Fremsat den 27. januar 2011 af
undervisningsministeren (Tina Nedergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler)
(Ændring af indkomstgrundlag for
beregning af indkomstbestemt elevstøtte)
§ 1
I lov om folkehøjskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler),
jf. lovbekendtgørelse nr. 662 af 14. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. § 30,
stk. 2, nr. 5,affattes
således:
»5) eleven
ved ansøgningen oplyser navn, adresse og dansk personnummer.
For elever, hvis indkomstbestemte elevstøtte skal beregnes
på baggrund af forældrenes samlede indkomstgrundlag,
jf. § 33, stk. 1, 1. pkt., skal ansøgning om
elevstøtte indeholde en erklæring fra forældrene
med navne, adresse(r) og danske personnumre til brug ved beregning
af det ugentlige støttebeløb, jf. stk. 3. For elever,
hvis indkomstbestemte elevstøtte skal beregnes på
baggrund af indkomstgrundlaget for den af forældrene, hvor
eleven har bopæl eller senest har haft bopæl, samt
denne forælders eventuelle samlever, jf. § 33, stk. 1,
2. pkt., skal ansøgning om elevstøtte indeholde en
erklæring fra forælderen og en eventuel samlever med
navne, adresse og danske personnumre til brug ved beregning af det
ugentlige støttebeløb, jf. stk. 3. Hvis der
ønskes en nedsættelse af indkomstgrundlaget, jf. stk.
5, nr. 2, skal erklæringen fra forældrene eller
bopælsforælderen og dennes eventuelle samlever
endvidere oplyse navne på børn, der kan begrunde en
nedsættelse af indkomstgrundlaget.«
2. I
§ 30, stk. 3, 2. pkt. ,
ændres »og dennes forældre« til: »,
dennes forældre og bopælsforælderens
samlever«.
3. § 30,
stk. 5, nr. 2,affattes
således:
»2)
Største og mindste indkomstgrundlag, jf. §§ 32 og
33, for elever, forældre og en eventuel samlever til den af
forældrene, hvor eleven har bopæl eller senest har haft
bopæl, samt en skala over forholdet mellem indkomstgrundlaget
og det indkomstbestemte elevstøttebeløb, herunder det
indkomstgrundlag, der udløser grundstøtte. For
elever, hvis indkomstbestemte elevstøtte beregnes på
baggrund af forældrenes samlede indkomstgrundlag, jf. §
33, stk. 1, 1. pkt., fastsættes en nedsættelse af
forældrenes indkomstgrundlag for hvert barn af
forældrene bortset fra eleven, hvis barnet ved kursets
begyndelse er under 18 år og har bopæl hos
forældrene. For elever, hvis indkomstbestemte
elevstøtte beregnes på baggrund af indkomstgrundlaget
for den af forældrene, hvor eleven har bopæl eller
senest har haft bopæl, samt denne forælders eventuelle
samlever, jf. § 33, stk. 1, 2. pkt., fastsættes en
nedsættelse af indkomstgrundlaget for hvert barn af
forælderen eller den eventuelle samlever bortset fra eleven,
hvis barnet ved kursets begyndelse er under 18 år og har
bopæl hos forælderen og en eventuel
samlever.«
4. §
33 affattes således:
Ȥ 33. Indtil udgangen af
den måned, hvori eleven fylder 19 år, beregnes den
indkomstbestemte elevstøtte, jf. § 30, stk. 1, ud fra
forældrenes samlede indkomstgrundlag. Hvis elevens
forældre ved kursets begyndelse har forskellig bopæl og
enten er separerede eller ikke gift med hinanden, beregnes den
indkomstbestemte elevstøtte dog ud fra indkomsten for den af
forældrene, hvor eleven ved kursets begyndelse har
bopæl eller senest har haft bopæl, samt denne
forælders eventuelle samlever ved kursets begyndelse. Staten
yder maksimal elevstøtte til en elev, hvis begge
forældre er afgået ved døden, til en elev, der
aldrig har haft bopæl hos nogen af sine forældre, og
til en elev anbragt uden for hjemmet i henhold til § 52, stk.
3, nr. 8, i lov om social service. En elev kan kun ansøge om
beregning af et nyt støttebeløb på baggrund af
forhold indtruffet efter kursets begyndelse, hvis en forælder
eller en forælders eventuelle samlever dør i
løbet af støtteperioden, eller hvis elevens
forældre i løbet af støtteperioden får
bevilling til separation eller skilsmisse.
Stk. 2. Fra og med den
første kursusuge i måneden efter, at eleven er fyldt
19 år, beregnes elevstøtten ud fra elevens
indkomstgrundlag.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan efter ansøgning godkende, at der
i tilfælde af en forælders dødsfald ses bort fra
længstlevende forælders og dennes eventuelle samlevers
indkomstgrundlag ved beregning af indkomstbestemt
elevstøtte, jf. stk. 1, hvis eleven gennem en meget lang
årrække ikke har haft kontakt med den
længstlevende forælder.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter offentliggørelse i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning for kurser, der begynder den 1. august 2011 og
herefter.
Stk. 3. For så
vidt angår ansøgning om indkomstbestemt
elevstøtte til kurser, der begynder inden 1. august 2011,
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedpunkter
1.2. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner
4. Administrative konsekvenser for stat, regioner
og kommuner
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedpunkter
Formålet med lovforslaget er at justere
grundlaget for tildeling af indkomstbestemt elevstøtte. Det
foreslås, at hvis elevens forældre er separerede eller
ikke gift med hinanden og har forskellig bopæl, skal den
indkomstbestemte elevstøtte beregnes ud fra indkomsten for
den af forældrene, hvor eleven har bopæl eller senest
har haft bopæl, samt denne forælders eventuelle
samlever. Justeringen skal være med til at sikre, at
tildelingen af indkomstbestemt elevstøtte afspejler den
reelle økonomi i elevens hjem, der danner grundlag for
elevens efterskoleophold. Dermed sikres det, at elevstøtten
fordeles efter det reelle behov.
Det forventes, at lovforslaget vil
medføre, at andelen af elever, der får maksimal
elevstøtte, vil blive reduceret. Dette provenu anvendes til
at mindske reduktionerne af elevstøttesatserne som
følge af Aftale om genopretning af dansk økonomi fra
maj 2010, jf. nedenfor i afsnit 1.2. Justeringen gør det
således muligt at bevare det gældende niveau for
elevstøtten for årsindkomster op til 610.000 kr.,
så støtten alene reduceres for indkomster herover.
1.2. Lovforslagets baggrund
I Aftale om genopretning af dansk økonomi
fra maj 2010, indgået af regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti, indgik en tilpasning
af elevstøtten til efterskoleelever. Baggrunden herfor var,
at udgifterne til den statslige elevstøtte er steget
samtidig med, at forældreindkomsten er øget. Med
henblik på at reducere den samlede støtte og i
højere grad målrette støtten til elever med
størst behov blev det derfor aftalt at gennemføre en
omlægning af elevstøtten, så den aftrappes mere
i takt med forældreindkomsten.
Regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne aftalte i
november 2010 som en del af Aftaler om Finansloven for 2011 at
justere den aftalte tilpasning af elevstøtten, så
elevstøtten tildeles på baggrund af husstandsindkomst
i stedet for alene efter forældreindkomst. Fremover vil det
være husstandens indkomstgrundlag, der lægges til grund
for beregningen af elevstøtte, således at også
en eventuel samlevers indkomst indgår i indkomstgrundlaget.
