Fremsat den 3. februar 2011 af
miljøministeren (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
planlægning
(Revision af detailhandelsbestemmelser,
lokal fleksibilitet i kystnærhedszonen og landzone for
kommuner i yderområder og ikke-brofaste øer m.v.)
§ 1
I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 937 af 24. september 2009, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1271 af 16. december 2009,
§ 19 i lov nr. 1505 af 27. december 2009 og § 4
i lov nr. 484 af 11. maj 2010, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 5 m, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 5 q, stk. 2« til:
»§ 5 q, stk. 2 og 3«.
2. § 5 p, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. I et
eksisterende aflastningsområde må bruttoetagearealet
til butiksformål ikke udvides.«
3. I
§ 5 q, stk. 1,
ændres »stk. 2« til: »stk. 2 og
3«.
4. § 5 q, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. I
bymidter og i aflastningsområder i byer med mere end 40.000
indbyggere kan kommunalbestyrelsen i forbindelse med, at der hvert
fjerde år udarbejdes en strategi for
kommuneplanlægningen, jf. § 23 a, stk. 1, 1.
pkt., træffe beslutning om at revidere kommuneplanen med
henblik på at fastsætte butiksstørrelser for
højst tre nye udvalgsvarebutikker på mere end 2.000 m2
bruttoetageareal i hver by, i hovedstadsområdet dog i hvert
område, der er udpeget i et landsplandirektiv, jf.
§ 5 m, stk. 4.«
5. I
§ 5 q indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. I
bymidter i byer med mere end 40.000 indbyggere og
Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med, at der hvert fjerde
år udarbejdes en strategi for kommuneplanlægningen, jf.
§ 23 a, stk. 1, 1. pkt., træffe beslutning om
at revidere kommuneplanen med henblik på at fastsætte
butiksstørrelse for én ny udvalgsvarebutik på
mere end 2.000 m2 bruttoetageareal, og som placeres i bymidten i en
af kommunens byer med over 3.000 indbyggere.«
Stk. 3-5 bliver herefter
stk. 4-6.
6. § 5 r, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Lovligt bestående butikker kan uanset §§ 5 m-5
q og § 5 r, stk. 1, indgå i ny
planlægning. I bymidter kan en ny lokalplan give mulighed
for, at lovligt eksisterende butikker kan ombygges eller nedrives
og genopføres, herunder ved omplacering inden for
lokalplanens område, når hverken antallet af butikker
med større butiksareal end fastsat i stk. 1 eller
butiksstørrelsen for den enkelte butik derved
forøges.«
7.
Efter § 5 t indsættes som nyt kapitel:
»Kapitel 2 e
Planlægning og
landzoneadministration for kommuner i yderområder og
ikke-brofaste øer
§ 5
u. Kommunalbestyrelsen skal for kommuner og øer
opført i bilag 2 meddele tilladelse efter § 35 til
opførelse af nye helårsboliger i umiddelbar
tilknytning til landsbyer, medmindre væsentlige hensyn til
landskab, natur, miljø, planlægning eller naboer
afgørende taler imod.
Stk. 2.
Helårsboliger opført i medfør af stk. 1
kan ikke overgå til anvendelse som fritidsboliger efter
§ 36, stk. 1, nr. 10.
§ 5
v. Miljøministeren kan efter ansøgning fra
kommunalbestyrelsen meddele tilladelse til en planlægning i
en kommune eller på en ø, der er opført i bilag
2, selvom betingelsen i § 5 b, stk. 1, nr. 1, ikke
er opfyldt, medmindre væsentlige naturbeskyttelses- og
landskabelige interesser tilsidesættes.
Stk. 2.
Miljøministeren kan ved tilladelse efter stk. 1 kan
fravige den regionale udviklingsplan. Miljøministeren
foretager en høring af regionen, inden der gives tilladelse
til fravigelsen.
Stk. 3.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om
ansøgning og meddelelse af tilladelse.«
8. I
§ 11 b, stk. 1, nr. 7,
ændres »§ 5 q, stk. 2« til
»§ 5 q, stk. 2 og 3«
9. I
§ 11 e, stk. 5,
ændres »§ 5 q, stk. 2« til
»§ 5 q, stk. 2 og 3«
10. I
§ 15 indsættes som
stk. 10:
»Stk. 10.
Fællesanlæg, som nævnt i stk. 2, nr. 11 og
13, omfatter ikke fællesantenneanlæg til modtagelse og
distribution af TV- og radiosignaler.«
11.
Efter § 35 indsættes:
Ȥ 35
a. Kommunalbestyrelsen skal i kommuner uden for
hovedstadsområdet, jf. § 5 h, samt i Stevns Kommune
meddele tilladelse efter § 35 til udvidelse af mindre
erhvervsvirksomheder, som er etableret i en tidligere
landbrugsbygning, medmindre væsentlige hensyn til landskab,
natur, miljø, planlægning eller naboer
afgørende taler imod.«
12.
Efter bilag 1 indsættes bilag 2:
»Bilag 2
Kommuner beliggende i
yderområder og ikke-brofaste øer omfattet af lovens
kapitel 2 e:
Kommuner:
Assens
Bornholm
Brønderslev
Faaborg-Midtfyn
Fanø
Guldborgsund
Jammerbugt
Kalundborg
Langeland
Lemvig
Lolland
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Norddjurs
Nordfyn
Odsherred
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Samsø
Stevns
Syddjurs
Thisted
Tønder
Varde
Vejen
Vesthimmerland
Vordingborg
Ærø
Ikke-brofaste
øer:
Aarø
Agersø
Barsø
Drejø
Egholm
Endelave
Fur
Hjarnø
Hjortø
Mandø
Omø
Orø
Skarø
Tunø
Venø«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. september
2011.
Stk. 2. For
kommuner, der endnu ikke ved denne lovs ikrafttræden har
indarbejdet de regionplanretningslinjer for
aflastningsområder, som var gældende den 1. januar
1997, i deres kommuneplaner, opretholdes regionplanretningslinjerne
i overensstemmelse med § 4, stk. 1 i lov nr. 535 af
6. juni 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Indholdsfortegnelse | | Almindelige
bemærkninger | | 1. | Indledning og
baggrunden for lovforslaget | 2. | Lovforslagets
hovedindhold | | 2.1. | Særligt om
lovforslagets bilag 2 og afgrænsningen heraf | | 2.2. | Fravigelse af
planloven efter gældende ret | | 2.3. | Udvidelse af adgangen
til at meddele tilladelse til opførelse af boliger i
yderområderne | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Forslagets
indhold | | 2.4. | Planlægning i
kystnærhedszonen beliggende i yderområderne på
baggrund af en plantilladelse fra
miljøministeren | | | 2.4.1. | Gældende
ret | | | 2.4.2. | Forslagets
indhold | | 2.5. | Tilladelse til at
udvide erhverv etableret i tidligere landbrugsbygninger i kommuner
uden for hovedstadsområdet | | | 2.5.1. | Gældende
ret | | | 2.5.2. | Forslagets
indhold | | | 2.6.1. | Gældende
ret | | | 2.6.2. | Forslagets
indhold | | 2.7. | Ophævelse af
kravet i § 5 p, stk. 3, om at
regionplanretningslinjer vedrørende detailhandel skal
respekteres | | | 2.7.1. | Gældende
ret | | 2.8. | Ophævelse af
mulighed for medlemspligt i
fællesantenneforeninger | | | 2.8.1. | Gældende
ret | | | 2.8.2. | Forslagets
indhold | | 2.9. | Overgangsbestemmelse
for regionplanretningslinjer om
aflastningsområder | | | 2.9.1. | Gældende
ret | | | 2.9.2. | Forslagets
indhold | 3. | De økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Staten | 4. | De økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | De administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | De
miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema | | Bemærkninger
til de enkelte bestemmelser |
|
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrunden for
lovforslaget
Regeringen ønsker, at det reelt skal
være nemmere at bosætte sig i kommuner, som ligger uden
for de store byområder og at drive virksomhed samtidig med,
at natur, miljø og det danske landskab fortsat bevares og
beskyttes. Regeringens initiativ har afgørende betydning for
yderområdernes muligheder for at udvikle et stærkt
lokalt erhvervsliv og attraktive bosætningsmuligheder
på et lokalt bæredygtigt grundlag.
I efteråret 2009 gennemførte By- og
Landskabsstyrelsen en interview-runde med 16 kommuner med henblik
på at få et indblik i de udfordringer, som
yderområderne står overfor. Samtidig havde kommunerne
også mulighed for at fremføre deres bud på
hvilke redskaber, der skulle til for at imødegå
udfordringerne.
Regeringen udsendte »Danmark i balance i en
global verden« den 3. september 2010. Der er tale om et
initiativ, der skal sikre bedre muligheder for lokal udvikling af
Danmarks yderområder. Initiativet berører mange
forskellige lovområder, men særlig centralt står
planloven, da den ofte opleves som en barriere for lokal udvikling
i yderområderne.
Som grundlag for regeringens initiativ
»Danmark i balance i en global verden« er der udpeget
29 kommuner, beliggende i yderområderne. Det er med henblik
på at gøre planloven mere fleksibel for disse
kommuner, at regeringen fremsætter dette forslag. Regeringen
ønsker at følge udviklingen tæt på dette
område og vil derfor evaluere forslagets kapitel 2 e i
folketingsåret 2013-2014.
Med udgangspunkt i regeringens initiativ blev der
udsendt et udkast til lovforslag i høring i perioden 15.
oktober til og med den 7. november 2010. Lovforslaget er
efterfølgende revideret på baggrund af de indkomne
høringssvar, herunder det forhold, at regeringen samtidig
har nedsat Detailhandelsforum under Økonomi- og
Erhvervsministeriet, som har formål bl.a. at kortlægge
de generelle rammer for drift af små butikker. Dette forum
skal senest 1. september 2011 fremkomme med en samlet analyse og
forslag til konkrete initiativer til styrkelse af detailhandelen i
mindre butikker.
2. Lovforslagets
hovedindhold
Lovforslaget omhandler fem forslag, hvoraf to af
forslagene tager sigte på at løse de særlige
udfordringer, som yderområderne står overfor.
