Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 19. maj 2011
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. februar 2011 og var til 1.
behandling den 4. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
22. februar 2010 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del -
bilag 329 (2009-10). Den 8. februar 2011 sendte justitsministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Elmer & Partnere,
Forsikring & Pension,
FTF,
HK/Danmark,
HjulmandKaptain,
Peter Klingsten,
LO og
PTU.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Elmer & Partnere,
HK/Danmark,
Peter Klingsten og
LO.
Høring over
ændringsforslag
Udvalget har sendt justitsministerens ændringsforslag af
27. april 2011 i høring hos samtlige høringsparter
på det oprindelige udkast til lovforslaget.
Udvalget har i forbindelse med høringen over
ændringsforslagene modtaget skriftlige henvendelser
fra:
Dansk Arbejdsgiverforening,
Domstolsstyrelsen,
Forsikring & Pension,
KL,
Peter Klingsten,
LO,
Vestre Landsret og
Østre Landsret.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de
henvendelser, hvor der har været bemærkninger til
ændringsforslagene.
Samråd
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til
justitsministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren har besvaret
spørgsmål A og B i et åbent samråd med
udvalget den 26. april 2011. Justitsministeren har
efterfølgende fremsendt det talepapir, der lå til
grund for ministerens besvarelse af samrådet.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 52 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Nogle af udvalgets spørgsmål og
justitsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
På baggrund af justitsministerens svar på
spørgsmålene, særligt 43, 49, 51 og 52 skal
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres og
Enhedslistens medlemmer af udvalget meddele,
at partierne under den klare forudsætning, at der
ikke sker nogen forringelser for skadelidte, herunder heller
ikke i forhold til spørgsmålet om, hvornår
kravet på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste
ophører, støtter lovforslaget med de stillede
ændringsforslag.
I den forbindelse hæfter partierne sig for det
første ved svarene på spørgsmål 43 og 51,
hvori justitsministeren oplyser, dels at lovforslaget med
ændringsforslaget alene har til formål at sikre, at
midlertidige afgørelser efter arbejdsskadesikringslovens
§ 17, stk. 3, ikke kan afskære retten til erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste, og dels at lovforslaget med
ændringsforslaget ikke betyder nogen ændring af den
periode, hvor der er krav på erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste.
For det andet hæfter partierne sig ved svarene på
spørgsmål 51 og 52, hvori justitsministeren på
tilsvarende vis i forhold til konkrete eksempler meddeler, at
skadelidtes retsstilling ikke vil blive forringet med lovforslaget
med ændringsforslaget.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr.
1 affattes således:
»1. § 2, stk. 1, 2. pkt., affattes
således:
»Må det antages, at skadelidte vil lide et
erhvervsevnetab på 15 pct. eller derover, ydes erstatning
indtil det tidspunkt, hvor det er muligt midlertidigt eller
endeligt at skønne over skadelidtes fremtidige
erhvervsevne«.«
[Ophør af krav på
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) Nr.
4 udgår.
[Bestemmelse om tilbagebetaling og
modregning af udbetalte acontoerstatningsbeløb
udgår]
Til § 2
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
3) Nr.
1 udgår.
[Bestemmelse om bl.a.
godtgørelse fra arbejdsskadeforsikringsselskabet af udbetalt
erstatning udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vedrører formuleringen af
§ 2, stk. 1, 2. pkt., i erstatningsansvarsloven og har til
formål at tydeliggøre, at der med lovforslaget i
forhold til den gældende retstilstand ikke vil ske nogen
afkortning af den periode, hvor skadelidte har krav på
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Den foreslåede
ændring har således - i samspil med den
foreslåede ændring af § 2, stk. 2, i
erstatningsansvarsloven - alene til formål at sikre, at
midlertidige afgørelser efter arbejdsskadesikringslovens
§ 17, stk. 3, ikke kan afskære retten til fortsat tabt
arbejdsfortjeneste.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr.