For nogle familier vil dette medføre en lavere
elevstøtte, men disse besparelser gør det samtidig
muligt at fastholde en høj og socialt afbalanceret
støtte til husstande med lav indkomst, herunder til enlige
forældre.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Staten yder indkomstbestemt elevstøtte til
nedsættelse af elevbetalingen på kurser af mindst 2
ugers varighed på efterskoler. Støtten ydes ud fra et
indkomstgrundlag, og fastsættes på baggrund af
elevstøttetakster til foruddefinerede indkomstintervaller.
Både elevstøttetakster og indkomstintervaller
fastsættes på finansloven. Taksterne gælder for
kurser, der begynder i finansåret. Da hovedparten af
efterskolekurser starter i august og slutter i juni, gælder
taksterne på finansloven som hovedregel for kurser i det
skoleår, der begynder i finansåret. Taksterne på
finansloven for 2011 gælder således som udgangspunkt
for kurser i skoleåret 2011/2012. På kurser af mindst 5
ugers varighed og derover ydes støtten med et
grundstøttebeløb uanset indkomstgrundlagets
størrelse. Der henvises til § 30, stk. 1 og 5, i lov om
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler).
Størrelsens af elevers egenbetaling for et
efterskolekursus afhænger af den af skolen fastsatte
elevbetaling og elevstøtten. Fra elevbetalingen
fratrækkes elevstøtten, og det resterende beløb
udgør egenbetalingen, dvs. den betaling som eleven selv skal
betale.
For at få elevstøtte skal en elev
ansøge herom, jf. lovens § 30, stk. 2. Ansøgning
indgives til efterskolen. Hvis eleven i henhold til lovens §
33 får forældreindkomstafhængig
elevstøtte, skal eleven i forbindelse med ansøgningen
oplyse forældrenes navne, adresse(r) og personnumre, jf.
lovens § 30, stk. 2, nr. 5. Dette sker ved, at
forældrene udfylder en del af ansøgningsblanketten og
underskriver denne. Det fremgår af blanketten, at der med
underskriften samtykkes til, at de nødvendige oplysninger
indhentes. Efterskolen indberetter de nødvendige oplysninger
til Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte, der herefter
indhenter de nødvendige oplysninger om eleven og dennes
forældre fra told- og skatteforvaltningen, herunder
oplysninger om indkomst- og formueforhold, jf. lovens § 30,
stk. 3, 2. pkt. Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte
videresender på denne baggrund oplysninger til skolen om,
hvilken elevstøttetakst den pågældende elev
efter det oplyste vil være berettiget til, såfremt
betingelserne i lovens § 30, stk. 2, er opfyldt. Styrelsen for
Statens Uddannelsesstøtte foretager ikke en vurdering af de
indsendte oplysninger. Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøttes oplysning om relevant
elevstøttetakst har ikke karakter af et bindende tilsagn om
elevstøtte, men er alene en oplysning om, hvilken takst
eleven kan blive berettiget til, såfremt betingelserne for
indkomstbestemt elevstøtte i øvrigt er opfyldt, og de
af skolen indberettede oplysninger er korrekte.
Eleven bliver berettiget til indkomstbestemt
statslig elevstøtte når eleven har fulgt
undervisningen i mindst to hele kursusuger, jf. lovens § 30,
stk. 2, nr. 4, hvis eleven indgiver en ansøgning til
efterskolen og i øvrigt opfylder betingelserne i lovens
§ 30, stk. 2. Ansøgningsblanketten videresendes som
udgangspunkt ikke til Undervisningsministeriet, herunder Styrelsen
for Statens Uddannelsesstøtte. Undervisningsministeriet kan
dog som led i tilsynet med skolens overholdelse af loven anmode om,
at skolen indsender ansøgningsblanketten, jf. lovens §
52 a.
Undervisningsministeriet udbetaler hver
måned et forskud på elevstøtte til skolen.
Forskuddet udbetales månedsvist forud. Det første
forskud for skoleåret 2011/2012 udbetales således
ultimo juli 2011. Forskuddet udbetales på baggrund af en
skoles indberettede antal elevstøtteuger i det tredje
kvartal forud for finansåret multipliceret med et
gennemsnitligt ugentligt støttebeløb. Det
gennemsnitlige ugentlige støttebeløb beregnes
på baggrund af Undervisningsministeriets udgifter til
elevstøtte i 4. kvartal året før det
foregående finansår og de tre første kvartaler
af det foregående finansår divideret med antal
elevstøtteuger i samme periode. Det gennemsnitlige
elevstøttebeløb for 2011 er derfor beregnet på
baggrund af den udbetalte elevstøtte i 4. kvartal 2009 og de
tre første kvartaler i 2010. En skole får
således et forskud i juli 2011 på baggrund af antal
elevstøtteuger på skolen i efteråret 2010
multipliceret med et gennemsnit af den af ministeriet udbetalte
ugentlige elevstøtte til alle efterskoler i 2010.
Undervisningsministeriet kan dog nedsætte det beregnede
forskud, hvis det faktiske elevtal i skoleåret er 25 pct.
mindre end det elevtal, der er lagt til grund ved
forskuds-beregningen. Der henvises til § 8 i
bekendtgørelse nr. 921 af 20. november 2003 om statslig
elevstøtte til elever på efterskoler.
Kvartalsvis bagud indberetter skolerne antal
elevstøtteelever og kursusuger opgjort på ugentlige
elevstøtte-beløb til Undervisningsministeriet. Hvis
dette medfører en højere samlet
elevstøtteudbetaling end det udbetalte forskud i kvartalet,
udbetaler Undervisningsministeriet differencen til skolen. Hvis
indberetningen medfører en lavere samlet
elevstøtteudbetaling end det udbetalte forskud i kvartalet,
vil Undervisningsministeriet som udgangspunkt modregne differencen
i efterfølgende forskuds- eller tilskudsudbetalinger til
skolen. Undervisningsministeriet kan dog også efter
omstændighederne kræve differencen tilbagebetalt
straks. Der henvises til § 9 i bekendtgørelse nr. 921
af 20. november 2003 om statslig elevstøtte til elever
på efterskoler.
Ifølge § 33, 1. pkt., i lov om
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler) beregnes den
indkomstbestemte elevstøtte indtil udgangen af den
måned, hvori eleven fylder 19 år, ud fra
forældrenes samlede indkomstgrundlag. Det følger af
lovens § 33, 2. pkt., at fra og med den første
kursusuge i måneden efter, at eleven er fyldt 19 år,
beregnes elevstøtten ud fra elevens indkomstgrundlag.
Elever, der er fyldt 18 år, kan kun
gå på efterskole, hvis opholdet er anbefalet i en
skriftlig udtalelse fra pædagogisk-psykologisk
rådgivning eller ungdommens uddannelsesvejledning i elevens
tidligere skolekommune, jf. lovens § 13, stk. 1, nr. 3, og
§ 9 i bekendtgørelse nr. 604 af 24. juni 2009 om
tilskud m.v. til folkehøjskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler).
Langt de fleste efterskoleelever får derfor
forældreindkomstafhængig elevstøtte.
Det følger desuden af lovens § 33, 3.
pkt., at undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at
forældrenes indkomstgrundlag ikke skal sammenlægges.
