Skriftlig fremsættelse (9. februar
2011)
Skatteministeren
(Troels Lund Poulsen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov af
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Kuwait
(Lovforslag nr. L 132)
Formålet med lovforslaget er at indhente Folketingets
samtykke til, at regeringen tiltræder en
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Kuwait.
Overenskomsten blev underskrevet den 22. juni 2010, men den kan
først endeligt tiltrædes fra dansk side, når
Folketinget har vedtaget en lov herom.
Overenskomsten indeholder regler for, hvornår Danmark
henholdsvis Kuwait kan beskatte forskellige former for indkomst,
som en person eller et selskab, der er hjemmehørende i den
ene stat (bopælsstaten), modtager fra den anden stat
(kildestaten), og om hvordan dobbeltbeskatning undgås.
Efter overenskomsten kan kildestaten ikke beskatte udbytter,
som et datterselskab i denne stat udlodder til et moderselskab i
den anden stat, hvis moderselskabet ejer mindst 25 pct. af
kapitalen i datterselskabet i mindst et år. Det samme
gælder, hvis modtageren er den anden stat, denne stats
centralbank eller en offentlig institution i den anden stat.
Kildestaten kan beskatte udbytter med 5 pct., hvis modtageren er en
pensionskasse i den anden stat. I alle andre tilfælde kan
kildestaten beskatte udbytter med 15 pct., hvis modtageren er
hjemmehørende i den anden stat.
Efter overenskomsten kan renter kun beskattes i modtagerens
bopælsstat.
Royalties kan beskattes i kildestaten med 10 pct., hvis
modtageren er hjemmehørende i den anden stat.
Kuwait har dog regler om skattefritagelse i vidt omfang. Det
er derfor aftalt, at Danmark alligevel kan opkræve en skat
på 15 pct. af udbytter fra danske datterselskaber til
kuwaitiske moderselskaber, hvis den kuwaitiske skat af disse
udbytter er under 15 pct. Overenskomsten har også regler om,
at Danmark kan beskatte renter og royalties, der betales her fra
landet til kuwaitiske selskaber, hvis disse selskaber i overvejende
grad ejes af personer og selskaber uden for dette land, og disse
personer og selskaber ikke kunne få den danske skat nedsat,
hvis beløbene var betalt direkte.
Offentlige ydelser (herunder sociale pensioner) kan beskattes
i kildestaten. Det samme gælder for private pensioner, hvis
kildestaten har givet fradrag for indbetalingerne.
Dobbeltbeskatning ophæves ved credit-metoden, så
Danmark som bopælsstat nedsætter sin skat af indkomst
fra Kuwait med den skat, der er betalt i Kuwait af denne indkomst.
Nedsættelsen kan dog højst udgøre et
beløb svarende til den danske skat, der falder på den
kuwaitiske indkomst.
Lovforslaget skønnes at medføre administrative
merudgifter på ca. 500.000 kr. til systemtilretning. Det har
ikke EU-retlige konsekvenser.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.