1 (erstatningsansvarslovens § 2, stk. 1) i det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 2
I lyset af de spørgsmål, der er blevet rejst
vedrørende skadevolders adgang til tilbagebetaling m.v., er
der efter Justitsministeriets opfattelse behov for at overveje
denne problemstilling nærmere. Det foreslås derfor, at
bestemmelsen i § 1, nr. 4, i det fremsatte lovforslag
udgår.
Til nr. 3
Det foreslås, at bestemmelsen i § 2, nr. 1, i det
fremsatte lovforslag udgår. Der henvises til
bemærkningerne til nr. 1 ovenfor.
Kim Andersen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) fmd. Marlene Harpsøe (DF) Pia
Adelsteen (DF) Tom Behnke (KF) Vivi Kier (KF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Karen Hækkerup (S) Bjarne Laustsen (S)
Benny Engelbrecht (S) Julie Skovsby (S) Anne Baastrup (SF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) nfmd.
Lone Dybkjær (RV) Line Barfod (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 136
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Henvendelse af 3/3-11 fra FTF |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Henvendelse af 18/3-11 fra Forsikring
& Pension |
5 | Henvendelse af 21/3-11 fra Elmer &
Partnere |
6 | Henvendelse af 2/3-11 fra LO |
7 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
8 | Henvendelse af 24/3-11 fra PTU |
9 | Henvendelse af 25/3-11 fra Peter
Klingsten |
10 | 1. udkast til betænkning |
11 | Henvendelse af 28/3-11 fra
HjulmandKaptain |
12 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
13 | Henvendelse af 4/4-11 fra HK/Danmark |
14 | Henvendelse af 5/4-11 fra LO |
15 | Materiale modtaget af Peter Klingsten ved
foretræde den 7/4-11 |
16 | Materiale modtaget af Elmer & Partnere
ved foretræde den 7/4-11 |
17 | 2. udkast til betænkning |
18 | Henvendelse af 15/4-11 fra Forsikring
& Pension |
19 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
20 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
21 | Høring over justitsministerens
ændringsforslag til L 136 |
22 | Henvendelse af 3/5-11 fra
Domstolsstyrelsen |
23 | Henvendelse af 5/5-11 fra KL |
24 | Henvendelse af 5/5-11 fra Vestre
Landsret |
25 | Henvendelse af 5/5-11 fra Østre
Landsret |
26 | Henvendelse af 10/5-11 fra Dansk
Arbejdsgiverforening |
27 | Henvendelse af 10/5-11 fra Peter
Klingsten |
28 | Henvendelse af 10/5-11 fra Forsikring
& Pension |
29 | Henvendelse af 10/5-11 fra LO |
30 | 3. udkast til betænkning |
31 | Notat om Retsudvalgets høring over
justitsministerens ændringsforslag til lovforslaget |
32 | Henvendelse af 17/5-11 fra LO |
| |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 136
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om lovændringen vil have
virkning med tilbagevirkende kraft til 2002, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
3/3-11 fra FTF, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om kommentar til henvendelse af
18/3-11 fra Forsikring & Pension, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
21/3-11 fra Elmer & Partnere, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/3-11 fra LO, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om kommentar til henvendelse af
24/3-11 fra PTU, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om ministeren kan bekræfte, at
det fremsatte lovforslag på væsentlige punkter
adskiller sig fra det udkast til lovforslag, som Justitsministeriet
sendte i høring, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om redegørelse for, hvorfor
det foreliggende lovforslag ikke er sendt i høring, og om
der er interessenter som Justitsministeriet efter høringen i
2010 har givet en særlig mulighed for at præge
lovforslaget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om redegørelse for, om der med
lovforslaget brydes med et grundlæggende princip om, at
erstatning for erhvervsevnetab ikke udbetales løbende, men
som et kapitalbeløb, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
10 | Spm. om redegørelse for, om de nye
regler om modregningsadgang betyder, at erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste reelt set fra et givet tidspunkt ydes som en
form for løbende låneydelse, som efterfølgende
modregnes i erhvervsevnetabserstatningen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. om redegørelse for, i hvilket
omfang indførelse af den »retrospektive«
fastsættelse af skæringsdag for modregning vil betyde
besparelser for forsikringsselskaberne/skadevolder og udgifter for
statens og kommuners økonomi, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
12 | Spm. om kommentar til artiklerne
»Invalide mister millioner« og
»Forsikringsselskaberne er de eneste vindere« fra
Jyllands-Posten den 25. marts 2011, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
13 | Spm. om den skadelidte i den principielle
