Skriftlig fremsættelse (9. februar
2011)
Klima- og
energiministeren (Lykke Friis) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov ændring af lov om
anvendelse af Danmarks undergrund (undergrundsloven)
(Implementering af CCS-direktivet, efterforskning og indvinding af
geotermisk energi, påbud om tredjepartsadgang til anlæg
til indvinding, behandling og transport af olie og gas, m.v.
(Lovforslag nr. L 141).
Lovforslaget indeholder en række ændringer af lov
om anvendelse af Danmarks undergrund med henblik på at
gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/31/EF om geologisk lagring af CO2, det såkaldte
CCS-direktiv, samt beslutninger om ændringer i OSPAR
konventionen og London Protokollen om CO2 lagring i undergrunden
på havområdet.
Der foreslås endvidere indført en hjemmel til at
kunne afslå at behandle uopfordrede nye ansøg-ninger
om tilladelser til efterforskning og indvinding af et eller flere
råstoffer. Herved opnås mulig-hed for, at der kan ske
en prioritering af anvendelsen af undergrunden.
Derudover foreslås en revision af bestemmelsen, som
giver mulighed for at påbyde samordnet indvinding og
udnyttelse af anlæg til brug for indvinding, behandling og
transport af olie og gas. Formålet er at sikre bedst mulig
udnyttelse af infrastrukturen med henblik på at
forlænge levetiden for eksisterende felter og produktion fra
nye marginale felter.
For at skabe offentlighed og gennemsigtighed om, hvordan der
kan indsendes ansøgninger om til-ladelser til efterforskning
og indvinding af geotermisk energi, indeholder lovforslaget
bestemmelser om en sådan procedure, og der skabes hjemmel til
at fastsætte bl.a. udvælgelseskriterier.
Lovforslaget vurderes ikke umiddelbart at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige. Dog skal
nævnes, at såfremt man vælger at tillade lagring
af CO2 i den danske undergrund, vil staten på et tidspunkt
skulle overtage ansvaret for et sådant lager.
Rettighedshaveren skal dog stille et beløb til
rådighed for staten, som mindst dækker
overvågningsomkostninger i 30 år. Hvis der senere af
uforudsete årsager viser sig, at der sker udsivning fra
lageret, vil staten skulle dække udgifterne til sikring af
CO2 lageret og til udbedrende foranstaltninger.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for det offentlige.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervsli-vet og indebærer
ikke administrative konsekvenser for borgere.
Lovforslaget har mulige konsekvenser for miljøet.
Såfremt CO2 lagring tillades på dansk område, kan
det have positive miljømæssige konsekvenser, idet den
CO2, som ellers ville have været udledt i atmosfæren,
bliver opsamlet og lagret i undergrunden. Skulle der ske et udslip
fra et sådant lager, vil det dog kunne have negative
konsekvenser på miljøet. Der vil dog, før
tilladelse til et sådant la-ger udstedes, skulle
udføres en vurdering af påvirkning på
miljøet (VVM), som vil være grundlag for
fastsættelse af vilkår til beskyttelse af
miljøet. Forud for en evt. CO2 lagringstilladelse skal der
være foretaget udbud af områder til dette formål
og en redegørelse skal være forelagt Folketingets
Energipolitiske Udvalg.
Idet der i øvrigt henvises til lovforslaget med
bemærkninger, anbefales forslaget til Folketingets velvillige
behandling.