Fremsat den 6. oktober 2010 af
transportministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om udbygning af Køge Bugt Motorvejen
mellem Greve Syd og Køge
§ 1. Transportministeren bemyndiges
til at udbygge hovedlandevej 10, Køge Bugt Motorvejen (E20,
E47), mellem afslutningen af den eksisterende 8-sporede
strækning ved tilslutningsanlæg 29, Greve Syd, og
sammenfletningen mellem Sydmotorvejen og Vestmotorvejen ved
Køge, fra 6 til 8 spor.
Stk. 2. Strækningen, der omfattes
af udbygningen, fremgår af lovens bilag 1.
§ 2. På den i § 1
nævnte strækning kan der pålægges
byggelinjer med en indbyrdes afstand på op til 120 m.
Reglerne om byggelinjer i lov om offentlige veje finder tilsvarende
anvendelse på byggelinjer pålagt i medfør af
denne lov.
§ 3. Transportministeren kan i
særlige tilfælde efter anmodning fra ejeren
ekspropriere en ejendom, der berøres særligt
indgribende af det i loven nævnte projekt, før
tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Stk. 2. Erstatningen fastsættes af
ekspropriations- og taksationsmyndighederne i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
§ 4. Loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
alt="Bilag01 Size: (662 X 940)" border="no"
name="Bilag01" src="BL379_8_0.png" style="margin: 0 0 0 0"
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse: | | | 1. | Lovforslagets hovedindhold og
baggrund | | 1.1 | Hovedindhold | | 1.2 | Baggrund | 2. | VVM-undersøgelse og
høring | 3. | Lovforslagets indhold | 4. | Beskrivelse af vejanlægget | | 4.1 | Funktion og kvalitet | | 4.2 | Linjeføring og
tværprofil | | 4.3 | Tilslutningsanlæg | | 4.4 | Sideanlæg | | 4.5 | Lokalvejnet og stier | | 4.6 | Faunapassager | | 4.7 | Erstatningsnatur | | 4.8 | Støjafskærmning | | 4.9 | Vejudstyr og beplantning | | 4.10 | Vejafvanding | | 4.11 | Naboarealer | 5. | Trafikale konsekvenser | 6. | Trafiksikkerhed | 7. | Plan- og beskyttelsesforhold | 8. | Alternativer | 9. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 9.1 | Anlægs- og
samfundsøkonomi | | 9.2 | Konsekvenser for Vejdirektoratet | 10. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 11. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 12. | Miljømæssige
konsekvenser | | 12.1 | Arealindgreb og barrierevirkning | | 12.2 | Støj, luft og klima | | 12.3 | Natur, landskab og fortidsminder | | 12.4 | Friluftsliv | | 12.5 | Overfladevand og grundvand | | 12.6 | Ressourceforbrug | | 12.7 | Forurenet jord | 13. | Forholdet til EU-retten | 14. | Høring over lovforslaget | 15. | Sammenfattende skema |
|
1. Lovforslagets hovedindhold
og baggrund
1.1 Hovedindhold
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse af
transportministeren til at udbygge den ca. 14 km lange
strækning af hovedlandevej 10, Køge Bugt Motorvejen
(E20, E47), mellem afslutningen af den eksisterende 8-sporede
strækning ved tilslutningsanlæg 29, Greve Syd, og
sammenfletningen mellem Syd- og Vestmotorvejen ved Køge fra
6 til 8 spor.
Lovforslaget er et led i udmøntningen af
aftale af 2. december 2009 mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om »Bedre veje
mv.« Af aftalen fremgår, at der i efteråret 2010
fremsættes anlægslov for udbygning af hele
strækningen mellem Greve Syd og Køge fra 6 til 8 spor,
og at anlægsloven udarbejdes svarende til det af
Vejdirektoratet udarbejdede hovedforslag.
Det fremgår af aftalen, at der i
første omgang afsættes midler til udbygning af den ca.
8 km lange strækning mellem Greve Syd og Solrød Syd
fra 6 til 8 spor. Parterne er desuden enige om at afsætte 117
mio. kr. til tilslutningsanlæg med nord- og sydvendte ramper
samt ny bro til Parkér og Rejs ved en ny station i
Køge Nord med henblik på at styrke muligheden for at
kombinere biltrafikken med kollektiv transport. Udbygningen
forventes at kunne ibrugtages i 2016. Partierne, der deltager i
aftalen, er enige om at drøfte finansieringen af udbygningen
af den resterende strækning i 2013.
1.2 Baggrund
Køge Bugt Motorvejen mellem Greve Syd og
Køge er en del af landets mest befærdede
motorvejsstrækning med både international trafik,
landsdeltrafik, regional pendling og lokaltrafik. Strækningen
er en af landets trafikale hovedfærdselsårer, der
binder København og resten af landet sammen. Trafikken har i
de senere år været præget af nedsat
fremkommelighed i myldretiderne, som har ført til
trafikafvikling med hastigheder ned til 30 km/t i
spidsbelastningstimerne.
Køge Bugt Motorvejen er anlagt i 3 etaper.
Den første strækning mellem Jersie og Ølby blev
indviet i 1969. Strækningen mellem Jersie og Søndre
Ringvej i Vallensbæk blev indviet i 1972, og den sidste
strækning mellem Søndre Ringvej i Vallensbæk og
Motorring 3 blev indviet i 1980. De to første
strækninger blev fra starten anlagt med 6 spor og den sidste
med 4. En udbygning af strækningen mellem Vallensbæk og
Motorring 3 til 6 spor blev afsluttet i 2003. Endvidere blev en
udbygning af strækningen mellem Motorring 4 og Greve Syd fra
6 til 8/10 spor afsluttet i 2008.
For at vurdere de trafikale konsekvenser er der i
VVM-redegørelsen anvendt en trafikmodel. Den anvendte
trafikmodel er Ørestadstrafikmodellen, OTM, Version 5.0.
Mellem Greve Syd og Køge er
trafikbelastningen størst på den nordligste del af
strækningen med 102.200 biler på et hverdagsdøgn
(2008). På den sydligste del af strækningen er
trafikbelastningen 91.600 biler på et hverdagsdøgn.
Trafikken ved Solrød er steget med ca. 24 % i perioden 2000
til 2009.
Frem mod år 2018 forventes trafikken mellem
Greve og Køge at stige med ca. 27 % i forhold til 2004,
svarende til en gennemsnitlig vækst på 1,7 % pr.
år. Udbygningen af motorvejen skal forbedre fremkommeligheden
og trafiksikkerheden for den stigende trafik på motorvejen.
Det betyder en forbedret fremkommelighed, som kommer især
pendlere og erhvervsdrivende til gavn. Derved bidrager den positivt
til den samlede danske samfundsøkonomi.
2. VVM-undersøgelse og
høring
Som led i udmøntningen af aftalen af 5.
november 2003 mellem regeringen (Venstre, Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og
Kristendemokraterne om investeringer på trafikområdet
har Vejdirektoratet gennemført en VVM-undersøgelse
for en udbygning af Køge Bugt Motorvejen mellem Greve Syd og
Køge (VVM står for "vurdering af virkninger på
miljøet").
