Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 31. marts 2011
1. Ændringsforslag
Økonomi- og erhvervsministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. februar 2011 og var til 1.
behandling den 22. februar 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring. Den 9. og 21. februar 2011
sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne
høringssvar til udvalget. Den 9. februar 2011 sendte
økonomi- og erhvervsministeren et høringsnotat til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 14 spørgsmål til
økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som
denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Udvalget finder det positivt, at regeringen ønsker at
udnytte de muligheder for effektivisering og forenkling, der ligger
i ny teknologi. Det er imidlertid vigtigt, at overgangen til
digitale regnskaber sker på en sikker og smidig måde,
så vi undgår en ny
»tinglysningsskandale«.
Det er efter udvalgets opfattelse afgørende, at
virksomheder, revisorer, systemleverandører m.v. snarest
muligt får adgang til både tekniske og
pædagogiske brugervejledninger, illustrative eksempler m.v.,
før de skal gå i gang med at indberette i et komplet
nyt system. Derudover skal de efter udvalgets opfattelse have
adgang til hurtig hjælp i forbindelse med konkrete problemer,
der kan opstå ved udarbejdelse og indsendelse af de enkelte
regnskaber. I den forbindelse er det centralt, at der sikres
tilstrækkelig, hurtig og kompetent elektronisk vejledning og
efterfølgende telefonisk assistance fra Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens side.
Erfaringen viser, at der kan være betydelig risiko
forbundet med implementeringen af store offentlige it-systemer. Det
er derfor efter udvalgets opfattelse afgørende, at der
træffes konkrete foranstaltninger mod nedbrud i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens systemer til modtagelse af de mange tusinde
digitale årsrapporter. Samtidig bør der foreligge en
procedure for fristudsættelse og for kommunikation til
virksomheder og revisorer i tilfælde af nedbrud.
Efter udvalgets opfattelse kan der sættes
spørgsmålstegn ved den gennemførte
kvalitetssikring af den nye taksonomi. Udvalget er blevet
informeret om, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har modtaget 6.400
årsrapporter efter den gamle taksonomi. Da den nye taksonomi
er udvidet i forhold til den gamle, er det efter udvalgets
opfattelse begrænset, i hvilket omfang erfaringerne fra den
gamle taksonomi kan danne grundlag for teknikken i den ny. Udvalget
forventer, at ministeren og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
gennemfører den fornødne kvalitetssikring, så
taksonomien er klar til brug, så der ikke opstår
problemer.
Indtil kravet om obligatorisk indsendelse af B-regnskaber er
fuldt indført, bør økonomi- og
erhvervsministeren løbende, halvårligt orientere
Erhvervsudvalget om status, fremdrift og problemer
vedrørende indberetningsløsningerne. Erhvervsudvalget
bør orienteres om systemnedbrud og om antallet af
regnskaber, der frivilligt er indrapporteret via REGNSKAB BASIS og
REGNSKAB SPECIAL, ligesom der bør orienteres om status og
fremdrift i forhold til information, vejledning,
bekendtgørelser m.v. Udvalget er som nævnt positivt
indstillet over for overgangen til digitalt regnskab, men kan ikke
leve med først sent at blive orienteret om problemer.
Der vil ifølge lovforslaget tidligst være krav om
at indsende digitale regnskaber i regnskabsklasse C for
virksomheder med balancedato den 31. juli 2012, mens kravet for
regnskabsklasse D tidligst vil gælde virksomheder med
balancedato den 31. august 2013. Da de samlede tekniske
løsninger, jf. økonomi- og erhvervsministerens svar,
endnu ikke foreligger, kan disse frister i praksis blive for
stramme, og det kan derfor blive nødvendigt at udskyde disse
tidsfrister, hvilket Folketinget naturligvis bør orienteres
om løbende. De endelige frister for obligatorisk indsendelse
af regnskaber i klasse C og D bør meldes ud i god tid,
så selskaberne får mulighed for at tilpasse deres
systemer og procedurer.
Udvalget ønsker fuld åbenhed om, hvornår
oplysninger til Danmarks Statistik og SKAT kan indberettes via
XBRL. Tilsvarende ønsker udvalget at blive orienteret, om
der er andre myndigheder, der indberetter digitalt, og om, hvilke
teknikker der benyttes her. Udvalget ser nemlig gerne, at alle
myndigheder kan anvende samme system til indberetning til andre
offentlige myndigheder.
Udvalget opfordrer i forlængelse af besvarelsen af
spørgsmål 4 regeringen til at lægge en plan,
så alle kommuner i løbet af 2012 er tilkoblet Virk.dk.
Det er et problem, at alle myndigheder i dag ikke er tilkoblet
Virk.dk. Virksomheder kan derfor ikke benytte Virk.dk som den
eneste digitale tilgang til det offentlige. Det er derfor positivt,
at kommunerne i første halvår af 2012 får
mulighed for at koble sig på, jf. svaret på
spørgsmål 4, men det er nødvendigt, at alle
kommunerne er tilkoblet. Ellers vil virksomhederne ikke opleve, at
de kan bruge Virk.dk som den eneste digitale indgang til det
offentlige, men må indberette ad andre kanaler til
kommunerne.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
11, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »stk.
2« til: »stk. 3«.«
[Korrektion af henvisning]
Til § 3
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
det under nr. 1 foreslåede § 10, stk. 8, indsættes efter
»dokumenter, der udelukkende er«: »truffet
eller«.
[Teknisk korrektion]
Til § 14
Af økonomi- og erhvervsministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
det under nr. 1 foreslåede § 35, stk. 3, indsættes efter
»§ 33«: »og oplysninger til brug for
myndighedernes revurderinger af godkendelse, jf. § 41
b,«.