Højesteretsdom fra marts 2008 (U 2008 1386 H) efter
Justitsministeriets opfattelse har modtaget overkompensation i den
forstand, at hun har modtaget erstatning for et indtægtstab,
hun ikke har lidt, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. om med udgangspunkt i dommen U 2008
1386 H og de deri refererede synspunkter fra forsikringsselskabet
Lærerstandens Brandforsikring, bedes ministeren oplyse, om
ministeren er enig i, at store dele af de af forsikringsselskabet
fremførte - men tilsidesatte - synspunkter nu foreslås
gjort til lov, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. om kommentar til de af Elmer og
Partnere som bilag 4 fremsendte beregningseksempler, jf. L 136 -
bilag 5, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. om lovforslaget muliggør, at
Arbejdsskadestyrelsen først udtaler sig retrospektivt 3-4
år efter skaden, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om, hvilket skatteprovenu det
må antages, at staten går glip af som følge af,
at det nugældende skæringstidspunkt i § 2, stk. 1,
2. pkt. ændres, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. om, hvor stort et beløb i
sygedagpengeregres kommunerne går glip af som følge
af, at det nugældende skæringstidspunkt i § 2,
stk. 1, 2. pkt. ændres, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
19 | Spm. om, hvor stort et beløb de
skadelidte går glip af i erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste som følge af, at det nugældende
skæringstidspunkt i § 2, stk. 1, 2. pkt. ændres,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. om, hvad kapitalfaktoren med det
nugældende renteniveau burde fastsættes til, hvis der
skulle kompenseres for »den nedgang i renteniveauet, der er
sket siden 1984« til i dag, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
21 | Spm. om kommentar til professor dr.jur. Bo
von Eybens artikel i tidsskriftet Forsikring nr. 16/2005, jf. L 136
- bilag 5, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
22 | Spm. om de for arbejdsskader siden 1. juli
2007 gældende kapitalfaktorer for omregning af løbende
erstatning for tab af erhvervsevne til kapitalerstatning (og
kapitalisering) må anses for at give en rimelig omregning med
henblik på, at kapitalbeløbet har nogenlunde samme
værdi som den løbende erstatning, når der tages
hensyn til renten, skadelidtes alder (køn) og skat, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
23 | Spm. om, hvilken relevans det efter de
gældende regler om skæringstidspunktet har for
skadelidte at indhente en udtalelse fra Arbejdsskadestyrelsen om,
fra hvornår »skadelidte har lidt et varigt
erhvervsevnetab og dermed ikke længere er berettiget til
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.« til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
24 | Spm. om, hvilke repræsentanter for
skadelidte, der på noget tidspunkt har ytret ønske om,
at Arbejdsskadestyrelsen skal kunne udtale sig om »…
på hvilket tidspunkt det pågældende
erhvervsevnetab i givet fald er indtrådt«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
25 | Spm. om, hvor mange forespørgsler
om tidspunktet for skøn over fremtidig erhvervsevne,
Arbejdsskadestyrelsen har modtaget i 2010, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om, hvor mange forespørgsler
Arbejdsskadestyrelsen modtog i 2003 om det efter 1984-loven
gældende skæringstidspunkt
(stationærtidspunktet), til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
27 | Spm. om Arbejdsskadestyrelsen vil
opkræve selvstændigt gebyr for forespørgsler om
det nye skæringstidspunkt således, at der skal betales
to gebyrer, hvis der spørges om både erhvervsevnetab
og skæringstidspunkt, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
28 | Spm. , om ministeren er enig i, at de
eksisterende regler som anført af Forsikring & Pension i
høringssvar af 18. marts 2010 bidrager til »…
at ansvarsforsikringsselskaberne i efterhånden ganske
betydeligt omfang selv … foretager skøn … og
udbetaler erstatning for erhvervsevnetabet i forhold hertil. Dette
frem for at afvente sagernes behandling i Arbejdsskadestyrelsen,
hvilket bidrager til en hurtigere afslutning på sagerne for
de skadelidte«, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
29 | Spm. , om ministeren er enig i Elmer og
Partneres udsagn, hvorefter de eksisterende regler indebærer,
at »… Arbejdsskadestyrelsen i stigende omfang er
blevet overflødiggjort og flere og flere sager løses
uden en … forelæggelse for
Arbejdsskadestyrelsen«, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
30 | Spm. om kommentar til henvendelse af
25/3-11 fra Peter Klingsten, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
31 | Spm. om kommentar til henvendelse af
28/3-11 fra HjulmandKaptain, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