Motorvejen er beliggende i henholdsvis Greve,
Solrød og Køge Kommuner. Kommunerne har deltaget i
undersøgelsesarbejdet, der ligeledes er gennemført i
et tæt samarbejde med Trafikstyrelsen i forbindelse med
VVM-undersøgelsen af jernbanen København-Ringsted,
der forløber langs Køge Bugt Motorvejen.
VVM-undersøgelsen blev indledt med en
offentlighedsfase i 2007, hvor der blev afholdt to
borgermøder, og hvor borgerne blev opfordret til at indsende
idéer og forslag til undersøgelsen. Vejdirektoratet
modtog i alt 101 svar, som er indgået i
undersøgelsen.
Resultatet af den gennemførte
VVM-undersøgelse er beskrevet i Vejdirektoratets
VVM-redegørelse, som omfatter følgende 4
rapporter:
- Udbygning af
Køge Bugt Motorvejen mellem Greve syd og Køge
VVM-redegørelse - Sammenfattende rapport, Rapport 355
Vejdirektoratet 2009
- Udbygning af
Køge Bugt Motorvejen mellem Greve syd og Køge
VVM-redegørelse - Miljøvurdering, Rapport 356
Vejdirektoratet 2009
- Udbygning af
Køge Bugt Motorvejen mellem Greve syd og Køge
VVM-redegørelse - Arealanvendelsesanalyse, Rapport 357
Vejdirektoratet 2009
- Udbygning af
Køge Bugt Motorvejen mellem Greve syd og Køge
VVM-redegørelse - Støj, Rapport 358 Vejdirektoratet
2009
Rapporterne kan læses på
www.vejdirektoratet.dk/koegebugt.
I VVM-redegørelsen er præsenteret et
hovedforslag med en symmetrisk udbygning og forskellige
alternativer og tilvalg, jf. afsnit 9.
VVM-redegørelsen var fremlagt i offentlig
høring fra den 10. november 2009 til den 11. januar 2010, og
der blev i tilknytning hertil afholdt et borgermøde på
Solrød Gymnasium den 19. november 2009.
VVM-redegørelsen er endvidere sendt til en række
myndigheder, interesseorganisationer og foreninger. Der blev
udsendt orienteringsbreve til husstande i
undersøgelsesområdet.
Vejdirektoratet har modtaget 16
høringssvar, heraf 5 fra offentlige myndigheder og 11 fra
interesseorganisationer, borgere, grundejerforeninger m.v.
Greve og Køge Kommuner anbefaler
Vejdirektoratets hovedforslag i deres respektive
høringssvar. Solrød Kommune ønsker en
asymmetrisk udbygning af motorvejen, hvor udbygningen sker på
den vestlige side af motorvejen. Der er ikke fremkommet
bemærkninger fra myndigheder eller borgere imod
hovedforslaget.
Flere af høringssvarene handler om de
fremtidige støjforhold langs den udbyggede motorvej.
Herudover omhandler høringssvarene udformningen af
motorvejen og dens tilslutningsanlæg, forhold
vedrørende anlægsperioden, samtidighed i forbindelse
med anlæg af jernbanen mellem København og Ringsted og
forhold vedrørende beplantning, miljø og natur langs
motorvejen.
Resultatet af høringen er beskrevet i
Vejdirektoratets høringsnotat »VVM-undersøgelse
om udbygning af Køge Bugt Motorvejen mellem Greve Syd og
Køge - Notat om offentlig høring, april 2010«,
der kan læses på www.vejdirektoratet.dk.
3. Lovforslagets indhold
På baggrund af en samlet vurdering af den
gennemførte undersøgelse og høring samt den
politiske aftale af 2. december 2009 om »Bedre veje
mv.« foreslås med lovforslaget, at transportministeren
bemyndiges til at udbygge den ca. 14 km lange strækning af
hovedlandevej 10, Køge Bugt Motorvejen (E20, E47), mellem
afslutningen af den eksisterende 8-sporede strækning ved
tilslutningsanlæg 29, Greve Syd, og sammenfletningen med
Sydmotorvejen og Vestmotorvejen fra 6 til 8 spor.
Grundlaget for lovforslaget er det hovedforslag,
som Vejdirektoratet har beskrevet i VVM-redegørelsen.
Lovforslaget omfatter endvidere det i afsnit 1.1 beskrevne nye
tilslutningsanlæg ved Egedesvej ved en ny station ved
Køge Nord med henblik på at styrke muligheden for at
kombinere biltrafikken med kollektiv trafik.
1. etape af motorvejen vil ved Solrød Syd
blive udformet, så de yderste spor fører direkte op
til tilslutningsanlæg 31, Cordozavej.
Endvidere foreslås en hjemmel til at
pålægge byggelinjer med en indbyrdes afstand på
op til 120 m. Byggelinjer skal sikre muligheden for en fremtidig
udvidelse af vejen til større bredde, idet der inden for
byggelinjerne ikke må opføres ny bebyggelse m.m.
Endelig foreslås en bemyndigelse til
transportministeren til i særlige tilfælde at fremrykke
ekspropriation af ejendomme, der berøres særligt
indgribende af motorvejsudbygningen.
4. Beskrivelse af
vejanlægget
4.1 Funktion og kvalitet
Forslaget omfatter en ca. 14 km lang udbygning af
Køge Bugt Motorvejen til 8 spor. Motorvejen indpasses i det
omgivende miljø og landskab på en æstetisk og
miljømæssigt afbalanceret måde, og den etableres
med en høj trafiksikkerhedsmæssig standard. Motorvejen
forventes fortsat at have en tilladt hastighed på 110
km/t.
Processen, der løber fra projekteringen og
arealerhvervelsen via udbud i licitation til det egentlige
anlægsarbejde, gennemføres sådan, at projektets
forløb er dokumenteret og efterfølgende evalueret.
Under og efter anlægsperioden evalueres anlæggets
effekt på trafikafvikling, sikkerhed og miljø.
4.2 Linjeføring og
tværprofil
Hovedforslaget omfatter en symmetrisk udbygning
af motorvejen. Linjeføring og længdeprofil fastholdes
uændret.
Motorvejen anlægges med et 45,5 m bredt
8-sporet tværprofil bestående af 2 kørebaner a
14,25 m afstribet med 4 kørespor, hvoraf det yderste
»tunge spor« er på 3,75 m, mens øvrige
spor har en bredde på 3,5 m samt 2 kantbaner a 0,5 m. Hertil
kommer 2 belagte nødrabatter a 1 m ind mod midterrabatten.
Tværprofilet består derudover af en 4 m bred
midterrabat med stålautoværn og græs eller lav
vegetation samt 2 nødspor a 3 m inkl. 2 opkanter a 0,5 m og
2 yderrabatter a 1,5 m.
4.3 Tilslutningsanlæg
De fire eksisterende tilslutningsanlæg
på udbygningsstrækningen bevares men ombygges i
forskelligt omfang som følge af vejudvidelsen. Dette giver
samtidig mulighed for at skabe bedre trafikafvikling og
større trafiksikkerhed i tilslutningsanlæggene.