Regeringen foreslår for det
første, at det i yderområderne skal være
lettere at opnå tilladelse til opførelse af nye
boliger i landzone, og for det andet at
reglerne for planlægning i kystnærhedszonen skal
være lempeligere i yderområderne. For det tredje skal det også være
lettere at opnå tilladelse til udvidelse af erhverv i
tidligere landbrugsbygninger i yderområderne og kommuner uden
for hovedstadsområdet.
For det fjerde
foreslås der ændringer i de generelle
detailhandelsbestemmelser. Det foreslås, at det for alle
kommuner bliver muligt hvert 4. år at planlægge for
én stor udvalgsvarebutik over 2.000 m2 bruttoetageareal i bymidten i
én af kommunens byer med over 3.000 indbyggere. Forslaget
omfatter ikke hovedstadsområdet. Det foreslås
også som en forenkling, at alle kommuner med byer over 40.000
indbyggere får mulighed for at vælge, om de tilladte
store udvalgsvarebutikker skal placeres i bymidten eller i et
eksisterende aflastningsområde (bestemmelsen gælder i
dag for de 5 største byer). Derudover foreslås det, at
det bliver muligt at planlægge for at retablere og omplacere
eksisterende, lovligt bestående butikker inden for bymidten,
når det er nødvendigt af hensyn til byomdannelse og
fornyelse. Inden for kapitlet om detailhandel foretages der endelig
en konsekvensændring af kommunalreformen i 2005 samt
gennemførelsen af den første kommuneplanproces 2009,
således at henvisningen til regionplanretningslinjerne i
§ 5 p, stk. 3, ophæves. Hertil foreslås
der tilknyttet en overgangsbestemmelse for de kommuner, der endnu
ikke har vedtaget en kommuneplan efter kommunalreformen.
Endelig foreslås det for det femte, at det fremover ikke skal
være muligt at fastsætte tilslutningspligt til
fællesantenneanlæg i en lokalplan. Forslaget er en
delvis udmøntning af den mediepolitiske aftale af 26. maj
2010 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance.
2.1. Særligt om
lovforslagets bilag 2 og afgrænsningen heraf
I lovforslaget anvendes den afgrænsning af
yderområder, som regeringsinitiativet »Danmark i
balance i en global verden« har lagt til grund. Det
medfører, at der i et bilag til lovforslaget er udarbejdet
en udtømmende liste over dels de kommuner, som henregnes til
yderområder, dels de ikke-brofaste øer
tilhørende kommuner, som ikke er beliggende i
yderområder.
Med inddragelsen af ikke-brofaste øer
betyder det, at de kommuner, som ikke er beliggende i et
yderområde, men som har en ikke-brofast ø optaget
på listen, vil have de samme muligheder efter lovforslagets
§§ 5 u-v, for så vidt angår den eller de
pågældende øer, som de kommuner, hvor det
samlede areal er beliggende i et yderområde.
Dette medfører, at når der under de
respektive afsnit i de almindelige og specielle bemærkninger
vedrørende yderområder henvises til kommunen, vil det
omfatte såvel en kommune beliggende i et yderområde som
en kommune beliggende i et ikke-yderområde men med en
ikke-brofast ø, som er optaget på lovforslagets bilag
2.
Da forslagets bilag 2 er en gengivelse af
regeringsinitiativets afgrænsning af yderområder,
foreslås det, at der ikke gives mulighed for at foretage
ændringer af bilag 2 i form af at blive optaget på
eller at udgå af forslagets bilag 2. Da regeringen imidlertid
ønsker at følge udviklingen tæt på dette
område og derfor vil evaluere forslagets kapitel 2 e i
folketingsåret 2013-2014, vil kriterierne for
afgrænsningen af yderområderne også være en
del heraf.
2.2. Fravigelse af planloven
efter gældende ret
Efter planlovens formålsbestemmelse
§ 1, stk. 1, skal loven sikre, at den sammenfattende
planlægning forener de samfundsmæssige interesser i
arealanvendelsen og medvirker til at værne om landets natur
og miljø, så samfundsudviklingen kan ske på et
bæredygtigt grundlag i respekt for menneskets
livsvilkår og for bevarelsen af dyre- og plantelivet.
Efter formålsbestemmelsens § 1,
stk. 2, tilsigter loven navnlig, at der ud fra en
planmæssig og samfundsøkonomisk helhedsvurdering sker
en hensigtsmæssig udvikling i hele landet og i de enkelte
regioner og kommuner, at der skabes og bevares værdifulde
bebyggelser, bymiljøer og landskaber, samt at de åbne
kyster fortsat skal udgøre en væsentlig natur- og
landskabsressource.
Det er således en del af planlovens
formål, at der kan foretages en differentiering med henblik
på at skabe en hensigtsmæssig udvikling i de enkelte
kommuner, når væsentlige natur- og landskabsinteresser
beskyttes, og der tages særligt hensyn til bevarelsen af
landets åbne kyster. En hensigtsmæssig udvikling i de
enkelte kommuner vil bidrage til at forene de samfundsmæssige
interesser i arealanvendelsen i hele landet.
Det betyder samtidig, at der ikke kan foretages
en fravigelse af den beskyttelse, som strandbeskyttelseslinjen og
klitfredede arealer er underlagt i medfør af
naturbeskyttelseslovens regler. Der er således ikke med dette
forslag åbnet op for en lempelse af den restriktive praksis
på dette område.
2.3. Udvidelse af adgangen til
at meddele tilladelse til opførelse af boliger i
yderområderne
2.3.1. Gældende ret
For opførelse af nye boliger i landzonen
gælder, at der kræves tilladelse efter § 35,
stk. 1. Planlovens §§ 36 og 37 indeholder dog
enkelte undtagelser for etablering af boliger på
landbrugsejendomme og i overflødiggjorte landbrugsbygninger.
Som hovedregel gælder, at enligt beliggende enfamiliehuse
ikke tillades opført i det åbne land. Mulighederne for
byggeri ved landsbyer i landzone skal angives ved entydigt at
afgrænse landsbyerne på kort og fastsætte
bestemmelser for byggeri mv. i kommuneplanens rammer for
lokalplanlægning, jf. § 11 b, stk. 1.
Det bemærkes, at varetagelse af de
jordbrugsmæssige interesser under kommune- og
lokalplanlægningen er ændret, idet de tidligere
gældende bestemmelser om jordbrugsparceller er ophævet,
og det har derfor ikke indflydelse på forståelse af
boliger i tilknytning til landsbyer. Dette fremgår af
Fødevareministeriets cirkulære nr. 9174 af 19. april
2010.
2.3.2. Forslagets indhold
Efter lovforslagets § 5 u skal
kommunalbestyrelsen i kommuner i yderområder give
landzonetilladelse til etablering af helårsboliger i
umiddelbar tilknytning til eksisterende landsbyer eller anden
tilsvarende bebyggelse, der tilgodeser princippet om
sammenhængende bebyggelse, medmindre væsentlige hensyn
til landskab, natur, miljø, planlægning eller naboer
afgørende taler imod. Det betyder, at kommunerne vil
få en administrativ lettelse i forhold til, at der er tale om
en umiddelbar ret for borgeren/virksomheden, men
kommunalbestyrelsen vil i det konkrete tilfælde have mulighed
for at sige nej, når væsentlige hensyn taler imod. Ved
større projekter vil kommunalbestyrelsen have muligheden for
at udarbejde en landzonelokalplan med bonusvirkning i de
tilfælde, hvor det konkrete projekt udløser
lokalplanpligt. I sådanne tilfælde vil lokalplanen
være båret af de samme hensyn som en
enkeltstående landzonetilladelse efter forslagets
§ 5 u.
Forslaget ændrer ikke ved
kommunalbestyrelsens pligt til at udarbejde planforslag,
høring af offentligheden m.v., eller på adgangen til
at gøre indsigelser efter planlovens §§ 29-29
c. Forslaget ændrer heller ikke på klageadgangen til
Naturklagenævnet efter § 58, stk. 1. Der
henvises til de specielle bemærkninger for de forventninger,
der er til Naturklagenævnets prøvelse af
landzonetilladelser i den forbindelse. Derudover forudsættes
planlovens generelle planlægningsmæssige
foranstaltninger opretholdt, herunder muligheden for at
nedlægge et § 14-forbud mod etablering af forhold,
som kan hindres ved en lokalplan. Det forudsættes, at
boligerne opføres som og forbliver helårsboliger.
Derfor undtages opførelsen af boliger efter § 5 u,
stk. 1, fra adgangen til at konvertere helårsboliger til
fritidsboliger efter § 36, stk. 1, nr. 10. Det
forudsætter, at kommunerne i landzonetilladelsen/en
landzonelokalplan skriver, at boligerne er tilladt efter
§ 5 u.
2.4. Planlægning i
kystnærhedszonen beliggende i yderområderne på
baggrund af en plantilladelse fra miljøministeren
2.4.1. Gældende ret
Planloven tilsigter særligt bl.a., at de
åbne kyster fortsat skal udgøre en væsentlig
natur- og landskabsressource, jf. § 1, stk. 2, nr.
3. Efter planlovens kapitel 2 a skal kyster derfor generelt
friholdes for bebyggelse og anlæg, som ikke er
afhængige af kystnærhed. For at opnå dette er der
i loven fastlagt en kystnærhedszone, hvori der stilles
særlige krav til planlægningen. Kystnærhedszonens
udstrækning fremgår af kortbilag til loven og omfatter
landzone og sommerhusområder, men ikke byzonerne.
De særlige krav til planlægningen
fremgår af lovens § 5 b, stk. 1, nr. 1, og
omfatter et krav om en særlig planlægningsmæssig
eller funktionel begrundelse for placering af et anlæg eller
ny byzone i kystnærhedszonen. For de kystnære dele af
byzonerne, som ligger ud til kysterne eller som indgår i et
samspil med kystlandskabet, gælder andre særlige krav
til planlægningen. Her skal kommunalbestyrelsen vurdere de
fremtidige bebyggelsesforhold og herunder bygningshøjder med
henblik på, at ny bebyggelse indpasses i den
kystlandskabelige helhed. Desuden skal der tages hensyn til
bevaringsværdige helheder i bystrukturen, til naturinteresser
på de omgivende arealer og til nødvendige
infrastrukturanlæg herunder havne.