32 | Spm. om kommentar til henvendelse af
4/4-11 fra HK/Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
33 | Spm. om kommentar til artiklen
»Kære Dan« fra Jyllands-Posten den 31/3-11, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
34 | Spm. om kommentar til henvendelse af
5/4-11 fra LO, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
35 | Spm. om oversendelse af KL's holdning til
det fremsatte lovforslag, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
36 | Spm. om vurdering af det økonomiske
tab for kommunerne og SKAT på baggrund af de foreslåede
regler i forhold til den gældende retsstilling, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
37 | Spm. om kommentar til materiale modtaget
af Peter Klingsten ved foretræde den 7/4-11, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
38 | Spm. om kommentar til materiale modtaget
af Elmer & Partnere ved foretræde den 7/4-11, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
39 | Spm. om kommentar til henvendelse af
15/4-11 fra Forsikring & Pension, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
40 | Spm. om oversendelse af talepapir fra
samrådet den 26/4-11 om L 136, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
41 | Spm. om redegørelse for
sagsforløbet fra og med, at høringen over udkast til
lovforslaget var afsluttet den 22. februar 2010 og indtil
fremsættelsen af L 136, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
42 | Spm. , om ministeren kan garantere, at der
ikke fra KL's side i forløbet har været anført,
at det foreliggende lovforslag kan give et økonomisk tab for
kommunerne i forhold til den gældende retsstilling, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
43 | Spm. , om ændringsforslaget af 27.
april 2011 skal forstås således, at midlertidige
afgørelser efter arbejdsskadesikringsloven ikke i sig selv
kan afskære retten til fortsat erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
44 | Spm. , om ændringsforslaget af 27.
april 2011 skal forstås således, at det i sager uden
for arbejdsskadesikringsloven fortsat er retsstillingen, at en
skadelidt, der varigt har mistet erhvervsevne, har krav på
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
45 | Spm. , om ændringsforslaget af 27.
april 2011 skal forstås således, at en skadelidt i en
sag omfattet af arbejdsskadesikringsloven, hvor skadelidte er
tilkendt erstatning for tab af erhvervsevne, har krav på
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
46 | Spm. om formålet med ændringen
af erstatningsansvarslovens § 10, stk. 1, 1. pkt., til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
47 | Spm. , om de ændringer, der
tilsigtes med ændringsforslaget af 27. april 2011, svarer
fuldstændig til de ændringer, som var tilsigtet med
Justitsministeriets udkast til forslag til lov om ændring af
lov om erstatningsansvar, der blev udsendt af 22. februar 2010, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
48 | Spm. om kommentar til henvendelse af
10/5-11 fra Peter Klingsten, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
49 | Spm. om kommentar til henvendelse af
10/5-11 fra Forsikring & Pension, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
50 | Spm. om kommentar til henvendelse af
10/5-11 fra LO, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
51 | Spm. om kommentar til henvendelse af
17/5-11 fra LO, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
52 | Spm. om lovforslagets betydning i en sag,
hvor der ikke er udbetalt acontoerstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, og hvor Arbejdsskadestyrelsen afgiver en
vejledende udtalelse om tidspunktet (skæringstidspunkt) for,
hvornår det varige erhvervsevnetab indtrådte, og dette
tidspunkt er tidligere end tidspunktet, hvor Arbejdsskadestyrelsens
udtalelse foreligger, i en sådan sag, hvor længe har en
skadelidt da efter lovforslaget krav på erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste - til skæringstidspunktet eller til
Arbejdsskadesstyrelsens udtalelse foreligger, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
| |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 136
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. , om ministeren mener,
at lovforslaget vil kunne føre til forringelser for nogle
skadelidte i forhold til den nuværende lovgivning, til
justitsministeren |
B | Samrådsspm. om redegørelse
for forløbet omkring tilblivelsen af lovforslaget, herunder
i hvilket omfang forsikringsbranchen har haft indflydelse på
udformningen af lovforslaget, til justitsministeren |
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til
justitsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 23, 43-46 og 49 er optrykt efter
ønske fra S. Spørgsmål 51 og 52 er optrykt
efter ønske fra DF.
Spørgsmål 23:
Ministeren bedes oplyse, hvilken relevans det efter de
gældende regler om skæringstidspunktet, således
som dette er kommet til udtryk i Højesteretsdommen fra marts
2008 (U 2008 1386 H), har for skadelidte at indhente en udtalelse
fra Arbejdsskadestyrelsen om, fra hvornår »skadelidte
har lidt et varigt erhvervsevnetab og dermed ikke længere er
berettiget til erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.«
således som Justitsministeriet anfører i
lovbemærkningerne under pkt. 3.4.
Svar:
Indhentelse af en sådan udtalelse fra
Arbejdsskadestyrelsen vil f.eks. kunne relevant i en sag, hvor
skadelidte gør krav på erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste i en længere periode, end skadevolder har
udbetalt erstatning for.
Spørgsmål 43:
Ministeren bedes oplyse, om L 136 med ændringsforslaget
af 27. april 2011 skal forstås således, at midlertidige
afgørelser efter arbejdsskadesikringsloven ikke i sig selv
kan afskære retten til fortsat erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, og at der i øvrigt i det hele ikke
tilsigtes ændringer af gældende ret, jf. U2008. 1386H,
U2008. 2601H, U. 2009.138H, U. 2010.436H, U2010. 451H, U.
2010.1797Ø og U. 2010.2771V, for så vidt angår
den nærmere fastlæggelse af ophørstidspunktet
for krav på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste?
Svar:
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 7.
april 2011 af spørgsmål nr. 2 vedrørende
lovforslag og bemærkningerne til Justitsministeriets
ændringsforslag af 27. april 2011, har den foreslåede
ændring af erstatningsansvarslovens § 2, stk. 1 - i
samspil med den foreslåede ændring af stk. 2 - alene
til formål at sikre, at midlertidige afgørelser efter
arbejdsskadesikringslovens § 17, stk. 3, ikke kan
afskære retten til tabt arbejdsfortjeneste efter
erstatningsansvarslovens § 2.
Lovforslaget og det nævnte ændringsforslag
tilsigter ikke i øvrigt nogen ændring af den periode,
hvor skadelidte har krav på erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste.
Spørgsmål 44:
Ministeren bedes oplyse, om L 136 med ændringsforslaget
af 27. april 2011 skal forstås således, at det i sager
uden for arbejdsskadesikringsloven fortsat er retsstillingen, at en
skadelidt, der varigt har mistet erhvervsevne, har krav på
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste enten indtil skadevolderen
udøver et rimeligt skøn over erhvervsevnetabet og
udbetaler erstatning i henhold hertil eller indtil dét
tidspunkt, hvor der foreligger en vejledende udtalelse fra
Arbejdsskadestyrelsen om erhvervsevnetabet, uanset om det vurderes,
at der på et tidligere tidspunkt kunne være
skønnet over erhvervsevnetabet?