På baggrund heraf er det fastsat i § 2, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 921 af 20. november 2003 om statslig
elevstøtte til elever på efterskoler, at hvis
forældrene er separerede eller ikke er gift med hinanden og
har forskellig folkeregisteradresse og forskellig bopæl ved
kursets begyndelse, bruges indkomstgrundlaget enten for den af
forældrene, der senest har haft forældremyndigheden
alene, eller den af forældrene, hos hvem eleven har
folkeregisteradresse ved kursets begyndelse. Det er desuden fastsat
i § 2, stk. 5, i bekendtgørelse nr. 921 af 20. november
2003 om statslig elevstøtte til elever på efterskoler,
at der ydes maksimal elevstøtte til elever, hvis begge
forældre er afgået ved døden. Endelig er det
fastsat i § 3, stk. 1, i samme bekendtgørelse, at der
kan beregnes et nyt støttebeløb til elever, hvis en
af forældrene dør i løbet af
støtteperioden, eller hvis forældrene i løbet
af støtteperioden får bevilling til separation eller
skilsmisse.
På de årlige finanslove
fastsættes største ugentlige indkomstbestemte
støttebeløb, herunder grundstøttebeløb,
og der fastsættes et nedsat elevstøttebeløb til
elever, der ikke bor på skolen. Der fastsættes desuden
største og mindste indkomstgrundlag for elever og
forældre samt en skala over forholdet mellem
indkomstgrundlaget og det indkomstbestemte
elevstøttebeløb, herunder det indkomstgrundlag, der
udløser grundstøtte. På de årlige
finanslove fastsættes således, hvilke
elevstøttetakster de fast definerede indkomstintervaller kan
berettige til. Undervisningsministeriet, herunder Styrelsen for
Statens Uddannelsesstøtte, foretager således ikke en
vurdering af, hvilket elevstøttebeløb den enkelte
elev kan få. Elevstøttebeløbet afhænger
alene af indkomstgrundlaget, jf. lovens § 32 og § 33.
Endelig fastsættes der en nedsættelse af
forældrenes indkomstgrundlag for hver af elevens
søskende, der er under 18 år ved kursets begyndelse.
Der henvises til lovens § 30, stk. 5.
2.2. Den foreslåede
ordning
Med lovforslaget foreslås der ikke
ændringer af sagsgangene ved behandling af oplysninger til
brug for beregning og udbetaling af elevstøtte i
Undervisningsministeriet. Der foreslås alene ændringer
i beregnings-grundlaget for indkomstbestemt elevstøtte. Der
ændres ikke ved bestemmelserne om indkomstgrundlaget, eller
at det indkomstgrundlag, der lægges til grund for beregning
af elevstøtte, er de relevante personers indkomst i det
andet kalenderår forud for det kalenderår, hvor
støtteperioden begynder, jf. lovens § 32, stk. 1.
Med lovforslaget foreslås det, at indtil
udgangen af den måned, hvori eleven fylder 19 år,
beregnes den indkomstbestemte elevstøtte ud fra
forældrenes samlede indkomstgrundlag. Hvis elevens
forældre ved kursets begyndelse har forskellig bopæl og
enten er separerede eller ikke gift med hinanden, beregnes den
indkomstbestemte elevstøtte dog ud fra indkomsten for den af
forældrene, hvor eleven ved kursets begyndelse har
bopæl eller senest har haft bopæl, samt denne
forælders eventuelle samlever ved kursets begyndelse.
Bestemmelsen i § 2, stk. 5, i bekendtgørelse nr. 921 af
20. november 2003 om statslig elevstøtte til elever på
efterskoler foreslås videreført i loven, således
at staten yder maksimal elevstøtte til en elev, hvis begge
forældre er afgået ved døden. Som noget nyt
foreslås det, at der også til en elev, der aldrig har
haft bopæl hos nogen af sine forældre, og til en elev
anbragt uden for hjemmet i henhold til § 52, stk. 3, nr. 8, i
lov om social service ydes maksimal elevstøtte.
Hvis forældrene er gift eller bor sammen,
vil elevstøtten således i overensstemmelse med de
gældende regler blive beregnet ud fra forældrenes
samlede indkomstgrundlag. Hvis forældrene bor hver for sig og
er separerede eller ikke gift med hinanden, vil indkomsten for den
af forældrene, som eleven ikke bor sammen med eller senest
har boet sammen med, være irrelevant for beregningen af
indkomstbestemt elevstøtte. Dette svarer til de
gældende regler i § 2, stk. 2, i bekendtgørelse
nr. 921 af 20. november 2003 om statslig elevstøtte til
elever på efterskoler. Der vil med lovforslaget ikke
være behov for at fastsætte administrative regler om,
at forældrenes indkomstgrundlag ikke skal sammenlægges,
hvorfor denne mulighed ikke foreslås videreført.
Det foreslås desuden, at det som absolut
hovedregel er forholdene ved kursets begyndelse, der er
afgørende for tildeling af elevstøtte. Det vil
således som udgangspunkt ikke være muligt at få
genberegnet elevstøtten, hvis grundlaget for beregningen
ændrer sig efter kursets begyndelse. Der vil alene kunne
ansøges om genberegning af elevstøttebeløbet
på baggrund af forhold indtruffet efter kursets begyndelse,
hvis en forælder eller en forælders eventuelle samlever
dør i løbet af støtteperioden, eller hvis
elevens forældre i løbet af støtteperioden
får bevilling om separation eller skilsmisse. Der vil
således ikke være mulighed for genberegning, hvis
forholdene i husstanden i øvrigt ændrer sig, f.eks.
hvis en samlever eller et barn flytter enten ind eller ud i
løbet af støtteperioden. Hvis ændringer i
husstandens forhold medfører ændringer i det
økonomiske grundlag for efterskoleopholdet, har eleven i
henhold til gældende ret mulighed for at søge skolen
om individuel supplerende støtte, jf. lovens § 37.
Endeligt foreslås det, at
undervisningsministeren efter ansøgning kan godkende, at der
i tilfælde af en forælders dødsfald ses bort fra
længstlevende forælders og dennes eventuelle samlevers
indkomstgrundlag ved beregning af indkomstbestemt
elevstøtte, hvis eleven gennem en meget lang
årrække ikke har haft kontakt med den
længstlevende forælder.
Der foreslås ikke ændringer af
beregningen af elevstøtte til elever, der er fyldt 19
år. For elever, der er fyldt 19 år, beregnes
elevstøtten således fortsat ud fra elevens
indkomstgrundlag.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås, at der for elever, hvis
indkomstbestemte elevstøtte beregnes på baggrund af
forældrenes samlede indkomstgrundlag, jf. den ved
lovforslagets § 1, nr. 4, foreslåede affattelse af
§ 33, stk. 1, 1. pkt., fastsættes en nedsættelse
af forældrenes indkomstgrundlag for hvert barn af
forældrene bortset fra eleven, hvis barnet ved kursets
begyndelse er under 18 år og har bopæl hos
forældrene. For elever, hvis indkomstbestemte
elevstøtte beregnes på baggrund af indkomstgrundlaget
for den af forældrene, hvor eleven har bopæl eller
senest har haft bopæl, samt denne forælders eventuelle
samlever, jf. den foreslåede affattelse af § 33, stk. 1,
2. pkt., foreslås fastsat en nedsættelse af
indkomstgrundlaget for hvert barn af bopælsforælderen
eller den eventuelle samlever bortset fra eleven, hvis barnet ved
kursets begyndelse er under 18 år og har bopæl hos
denne forælder og en eventuel samlever. Dermed bliver det
afgørende for reduktionen af indkomstgrundlaget, at barnet,
som giver anledning til nedsættelse af indkomstgrundlaget,
har bopæl hos forældrene eller den af forældrene,
hvis husstandsindkomst lægges til grund for
elevbetalingen.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås, at eleven ved
ansøgningen oplyser navn, adresse og dansk personnummer.
Dette er i overensstemmelse med den gældende bestemmelse. Det
foreslås desuden, at for elever, hvis indkomstbestemte
elevstøtte skal beregnes på baggrund af
forældrenes samlede indkomstgrundlag, skal ansøgning
om elevstøtte indeholde en erklæring fra
forældrene med navne, adresse(r) og danske personnumre til
brug for beregning af det ugentlige støttebeløb. Det
foreslås, at for elever, hvis indkomstbestemte
elevstøtte beregnes på baggrund af indkomstgrundlaget
for den af forældrene, hvor eleven har bopæl eller
senest har haft bopæl, samt denne forælders eventuelle
samlever, skal ansøgning om elevstøtte indeholde en
erklæring fra forælderen og den eventuelle samlever med
navne, adresse og danske personnumre. Ifølge gældende
praksis indeholder ansøgningsblanketten en erklæring
fra forældrene med de angivne oplysninger. Kravet om en
erklæring fra forældrene eller
bopælsforælderen og dennes eventuelle samlever er
således udtryk for en præcisering af gældende ret
i overensstemmelse med den gældende praksis på
området, dog således at en eventuel samlever fremover
også bliver omfattet af kravene til ansøgning om
indkomstbestemt elevstøtte. Endeligt foreslås det, at
hvis der ønskes en nedsættelse af indkomstgrundlaget,
jf. lovforslagets § 1, nr. 3, skal erklæringen fra
forældrene eller bopælsforælderen og dennes
samlever endvidere oplyse navne på børn, der kan
begrunde en nedsættelse af indkomstgrundlaget.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Som en konsekvens af, at en samlevers indkomst
kan indgå i beregningen af den indkomstbestemte
elevstøtte, foreslås det at ændre bestemmelsen i
lovens § 30, stk. 3, 2. pkt., om Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøttes mulighed for at indhente de
nødvendige oplysninger, så bestemmelsen også
omfatter en bopælsforælders samlever.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Det forventes, at lovforslaget vil
medføre, at andelen af elever, der får maksimal
elevstøtte, vil blive reduceret, når
bopælsforælderens eventuelle samlevers indkomst
også lægges til grund for beregningen af
indkomstbestemt elevstøtte til de elever, der ikke bor med
begge forældre. I de tilfælde, hvor forælderen er
samlevende med en ny partner, vil både forælderens og
den samlevendes indkomst fremover skulle lægges til grund,
hvilket vil medføre, at mange familier vil komme op i
højere indkomstintervaller og dermed modtage mindre i
elevstøtte.
Omlægningen forventes at indbringe et
provenu for staten på ca. 50 mio. kr. pr. skoleår.
Provenuet anvendes til at mindske reduktionerne af
elevstøttesatserne som følge af Aftale om
genopretning af dansk økonomi fra maj 2010.
Der forventes statslige merudgifter på ca.
0,1 mio. kr. til ændring af it-systemerne som følge af
omlægningen.
4. Administrative konsekvenser
for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget vil medføre, at indkomsten
for en forælders samlever kan blive relevant for beregningen
af indkomstbestemt elevstøtte. Dette vil medføre, at
der skal indhentes flere oplysninger for at fastslå det
relevante indkomstgrundlag. Med de relevante personnumre kan
oplysningerne dog hentes elektronisk, hvorfor forslaget kun i
begrænset omfang vil medføre øgede
administrative byrder for staten.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for regioner og kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget
indebærer, at indkomsten for en forælders samlever kan
blive relevant for beregningen af indkomstbestemt
elevstøtte. For at kunne beregne den indkomstbestemte
elevstøtte, vil det derfor være nødvendigt, at
samleveren oplyser navn og personnummer, så der kan indhentes
relevante oplysninger om indkomstgrundlaget.
Lovforslaget vil derfor
i begrænset omfang medføre øgede administrative
byrder for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Datatilsynet, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Efterskoleforeningen, Frie kostskolers Fællesråd,
Kommunernes Landsforening, Ligeværd, Rigsrevisionen og
Rådet for Etniske Minoriteter.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Statslige mindreudgifter på ca. 50
mio. kr. pr. skoleår. | Statslige merudgifter på ca. 0,1
mio. kr. til tilretning af it-systemer | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Lovforslaget vil i begrænset omfang
medføre øgede administrative byrder for staten | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Lovforslaget vil i begrænset omfang
medføre øgede administrative byrder for
borgerne | Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 30, stk. 2,
nr. 5)
De foreslåede ændringer er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 3 og 4, om ændring
af § 30, stk. 5, nr. 2, og § 33 i lov om
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler).
Efter den gældende bestemmelse i § 30,
stk. 2, nr. 5, skal elever, der får
forældreindkomstafhængig elevstøtte, oplyse
forældrenes navne, adresse(r) og personnumre. Dette sker ved,
at forældrene udfylder en del af ansøgningsblanketten
og underskriver denne. Det fremgår af blanketten, at der med
underskriften samtykkes til, at de nødvendige oplysninger
indhentes. Med forslaget i § 1, nr. 4, ændres lovens
§ 33 for elever, hvis forældre har forskellig
bopæl og enten er separerede eller ikke gift med hinanden,
så elevstøtten beregnes ud fra indkomsten for den af
forældrene, hvor eleven har bopæl eller senest har haft
bopæl, samt denne forælders eventuelle samlever.
Det foreslås derfor som noget nyt, at for
elever, hvis indkomstbestemte elevstøtte skal beregnes
på baggrund af indkomstgrundlaget for den af
forældrene, hvor eleven har bopæl eller senest har haft
bopæl, samt denne forælders eventuelle samlever, skal
ansøgning om elevstøtte indeholde en erklæring
fra forælderen og den eventuelle samlever med navne, adresse
og danske personnumre til brug for beregning af det ugentlige
støttebeløb.
I overensstemmelse med de gældende regler,
skal elever ved ansøgningen oplyse eget navn, adresse og
dansk personnummer. For elever, hvis indkomstbestemte
elevstøtte skal beregnes på baggrund af
forældrenes samlede indkomstgrundlag, skal ansøgningen
fortsat indeholde en erklæring fra forældrene med
navne, adresse(r) og danske personnumre til brug for beregning af
det ugentlige støttebeløb.
Efter den gældende bestemmelse i § 30,
stk. 5, nr. 2, 2. pkt., fastsættes der på de
årlige finanslove en nedsættelse af forældrenes
indkomstgrundlag for hver af elevens biologiske eller adopterede
søskende, der er under 18 år ved kursets
begyndelse.
Med forslaget i § 1, nr. 3, om ændring
af lovens § 30, stk. 5, nr. 2, ændres denne reduktion,
så der for elever, hvis forældre er gift eller bor
sammen, fastsættes en nedsættelse af forældrenes
indkomstgrundlag for hvert biologisk eller adopteret barn af
forældrene bortset fra eleven, hvis barnet ved kursets
begyndelse er under 18 år og har bopæl hos
forældrene. For elever, hvis forældre er gift, men ikke
bor sammen, vil der således kunne ske en nedsættelse af
forældrenes indkomstgrundlag for biologiske eller adopterede
børn af elevens forældre, uanset hvilken af elevens
forældre barnet har bopæl hos. For elever, hvis
forældre er gift, men ikke bor sammen, vil der således
også kunne ske en nedsættelse af forældrenes
indkomstgrundlag for biologiske og adopterede børn af den
ene af forældrene, hvis barnet har bopæl hos denne
forælder.
