Skriftlig fremsættelse (3. februar
2011)
Miljøministeren (Karen Ellemann)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
planlægning (Revision af detailhandelsbestemmelser, lokal
fleksibilitet i kystnærhedszonen og landzone for kommuner i
yderområder og ikke-brofaste øer m.v.)
(Lovforslag nr. L 128)
Regeringen vil styrke vækst, velfærd og fornyelse
i yderområderne. Derfor udsendte regeringen »Danmark i
balance i en global verden« den 3. september 2010. Udspillet
indeholder en række initiativer, der skal sikre bedre
muligheder for lokal udvikling af Danmarks yderområder.
Initiativet berører mange forskellige lovområder,
herunder planloven, da den på nogle felter kan opleves som en
barriere for lokal udvikling i yderområderne.
Regeringen ønsker, at det reelt skal være nemmere
at drive virksomhed og at bosætte sig i kommuner, som ligger
uden for de store byområder samtidig med, at natur,
miljø og det danske landskab fortsat bevares og
beskyttes.
I efteråret 2009 gennemførte By- og
Landskabsstyrelsen en interviewrunde med 16 kommuner med henblik
på at få et indblik i de udfordringer, som
yderområderne står overfor. Samtidig havde kommunerne
også mulighed for at fremføre deres bud på
hvilke redskaber, der skal til for at imødegå
udfordringerne.
For det første
foreslås det, at det i yderområderne skal være
lettere at opnå tilladelse til opførelse af nye
boliger i landzone. I yderområderne skal kommunen give en
landzonetilladelse til opførelse af nye helårsboliger
i umiddelbar tilknytning til landsbyer, medmindre væsentlige
hensyn til landskab, natur, miljø, planlægning eller
naboer afgørende taler imod.
For det andet foreslås det,
at reglerne for planlægning i kystnærhedszonen skal
være lempeligere i yderområderne. En kommune vil, med
begrundelse i positive lokaløkonomiske konsekvenser, kunne
planlægge for erhvervs- og boligbyggeri mellem 300 - 3000 m
fra kysten på baggrund af en særlig plantilladelse fra
miljøministeren. Den forudgående tilladelse fra
miljøministeren skal sikre den fortsatte varetagelse af vore
kyster som en værdifuld, national ressource.
De to forslag for yderområderne er udformet, så de
fremmer erhvervslivet og bosætningsgrundlaget, så
kommunerne bedre kan fastholde og tiltrække borgere. Der
gives mulighed for planlægning for og tilladelser til
opførelse af flere attraktive boliger, der kan være
med til at fastholde et bæredygtigt befolkningsgrundlag.
Samtidig lettes planlægningen for erhverv i
kystnærhedszonen.
For det tredje foreslås det,
at det skal være lettere at opnå tilladelse til
udvidelse af mindre erhvervsvirksomheder, som er etableret i en
overflødiggjort landbrugsbygning i yderområderne og i
kommuner uden for hovedstadsområdet. Bestemmelsen er
udformet, så driftige virksomheder kan fastholdes i de
små samfund og skabe jobs lokalt. I hovedstadsområdet
er det åbne land mere presset af ønsket om
boligbyggeri, erhvervsbyggeri, infrastruktur mm. og som oftest i et
omfang, der hurtigt vil dominere det åbne land
fuldstændigt. At muliggøre en udvidelsesmulighed
generelt i landzone, vil derfor have større og mere
vidtrækkende konsekvenser. I hovedstadsområdet er det
samfundsmæssigt rigtigst at samle erhverv i
erhvervsområder i byzoner.
For det fjerde har regeringen i
»Danmark i balance i en global verden« ønsket
ændring af planlovens regler om detailhandel for alle
kommuner i Danmark. Der foreslås derfor en lovændring,
som tilgodeser de mindre og mellemstore byers konkurrenceevne i
forhold til landets største byer. Det foreslås, at det
for alle kommuner bliver muligt hvert 4. år at
planlægge for én stor udvalgsvarebutik over 2.000 m2
bruttoetageareal i bymidten i én af kommunens byer over
3.000 indbyggere. Forslaget omfatter ikke hovedstadsområdet
og kommuner, hvor ingen by har mere end 3.000 indbyggere.
Det foreslås også som en forenkling, at alle
kommuner med byer over 40.000 indbyggere får mulighed for at
vælge, om de tilladte store udvalgsvarebutikker skal placeres
i bymidten eller i et eksisterende aflastningsområde
(bestemmelsen gælder i dag for de 5 største byer).
Derudover foreslås det, at gøre det muligt i bymidter
at retablere eller omplacere butikker, som har et større
bruttoetageareal end de nuværende lovlige
grænser.
Inden for planlovens kapitel om detailhandel foretages
derudover en konsekvensændring af kommunalreformen i 2005
samt gennemførelsen af den første kommuneplanproces
2009, således at henvisningen til regionplanretningslinjerne
i § 5 p, stk. 3, ophæves.
For det femte foreslås det,
at det fremover ikke skal være muligt at fastsætte
tilslutningspligt til fællesantenneanlæg i en
lokalplan. Forslaget er en delvis udmøntning af den
mediepolitiske aftale af 26. maj 2010 mellem regeringen, Dansk
Folkeparti og Liberal Alliance.
Målet er, at den nye regulering kan træde i kraft
fra den 1. september 2011.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.