Svar:
Efter lovforslaget og Justitsministeriets
ændringsforslag af 27. april 2011 vil det også fremover
være sådan, at hvis en skadevolder eller dennes
forsikringsselskab ikke selv foretager et rimeligt skøn
på forsvarligt grundlag over erhvervsevnetabet og udbetaler
erstatning for erhvervsevnetabet i forhold hertil, vedvarer
forpligtelsen til at udbetale erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, indtil Arbejdsskadestyrelsens udtalelse
foreligger.
Hvis skadevolder eller dennes forsikringsselskab
fortsætter med at udbetale a conto erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, indtil Arbejdsskadestyrelsens udtalelse
foreligger - og det herved viser sig, at skadelidte har fået
udbetalt erstatning for tabt arbejdsfortjeneste i en periode udover
skæringstidspunktet - vil dette beløb ikke kunne
kræves tilbagebetalt mv., jf. pkt. 4 i Justitsministeriets
besvarelse af 7. april 2011 af spørgsmål nr. 2
vedrørende lovforslaget og Justitsministeriets
ændringsforslag af 27. april 2011, hvorefter de
foreslåede regler om skadevolders adgang til tilbagebetaling
mv. udgår.
Spørgsmål 45:
Ministeren bedes oplyse, om L 136 med ændringsforslaget
af 27. april 2011 skal forstås således, at en
skadelidte i en sag omfattet af arbejdsskadesikringsloven, hvor
skadelidte er tilkendt erstatning for tab af erhvervsevne, har krav
på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste enten indtil
tidspunktet for afgørelsen om varigt tab af erhvervsevne
eller indtil det tidspunkt, hvor denne afgørelse er tillagt
virkning fra, uanset om det vurderes, at der på et tidligere
tidspunkt kunne være skønnet over
erhvervsevnetabet?
Svar:
Som anført i afsnit 2.4.2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger har Højesteret i dom af 6.
oktober 2008 (Ugeskrift for Retsvæsen 2009, side 138) taget
stilling til skæringstidspunktet mellem erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste og erstatning for tab af erhvervsevne, når
der efter arbejdsskadesikringsloven er truffet en endelig
afgørelse om erhvervsevnetabet.
Højesteret har i dommen fastslået, at
erstatningsansvarslovens § 2, stk. 1, 2. pkt., efter
sin ordlyd og bestemmelsens forarbejder må forstås
således, at der skal være sammenfald mellem det
tidspunkt, hvor retten til erstatning for tabt arbejdsfortjeneste
ophører, og det tidspunkt, hvor retten til erstatning for
erhvervsevnetab indtræder, således at der ved
erstatningsdækningen hverken opstår
»overlapning« eller »huller« mellem de to
erstatningsposter. Herefter fastsatte Højesteret
skæringstidspunktet mellem skadelidtes erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste og den pågældendes erstatning for
erhvervsevnetab til den 1. februar 2005, hvilket var den dato, som
Arbejdsskadestyrelsen ved afgørelse af 29. juni 2005 havde
fastsat som virkningstidspunktet for tilkendelsen af
erhvervsevnetabserstatning efter arbejdsskadesikringsloven.
Ved afgørelsen har Højesteret således
fastslået, at dette virkningstidspunkt - og ikke
afgørelsestidspunktet eller tidspunktet for den faktiske
udbetaling af erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven - udgør det relevante
skæringstidspunkt mellem de to erstatningsposter.
Lovforslaget ændrer ikke på denne
retstilstand.
Med hensyn til spørgsmålet om skadevolders adgang
til tilbagebetaling mv. i tilfælde, hvor det viser sig, at
skadelidte har fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste i en
periode udover det (retrospektivt) fastsatte
skæringstidspunkt, henvises til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 44.
Spørgsmål 46:
Såfremt ministeren besvarer spørgsmål 43-45
bekræftende, bedes ministeren oplyse formålet med
ændringen af erstatningsansvarslovens § 10, stk. 1, 1.
pkt.?
