Skriftlig fremsættelse (3. februar
2011)
Undervisningsministeren (Tina Nedergaard) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
AVU-loven, lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne. (Ophævelse af
revisionsbestemmelser vedrørende individuel
kompetencevurdering)
(Lovforslag nr. L 129).
Med lovforslaget foreslås at ophæve bestemmelserne
i § 35 i avu-loven, § 38 i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og § 34 a i lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne om lovrevision af de
respektive loves bestemmelser om individuel
kompetencevurdering.
Lov nr. 556 af 6. juni 2007 om ændring af forskellige
love på Undervisningsministeriets område
indførte på voksen- og efteruddannelsesområdet
adgang til anerkendelse af realkompetence, hvor der dengang ikke
allerede var mulighed herfor, og på områder, hvor
muligheden for anerkendelse af realkompetence allerede fandtes,
blev muligheden udbygget.
Ved lovændringerne blev avu-loven, lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og lov om erhvervsrettet
grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne udbygget med bestemmelser
vedrørende individuel kompetencevurdering, og der blev i
hver af de tre love indsat en bestemmelse om, at bestemmelserne om
individuel kompetencevurdering skal tages op til revision i
folketingsåret 2010-11.
I forbindelse med lovovervågningen har
Undervisningsministeriet undersøgt, om de nye ordninger har
den tilsigtede virkning og kvalitet. I den forbindelse har Danmarks
Evalueringsinstitut (EVA) efter ministeriets anmodning foretaget en
undersøgelse, som blev afsluttet i maj 2010.
Hovedkonklusionerne i undersøgelsen er, at udbredelsen af
realkompetencevurderinger er stigende, og at stigningen har
været størst inden for de erhvervsrettede uddannelser.
Undersøgelsen viser dog også, at udbredelsen af
RKV på mange institutioner stadig er meget
begrænset, og undersøgelsen peger på en
række barrierer for udbredelsen af RKV, herunder et
begrænset kendskab hos befolkningen. Undervisningsministeriet
sendte den 14. juni 2010 EVA's undersøgelse i høring
hos relevante myndigheder og organisationer m.v.
Med dette lovforslag foreslås en ophævelse af
revisionsbestemmelserne, idet Undervisningsministeriet efter en
samlet vurdering af lovovervågningen finder, at der ikke er
grundlag for at foretage indholdsmæssige ændringer i
lovene på nuværende tidspunkt. De gældende regler
om individuel kompetencevurdering bevares således
uændrede. Undervisningsministeriet vil i løbet af 2011
iværksætte initiativer for at støtte en bredere
implementering af ordningerne om realkompetence på
uddannelsesinstitutionerne.
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
offentliggørelse i Lovtidende.
Idet jeg henviser til lovforslaget med tilhørende
bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det
høje Ting.