Betænkning afgivet af Miljø-
og Planlægningsudvalget den 13. april 2011
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget.
Miljøministeren har stillet ændringsforslag nr. 7.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3 og 6. Enhedslistens medlem af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1, 2, 4, 5 og 8-12.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. februar 2011 og var til 1.
behandling den 10. februar 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Miljø- og
Planlægningsudvalget.
Udvalget anmoder om, at lovforslaget henvises til fornyet
udvalgsbehandling efter 2. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Eksperthøring
Udvalget har i forbindelse med behandlingen af lovforslaget
afholdt en eksperthøring den 28. februar 2011.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og miljøministeren sendte
den 15. oktober 2010 dette udkast til udvalget, jf. MPU alm. del -
bilag 61. Den 3. februar 2011 sendte miljøministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Bevaringsforeningen for Tårnby Kommune,
Bording Erhvervsforening,
Centerbyg Odense A/S,
Niels Parmo Christensen, Skanderborg,
De Samvirkende Købmænd og
Fredningskommiteen Lillebælt.
Miljøministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Centerbyg Odense A/S og De Samvirkende
Købmænd mundtligt over for udvalget redegjort for
deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 64 spørgsmål til
miljøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Udtalelse fra
miljøministeren
Miljøministeren har over for udvalget udtalt
følgende:
Varetagelse af landskabshensyn
Det Konservative Folkeparti har lagt vægt på en
helhedsorienteret varetagelse af landskabshensyn. Landskabelige
hensyn er væsentlige for de kvaliteter, der gør det
attraktivt at færdes og bosætte sig i kommuner i
yderområder. Derfor skal landskabsinteresserne
tillægges særlig vægt i kommunernes
enkeltsagsadministration.
Natur- og landskabsbeskyttelsen varetages i dag primært
gennem naturbeskyttelsesloven og planloven. Med kommunalreformen
indarbejdede kommunerne amternes landskabs?vurderinger i
kommuneplanerne. Kommunerne har således i dag efter planloven
pligt til konkret at afveje og udpege de landskabelige
bevaringsinteresser og værdier som et vigtigt fundament i
planlægningen i det åbne land.
Kommuneplanerne skal indeholde retningslinjer, rammer og
redegørelse, som bevarer og forbedrer kvaliteten af de
karakteristiske og oplevelsesrige landskaber. De skal udpeges
på kort og indgår som et administrations- og
planlægningsgrundlag, f.eks. i forbindelse med
landzonesagsbehandlingen.
Kommuneplanerne skal bl.a. sikre oplevelsen af forskellen
mellem by og land, og nye byudlæg og andre udlæg skal
tilpasses landskabet ved placering i terrænet, ved
bygningshøjde og materiale. Tilpasningen i landskabet
fremmer kvaliteten af nye anlæg og forhindrer, at
værdifulde landskabstræk sløres eller
ødelægges af bebyggelse m.v.
Hvert fjerde år udsender Miljøministeriet et
overblik over de statslige interesser i kommuneplanlægningen,
og samtlige kommuneplanforslag gennemgås af ministeriet, som
kan nedlægge veto, også på andre ministeriers
vegne, mod forslag, som er i strid med de statslige interesser
på f.eks. landskabsområdet.
Med lovændringen skal der meddeles tilladelse til
opførelse af nye helårsboliger i tilknytning til
landsbyer, medmindre væsentlige hensyn til landskab, natur,
miljø, planlægning eller naboer afgørende taler
imod. Tilsvarende hensyn gør sig gældende ved
udvidelser af erhverv i tidligere landbrugsbygninger.
Miljøministeren har tilkendegivet, at hensynet til
landskabet skal tillægges særlig vægt i
afvejningen af de hensyn, kommunerne skal foretage i den konkrete
sag. I den forbindelse vil ministeren opfordre kommunerne til at
benytte den udviklede landskabskaraktermetode for at få et
overblik over de landskabelige interesser.
Landskabskaraktermetoden er et velegnet redskab, som
gør det lettere for kommunerne at varetage
landskabsinteresserne i en helhedsorienteret planlægning og i
administration af enkeltsager.
Metoden kan være med til at udpege særligt
karakteristiske og oplevelsesrige landskaber og dermed bidrage
til at udpege og beskytte de værdifulde landskaber og
landskabselementer som f.eks. ådale, bakkelandskaber og
kystlandskaber og landskaber knyttet til biotoper som skove og
vådområder. Med metoden udpeges også
områder, hvor landskabet er robust nok til at tåle nye
byggerier og anlæg.
Kommunernes landskabsudpegninger fastlægges i
kommuneplanlægningen og bliver løbende indberettet i
det fælles Plansystem.dk. Herefter vil udpegningerne sammen
med andre kommuneplanretningslinjer og miljødata være
tilgængelige i både Danmarks Miljøportal og i
Plansystem.dk. Plansystem.dk administreres af Naturstyrelsen, som
sikrer central koordinering og kvalitetssikring af system og data.
Efterhånden som alle kommuner har opdateret deres
landskabsudpegninger, vil det således være muligt for
alle at se de udpegede områder på tværs af
kommunegrænser. Plansystem.dk vil dermed kunne give et samlet
overblik over udpegningerne og varetagelsen af landskabshensynene,
hvorved kommunerne får bedre mulighed for at koordinere
landskabsplanlægningen på tværs af
kommunegrænser.
Miljøministeriet vil i 2014 evaluere kommunernes brug
af Plansystem.dk i deres arbejde med landskabsvaretagelsen i
kommuneplanlægningen.
Miljøministeriet har de seneste år været
meget optaget af, at landskabskvaliteterne i landet bliver
beskrevet og lokaliseret som en vigtig del af kommunernes arbejde.