Svar:
Som det fremgår af pkt. 3.4 i de almindelige
bemærkninger til det fremsatte lovforslag, er det
Justitsministeriets opfattelse, at det i alle tilfælde, hvor
det kan være relevant, bør være muligt at
indhente en udtalelse fra Arbejdsskadestyrelsen, der skal kunne
tjene som et (vejledende) grundlag for afgrænsningen af,
hvornår skadelidte har lidt et varigt erhvervsevnetab og
dermed ikke længere er berettiget til erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste. Erstatningsansvarslovens § 10
stk. 1, 1. pkt., foreslås derfor ændret,
således at der fremover ikke er tvivl om, at såvel
skadevolder som skadelidte kan indhente en udtalelse fra
Arbejdsskadestyrelsen om, hvornår det varige erhvervsevnetab
efter styrelsens vurdering er indtrådt.
For skadelidte vil det f.eks. kunne være relevant at
indhente en sådan udtalelse fra Arbejdsskadestyrelsen i et
tilfælde, hvor skadelidte gør krav på erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste for en længere periode end den,
som skadevolder har udbetalt erstatning for, jf. herved
Justitsministeriets svar af 20. april 2011 af
spørgsmål nr. 23 vedrørende lovforslaget.
Spørgsmål 49:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. maj 2011 fra
Forsikring & Pension, jf. L 136 - bilag 28.
Svar:
Forsikring & Pension har ved henvendelse af 10. maj 2011
til Folketingets Retsudvalg gentaget en række synspunkter
anført i Forsikring & Pensions henvendelse af 15. april
2011 til Retsudvalget. Der henvises i den forbindelse til
Justitsministeriets samtidige besvarelse af spørgsmål
nr. 39 vedrørende lovforslaget.
Med hensyn til betydningen af den foreslåede
ændring af erstatningsansvarslovens § 10, stk. 1,
henvises til ministeriets samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 46 vedrørende lovforslaget.
Justitsministeriet er ikke enig i, at den foreslåede
ændrede formulering af erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, 2. pkt., er egnet til at skabe usikkerhed om bestemmelsens
rækkevidde. Der henvises i den forbindelse til
bemærkningerne til ændringsforslaget af 27. april 2011
og til pkt. 3 i Justitsministeriets besvarelse af 7. april 2011 af
spørgsmål nr. 2 vedrørende lovforslaget. Som
det bl.a. fremgår heraf, vil det - på samme måde
som efter gældende ret - ikke være tilstrækkeligt
for at bringe forpligtelsen til at betale erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste til ophør, at skadevolder eller dennes
forsikringsselskab finder forsvarligt grundlag for at
fastslå, at skadelidtes erhvervsevnetab i hvert fald bliver
på 15 pct. og herefter udbetaler erstatning i forhold til et
erhvervsevnetab på 15 pct. Der skal derimod foreligge et
forsvarligt grundlag for midlertidigt eller endeligt at
fastslå den faktiske størrelse af skadelidtes
fremtidige erhvervsevne, og der skal udbetales erstatning i forhold
hertil.
I forhold til spørgsmålet om lovforslagets
økonomiske konsekvenser for stat og kommune henvises til
afsnit 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Endvidere
henvises til Justitsministeriets besvarelser af 20. april 2011 af
spørgsmål nr. 17 og 18 vedrørende lovforslaget
samt ministeriets samtidige besvarelse af spørgsmål
nr. 35 vedrørende lovforslaget.
Spørgsmål 51:
Deler ministeren LO's opfattelse af ministerens besvarelse af
L 136 spørgsmål 44 til 46 som kommer til udtryk i
henvendelsen på L 136 bilag 32? Hvis ikke bedes ministeren
redegøre nærmere for forståelse af svarene ud
fra den bekymring, som LO giver udtryk for i sin henvendelse.
Svar:
1. LO har i sin henvendelse bl.a. anført, at det
på baggrund af Justitsministeriets besvarelse af navnlig
spørgsmål nr. 44-46 vedrørende lovfor-slaget
må konkluderes, at lovforslaget i sammenhæng med
Justitsministeriets ændringsforslag af 27. april 2011 vil
forringe skadelidtes retsstilling for så vidt angår den
periode, hvor skadelidte har krav på erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste.