Der etableres et nyt tilslutningsanlæg med
nord- og sydvendte ramper til Egedesvej ved en ny station i
Køge Nord med henblik på at styrke muligheden for at
kombinere biltrafikken med kollektiv transport. Som en følge
af tilslutningsanlægget ved Egedesvej skal de vestlige ramper
i tilslutningsanlæg 31 (Roskildevej/Cordozavej) ombygges.
Hvor det er muligt, bevares de eksisterende
broer. Det vil i disse tilfælde være nødvendigt
at afbryde nødsporene for at skabe den nødvendige
plads til broerne. Af hensyn til trafikafvikling og sikkerhed i
tilslutningsanlæggene er det vurderet, at 3 af broerne skal
udskiftes. Det er broerne, der fører Mosede Landevej
(tilslutningsanlæg 29), Cordozavej/Roskildevej
(tilslutningsanlæg 31) og Lyngvej (tilslutningsanlæg
32) over motorvejen.
Endvidere udskiftes broen, som fører
Solrød Byvej over motorvejen, som følge af
anlæg af den nye jernbane mellem København og Ringsted
og broen, som fører Engstrupvej over motorvejen.
Sidstnævnte udskiftes og får fremtidig funktion som
stibro.
Samtlige vejunderføringer bevares med
undtagelse af Pilegårdsvej, som lukkes. Det vil være
nødvendigt med ombygninger af vejunderføringerne i
anlægsfasen.
4.4 Sideanlæg
De to eksisterende rastepladser ved Karlslunde
Mose på henholdsvis motorvejens vestlige og østlige
side bevares stort set uændrede, men det bliver
nødvendigt at ændre ramperne som følge af
udbygningen. De nordlige ramper skal forlænges, mens de
sydlige forlægges mod henholdsvis øst og vest og
føres over Karlstrup Mose på to nye
pæledæk, der rummer et kørespor og et
nødspor i hver retning.
Partierne bag aftalen af 2. december 2009 om
"Bedre veje mv." er enige om at være særligt
opmærksomme på udbygning af rastepladser ved Karlslunde
i forbindelse med udmøntning af midler fra pulje til bedre
kapacitet og bekæmpelse af flaskehalse i 2010.
4.5 Lokalvejnet og stier
Lokale veje og stier reetableres generelt
svarende til situationen i dag.
De underførte veje forventes stort set
holdt åbne for trafik i forbindelse med udbygningen af de
eksisterende broer.
På den sydligste del af strækningen
lukkes Pilegårdsvej vest for motorvejen. Øst for
motorvejen etableres en ny forbindelse mellem Ølbyvej og
Pilegårdsvej/Borgegårdsvej.
Øvrige stiunderføringer bevares og
forlænges som følge af motorvejsudbygningen.
4.6 Faunapassager
Den eksisterende passage af Karlstrup
Møllebæk under pæledækket over Karlstrup
mose bliver forbedret ved at skabe trædesten og lignende for
padder og mindre pattedyr. Den endelige fastlæggelse af
forbedring af faunapassagen sker i en videre koordinering med
jernbaneprojektet for København-Ringsted og i samarbejde med
Greve og Solrød Kommuner.
I Jersie Mose bliver underføringen af
vandløbet Gammelmosestreget optimeret som faunapassage, idet
der anlægges et nyt og større bygværk samt en
banket i Skensved Å på åens nordlige side,
således at der er banketter i begge sider af
vandløbet.
Den endelige fastlæggelse af faunapassager
og hegning m.v. sker i forbindelse med detailprojekteringen.
4.7 Erstatningsnatur
Udbygningen af motorvejen vil påvirke ca.
6-8 ha fredskov. Omfang og placeringen af erstatningsskov vil blive
afklaret i forbindelse med detailprojekteringen og efter
nærmere aftale med Skov- og Naturstyrelsen. Erstatningsskoven
skal som udgangspunkt være mindst 110 % og højst 200 %
af det areal, den skal erstatte.
Ved udbygningen vil et begrænset areal af
randområder til beskyttede naturtyper potentielt kunne
påvirkes, men det endelige areal er ikke opgjort. Der er i
VVM-redegørelsen udpeget områder, hvor eventuel
erstatningsnatur med fordel kan etableres. Omfanget og placering
vil blive afklaret i forbindelse med detailprojekteringen og efter
nærmere aftale med By- og Landskabsstyrelsen og de
berørte kommuner.
4.8
Støjafskærmning
Udbygningen af motorvejen omfatter
udlægning af en ny, støjreducerende
asfaltbelægning. Der foreslås etableret nye
støjskærme og forhøjet eksisterende
støjskærme på en i alt 6,7 km lang
strækning.
Fra Karlslunde Centervej til Karlslundestien
opsættes en 4 m høj støjskærm. Fra
Karlslundestien til Karlslunde Mosevej forhøjes den
eksisterende støjvold med 3 m. Ved Rasteplads Karlslunde
Øst og Vest opsættes en 4 m høj
støjskærm. Langs motorvejens overføring af
Tåstrupvej erstattes den eksisterende støjskærm
af en ny 4 m høj skærm. Fra Munkeageren til Lyngvej
etableres en ny 4 m høj støjskærm. Langs
boligområdet ved Karlemosevej og langs kolonihaverne ved
Havrelyngen opsættes en 4 m høj
støjskærm.
Den præcise udstrækning og udformning
af støjafskærmningen vil blive fastlagt i forbindelse
med detailprojekteringen.
Vejdirektoratet vil forsøge at minimere
støjgenerne ved at yde tilskud til facadeisolering til
særligt støjramte boliger. Tilskuddets
størrelse afhænger af støjbelastningen. Ved
boliger med en støjbelastning på mere end 73 dB
(decibel) ydes tilskud på 90 % af omkostningen til
facadeisolering, ved et støjniveau i størrelsesordnen
68-73 dB ydes tilskud på 75 %, og ved et støjniveau i
størrelsesordnen 63-68 dB ydes tilskud på 50 %. Det
maksimale tilskudsbeløb er pr. 1. januar 2010 fastsat til
114.400 kr. inkl. moms (byggeomkostningsindeks for boliger
120,2).
4.9 Vejudstyr og
beplantning
Motorvejen udstyres med vejtavler,
autoværn, kantpæle, nødtelefoner,
trafikregistreringsudstyr og vintervarslingsudstyr.
Afmærkning på kørebanen vil blive udført
med reflekterende afmærkning.
Ud over etableringen af et permanent grundsystem,
der bl.a. består af nødtelefoner,
strømforsyning og dataindsamling til trafikstatistik,
etableres endvidere et trafikledelsessystem i anlægsperioden,
som omfatter hastighedsregulering, variable informationstavler,
køvarsling, kameraovervågning, udvidet beredskab
på arbejdsstrækningen og information om
usædvanlige trafikforhold og om forventede rejsetider.
Trafikledelsessystemet skal anvendes til at styre og regulere
trafikken samt til at overvåge trafikafviklingen på
motorvejen i anlægsperioden for at sikre en hurtig indsats
ved ulykker eller hændelser, som kan skabe gener for
trafikafviklingen. Der vil i det videre arbejde foregå en
detaljeret planlægning af beredskab og trafikafvikling i
samarbejde med de berørte kommuner, politiet og
redningstjenester.
Motorvejen er beliggende delvist i åbent
land, hvor det er ønskeligt at begrænse belysningen.
Der vil være vejbelysning i rampekryds og på
serviceanlæggene. Endvidere vil samkørselspladsen
blive udstyret med belysning.
Der opsættes vildt- og paddehegn langs
motorvejen omkring faunapassager samt på
delstrækninger, hvor der er beplantning tæt ved
motorvejen, og i øvrigt hvor der kan være en
trafiksikkerhedsmæssig risiko for påkørsel af
dyr. Omfanget aftales med By- og Landskabsstyrelsen.
Skråninger og øvrige vejarealer
beplantes, hvor det findes hensigtsmæssigt i forhold til
trafiksikkerhed, æstetik og naturhensyn. Art og omfang af
beplantningen fastlægges i forbindelse med
detailprojekteringen.
4.10 Vejafvanding
Der etableres kantopsamling af vejvand i
vejsiderne, og vejvandet ledes i et lukket opsamlingssystem til
regnvandsbassiner. I bassinerne kan urenheder
bundfældes, og afstrømningen reguleres, inden vandet
ledes til de nærliggende vandløb. Der etableres
afløbsbygværk med olieudskillerfunktion.
Regnvandsbassinerne er med til at sikre
vandløb og søer mod forurening i forbindelse med
uheld på motorvejen, idet bassinerne er forsynet med
lukkemekanisme. Endelig placering og udformning af bassinerne
fastlægges i forbindelse med detailprojekteringen.
4.11 Naboarealer
Vejens udseende mod naboarealer fastlægges,
bl.a. med hensyn til beplantning, nærmere i
detailprojekteringen.
Lovforslaget giver mulighed for at
pålægge byggelinjer med en indbyrdes afstand på
op til 120 m, jf. afsnit 3. Byggelinjer på naboejendomme vil
i øvrigt få virkning som byggelinjer pålagt i
henhold til lov om offentlige veje, § 34.
For at gennemføre anlægsarbejderne
er det nødvendigt at disponere over arbejdsarealer. Disse
reetableres og afleveres efter endt brug tilbage til ejerne. Langs
med og på tværs af motorvejen forløber ledninger
til naturgas, fjernvarme, regnvand, el- og lyslederkabler samt
højspændingsledninger. Størsteparten af de
nødvendige omlægninger skønnes at kunne
foregå indenfor de udlagte arbejdsarealer.
5. Trafikale konsekvenser
Der er i dag fremkommelighedsproblemer i
myldretiden på udbygningsstrækningen, og med den
forventede trafikvækst vil disse vokse i både hyppighed
og omfang. En udbygning af motorvejen vil forbedre
fremkommeligheden for trafikanterne.
De trafikale konsekvenser ved udbygning af
Køge Bugt Motorvejen mellem Greve Syd og Køge er
beregnet ved hjælp af Ørestadstrafikmodellen.
Tilsvarende er gennemført beregninger for en situation, hvor
den nuværende 6-sporede motorvej bevares uændret
(benævnes '0-alternativet').
Frem mod år 2018 forventes trafikken mellem
Greve Syd og Køge at stige med ca. 27 % i forhold til 2004
svarende til gennemsnitligt ca. 1,7 % pr. år. Udbygningen
forventes at medføre en forøgelse af
trafikbelastningen i 2018 med ca. 5-10.000 køretøjer
pr. årsdøgn, svarende til 5-8 % i forhold til
0-alternativet, det vil sige en samlet stigning på ca. 32-35
% i forhold til situationen i 2004.
Forøgelsen skyldes, at fremkommeligheden
på motorvejen vil blive forbedret. Bilisterne vil derfor i
stigende omfang vælge motorvejen frem for alternative ruter,
og flere ture vil foregå i bil frem for kollektiv trafik,
cykel og gang. Modsat medfører den nye jernbane mellem
København og Ringsted flere kollektive rejser i stedet for
bil. Trafikken på de alternative parallelle ruter vil blive
reduceret.
6. Trafiksikkerhed
Det er beregnet, at udbygningen vil
medføre en reduktion på 3 personskadeuheld pr.
år. Udbygning af Køge Bugt Motorvejen vil
medføre dels en overflytning af trafik fra parallelle ruter
til motorvejen, dels en trafikforøgelse på grund af
nye trafikanter. Overflytning af trafik fra det øvrige
vejnet til den sikrere motorvej medfører en uheldsreduktion.
Nye trafikanter bidrager med en relativt mindre forøgelse af
antallet af uheld.
Endvidere forventes en positiv
trafiksikkerhedsmæssig effekt som følge af
udformningen af den udbyggede motorvej, herunder ændret
udformning af rampekrydsene i tilslutningsanlæggene.
7. Plan- og
beskyttelsesforhold
Køge Bugt Motorvejen er beliggende i et
større sammenhængende naturområde syd for
Karlstrup ved Karlstrup Mose, som er udpeget som område med
landskabelige værdier. Motorvejen forløber gennem
Karlstrup Mose og Jersie Mose, som er udpeget som biologiske
interesseområder og som kulturhistorisk
interesseområde. Langs hele strækningen er der udpeget
særlige drikkevandsinteresser med undtagelse af en kort
strækning ved Køge, der er udpeget som område
med drikkevandsinteresser. På store dele af strækningen
er der kildepladszoner.
Der ligger ingen internationale
naturbeskyttelsesområder i selve
undersøgelseskorridoren for motorvejen. Nærmeste
Natura 2000-områder er fuglebeskyttelsesområde F103,
Gammel Havdrup Mose, ca. 3,5 km vest for Køge Bugt
Motorvejen, habitatområde H130, Ølsemagle Strand og
Staunings Ø, ca. 1,5 km øst for motorvejen samt
habitatområde H131, Køge Å, ca. 2 km syd for
motorvejen. Udbygningen af motorvejen vurderes hverken direkte
eller indirekte at ville medføre forringelser for de arter
og naturtyper, som områderne er udpeget til at beskytte.
I undersøgelsesområdet forekommer
arter, der er opført på EF-habitatdirektivet.
EF-habitatdirektivet forpligter Danmark til at træffe de
nødvendige foranstaltninger til at indføre en
beskyttelsesordning i det naturlige udbredelsesområde for de
arter, som er listet på EF-habitatdirektivets bilag IV,
også uden for de egentlige habitatområder. Beskyttelsen
betyder bl.a. forbud mod beskadigelse eller
ødelæggelse af arternes udbredelsesområder.
De bilag IV-arter, der kan blive påvirket
af udbygning af motorvejen, er vurderet til at være
spidssnudet frø, markfirben og dværgflagermus. Der
indgår en række afværgeforanstaltninger i
projektet, som vil sikre, at den økologiske funktionalitet
af yngle- og rastepladser bliver opretholdt for de nævnte
arter.
Greve Kommune, Solrød Kommune og
Køge Kommune har meddelt, at kommunerne på det
foreliggende grundlag er indstillet på ud fra hovedforslaget
efter konkret vurdering at meddele de fornødne tilladelser
til vejanlægget efter planloven, naturbeskyttelsesloven,
vandløbsloven og museumsloven.