For elever, hvis forældre er separerede
eller ikke gift med hinanden, og som bor hver for sig,
fastsættes en nedsættelse af indkomstgrundlaget for den
af forældrene, hvor eleven har bopæl eller senest har
haft bopæl, samt denne forælders eventuelle samlever
for hvert biologiske eller adopterede barn af forælderen
eller samleveren bortset fra eleven, hvis barnet ved kursets
begyndelse er under 18 år og har bopæl hos
forælderen og den eventuelle samlever.
Der stilles således som noget nyt krav om,
at barnet bor hos forældrene eller
bopælsforælderen og en eventuel samlever. På
baggrund heraf foreslås det at ændre bestemmelsen i
§ 30, stk. 2, nr. 5, så erklæringen fra
forældrene eller bopælsforælderen og dennes
eventuelle samlever endvidere skal indeholde oplysninger om navne
på børn, der kan begrunde en nedsættelse af
indkomstgrundlaget, hvis der ønskes en nedsættelse af
indkomstgrundlaget, jf. lovforslagets § 1, nr. 3. Efterskolen
skal i overensstemmelse med den gældende ordning fortsat
alene indberette antallet af børn, der kan begrunde en
nedsættelse af indkomstgrundlaget, jf. lovforslagets §
1, nr. 3, til Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte.
Oplysningen om børnenes navne sker alene af hensyn til
Undervisningsministeriets mulighed for at føre tilsyn med
skolernes overholdelse af lovens bestemmelser.
De nævnte oplysninger er nødvendige
for beregning af den indkomstbestemte elevstøtte.
Der henvises til lovforslagets afsnit 2.2 samt
til bemærkningerne til § 1, nr. 3 og 4.
Til nr. 2 (§ 30, stk. 3,
2. pkt.)
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 4.
Efter den gældende bestemmelse i lovens
§ 30, stk. 3, 2. pkt., kan Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte indhente de nødvendige oplysninger
om eleven og dennes forældre til brug for beregningen af det
ugentlige elevstøttebeløb.
Med forslaget i § 1, nr. 4, ændres den
forældreindkomstafhængige elevstøtte, så
elevstøtten beregnes ud fra indkomsten for den af
forældrene, hvor eleven har bopæl eller senest har haft
bopæl, samt denne forælders eventuelle samlever, hvis
elevens forældre har forskellig bopæl og enten er
separerede eller ikke gift med hinanden.
Som en konsekvens af, at
bopælsforælderens samlevers indkomst skal indgå i
grundlaget for beregningen af den indkomstbestemte
elevstøtte, foreslås det derfor at ændre
bestemmelsen i § 30, stk. 3, 2. pkt., så Styrelsen for
Statens Uddannelsesstøtte fremover også kan indhente
de nødvendige oplysninger om bopælsforælderens
samlever til brug for beregningen af det ugentlige
elevstøttebeløb.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
afsnit 2.2 samt til bemærkningerne til § 1, nr. 4.
Til nr. 3 (§ 30, stk. 5,
nr. 2)
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 4.
Efter den gældende bestemmelse i lovens
§ 30, stk. 5, nr. 2, fastsættes der på de
årlige finanslove største ugentlige indkomstbestemte
støttebeløb, herunder grundstøttebeløb.
Der fastsættes et nedsat elevstøttebeløb til
elever, der ikke bor på skolen. Der fastsættes desuden
største og mindste indkomstgrundlag for elever og
forældre samt en skala over forholdet mellem
indkomstgrundlaget og det indkomstbestemte
elevstøttebeløb, herunder det indkomstgrundlag, der
udløser grundstøtte. På de årlige
finanslove fastsættes således, hvilke
elevstøttetakster som fast definerede indkomstintervaller
kan berettige til. Undervisningsministeriet, herunder Styrelsen for
Statens Uddannelsesstøtte, foretager således ikke en
vurdering eller en konkret afgørelse af, hvilket
elevstøttebeløb den enkelte elev kan få.
Elevstøttebeløbet afhænger alene af
indkomstgrundlaget, jf. lovens § 32 og § 33. Endelig
fastsættes der efter den gældende bestemmelse i lovens
§ 30, stk. 5, nr. 2, på de årlige finanslove en
nedsættelse af forældrenes indkomstgrundlag for hver af
elevens søskende, der er under 18 år ved kursets
begyndelse. Denne nedsættelse gælder biologiske
børn og adoptivbørn til elevens forældre i det
omfang elevens forældres indkomst lægges til grund for
beregning af elevstøttebeløbet.
Med forslaget i § 1, nr. 4, ændres den
forældreindkomstafhængige elevstøtte, så
elevstøtten beregnes ud fra indkomsten for den af
forældrene, hvor eleven har bopæl eller senest har haft
bopæl, samt denne forælders eventuelle samlever, hvis
elevens forældre har forskellig bopæl og enten er
separerede eller ikke gift med hinanden.
Som en konsekvens af, at en samlevers indkomst
skal indgå i beregningen af den indkomstbestemte
elev-støtte, foreslås det at ændre bestemmelsen
i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., så største og
mindste indkomstgrundlag og skalaen over forholdet mellem
indkomstgrundlaget og det indkomstbestemte
elevstøttebeløb, herunder det indkomstgrundlag, der
udløser grundstøtte, også omfatter
bopælsforælderens samlever.
Det foreslås desuden, at der for elever,
hvis forældre er gift eller bor sammen, fastsættes en
nedsættelse af forældrenes indkomstgrundlag for hvert
biologisk eller adopteret barn af forældrene bortset fra
eleven, hvis barnet ved kursets begyndelse er under 18 år og
har bopæl hos forældrene. For elever, hvis
forældre er gift, men ikke bor sammen, vil der således
kunne ske en nedsættelse af forældrenes
indkomstgrundlag for biologiske og adopterede børn af
forældrene, uanset hvilken forælder barnet bor sammen
med.
For elever, hvis forældre bor hver for sig
og enten er separerede eller ikke gift med hinanden, foreslås
det, at der fastsættes en nedsættelse af
indkomstgrundlaget for hvert biologisk eller adopteret barn af
forælderen eller dennes eventuelle samlever bortset fra
eleven, hvis barnet ved kursets begyndelse er under 18 år og
har bopæl hos forælderen.
For elever, hvis forældre er gift eller bor
sammen, medfører forslaget alene den ændring, at det
bliver et krav, at børnene skal bo hos forældrene.
For elever, hvis forældre bor hver for sig
og enten er separerede eller ikke gift med hinanden,
medfører forslaget, at der kun reduceres i
indkomstgrundlaget for de af elevens søskende, der er barn
af den forælder, hvor eleven har bopæl eller senest har
haft bopæl, hvis disse søskende ligeledes har
bopæl hos denne forælder. Forslaget medfører
desuden, at indkomstgrundlaget reduceres, hvis denne
forælders samlever har børn med samme bopæl.
Med børn forstås i overensstemmelse
med de gældende regler biologiske børn og
adoptivbørn.
For børn bosiddende i Danmark, vil
folkeregisteradressen være udtryk for barnets
bopæl.
For elever, hvis forældre eller
forælder ikke bor i Danmark, skal de faktiske forhold
lægges til grund. Barnets bopæl er således
dér, hvor barnet hovedsageligt har boet. For elever, hvis
forældre eller forælder ikke bor i Danmark, vil der ved
kortere ophold, normalt ikke over 6 måneder, uden for
forældrenes eller forælderens bopæl, eksempelvis
i forbindelse med rekreationsophold, kortere fravær i
uddannelsesøjemed eller strafafsoning, være en
formodning for, at barnets bopæl er hos forældrene
eller den af forældrene, hvor barnet senest har haft
bopæl. Hvis fraværet er af ubestemt varighed, er der en
formodning for, at det bliver permanent. Barnet vil derfor som
udgangspunkt ikke anses for at have bopæl hos
forældrene eller forælderen. For elever, hvis
forældre eller forælder ikke bor i Danmark, vil
børn under fortsat uddannelse, der bor på kollegium,
er på længere studieophold eller lignende, ikke kunne
anses for at have bopæl hos forældrene eller
forælderen. Tilsvarende gælder børns
fravær af længere varighed, der eksempelvis skyldes
lønnet beskæftigelse. For elever, hvis forældre
eller forælder ikke bor i Danmark, vil kostskoleophold,
herunder et efterskoleophold, normalt medføre, at barnets
bopæl er dér, hvor det senest har haft bopæl.
Det samme kan være tilfældet, hvis barnet har et
midlertidigt ophold i udlandet som udvekslingsstudent. Tilsvarende
principper gælder, hvor et barn er anbragt på
institution. Det afgørende vil således være det
forventede fraværs varighed.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
afsnit 2.2 samt til bemærkningerne til § 1, nr. 4.
Til nr. 4 (§ 33)
Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås
lovens § 33 ændret, så det fremgår af stk.
1, at den indkomstbestemte elevstøtte indtil udgangen af den
måned, hvori eleven fylder 19 år, beregnes ud fra
forældrenes samlede indkomstgrundlag. Hvis elevens
forældre ved kursets begyndelse har forskellig bopæl og
enten er separerede eller ikke gift med hinanden, foreslås
det, at den indkomstbestemte elevstøtte beregnes ud fra
indkomsten for den af forældrene, hvor eleven ved kursets
begyndelse har bopæl eller senest har haft bopæl, samt
denne forælders eventuelle samlever ved kursets begyndelse.
Det foreslås desuden, at staten yder maksimal
elevstøtte til en elev, hvis begge forældre er
afgået ved døden, til en elev, der aldrig har haft
bopæl hos nogen af sine forældre, og til en elev
anbragt uden for hjemmet i henhold til § 52, stk. 3, nr. 8, i
lov om social service. Endelig foreslås det, at en elev kun
kan ansøge om beregning af et nyt støttebeløb
på baggrund af forhold indtruffet efter kursets begyndelse,
hvis en forælder eller en forælders eventuelle samlever
dør i løbet af støtteperioden, eller hvis
begge elevens biologiske- eller adoptivforældre i
løbet af støtteperioden får bevilling til
separation eller skilsmisse fra hinanden.
Forslaget til § 33, stk. 1, 1. pkt., er i
overensstemmelse med den gældende bestemmelse i lovens §
33, 1. pkt. Hvis forældrene enten er gift eller bor sammen,
vil elevstøtten således i overensstemmelse med de
gældende bestemmelser blive beregnet ud fra forældrenes
samlede indkomstgrundlag. Hvis forældrene er gift, er det
uden betydning, om forældrene bor sammen. Hvis
forældrene bor sammen, er det tilsvarende uden betydning, om
forældrene er gift. I begge tilfælde lægges
forældrenes samlede indkomstgrundlag til grund for
beregningen af indkomstbestemt elevstøtte.
Hvis forældrene bor hver for sig og enten
er separerede eller ikke gift med hinanden, vil indkomsten for den
af forældrene, som eleven ikke bor sammen med eller senest
ikke har boet sammen med, være irrelevant for beregningen af
indkomstbestemt elevstøtte. Dette svarer også til de
gældende regler i § 2, stk. 2, i bekendtgørelse
nr. 921 af 20. november 2003 om statslig elevstøtte til
elever på efterskoler.
Som noget nyt foreslås det, at hvis den af
forældrene, som eleven bor sammen med eller senest har boet
sammen med, har en samlever, skal samleverens indkomst indgå
i beregningen af den indkomstbestemte elevstøtte. Dette
medfører, at indkomsten for en ægtefælle eller
registreret partner til forælderen skal indgå i
beregningen af den indkomstbestemte elevstøtte, hvis
ægtefællen eller den registrerede partner bor sammen
med forælderen. En person, som forælderen bor sammen
med, og som forælderen venter, har eller har haft mindst
ét fælles barn sammen med, vil også blive anset
for en samlever, hvorfor denne persons indkomst skal indgå i
beregningen af den indkomstbestemte elevstøtte. Endelig vil
en person, som forælderen i øvrigt bor sammen med og
indgår i et parforhold med, anses for en samlever. Også
i disse tilfælde skal vedkommende persons indkomst derfor
indgå i beregningen af den indkomstbestemte
elevstøtte.
Baggrunden for forslaget er, at forælderens
samlever ved at flytte sammen med elevens forælder må
anses for at indgå i et vist økonomisk
fællesskab med forælderen. Ved at inddrage samleverens
indkomst ved beregningen af indkomstbestemt elevstøtte
sikres det, at grundlaget for tildeling af indkomstbestemt
elevstøtte afspejler den reelle økonomi, der danner
grundlag for elevens efterskoleophold. Dermed sikres det, at
elevstøtten fordeles efter det reelle behov i elevens
husstand.
Hjemmeboende børn, familiemedlemmer i
øvrigt, logerende og medlemmer af kollektive
bofællesskaber eller lignende anses ikke for samlevere i
lovens forstand.
Indkomstgrundlaget for tildeling af
indkomstbestemt elevstøtte vil efter forslaget være
uændret i forhold til de gældende bestemmelser for
elever, hvis forældre er gift eller bor sammen.
Indkomstgrundlaget vil ligeledes være uændret for
elever, der bor sammen med én af sine forældre, hvis
denne forælder ikke har en samlever. Indkomstgrundlaget vil
således alene være ændret for elever, der bor
sammen med én af sine forældre, hvis forælderen
har en samlever. I dette tilfælde foreslås det som
noget nyt, at den indkomstbestemte elevstøtte beregnes ud
fra forælderens og samleverens samlede indkomst og ikke som
tidligere alene ud fra forælderens indkomst.
Hvis eleven ikke bor sammen med nogen af sine
forældre, og forældrene er separerede eller ikke gift
med hinanden og har forskellig bopæl, beregnes den
indkomstbestemte elevstøtte ud fra indkomsten for den af
forældrene, hvor eleven senest har haft bopæl, samt
denne forælders eventuelle samlever.
For elever bosiddende i Danmark vil
folkeregisteradressen være udtryk for en persons bopæl.
Dette gælder både eleven og en forælders
samlever.
For elever, hvis forældre eller
forælder ikke bor i Danmark, skal de faktiske forhold
lægges til grund. For elever, hvis forældre eller
forælder ikke bor i Danmark, vil en eventuel samlevers
bopæl således være dér, hvor personen
hovedsageligt har boet, og elevens bopæl vil være
dér, hvor eleven hovedsageligt har boet. Hvis elevens
forældre ikke er gift eller bor sammen, er elevens
bopæl adressen for den af forældrene, som eleven senest
hovedsageligt har boet sammen med, hvis
bopælsforælderen ikke bor i Danmark. Tilsvarende er en
eventuel samlevers bopæl dér, hvor den eventuelle
samlever hovedsageligt har boet. For elever, hvis forældre
eller forælder ikke bor i Danmark, vil formodningen ved
fravær af kortere varighed, normalt ikke over 6
måneder, eksempelvis i forbindelse med udstationering,
strafafsoning, rekreationsophold eller kortere fravær i
uddannelsesøjemed, være for at personens bopæl
er dér, hvor personen senest har haft bopæl. Hvis
fraværet er af ubestemt varighed, er der en formodning for,
at det bliver permanent. Det er forældrene, der vurderer,
hvor eleven og en eventuel samlever har bopæl. Såfremt
forældrene er i tvivl, kan forældrene eller skolen som
ved tvivlsspørgsmål i øvrigt anmode
Undervisningsministeriet om at tage stilling til
spørgsmålet, hvorefter Undervisningsministeriet vil
træffe en afgørelse herom.