LO drager denne konklusion navnlig på baggrund af andet
(og sidste) afsnit i Justitsministeriets besvarelse af
spørgsmål nr. 44 vedrørende lovforslaget, der
efter organisationens opfattelse alene kan være relevant,
hvis der med lovforslaget tilsigtes en forkortelse af den periode,
hvor skadelidte har krav på erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste.
2. Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af
7. april 2011 af spørgsmål nr. 2 vedrørende
lovforslaget samt bemærkningerne til Justitsministeriets
ændringsforslag af 27. april 2011, har den foreslåede
ændring af erstatningsansvarslovens § 2, stk. 1 - i
samspil med den foreslåede ændring af stk. 2 - alene
til formål at sikre, at midlertidige afgørelser efter
arbejdsskadesikringslovens § 17, stk. 3, ikke kan
afskære retten til tabt arbejdsfortjeneste efter
erstatningsansvarslovens § 2. Lovfor-slaget og det
nævnte ændringsforslag tilsigter ikke i øvrigt
nogen ændring af den periode, hvor skadelidte har krav
på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.
Justitsministeriet deler på den anførte baggrund
ikke LO's opfattelse af, at der med lovforslaget og
Justitsministeriets ændringsforslag af 27. april 2011
tilsigtes en forkortelse af den periode, hvor skadelidte har krav
på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.
3. For så vidt angår andet (og sidste) afsnit i
Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 44
vedrørende lovforslaget kan Justitsministeriet oplyse
følgende:
Som det fremgår af første afsnit i den omhandlede
besvarelse, vil det efter lovforslaget og Justitsministeriets
ændringsforslag af 27. april 2011 også fremover
være sådan, at forpligtelsen til at udbetale erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste vedvarer, indtil Arbejdsskadestyrelsens
udtalelse foreligger, hvis en skadevolder eller dennes
forsikringsselskab ikke selv foretager et rimeligt skøn
på forsvarligt grundlag over erhvervsevnetabet og udbetaler
erstatning i forhold hertil.
I andet (og sidste) afsnit i besvarelsen redegøres der
bl.a. for den situation, hvor Arbejdsskadestyrelsen i en udtalelse
efter erstatningsansvarslovens § 10 eventuelt måtte
udtale, at det varige erhvervsevnetab efter styrelsens vurdering
må anses for indtrådt på et tidspunkt, der ligger
forud for styrelsens afgivelse af sin udtalelse.
Af afsnittet fremgår i den forbindelse, at en
sådan udtalelse - svarende til, hvad der gælder i dag -
ikke vil medføre, at skadevolder eller dennes
forsikringsselskab kan kræve tilbagebetaling af en erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste, der er udbetalt til skadelidte som et
a conto beløb.
Der tilsigtes med det anførte således ikke en
forkortelse af den periode, hvor skadelidte har krav på
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.
Spørgsmål 52:
I en sag, hvor der ikke er udbetalt a conto erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste, og hvor Arbejdsskadestyrelsen afgiver en
vejledende udtalelse om tidspunktet (skæringstidspunkt) for
hvornår det varige erhvervsevnetab indtrådte, og dette
tidspunkt er tidligere end tidspunktet hvor Arbejdsskadestyrelsens
udtalelse foreligger, i en sådan sag, hvor længe har en
skadelidte da efter lovforslaget krav på erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste til skæringstidspunktet eller til
arbejdsskadesstyrelsens udtalelse foreligger?
Svar:
Det er Justitsministeriets opfattelse, at skadelidte i den
nævnte situation vil have krav på tabt
arbejdsfortjeneste, indtil Arbejdsskadestyrelsens udtalelse
foreligger.
Det vil således fremover være sådan, at
forpligtelsen til at udbetale erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste vedvarer, indtil Arbejdsskadestyrelsens
udtalelse foreligger, hvis en skadevolder eller dennes
forsikringsselskab ikke selv foretager et rimeligt skøn
på forsvarligt grundlag over erhvervsevnetabet og udbetaler
erstatning i forhold hertil, jf. Justitsministeriets besvarelse af
spørgsmål 51 vedrørende lovforslaget.