By- og Landskabsstyrelsen har meddelt sin
principgodkendelse af projektet i henhold til
naturbeskyttelseslovens § 20.
De konkrete tilladelser og dispensationer, der er
nødvendige for anlæggets gennemførelse,
herunder dispensationer fra gældende lovgivning, vil blive
søgt løbende i forbindelse med projekteringen af
anlægget.
8. Alternativer
I VVM-undersøgelsen er vurderet
følgende alternativer:
- Ingen udbygning
af motorvejen mellem Greve Syd og Køge - det såkaldte
0 ("nul") alternativ
- Ingen udbygning
af motorvejen men etablering af trafikledelsessystemer med mulighed
for hastigheds- og vognbaneregulering samt trafikovervågning
på hele strækningen - det såkaldte 0+
(»nulplus«) alternativ med trafikledelse
- Ingen udbygning
af motorvejen, men inddragelse af nødspor til
kørespor i myldretiden - det såkaldte 0+
(»nulplus«) med inddragelse af nødspor
- Udbygning af
motorvejen fra 6 til 8 spor samt forbederelse af nødspor til
kørespor, således at det er muligt at have 10 spor i
myldretiden
- Udbygning af den
kollektive trafik i stedet for en udbygning af motorvejen mellem
Greve Syd og Køge - det såkaldte K+ alternativ
Vejdirektoratet har ud fra en samlet vurdering af
de trafikale, vejtekniske, trafiksikkerhedsmæssige,
miljømæssige og økonomiske konsekvenser ikke
fundet grundlag for at anbefale nogen af alternativerne.
Derudover er der undersøgt følgende
tilvalgsmuligheder:
- Etablering af nyt
tilslutningsanlæg ved Egedesvej med nord- og sydvendte ramper
samt ombygning af tilslutningsanlæg 31
(Roskildevej/Cordozavej)
- Udbygning af
sideanlæggene ved Karlslunde
- Udbygning med
reversible kørespor, hvor trafikken skifter retning i
løbet af døgnet på de samme kørespor
- Anlæg af
Ring 5 med forbindelse fra Køge til Helsingør
- Udbygning af
strækningen fra 6 til 8 spor med gennemgående
nødspor
- En asymmetrisk
udbygning af motorvejen, hvor udbygningen foretages i den ene side
af vejen længst væk fra boligområderne på
østsiden
Parterne er enige om at afsætte 117 mio.
kr. til tilslutningsanlæg ved Egedesvej med nord- og
sydvendte ramper samt ny bro til Parkér og Rejs ved en ny
station i Køge Nord med henblik på at styrke
muligheden for at kombinere biltrafikken med kollektiv
transport.
Vejdirektoratet har ud fra en samlet vurdering af
de trafikale, vejtekniske, trafiksikkerhedsmæssige,
miljømæssige og økonomiske konsekvenser ikke
fundet grundlag for at anbefale nogen af de øvrige
tilvalgsmuligheder.
9. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
9.1 Anlægs- og
samfundsøkonomi
Anlægsoverslaget for udbygning af
Køge Bugt Motorvejen er udarbejdet efter
Transportministeriets retningslinjer for budgettering af
anlægsprojekter på vej- og baneområdet.
Anlægsoverslaget er opgjort på 4
niveauer: Fysikoverslag, basisoverslag, ankerbudget
(projektbevilling) og samlet anlægsbudget.
Fysikoverslaget er udarbejdet ved hjælp af
Vejdirektoratets overslagssystem. Det vil sige, at det er baseret
på teoretiske mængder fra det foreliggende
skitseprojekt og enhedspriser og erfaringer fra de seneste
sammenlignelige anlægsarbejder.
Fysikoverslaget er behæftet med usikkerhed,
da udgifter til bl.a. ekspropriationer, jordarbejder og
asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist på
forhånd. Projektets detaljerede udformning, mængder
m.v. kendes først på et senere tidspunkt, ligesom
udviklingen i priserne på ejendomsmarkedet og konjunktur- og
konkurrencesituationen på licitationstidspunktet er af
væsentlig betydning for anlægsudgifternes endelige
størrelse.
I henhold til principperne for ny
anlægsbudgettering har det eksterne rådgivningsfirma
Capacent for Transportministeriet gennemført en ekstern
kvalitetssikring, som har omfattet en vurdering af Vejdirektoratets
økonomiske overslag, risikostyring og
samfundsøkonomiske analyse samt projektorganisering og
udbudsstrategi.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke
afdækket væsentlige fejl eller mangler i
Vejdirektoratets beregninger og metode for opgørelse af
anlægsoverslag m.m. Der er dog foretaget enkelte justeringer
af overslaget bl.a. i forhold til driftsudgifter til
trafikledelse.
Der er på den baggrund udarbejdet et
korrigeret basisoverslag for udbygningen af Køge Bugt
Motorvejen mellem Greve Syd og Køge på 2.152,1 mio.
kr. (prisniveau 2010, vejindeks 180,8). I overslaget indgår
udgifter til etablering af vejanlægget, arealerhvervelse,
projektering, tilsyn og administration, men ikke moms. Derudover er
der i overslaget inkluderet et nyt tilslutningsanlæg med
nord- og sydvendte ramper ved Egedesvej.
I henhold til retningslinjerne for ny
anlægsbudgettering vil projektbevillingen på
finansloven (ankerbudgettet) være basisoverslaget tillagt 10
%, dvs. 2.367,3. Ved indbudgettering på finansloven
afsættes yderligere en central reserve på 20 % i
Transportministeriet. Det samlede anlægsbudget vil
således være 2.797,7 mio. kr., jf. tabel 1.
Med aftalen af 2. december 2009 om »Bedre
veje mv.« er parterne enige om at udbygge den 8 km lange
strækning mellem Greve Syd og Solrød Syd. Parterne bag
aftalen er endvidere enige om at drøfte finansieringen af
udbygningen af den resterende strækning i år 2013.
I tabel 1 er angivet basisoverslag, ankerbudget
og samlet anlægsbudget:
Tabel 1: Basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget
for hovedforslaget. Prisniveau 2010 og vejindeks 180,8.
|
| Basisoverslag Mio. kr. | Ankerbudget (basisoverslag + 10 %) Mio.
kr. | Samlet anlægsbudget (basisoverslag +
30 %) Mio. kr. |
Etape 1 Greve Syd - Solrød
Syd | 1.368,5 | 1.505,4 | 1.779,1 |
Greve Syd - Køge (etape 1 og
2) | 2.152,1 | 2.367,3 | 2.797,7 |
Projektets omkostninger og fordele for samfundet
er opgjort i henhold til Transportministeriets manual for
samfundsøkonomisk analyse. På baggrund af disse
opgørelser er beregnet en intern rente for projektet.
Den interne rente er den rente, som den
investerede kapital vil opnå, når alle omkostninger og
fordele opgøres over den samlede projektperiode. Den interne
rente skal mindst svare til den samfundsøkonomiske
kalkulationsrente på 5 %, for at projektet har et positivt
samfundsøkonomisk afkast. Det bemærkes, at en
række miljøeffekter, herunder barrierevirkning, tab af
naturværdier og støj i naturområder samt
arealindgreb ved anlægsprojekter, ikke
værdisættes i den samfundsøkonomiske
analyse.
Den interne rente for det samlede projekt er
beregnet til 13,5 %. For 1. etape er den interne rente beregnet til
8,7 %.
Udbygning af 1. etape af Køge Bugt
Motorvejen vil kunne gennemføres efter følgende
tidsplan:
2011-2012: | Detailprojektering | 2012-2013: | Besigtigelse og ekspropriation | 2013-2016: | Anlæg | 2016: | Udbygning færdig | 2017-2018: | Færdiggørelsesarbejder
mv. |
|
Bevillingerne til udbygning af 1. etape forventes
at fordele sig som følger (2010-priser):
Tabel 2: Årsfordelt anlægsbudget (indeks 180,8)
|
År | Ankerbudget (projektbevilling) Mio. kr. | Samlet anlægsbudget Mio. kr. |
2011 | 63,5 | 75,0 |
2012 | 213,3 | 252,2 |
2013 | 217,6 | 257,1 |
2014 | 339,9 | 401,7 |
2015 | 351,7 | 415,7 |
2016 | 259,5 | 306,7 |
2017 | 51,6 | 61 |
2018 | 8,8 | 10,4 |
I alt | 1.505,4 | 1.779,1 |
9.2 Konsekvenser for
Vejdirektoratet
Arbejdet forestås af Vejdirektoratet og har
således primært økonomiske og administrative
konsekvenser for Vejdirektoratet i forbindelse med anlæg og
drift.
Arbejdet med at beskrive anlægget i et
detailprojekt, som kan danne baggrund for udbud, udføres af
Vejdirektoratet i samarbejde med eksterne rådgiverfirmaer.
Rådgivningsopgaver og anlægsarbejder udbydes efter
gældende regler herfor.
Vejdirektoratet og dets bygherrerådgivere
fører tilsyn med entreprenørernes arbejde for at
sikre, at det aftalte arbejde leveres i overensstemmelse med den
aftalte kvalitet, tid og pris. Herudover skal
projektforløbet styres, kontrolleres og dokumenteres og den
nødvendige information formidles til trafikanter og naboer.
Trafikafviklingen skal overvåges, og
trafiksikkerhedsmæssige indsatser gennemføres.
Vejdirektoratet vil løbende undersøge og
afprøve mulighederne for anvendelse af nye metoder og ny
teknologi med henblik på at optimere projektet
trafiksikkerhedsmæssigt, miljømæssigt og
økonomisk samt med henblik på at mindske de trafikale
gener mest muligt og at kunne færdiggøre projektet
så tidligt som muligt.
Af den samlede udgift er der til projektering,
tilsyn og administration budgetteret med 18,0 % for udbygningen af
Køge Bugt Motorvejen mellem Greve Syd og Solrød Syd.
De 18 % er forudsat fordelt med ca. 4,6 % til lønninger til
Vejdirektoratets eget personale, ca. 8,4 % til omkostninger til
eksterne rådgivere og ca. 5,0 % til øvrige
driftsudgifter.
Vejdirektoratets projektbevilling til udbygning
af 1. etape af Køge Bugt Motorvejen på 1.505,4 mio.
kr. optages på finanslovens § 28.21.20. Anlæg
af hovedlandeveje mv. (Anlægsbev. ). Den centrale reserve
på 273,7 mio. kr., svarende til 20 % af basisoverslaget,
optages på finanslovens § 28.11.13.
Anlægsreserve (Anlægsbev. ).
10. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
En udbygning af Køge Bugt Motorvejen
mellem Greve Syd og Køge vil forbedre trafikafviklingen i
den sydlige del af hovedstadsområdet i myldretiden og derved
reducere transportudgifterne for erhvervslivet.
I anlægsfasen skønnes der at
være en direkte og indirekte beskæftigelse på
4.000 - 4.500 mandår for hele strækningen og 2.500 -
3.000 mandår for 1. etape.
De afledte økonomiske virkninger vil i
øvrigt primært være sparet tid. Den sparede tid
har en værdi i størrelsesordenen 193 mio. kr. i 2018
og herefter stigende i takt med væksten i trafikken og
trængslen. En del af tidsbesparelsen tilfalder erhvervslivet
i form af reducerede transportomkostninger.
For så vidt angår de strukturelle
økonomiske virkninger for erhvervslivet kan nævnes, at
en forbedret fremkommelighed normalt forventes at give positive
effekter for erhvervslivet. I den forbindelse er det af
væsentlig betydning, at den del af tidsbesparelserne, der
ikke direkte kan henføres til erhvervstrafik, og dermed som
afledt økonomisk effekt, primært kan henføres
til trafik mellem bolig og arbejdssted, som giver erhvervslivet en
positiv effekt i form af fordele for de ansatte.
11. Administrative konsekvenser
for borgerne
Det færdige anlæg vil indebære
en betydelig forbedring for trafikanterne på motorvejen og
betyde en aflastning af trafikken på alternative veje.
Anlægget berører direkte og
indirekte en del borgere, der bor i nærheden af
vejanlægget, bl.a. i form af ekspropriationer, støj og
gener i forbindelse med anlægsarbejderne, jf. afsnit 8.1.
I det videre forløb i
anlægsprocessen vil borgerne i området bl.a. på
www.vejdirektoratet.dk løbende kunne informere sig om
vejarbejdets karakter og tidsplan, og ejerne af de berørte
ejendomme vil blive inddraget direkte ved breve fra Vejdirektoratet
og ekspropriationsmyndighederne.
12. Miljømæssige
konsekvenser
I VVM-redegørelsen har Vejdirektoratet
redegjort for de forventede miljømæssige konsekvenser
af vejanlægget. Konsekvenserne er resumeret nedenfor.
12.1 Arealindgreb og
barrierevirkning
Der skønnes at være behov for
permanent arealerhvervelse ved ekspropriation af 20-25 ha til
vejanlægget, heraf ca. 6-8 ha fredskov. Udbygningen vil
berøre omkring 100 ejendomme. Det forventes ikke, at der
skal totaleksproprieres ejendomme. Arealerne medgår
især til udbygning af selve vejstrækningen og til
ombygning af de eksisterende tilslutningsanlæg.
Af hensyn til gennemførelse af
anlægsarbejderne skal der ske en midlertidig ekspropriation
af ca. 45-50 ha til arbejdsarealer og udsætningsområder
for deponering af jord i anlægsperioden. Arealerne
reetableres og leveres tilbage til de berørte ejendomme
efter endt brug.
I det omfang anlægsperioden for jernbanen
mellem København og Ringsted og motorvejsudbygningen kommer
til at ske samtidig eller tidsmæssigt tæt på
hinanden, tilstræbes det at koordinere
ekspropriationsprocessen for så vidt angår
mellemliggende arealer mellem banen og motorvejen.
Omfanget af ekspropriationer vil blive fastlagt
endeligt af den ekspropriationskommission, der skal godkende
projektet ved en besigtigelsesforretning. Ekspropriationer i
forbindelse med motorvejsudvidelsen sker med hjemmel i
lovforslagets § 3, vejlovens § 43 og efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr.
