Fremsat den 9. februar 2011 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om erstatningsansvar
og lov om arbejdsskadesikring
(Tidspunktet for ophør af krav
på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste m.v.)
§ 1
I lov om erstatningsansvar, jf.
lovbekendtgørelse nr. 885 af 20. september 2005, som
ændret ved § 6 i lov nr. 1545 af 20. december 2006
og § 8 i lov nr. 523 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer:
1. § 2, stk. 1, affattes
således:
»Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste ydes,
indtil skadelidte kan begynde at arbejde igen, eller indtil det
tidspunkt, hvor skadelidte har lidt et varigt erhvervsevnetab
på 15 pct. eller mere.«
2. I
§ 2, stk. 2,
indsættes efter »kommunalbestyrelsen«: »,
erstatning i henhold til en midlertidig afgørelse om
erstatning for erhvervsevnetab efter lov om arbejdsskadesikring, i
det omfang denne erstatning dækker en periode, hvor der
også tilkommer skadelidte erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste,«.
3. § 10, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Såvel skadelidte som skadevolder kan
indhente en udtalelse om spørgsmålet om
fastsættelsen af méngraden og erhvervsevnetabet fra
Arbejdsskadestyrelsen.«
4. I
§ 16, stk. 1,
indsættes som 4. pkt.:
»Det gælder dog ikke beløb
omfattet af 2. pkt., der måtte være udbetalt som
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste for en periode, hvor
skadelidte efter § 2, stk. 1, ikke har haft krav
på denne erstatning.«
§ 2
I lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 848 af 7. september 2009, som
ændret senest ved § 9 i lov nr. 1556 af 21.
december 2010, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 29 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3. Den
erstatningsansvarlige skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab har endvidere krav på af
arbejdsskadeforsikringsselskabet eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring at få godtgjort erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, som skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab har udbetalt efter
erstatningsansvarsloven, i det omfang det ved en afgørelse
efter §§ 17 eller 17 a fastslås, at en
erstatning for tab af erhvervsevne helt eller delvis skal
dække en periode, som erstatningen for tabt
arbejdsfortjeneste er udbetalt for.
Arbejdsskadeforsikringsselskabet eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring fradrager i givet fald det
pågældende beløb i det beløb, som
skadelidte er tilkendt ved afgørelsen efter
§§ 17 eller 17 a, og udbetaler herefter en eventuel
difference til skadelidte.«
2. I
§ 77 indsættes som
3. pkt.:
»Krav på erhvervsevnetabserstatning
efter erstatningsansvarsloven nedsættes dog ikke som
følge af, at der er betalt eller er pligt til at betale
midlertidig erhvervsevnetabserstatning efter denne lov.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Sager om
skader, der er indtrådt inden lovens ikrafttræden,
behandles efter de hidtil gældende regler.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men lovens § 1 kan ved kongelig anordning
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Gældende ret i
hovedtræk | 2.1. | Erstatningsansvarslovens regler om erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste og erstatning for erhvervsevnetab | 2.2. | Arbejdsskadesikringslovens regler om erstatning for
erhvervsevnetab | 2.3. | Sager omfattet af begge
love | 2.4. | Retspraksis om
periodisering af krav på erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste og erstatning for erhvervsevnetab | 2.4.1. | Sager alene omfattet af
erstatningsansvarsloven | 2.4.2. | Sager, hvor der
træffes afgørelse om erhvervsevnetabet efter
arbejdsskadesikringsloven | 2.4.3. | Adgangen til at
indhente udtalelser om erhvervsevnetabsprocenten fra
Arbejdsskadestyrelsen i medfør af erstatningsansvarslovens
§ 10 | 3. | Justitsministeriets
overvejelser | 3.1. | Skæringstidspunktet mellem krav på
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste og krav på erstatning
for erhvervsevnetab | 3.2. | Fradrag i erstatningen
efter erstatningsansvarsloven som følge af en midlertidig
erstatning for erhvervsevnetab efter
arbejdsskadesikringsloven | 3.3. | Konsekvenserne af
retrospektiv fastsættelse af skadelidtes
erhvervsevnetab | 3.4. | Arbejdsskadestyrelsens
udtalelser efter erstatningsansvarslovens
§ 10 | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Høring | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Hvis en person kommer til skade som følge
af sit arbejde eller de forhold, som arbejdet foregår under,
og arbejdsgiveren eller en anden skadevolder desuden er
erstatningsansvarlig for skaden efter almindelige erstatningsregler
m.v., afhænger udmålingen af den erstatning, som
vedkommende samlet set har krav på, af reglerne i
erstatningsansvarsloven og arbejdsskadesikringsloven og af
samspillet mellem disse to regelsæt.
Højesteret har i to domme af 18. november
2009 (Ugeskrift for Retsvæsen 2010, side 436 og 451) på
grundlag af en fortolkning af erstatningsansvarslovens
§ 2 fastslået, at retten til erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste i arbejdsskadesager, der er omfattet af
både arbejdsskadesikringsloven og erstatningsansvarsloven,
ophører fra det tidspunkt, hvor skadelidte efter
arbejdsskadesikringsloven har krav på erstatning for tab af
erhvervsevne i henhold til denne lovs regler om midlertidig fastsættelse af
erhvervsevnetab.
Som også anført af
Højesteret, jf. afsnit 2.4.2.1 nedenfor, er denne
retstilstand ikke i overensstemmelse med en af
forudsætningerne bag loven.
Den pågældende retstilstand kan i
nogle tilfælde medføre, at en person, der kommer ud
for en arbejdsskade, ikke kan kræve et lige så stort
erstatningsbeløb fra den ansvarlige skadevolder, som hvis
den samme skade var blevet påført den
pågældende i fritiden, og erstatningen for tabt
arbejdsfortjeneste og tab af erhvervsevne derfor skulle
udmåles alene efter reglerne i erstatningsansvarsloven.
Formålet med lovforslaget er at sikre, at
der fremover ikke vil opstå tilfælde af denne karakter,
hvor der sker en sådan forskelsbehandling. Hensigten er
således, at en person, der af en ansvarlig skadevolder
påføres en skade, der er omfattet af
arbejdsskadesikringsloven, i alle tilfælde - i
overensstemmelse med den oprindelige forudsætning bag loven -
skal kunne kræve lige så meget i erstatning, som
vedkommende i dag er berettiget til, hvis den samme skade
påføres vedkommende i fritiden.
Der foreslås derfor en ændring af
erstatningsansvarslovens § 2, stk. 1, således,
at det kommer til at fremgå af bestemmelsen, at skadelidtes
krav på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste i begge typer
af sager først ophører på det tidspunkt, hvor
skadelidte har lidt et varigt
erhvervsevnetab, der berettiger til erhvervsevnetabserstatning,
eller - hvis skadelidte ikke lider et
sådant tab - på det tidspunkt, hvor skadelidte kan
begynde at arbejde igen (i væsentligt samme omfang som
tidligere). Den foreslåede ændring indebærer
navnlig, at en midlertidig
afgørelse efter arbejdsskadesikringsloven, hvorved
skadelidte på baggrund af en vurdering af den
pågældendes aktuelle
erhvervsevnetab får tilkendt
erhvervsevnetabserstatning, fremover ikke i sig selv
bevirker, at skadelidtes krav på erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste ophører.
I tilknytning til den foreslåede
ændring af erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, foreslås visse øvrige ændringer af
erstatningsansvarsloven samt visse ændringer af
arbejdsskadesikringsloven. Disse ændringer har navnlig til
formål at sikre, at skadelidte bliver kompenseret fuldt ud
for sin tabte arbejdsfortjeneste, men samtidig ikke som
følge af den foreslåede ændring af
erstatningsansvarslovens § 2, stk. 1, bliver
overkompenseret.
2. Gældende ret i
hovedtræk
2.1. Erstatningsansvarslovens
regler om erstatning for tabt arbejdsfortjeneste og erstatning for
erhvervsevnetab
Erstatningsansvarsloven indeholder dansk rets
almindelige regler om udmåling af erstatning for de
forskellige former for tab, som en skadelidt efter
omstændighederne har krav på at få dækket,
når den pågældende er blevet påført
en personskade. Loven indeholder således de nærmere
regler om, hvilke poster der på baggrund af en forvoldt
personskade skal betales erstatning for, og hvordan
erstatningsbeløbene beregnes.
Erstatningsansvarsloven regulerer ikke
spørgsmålet om, hvilke betingelser der skal være
opfyldt for, at der foreligger et erstatningsansvar. Det er
således en forudsætning for anvendelsen af lovens
regler, at der er en skadevolder, der er ansvarlig for skaden i
henhold til de almindelige erstatningsretlige regler (culpareglen
m.v.) eller regler i særlovgivningen (f.eks. reglerne om
objektivt ansvar efter færdselsloven).
Efter erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, 1. pkt., ydes erstatning for tabt arbejdsfortjeneste,
indtil skadelidte kan begynde at arbejde igen. Med udtrykket
»kan begynde at arbejde igen« sigtes til, at skadelidte
skal være i stand til at arbejde i væsentligt samme
omfang som tidligere.
Hvis det derimod må antages, at skadelidte
vil lide et varigt erhvervsevnetab, ydes erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste indtil det tidspunkt, hvor det er muligt
midlertidigt eller endeligt at skønne over skadelidtes
fremtidige erhvervsevne, jf. lovens § 2, stk. 1, 2.
pkt. Herefter tilkommer der skadelidte erstatning for varigt tab af
erhvervsevne, jf. lovens § 1, stk. 2, og
§ 5, stk. 1. Der ydes dog ikke erstatning, hvis
erhvervsevnetabet er mindre end 15 pct., jf. lovens § 5,
stk. 3.