Det foreslås, at staten yder maksimal
elevstøtte til en elev, hvis begge forældre er
afgået ved døden, til en elev, der aldrig har haft
bopæl hos nogen af sine forældre, og til en elev
anbragt uden for hjemmet i henhold til § 52, stk. 3, nr. 8, i
lov om social service. § 52, stk. 3, nr. 8, i lov om social
service omhandler anbringelse af børn eller unge uden for
hjemmet på et anbringelsessted. Anbringelsessteder for
børn og unge kan være plejefamilier,
netværksplejefamilier, egne værelser, kollegier eller
kollegielignende opholdssteder, opholdssteder for børn og
unge, eller døgninstitutioner, herunder delvis lukkede
døgninstitutioner, jf. § 66 i lov om social
service.
Det foreslås desuden, at det som absolut
hovedregel er forholdene ved kursets begyndelse, der er
afgørende for tildeling af indkomstbestemt
elevstøtte. Det vil således som udgangspunkt ikke
være muligt at få genberegnet elevstøtten, hvis
grundlaget for beregningen ændrer sig efter kursets
begyndelse. Hvis en forælder eller en forælders
eventuelle samlever dør i løbet af
støtteperioden, kan eleven dog ansøge om beregning af
et nyt støttebeløb, hvor afdødes indkomst ikke
indgår i indkomstgrundlaget. På tilsvarende vis
foreslås det, at elever, hvis forældre i løbet
af støtteperioden får bevilling til separation eller
skilsmisse, vil kunne ansøge om beregning af et nyt
støttebeløb, hvor alene bopælsforælderens
indkomst lægges til grund for den indkomstbestemte
elevstøtte. Muligheden for genberegning i tilfælde af
dødsfald eller bevilling til separation eller skilsmisse er
en videreførelse af gældende ret, jf. § 3 i
bekendtgørelse nr. 921 af 20. november 2003 om statslig
elevstøtte til elever på efterskoler. Den nye
beregning vil som efter de gældende regler få virkning
fra og med den første kursusuge i måneden efter
dødsfaldet. Muligheden for genberegning i tilfælde af
bevilling til separation eller skilsmisse omfatter alene begge
elevens biologiske- eller adoptivforældres separation eller
skilsmisse fra hinanden. Der vil således ikke være
mulighed for genberegning, hvis forholdene i husstanden i
øvrigt ændrer sig efter kursets begyndelse, f.eks.
hvis en samlevende eller et barn flytter enten ind eller ud i
løbet af støtteperioden, eller hvis
bopælsforælderen og dennes eventuelle samlever
får bevilling til separation eller skilsmisse. Det er
ligeledes uden betydning, hvornår eleven starter på
kurset. Hvis ændringer i husstandens forhold medfører
ændringer i det økonomiske grundlag for
efterskoleopholdet, har eleven i henhold til gældende ret
mulighed for at søge skolen om individuel supplerende
støtte, jf. lovens § 37.
En efterskoleelev bliver berettiget til
indkomstbestemt statslig elevstøtte, når eleven har
fulgt undervisningen i mindst to hele kursusuger, jf. lovens §
30, stk. 2, nr. 4, hvis eleven indgiver en ansøgning til
efterskolen og i øvrigt opfylder betingelserne i lovens
§ 30, stk. 2. Ved ansøgning om elevstøtte
før dette tidspunkt, vil det være mest
hensigtsmæssigt, hvis eleven afgiver oplysninger i
overensstemmelse med de forventede forhold i elevens husstand ved
kursets begyndelse. Hvis forholdene i elevens husstand ændrer
sig efter ansøgningstidspunktet, men før kursets
begyndelse, skal der indsendes en ny ansøgning med
opdaterede oplysninger.
Det følger af straffelovens § 163, at
den, som til brug i retsforhold, der vedkommer det offentlige,
skriftligt eller ved andet læsbart medie afgiver urigtig
erklæring eller bevidner noget, som den
pågældende ikke har viden om, straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder. Dette vil eleven blive
oplyst om på ansøgningsblanketten for ansøgning
om elevstøtte.
Lovens § 33 foreslås ændret,
så det fremgår af stk. 2, at fra og med den
første kursusuge i måneden efter, at eleven er fyldt
19 år, beregnes elevstøtten ud fra elevens
indkomstgrundlag. Dette er i overensstemmelse med den
gældende bestemmelse i lovens § 33, 2. pkt. Der
foreslås således ikke ændringer af beregningen af
elevstøtte til elever, der er fyldt 19 år.
Elever, der er fyldt 18 år, kan kun
gå på efterskole, hvis opholdet er anbefalet i en
skriftlig udtalelse fra pædagogisk-psykologisk
rådgivning eller ungdommens uddannelsesvejledning i elevens
tidligere skole-kommune, jf. lovens § 13, stk. 1, nr. 3, og
§ 9 i bekendtgørelse nr. 604 af 24. juni 2009 om
tilskud m.v. til folkehøjskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler).
Langt de fleste efterskoleelever får derfor
forældreindkomstbestemt elevstøtte.
Endelig foreslås lovens § 33
ændret, så det fremgår af stk. 3, at
undervisningsministeren efter ansøgning kan godkende, at der
i tilfælde af en forælders dødsfald ses bort fra
længstlevende forælders og en eventuel samlevers
indkomstgrundlag ved beregning af indkomstbestemt
elevstøtte, hvis eleven gennem en meget lang
årrække ikke har haft kontakt med denne forælder.
Der vil således kunne ses bort fra længstlevende
forælders og en eventuel samlevers indkomstgrundlag, hvis
eleven ikke har haft kontakt med denne forælder, siden eleven
var helt lille.
Der ændres ikke ved bestemmelserne om
indkomstgrundlaget, eller at det indkomstgrundlag, der lægges
til grund for beregning af elevstøtte, er de relevante
personers indkomst i det andet kalenderår forud for det
kalenderår, hvor støtteperioden begynder, jf. lovens
§ 32, stk. 1.
Det forventes, at lovforslaget vil
medføre, at færre elever får maksimal
elevstøtte, da andelen af elever, der med de gældende
regler får maksimal elevstøtte, er højere end
andelen af husstande i Danmark, der indkomstmæssigt
berettiger til maksimal elevstøtte. Undervisningsministeriet
vil derfor følge med i udviklingen af tildeling af maksimal
elevstøtte og på baggrund heraf overveje, om der
skulle vise sig et behov for eventuelle tilpasninger af de
foreslåede bestemmelser.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
afsnit 2.2 samt til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter offentliggørelse i Lovtidende og har virkning
for kurser, der begynder den 1. august 2011 eller senere.
Baggrunden for ikrafttræden dagen efter
offentliggørelse i Lovtidende er behovet for at tilpasse de
tekniske systemer i Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte
og på efterskolerne til de nye bestemmelser.
Loven vil således gælde for elever,
der starter på efterskolekurser den 1. august 2011 eller
senere. Et skoleår går fra den 1. august til den 31.
juli, jf. lovens § 12, stk. 1, 1. pkt. Efterskoler har ikke
kurser, der går på tværs af to skoleår. Der
vil derfor ikke være igangværende kurser ved lovens
ikrafttræden.