1161 af 20. november 2008.
12.2 Støj, luft og
klima
Miljøstyrelsens vejledende
grænseværdi for støj fra vejtrafik er 58 dB.
Antallet af boliger belastet med støj over 58 dB forventes
at blive reduceret fra 4.182 til 3.783 boliger ved en udbygning af
motorvejen med trafik fremskrevet til 2025. Antallet af boliger
belastet med støj over 63 dB forventes at blive reduceret
fra 875 til 544 boliger, dvs. med ca. 38 %.
En del af de støjbelastede boliger er
beliggende langs de større kommunale veje, hvor der ikke
etableres støjafskærmning i forbindelse med
udbygningen.
Udbygningen af motorvejen vil have en minimal
betydning for de samlede beregnede emissioner af forurenende
stoffer og CO2 i forhold til
0-alternativet. CO2-udslippet vil
stige med ca. 4.300 tons pr. år, svarende til en stigning
på 0,2 %. For CO, NOx, SO2
og partikler er stigningen på 0,2-0,5 % i forhold til
0-alternativet.
Beregningerne er foretaget med emissionsfaktorer
svarende til de beregnede gennemsnitshastigheder. Der er
således ikke taget højde for de positive CO2-effekter, som følger af, at
kødannelser med »stop and go«-kørsel i
myldretiderne reduceres ved udbygning af motorvejen.
Motorvejen medfører endvidere en
omfordeling af emissionerne, hvorved der opnås en reduktion
af emissionerne i byområder, der modsvares af lidt
større stigninger i det åbne land. Da motorvejen
overvejende forløber i det åbne land med gode
spredningsbetingelser, vurderer Vejdirektoratet, at
luftforureningskoncentrationerne vil være under
gældende grænseværdier.
12.3 Natur, landskab og
fortidsminder
Habitatområde nr. 130, Ølsemagle
Strand og Staunings Ø, ligger ca. 1,5 km øst for
motorvejen og vil modtage vejvand efter ophold i regnvandsbassiner.
Det er vurderet, at vejvandet fra motorvejen vil blive renset og
fortyndet på en sådan måde, at der ikke vil kunne
ske skade af habitatområdet.
Udbygningen vil påvirke et meget
begrænset areal i randen af beskyttede naturtyper. Der vil
blive etableret erstatningsnatur for de områder, der vil
blive inddraget ved udbygningen.
Bestande af spidssnudet frø findes
på østsiden af motorvejen i Karlstrup Mose og på
begge sider af motorvejen i Jersie Mose, jf. afsnit 7. For at
opretholde den økologiske funktionalitet for spidssnudet
frø i Jersie Mose anlægges et nyt og større
bygværk til vandløbet Gammelmosestreget, og der
anlægges en banket i Skensved Å, jf. afsnit 4.6. For at
give mulighed for spredning af padder og mindre pattedyr i
Karlstrup Mose forbedres naturindholdet langs med Karlstrup
Mosebæk under pæledækket.
Markfirben er registeret på en sydvendt
skråning af Solrød Byvej, som skal ændres i
forbindelse med udbygning af jernbanen mellem København og
Ringsted. Der bliver foretaget en undersøgelse i forbindelse
med detailprojekteringen, og hvis projektet påvirker
markfirbens lokaliteter, skal bestanden midlertidigt flyttes til en
anden egnet lokalitet under anlægsarbejdet og genetableres
på skråningen efterfølgende. Projektet
koordineres i øvrigt i forhold til anlægget af den nye
jernbane mellem København og Ringsted.
Der er registreret 6 arter af flagermus i
området. På grund af områdets varierede landskab
vurderes den begrænsede fældning af vegetation langs
motorvejen ikke at forringe flagermusenes muligheder for at finde
føde. Der etableres et beplantningsbælte som ledelinje
for dværgflagermus på den sydlige strækning af
motorvejen som følge af Pilegårdsvejs
nedlæggelse.
Landskabet i den korridor, som motorvejen
forløber i, er relativt fladt, og mod øst opleves det
som relativt lukket pga. støjvolde og bebyggelse. Mod vest
opleves det mere åbent med spredt bebyggelse og marker.
Motorvejen kommer til at fremstå lidt mere
markant i landskabet på grund af dens øgede bredde og
flere støjskærme og vil opleves visuelt større.
Landskabet vil især påvirkes de steder, hvor motorvejen
og den nye jernbane mellem København og Ringsted kommer
meget tæt på hinanden.
De fleste kulturhistoriske miljøer ligger
i en sådan afstand til motorvejen, at en udvidelse ikke
betyder væsentlige nye påvirkninger. Udbygningen
berører randen af 3 områder, der er udpeget som
kulturarvsarealer på grund af områdernes
værdifulde fortidsminder. Der er generelt et højt
antal fortidsminder i området omkring motorvejen. Der
forventes spor af bopladser og eventuelt grave. Inden
anlægsarbejderne går i gang, vil Køge Museum
foretage en arkæologisk forundersøgelse af de
berørte arealer.
Tre beskyttede jorddiger langs motorvejen vil
blive afkortet i den ene ende som følge af udbygningen. De
resterende dele af digerne vil fortsat være intakte. Ingen
fredede fortidsminder vil blive påvirket.
12.4 Friluftsliv
Motorvejen forløber igennem et landskab,
hvor marker og naturområder er opdelt af bymæssig
bebyggelse med rekreative områder, fritidsaktiviteter og
stier. Udbygningen af motorvejen vil generelt ikke påvirke
rekreative aktiviteter. Gang- og cykelstier på langs og
på tværs af motorvejen, med undtagelse af
Pilegårdsvej, som lukkes, vil blive reetableret i fuldt
omfang, ligesom alle øvrige stier reetableres.
12.5 Overfladevand og
grundvand
Der etableres et helt nyt afvandingssystem for
motorvejen, jf. afsnit 4.10. Hvis der sker spild på vejen,
lukkes bassinernes afløb, og forureningen samles op.
Vejvandet opsamles og føres via lukkede ledninger og
grøfter til regnvandsbassiner, hvor urenheder
bundfældes, og afstrømningen reguleres, inden vandet
føres videre til det nærmeste vandløb.
Sandsynligheden for, at kvaliteten af drikkevandet vil blive
påvirket i forhold til i dag, vurderes derfor som yderst
begrænset.
Afvandingssystemet sikrer, at der under normale
omstændigheder ikke vil være nogen risiko for
belastning af kvaliteten i vandløb, vådområder
og grundvand. Dette gøres bl.a. ved at anlægge
regnvandsbassinerne med tæt bund eller membran.
Afledningen af vejvand m.v. kræver
tilladelser fra de pågældende kommuner, jf.
miljøbeskyttelsesloven. I tilladelserne vil de nærmere
vilkår for udledningen til de relevante vandløb og
søer m.v. blive fastlagt.
12.6 Ressourceforbrug
Til udbygningen af motorvejen vil der blive
benyttet forskellige råstoffer primært i form af
stabilgrus, bundsikring (sand og grus), asfalt, beton og
stål. Forbrug af råstoffer er opgjort på baggrund
af et skitseprojekt for vej, bro og afvanding. Hertil kommer en
mindre mængde af diverse materialer til afstribning,
autoværn og skiltning.