Domstolene har i en række sager taget
stilling til, hvordan - og på hvilket grundlag - det
tidspunkt, hvor det er muligt midlertidigt eller endeligt at
skønne over skadelidtes fremtidige erhvervsevne,
nærmere fastlægges, og dermed, hvornår
skadelidtes krav på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste
ophører, og et eventuelt krav på erstatning for varigt
tab af erhvervsevne indtræder. De pågældende
domme, der bl.a. også omhandler erstatningsansvarslovens
§ 10 (jf. nærmere om denne bestemmelse straks
nedenfor) og betydningen af Arbejdsskadestyrelsens udtalelser om
erhvervsevnetabsprocenten efter denne bestemmelse, omtales i afsnit
2.4 nedenfor.
I erstatningen for tabt arbejdsfortjeneste
fradrages efter lovens § 2, stk. 2, løn under
sygdom, dagpenge fra arbejdsgiver eller kommunalbestyrelsen og
forsikringsydelser, der har karakter af en virkelig
skadeserstatning, samt lignende ydelser til den skadelidte.
Efter lovens § 5, stk. 2, skal der
ved bedømmelsen af et eventuelt erhvervsevnetab tages hensyn
til skadelidtes muligheder for at skaffe sig indtægt ved
sådant arbejde, som med rimelighed kan forlanges af den
pågældende efter dennes evner, uddannelse, alder og
muligheder for erhvervsmæssig omskoling og genoptræning
eller lignende.
Erhvervsevnetabserstatningen fastsættes
efter lovens § 6 til et kapitalbeløb, der
udgør skadelidtes årsløn (som fastlagt efter
lovens § 7) ganget med erhvervsevnetabsprocenten og
herefter ganget med 10 og - for så vidt angår
skadelidte, der er over henholdsvis 30 og 55 år - reduceret
forholdsmæssigt efter reglen i § 9.
Lovens § 8 indeholder endvidere en
særlig regel om udmålingen af erstatningen for
skadelidte, der ikke er fyldt 15 år.
Efter lovens § 10 kan såvel
skadelidte som skadevolder indhente en udtalelse om
spørgsmålet om fastsættelsen af skadelidtes
erhvervsevnetabsprocent fra Arbejdsskadestyrelsen. Denne udtalelse
skal så vidt muligt afgives inden 1 år og senest 2
år efter fremsættelsen af anmodningen om en udtalelse.
Hvis den erhvervsmæssige situation ikke er afklaret, kan
Arbejdsskadestyrelsen, når der foreligger særlige
omstændigheder, afgive en midlertidig udtalelse, jf.
§ 10, stk. 1, 3. pkt. Udtalelser efter
§ 10 er alene vejledende for skadevolder og
skadelidte.
Af lovens § 16, stk. 1, 1. pkt.,
fremgår det, at de godtgørelses- og erstatningsposter,
som skadelidte har krav på efter loven, kan kræves
betalt 1 måned efter, at skadevolderen har været i
stand til at indhente de oplysninger, der er fornødne til
bedømmelsen af erstatningens størrelse. Det
fremgår endvidere af § 16, stk. 1, 2. pkt., at
hvis det, forinden endelig opgørelse kan finde sted, er
givet, at skadevolderen i alt fald skal betale en del af det
krævede beløb, kan skadelidte forlange denne del
udbetalt efter reglen i 1. pkt. Et sådant udbetalt
beløb samt beløb, der er udbetalt som midlertidig
erhvervsevnetabserstatning, kan ikke senere kræves
tilbagebetalt eller modregnet i andre erstatningsposter. jf.
§ 16, stk. 1, 3. pkt.
2.2. Arbejdsskadesikringslovens
regler om erstatning for erhvervsevnetab
Efter arbejdsskadesikringslovens § 48
skal arbejdsgiveren sikre sine medarbejdere mod arbejdsskader.
Arbejdsgiveren skal således efter lovens § 50 tegne
forsikring mod følgerne af ulykkestilfælde som
defineret i lovens § 6 samt efter lovens § 55
tilslutte sig Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring mod
følgerne af erhvervssygdomme som defineret i lovens
§ 7.
Det er ikke en betingelse for erstatning efter
arbejdsskadesikringsloven, at der er en ansvarlig skadevolder, jf.
herved lovens § 1, stk. 1, 2. pkt.
Arbejdsskadesikringsloven indeholder - på
samme måde som erstatningsansvarsloven - regler om de
erstatningsposter, der kan dækkes, herunder erstatning for
tab af erhvervsevne. Efter arbejdsskadesikringsloven kan der i
modsætning til, hvad der gælder efter
erstatningsansvarsloven, ikke kræves erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste.
Efter lovens § 16, stk. 1,
afgør Arbejdsskadestyrelsen, når der efter
sygebehandling, optræning eller revalidering er grundlag for
at skønne over den tilskadekomnes fremtidige
helbredstilstand og erhvervsmuligheder, om den tilskadekomne er
berettiget til erstatning for (bl.a.) tab af erhvervsevne.
Af lovens § 17, stk. 1, 1. pkt.,
fremgår det, at den tilskadekomne har ret til erstatning for
tab af erhvervsevne, hvis arbejdsskaden har nedsat den
tilskadekomnes evne til at skaffe sig indtægt ved arbejde. I
lighed med, hvad der gælder efter erstatningsansvarsloven,
ydes erstatning ikke, hvis tabet af erhvervsevne er mindre end 15
pct., jf. § 17, stk. 1, 2. pkt.
Bedømmelsen af erhvervsevnetabet sker, jf.
§ 17, stk. 2, ud fra tilsvarende kriterier som efter
erstatningsansvarslovens § 5, stk. 2.
Hvis den erhvervsmæssige situation ikke er
afklaret, kan Arbejdsskadestyrelsen efter § 17,
stk. 3, træffe en midlertidig afgørelse om
erstatning for erhvervsevnetab. I modsætning til midlertidige
udtalelser efter erstatningsansvarsloven skal en sådan
afgørelse efter arbejdsskadesikringsloven fastlægge,
hvad det aktuelle erhvervsevnetab er,
og ikke, hvad det endelige (det vil sige varige) erhvervsevnetab
efter endt revalidering, omskoling eller lignende må
forventes at blive, jf. herved Højesterets domme af 10.
januar og 9. oktober 2002 (Ugeskrift for Retsvæsen 2002, side
730, og 2003, side 47).
Erstatning for tab af erhvervsevne i henhold til
Arbejdsskadesikringsloven tilkendes som en løbende ydelse,
jf. lovens § 17, stk. 5, medmindre den kapitaliseres
efter reglerne i lovens § 27. Midlertidig erstatning for
tab af erhvervsevne udbetales altid som en løbende ydelse,
jf. lovens § 27, stk. 1, sidste pkt.
Ved fuldstændigt tab af erhvervsevne
udgør den løbende ydelse 4/5 af tilskadekomnes
årsløn (som fastlagt efter lovens § 24) og
ved nedsættelse af erhvervsevnen en forholdsmæssig del
heraf, jf. lovens § 17, stk. 6 (idet det dog
bemærkes, at disse regler er ændret med virkning fra 1.
januar 2011, bl.a. således at den løbende ydelse
fremover udgør 83 pct. af tilskadekomnes
årsløn, og at arbejdsmarkedsbidrag trækkes fra
årslønnen ved beregningen af erstatningen).
Af lovens § 17, stk. 7 og 8,
fremgår det, at kravet på erhvervsevnetabserstatning
indtræder på det tidspunkt, hvor der er påvist et
tab af erhvervsevne, dog ikke fra et tidspunkt der ligger
før arbejdsskadesagens anmeldelse.
Lovens § 17 a indeholder en
særlig bestemmelse om fastsættelse af erhvervsevnetabet
for personer, der efter en arbejdsskade er eller bliver visiteret
til fleksjob. Erhvervsevnetabet fastsættes i disse
tilfælde på grundlag af forskellen mellem indtjeningen
før arbejdsskaden, som fastsat efter § 17 a,
stk. 2, og ledighedsydelsen eller indtjeningen i
fleksjobbet.
2.3. Sager omfattet af begge
love
Arbejdsskadesager, hvor den skadelidtes
arbejdsgiver eller en anden skadevolder samtidig er
erstatningsansvarlig for skaden efter almindelige erstatningsregler
m.v., er omfattet af både erstatningsansvarsloven og
arbejdsskadesikringsloven.
For så vidt angår
spørgsmålet om krav på erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste og erhvervsevnetabserstatning i sådanne
sager gælder følgende:
- Skadelidte kan
(efter omstændighederne) rejse krav om erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste efter erstatningsansvarslovens regler.
- Skadelidte kan
endvidere (efter omstændighederne) rejse krav om erstatning
for tab af erhvervsevne efter arbejdsskadesikringsloven og - hvis
dette krav er mindre, end hvad der følger af
erstatningsansvarslovens regler om erstatning for erhvervsevnetab -
krav om erhvervsevnetabserstatning efter erstatningsansvarsloven
fraregnet erhvervsevnetabserstatningen efter
arbejdsskadesikringsloven.
Det følger af arbejdsskadesikringslovens
§ 77, 2. pkt., at erhvervsevnetabserstatningen efter
arbejdsskadesikringsloven er primær, idet bestemmelsen
fastslår, at skadelidtes krav mod den erstatningsansvarlige
nedsættes, i det omfang arbejdsskadeforsikringsselskabet har
betalt eller er forpligtet til at betale erstatning efter
arbejdsskadesikringsloven, jf. herved i øvrigt også
Højesterets dom af 16. august 1995 (Ugeskrift for
Retsvæsen 1995, side 843).
Hvis en ansvarlig skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab, inden arbejdsskadesagen er endeligt
afgjort, har udbetalt erstatning for tab af erhvervsevne, som
arbejdsskadeforsikringsselskabet efter arbejdsskadesikringsloven
har pligt til at betale, kan skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab i medfør af
arbejdsskadesikringslovens § 29, stk. 2, 1. pkt.,
efterfølgende kræve den udbetalte erstatning godtgjort
af arbejdsskadeforsikringsselskabet.
En sådan situation kan f.eks. opstå,
hvis skadevolder eller dennes ansvarsforsikringsselskab på
tidspunktet for udbetalingen ikke var bekendt med, at der
også kunne rejses krav efter arbejdsskadesikringsloven.