[Præcisering af ministerens
bemyndigelse til at fastsætte regler om obligatorisk
digitalisering]
Af økonomi- og erhvervsministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) I
det under nr. 1 foreslåede § 35, stk. 4, ændres »stk.
1« til: »stk. 3«.
[Korrektion af henvisning]
Af økonomi- og erhvervsministeren,
tiltrådt af udvalget:
5) I
det under nr. 1 foreslåede § 35, stk. 5, 1. pkt., ændres
»stk. 1« til: »stk. 3«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 15
Af økonomi- og erhvervsministeren,
tiltrådt af udvalget:
6) I
det under nr. 2 foreslåede § 18 a ændres i stk. 1 »samt anmeldelser efter regler
fastsat efter § 17, stk. 3, 2. pkt.,« til:
»anmeldelser efter regler fastsat efter § 17,
stk. 3, 2. pkt., samt oplysninger til brug for
kommunalbestyrelsens revurderinger af godkendelse, jf. §
41,«.
[Præcisering af ministerens
bemyndigelse til at fastsætte regler om obligatorisk
digitalisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om korrektion af en henvisning. Korrektionen har
ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 2
Der er tale om en teknisk korrektion, som indebærer,
at formuleringen svarer til de tilsvarende bestemmelser i
lovforslaget.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at
miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
digital kommunikation i forbindelse med behandlingen af sager om
regelmæssig revurdering af miljøgodkendelser efter
miljøbeskyttelsesloven. Dermed præciseres det, at
bestemmelsen i lovforslaget dækker digital kommunikation i
forbindelse med såvel ordningens godkendelse som revurdering.
Præciseringen foretages, da det efterfølgende er
vurderet, at lovforslagets affattelse af bestemmelsen kan rejse
tvivl om, hvorvidt den fulde proces, som gøres obligatorisk
digital, er omfattet.
Til nr. 4 og 5
Der er tale om korrektion af henvisninger. Korrektionerne har
ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 6
Ændringsforslaget indebærer, at
miljøministeren bemyndiges til tillige at fastsætte
regler om digital kommunikation i forbindelse med behandlingen af
sager om regelmæssig revurdering af miljøgodkendelser
efter husdyrgodkendelsesloven. Dermed præciseres det, at
bestemmelsen i lovforslaget dækker digital kommunikation i
forbindelse med såvel ordningens godkendelse som revurdering.
Præciseringen foretages, da det efterfølgende er
vurderet, at lovforslagets affattelse af bestemmelsen kan rejse
tvivl om, hvorvidt den fulde proces, som gøres obligatorisk
digital, er omfattet.
Helge Sander (V) fmd. Torsten Schack Pedersen (V) Marion
Pedersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V)
Colette L. Brix (DF) nfmd. Pia
Adelsteen (DF) Carina Christensen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Orla Hav
(S) Benny Engelbrecht (S) Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal
(S) Karsten Hønge (SF) Steen Gade (SF) Morten
Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 139
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra økonomi- og erhvervsministeren |
2 | Eftersendelse af høringssvar fra
DI, fra økonomi- og erhvervsministeren |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Ændringsforslag, fra økonomi-
og erhvervsministeren |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 139
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om et skøn over
virksomhedernes øgede omkostninger til it-udstyr, nyt
software og økonomisystemer, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. , om ministeren vil give tilsagn om
en årlig redegørelse for, hvilke udfordringer og
problemer der har været i forbindelse med den tvungne
digitale indberetning til offentlige myndigheder for specielt
mindre virksomheder inden for de områder, som overgår
til digitalisering, til økonomi- og erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvilke initiativer der ud over en
telefonlinje er igangsat med midlerne fra puljen fra aftalen om
finansloven for 2006 (til iværksætter- og
innovationsinitiativer), til økonomi- og erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvorfor der ikke er taget
initiativ til, at alle myndigheder - ikke mindst kommunerne - skal
koble sig på Virk.dk, så alle indberetninger til
offentlige myndigheder kan ske via Virk.dk, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvor langt Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen er i femtrinsprocessen for udviklingen af
taksonomien, jf. »Due Process Handbook for XBRL
Activities«, til økonomi- og erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om det er ministerens opfattelse,
at man når i mål, jf. principperne i »Due Process
Handbook for XBRL Activities«, så revisorer og
virksomheder kan være klar til rettidig indberetning af
oplysninger, til økonomi- og erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvilke kvalitetssikringer der er
gennemført af taksonomien, og hvem der har gennemført
disse kvalitetssikringer, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. , om Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
har gennemført eller fået gennemført
kvalitetssikring af taksonomien i dens helhed og herunder sikret
sig, at taksonomien dækker alle de toneangivende
revisorfirmaers regnskabspraksis, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. , om Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i
udviklingen af taksonomien løbende har involveret
udviklerne, så disse udviklere kan garantere, at systemet
virker pr. 15. oktober 2011, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. , om taksonomien har alle de
nødvendige elementer (tags), jf. sædvanlig
regnskabspraksis, til økonomi- og erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvornår Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen er i stand til at udlevere de nødvendige
oplysninger, tags m.v. til alle brugere i det offentlige og det
private regi, med henblik på at virksomheder og revisorer kun
skal indberette tallene/oplysningerne én gang, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. , om ministeren kan garantere, at
alle elementer i Stage 4 i »Due Process Handbook for XBRL
Activities« er gennemført i samarbejde mellem
udviklere og revisorer, til økonomi- og erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om »Global Filing Manual«
(GFM), til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå |
14 | Spm. , om ministeren vil garantere, at
udviklingen ikke vil/kan resultere i en skandale som den omkring
indførelsen af et nyt ting?lysningssystem, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |