Skriftlig fremsættelse (9. februar
2011)
Klima- og
energiministeren (Lykke Friis) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om energimærkning af
energirelaterede produkter.
(Lovforslag nr. L 140).
Lovforslaget gennemfører det omarbejdede
energimærkningsdirektiv.
Lovforslaget har til formål at fremme energibesparelser
ved at tydeliggøre produkters energiforbrug for forbrugerne
og dermed give forbrugerne mulighed for at vælge de mere
energieffektive produkter.
Energimærkningsdirektivet omhandler krav om
mærkning og information om energirelaterede produkters
energiforbrug til slutbrugerne. Udformningen af energimærket
er baseret på den kendte A-G skala med pile i farverne fra
grøn til rød. Skalaen kan suppleres med klasse
betegnelserne A+, A++ og A+++. Farveskalaen indeholder maksimalt 7
forskellige farver, og den højeste klasse er
mørkegrøn. Energimærkets præcise
udformning og anvendelse af klasserne A+, A++ og A+++
fastlægges i den delegerede retsakt (forordning) for det
specifikke produkt.
Lovforslaget giver ministeren de fornødne hjemler til
at blandt andet at fastsætte regler om
markedsovervågning, tilsyn og kontrol og mærkning af
produkter m.v.
Lovforslaget finder anvendelse på produkter, for hvilke
der i EU er vedtaget delegerede retsakter (forordninger) i
medfør af energimærkningsdirektivet. De delegerede
retsakter sikrer en samtidig ikrafttrædelse i EU's
medlemslande og medvirker dermed til en for producenterne og
forbrugerne hensigtsmæssig udmøntning af
energimærkningsdirektivet.
Lovforslaget indeholder ikke herudover EU-retlige
problemstillinger.
Herudover foreslås nogle mindre præciseringer af
bestemmelser i lov om miljøvenligt design af
energirelaterede produkter (eco-designloven), så det er
klart, hvem der er ansvarlig for produkter som er omfattet af
eco-designkravene.
I den udstrækning det har været muligt,
følger lovforslaget samme struktur som eco-designloven. De
to love har samme anvendelsesområde. Energimærkningen,
i henhold til lovforslaget, tilskynder forbrugerne til at anskaffe
energieffektive produkter, mens eco-designloven og det
bagvedliggende direktiv sætter en minimumsgrænse for
det enkelte produkts energieffektivitet. Produkter, som ikke lever
op til denne minimumsgrænse må ikke markedsføres
i EU.
Lovforslaget vurderes at medføre
erhvervsøkonomiske konsekvenser i meget begrænset
omfang. Energimærkningen vil komme til at omfatte flere end
de otte produktkategorier, som i dag er omfattet af
energimærkningsreglerne. Få danskproducerede produkter,
som i dag ikke er energimærkede, forventes at blive omfattet
af mærkningsreglerne. Der vil være tale om et
begrænset antal produkter fra en begrænset kreds af
danske producenter.
Lovforslaget har positive miljømæssige
konsekvenser.
Idet der i øvrigt henvises til lovforslaget med
bemærkninger, anbefales lovforslaget til Folketingets
velvillige behandling.