I § 29, stk. 2, 2. pkt., er det
udtrykkeligt fastsat, at adgangen til at rejse krav i medfør
af bestemmelsens 1. pkt., forudsætter, at der er tale om et
krav af samme art, som det arbejdsskadeforsikringsselskabet har
pligt til at betale. Da erstatning for tabt arbejdsfortjeneste ikke
er omfattet af arbejdsskadesikringsloven, er bestemmelsen i 1. pkt.
ikke relevant for så vidt angår udbetalinger af denne
erstatningspost.
2.4. Retspraksis om
periodisering af krav på erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste og erstatning for
erhvervsevnetab
Som nævnt i afsnit 2.1 ovenfor har
domstolene i en række sager taget stilling til, hvordan - og
på hvilket grundlag - det tidspunkt, hvor det er muligt
midlertidigt eller endeligt at skønne over skadelidtes
fremtidige erhvervsevne, nærmere fastlægges, og dermed
hvornår skadelidtes krav på erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste ophører, og et eventuelt krav på
erstatning for varigt tab af erhvervsevne indtræder. Disse
domme omtales i afsnit 2.4.1 og 2.4.2 nedenfor.
2.4.1. Sager alene omfattet af
erstatningsansvarsloven
For så vidt angår sager, der alene er
omfattet af erstatningsansvarsloven, har Højesteret i dom af
11. marts 2008 (Ugeskrift for Retsvæsen 2008, side 1386)
fastslået, at ordlyden af erstatningsansvarslovens
§ 2, stk. 1, indebærer, at det ikke i sig selv
er tilstrækkeligt for at bringe forpligtelsen til at betale
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste til ophør, at
skadelidte må antages at lide et varigt erhvervsevnetab, der
berettiger til erstatning herfor (det vil sige et erhvervsevnetab
på mindst 15 pct.). Det er tillige en forudsætning, at
det er muligt - bl.a. under inddragelse af de hensyn, der er
nævnt i lovens § 5, stk. 2 - at skønne
over skadelidtes fremtidige erhvervsevne. Der skal således
foreligge et forsvarligt grundlag for det konkrete skøn,
også når skønnet er midlertidigt, fordi den
skadelidtes erhvervsmæssige situation ikke er afklaret.
Højesteret har endvidere i dommen - og
dette er gentaget i Højesterets dom af 27. august 2008
(Ugeskrift for Retsvæsen 2008, side 2601) - fastslået,
at det følger af erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, § 5, stk. 2, § 10,
stk. 1, og § 16, stk. 1, at en skadevolder
eller dennes forsikringsselskab, der er af den opfattelse, at der
er skabt et grundlag for - eventuelt midlertidigt - at
skønne over skadelidtes fremtidige erhvervsevnetab og derfor
ikke længere mener sig forpligtet til at betale erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste, enten selv må udøve et
rimeligt skøn og udbetale erstatning for erhvervsevnetab i
forhold hertil eller anmode Arbejdsskadestyrelsen om en udtalelse
om erhvervsevnetabsprocenten. Højesteret udtalte i den
forbindelse, at forpligtelsen til at udbetale erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste vedvarer, indtil Arbejdsskadestyrelsens
udtalelse foreligger, medmindre skadevolder eller
forsikringsselskabet forinden på forsvarligt grundlag har
foretaget et rimeligt skøn over erhvervsevnetabet og
udbetalt erstatning for erhvervsevnetabet i forhold hertil.
2.4.2. Sager, hvor der
træffes afgørelse om erhvervsevnetabet
efter arbejdsskadesikringsloven
2.4.2.1.
Højesteret har i dom af 6. oktober 2008 (Ugeskrift for
Retsvæsen 2009, side 138) taget stilling til
skæringstidspunktet mellem erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste og erstatning for tab af erhvervsevne, når
der efter arbejdsskadesikringsloven er truffet en endelig afgørelse om
erhvervsevnetabet.
Højesteret har i dommen fastslået,
at erstatningsansvarslovens § 2, stk. 1, 2. pkt.,
efter sin ordlyd og bestemmelsens forarbejder må
forstås således, at der skal være sammenfald
mellem det tidspunkt, hvor retten til erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste ophører, og det tidspunkt, hvor retten
til erstatning for erhvervsevnetab indtræder, således
at der ved erstatningsdækningen hverken opstår
»overlapning« eller »huller« mellem de to
erstatningsposter. Herefter fastsatte Højesteret
skæringstidspunktet mellem skadelidtes erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste og den pågældendes erstatning for
erhvervsevnetab til den 1. februar 2005, hvilket var den dato, som
Arbejdsskadestyrelsen ved afgørelse af 29. juni 2005 havde
fastsat som virkningstidspunktet for tilkendelsen af
erhvervsevnetabserstatning efter arbejdsskadesikringsloven. Ved
afgørelsen har Højesteret således
fastslået, at dette virkningstidspunkt - og ikke
afgørelsestidspunktet eller tidspunktet for den faktiske
udbetaling af erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven - udgør det relevante
skæringstidspunkt mellem de to erstatningsposter.
Som nævnt i afsnit 1 ovenfor har
Højesteret endvidere ved to domme af 18. november 2009
fastlagt fortolkningen af erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, 2. pkt., med hensyn til tidspunktet for overgangen fra
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste til erstatning for
erhvervsevnetab, når Arbejdsskadestyrelsen har truffet en
midlertidig afgørelse om
erhvervsevnetabet efter arbejdsskadesikringsloven.
I begge sager har Højesterets flertal
fastslået, at også en midlertidig afgørelse fra
Arbejdsskadestyrelsen om, at der tilkommer skadelidte
erhvervsevnetabserstatning efter arbejdsskadesikringsloven,
indebærer, at skadelidte efter afgørelsens
virkningstidspunkt ikke længere har ret til erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste.
Flertallet anførte bl.a., at
erstatningsansvarslovens § 2, stk. 1, 2. pkt.,
bygger på en forudsætning om, at (også) en
midlertidig afgørelse om erhvervsevnetab efter
arbejdsskadesikringsloven træffes på grundlag af en
vurdering af den skønnede varige
indtægtsnedgang for skadelidte. Flertallet fandt det ikke
afgørende for fortolkningen af bestemmelsen, at denne
forudsætning har vist sig ikke at være rigtig, jf.
herved Højesterets domme af 10. januar og 9. oktober 2002
(Ugeskrift for Retsvæsen 2002, side 730 og 2003, side 47)
hvor Højesteret fastslog, at erhvervsevnetabet i
midlertidige afgørelser efter arbejdsskadesikringsloven skal
fastsættes ud fra, hvad dette tab aktuelt er, jf. herved afsnit 2.2 ovenfor.
Flertallet bemærkede herved, at formålet med
samordningen mellem erstatning for tabt arbejdsfortjeneste og
erstatning for erhvervsevnetab - nemlig at sikre, at der ved
erstatningsdækningen hverken opstår
»overlapning« eller »huller« mellem de to
erstatningsposter - ikke ville kunne opnås, hvis midlertidige
afgørelser om erhvervsevnetab efter
arbejdsskadesikringsloven ikke bevirkede, at krav på
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste ophører.
Højesterets mindretal lagde bl.a.
vægt på, at formålet med bestemmelsen i
erstatningsansvarslovens § 2, stk. 1, 2. pkt., har
været, at erstatning for erhvervsevnetab først skulle
afløse erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, når der
foreligger det fornødne grundlag for - midlertidigt eller
endeligt - at skønne over skadelidtes varige erhvervsevne. Mindretallet fandt ikke,
at en forståelse af bestemmelsen, hvorefter midlertidige
afgørelser om erhvervsevnetab efter
arbejdsskadesikringsloven ikke bringer retten til erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste til ophør, ville give skadelidte
dobbeltkompensation eller overlappende dækning. Mindretallet
bemærkede herved, at en midlertidig, løbende
erhvervsevnetabserstatning efter arbejdsskadesikringsloven reelt
må anses for en erstatning for et midlertidigt
indtægtstab, og at skadelidte efter erstatningsansvarsloven
blot har krav på en eventuel difference mellem på den
ene side den midlertidige erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven sammenlagt med revalideringsydelse m.v.
og på den anden side skadelidtes løbende tabte
arbejdsfortjeneste.
2.4.2.2. Ved
Østre Landsrets upåankede dom af 8. marts 2010 og ved
Vestre Landsrets ligeledes upåankede dom af 6. juli 2010
(Ugeskrift for Retsvæsen 2010, side1797 og 2771) er der taget
stilling til spørgsmålet om, hvorvidt der i sager, der
er omfattet af både erstatningsansvarsloven og
arbejdsskadesikringsloven, skal anvendes samme forståelse af
erstatningsansvarslovens § 2, stk. 1, som i de
sager, der alene er omfattet af erstatningsansvarsloven, jf. afsnit
2.4.1 ovenfor.
I begge domme udtaltes det, at der ikke er
grundlag for at forstå Højesterets udtalelser i de
domme, der er omtalt i afsnit 2.4.1 ovenfor, således, at de
alene vedrører skader, der ikke
er omfattet af arbejdsskadesikringsloven. Herefter, og idet hverken
skadevolderne eller disses forsikringsselskaber havde foretaget et
rimeligt skøn over de skadelidtes erhvervsevnetab og
udbetalt erstatning i forhold hertil, inden Arbejdsskadestyrelsen
traf afgørelse om erhvervsevnetabet, blev skadevolderne
dømt til at betale erstatning for tabt arbejdsfortjeneste
helt frem til tidspunktet for Arbejdsskadestyrelsens
afgørelse om erhvervsevnetabet.
2.4.3. Adgangen til at indhente
udtalelser om erhvervsevnetabsprocenten
fra Arbejdsskadestyrelsen i medfør af
erstatningsansvarslovens § 10
I to kendelser af 21. september 2007 (Ugeskrift
for Retsvæsen 2007, side 3088 og 3095) har Højesteret
taget stilling til, i hvilket omfang Arbejdsskadestyrelsen under en
verserende retssag kan anmodes om en udtalelse efter
erstatningsansvarslovens § 10.
I førstnævnte sag ønskede den
sagsøgte skadevolder at indhente Arbejdsskadestyrelsens
udtalelse om, hvorvidt det var muligt på grundlag af
nærmere anførte sagsakter på én eller
flere bestemte datoer at skønne over skadelidtes fremtidige
erhvervsevne.
Højesteret udtalte, at
Arbejdsskadestyrelsens besvarelse af sådanne
spørgsmål ikke er omfattet af den udtalelse, som hver
part i medfør af erstatningsansvarslovens § 10 kan
indhente hos styrelsen om fastsættelse af
erhvervsevnetabsprocenten, men at styrelsen - der må anses at
besidde den nødvendige sagkundskab hertil - også uden
hjemmel er berettiget til på vilkår fastsat af
styrelsen at besvare sådanne spørgsmål. Da det
ikke på forhånd kunne afvises, at besvarelsen kunne
have betydning som vejledning for retten i forbindelse med
afgørelsen om erstatning for tabt arbejdsfortjeneste efter
erstatningsansvarslovens § 2, tillod Højesteret,
at spørgsmålene blev stillet.
I sidstnævnte sag ønskede den
sagsøgte skadevolder primært at indhente en udtalelse
fra Arbejdsskadestyrelsen om, hvornår det var muligt
midlertidigt eller endeligt at skønne over skadelidtes
erhvervsevne, og subsidiært at indhente en udtalelse om,
hvorvidt det var muligt på grundlag af nærmere
anførte sagsakter på én eller flere bestemte
datoer at skønne over skadelidtes fremtidige
erhvervsevne.
Højesteret fastslog, at en udtalelse fra
Arbejdsskadestyrelsen om, hvornår det var muligt midlertidigt
eller endeligt at skønne over skadelidtes fremtidige
erhvervsevne, ville indebære en retlig stillingtagen til,
hvornår retten til erstatning for tabt arbejdsfortjeneste
efter erstatningsansvarslovens § 2 ophører,
hvilket henhører under domstolenes og ikke styrelsens
kompetence. Højesteret afviste derfor indhentelsen af en
udtalelse herom som åbenbar overflødig
bevisførelse, jf. retsplejelovens § 341, men tog
med samme begrundelse som i førstnævnte sag
skadevolders subsidiære påstand til følge.
3. Justitsministeriets
overvejelser
3.1. Skæringstidspunktet
mellem krav på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste og krav
på erstatning for erhvervsevnetab
Efter afsigelsen af de domme, der er omtalt i
afsnit 2.4.1 og 2.4.2 ovenfor, er retstilstanden i dag den, at
skæringstidspunktet mellem erstatningsposterne tabt
arbejdsfortjeneste og erhvervsevnetab i sager, der er omfattet af
både arbejdsskadesikringsloven og erstatningsansvarsloven
ikke fastlægges ud fra samme principper som i sager, der
alene er omfattet af erstatningsansvarsloven.
I sager omfattet af begge love er retstilstanden
som fastlagt af Højesteret således den, at skadelidtes
krav på (yderligere) erstatning for tabt arbejdsfortjeneste
bliver afskåret allerede ved en midlertidig afgørelse
efter arbejdsskadesikringsloven, selv om en sådan
afgørelse ikke indeholder noget skøn over det varige erhvervsevnetab.
Denne retstilstand indebærer, at
erstatningen i sådanne arbejdsskadesager ikke
nødvendigvis kompenserer skadelidte fuldt ud for det
indtægtstab, der er påført skadelidte i
perioden, indtil skadelidte kan begynde at arbejde igen (i
væsentligt samme omfang som tidligere), eller indtil det
tidspunkt, hvor skadelidtes varige erhvervsevnetab er
indtrådt. Der vil f.eks. ske en ufuldstændig
dækning af skadelidtes indtægtstab, når det
beløb, som skadelidte modtager i midlertidig
erhvervsevnetabserstatning efter arbejdsskadesikringsloven
sammenlagt med en revalideringsydelse, er lavere end den
indtægt, som skadelidte oppebar indtil skadens
indtræden.
Efter Justitsministeriets opfattelse er det
væsentligt at sikre, at skadelidte i sager, der også er
omfattet af arbejdsskadesikringsloven, fremover - i
overensstemmelse med den oprindelige forudsætning bag
affattelsen af erstatningsansvarslovens § 2 - fuldt ud
kompenseres for det indtægtstab, som den
pågældende lider i perioden frem til, at den
pågældende enten kan begynde at arbejde igen (i
væsentligt samme omfang som tidligere) eller - i de
tilfælde hvor skaden medfører et varigt
erhvervsevnetab - frem til det tidspunkt, hvor det varige
erhvervsevnetab indtræder.
Justitsministeriet finder derfor, at
erstatningsansvarslovens § 2, stk. 1, bør
ændres, således at retten til erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste i de omhandlede tilfælde gælder i
samme omfang som i andre sager, hvor der er en ansvarlig
skadevolder. Det bør således ikke gøre nogen
forskel med hensyn til muligheden for at kræve erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste af den ansvarlige skadevolder, om skaden er
forvoldt i forbindelse med udførelsen af den
pågældendes arbejde eller i fritiden. I begge
situationer bør det tidspunkt, fra hvilket skadelidte ikke
længere har krav på erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, fastlægges ud fra samme objektive
kriterier, nemlig om skadelidte er blevet i stand til at arbejde
igen (i væsentligt samme omfang som tidligere), eller om
skadelidte har lidt et varigt
erhvervsevnetab på 15 pct. eller mere. Midlertidige
afgørelser efter arbejdsskadesikringsloven, hvorved
skadelidte på baggrund af en vurdering af den
pågældendes aktuelle
erhvervsevnetab får tilkendt erhvervsevnetabserstatning,
bør således fremover ikke i sig selv bevirke, at
skadelidtes krav på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste
ophører.
3.2. Fradrag i erstatningen
efter erstatningsansvarsloven som følge
af en midlertidig erstatning for erhvervsevnetab efter
arbejdsskadesikringsloven
Konsekvensen af den ovenfor i afsnit 3.1
foreslåede ændring af erstatningsansvarslovens
§ 2, stk. 1, vil bl.a. være, at skadelidte
fremover efter omstændighederne inden for den samme periode
vil være berettiget til både erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste efter erstatningsansvarsloven og midlertidig
erhvervsevnetabserstatning efter arbejdsskadesikringsloven.
Denne ændring bør ikke føre
til, at skadelidte kan opnå et samlet
erstatningsbeløb, der overstiger det indtægtstab, som
skadelidte rent faktisk har haft i den pågældende
periode.
Det bør derfor sikres, at skadelidte ikke
er berettiget til fuld erstatning for tabt arbejdsfortjeneste efter
erstatningsansvarsloven for den periode, hvor der samtidig i
henhold til en midlertidig afgørelse efter
arbejdsskadesikringsloven tilkommer skadelidte en løbende
erstatning for erhvervsevnetab (en erstatning, der reelt har
karakter af (delvis) erstatning for et midlertidigt
indtægtstab).
I overensstemmelse hermed foreslås lovens
§ 2, stk. 2, om fradrag i erstatningen for tabt
arbejdsfortjeneste ændret således, at en erstatning for
erhvervsevnetab i henhold til en midlertidig afgørelse efter
arbejdsskadesikringsloven skal fradrages i skadelidtes krav
på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste efter
erstatningsansvarsloven i det omfang, de to erstatningsposter
dækker samme periode.
I tilknytning hertil foreslås endvidere en
ændring af arbejdsskadesikringslovens § 77,
således at det kommer til at fremgå udtrykkeligt af
denne bestemmelse, at en midlertidig erhvervsevnetabserstatning
efter arbejdsskadesikringsloven ikke bevirker, at den erstatning
for erhvervsevnetab, som skadelidte eventuelt har krav på
efter erstatningsansvarsloven, nedsættes.
Det bemærkes i den forbindelse, at
midlertidig erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven som nævnt udgør en delvis
dækning af skadelidtes aktuelle
indtægtstab (den tabte arbejdsfortjeneste). Den midlertidige
erhvervsevnetabserstatning skal derfor tages i betragtning ved
beregningen af, hvor stort et beløb skadelidte har krav
på at få udbetalt til dækning af sin tabte
arbejdsfortjeneste, jf. den foreslåede ændring af
erstatningsansvarslovens § 2, stk. 2, og det forslag
til ændring af arbejdsskadesikringslovens § 29, som
er omtalt nedenfor i afsnit 3.3, men derimod ikke ved
opgørelsen af et eventuelt krav på erstatning for
varigt erhvervsevnetab efter erstatningsansvarsloven.
3.3. Konsekvenserne af
retrospektiv fastsættelse af skadelidtes erhvervsevnetab
Vurderingen af, om - og i givet fald
hvornår - skadelidte har lidt et erhvervsevnetab, vil i
praksis ofte ske retrospektivt, da der typisk vil være en vis
sagsbehandlingstid forbundet med bl.a. at tilvejebringe og vurdere
det grundlag, på hvilket skadelidtes erhvervsevne skal
bedømmes.
Det forhold, at fastsættelsen af det
tidspunkt, hvor skadelidte ikke længere er berettiget til
(fuld) erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, ofte vil ske
retrospektivt, vil efter omstændighederne indebære, at
en skadevolder eller dennes forsikringsselskab på tidspunktet
for den retrospektive fastsættelse af
skæringstidspunktet har udbetalt erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste for en periode, der ligger ud over
skæringstidspunktet.
Der bør efter Justitsministeriets
opfattelse tages hensyn til dette forhold bl.a. ved at sikre, at
der ikke er noget til hinder for, at skadevolder eller dennes
forsikringsselskab i sådanne tilfælde kan modregne det
beløb, der er udbetalt for meget i erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, i en eventuel erhvervsevnetabserstatning efter
lovens § 5, eller - hvis der ikke er noget beløb
at foretage modregning i - kræve den for meget udbetalte
erstatning tilbagebetalt.
Erstatningsansvarslovens § 16
foreslås derfor ændret, således at det kommer til
at fremgå, at reglen i bestemmelsens 3. pkt. om, at eventuelt
udbetalte a conto beløb ikke senere kan kræves
tilbagebetalt eller modregnet i andre erstatningsposter, ikke
omfatter beløb, der måtte være udbetalt som
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste for en periode, hvor
skadelidte ikke har haft krav på (fuld) erstatning fra
skadevolder for denne erstatningspost, jf. den foreslåede
§ 2 i erstatningsansvarsloven, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 1 og 2. Herefter vil sådanne
beløb, der er udbetalt a conto som erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, kunne kræves tilbagebetalt eller
modregnet i andre erstatningsposter efter almindelige formueretlige
regler herom.
Det bør endvidere for så vidt
angår sager, der også er omfattet af
arbejdsskadesikringsloven, ved en ændring af denne lovs
§ 29 sikres, at den ansvarlige skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab kan kræve det beløb, der
på baggrund af en retrospektiv fastsættelse af
erhvervsevnetabet er blevet udbetalt for meget i erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste, godtgjort af
arbejdsskadeforsikringsselskabet eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring. I forlængelse heraf bør det
endvidere sikres, at arbejdsskadeforsikringsselskabet eller
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring i disse tilfælde
fradrager det pågældende beløb i det
beløb, som skadelidte har krav på at få udbetalt
i erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven, og herefter alene udbetaler en eventuel
difference til skadelidte.
Det bemærkes, at det forhold, at skadelidte
efter omstændighederne får udbetalt for meget i
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste samt det forhold, at dette
beløb efterfølgende bliver fradraget, modregnet eller
tilbagebetalt, kan være af skattemæssig betydning for
skadelidte. Det skyldes, at skadelidte skal betale skat af
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Skadelidte skal dog
naturligvis ikke (endeligt) betale skat af erstatningen, hvis det
efterfølgende fastslås, at skadelidte ikke har
været berettiget til den, sådan at den derfor
tilbagesøges på en af de nævnte måder af
skadevolder eller dennes forsikringsselskab. Skadelidte vil i
sådanne tilfælde kunne få sin
skatteansættelse ændret inden for gældende frist-
og forældelsesregler, jf. herved skatteforvaltningslovens
§§ 26, 27 og 34 a.
3.4. Arbejdsskadestyrelsens
udtalelser efter erstatningsansvarslovens
§ 10
Som anført ovenfor i afsnit 2.1
følger det af erstatningsansvarslovens § 10,
stk. 1, at såvel skadelidte som skadevolder kan indhente
en udtalelse om spørgsmålet om fastsættelsen af
erhvervsevnetabsprocenten fra Arbejdsskadestyrelsen. Udtalelsen
skal så vidt muligt afgives inden 1 år og senest 2
år efter fremsættelsen, jf. bestemmelsens 2. pkt. Hvis
den erhvervsmæssige situation ikke er afklaret, kan
Arbejdsskadestyrelsen, når der foreligger særlige
omstændigheder, afgive en midlertidig udtalelse, jf.
bestemmelsens 3. pkt.
Arbejdsskadestyrelsens udtalelser efter
erstatningsansvarslovens § 10 indeholder kun i visse -
men altså ikke alle - tilfælde en retrospektiv
vurdering af skadelidtes erhvervsevnetab, det vil sige en vurdering
af, på hvilket tidspunkt det varige erhvervsevnetab må
anses for indtrådt. Derved adskiller udtalelserne sig fra
styrelsens afgørelser om erhvervsevnetab efter
arbejdsskadesikringslovens § 17. I disse
afgørelser skal der nemlig i henhold til den
nugældende affattelse af § 17, stk. 7 og 8,
altid fastsættes et virkningstidspunkt for skadelidtes tab af
erhvervsevne. Dette virkningstidspunkt vil af de grunde, som er
nævnt i afsnit 3.3 ovenfor, ofte ligge noget længere
tilbage end afgørelsestidspunktet.
Det bør i alle tilfælde, hvor det
kan være relevant, være muligt at indhente en udtalelse
fra Arbejdsskadestyrelsen, der skal kunne tjene som et (vejledende)
grundlag for afgrænsningen af, hvornår skadelidte har
lidt et varigt erhvervsevnetab og dermed ikke længere er
berettiget til erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.
Erstatningsansvarslovens § 10
stk. 1, 1. pkt., foreslås på den baggrund
ændret, således at der fremover ikke er tvivl om, at
såvel skadevolder som skadelidte kan indhente en udtalelse
fra Arbejdsskadestyrelsen om, hvornår det varige
erhvervsevnetab efter styrelsens vurdering er indtrådt.
Forslaget ændrer ikke ved det forhold, at
indhentelse af en udtalelse til brug for en verserende retssag
efter omstændighederne vil være overflødig
bevisførelse, der kan afskæres af domstolene, jf.
retsplejelovens § 341 og afsnit 2.4.3 ovenfor med omtale
af retspraksis.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget kan have afledte økonomiske
konsekvenser for det offentlige i sager, hvor det offentlige er
ansvarlig for en forvoldt personskade. Det offentlige vil i
så fald som følge af den foreslåede
ændring af erstatningsansvarslovens § 2, stk. 1,
være forpligtet til også i sager, der tillige er
omfattet af arbejdsskadesikringsloven, at udbetale erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste, indtil skadelidte kan begynde at arbejde
igen, eller indtil det tidspunkt, hvor skadelidte har lidt et
varigt erhvervsevnetab på 15 pct. eller mere. Dette svarer
til en oprindelig forudsætning, der ligger bag den
gældende affattelse af erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, jf. afsnit 3.1 ovenfor. Det er således i
overensstemmelse med den oprindelige forudsætning bag loven,
at det offentlige i disse tilfælde vil være forpligtet
til efter omstændighederne at udbetale erstatning i en vis
yderligere periode. Samlet set er det vurderingen, at de afledte
økonomiske konsekvenser for det offentlige vil være
begrænsede.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser af betydning for det offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget kan have afledte økonomiske
konsekvenser for erhvervsdrivende i sager, hvor den
pågældende erhvervsdrivende er ansvarlig for en
forvoldt personskade. Den pågældende erhvervsdrivende
eller dennes forsikringsselskab vil i så fald som
følge af den foreslåede ændring af
erstatningsansvarslovens § 2, stk. 1, være forpligtet
til også i sager, der tillige er omfattet af
arbejdsskadesikringsloven, at udbetale erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, indtil skadelidte kan begynde at arbejde igen,
eller indtil det tidspunkt, hvor skadelidte har lidt et varigt
erhvervsevnetab på 15 pct. eller mere. Dette svarer til en
oprindelig forudsætning, der ligger bag den gældende
affattelse af erstatningsansvarslovens § 2, stk. 1, jf. afsnit
3.1 ovenfor. Det er således i overensstemmelse med den
oprindelige forudsætning bag loven, at den erhvervsdrivende
eller dennes forsikringsselskab i disse tilfælde vil
være forpligtet til efter omstændighederne at udbetale
erstatning i en vis yderligere periode. Samlet set er det
vurderingen, at de afledte økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet vil være begrænsede.
Den foreslåede ændring af
arbejdsskadesikringslovens § 29 kan endvidere have visse
begrænsede administrative konsekvenser for
forsikringsselskaberne i det omfang, der fra et
ansvarsforsikringsselskabs side rejses krav mod et
arbejdsskadeforsikringsselskab om godtgørelse i henhold til
bestemmelsen.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Et udkast til lovforslag har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Præsidenterne for Østre og Vestre
Landsret, Sø- og Handelsretten og samtlige byretter, Den
Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Danske Advokater, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Det Centrale Handicapråd, DI, Fagligt Fælles Forbund,
Forbrugerrådet, Forsikring & Pension, FTF,
Håndværksrådet, KL, Landsforeningen af Polio-,
Trafik- og Ulykkesskadede, Landsorganisationen i Danmark,
Patientforsikringen, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger og Ældre Sagen.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget har alene afledte
konsekvenser i visse tilfælde, hvor skadelidte efter
omstændighederne vil have krav på erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste i en længere periode end efter
gældende ret. De afledte konsekvenser vurderes samlet set at
være begrænsede. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget har alene afledte
konsekvenser i visse tilfælde, hvor skadelidte efter
omstændighederne vil have krav på erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste i en længere periode end efter
gældende ret. De afledte konsekvenser vurderes samlet set at
være begrænsede. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
(Erstatningsansvarsloven)
Til nr. 1 (§ 2,
stk. 1)
Det foreslås at ændre affattelsen af
lovens § 2, stk. 1, således at retten til
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste i alle tilfælde - det
vil sige også i sager, der tillige er omfattet af
arbejdsskadesikringsloven - først ophører, når
skadelidte kan begynde at arbejde igen (i væsentligt samme
omfang som tidligere), eller på det tidspunkt, hvor
skadelidte har lidt et varigt
erhvervsevnetab på mindst 15 pct. og dermed i stedet skal
have udbetalt erhvervsevnetabserstatning.
Den foreslåede ændring
indebærer navnlig, at midlertidige afgørelser efter
arbejdsskadesikringslovens § 17, stk. 3, ikke i sig
selv kan afskære retten til fortsat erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste.
Det er som hidtil formålet med
bestemmelsen, at der ved erstatningsdækningen ikke
opstår »huller« mellem erstatningsposterne tabt
arbejdsfortjeneste og tab af erhvervsevne. F.eks. kan skadevolder
eller dennes forsikringsselskab - på samme måde som
efter gældende ret - ikke stoppe en udbetaling af erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste under henvisning til, at
Arbejdsskadestyrelsens vurdering af skadelidtes erhvervsevnetab i
form af en udtalelse efter erstatningsansvarslovens § 10
eller en afgørelse i henhold til arbejdsskadesikringslovens
§§ 17 og 17 a afventes. Skadevolder eller dennes
forsikringsselskab kan derimod alene stoppe udbetalingen af
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, hvis og når
der foreligger det fornødne grundlag for at fastslå,
at skæringstidspunktet efter § 2, stk. 1, er
indtrådt, jf. nærmere herom straks nedenfor.
Fastsættelsen af det tidspunkt, hvor
skadelidte har lidt et varigt erhvervsevnetab på mindst 15
pct., og hvor det således står klart, at skadelidte
ikke kommer til at arbejde igen i væsentligt samme omfang som
tidligere, afhænger som hidtil af en konkret vurdering af
sagens omstændigheder. Denne vurdering, der endeligt
henhører under domstolene, kan foretages af
Arbejdsskadestyrelsen i form af en (midlertidig eller endelig)
udtalelse efter lovens § 10, jf. herved den
foreslåede ændring af denne bestemmelse i lovforslagets
§ 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil, eller i form
af en afgørelse efter arbejdsskadesikringsloven om
skadelidtes endelige erhvervsevnetab.
Vurderingen kan herudover også foretages af skadevolder eller
dennes forsikringsselskab under forudsætning af, at der
udøves et rimeligt skøn på forsvarligt grundlag
over erhvervsevnetabet, og at der udbetales erstatning for
erhvervsevnetabet i forhold hertil, jf. herved afsnit 2.4.1 og
2.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
I praksis vil den foreslåede ændring
af bestemmelsen, sammenholdt med den foreslåede ændring
af erstatningsansvarslovens § 2, stk. 2, bl.a.
indebære, at en skadelidt, der f.eks. gennemgår et
revaliderings- eller omskolingsforløb, der har udsigt til at
lykkes, samlet set - også i sager, der tillige er omfattet af
arbejdsskadesikringsloven - får dækket sit fulde
indtægtstab. Retten til erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste (nettotabet) bortfalder således alene,
hvis og når der er grundlag for at
fastslå - efter omstændighederne retrospektivt - at
skadelidte har lidt et varigt
erhvervsevnetab på 15 pct. eller mere med den virkning, at
skadelidte i stedet for erstatning for tabt arbejdsfortjeneste er
berettiget til erstatning for sit erhvervsevnetab fra det
tidspunkt, hvor dette er indtrådt.
Det bemærkes i den forbindelse, at
skadelidte som hidtil i overensstemmelse med almindelige
erstatningsretlige regler har pligt til at begrænse sit tab.
Hvis den skadelidte uden rimelig grund nægter at deltage i de
revaliderings- og aktiveringstilbud, som findes, eller hvis sagen
på grund af forhold på den skadelidtes side
trækker ud, således at f.eks. en aktivering forsinkes,
vil dette altså fortsat efter omstændighederne kunne
medføre, at retten til erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste fortabes.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.1.
Til nr. 2 (§ 2,
stk. 2)
Som det fremgår af bemærkningerne til
den foreslåede § 2, stk. 1, i
erstatningsansvarsloven, som affattet ved lovforslagets
§ 1, nr. 1, vil en midlertidig afgørelse om
erhvervsevnetabserstatning efter arbejdsskadesikringslovens
§ 17, stk. 3, ikke i sig selv afskære retten
til erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Det indebærer, at
skadelidte efter omstændighederne inden for den samme periode
med uarbejdsdygtighed kan have krav på begge
erstatningsposter.
Imidlertid er det ikke hensigten, at skadelidte
skal kunne opnå dobbeltdækning for sit midlertidige
indtægtstab, og det foreslås derfor, at det kommer til
at fremgå af erstatningsansvarslovens § 2, stk. 2, at midlertidig
erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven skal fradrages i
erstatningen for tabt arbejdsfortjeneste, i det omfang den
midlertidige erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven dækker en periode, hvor der tillige
tilkommer skadelidte erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.2.
Til nr. 3 (§ 10,
stk. 1)
Den foreslåede ændring tilsigter
udtrykkeligt at fastsætte, at Arbejdsskadestyrelsen efter
erstatningsansvarslovens § 10 kan anmodes ikke blot om en
udtalelse om styrelsens opfattelse af omfanget af skadelidtes
erhvervsevnetab (det vil sige erhvervsevnetabsprocenten), men
også kan anmodes om en tilkendegivelse af, på hvilket
tidspunkt det pågældende erhvervsevnetab i givet fald
er indtrådt.
Er det Arbejdsskadestyrelsens vurdering, at
skadelidte fra et bestemt tidspunkt er blevet i stand til at
arbejde igen i væsentligt samme omfang som tidligere, idet
styrelsen enten vurderer, at der ikke er indtrådt et varigt
erhvervsevnetab, eller at erhvervsevnetabsprocenten er under 15,
kan udtalelsen også afspejle dette og dermed, at
skæringstidspunktet efter den i § 1, nr. 1,
foreslåede affattelse af erstatningsansvarslovens
§ 2, stk. 1, på den baggrund anses for
indtrådt.
Det bemærkes, at det som hidtil ikke i sig
selv vil være tilstrækkeligt til at bringe en pligt til
at udbetale erstatning for tabt arbejdsfortjeneste til
ophør, at skadevolder eller dennes forsikringsselskab har
anmodet Arbejdsskadestyrelsen om en udtalelse om erhvervsevnetabet.
Der henvises herom i øvrigt til afsnit 2.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Hvis skadevolder eller dennes forsikringsselskab
ikke selv foretager et rimeligt skøn på forsvarligt
grundlag over erhvervsevnetabet og udbetaler erstatning for
erhvervsevnetabet i forhold hertil, vedvarer forpligtelsen til at
udbetale erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, indtil
Arbejdsskadestyrelsens udtalelse foreligger, idet udtalelsen
så i stedet udgør det fornødne grundlag for en
fastsættelse af skæringstidspunktet mellem de to
erstatningsposter. Det forudsætter naturligvis, at styrelsen
har fundet, at der foreligger det fornødne grundlag for at
udtale, enten at skadelidte pr. en bestemt dato har lidt et varigt
erhvervsevnetab på mindst 15 pct., eller at skadelidte pr. en
bestemt dato er blevet i stand til at arbejde igen.
Viser det sig, at skadevolder eller dennes
forsikringsselskab ved at afvente Arbejdsskadestyrelsens udtalelse
har udbetalt erstatning for tabt arbejdsfortjeneste ud over
skæringstidspunktet, vil det beløb, der således
er udbetalt for meget, kunne modregnes i f.eks. en eventuel
erhvervsevnetabserstatning efter erstatningsansvarslovens
§ 5 eller kræves tilbagebetalt, hvis betingelserne
efter almindelige formueretlige regler om modregning og
tilbagebetaling er opfyldt. Det gælder også
beløb, der måtte være udbetalt a conto, jf. den
ved lovforslagets § 1, nr. 4, foreslåede
ændring af erstatningsansvarslovens § 16 og
bemærkningerne hertil.
Er der tale om en arbejdsskadesag, vil
skadevolder eller dennes forsikringsselskab endvidere efter
omstændighederne kunne udnytte den adgang, der foreslås
indsat i arbejdsskadesikringslovens § 29, stk. 3,
jf. lovforslagets § 2, nr. 1, og bemærkningerne
hertil, til at rejse krav mod arbejdsskadeforsikringsselskabet
(eller efter omstændighederne Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring) om hel eller delvis godtgørelse af
det beløb, der er udbetalt i erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, for en periode, hvor der tilkommer skadelidte
erstatning for tab af erhvervsevne i henhold til
arbejdsskadesikringsloven.
Den foreslåede ændring af
erstatningsansvarslovens § 10, stk. 1, ændrer
ikke ved den vejledende karakter, som Arbejdsskadestyrelsens
udtalelser har efter gældende ret. Om end udtalelserne
normalt vil blive tillagt betydelig vægt, er det selvsagt
fortsat i sidste ende et domstolsanliggende at foretage den retlige
vurdering af, om - og i givet fald hvornår -
skæringstidspunktet efter den i § 1, nr. 1,
foreslåede affattelse af erstatningsansvarslovens
§ 2, stk. 1, er indtrådt, og hvilken
erhvervsevnetabserstatning (om nogen) skadelidte er berettiget til.
Forslaget ændrer dermed heller ikke ved det forhold, at
indhentelse af en udtalelse til brug for en verserende retssag
efter omstændighederne vil være overflødig
bevisførelse, der kan afskæres af domstolene, jf.
retsplejelovens § 341.
Det bemærkes i øvrigt, at
Arbejdsskadestyrelsens adgang til at afgive midlertidige udtalelser
efter erstatningsansvarslovens § 10, stk. 1, 3.
pkt., opretholdes uændret i forhold til gældende ret.
Det kan således som hidtil efter omstændighederne
være relevant, at styrelsen afgiver en midlertidig udtalelse
i tilfælde, hvor skadelidte skal gennemføre f.eks. et
længerevarende revalideringsforløb. I så fald er
det naturligvis en forudsætning, at der er det
fornødne forsvarlige grundlag for at skønne
midlertidigt over skadelidtes varige erhvervsevnetab, uanset at den
erhvervsmæssige situation for skadelidte endnu ikke er fuldt
ud afklaret (jf. herved også Højesterets dom af 11.
marts 2008, Ugeskrift for Retsvæsen 2008, side 1386 og
forarbejderne til bestemmelsen, L 143, Folketingstidende 2000-01,
tillæg A, siderne 3512 f, 3528 og 3530).
En midlertidig udtalelse vil i øvrigt
på samme måde som en endelig udtalelse efter
omstændighederne kunne indeholde en retrospektiv vurdering
af, at skadelidte har lidt et varigt erstatningsberettiget
erhvervsevnetab, og at skæringstidspunktet efter den i
§ 1, nr. 1, foreslåede affattelse af
erstatningsansvarslovens § 2, stk. 1, på den
baggrund anses for indtrådt. De nævnte muligheder for
modregning, tilbagebetaling og godtgørelse af for meget
udbetalt erstatning for tabt arbejdsfortjeneste kan derfor efter
omstændighederne også være af betydning og
bringes i anvendelse i disse tilfælde, hvor
Arbejdsskadestyrelsen endnu ikke har kunnet fastsætte den
endelige erhvervsevnetabsprocent.