Ved revision af kommuneplanen skal der foretages
de nødvendige ændringer af den hidtidige plan i
overensstemmelse med de særlige krav til planlægningen
i såvel kystnærhedszonen som i de kystnære dele
af byzonen, ligesom kommunalbestyrelsen er pålagt i begge
zoner at ophæve uudnyttede arealreservationer, som ikke er
aktuelle.
Der er således stillet krav om en
særlig grundig planlægning i såvel
kystnærhedszonen som i de kystnære dele af byzonen.
2.4.2. Forslagets indhold
Sammenlignet med kommuner, der ikke er beliggende
i yderområder, vil kommuner i yderområder ofte have en
større andel af kystnærhedszone.
Kystnærhedszonen udgør derfor som udgangspunkt en
forholdsmæssig større andel af kommunens mulige
planlægningsareal, end hvad der gælder for de
øvrige kommuner. Samtidig udgør
kystnærhedszonen en meget attraktiv landskabsressource til
brug for rekreative formål samt beboelse med
herlighedsværdi. Planlægning i kystnærhedszonen
er derfor en balancegang mellem benyttelse og beskyttelse, hvor
hensynet til kystnærhedszonen som en væsentlig natur-
og landskabsressource, jf. § 1, stk. 1, nr. 3,
fortsat skal beskyttes.
Når der i lovforslaget foreslås en
lempelse i forhold til kommunalbestyrelsens adgang til at
planlægge, vil hensynet til beskyttelsen af denne zone
tilsige, at der stilles særlige vilkår som betingelse
for den foreslåede lempelse. Det foreslås på den
baggrund, at miljøministeren efter ansøgning fra
kommunalbestyrelsen i en kommune kan meddele tilladelse til en
planlægning, der fraviger § 5 b, stk. 1, nr.
1. Det forhold, som kan fraviges, er betingelsen om, at et
udlæg af arealer til ny kystnær byzone og
planlægning for anlæg i landzone skal være
ledsaget af en særlig planlægningsmæssig eller
funktionel begrundelse. Efter den foreslåede bestemmelse
§ 5 v vil der alene kunne kræves en
planlægningsmæssig begrundelse herfor. Samtidig
kræves det, at kommunen kan godtgøre det
ønskede projekts bidrag til en lokaløkonomisk positiv
udvikling.
En tilladelse fra miljøministeren til at
fravige § 5 b, stk. 1, nr. 1, er en konkret
plantilladelse, der ikke kan påklages. Ved udstedelsen af
sådan tilladelse kan det medføre, at den
efterfølgende planlægning, som kommunalbestyrelsen
udarbejder inden for rammerne af tilladelsen, vil være i
konflikt med den gældende regionale udviklingsplan. Derfor er
der indsat en hjemmel for miljøministeren til at fravige den
regionale udviklingsplan i det omfang, at den ønskede
planlægning vil være i strid hermed. Forud for dette
skal ministeren foretage en høring af regionen.
En plantilladelse, som den foreslåede, skal
ikke miljøvurderes efter lov om miljøvurdering af
planer og programmer, da der ikke er tale om en plan eller et
program.
Derudover indeholder den foreslåede
bestemmelse § 5 v, stk. 3, hjemmel til i
bekendtgørelsesform at fastsætte de nærmere
betingelser for indholdet af kommunalbestyrelsens ansøgning,
formen, processen og meddelelse af tilladelse/afslag.
Endelig skal det bemærkes, at forslaget
ikke ændrer ved kommunalbestyrelsens pligt til at udarbejde
planforslag, høring af offentligheden m.v., ligesom der
fortsat kan gøres indsigelse efter planlovens
§§ 29-29 c. Kommunalbestyrelsens
planlægningsmæssige beslutninger vil være
underlagt Naturklagenævnets prøvelse efter
§ 58, stk. 1. Der henvises til de specielle
bemærkninger for de forventninger, der er til
Naturklagenævnets prøvelse af kommunalbestyrelsens
planlægningsmæssige begrundelse i den forbindelse.
2.5. Tilladelse til at udvide
erhverv etableret i tidligere landbrugsbygninger i kommuner uden
for hovedstadsområdet
2.5.1. Gældende ret
I overflødiggjorte landbrugsbygninger kan
virksomheder efter gældende ret frit etablere sig efter
§ 37, når der er tale om en
håndværksvirksomhed, industrivirksomhed, mindre butik
(op til 250 m2),
lagerformål, og kontorformål. Derudover kan der ske
uvæsentlige udvidelser af disse virksomheder uden
landzonetilladelse efter § 35. Undtaget for
landzonetilladelse er ligeledes udvidelse af mindre virksomheder i
det åbne land med op til 500 m2 samt udvidelse af mindre butikker med
op til 250 m2. Efter de
gældende regler kræver det derfor tilladelse efter
§ 35, stk.1, hvis en mindre erhvervsvirksomhed, som
lovligt er etableret i en tidligere landbrugsbygning, ønsker
at udvide med mere end 500 m2. Ved
en mindre erhvervsvirksomhed forstås en virksomhed, som
før og efter udvidelsen ikke må have mere end 5
ansatte.
2.5.2. Forslagets indhold
Efter lovforslagets § 35 a skal
kommunalbestyrelsen i kommuner uden for hovedstadsområdet
give landzonetilladelse til udvidelse af erhverv etableret i
tidligere landbrugsbygninger. Det betyder, at kommunerne vil
få en administrativ lettelse, da der er tale om en umiddelbar
ret for borgeren/virksomheden, men kommunalbestyrelsen vil i det
konkrete tilfælde have mulighed for at sige nej, når
væsentlige hensyn taler imod. Ved større projekter vil
kommunalbestyrelsen have muligheden for at udarbejde en
landzonelokalplan med bonusvirkning i de tilfælde, hvor det
konkrete projekt udløser lokalplanpligt. I sådanne
tilfælde vil lokalplanen være båret af de samme
hensyn som en enkeltstående landzonetilladelse efter
forslagets § 35 a.
Efter den foreslåede bestemmelse vil
kommunalbestyrelsen imidlertid også have mulighed for at sige
nej til at udarbejde en lokalplan for et givent projekt med
henvisning til, at den til eksempel for virksomhedens drift
nødvendige infrastruktur vil påvirke omgivelserne i en
sådan grad, at virksomheden vil være nødt til at
blive placeret i et eksisterende erhvervsområde.
Forslaget ændrer ikke ved
kommunalbestyrelsens pligt til at udarbejde planforslag,
høring af offentligheden m.v., eller på adgangen til
at gøre indsigelser efter planlovens §§ 29-29
c. Forslaget ændrer heller ikke på klageadgangen til
Naturklagenævnet efter § 58, stk. 1. Der
henvises til de specielle bemærkninger for de forventninger,
der er til Naturklagenævnets prøvelse af
landzonetilladelser i den forbindelse. Derudover forudsættes
planlovens generelle planlægningsmæssige
foranstaltninger opretholdt, herunder muligheden for at
nedlægge et § 14-forbud mod etablering af forhold,
som kan hindres ved en lokalplan.
Efter § 35 a, stk. 2,
foreslås det, at Stevns Kommune omtales særskilt.
Baggrunden for specifikt at omtale Stevns Kommune er, at Stevns
Kommune efter regeringens udspil om »Danmark i balance i en
global verden« er at betragte som en kommune beliggende i et
yderområde, og det er ønsket, at kommuner beliggende i
yderområder og alle andre kommuner, bortset fra dem
beliggende i hovedstadsområdet, skal være omfattet af
forslagets § 35 a, stk. 1.
2.6. Ændring af
detailhandelsbestemmelserne til gavn for alle kommuner
2.6.1. Gældende ret
Planlovens regler om detailhandel blev sidst
ændret ved lov nr. 535 af 6. juni 2007 med udgangspunkt i
betænkningen fra udvalget for planlægning og
detailhandel (2006), der var udtryk for et serviceeftersyn af de
dagældende regler.
Formålet med lovændringen i 2007 var
at skabe større klarhed over indholdet af reglerne,
større frihed for kommunerne til at planlægge inden
for lovens rammer og samtidig give så vide rammer, at
virksomhederne bl.a. kunne fortsætte deres udvikling af nye
butikskoncepter.
a) I dag kan
kommunalbestyrelsen hvert fjerde år planlægge for tre
nye store udvalgsvarebutikker over 2.000 m2 i bymidterne i byer med mere end
40.000 indbyggere og i aflastningsområder i
hovedstadsområdet, Århus, Odense, Aalborg og Esbjerg,
hvor byen i sig selv udgør et væsentligt opland. Det
fremgår af lovbemærkningerne, at reglerne blev udformet
for at imødekomme et politisk ønske om at opnå
en større geografisk spredning af mulighederne for at kunne
etablere meget store udvalgsvarebutikker.
b) Bestemmelsen i
§ 5, stk. 2, er en ordensbestemmelse, som skal
sikre, at der i planlægningen kan tages højde for
lovligt bestående butikker, som er etableret før, der
blev indført begrænsninger i butikkerne
bruttoetageareal. Kommunerne kan ved en lokalplan i dag indarbejde
den lovligt bestående butik, således at den fremover
kan anvendes i overensstemmelse med lokalplanens bestemmelser. Der
er imidlertid i dag ikke mulighed for at omplacere lovligt
bestående butikker efter § 5 r, stk. 2.
2.6.2. Forslagets indhold
Efter lovændringen i 2007 har der vist sig
en række af uhensigtsmæssigheder for kommuner, hvor
ingen byer har over 40.000 indbyggere. Der ønskes samtidig
mere fleksibilitet i detailhandelsplanlægningen. Derfor
foreslår regeringen en justering af planlovens
detailhandelsbestemmelser, som giver større fleksibilitet og
flere muligheder i kommunernes planlægning.
Lovforslaget fastholder planlovens
nuværende formålsbestemmelser for planlægning af
detailhandel, herunder at sikre, at arealer til butiksformål
udlægges, hvor der er god tilgængelighed for alle
trafikarter, herunder især den gående, cyklende og
kollektive trafik.
a) Forslaget
indebærer en udvidelse og forenkling af reglerne om
planlægning for store udvalgsvarebutikker på over 2.000
m2.
For det første
bliver det med forslagets § 5 q, stk. 3, muligt for
kommunalbestyrelsen at planlægge for én stor
udvalgsvarebutik i bymidten i en by over 3.000 indbyggere. For det andet får alle byer med et
indbyggertal over 40.000 uden for hovedstadsområdet de
muligheder, der i dag kun gælder for de fem største
byer i landet. Det foreslås således, at kommunerne kan
planlægge for tre nye store udvalgsvarebutikker i alle byer
med over 40.000 indbyggere i bymidter og i eksisterende
aflastningsområder. Ud over de aflastningsområder i
landets fem største byer, hvor det i dag er muligt at
placere store udvalgsvarebutikker, giver forslaget nu mulighed for
at planlægge for store butikker i aflastningsområderne
i Randers, Herning, Kolding, Vejle og Næstved. Forslaget
ændrer ikke de særlige bestemmelser for
hovedstadsområdet og Århus, jf. § 5 m,
stk. 4 og 5.
b) Muligheden for
at fastholde lovligt bestående, store butikker kan medvirke
til en uhensigtsmæssig fastlåsning af udviklingen i
bymidter, hvor der ellers er brug for at planlægge for
omdannelse fornyelse, og udvikling. For at sikre, at et varieret
butiksudbud fortsat kan udvikles i bymidter foreslås det, at
der på grundlag af en frivillig aftale mellem grundejeren og
kommunalbestyrelsen kan planlægges for retablering og
omplacering af lovligt eksisterende butikker inden for en bymidte,
når det er nødvendigt af hensyn til mulighederne for
at realisere en ny planlægning i forbindelse med
byomdannelse.
2.7. Ophævelse af kravet
i § 5 p, stk. 3, om at regionplanretningslinjer
vedrørende detailhandel skal respekteres
2.7.1. Gældende ret
Hovedreglen er, at der ikke kan udlægges
nye aflastningsområder, og at eksisterende
aflastningsområder ikke kan udvides i forhold til de
regionplanretningslinjer, der var gældende den 1. januar 2007
(§ 5 p, stk. 3). Undtaget herfra er
aflastningsområderne i hovedstadsområdet (§ 5
m, stk. 4) samt Århus, hvor miljøministeren
fastsætter beliggenheden af aflastningsområder, hvor
der kan placeres udvalgsvarebutikker over 2.000 m2 (§ 5 m, stk. 5).
Derudover er det muligt at udvide de eksisterende
aflastningsområder i Ålborg, Odense og Esbjerg, hvor en
placering af store udvalgsvarebutikker over 2.000 m2 i bymidten ikke er mulig
(§ 5 p, stk. 4). Når alle kommunalbestyrelser
har gennemført en revision af kommuneplan 2009 i
overensstemmelse med loven, er de regionplanretningslinjer for
aflastningsområder, der var gældende den 1. januar
2007, indarbejdet i de nugældende kommuneplaner.
2.7.2. Forslagets indhold
Da det ikke længere er nødvendigt at
henvise til regionplanretningslinjerne, foreslås det at
ophæve henvisningen hertil i lovens § 5 p,
stk. 3. Med henblik på at sikre ensartede regler for
implementering af regionplanretningslinjerne i
kommuneplanlægningen har det vist sig nødvendigt med
en overgangsbestemmelse, hvilket fremgår af lovforslagets
§ 2, stk. 2.
2.8. Ophævelse af
mulighed for medlemspligt i fællesantenneforeninger
2.8.1. Gældende ret
Som et emne, der kan reguleres ved en lokalplan,
kan der i en lokalplan fastsættes krav om tilslutning til
fællesantenneanlæg, jf. § 15, stk. 2,
nr. 11, som betingelse for ibrugtagen af ny bebyggelse og ved
ibrugtagning af en ny tilbygning til en eksisterende
bebyggelse.
Efter § 15, stk. 2, nr. 13, kan
der i en lokalplan ligeledes stilles krav om oprettelse af en
grundejerforening for nye haveområder, erhvervsområder,
områder med fritidsbebyggelse eller
byomdannelsesområder. Grundejerforeningen kan forestå
etablering, drift og vedligeholdelse af bl.a.
fællesantenneanlæg.
2.8.2. Forslagets indhold
I den mediepolitiske aftale af 26. maj 2010
mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance
fremgår det bl.a., at man ønsker at fremme det frie
valg af leverandører af tv-programmer ved, at det fremover
ikke skal være muligt at fastsætte tilslutningspligt
til fællesantenneanlæg og medlemspligt af en
fællesantenneforening i en lokalplan. Hertil kommer, at det
som udgangspunkt også skal gøres muligt for den
enkelte husstand at frigøre sig fra de gældende krav
om tilslutningspligt, idet det dog gennem etablering af
overgangsordninger mv. skal sikres, at de eksisterende
fællesantenneanlæg ikke kommer i økonomisk
klemme som følge heraf.
Med forslaget til ny § 15,
stk. 10, imødekommes aftalen for så vidt, at det
ikke af kommunerne fremover i lokalplaner kan pålægges
tilslutningspligt til samt medlemspligt af
fællesantenneanlæg. Lovforslaget tager ikke stilling
til spørgsmålet om frigørelse fra eksisterende
bestemmelser i lokalplaner om tilslutningspligt til og medlemspligt
af fællesantenneanlæg. Dette spørgsmål vil
blive vurderet senere i sammenhæng med den øvrige
regulering på området.
2.9. Overgangsbestemmelse for
regionplanretningslinjer om
aflastningsområder
2.9.1. Gældende ret
Som led i revisionen af
detailhandelsbestemmelserne i 2007 blev der ved lov nr. 535 af 6.
juni 2007 fastsat en overgangsbestemmelse, hvori
regionplanretningslinjerne, som var gældende pr. 1. januar
2007, for bl.a. aflastningsområder forblev gældende
frem til, at der blev udarbejdet kommuneplanretningslinjer for den
samlede detailhandelsstruktur.
2.9.2. Forslagets indhold
Bestemmelsen har vist sig nødvendig for at
sikre, at overgangen fra regionplanerne og implementeringen af
disses retningslinjer sker i førstkommende
kommuneplanrevision i overensstemmelse med de ændringer, som
kommunalreformen medførte.
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
3.1. Staten
Lovændringerne, der gælder for
kommuner i yderområderne, har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, for så vidt
angår ændringerne, der vedrører
landzonesagsbehandlingen. Det samme antages for
landzonesagsbehandlingen vedrørende udvidelse af
eksisterende erhvervsvirksomheder i landzone. Eventuelle
merudgifter til meddelelse af plantilladelser inden for
kystnærhedszonen afholdes inden for Miljøministeriets
ramme.
Med hensyn til ændringerne i
detailhandelsreglerne for alle landets kommuner, vurderes de til
ikke at have administrative og økonomiske konsekvenser for
staten.
Forslaget om, at lokalplaner ikke længere
kan indeholde regler om tilslutningspligt for ny bebyggelse til
lokale fællesantenneanlæg mv. til modtagelse af tv- og
radiosignaler, har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for staten.
3.2. Kommunerne
Ændringerne i planlovens
landzonebestemmelser, der i yderkommunerne fraviger planlovens
landzoneregler med henblik på etablering af boliger i
landzone, kan medføre flere ansøgninger om
landzonetilladelser. Yderkommunerne kan således forvente en
øget administration til landzonesager. Samtidig lettes
yderkommunernes administration på planlægning inden for
kystnærhedszonen. Samlet forventes der ikke en øget
udgift for yderkommunerne.
Ændringerne af detailhandelsbestemmelser
vurderes til ikke have administrative og økonomiske
konsekvenser for kommunerne.
Med hensyn til landzonesagsbehandlingen
vedrørende udvidelse af eksisterende erhvervsvirksomheder i
landzone, der med forslaget omfatter alle kommuner uden for
hovedstadsområdet samt Stevns Kommune, forventes en mindre
forøgelse af antallet af landzonesager.
Forslaget om, at lokalplaner ikke længere
kan indeholde regler om tilslutningspligt for ny bebyggelse til
lokale fællesantenneanlæg mv. til modtagelse af tv- og
radiosignaler, forventes at få ingen eller meget ringe
økonomisk og administrative lettelser for kommunerne.
3.3. Regionerne
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for regionerne.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget har
været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for
Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) med henblik på en
vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at
forslaget indeholder administrative konsekvenser. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
5. De administrative
konsekvenser for borgerne
Borgerne i yderkommunerne får udvidede
muligheder for at opnå landzonetilladelse til
opførelse af nye boliger. Der er ingen
procedureændringer i forbindelse med landzonetilladelserne.
Det er ikke muligt at sige noget om, hvor vidtrækkende
konsekvenser det vil have for borgerne med de lovændringer,
der medfører ændrede muligheder for planlægning
for detailhandel og i kystnærhedszonen, da det afhænger
af, hvorvidt kommunerne gør brug af de udvidede
muligheder.
Lovforslagets ændringer vedrørende
detailhandelsbestemmelserne for alle kommuner og ophævelse af
krav om tilslutningspligt for ny bebyggelse til lokale
fællesantenneanlæg mv. til modtagelse af tv- og
radiosignaler i nye lokalplaner vil ikke medføre nye
udgifter eller administrative byrder for borgerne.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Der må forventes bygget flere boliger i
landzone i yderområderne, og der gives mulighed for
planlægning inden for kystnærhedszonen i et
større omfang, end det i dag er muligt. Dette vil
medføre et øget pres på det åbne land,
men i lovforslaget er indarbejdet hensynet til natur, landskab m.v.
Tilsvarende hensyn gælder for lovændringen, der giver
lettere adgang til udvidelse af erhverv i landzone, hvor en
udvidelse, der medfører betydelig øgning af trafikken
med væsentlige miljømæssige konsekvenser til
følge, ikke kan tillades.
Lovforslagets ændringer vedrørende
detailhandelsbestemmelserne for alle kommuner og ophævelse af
krav om tilslutningspligt for ny bebyggelse til lokale
fællesantenneanlæg mv. til modtagelse af tv- og
radiosignaler i nye lokalplaner vil ikke have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været i høring
hos:
3F - Fagligt Fælles Forbund, 92-gruppen,
Advokatrådet/Advokatsamfundet, Alle kommuner, Alle regioner,
Antenne-, satellit- og kabel-tv-branchens fællesorganisation
(ASK), Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arkitektskolen
i Århus, ATV - Akademiet for de Tekniske Videnskaber,
Beredskabsstyrelsen, By og Havn, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen i Danmark, Bygningskultur Danmark,
Bygningskulturelt Råd, Campingrådet, Danmarks
Miljøundersøgelser (Aarhus Universitet), Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Byplanlaboratorium,
Dansk Campingunion, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Industri, Dansk
Jægerforbund, Dansk Landboungdom, Dansk Landbrug, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Pelsdyravlerforening, Dansk Skovforening, Dansk Svineproduktion,
Dansk Vand- og Spildevandsforening, Danske Advokater, Danske
Fjernvarmeværkers Forening, Danske Havne, Danske
Landskabsarkitekter, Danske Regioner, Danske Svineproducenter, De
Samvirkende Købmænd, Den Danske
Landinspektørforening, Det danske fjerkræråd,
Det Økologiske Råd & Selskab, Det
Økonomiske Råd, Ejendomsforeningen Danmark,
Energistyrelsen, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, FAB - Foreningen af byplanlæggere,
Feriehusejernes Brancheforening, Foreningen af Bæredygtige
Byer og Bygninger, Foreningen af fredningsnævnsformænd
i Danmark og disses suppleanter, Foreningen af miljø-, plan-
og naturmedarbejdere i kommunerne (ENVINA), Foreningen af
Vandværker i Danmark, Friluftsrådet, Fritidshusejernes
Landsforening, Green Network, Greenpeace Danmark, HORESTA, HTS-A -
Handel, Transport og Serviceerhvervene,
Håndværksrådet, Jydske Grundejerforeninger,
Kommunalteknisk Chefforening, Kommunernes Landsforening,
Kulturarvsstyrelsen, Kunstakademiets Arkitektskole, Kyst, land
& Fjord, Københavns Universitet, Landbrug og
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsbyrådet, Landsforeningen af danske fåreavlere,
Landsforeningen af danske mælkeproducenter, Landsforeningen
af gylleramte, Landsforeningen af Landsbysamfund, Landsforeningen
for Bygnings- og Landskabskultur, LO, Miljøbevægelsen
NOAH, Miljøklagenævnet, Natur og Ungdom,
Naturklagenævnet, Parcelhusejernes Landsforening,
Praktiserende Landinspektørers Forening, RealDania, RUC -
Roskilde Universitetcenter, Rådet for Danske Campister, Skov
& Landskab (KVL), Skov- og Naturstyrelsen,
Skovdyrkerforeningerne, Småskovsforeningen Danmark,
Vejdirektoratet, Verdensnaturfonden, Visit Denmark,
Økologisk Landsforening, Aalborg Universitet, Aarhus
Universitet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lempelser ved udvidelser af eksisterende
erhvervsvirksomheder i landzone uden for hovedstadsområdet,
samt lempelser ved opførelse af boliger i umiddelbar
tilknytning til landsbyer og planlægning i
kystnærhedszonen i yderkommuner kan have en potentiel positiv
effekt på disse kommunernes skattegrundlag. | | | En mindre merudgift for den kommunale
landzoneadministration pga. et forventet øget antal
ansøgninger. | | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lettelser ved kommunernes
landzoneadministration, samt bedre vejledning om planlægning
i kystnærhedszonen i yderkommunerne. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Virksomheder, der er etableret i
overflødige landbrugsbygninger sparer omkostninger for
flytning ved behov for udvidelser. | Ingen | | Detailhandelen får forbedrede
muligheder for at etablere og udvide i de større og
mellemstore byer. | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | | | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Lettere at omdanne og forny detailhandel i
bymidterne. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Borgerne får lettere ved at
bosætte sig ved landsbyer i yderkommunerne. Tilslutningspligt
til fællesantenneanlæg fjernes. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
§ 1
Til nr. 1, 3, 8 og 9 (§ 5 m,
stk. 4, 1. pkt., § 5 q, stk. 1, § 11
b, stk. 1, nr. 7, og § 11 e, stk. 5)
De foreslåede ændringer er
konsekvensrettelser som følge af forslagets nr. 4 og 5.
Til nr. 2 (§ 5 p, stk. 3)
Efter den gældende bestemmelse i
§ 5 p, stk. 3, vil aflastningsområder ikke
kunne udvides i forhold til det bruttoetageareal, der er angivet i
de regionplanretningslinjer, der var gældende den 1. januar
2007.
Reglen i § 5 p, stk. 3,
foreslås ændret som konsekvens af, at de tidligere
regionplanretningslinjer for aflastningsområder
forudsættes indarbejdet i forbindelse med
kommuneplanrevisionen 2009.
Til nr. 4 (§ 5 q, stk. 2)
Den gældende regel om, at der i bymidten i
byer med mere end 40.000 indbyggere og i aflastningsområderne
i hovedstadsområdet, Århus, Odense, Aalborg og Esbjerg
kan planlægges for udvalgsvarebutikker med et
bruttoetageareal på mere end 2.000 m2, har til formål at
tilføre disse byer en ekstra attraktion i konkurrencen med
andre store byer i nabolandene. Grænsen på 40.000
indbyggere er sat for at sikre, at det alene er de store byer, der
i sig selv bidrager med et stort kundegrundlag, og som i forvejen
tiltrækker mange kunder fra oplandet, der får mulighed
for at lave de meget store udvalgsvarebutikker.
Med henblik på at forenkle
detailhandelsreglerne og sikre detailhandelen i de store byer
foreslås det, at muligheden for at planlægge for de
store udvalgsvarebutikker i byer over 40.000 indbyggere uden for
hovedstadsområdet udstrækkes til at omfatte en
placering af større udvalgsvarebutikker i et eksisterende
aflastningsområde i det omfang, det er muligt, og hvor det
ikke er muligt at indpasse butikken i bymidten.
Forslaget ændrer således ikke de
særlige bestemmelser for hovedstadsområdet og
Århus, jf. § 5 m, stk. 4 og 5, idet
miljøministeren i et landsplandirektiv for
hovedstadsområdet fastlægger, hvor der kan etableres
store butikker, og i Århus har miljøministeren i et
landsplandirektiv fastlagt de aflastningsområder, hvor der
kan etableres store udvalgsvarebutikker.
Til nr. 5 (§ 5 q, stk. 3)
Der foreslås en tilføjelse til den
gældende bestemmelse om planlægning for store
udvalgsvarebutikker over 2.000 m2
bruttoetageareal.
Det foreslås således, at
kommunalbestyrelsen i alle kommuner med byer over 3.000 indbyggere
vil få mulighed for at planlægge for én stor
udvalgsvarebutik over 2.000 m2
bruttoetageareal i bymidten i én af byerne efter eget valg
per planperiode, når det er i overensstemmelse med den
kommunale detailhandelsstruktur.
Det vil være den enkelte
kommunalbestyrelse, der træffer beslutning om, hvor store
udvalgsvarebutikker, der skal udlægges arealer til. I
hovedstadsområdet fastlægger miljøministeren i
et landsplandirektiv, hvor der kan etableres store butikker, jf.
§ 5 m, stk. 4.
Til nr. 6 (§ 5 r, stk. 2)
Den eksisterende bestemmelse i § 5 r,
stk. 2, blev indsat ved lov nr. 535 af 6. juni 2007 ved
revision af detailhandelsbestemmelserne. Reglen skulle
klargøre kommunernes muligheder for at modernisere
utidssvarende planer, uden at der i den forbindelse sker
bygningsmæssige ændringer/flytninger af bygninger eller
lignende indeholdende butikker, som har et større
bruttoetageareal end de nuværende lovlige grænser.
Uanset den foreslåede tilføjelse i 2. pkt.
gælder denne bestemmelse fortsat for andre områder end
bymidten.
Fastholdelsen af lovligt bestående, store
butikker kan imidlertid medvirke til en uhensigtsmæssig
fastlåsning af udviklingen i bymidter, hvor der kan
være brug for at planlægge for omdannelse fornyelse, og
udvikling. For at sikre, at et varieret butiksudbud fortsat kan
udvikles i bymidter, foreslås det derfor i 2. pkt., at de
eksisterende butiksarealer indeholdende lovligt bestående
butikker vil kunne indgå i en ny planlægning, hvorved
butikken retableres eller omplaceres i forbindelse hermed.
Bestemmelsen i 2. pkt. vil finde anvendelse i de
tilfælde, hvor såvel det hidtidige butiksareal som det
fremtidige butiksareal for den lovligt bestående butik er
omfattet af et samlet projekt for bymidten, der realiseres ved en
ny lokalplanlægning. Det forudsættes med forslaget, at
den fremtidige anvendelse af butiksarealet, som rummer den store
lovligt bestående butik før den nye lokalplan, baseres
på en frivillig aftale mellem ejeren af butiksarealet og
kommunalbestyrelsen. Ved planlægningen vil butiksarealet
derfor kunne nedlægges og genopføres, moderniseres,
flyttes mv. med henblik på retablering, når blot det
sker på grundlag af en frivillig aftale mellem ejeren af
butiksarealet og kommunalbestyrelsen, hvorefter det hidtidige
butiksareal overgår til anden anvendelse, herunder til
butikker med et bruttoetageareal, der ikke overskrider de
nuværende lovlige grænser. Det forudsættes i den
foreslåede bestemmelse, at der udarbejdes en lokalplan for
området. De her omfattede store butikker vil derfor ikke
kunne helt eller delvist retableres eller omplaceres på
grundlag af en rammelokalplan eller temalokalplan. Det
forudsættes i den foreslåede bestemmelse, at der til
fornyelse, udvikling mv. af bymidten vil blive udarbejdet en
lokalplan, som både omfatter det hidtidigt, eksisterende
butiksareal for den eller de store butikker og det butiksareal, som
fremover vil rumme den eller de store butikker.
Med bestemmelsen ønskes det sikret, at der
ved ny planlægning kan ske en vis fornyelse i bymidten, uden
at der opstår flere butikker, der har et større
bruttoetageareal end de nuværende lovlige grænser.
Til nr. 7
§ 5 u
Bestemmelsen tager sigte på at gøre
det nemmere for kommunalbestyrelsen at tillade opførelse af
helårsboliger i umiddelbar tilknytning til eksisterende
landsbyer eller anden tilsvarende bebyggelse, der tilgodeser
princippet om sammenhængende bebyggelse, i de tilfælde,
hvor kommunalbestyrelsen ikke kan eller ønsker at
ændre landsbyafgrænsningen i kommuneplanen forud for
opførelsen af de pågældende boliger, eller hvor
der ikke er foretaget en landsbyafgrænsning.
Det forudsættes, at boligerne
opføres som og forbliver helårsboliger. Derfor
undtages opførelsen af boliger efter § 5 u,
stk. 1, adgangen til at konvertere helårsboliger til
fritidsboliger efter § 36, stk. 1, nr. 10, jf.
§ 5 u, stk. 2. Det forudsætter, at kommunerne
i landzonetilladelsen/en landzonelokalplan skriver, at boligerne er
tilladt efter den foreslåede bestemmelse.
Udgangspunktet er, at ansøgningen om
opførelsen af helårsboliger vil skulle
imødekommes med en landzonetilladelse, men hertil
forudsættes det, at udvidelsen vil ske inden for rammerne af
det hensyn, som landzonebestemmelserne i planloven generelt
varetager, nemlig at hindre spredt og uplanlagt bebyggelse. Det vil
således være den udviklede praksis for lokalplanpligt,
der vil danne den øvre grænse for, hvornår
etableringen af boliger vil have et sådant omfang og dermed
påvirke omgivelserne på en sådan måde, at
det udløser krav om planlægning.
Der vil således skulle meddeles tilladelse
til opførelsen betinget af, at boligerne vil blive
opført i umiddelbar tilknytning til eksisterende landsbyer
eller anden tilsvarende bebyggelse, der tilgodeser princippet om
sammenhængende bebyggelse. Derudover må der ikke
være væsentlige hensyn til landskab, natur,
miljø, planlægning eller naboer, herunder
virksomheder, som taler afgørende imod opførelsen.
Kommunalbestyrelsen vil i tilladelsen kunne fastsætte
vilkår for bl.a. placeringen og udformningen af de
ønskede boliger.
Med henvisningen i bestemmelsen til
§ 35 forudsættes det, at der er tale om en
landzonetilladelse i § 35's forstand. Behandlingen af
landzonetilladelsen i forhold til eventuel høring af naboer
og parter er ikke fraveget, ligesom ansøgeren fortsat skal
have skriftlig meddelelse, og tilladelsen skal
offentliggøres, jf. § 35, stk. 4-8.
Såfremt landzonen tillige er beliggende i
kystnærhedszonen, vil kommunalbestyrelsen også skulle
inddrage § 35, stk. 3, i vurderingen af den
ønskede landzonetilladelse.
En landzonetilladelse kan påklages til
Naturklagenævnet, jf. § 58, stk. 1, nr. 1.
Efter planloven er der tale om en fuld prøvelse. Dog vil der
ved prøvelsen af kommunalbestyrelsens skøn skulle
tages hensyn til formålet med den foreslåede
bestemmelse.
Derudover forudsættes planlovens generelle
planlægningsmæssige foranstaltninger opretholdt,
herunder muligheden for at nedlægge et § 14-forbud
mod etablering af forhold, som kan hindres ved en
landzonelokalplan.
Efter § 13, stk. 1, kan
kommunalbestyrelsen tilvejebringe en lokalplan for et område
i landzone. Efter § 15, stk. 4, kan en
landzonelokalplan udformes med bonusvirkning, således at
lokalplanen erstatter en ellers nødvendig
landzonetilladelse. Derudover er der begrænsninger på
muligheden for at fastlægge bestemmelser for
jordbrugsmæssig anvendelse uden for landsbyer, jf.
§ 15, stk. 5.
Efter § 13, stk. 2, vil der
være tale om lokalplanpligt, såfremt det
pågældende byggeri mv. fremkalder en væsentlig
ændring i det bestående miljø.
Såfremt en kommunalbestyrelse som
følge af lokalplanpligt skal eller som følge af
lokalplanret ønsker at udarbejde en bonuslokalplan i stedet
for at meddele landzonetilladelser til etablering af boliger i
tilknytning til en landsby eller lignende bebyggelser efter
§ 5 u, vil en sådan bonuslokalplan være
drevet af de samme hensyn til kommunerne og øerne jf.
forslagets bilag 2, som § 5 u afspejler. Formålet
med planlægningen vil derfor være det samme som det,
der ligger bag landzonetilladelserne: Der skal være tale om
at opføre boliger i tilknytning til en landsby eller
lignende bebyggelse, og der må ikke være
væsentlige hensyn til landskab, natur, miljø,
planlægning eller naboer, som taler afgørende imod
udvidelsen. Kommunalbestyrelsen vil i en lokalplan kunne
fastsætte bestemmelser for placeringen og udformningen af de
ønskede boliger.
Kommunalbestyrelsen har således mulighed
for at undlade at udarbejde en landzonelokalplan for et
lokalplanpligtigt projekt under henvisning til den overordnede
planlægning for kommunen. Borgeren har med andre ord ikke en
umiddelbar ret til at få udarbejdet en landzonelokalplan med
bonusvirkning i de tilfælde, hvor projektet udløser
lokalplanpligt. Denne ret for kommunalbestyrelsen til at vurdere
det hensigtsmæssige i placering af lokalplanpligtige
anlæg i landzone understreges af, at landzonelokalplanen
netop ikke forudsætter ændring af zonestatus, og at
projektet derfor skal kunne rummes inden for de hensyn, som
kommunalbestyrelsen skal varetage i landzoneadministrationen og
planlægningen for kommunen som helhed.
Udarbejdelsen af et forslag til en
landzonelokalplan ændrer ikke ved kommunalbestyrelsens pligt
til høring af offentligheden m.v., retsvirkningerne af et
forslag efter lovens § 35, stk. 2, og
§ 17, ligesom kommunalbestyrelsens planlægning vil
være underlagt Naturklagenævnets prøvelse, jf.
§ 58. Forslaget ændrer heller ikke adgangen til at
gøre indsigelse efter §§ 29-29 c.
Såfremt landzonelokalplanen udarbejdes for
et område, der er beliggende inden for
kystnærhedszonen, vil kommunalbestyrelsen skulle
ansøge miljøministeren om plantilladelse i
medfør af § 5 v.
§ 5 v
Efter forslaget vil en kommunalbestyrelse efter
tilladelse fra miljøministeren kunne planlægge for
inddragelse af nye arealer i byzone og for planlægning af
anlæg i landzone, når der foreligger en
planlægningsmæssig/funktionel begrundelse. Ved
planlægning efter § 5 b, stk. 1, nr. 1, er de
i bestemmelsen skærpede krav til begrundelsen efter forslaget
lempet, således at planlægningen alene vil skulle
ledsages af planlægningsmæssig begrundelse og ikke
tillige en særlig godtgørelse af behovet for, at det
pågældende anlæg skal ligge i
kystnærhedszone eller særlig belysning af mulighederne
for alternativ placering, herunder udenfor kystnærhedszonen.
I den forbindelse skal det bemærkes, at muligheden for en
funktionel begrundelse er indeholdt i kravet om en
planlægningsmæssig begrundelse. For så vidt
angår placering og udvidelse af ferie- og fritidsanlæg,
vil der ligeledes være tale om en lempelse i forhold til den
særlige planlægningsmæssige begrundelse, men da
§ 5 b, stk. 1, nr. 4, ikke er lempet i dette
forslag, vil der fortsat skulle udarbejdes turistpolitiske
overvejelser som grundlag for den konkrete planlægning.
Det forudsættes, at når
kommunalbestyrelsen har fået miljøministerens
tilladelse til at planlægge for det ansøgte projekt,
vil kommunalbestyrelsen skulle gennemføre den for projektet
nødvendige planlægning, dvs. udarbejdelse af
kommuneplantillæg og lokalplan. Det kan ikke udelukkes, at en
tilladelse til fravigelse af § 5 b, stk. 1, nr. 1,
vil medføre, at den efterfølgende planlægning
fra kommunalbestyrelsen vil være i strid med statslige
interesser, der varetages af andre ministerier, ligesom den kan
være i strid med den regionale udviklingsplan.
Da såvel kommuneplaner som
kommuneplantillæg ikke må være i strid med den
regionale udviklingsplan, jf. § 11, stk. 4, nr. 1,
har det været nødvendigt at indsætte en hjemmel
for miljøministeren til at tillade en fravigelse heraf i
forbindelse med meddelelse af en plantilladelse, jf. forslagets
§ 5 v, stk. 2. Baggrunden for at give
miljøministeren hjemmel til at fravige den regionale
udviklingsplan er, at kommuneplanen efter planloven skal respektere
indholdet af denne plan, men den regionale udviklingsplan
indeholder ikke præcise udpegninger. Det afspejles også
i kortbilagets manglende retligt bindende virkning, jf.
§ 10 a, stk. 5, samt lovbemærkningerne til
bestemmelsen, jf. lovforslag nr. 93 af 24. februar 2005, 2004-2005,
2. saml. , om ændring af lov om planlægning
(udmøntning af kommunalreformen).
Kommuneplanen og kommuneplantillæg må
heller ikke være i strid med beslutninger og forslag til
beslutninger efter § 3, stk. 1,
(landsplandirektiver), vandplaner og Natura 2000-planer og disses
handleplaner mv., Natura 2000-skovplaner og råstofplaner, jf.
§ 11, stk. 4, nr. 2-6. Disse planer og beslutninger,
som refererer til landsplanlægningsmæssige beslutninger
og internationale aftaler, udgør imidlertid bindende
præcise planlægningsmæssige udmeldinger for
kommunernes fremtidige planlægning. Det ændrer
forslaget ikke på, og derfor vil fravigelse kun være
mulig under forudsætning af, at det ikke ville være i
strid med ovennævnte planer og beslutninger.
Tilladelsen, som miljøministeren skal
meddele som grundlag for kommunens efterfølgende
planlægning, er en konkret plantilladelse, der i lighed med
andre af miljøministerens beslutninger efter § 3,
ikke kan påklages til Naturklagenævnet. Med den
konkrete plantilladelse påser miljøministeren, at en
af kommunalbestyrelsen ønsket planlægning tilgodeser
hensynet til væsentlige kystnære naturbeskyttelses- og
landskabsinteresser samtidig med, at det ønskede projekt vil
bidrage med en lokaløkonomisk effekt.
En plantilladelse, som den foreslåede, skal
ikke miljøvurderes efter lov om miljøvurdering af
planer og programmer, da der ikke er tale om en plan eller et
program.
Såvel kravene til kommunalbestyrelsens
ansøgning som de processuelle rammer for modtagelsen,
behandlingen og meddelelse/afslag på en tilladelse vil blive
fastsat i en bekendtgørelse, jf. forslagets § 5 v,
stk. 3. Det forudsættes, at kommunalbestyrelsens
ansøgning skal indeholde oplysning om projektets og planens
art, omfang og beliggenhed. Kommunalbestyrelsen skal dokumentere,
at væsentlige naturbeskyttelses- og landskabelige interesser
ikke tilsidesættes gennem en redegørelse om planens
eller projektets forhold til naturbeskyttelsesområder og
indpasning i landskabet. Endelig skal kommunalbestyrelsen
godtgøre en lokaløkonomisk konsekvens ved det
ønskede projekt.
Med udtrykket 'lokaløkonomisk effekt'
sigtes der ikke til privatøkonomiske interesser men derimod
til det konkrete projekts muligheder for at generere flere
arbejdspladser i området og lokale indtægter baseret
på strategiske overvejelser over lokal økonomisk
udvikling. Udtrykket 'lokaløkonomisk effekt' er hentet fra
§ 5 b, stk. 3, og indholdet af de analyser, som skal
foretages, vil derfor være lig med den praksis, der har
udviklet sig på dette område.
Derudover ændrer forslaget ikke ved
kommunalbestyrelsens pligt til at udarbejde planforslag,
høring af offentligheden m.v., ligesom forslaget heller ikke
ændrer på adgangen til at gøre indsigelse efter
§§ 29-29 c. Såfremt miljøministeren med
en konkret plantilladelse har fraveget den regionale
udviklingsplan, og kommunalbestyrelsens efterfølgende
konkrete planlægning forudsætter fravigelsen, vil
regionsrådene ikke have mulighed for at udnytte hjemmelen til
at gøre indsigelse efter § 29 a mod den del af
kommunalbestyrelsens konkrete planlægning, som ligger
indenfor rammerne af miljøministerens plantilladelse.
Kommunalbestyrelsens planlægning vil
være underlagt Naturklagenævnets prøvelse af
kommunalbestyrelsens beslutninger efter § 58,
stk. 1, nr. 4. Det må den forbindelse forventes, at
Naturklagenævnet ikke foretager en særskilt
dybtgående retlig prøvelse af den for projektet
tilgrundliggende lokaløkonomiske effekt.
Til nr. 10 (§ 15, stk. 10)
I nye lokalplaner vil det herefter ikke
være muligt for kommunalbestyrelserne at pålægge
tilslutningspligt til lokale fællesanlæg mv. til
modtagelse og distribution af TV- og radiosignaler, og hermed vil
der heller ikke i lokalplaner kunne pålægges medlemskab
af en antenne- eller grundejerforening, for så vidt
angår beslutninger i forhold til disse
fællesantenneanlæg mv. Det vil fortsat ikke være
muligt at pålægge tilslutningspligt til
fællesanlæg, der anvendes til levering af andre
elektroniske kommunikationstjenester som defineret i teleloven.
Ikke-lovbestemte frivillige aftaler om etablering
og drift af fællesantenneanlæg mv., herunder om
aftalemæssigt medlemskab af tilhørende
foreningsdannelse, vil ikke være omfattet af
bestemmelsen.
Den nye regel medfører heller ikke
ændringer i allerede trufne bestemmelser i vedtagne og
gældende lokalplaner om tilslutningspligt til
fællesantenneanlæg til modtagelse og distribution af
TV- og radiosignaler, herunder heller ikke de eventuelle
bestemmelser om tilhørende pligtmæssigt
foreningsmedlemskab mv.
Til nr. 11 (§ 35 a)
Den foreslåede bestemmelse tager sigte
på at lempe vilkårene for udvidelse af en eksisterende
erhvervsvirksomhed, som er lovligt etableret i en
overflødiggjort landbrugsbygning med mere end de 500 m2, som mindre erhvervsvirksomheder til
og med 5 ansatte har mulighed for uden landzonetilladelse.
Forslaget vil medføre, at en ansøgning om udvidelse
af en eksisterende virksomhed vil skulle imødekommes med en
landzonetilladelse, men at det vil forudsætte, at udvidelsen
sker inden for rammerne af det hensyn, som landzonebestemmelserne i
planloven generelt varetager, nemlig at hindre spredt og uplanlagt
bebyggelse. Det vil således være den udviklede praksis
for lokalplanpligt, der danner den øvre grænse for,
hvornår udvidelsen af en eksisterende virksomhed vil have et
sådant omfang og dermed påvirke omgivelserne på
en sådan måde, at det udløser krav om
planlægning.
Der vil efter bestemmelsen skulle meddeles
tilladelse til udvidelsen betinget af, at udvidelsen sker i
umiddelbar tilknytning til den eksisterende bygningsmasse.
Derudover må der ikke være væsentlige hensyn til
landskab, natur, miljø, planlægning eller naboer,
herunder virksomheder, som taler afgørende imod udvidelsen.
Kommunen vil i tilladelsen kunne fastsætte vilkår for
placeringen og udformningen af den ønskede udvidelse. Det er
ikke en betingelse for udvidelsen, at virksomheden kun må
have 5 ansatte efter udvidelsen.
Med henvisningen i bestemmelsen til
§ 35 forudsættes det, at der vil være tale om
en landzonetilladelse i § 35's forstand. Behandlingen af
landzonetilladelsen i forhold til eventuel høring af naboer
og parter er ikke fraveget, ligesom ansøgeren skal have
skriftlig meddelelse, og tilladelsen skal offentliggøres,
jf. § 35, stk. 4-8. Såfremt landzonen tillige
er beliggende i kystnærhedszonen, skal kommunalbestyrelsen
tillige inddrage § 35, stk. 3, i vurderingen af den
ønskede landzonetilladelse.
Derudover forudsættes planlovens generelle
planlægningsmæssige foranstaltninger opretholdt,
herunder muligheden for at nedlægge et § 14-forbud
mod etablering af forhold, som kan hindres ved en
landzonelokalplan.
Efter § 13, stk. 1, kan
kommunalbestyrelsen tilvejebringe en lokalplan for et område
i landzone. Efter § 15, stk. 4, kan en
landzonelokalplan udformes med bonusvirkning, således at
lokalplanen erstatter en ellers nødvendig
landzonetilladelse. Derudover er der begrænsninger på
muligheden for at fastlægge bestemmelser for
jordbrugsmæssig anvendelse uden for landsbyer, jf.
§ 15, stk. 5.
Efter § 13, stk. 2, vil der
være tale om lokalplanpligt, såfremt det
pågældende byggeri mv. fremkalder en væsentlig
ændring i det bestående miljø.
Kommunalbestyrelsen har mulighed for at undlade
at udarbejde en landzonelokalplan for et lokalplanpligtigt projekt
under henvisning til den overordnede planlægning for
kommunen. Borgeren har med andre ord ikke en umiddelbar ret til at
få udarbejdet en landzonelokalplan med bonusvirkning i de
tilfælde, hvor projektet udløser lokalplanpligt. Denne
ret for kommunalbestyrelsen til at vurdere det
hensigtsmæssige i placering af lokalplanpligtige anlæg
i landzone understreges af, at landzonelokalplanen netop ikke
forudsætter ændring af zonestatus, og at projektet
derfor skal kunne rummes inden for de hensyn, som
kommunalbestyrelsen skal varetage i landzoneadministrationen og
planlægningen for kommunen som helhed.
Udarbejdelsen af et forslag til en
landzonelokalplan ændrer ikke ved kommunalbestyrelsens pligt
til høring af offentligheden m.v., retsvirkningerne af et
forslag efter lovens § 35, stk. 2, og
§ 17, ligesom kommunalbestyrelsens planlægning vil
være underlagt Naturklagenævnets prøvelse, jf.
§ 58. Forslaget ændrer heller ikke adgangen til at
gøre indsigelse efter §§ 29-29 c.
Til nr. 12 (Bilag 2)
Der henvises til de almindelige
bemærkninger.
§ 2
Til § 2, stk. 2
Bestemmelsen er en overgangsbestemmelse, som
knytter sig til forslaget § 1, nr. 2. Baggrunden for at
indsætte en overgangsbestemmelse er, at med forslagets
§ 1, nr. 2, slettes henvisningen til
regionsplanretningslinjerne, idet udgangspunktet for bestemmelsen
er, at alle kommuner har indarbejdet regionplanretningslinjerne
vedrørende aflastningsområder i deres kommuneplaner i
forbindelse med kommuneplanrevisionen 2009. Det har imidlertid vist
sig, at der udestår færdiggørelsen af enkelte
kommuneplaner, og derfor er det nødvendig at sikre, at
regionplanretningslinjerne vedrørende
aflastningsområder består med retsvirkning som et
landsplandirektiv, jf. lov nr. 571 af 24. juni 2004 om
ændring af lov om planloven (udmøntning af
kommunalreformen) § 3, stk. 1, for disse
kommuner.
Bilag 1
Lovforslag sammenhold med
gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | § 5
m, stk. 4. For hovedstadsområdet fastlægger
miljøministeren efter § 3, stk. 1,
beliggenheden af bymidter, bydelscentre og
aflastningsområder, herunder bymidter og
aflastningsområder, hvori der kan etableres store butikker,
jf. § 5 q, stk. 2. I det indre storbyområde i
hovedstadsområdet, jf. § 5 j, stk. 2, kan der
udlægges mere end én bymidte. | | 1. I § 5 m, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 5 q, stk. 2,« til:
»§ 5 q, stk. 2 og 33«. | | | | § 5
p, stk. 3. I et aflastningsområde må
bruttoetagearealet til butiksformål ikke udvides til mere end
det, der fremgår af regionplanretningslinjer, der var
gældende den 1. januar 2007, jf. dog stk. 4. | | 2.§ 5 p, stk. 3, affattes
således: »I et eksisterende aflastningsområde
må bruttoetagearealet til butiksformål ikke
udvides.« | | | | § 5
q, stk. 1. I bymidter, bydelscentre og
aflastningsområder må der ikke fastsættes
butiksstørrelser, der overstiger 3.500 m2 bruttoetageareal for
dagligvarebutikker og 2.000 m2
bruttoetageareal for udvalgsvarebutikker, jf. dog
stk. 2. | | 3. I § 5 q, stk. 1, ændres
»stk. 2« til: »stk. 2 og
3«. | | | | § 5
q, stk. 2. I bymidter i byer med mere end 40.000
indbyggere og i aflastningsområderne i
hovedstadsområdet og Århus, jf. § 5 m,
stk. 4 og 5, samt aflastningsområderne i Odense, Aalborg
og Esbjerg, som de er afgrænset i de
regionplanretningslinjer, der var gældende den 1. januar
2007, kan kommunalbestyrelsen i forbindelse med, at der hvert
fjerde år udarbejdes en strategi for
kommuneplanlægningen, jf. § 23 a, stk. 1, 1.
pkt., træffe beslutning om at revidere kommuneplanen med
henblik på at fastsætte butiksstørrelser for
højst tre nye udvalgsvarebutikker på mere end 2.000
m2 bruttoetageareal i hver by, i
hovedstadsområdet dog i hvert område. | | 4.§ 5 q, stk. 2 affattes
således: »I bymidter og i aflastningsområder i
byer med mere end 40.000 indbyggere kan kommunalbestyrelsen i
forbindelse med, at der hvert fjerde år udarbejdes en
strategi for kommuneplanlægningen, jf. § 23 a,
stk. 1, 1. pkt., træffe beslutning om at revidere
kommuneplanen med henblik på at fastsætte
butiksstørrelser for højst tre nye
udvalgsvarebutikker på mere end 2.000 m2 bruttoetageareal i hver by, i
hovedstadsområdet dog i hvert område, der er udpeget i
et landsplandirektiv, jf. § 5 m,
stk. 4.« | | | | § 5
q, stk. 3. Butiksstørrelsen for den enkelte
butik i et lokalcenter og for enkeltstående butikker til
lokalområdets forsyning må ikke fastsættes til
mere end 1.000 m2
bruttoetageareal. | | 5. I § 5 q indsættes efter
stk. 2, som nyt stykke: »Stk. 23. I
bymidter i byer med mere end 40.000 indbyggere og
Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med, at der hvert fjerde
år udarbejdes en strategi for kommuneplanlægningen, jf.
§ 23 a, stk. 1, 1. pkt., træffe beslutning om
at revidere kommuneplanen med henblik på at fastsætte
butiksstørrelse for én ny udvalgsvarebutik på
mere end 2.000 m2
bruttoetageareal, og som placeres i bymidten i en af kommunens byer
med over 3.000 indbyggere.« | | | Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6. | | | | § 5
r, stk. 2. Lovligt bestående butikker kan uanset
§§ 5 m-5 r indgå i ny planlægning. | | 6.§ 5 r, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Lovligt bestående butikker kan uanset §§ 5 m-5
q og § 5 r, stk. 1, indgå i ny
planlægning. I bymidter kan en ny lokalplan give mulighed
for, at lovligt eksisterende butikker kan ombygges eller nedrives
og genopføres, herunder ved omplacering inden for
lokalplanens område, når hverken antallet af butikker
med større butiksareal end fastsat i stk. 1 eller
butiksstørrelsen for den enkelte butik derved
forøges.« | | | | | | 7. Efter
§ 5 t indsættes som nyt kapitel: | | | | | | »Kapitel 2 e | | | | | | Planlægning og
landzoneadministration for kommuner i yderområder og for
ikke-brofaste øer | | | | | | § 5
u. Kommunalbestyrelsen skal for kommuner og øer
opført på bilag 2 meddele tilladelse efter
§ 35 til opførelse af nye helårsboliger i
umiddelbar tilknytning til landsbyer, medmindre væsentlige
hensyn til landskab, natur, miljø, planlægning eller
naboer afgørende taler imod. | | | § 5
v. Miljøministeren kan efter ansøgning fra
kommunalbestyrelsen meddele tilladelse til en planlægning i
en kommune eller på en ø, der er opført i bilag
2, selvom betingelsen i § 5 b, stk. 1, nr. 1, ikke
er opfyldt, medmindre væsentlige naturbeskyttelses- og
landskabelige interesser tilsidesættes. | | | Stk. 2.
Miljøministeren kan ved tilladelse efter stk. 1 kan
fravige den regionale udviklingsplan. Miljøministeren
foretager en høring af regionen, inden der gives tilladelse
til fravigelsen. | | | Stk. 3.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om
ansøgning og meddelelse af tilladelse.« | | | | § 11
b. Rammer for indholdet af lokalplaner fastsættes for
de enkelte dele af kommunen med hensyn til | | 8. I § 11 b, stk. 1, nr. 7,
ændres »§ 5 q, stk. 2« til
»§ 5 q, stk. 2 og 3« | 1) | fordelingen af bebyggelsen efter art og
anvendelsesformål, | | | 2) | områder for blandede
byfunktioner, | | | 3) | bebyggelsesforhold, herunder rammer for
bevaring af bebyggelser eller bymiljøer, | | | 4) | byfornyelsen i eksisterende
bysamfund, | | | 5) | byomdannelsesområder, hvor
anvendelsen af bebyggelse og ubebyggede arealer til
erhvervsformål, havneformål eller lignende aktiviteter
skal ændres til boligformål, institutionsformål,
centerformål, rekreative formål eller
erhvervsformål, der er forenelige med anvendelse til
boligformål, | | | 6) | forsyningen med offentlig og privat
service, | | | 7) | områder til butiksformål,
herunder rammer for det maksimale bruttoetageareal for nybyggeri og
omdannelse af eksisterende bebyggelse til butiksformål, for
maksimale bruttoetagearealer for de enkelte butikker og for
antallet og placeringen af udvalgsvarebutikker omfattet af
§ 5 q, stk. 2, | | | 8) | institutioner og tekniske anlæg,
herunder varmeforsyningsforhold, | | | 9) | områder til fritidsformål,
herunder kolonihaveområder, jf. § 11 c, | | | 10) | trafikbetjeningen, | | | 11) | overførsel af arealer til byzone
eller sommerhusområder, | | | 12) | rækkefølgen for bebyggelse og
ændret anvendelse af arealer til byformål, de i nr. 5
nævnte byomdannelsesområder og sommerhusområder
og | | | 13) | anvendelsen af vandområder og
udformning af anlæg på vandområder i et
byomdannelsesområde inden for eller i tilknytning til en
havns dækkende værker. | | | | | | § 11
e, stk. 5. Redegørelsen for den del af
kommuneplanen, der indeholder rammer for etableringen af
udvalgsvarebutikker med et bruttoetageareal på mere end 2.000
m2, jf. § 5 q,
stk. 2, skal indeholde | | 9. I § 11 e, stk. 5, ændres
»§ 5 q, stk. 2« til »§ 5
q, stk. 2 og 3« | 1) | angivelse af målene for
detailhandelsstrukturen i bymidten, | | | 2) | beskrivelse af, hvordan etableringen af
store udvalgsvarebutikker tilgodeser målene for
detailhandelsstrukturen i kommunen, samt af forventede konsekvenser
for bymiljøet i bymidten og for bydelscentrene og oplandet
og | | | 3) | angivelse af tilgængeligheden for de
forskellige trafikarter til de store butikker og en beskrivelse af,
hvordan parkeringsmulighederne kan indpasses i de
pågældende områder. | | | | | | § 15. En lokalplan skal indeholde
oplysninger om planens formål og retsvirkninger. | | | Stk. 2. I en
lokalplan kan der optages bestemmelser om: | | | 11) | tilvejebringelse af eller tilslutning til
fællesanlæg i eller uden for det af planen omfattede
område som betingelse for ibrugtagen af ny bebyggelse, | | | 13) | oprettelse af grundejerforeninger for nye
haveboligområder, erhvervsområder, områder for
fritidsbebyggelse eller byomdannelsesområder, herunder om
medlemspligt og om foreningens ret og pligt til at forestå
etablering, drift og vedligeholdelse af fællesarealer og
fællesanlæg, | | | Stk. 9. En
lokalplan for et byomdannelsesområde med havnearealer skal
indeholde bestemmelser, der sikrer offentlighedens adgang til
vandet. | | | | | | | | 10. I § 15 indsættes som
stk. 10: »Stk. 10.
Fællesanlæg, som nævnt i stk. 2, nr. 11 og
nr. 13, omfatter ikke fællesantenneanlæg til modtagelse
og distribution af TV- og radiosignaler.« | | | | | | 11. Efter
§ 35 indsættes: »§ 35
a. Kommunalbestyrelsen skal i kommuner uden for
hovedstadsområdet, jf. § 5 h, samt i Stevns Kommune
meddele tilladelse efter § 35 til udvidelse af mindre
erhvervsvirksomheder, som er etableret i en tidligere
landbrugsbygning, medmindre væsentlige hensyn til landskab,
natur, miljø, planlægning eller naboer
afgørende taler imod.« | | | | | | 12. Efter
bilag 1 indsættes som nyt bilag: | | | | | | »Bilag 2 | | | | | | Kommuner beliggende i
yderområder og ikke-brofaste øer omfattet af lovens
kapitel 2 e: | | | | | | Kommuner: Assens Bornholm Brønderslev Faaborg-Midtfyn Fanø Guldborgsund Jammerbugt Kalundborg Langeland Lemvig Lolland Læsø Mariagerfjord Morsø Norddjurs Nordfyn Odsherred Rebild Ringkøbing-Skjern Samsø Stevns Syddjurs Thisted Tønder Varde Vejen Vesthimmerland Vordingborg Ærø | | | | | | Ikke-brofaste
øer: Aarø Agersø Barsø Drejø Egholm Endelave Fur Hjarnø Hjortø Mandø Omø Orø Skarø Tunø Venø« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1.
september 2011. | | | Stk. 2. For
kommuner, der endnu ikke ved denne lovs ikrafttræden har
indarbejdet de regionplanretningslinjer for
aflastningsområder, som var gældende den 1. januar
1997, i deres kommuneplaner, opretholdes regionplanretningslinjerne
i overensstemmelse med § 4, stk. 1 i lov nr. 535 af
6. juni 2007. | | | |
|