Der arbejdes løbende på at udvikle og fremme
landskabsforståelsen gennem dialog og samarbejder med
praktikere, forskere, Akademirådet, KL og andre -
initiativer, som senest har høstet stor anerkendelse i
Akademirådet.
Liberal Alliance har lagt vægt på beskyttelsen af
jordbrugets interesser. Et af hovedformålene med planloven er
at fastholde landzonen til jordbrugserhvervet. Formålet med
den eksisterende umiddelbare ret til, at visse erhvervsvirksomheder
kan etablere sig i overflødiggjorte landbrugsbygninger, er
at udnytte en eksisterende bygningsmasse, der repræsenterer
en vis samfundsværdi.
Lovforslaget tager alene sigte på at gøre det
lettere at udnytte tiloversblevne bygninger og ikke på at
fortrænge landbruget. Kommunerne kan med henvisning til
planlægningsmæssige forhold og nabohensyn sige nej til
udvidelser af erhvervsvirksomheder.
Det er Fødevareministeriet, der som ansvarlig
sektormyndighed varetager hensynet til jordbrugsinteresserne i den
kommunale planlægning. I »Oversigt over statslige
interesser i kommuneplanlægningen« er kravene til den
kommunale planlægning beskrevet.
Det er i dag frivilligt for kommunerne at planlægge for
landbrugets bygninger. Som opfølgning på Grøn
Vækst har regeringen fremsat lovforslag nr. L 165, bl.a. med
et forslag til ændring af planloven, så det fremover
bliver obligatorisk for kommunerne at planlægge for
lokalisering af store husdyrbrug. Der er tale om en udpegning i
kommuneplanen af positive områder, som en landmand frivilligt
kan vælge at etablere sig i. På den måde sikres
udviklingsmulighederne og investeringssikkerheden for disse
brug.
Liberal Alliance har ønsket, at der etableres et bedre
dokumentationsgrundlag for, at kommunerne kan tage hensyn til
landbrugets lokale interesser i kommuneplanlægningen.
Miljøministeren vil undersøge mulighederne for mest
optimalt at formidle de endelige vand- og naturplaner og deres
betydning for den enkelte bedrift.
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af miljøministeren
under nr. 7 og de af Dansk Folkeparti under nr. 3 og 6 stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
Enhedslisten under nr. 1, 2, 4, 5 og 8-12 stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S, SF og
IA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af miljøministeren under nr. 7 og de af
Enhedslisten under nr. 8, 9, 11 og 12 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller
imod de af Enhedslisten under nr. 1, 2, 4, 5 og 10 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af Dansk
Folkeparti under nr. 3 og 6 stillede ændringsforslag
Et andetmindretal i udvalget (RV) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for det af
miljøministeren under nr. 7 stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod de af Dansk Folkeparti under nr. 3 og
6 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod de af Enhedslisten under nr. 1, 2, 4, 5 og 8-12
stillede ændringsforslag.
Et tredjemindretal i udvalget (EL) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for det af
miljøministeren under nr. 7 og de af Enhedslisten under nr.
1, 2, 4, 5 og 8-12 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod de af Dansk Folkeparti under nr. 3 og 6 stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget kan ikke
støtte lovforslaget. Overordnet mener partierne, at det er
noget rod at lave forskellige planlove for forskellige dele af
Danmark, ikke mindst når kriterierne er så luftigt
begrundede, som tilfældet er med denne lov. Efter en
interviewrunde med 16 kommuner, som bygger på
tilfældige spørgsmål, definerer regeringen 29
kommuner og nogle ikkebrofaste øer som yderområder i
Danmark, som man ønsker at gøre noget særligt
for.
Regeringen har haft brug for at vise handlekraft og har derfor
politisk konkluderet, at det bedst gøres ved at lempe
lovparagraffer, der påstås at være snærende
bånd for udviklingen i nogle kommuner, men ikke i andre, dele
Danmark i to forskellige planenheder og at pålægge
kommunerne at gøre det, som de allerede i dag kan
gøre med den nuværende lovgivning.
Prisen er, at kommunerne nu skal imødekomme
ansøgninger, selv om der ikke er lokalplanlagt for det, og
selv om borgere og lokale interessenter ikke får samme
indflydelse som i den nuværende lovgivning. Konsekvensen kan
blive en planløs knopskydning af landsbyer, skæmmende
byggeri i kystnærhedszonen og større
erhvervsvirksomheder på landet i stedet for i
erhvervszoner.
Regeringen har for 6 år siden forsøgt sig med en
lignende model, hvor der blev givet adgang til sommerhusbyggeri i
kystnærhedszonen. Som det fremgår af et ritzau-telegram
den 5. april 2011, må Venstres miljøordfører
erkende: »Det blev ikke, hvad vi havde håbet
på«.
Mindretallet vil med en anden sammensætning af
Folketinget arbejde for at revidere planloven og fjerne
»planlægningsmæssige misfostre«, som det
foreliggende lovforslag er udtryk for. Hvis forslaget som forventet
vedtages ved 3. behandling, skal 29 kommuner og nogle ikkebrofaste
øer fuldstændig fravige de helt grundlæggende
formål med planloven, som er at sikre en hensigtsmæssig
udvikling i hele landet, bevare de åbne kyster, inddrage
offentligheden og undgå spredt og uplanlagt bebyggelse.