Det bemærkes i øvrigt, at det som
hidtil vil være op til den part, der anmoder om en udtalelse
efter § 10, at udforme anmodningen således, at det
står klart, hvilke spørgsmål der ønskes
behandlet i udtalelsen. Ønskes det eksempelvis, at styrelsen
foretager en vurdering af, om skæringstidspunktet er
indtrådt - og i givet fald hvornår - skal dette
fremgå udtrykkeligt af anmodningen.
Den foreslåede nyaffattelse af
§ 10, stk. 1, indebærer herudover en enkelt
ændring af redaktionel karakter, idet den gældende
bestemmelses henvisning til lov om sikring mod følger af
arbejdsskade udgår. Lov om sikring mod følger af
arbejdsskade er afløst af lov om arbejdsskadesikring, og da
det fremgår af arbejdsskadesikringslovens § 81,
stk. 1, 2. pkt., at Arbejdsskadestyrelsen (mod betaling, jf.
§ 81, stk. 2) kan afgive udtalelser efter
§ 10 i erstatningsansvarsloven, er det ikke
nødvendigt at henvise til arbejdsskadesikringsloven i
erstatningsansvarslovens § 10, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.4.
Til nr. 4 (§ 16,
stk. 1, 4. pkt.)
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at fastsættelsen af skæringstidspunktet
mellem erstatningsposterne tabt arbejdsfortjeneste og
erhvervsevnetab efter erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 1,
som nævnt ovenfor i afsnit 3.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger i praksis ofte vil ske retrospektivt. En
sådan retrospektiv fastsættelse af
skæringstidspunktet indebærer sammenholdt med den
grundlæggende forudsætning om, at der ikke må
opstå »huller« i erstatningsdækningen, at
erstatningen for tabt arbejdsfortjeneste efter
omstændighederne kommer til udbetaling for en periode, der
rækker ud over det tidspunkt, som efterfølgende
fastsættes som det relevante skæringstidspunkt.
På den baggrund foreslås § 16, stk. 1, ændret,
således at det kommer til at fremgå, at reglen i
bestemmelsens 3. pkt. om, at eventuelt udbetalte a conto
beløb ikke senere kan kræves tilbagebetalt eller
modregnet i andre erstatningsposter, ikke gælder for så
vidt angår beløb, der måtte være udbetalt
som erstatning for tabt arbejdsfortjeneste for en periode, hvor
skadelidte efter lovens § 2, stk. 1, ikke har haft
krav på denne erstatning.
Herefter vil sådanne a conto beløb -
på samme måde som beløb, der er udbetalt til
fuldstændig dækning af skadelidtes tabte
arbejdsfortjeneste - under de nævnte omstændigheder
kunne kræves tilbagebetalt eller modregnet efter almindelige
formueretlige regler herom.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.3.
Til § 2
(Arbejdsskadesikringsloven)
Til nr. 1 (§ 29,
stk. 3)
Som nævnt i afsnit 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger omfatter den gældende
bestemmelse i arbejdsskadesikringslovens § 29,
stk. 2, om den erstatningsansvarlige skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskabs adgang til at få godtgjort
udbetalte erstatninger til skadelidte af
arbejdsskadeforsikringsselskabet eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring ikke udbetalinger af erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste. Det skyldes, at arbejdsskadesikringslovens
erstatningssystem ikke opererer med erstatningsposten tabt
arbejdsfortjeneste.
Imidlertid vil der i praksis, som beskrevet
ovenfor i afsnit 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger
- herunder i sager, der både er omfattet af
erstatningsansvarsloven og arbejdsskadesikringsloven - ofte ske en
retrospektiv vurdering af, hvornår skadelidte har lidt et
erhvervsevnetab. I sager omfattet af arbejdsskadesikringsloven
følger dette forudsætningsvist af lovens
§ 17, stk. 7 og 8.
Dermed vil det også i sager, der både
er omfattet af erstatningsansvarsloven og
arbejdsskadesikringsloven, kunne forekomme, at skadevolder eller
dennes ansvarsforsikringsselskab har udbetalt erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste for en periode, hvor det - på baggrund af
en retrospektiv afgørelse efter arbejdsskadesikringsloven -
efterfølgende kan konstateres, at skæringstidspunktet
efter erstatningsansvarslovens § 2, stk. 1, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 1, allerede var
indtrådt.
Med den foreslåede § 29, stk. 3, vil skadevolder
eller dennes ansvarsforsikringsselskab kunne kræve en
sådan (for meget) udbetalt erstatning godtgjort af
arbejdsskadeforsikringsselskabet (eller efter
omstændighederne af Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring).
Den foreslåede ændring er begrundet
i, at skadelidte efter skæringstidspunktets indtræden
alene har krav på erstatning for et eventuelt
erhvervsevnetab. Denne erstatning skal i sager, der også er
omfattet af arbejdsskadesikringsloven, primært udredes efter
denne lovs arbejdsskadesikringssystem, det vil sige af
arbejdsskadeforsikringsselskabet (eller efter
omstændighederne af Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring)
frem for af skadevolder eller dennes ansvarsforsikringsselskab.
Skadevolder eller dennes ansvarsforsikringsselskab vil dog - som
hidtil - kunne være forpligtet til at betale et
differencekrav, hvis det viser sig, at skadelidte efter
erstatningsansvarsloven har krav på et større
beløb i erstatning for sit varige erhvervsevnetab end det,
der følger af arbejdsskadesikringsloven.
Ved at give skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab mulighed for at kunne kræve det
beløb, der er udbetalt for meget i erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, godtgjort af arbejdsskadeforsikringsselskabet
eller af Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring inden en eventuel
udbetaling af erhvervsevnetabserstatning til skadelidte efter
arbejdsskadesikringsloven, sikres skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab i de pågældende
tilfælde en direkte og sikker adgang til at få det
pågældende beløb tilbage (i det omfang der er
dækning for det inden for det beløb, som
skadelidte efter Arbejdsskadestyrelsens afgørelse er blevet
tilkendt i erhvervsevnetabserstatning).
Ved den foreslåede bestemmelse i
§ 29, stk. 3, 2. pkt.,
hvorefter arbejdsskadeforsikringsselskabet eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring inden udbetalingen af skadelidtes
erhvervsevnetabserstatning skal trække det
pågældende beløb fra i erstatningen, sikres det
samtidig, at skadelidte ikke opnår en dobbeltdækning af
sit tab. En reduktion i henhold til den foreslåede
bestemmelse indebærer således, at skadelidte i sidste
ende ikke opnår mere end den erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste efter erstatningsansvarsloven og den erstatning
for erhvervsevnetab efter arbejdsskadesikringsloven, som skadelidte
er berettiget til, idet skadelidte ikke endeligt kommer til at
få erstatning for tabt arbejdsfortjeneste for en periode, der
ligger efter skæringstidspunktet.
Den foreslåede § 29, stk. 3,
er ikke er begrænset til tilfælde, hvor
Arbejdsskadestyrelsen har truffet en afgørelse om det
endelige erhvervsevnetab. Skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab vil også få adgang til at
rejse krav over for arbejdsskadeforsikringsselskabet eller
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring i tilfælde, hvor
styrelsen alene har truffet en midlertidig afgørelse om
erhvervsevnetabet i medfør af arbejdsskadesikringslovens
§ 17, stk. 3. Denne adgang vil være relevant i
det omfang skadevolder eller dennes ansvarsforsikringsselskab
på det tidspunkt, hvor styrelsen træffer en sådan
- ligeledes retrospektiv - midlertidig afgørelse, allerede
har udbetalt fuld erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste for den periode, der er forløbet fra det
tidspunkt, hvor skadelidte i henhold til afgørelsen har lidt
et aktuelt (og efter arbejdsskadesikringsloven
erstatningsberettiget) indtægtstab, og til
afgørelsestidspunktet.
Bestemmelsens betydning i sådanne
tilfælde kan illustreres ved følgende eksempel:
Efter en arbejdsulykke forårsaget af en
ansvarlig skadevolder udbetaler skadevolderens
ansvarsforsikringsselskab i perioden 1. januar 2012 til 1. december
2012 et månedligt beløb på 30.000 kr. til
skadelidte i erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Den 1.
december 2012 træffer Arbejdsskadestyrelsen afgørelse
efter arbejdsskadesikringslovens § 17, stk. 3, og
slår herved fast, at skadelidte pr. 1. juni 2012 har lidt et
aktuelt erhvervsevnetab på 20 pct. Skadelidte har derfor (i
medfør af arbejdsskadesikringslovens § 17,
stk. 6, og § 24, jf. de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2) krav på at få udbetalt
midlertidig erhvervsevnetabserstatning på 20 pct. af 83 pct.
af de 180.000 kr. (dog med fradrag af arbejdsmarkedsbidrag på
8 pct., dvs. 14.400 kr. = 165.600 kr.), som skadelidte har haft i
indtægtstab i perioden 1. juni 2012 til 1. december 2012.
Skadelidte har altså for denne periode krav på
27.489,60 kr. i midlertidig erhvervsevnetabserstatning fra
arbejdsskadeforsikringsselskabet (83 pct. af 165.600 kr. = 137.448
kr. og 20 pct. heraf = 27.489,60 kr.). Som nævnt har
skadelidte imidlertid allerede for samme periode fået
udbetalt erstatning for sin tabte arbejdsfortjeneste (det fulde tab
på 180.000 kr.) af skadevolders
ansvarsforsikringsselskab.
Den foreslåede bestemmelse i
arbejdsskadesikringslovens § 29, stk. 3,
fører i det tilfælde, som er nævnt i eksemplet,
til, at ansvarsforsikringsselskabet kan gøre krav på
at få de 27.489,60 kr. godtgjort af
arbejdsskadeforsikringsselskabet. Skadevolders
ansvarsforsikringsselskab har herefter i sidste ende betalt
152.510,40 kr. i erstatning for tabt arbejdsfortjeneste for den
pågældende periode (1. juni 2012 til 1. december 2012),
hvilket svarer til den del af skadelidtes tab, som ikke
dækkes af arbejdsskadesikringssystemet.