Forbruget omfatter ca. 125.000 t asfalt (heraf
udgør genbrug ca. 42.000 t) og ca. 450.000 m3 stabilgrus og
bundsikring.
Affald og genanvendeligt materiale skal
håndteres i henhold til myndighedernes anvisninger.
12.7 Forurenet jord
Den øverste del af den nuværende
rabatjord langs motorvejen er forurenet. Jorden vil som
udgangspunkt indgå i vejanlæggets dæmninger og
tilslutningsanlæg. Det sker efter myndighedernes anvisning
eller tilladelse efter mere detaljerede undersøgelser, der
danner grundlag for den konkrete jordhåndtering i
projektet.
Ved arbejde i forurenet jord skal jorden
bortskaffes eller indbygges i projektet efter særlige regler
i henhold til gældende lovgivning og bestemmelser.
Udbygningen kan berøre en forurenet grund
vest for motorvejen umiddelbart syd for Karlslunde rasteplads.
Herudover er der en række potentielt forurenede arealer
(fokusarealer), som kan blive berørt direkte af
motorvejsudbygningen.
Der vurderes ikke at være nogen risiko for
forurening af grundvandet som følge af jorddisponeringen af
rabatjord i anlægsprojektet.
13. Forholdet til EU-retten
De gennemførte
miljøundersøgelser og høringer opfylder
kravene i Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni 1985
om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning
på miljøet med senere ændringer (VVM-direktivet)
(EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40) samt Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for
deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og
programmer på miljøområdet og om ændring
af Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så
vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse (EF-Tidende 2003 nr. L 156, side 17).
Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til
Rådets direktiv 79/409/EØF af 2. april 1979 om
beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer
(Fuglebeskyttelsesdirektivet) (EF-Tidende 1979 nr. L 103, side 1)
og Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere
ændringer (Habitatdirektivet) (EF-Tidende 1995 nr. L 1,
side 135) vil blive direkte eller indirekte berørt af
projektet.
14. Høring over
lovforslaget
Lovforslaget har været i høring hos
Greve Kommune, Solrød Kommune, Køge Kommune, Region
Sjælland, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, DI
Transport, Movia og Forenede Danske Motorejere (FDM).
Høringssvarene vil blive fremsendt til Trafikudvalget,
ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne måtte give
anledning til.
| | | 15. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Mindre udgifter for stat og kommuner som
følge af færre trafikuheld | Udgift for staten på 2797,7 mio.
kr., heraf 1779,1. mio. kr. til 1. etape (prisniveau 2010 inkl.
tillæg på 30 %) til anlæg samt udgifter til drift
og vedligeholdelse | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Begrænset meradministration for
Vejdirektoratet i anlægsfasen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Reduktion af transportomkostningerne.
Øget beskæftigelse i bygge- og anlægssektoren i
anlægsperioden | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Betydelig forbedring for trafikanterne
på motorvejen og betydelig aflastning af trafikken på
alternative veje | Gennemførelse af projektet vil
medføre ekspropriation for en række ejendomme | Miljømæssige
konsekvenser | Formindskelse af støjgener langs
vejen og forbedret håndtering af vejafvandingen | Mindre forøgelse af luftforurening
og CO2-udledning. Begrænsede indgreb i rekreative
omgivelser | Forholdet til EU-retten | De gennemførte
miljøundersøgelser og høringer opfylder
kravene i EU-retten. Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til
Rådets direktiver bliver hverken direkte eller indirekte
berørt af vejanlægget. Det vil gennem
afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag blive sikret,
at de arter, der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke
påvirkes negativt af vejanlægget |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse indeholder en
bemyndigelse til transportministeren til at udbygge hovedlandevej
10, Køge Bugt Motorvejen (E20, E47) mellem afslutningen af
den eksisterende 8-sporede strækning ved
tilslutningsanlæg 29, Greve Syd, og sammenfletningen med Syd-
og Vestmotorvejen ved Køge, fra 6 til 8 spor.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger og bilag 1.
Til § 2
Den foreslåede bestemmelse giver hjemmel
til at pålægge byggelinjer med en indbyrdes afstand
på op til 120 m. Forslaget fraviger reglen i lov om
offentlige veje § 34, hvorefter der ved hovedlandeveje og
andre rutenummererede veje kan pålægges byggelinjer med
en indbyrdes afstand på indtil 100 m, når
vejbestyrelsen finder, at der af færdselsmæssige hensyn
bør sikres mulighed for udvidelse af vejen til en
større bredde, eller at færdslens tarv i øvrigt
gør det nødvendigt.
Begrundelsen for at udvide byggelinjernes
maksimumsafstand er, at de almindelige bestemmelser i lov om
offentlige veje, hvorefter hovedlandeveje kan pålægges
byggelinjer på begge sider af vejen med en indbyrdes afstand
på op til 100 m, ikke vurderes at være
tilstrækkelig, når vejen udbygges til 8 spor som i
dette tilfælde.
Ved pålæg af byggelinjer efter den
foreslåede bestemmelse finder reglerne om byggelinjer i
kapitel 4 i lov om offentlige veje i øvrigt anvendelse.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1
indebærer, at transportministeren i særlige
tilfælde efter anmodning fra ejeren kan ekspropriere en
ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet,
før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Endvidere foreslås det i stk. 2, at erstatningen
fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i
lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom.
De ordinære ekspropriationer til
vejanlægget vil ske med hjemmel i vejlovens § 43 og
efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr.
1161 af 20. november 2008. Ekspropriationerne ledes af Kommissarius
ved Statens Ekspropriationer på Øerne.
De ordinære ekspropriationer til
vejanlæg af denne type kan normalt forventes
gennemført 1½-3 år efter vedtagelsen af en
anlægslov, da ekspropriationerne først kan
gennemføres, når Vejdirektoratet har udarbejdet et
detailprojekt, og ekspropriationskommissionen har afholdt de
nødvendige besigtigelser og godkendt projektet.
Med forslaget vil transportministeren som
nævnt få hjemmel til i særlige tilfælde at
fremrykke ekspropriationstidspunktet for ejendomme, der
berøres særligt indgribende af projektet. Ved
»særligt indgribende« sigtes almindeligvis til en
situation, hvor det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at
den pågældende ejendom vil blive totaleksproprieret i
forbindelse med projektet. Selv om kravet om, at ejendommen skal
berøres særligt indgribende af motorvejsplanerne, er
opfyldt, skal også betingelsen om, at der skal være
tale om et særligt tilfælde være opfyldt,
førend transportministeren kan ekspropriere de
pågældende ejendomme på et tidspunkt forud for de
ordinære ekspropriationer. Som eksempler på
særlige tilfælde kan nævnes, at en fremrykket
ekspropriation kan afværge væsentlige økonomiske
konsekvenser, eller at ejendommen ønskes overtaget af
særlige personlige årsager, herunder sygdom, alder,
familieforøgelse eller andre sociale forhold. Forventede
ændringer i ejendomspriserne kan ikke i sig selv anses for at
udgøre en væsentlig økonomisk konsekvens.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.