Kystnærhedszonen
Eksisterende lovgivning og højesteretsdomme gør
lempelser i kystnærhedszonen unødvendige. Kommunerne
har allerede den nødvendige lovgivning og kan derfor
undgå de negative konsekvenser, som lovforslaget vil
medføre, herunder indskrænkninger i den kommunale
selvbestemmelse. Kystnærhedszonen er ikke en forbudszone, men
der er et særligt begrundelseskrav til planlægning. I
en dom fra Højesteret (U 2009.1151 H
Peløkke/Langeland) fik kommunen eksempelvis medhold, fordi
Højesteret lagde vægt på bl.a. Langelands
særlige befolkningsmæssige situation og det hertil
knyttede behov for at kunne tilbyde attraktive byggegrunde. De 29
kommuner og andre kommuner kan derfor i dag benytte denne dom i
deres begrundelse for udbygning i kystnærhedszonen. By- og
Landskabsstyrelsen udgav i december 2010 publikationen
»Inspiration til planlægning i
kystnærhedszonen«. Udgivelsen beskrives således
på Naturstyrelsens hjemmeside: »Eksempelsamling fra By-
og Landskabsstyrelsen, hvori der gives anvisninger på
måder at gennemføre »god
planlægning« på uden at slække på
kvalitet og hensyn til natur og landskab«. Desuden
refereres afgørelser fra Naturklagenævnet og
domstole. Der eksisterer derfor allerede hjælperedskaber for
de kommuner, der ønsker at udnytte de muligheder, der er i
den eksisterende lovgivning, uden at det er nødvendigt at
gå på kompromis med planlovens formål.
Med lovforslaget sker der en centralisering, så
miljøministeren kan give en plantilladelse i dialog med
kommunen. Kommunens fokus vil alt andet lige være mere rettet
mod miljøministeren end mod hensynet til de borgere, der
ikke kan påklage ministerens plantilladelse.
Borgerinddragelse i kommunen risikerer dermed at blive en
skinproces.
Med bestemmelsen om, at det kun er afgørende hensyn til
natur og landskab, der kan forhindre en tilladelse, svækkes
det oprindelige formål med planloven yderligere.
Med den ny lov vil klagenævnet i højere grad og
op til i 100 pct. af tilfældene kunne afvise klager begrundet
i natur- og landskabshensyn, fordi prioriteten vægtes til
fordel for byggeri i det åbne land.
Nye boliger i landzonen
Planloven er i dag meget restriktiv med en hovedregel om, at
der ikke må gives tilladelse til nye boliger i landzone.
Hensigten er naturligvis at undgå spredt og uplanlagt byggeri
i det åbne land. Der kan gives tilladelse til erstatning for
eksisterende byggeri, »huludfyldning« i landsbyer og
sammenhængende bebyggelse i øvrigt. Uden for landsbyer
og byer i landzone kræves imidlertid
lokalplanlægning.
Lovforslaget er selvmodsigende. På den ene side har man
krav på tilladelse til nye helårsboliger i umiddelbar
tilknytning til landsbyer og bebyggelse, medmindre væsentlige
hensyn til landskab, natur, miljø, planlægning eller
naboer taler afgørende imod. På den anden side skal
spredt og uplanlagt bebyggelse undgås.
Lovforslagets fokus på enkeltsagsforvaltning i stedet
for planlægning er et 180-graders-opgør med den
nuværende praksis og underminerer fuldstændig
planlægningen for boligudbygningen.
Landzone, erhverv
Regeringen ønsker yderligere at ophæve
restriktioner på anvendelsen af overflødiggjorte
landbrugsbygninger. I dag kræver indretning og udvidelse af
visse erhverv i overflødiggjorte landbrugsbygninger ikke
landzonetilladelse, hvis byggeriet er mindre end 500 m², og
det fremgår af den eksisterende lovgivning, at erhverv ikke
bør have forventning om yderligere udvidelse.
Den foreslåede ændring betyder, at alle kommuner
uden for hovedstadsområdet skal imødekomme
ønsker om udvidelser, medmindre væsentlige hensyn til
landskab, natur, miljø, planlægning eller naboer
afgørende taler imod. Dette betyder, at der kan udvides til
erhverv uden for områder, der er udlagt til erhverv, hvilket
undergraver kommunernes planlægning og kan føre til
flere nabokonflikter.
Landskabelige hensyn
I forhold til miljøministerens udtalelse til
betænkningen om varetagelse af landskabelige hensyn er der
slet ingen ændringer, ingen national landskabsplan og intet
nyt under solen i forhold til de nugældende regler.
Mindretallet kan således konstatere, at der er tale om et
fuldstændig tomt løfte fra ministerens side givet til
Det Konservative Folkeparti.
Dog er der et nyttigt element i lovforslaget, nemlig at
kommunerne skal registrere deres landskabsområder til
Miljøportalen. Mindretallet vil derfor i det videre
udvalgsarbejde sikre, at denne problemstilling bliver uddybet. I
dag er det sådan, at amternes gamle kort over
beskyttelsesområderne ikke længere er
tilgængelige på de statslige miljøportaler. Her
findes kun kommunernes byområder. Det gør det rigtig
vanskeligt at vide, hvornår der er problemer. Det vil
være væsentligt, at man fremover får klargjort,
at det er et krav, at kommunerne skal indrapportere alle
beskyttelsesområderne (landskab, biologi, lavbund, geologi,
kulturmiljø, jf. planloven) til miljøportalen.
Detailhandel
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget har ønsket,
at al drøftelse af detailhandel skal ske i Detailforum, som
er nedsat af regeringen for at afdække de generelle forhold
for detailhandelen i Danmark forud for en politisk drøftelse
og beslutning. Regeringens lovforslag lader Detailforum forholde
sig til dagligvarehandel, men ikke til udvalgsvarehandel, hvilket
er et klart problem for sammenhængen i detailhandelen.
Der er ligeledes en række væsentlige problemer
med de af Dansk Folkeparti under nr. 3 og 6 stillede
ændringsforslag:
- Forslagenes
juridiske og kommercielle konsekvenser er fuldstændig
ubelyste. Det er en uansvarlig måde at lovgive på,
samtidig med at indholdet er udtryk for lovgivning til fordel for
særinteresser.
-
Ændringsforslag nr. 3 er en »gummi-paragraf«, som
minder om en tidligere bestemmelse i planloven, hvor der blev
arbejdet med »en særlig planlægningsmæssig
begrundelse«, hvilket som bekendt medførte
højesteretssagen om Bilka i Horsens. Hvad menes der
eksempelvis med, at »bestemmelsen er kun tænkt anvendt
i få tilfælde«? Menes der Billund, eller Billund
og Brande, eller Billund, Brande og Rødby, eller Billund,
Brande, Rødby og Skagen, eller vil bestemmelsen åbne
for fem, ti eller 25 tilfælde? Hvornår bliver
undtagelsesbestemmelsen til lovgivningens hovedregel? Hvad menes
der med »en betragtelig del« og med »en vis
størrelse« osv.? Der er tale om en meget upræcis
ministerbemyndigelse af stor rækkevidde, der indebærer
en betragtelig centralisering, og som i det hele taget er
stærkt betænkelig.
-
Ændringsforslag nr. 3's kommercielle konsekvenser er, at der
i fremtiden vil blive solgt varer i disse nye butikker, som
tidligere ville være blevet solgt i udvalgsvarebutikker i
købstædernes bymidte. Hvad der sælges i et
eventuelt Factory Outlet i Billund, bliver ikke solgt på
gågaden i Vejle og Silkeborg osv. Forslaget vil således
få ganske alvorlige konsekvenser og vil udtynde eksisterende
handelsmiljøer.
-
Ændringsforslag nr. 6 øger antallet af byer, hvor der
er en risiko for, at bymidterne udtyndes for udvalgsvarehandel til
fordel for eksterne handelsmiljøer, hvis oplandseffekt
samtidig vil være skadelig for mindre byers handelsliv.
Forslaget er endvidere i fuldstændig modstrid med
intentionerne i den eksisterende planlov, som blev revideret af et
bredt folketingsflertal for bare 3 år siden.
Uacceptabel proces
Mindretallet er af den opfattelse, at selve forarbejdet og
konsekvensvurderingen af forslaget til denne lovændring er
utilstrækkeligt. Hverken de kommercielle, naturmæssige,
byplanlægningsmæssige eller juridiske aspekter er
tilstrækkeligt belyst, ligesom sammenhængen mellem de
udfordringer for udkantsområderne, man angiver at ville
løse, og de valgte løsningsforslag ej heller
forekommer klar.
Lovbehandlingen har langtfra været tilfredsstillende. I
udvalgsbehandlingen blev det helt usædvanligt og mod
almindelig praksis ikke muligt for mindretallet at stille
spørgsmål og indkalde ministeren i samråd i
forhold til de ændringsforslag, som miljøministeren og
Dansk Folkeparti i sidste øjeblik inden
betænkningsafgivelse stillede, da samme flertal ikke
ønskede at udskyde betænkningsafgivelsen i de 2 dage,
der blev anmodet om. Dette er paradoksalt og demokratisk urimeligt
henset til, at lovforslaget først foreslås at
træde i kraft den 1. september 2011. Derfor ønsker
mindretallet, at lovforslaget henvises til fornyet
udvalgsbehandling mellem 2. og 3. behandling.
Alt i alt er der tale om forslag, som vil gøre det
vanskeligere at planlægge lokalt, og der er derfor tale om
tilsidesættelse af det kommunale selvstyre, hvilket samtidig
indebærer en hidtil uset usammenhængende
planlægning for den samlede detailhandel.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. § 5 m, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4. For
hovedstadsområdet fastlægger miljøministeren
efter § 3, stk. 1, beliggenheden af bymidter, bydelscentre og
aflastningsområder, herunder bymidter, hvori der kan
etableres store butikker, jf. § 5 q, stk. 2. I det indre
storbyområde i hovedstadsområdet, jf. § 5 j, stk.
2, kan der udlægges mere end én bymidte.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Af et mindretal
(EL):
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 5 m, stk. 5, ophæves.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal (V
og KF):
3)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
5 m indsættes som stk.
6:
»Stk. 6.
Miljøministeren kan for kommuner, hvor ingen by har mere end
20.000 indbyggere, fastsætte regler efter § 3, stk. 1,
og § 3, stk. 2, 1. pkt., der uanset stk. 1, 1. pkt.,
udlægger arealer i et område til udvalgsvarebutikker
uden for bymidten, når
1) opførelse
af udvalgsvarebutikkerne vil være en integreret del af en
større, allerede etableret virksomhed med særlig
erhvervsmæssig betydning,
2) der er et
turistmål, som har mindst 75.000 besøgende pr.
år, og som tiltrækker international turisme,
3) der er et
større trafikalt knudepunkt med et særligt
besøgsmønster af national eller international
betydning for turisme ved større, internationale havne eller
i tilknytning til grænsehandel eller
4) hensynet til
sikkerheden, for så vidt angår en udvalgsvarebutiks
varegrupper, medfører, at den ikke kan indpasses i bymidten
af planlægningsmæssige grunde.«
[Mulighed for landsplandirektiv i
særlige tilfælde]
Af et mindretal
(EL):
4)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»03. § 5 p, stk. 4, ophæves.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Af et mindretal
(EL):
5) Nr. 4
affattes således:
»4. § 5 q, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. I
bymidter i byer med mere end 40.000 indbyggere, i
hovedstadsområdet og i Aarhus, jf. § 5 m, stk. 4, kan
kommunalbestyrelsen, i forbindelse med at der hvert fjerde år
udarbejdes en strategi for kommuneplanlægningen, jf. §
23 a, stk. 1, 1. pkt., træffe beslutning om at revidere
kommuneplanen med henblik på at fastsætte
butiksstørrelser for højst tre nye
udvalgsvarebutikker på mere end 2.000 m2 bruttoetageareal i hver by, i
hovedstadsområdet dog i hvert område.«
[Muligheden for at placere store
udvalgsvarebutikker i aflastningsområder, hvis der ikke er
plads i bymidten, fjernes]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal (V
og KF):
6) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 5 q, stk. 2,
ændres »40.000« til »27.000«.
[Ændring af grænsen for
byer, der kan planlægge for store udvalgsvarebutikker]
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
7) I
det under nr. 5 foreslåede 5 q, stk. 3, udgår »I bymidter i
byer med mere end 40.000 indbyggere og«.
[Rettelse af korrekturfejl]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(S, SF og IA):
8) I
det under nr. 7 foreslåede § 5 u, stk. 1, ændres
»skal« til: »kan«.
[Ordet skal erstattes af ordet kan
ved vurderingen af, om landzonetilladelsen skal imødekommes
ved ansøgning om opførelse af boliger i umiddelbar
tilknytning til en landsby]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(S, SF og IA):
9) I
det under nr. 7 foreslåede § 5 u, stk. 1, udgår ordet
»afgørende«.
[Ordet afgørende udgår
af vurderingen af, hvorvidt landzonetilladelsen skal
imødekommes ved ansøgning om opførelse af
boliger i umiddelbar tilknytning til en landsby]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(S, SF og IA):
10)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»04. § 11 e, stk. 6,
ophæves.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(S, SF og IA):
11) I
den under nr. 11 foreslåede § 35 a ændres »skal«
til: »kan«.
[Ordet skal erstattes af ordet kan
ved vurderingen af, om landzonetilladelsen skal imødekommes
ved ansøgning om udvidelse af en mindre erhvervsvirksomhed,
som er etableret i en tidligere landbrugsbygning]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(S, SF og IA):
12) I
den under nr. 11 foreslåede § 35 a udgår ordet
»afgørende«.
[Ordet afgørende udgår
af vurderingen af, hvorvidt landzonetilladelsen skal
imødekommes ved ansøgning om udvidelse af en mindre
erhvervsvirksomhed, som er etableret i en tidligere
landbrugsbygning]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2, 4, 5 og
10
Med ændringsforslagene fjernes muligheden for, at byer
med mere end 40.000 indbyggere får mulighed for at placere de
tilladte store udvalgsvarebutikker i et eksisterende
aflastningsområde.
Til nr. 3
Med forslagets § 5 m, stk. 6, foreslås det, at
ministeren for kommuner, hvor ingen by har mere end 20.000
indbyggere, får hjemmel til at udstede landsplandirektiver
for arealer til udvalgsvarebutikker uden for de enkelte bymidter i
de tilfælde, der er nævnt i bestemmelsens nr. 1-4.
Hjemmelen afgrænses til situationer, hvor en udbygning med
udvalgsvarehandel kan bidrage til at fastholde eller styrke et
områdes udvikling i form af øget beskæftigelse,
øget turisme, indtjening eller fastholdelse af
bosætning.
Bestemmelsen er kun tænkt anvendt i få
tilfælde.
Når miljøministeren har udarbejdet et
landsplandirektiv, kan kommunalbestyrelsen herefter udarbejde
en lokalplan inden for de rammer, der er fastsat i
landsplandirektivet.
Til hvert af de nævnte tilfælde knytter der sig
separate betingelser, men fælles for alle fire nævnte
muligheder er, at de i nr. 1-4 nævnte aktiviteter skal
være etableret forud for miljøministerens udstedelse
af et landsplandirektiv for det pågældende
område. De separate betingelser er følgende:
Ad nr. 1. Den større
virksomhed med særlig erhvervsmæssig betydning skal
være fysisk etableret i det pågældende
område forud for ansøgningen om udlæg af et
areal til udvalgsvarebutikker i et landsplandirektiv. Det vil ikke
være nok med et lokalt kontor i området. Der skal
være tale om, at virksomhedens eksisterende lokaler og
aktiviteter udgør en betragtelig andel af virksomhedens
hovedaktivitet. Samtidig kræves det, at etablering af
udvalgsvarebutikker udgør en integreret del af virksomhedens
hovedaktivitet og sker i umiddelbar fysisk tilknytning til
virksomhedens hovedaktivitet.
Det forudsættes, at det kommende detailhandelsprojekt
for det pågældende område i sig selv er af en vis
størrelse. Projektet skal være tænkt sammen med
virksomhedens hovedaktivitet, således at
detailhandelsområdet ikke reelt etableres som et
aflastningsområde i forhold til bymidten og omkringliggende
byer eller trækker detailhandelen ud af bymidten.
Ad nr. 2. Med turistmål er
der taget udgangspunkt i VisitDenmarks liste over turistmål i
Danmark og de dertil knyttede besøgstal. Det
forudsættes, at turistmålet skal være fysisk
etableret i det pågældende område forud for
ansøgningen om udlæg af et areal til
udvalgsvarebutikker i et landsplandirektiv. Samtidig kræves
det, at etablering af udvalgsvarebutikker sker i umiddelbar fysisk
tilknytning til turistmålets hovedaktivitet.
Med betingelsen om, at der ud over mindst 75.000
besøgende pr. år også skal være tale om,
at turistmålet tiltrækker international turisme,
forudsættes det, at en vis andel af de besøgende skal
være internationale turister.
Ad nr. 3. For etablering af
udvalgsvarebutikker på en international havn eller i
forbindelse med grænsehandel forudsættes det, at der er
tale om et område med et særligt
besøgsmønster af national eller international
betydning for turismen, og at funktionen fysisk er etableret i det
pågældende område forud for ansøgningen om
udlæg af et areal til udvalgsvarebutikker i et
landsplandirektiv. Samtidig kræves det, at etablering af
udvalgsvarebutikker sker i umiddelbar fysisk tilknytning til havnen
eller grænsehandelen. Med udtrykket »større,
internationale havne« sigtes der til havne, der som deres
primære område har færgetransport, der krydser
landegrænser.
Ad nr. 4. Den udvalgsvarebutik,
som ved et udlæg i et landsplandirektiv kan placeres uden for
bymidten, skal være fysisk etableret i lokalområdet
forud for ansøgningen om udlæg af et areal. Det er
ligeledes en forudsætning, at det er den
pågældende udvalgsvarebutiks varegrupper, som frembyder
særlige sikkerhedsmæssige forhold, eller at der af en
anden myndighed end den kommunale planlægningsmyndighed
stilles særlige sikkerhedsmæssige krav, som
medfører, at udvalgsvarebutikken ikke uden videre efter
planloven kan placeres eller forblive i bymidten. Dokumentationen
for, at det er de ovenfor nævnte sikkerhedsmæssige
forhold, som udgør den planlægningsmæssige
barriere, skal vedlægges ansøgningen til
kommunalbestyrelsen.
For så vidt angår forslagets økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner, skal det
bemærkes, at omkostningerne til udarbejdelsen og
offentliggørelsen af de nødvendige
landsplandirektiver vil blive afholdt inden for
Miljøministeriets ramme. Kommunen vil som
planlægningsmyndighed i den konkrete sag skulle rette
henvendelse til Miljøministeriet.
Til nr. 6
Grænsen på 40.000 indbyggere blev indført
ved revisionen af planlovens detailhandelsregler i 2007, jf. lov
nr. 535 af 6. juni 2007 om ændring af lov om
planlægning. Baggrunden for at give byer med mere end 40.000
indbyggere mulighed for at planlægge for store
udvalgsvarebutikker (bruttoetageareal over 2.000 m²) var at
tilføre disse byer en ekstra attraktion i konkurrencen med
andre store byer i nabolandene. Grænsen på 40.000
indbyggere blev sat for at sikre, at det alene var de store byer,
der i sig selv bidrog med et stort kundegrundlag, og som i forvejen
tiltrak mange kunder fra oplandet.
Af hensyn til udviklingen i detailhandelen og spredning af
konkurrencen er der ønske om, at flere kommuner vil få
mulighed for at planlægge for store udvalgsvarebutikker, end
tilfældet er i dag. Grænsen foreslås derfor sat
ved 27.000 indbyggere i stedet for 40.000 indbyggere.
Ved at justere grænsen i lovforslaget for byer, hvor der
kan planlægges for store udvalgsvarebutikker, gives der
samtidig mulighed for, at de store udvalgsvarebutikker kan placeres
i et eksisterende aflastningsområde, såfremt der kan
redegøres for, at en placering af de store
udvalgsvarebutikker ikke er mulig i bymidten.
Områder til store udvalgsvarebutikker fastsættes
for hovedstadsområdet i landsplandirektivet for detailhandel
i hovedstadsområdet, og en ændring af loven vil derfor
ikke få betydning for disse byer, medmindre
landsplandirektivet revideres.
Til nr. 7
I forbindelse med trykning af lovforslaget er der sket en fejl
i formuleringen af den foreslåede bestemmelse. Fejlen, der
alene er af korrekturmæssig art, kunne ikke rettes ved en
redaktionel ændring, hvorfor rettelsen foretages ved et
ændringsforslag.
Rettelsen har ingen indholdsmæssige konsekvenser for
resten af lovforslaget.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget erstattes ordet skal med kan,
hvorved den nuværende retstilstand vedrørende
landzonetilladelser opretholdes efter § 35 for
kommunalbestyrelser i kommuner og øer opført i
lovforslagets bilag 2.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget udgår ordet
afgørende, således at alene væsentlige hensyn
til landskab, natur, miljø, planlægning eller naboer
vil være nok for kommunalbestyrelsen til at afslå
ansøgning om en landzonetilladelse til opførelse af
boligbyggeri i umiddelbar tilknytning til en landsby i kommuner og
øer opført i lovforslagets bilag 2.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget erstattes ordet skal med kan,
hvorved den nuværende retstilstand vedrørende
landzonetilladelser opretholdes efter § 35 for
kommunalbestyrelser i kommuner uden for hovedstadsområdet,
jf. § 5 h, og i Stevns Kommune.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget udgår ordet
afgørende, således at alene væsentlige hensyn
til landskab, natur, miljø, planlægning eller naboer
vil være nok til at afslå ansøgning om en
landzonetilladelse til udvidelse af en mindre erhvervsvirksomhed,
som er etableret i en tidligere landbrugsbygning i kommuner uden
for hovedstadsområdet, jf. § 5 h, og i Stevns
Kommune.
