Skriftlig fremsættelse (9. februar
2011)
Skatteministeren
(Troels Lund Poulsen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
dobbeltbeskatningsaftale mellem Danmark og Cypern
(Lovforslag nr. L 131)
Formålet med lovforslaget er at indhente Folketingets
samtykke til, at regeringen tiltræder en ny
dobbeltbeskatningsaftale mellem Danmark og Cypern. Aftalen blev
underskrevet den 11. oktober 2010, men den kan først
endeligt tiltrædes fra dansk side, når Folketinget har
vedtaget en lov herom.
Aftalen afløser en dobbeltbeskatningsoverenskomst, der
blev indgået i 1981. Efter denne overenskomst skal
ophævelse af dobbeltbeskatning på renter og udbytter
ske efter det såkaldte matching credit princip. Danmark skal
give fradrag i den danske skat for en given cypriotisk skat, selv
om den faktiske betalte skat er lavere. Denne regel er nu
utidssvarende.
Aftalen indeholder regler for, hvornår Danmark
henholdsvis Cypern kan beskatte forskellige former for indkomst,
som en person, der er hjemmehørende i den ene stat
(bopælsstaten), modtager fra den anden stat (kildestaten), og
om hvordan dobbeltbeskatning undgås.
Efter aftalen kan kildestaten ikke beskatte udbytter udloddet
fra et datterselskab til et moderselskab, hvis moderselskabet ejer
mindst 10 pct. af kapitalen i datterselskabet i en uafbrudt periode
på mindst et år. Det samme gælder, hvis
modtageren er den anden stat, denne stats centralbank eller en
offentlig institution i den anden stat, eller modtageren er en
pensionskasse. I alle andre tilfælde kan kildestaten beskatte
udbytter med 15 pct., hvis modtageren er hjemmehørende i den
anden stat.
Efter aftalen kan renter og royalties kun beskattes i
modtagerens bopælsstat.
Offentlige ydelser (herunder sociale pensioner) kan beskattes
i kildestaten. Det samme gælder for private pensioner, hvis
kildestaten har givet fradrag for indbetalingerne.
Dobbeltbeskatning ophæves ved credit-metoden, så
Danmark som bopælsstat nedsætter sin skat af indkomst
fra Cypern med den skat, der er betalt i Cypern af denne indkomst.
Nedsættelsen kan dog højst udgøre et
beløb svarende til den danske skat, der falder på den
cypriotiske indkomst.
Lovforslaget skønnes at medføre administrative
merudgifter i størrelsesordenen 500.000 kr. til
systemtilretning. Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
konsekvenser. Lovforslagets økonomiske konsekvenser for det
offentlige og for erhvervslivet skønnes at være
begrænsede.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.