Det foreslåede 2. pkt. sikrer endvidere, at
skadelidte ikke opnår dobbeltdækning for den periode,
hvor skadelidte på baggrund af en retrospektiv
fastsættelse af det midlertidige erhvervsevnetab har
været berettiget til begge erstatningsposter (i eksemplet
perioden fra 1. juni 2012 til den 1. december 2012). I eksemplet
bliver der således efter det fradrag af de 27.489,60 kr., som
skal ske i henhold til det foreslåede 2. pkt., ikke nogen
difference at udbetale i midlertidig erhvervsevnetabserstatning.
Skadelidte opnår således for den pågældende
periode alene den erstatning på de 180.000 kr., som allerede
er udbetalt af skadevolders ansvarsforsikringsselskab, og som
svarer til det indtægtstab - den tabte arbejdsfortjeneste -
som skadelidte har haft i perioden.
I den efterfølgende periode (dvs. i
perioden efter den 1. december 2012), hvor skadelidte fortsat er
berettiget til erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, indtil
skæringstidspunktet efter den foreslåede bestemmelse i
erstatningsansvarslovens § 2, stk. 1, jf. herved
lovforslagets § 1, nr. 1, indtræder, vil
skadevolders ansvarsforsikringsselskab kunne anvende den
foreslåede bestemmelse i erstatningsansvarslovens
§ 2, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2,
til at fradrage den løbende midlertidige
erhvervsevnetabserstatning efter arbejdsskadesikringsloven i
udbetalingerne af tabt arbejdsfortjeneste. Der henvises herved til
lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil
og til afsnit 3.2 ovenfor i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.3.
Til nr. 2 (§ 77, 3.
pkt.)
Den foreslåede ændring af
arbejdsskadesikringslovens § 77 har til formål at sikre,
at det kommer til at fremgå udtrykkeligt af bestemmelsen, at
det forhold, at der er betalt eller er pligt til at betale
skadelidte en midlertidig erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven, ikke bevirker, at skadelidtes krav
på erhvervsevnetabserstatning efter erstatningsansvarsloven
nedsættes.
Forslaget er begrundet i, at en midlertidig,
løbende erhvervsevnetabserstatning i henhold til
arbejdsskadesikringslovens § 17, stk. 3, som
nævnt ovenfor i afsnit 3.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger ikke kompenserer skadelidte for et varigt
erhvervsevnetab, men for et aktuelt indtægtstab. Erstatningen
for varigt erhvervsevnetab efter erstatningsansvarsloven skal
derfor ikke reduceres med det beløb, der er betalt eller er
pligt til at betale i henhold til en afgørelse efter
arbejdsskadesikringslovens § 17, stk. 3.
Den foreslåede ændring skal i
øvrigt ses i sammenhæng med den foreslåede
ændring af erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, og
bemærkningerne hertil.
Til § 3
Til stk. 1 og 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Sager om skader, der er indtrådt inden
lovens ikrafttræden, skal efter forslaget behandles efter de
hidtil gældende regler. Skadevolders erstatningspligt for
erstatningspådragende handlinger, der er foretaget inden
lovens ikrafttræden, skal dermed bedømmes ud fra de
regler, der var gældende på tidspunktet for
handlingen.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighed. Færøerne har pr. 1. januar 2010 overtaget
formueretten, og arbejdsskadesikringen på
Færøerne hører også under de
færøske myndigheder. Loven skal således ikke
gælde for Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om erstatningsansvar, jf.
lovbekendtgørelse nr. 885 af 20. september 2005, som
ændret ved § 6 i lov nr. 1545 af 20. december 2006
og § 8 i lov nr. 523 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2.
Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste ydes, indtil skadelidte kan
begynde at arbejde igen. Må det antages, at skadelidte vil
lide et varigt erhvervsevnetab, ydes erstatning indtil det
tidspunkt, hvor det er muligt midlertidigt eller endeligt at
skønne over skadelidtes fremtidige erhvervsevne, jf.
§§ 5-8 og § 10 samt § 31 i lov
om sikring mod følger af arbejdsskade. | | 1.§ 2, stk. 1, affattes
således: »Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste
ydes, indtil skadelidte kan begynde at arbejde igen, eller indtil
det tidspunkt, hvor skadelidte har lidt et varigt erhvervsevnetab
på 15 pct. eller mere.«. | Stk. 2. I
erstatningen fradrages løn under sygdom, dagpenge fra
arbejdsgiver eller kommunalbestyrelsen og forsikringsydelser, der
har karakter af en virkelig skadeserstatning, samt lignende ydelser
til den skadelidte. | | 2. I § 2, stk. 2, indsættes
efter »kommunalbestyrelsen«: », erstatning i
henhold til en midlertidig afgørelse om erstatning for
erhvervsevnetab efter lov om arbejdsskadesikring, i det omfang
denne erstatning dækker en periode, hvor der også
tilkommer skadelidte erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste,«. | | | | § 10. Såvel skadelidte som
skadevolder kan indhente en udtalelse om spørgsmålet
om fastsættelsen af méngraden og
erhvervsevnetabsprocenten fra Arbejdsskadestyrelsen, jf. lov om
sikring mod følger af arbejdsskade. Udtalelsen skal så
vidt muligt afgives inden 1 år og senest 2 år efter
fremsættelsen af anmodningen om en udtalelse. Hvis den
erhvervsmæssige situation ikke er afklaret, kan
Arbejdsskadestyrelsen, når der foreligger særlige
omstændigheder, afgive en midlertidig udtalelse. I så
fald skal det af udtalelsen fremgå, at den er
midlertidig. | | 3.§ 10, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således: »Såvel skadelidte som skadevolder kan
indhente en udtalelse om spørgsmålet om
fastsættelsen af méngraden og erhvervsevnetabet fra
Arbejdsskadestyrelsen.« | | | | § 16. Godtgørelse og
erstatning kan kræves betalt 1 måned efter, at
skadevolderen har været i stand til at indhente de
oplysninger, der er fornødne til bedømmelse af
erstatningens størrelse. Er det, forinden endelig
opgørelse kan finde sted, givet, at skadevolderen i alt fald
skal betale en del af det krævede beløb, kan denne del
forlanges udbetalt efter reglerne i 1. pkt. Et sådant
udbetalt beløb samt beløb, der er udbetalt som
midlertidig erhvervsevnetabserstatning, kan ikke senere
kræves tilbagebetalt eller modregnet i andre
erstatningsposter. | | 4. I § 16, stk. 1, indsættes
som 4. pkt.: »Det gælder dog ikke beløb
omfattet af 2. pkt., der måtte være udbetalt som
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste for en periode, hvor
skadelidte efter § 2, stk. 1, ikke har haft krav
på denne erstatning.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 848 af 7. september 2009, som
ændret senest ved § 18 i lov nr. 718 af 25. juni
2010, foretages følgende ændringer: | | | | § 29. Kommunen har krav på
refusion fra forsikringsselskabet eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring, hvis tilskadekomne eller de efterladte har
fået udbetalt ydelser efter lov om social pension eller lov
om aktiv socialpolitik for en periode, hvor der senere tilkendes
erstatning som løbende ydelse for tab af erhvervsevne, jf.
§ 17, eller tab af forsørger, jf.
§§ 20-22. Refusionskravet omfatter forskellen mellem
det beløb, som efter de nævnte love er udbetalt, og
det beløb, som ville være blevet udbetalt, hvis
erstatningen var blevet udbetalt samtidig med de sociale ydelser.
Kommunens krav kan dog ikke overstige det beløb, der efter
denne lov er tilkendt den pågældende for samme tidsrum.
Refusionskravet bortfalder, hvis det ikke fremsættes inden 4
uger efter, at kommunen har fået meddelelse om
erstatningstilkendelsen. Stk. 2. Den
erstatningsansvarlige skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab har krav på at få godtgjort
erstatning og godtgørelse fra
arbejdsskadeforsikringsselskabet eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring, når der er udbetalt erstatning eller
godtgørelse som følge af arbejdsskaden til
tilskadekomne eller dennes efterladte. Kravene fra den
erstatningsansvarlige skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab omfatter erstatnings- og
godtgørelsesbeløb af samme art, som
arbejdsskadeforsikringsselskabet eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring har pligt til at betale på det
tidspunkt, hvor kravet fremsættes. | | 1. I § 29 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Den erstatningsansvarlige skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab har endvidere krav på af
arbejdsskadeforsikringsselskabet eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring at få godtgjort erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, som skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab har udbetalt efter
erstatningsansvarsloven, i det omfang det ved en afgørelse
efter §§ 17 eller 17 a fastslås, at en
erstatning for tab af erhvervsevne helt eller delvis skal
dække en periode, som erstatningen for tabt
arbejdsfortjeneste er udbetalt for.
Arbejdsskadeforsikringsselskabet eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring fradrager i givet fald det
pågældende beløb i det beløb, som
skadelidte er tilkendt ved afgørelsen efter
§§ 17 eller 17 a, og udbetaler herefter en eventuel
difference til skadelidte.« | | | | § 77. Ydelser i henhold til loven kan
ikke danne grundlag for regreskrav mod en skadevolder, der har
pådraget sig erstatningspligt over for tilskadekomne eller
deres efterladte, jf. dog § 10 a. Tilskadekomnes eller de
efterladtes krav mod den erstatningsansvarlige nedsættes, i
det omfang der er betalt eller er pligt til at betale ydelser til
de pågældende efter denne lov. | | 2. I § 77 indsættes som 3. pkt.: »Krav på erhvervsevnetabserstatning
efter erstatningsansvarsloven nedsættes dog ikke som
følge af, at der er betalt eller er pligt til at betale
midlertidig erhvervsevnetabserstatning efter denne
lov.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. | | | Stk. 2. Sager om
skader, der er indtrådt inden lovens ikrafttræden,
behandles efter de hidtil gældende regler. |
|