Peter Juel Jensen (V) nfmd. Eyvind Vesselbo (V) Erling
Bonnesen (V) Birgitte Josefsen (V) Hans Christian Thoning (V)
Jørn Dohrmann (DF) Liselott Blixt (DF) Carina Christensen
(KF) Tage Leegaard (KF) Torben Hansen (S) Mette Gjerskov (S)
Flemming Møller Mortensen (S) Trine Mach (SF) Steen Gade
(SF) fmd. Johs. Poulsen (RV) Per
Clausen (EL) Juliane Henningsen (IA)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 128
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra miljøministeren |
2 | Henvendelse af 10/2-11 fra
Fredningskommitéen Lillebælt |
3 | Henvendelse af 18/2-11 fra Centerbyg
Odense A/S |
4 | Henvendelse af 21/2-11 fra Niels Parmo
Christensen, Skanderborg |
5 | Henvendelse af 15/2-11 fra Bording
Erhvervsforening |
6 | Henvendelse af 23/2-11 fra De Samvirkende
Købmænd |
7 | Henvendelse af 23/2-11 fra
Fredningskommitéen Lillebælt |
8 | Program for høring 28/2-11 |
9 | Tidsplan for udvalgets behandling af
forslaget |
10 | Henvendelse af 28/2-11 fra
Fredningskommitéen Lillebælt |
11 | Henvendelse af 28/2-11 fra
Fredningskommitéen Lillebælt |
12 | Henvendelse af 4/3-11 fra
Fredningskommitéen Lillebælt |
13 | Præsentationer fra høringen
28/2-11 |
14 | 1. udkast til betænkning |
15 | Henvendelse af 28/3-11 fra
Bevaringsforeningen for Tårnby Kommune |
16 | Ændringsforslag og udtalelse fra
miljøministeren |
17 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 128
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
10/2-11 fra Fredningskommitéen Lillebælt, til
miljøministeren og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvorfor man ikke i lovforslaget
har fastholdt den faglige definition af yderområder, som
regeringen tidligere har anvendt i forbindelse med regeringens
landsplanredegørelser, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvordan kommunerne fremover
får mulighed for at fastholde udviklingen i de landsbyer, som
er udpeget til vækst, når man forpligtes til at give
tilladelser til bygning af nye boliger, hvis de ligger i
nærheden af en landsby »eller lignende«, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvilke muligheder kommunerne har
for at sikre sig i?mod, at de »indre« dele af
landsbyerne tømmes for beboere, mens udviklingen sker i
udkanten af landsbyerne, hvis lovforslaget vedtages, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvordan kommunerne skal kunne
sikre sig mod krav om øgede investeringer i veje og anden
infrastruktur af hensyn til virksomheder, som udvider uden for
erhvervsområderne, hvis lovforslaget vedtages, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der betyder, at det er tilstrækkeligt
for at afvise en ansøgning om tilladelse til boligbyggeri
m.v., at væsentlige hensyn til landskab, natur, miljø,
planlægning eller naboer taler imod det, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der betyder, at
»skal«-bestemmelsen ændres til en
»kan«-bestemmelsen i reglerne om tilladelse til
boligbyggeri og udvidelse af erhverv i landzone, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som fjerner muligheden for, at byer med over
40.000 indbyggere får mulighed for at vælge, om de
tilladte store udvalgsvarebutikker skal placeres i bymidten eller i
et eksisterende aflastningsområde, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
18/2-11 fra Centerbyg Odense A/S, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
10 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
21/2-11 fra Niels Parmo Christensen, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvad Detailhandelsforums opgave
bliver i relation til eventuelle ændringer af lovens
detailhandelsbestemmelser, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
12 | Spm. om, hvorfor ministeren, som
foreslået af et flertal af organisationerne i
Detailhandelsforum, ikke vil afvente dette forums drøftelser
og afrapportering, før lovforslaget fremsættes i
Folketinget, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. , om ministeren vil bede
Detailhandelsforum, alternativt uafhængige
detailhandelseksperter som Institut for Centerplanlægning,
konsekvensvurdere disse liberaliseringsforslag, så
Folketinget bliver bekendt med fordele og ulemper for
butiksstrukturen, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. om at konkretisere, hvilke byer der
har haft hvilke problemer, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. om baggrunden for ministerens
vurdering af, at lovforslaget, jf. de almindelige
bemærkninger, »vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet«, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå |
16 | Spm. , om den påtænkte
liberalisering på udvalgsvarehandelens område
måske kan være til fordel for store,
landsdækkende kapitalkæder som f.eks. Elgiganten, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. , om lovforslaget vil give en del
byer en større oplandseffekt og dermed skabe en
større transportbelastning af miljøet, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om, hvilke organisationer m.v. der
har hilst forslaget velkommen, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
19 | Spm. om, hvilke kommuner der har udtrykt
ønske om hvilke af de foreslåede ændringer, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. , om der rent faktisk er tale om 16
organisationer og dermed et markant flertal af Detailhandelsforums
medlemmer, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
21 | Spm. , om de foreslåede
ændringer af detailhandelsreglerne ikke ændrer ved
planlovens bestemmelser i relation til etablering af nye
såkaldte hypermarkeder som f.eks. et Bilkalavprisvarehus, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om, hvad der menes med
»eksisterende landsbyer eller anden tilsvarende
bebyggelse«, som det fremgår af lovforslagets
almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.3.2, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
23 | Spm. om, hvor mange henholdsvis
»eksisterende landsbyer« henholdsvis »anden
tilsvarende bebyggelse« der for nuværende findes i
Danmark, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
24 | Spm. om den forventede udvikling af
klagesager til Natur- og Miljøklagenævnet som
følge af lovforslaget, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
25 | Spm. , om regeringen i forberedelsen af
lovforslaget har overvejet at ophæve planloven for de 29
kommuner, der vil blive omfattet af lovforslaget, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
15/2-11 fra Bording Erhvervsforening, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå |
27 | Spm. om, hvorvidt de gennemførte
ændringer af planloven i 2004, der var begrundet i en
forventning om positive regionaløkonomiske effekter, faktisk
også har resulteret i disse effekter, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
28 | Spm. om, hvor stor en andel af kvoten
på 8.000 nye sommerhuse der er blevet udnyttet, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. om at dokumentere og
sandsynliggøre rigtigheden i, at udstykning af 8.000 nye
kystnære sommerhusgrunde har understøttet
turismeerhvervet, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
30 | Spm. om en kommenteret oversigt over
regeringens initiativer siden 2002 vedrørende de
såkaldte yderområder/udkantsområder, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
31 | Spm. om de regionaløkonomiske
beregninger, der ligger til grund for den antagelse, at de
foreslåede lovændringer bliver til gavn for
detailhandel, erhverv og boliger i landzone, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
32 | Spm. om, med hvilken begrundelse Stevns
Kommune er særligt nævnt, jf. det foreslåede nr.
11 i lovforslaget, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
33 | Spm. om, hvordan retskrav er foreneligt
med de beskyttelseshensyn, som fremgår af
Landsplanredegørelse 2010, side 13, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
34 | Spm. om tre eksempler på sager, der
kan tænkes afgjort ved Natur- og
Miljøklagenævnet, når der henses til ordlyden af
den nye bestemmelse i § 35 a, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
35 | Spm. om konkrete eksempler på
forhold, der medfører afslag, fordi væsentlige hensyn
til landskab, natur, miljø, planlægning eller naboer
afgørende taler imod, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
36 | Spm. om at uddybe, hvad der menes med:
»Dog vil der ved prøvelsen af kommunalbestyrelsens
skøn skulle tages hensyn til formålet med den
foreslåede bestemmelse«, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 7, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
37 | Spm. om, hvor stor restrummeligheden
(antal uudnyttede hektarer) er i de i kommuneplanerne udlagte
erhvervsområder, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå |
38 | Spm. om, hvorvidt ministeren vil fremsende
eksempler på »den udviklede praksis for
lokalplanpligt«, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå |
39 | Spm. , om en kommunalbestyrelse kan
afslå at udarbejde en lokalplan, såfremt den anser en
virksomhedsudvidelse for omfattet af lokalplanpligten, selv om
virksomheden er etableret i en nedlagt landbrugsejendom, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
40 | Spm. om, hvad der menes med, »at
muligheden for en funktionel begrundelse er indeholdt i kravet om
en planlægningsmæssig begrundelse«, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
41 | Spm. om, med hvilken begrundelse det ikke
særligt skal godtgøres, at der er behov for, »at
det pågældende anlæg skal ligge i
kystnærhedszone, herunder udenfor
kystnærhedszonen«, jf. bemærkningerne til det
foreslåede § 1, nr. 7, i lovforslaget, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
42 | Spm. om, hvorvidt den fortsat
gældende betingelse om en »særlig
planlægningsmæssig begrundelse« også
fortsat vil indebære, at en kommunalbestyrelse skal
undersøge muligheden for en ikke kystnær placering af
virksomheder, boliger m.m., til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
43 | Spm. om, hvorvidt nogle kommuner konkret
over for ministeriet eller andre har fremført, at kravene
efter de gældende bestemmelser om planlægning i
kystzonen har virket begrænsende eller udelukket
planlægning af projekter, der kunne tilføre
området aktivitet eller regionaløkonomiske fordele,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå |
44 | Spm. om, hvilke initiativer ministeren
agter at tage for at fremme, at der også i
yderområderne er liv i byerne året rundt, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
45 | Spm. , om en kommune, som er optaget
på lovforslagets bilag 2, uden planlægningstilladelse
fra ministeren fortsat vil kunne planlægge i overensstemmelse
med gældende lovs § 5 b, stk. 1, nr. 1, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
46 | Spm. om begrundelsen for, at der skal
søges en planlægningstilladelse efter forslagets
§ 5 v, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
47 | Spm. om eksempler på turistpolitiske
overvejelser, der er udarbejdet i henhold til de gældende
bestemmelser i § 5 b, stk. 1, nr. 4, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
48 | Spm. om hovedkriterierne i de kommende
regler for udstedelse af planlægningstilladelser efter
lovforslagets § 5 v, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
49 | Spm. om, hvorvidt der vil kunne gives
planlægningstilladelse til et projekt for erhvervsbyggeri,
der alene er begrundet i, at virksomheden/virksomhederne
ønsker en attraktiv og kystnær beliggenhed, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
50 | Spm. om, med hvilken tilskyndelse en
kommunalbestyrelse i fremtidige kommuneplaner skulle foretage
afgrænsning af landsbyer, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
51 | Spm. om ved eksempler at konkretisere,
hvordan udtrykket »små samlinger af huse i det
åbne land, der fremtræder som sammenhængende
bebyggelse« skal forstås, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå |
52 | Spm. om, hvorvidt der er en grænse
for antallet af tilladelser efter den i nr. 7 foreslåede
§ 5 u, der efter § 35 kan gives for en enkelt landsby,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå |
53 | Spm. om eksempler på den udviklede
praksis for lokalplanpligt, der vil danne den øvre
grænse for, hvornår etableringen af boliger vil have et
sådant omfang og dermed påvirke omgivelserne på
en sådan måde, at det vil udløse krav om
planlægning, jf. lovforslagets bemærkninger til det
foreslåede § 1, nr. 7, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
54 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
23/2-11 fra De Samvirkende Købmænd, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
55 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
23/2-11 fra Fredningskommitéen Lillebælt, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
56 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
28/2-11 fra Fredningskommitéen Lillebælt, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
57 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
28/2-11 fra Fredningskommitéen Lillebælt, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
58 | Spm. om, i hvor høj grad ministeren
forudser problemer og konflikter med hensyn til at håndtere
interessen for at opføre helårsboliger i landzone i
forhold til landbrugserhvervet, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
59 | Spm. om en redegørelse for den
»nationale landskabsplan«, som ministeren har aftalt
med Det Konservative Folkeparti i forbindelse med forhandlingerne
om ændring af planloven, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
60 | Spm. om, hvor forskellen er på den
eksisterende »landskabs?karaktermetode« og den
kommende/lovede »nationale landskabsplan«, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
61 | Spm. om ministerens vurdering af, hvordan
antallet af klager til Natur- og Miljøklagenævnet over
afgørelser vedrørende landzonetilladelser vil udvikle
sig efter vedtagelse af lovforslaget, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå |
62 | Spm. om ministerens vurdering af de
økonomiske aspekter og kapacitetsmæssige forhold i
forbindelse med indgivne klager efter vedtagelse af lovforslaget,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå |
63 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/3-11 fra Fredningskommitéen Lillebælt, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
64 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
28/3-11 fra Bevaringsforeningen for Tårnby Kommune, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |