm. , om forslaget om at ændre
universiteterne til selvejende institutioner er begrundet i et
ønske fra ministerens side om at kunne føre mere
kontrol med deres budget, til videnskabsministeren, og ministerens
svar herpå |
27 | Spm. , om det er ministerens opfattelse,
at man bør gøre universiteternes regnskaber mindre
komplicerede, således at man får skabt et mere
fleksibelt system, som samtidig minimerer administrationsbyrden,
til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
28 | Spm. , om ministeren mener, at det er
hensigtsmæssigt, at der ikke er en positiv definition af
forskningsfrihed i lovforslaget, til videnskabsministeren, og
ministerens svar herpå |
29 | Spm. om en præcisering af
formuleringerne »over længere tid« og »i
hele deres arbejdstid«, jf. lovforslagets § 14, stk. 6,
til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
30 | Spm. , om ministeren finder det
hensigtsmæssigt, at lovforslaget lægger op til mere
detailstyring, til videnskabsministeren, og ministerens svar
herpå |
31 | Spm. , om ministeren mener, det er
hensigtsmæssigt at pålægge universiteterne at
skulle organisere sig som et selskab, til videnskabsministeren, og
ministerens svar herpå |
32 | Spm. om kommentar til henvendelse af
7/3-11 fra Danske Universiteter, til videnskabsministeren, og
ministerens svar herpå |
33 | Spm. om problemer med de nuværende
udviklingskontrakter for universitetet, til videnskabsministeren,
og ministerens svar herpå |
34 | Spm. om eksempler på konkrete
mål, som kunne tænkes at blive pålagt
universiteterne, til videnskabsministeren, og ministerens svar
herpå |
35 | Spm. om indfusioneringen af
sektorforskningsinstitutionerne i 2007, til videnskabsministeren,
og ministerens svar herpå |
36 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, således at det fremgår af
lovgivningen, at akademisk råd har direkte kontakt til
bestyrelsen, til videnskabsministeren, og ministerens svar
herpå |
| |