Det forslås, at for ansøgninger om
elevstøtte til kurser, der begynder inden 1. august 2011,
finder de hidtil gældende regler anvendelse, så elever,
der starter på disse kurser efter lovens ikrafttræden,
ikke bliver afskåret fra elevstøtte efter de
gældende regler.
Elevstøttetaksterne fastsættes
på de årlige finanslove og gælder for kurser, der
begynder i finansåret. Da hovedparten af efterskolekurser
starter i august og slutter i juni, gælder taksterne på
finansloven som hovedregel for kurser i det skoleår, der
begynder i finansåret. Taksterne på finansloven for
2011 gælder således som udgangspunkt for kurser i
skoleåret 2011/2012. Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte kan normalt oplyse, hvilken takst eleven
kan blive berettiget til, når finansloven for det
pågældende år er vedtaget. Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte vil derfor efter de gældende regler
kunne give denne oplysning for skoleåret 2011/2012 fra januar
2011.
Det foreliggende lovforslag kan ændre,
hvilke takster en elev kan blive berettiget til, og dermed
kræve, at elever udfylder en opdateret ansøgning om
elevstøtte. Skolerne vil blive vejledt om de forventede
ændringer af bestemmelserne om indkomstgrundlag for beregning
af indkomstbestemt elevstøtte med henblik på, at
elever kan undgå at udfylde ansøgningsblanketter flere
gange end nødvendigt, og at skoler kan undgå at
indsende oplysninger til Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte flere gange end nødvendigt.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov om folkehøjskoler,
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie
kostskoler), jf. lovbekendtgørelse nr. 662 af 14. juni 2010,
foretages følgende ændringer: | § 30.
--- Stk. 2. --- 1-4) --- 5) eleven ved ansøgningen oplyser navn,
adresse og dansk personnummer. Elever, der er omfattet af §
33, skal tillige oplyse forældrenes navne, adresse(r) og
personnumre. | | 1.§ 30, stk. 2, nr. 5,affattes således: »5) eleven ved ansøgningen oplyser
navn, adresse og dansk personnummer. For elever, hvis
indkomstbestemte elevstøtte skal beregnes på baggrund
af forældrenes samlede indkomstgrundlag, jf. § 33, stk.
1, 1. pkt., skal ansøgning om elevstøtte indeholde en
erklæring fra forældrene med navne, adresse(r) og
danske personnumre til brug ved beregning af det ugentlige
støttebeløb, jf. stk. 3. For elever, hvis
indkomstbestemte elevstøtte skal beregnes på baggrund
af indkomstgrundlaget for den af forældrene, hvor eleven har
bopæl eller senest har haft bopæl, samt denne
forælders eventuelle samlever, jf. § 33, stk. 1, 2.
pkt., skal ansøgning om elevstøtte indeholde en
erklæring fra forælderen og en eventuel samlever med
navne, adresse og danske personnumre til brug ved beregning af det
ugentlige støttebeløb, jf. stk. 3. Hvis der
ønskes en nedsættelse af indkomstgrundlaget, jf. stk.
5, nr. 2, skal erklæringen fra forældrene eller
bopælsforælderen og dennes eventuelle samlever
endvidere oplyse navne på børn, der kan begrunde en
nedsættelse af indkomstgrundlaget.« | Stk. 3. Styrelsen for
Statens Uddannelsesstøtte (styrelsen) indhenter efter
anmodning fra efterskolen oplysninger om indkomstgrundlag fra told-
og skatteforvaltningen og beregner det ugentlige
støtte-beløb. Styrelsen kan hos offentlige
myndigheder indhente de oplysninger om eleven og dennes
forældre, som er nødvendige for beregning af det
ugentlige støttebeløb, herunder oplysninger om
indkomst- og formueforhold. Kan told- og skatteforvaltningen ikke
opgøre indkomstgrundlaget, fastsætter efterskolen et
beregningsgrundlag efter regler fastsat af undervisningsministeren.
Under-visningsministeren kan fastsætte regler om adgangen til
at indhente oplysningerne, herunder om oplysninger, der skal gives
i elektronisk form. Stk. 4. --- | | 2. I § 30, stk. 3, 2. pkt., ændres
»og dennes forældre« til: », dennes
forældre og bopælsforælderens
samlever«. | Stk. 5. --- 1) --- 2) Største og mindste indkomstgrundlag,
jf. §§ 32 og 33, for elever og forældre samt en
skala over forholdet mellem indkomstgrundlaget og det
indkomstbestemte elevstøttebeløb, herunder det
indkomstgrundlag, der udløser grundstøtte. Der
fastsættes en nedsættelse af forældrenes
indkomstgrundlag for hver af elevens søskende, der er under
18 år ved kursets begyndelse. | | 3.§ 30, stk. 5, nr. 2,affattes således: »2) Største og mindste
indkomstgrundlag, jf. §§ 32 og 33, for elever,
forældre og en eventuel samlever til den af forældrene,
hvor eleven har bopæl eller senest har haft bopæl, samt
en skala over forholdet mellem indkomstgrundlaget og det
indkomstbestemte elevstøttebeløb, herunder det
indkomstgrundlag, der udløser grundstøtte. For
elever, hvis indkomstbestemte elevstøtte beregnes på
baggrund af forældrenes samlede indkomstgrundlag, jf. §
33, stk. 1, 1. pkt., fastsættes en nedsættelse af
forældrenes indkomstgrundlag for hvert barn af
forældrene bortset fra eleven, hvis barnet ved kursets
begyndelse er under 18 år og har bopæl hos
forældrene. For elever, hvis indkomstbestemte
elevstøtte beregnes på baggrund af indkomstgrundlaget
for den af forældrene, hvor eleven har bopæl eller
senest har haft bopæl, samt denne forælders eventuelle
samlever, jf. § 33, stk. 1, 2. pkt., fastsættes en
nedsættelse af indkomstgrundlaget for hvert barn af
forælderen eller den eventuelle samlever bortset fra eleven,
hvis barnet ved kursets begyndelse er under 18 år og har
bopæl hos forælderen og en eventuel
samlever.« | § 33.
Indtil udgangen af den måned, hvori eleven fylder 19
år, beregnes den indkomstbestemte elevstøtte, jf.
§ 30, stk. 1, ud fra forældrenes samlede
indkomstgrundlag. Fra og med den første kursusuge i
måneden efter, at eleven er fyldt 19 år, beregnes
elevstøtten ud fra elevens indkomstgrundlag.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at
forældrenes indkomstgrundlag ikke skal
sammenlægges. | | 4.§ 33 affattes således: »§ 33. Indtil udgangen af den
måned, hvori eleven fylder 19 år, beregnes den
indkomstbestemte elevstøtte, jf. § 30, stk. 1, ud fra
forældrenes samlede indkomstgrundlag. Hvis elevens
forældre ved kursets begyndelse har forskellig bopæl og
enten er separerede eller ikke gift med hinanden, beregnes den
indkomstbestemte elevstøtte dog ud fra indkomsten for den af
forældrene, hvor eleven ved kursets begyndelse har
bopæl eller senest har haft bopæl, samt denne
forælders eventuelle samlever ved kursets begyndelse. Staten
yder maksimal elevstøtte til en elev, hvis begge
forældre er afgået ved døden, til en elev, der
aldrig har haft bopæl hos nogen af sine forældre, og
til en elev anbragt uden for hjemmet i henhold til § 52, stk.
3, nr. 8, i lov om social service. En elev kan kun ansøge om
beregning af et nyt støttebeløb på baggrund af
forhold indtruffet efter kursets begyndelse, hvis en forælder
eller en forælders eventuelle samlever dør i
løbet af støtteperioden, eller hvis elevens
forældre i løbet af støtteperioden får
bevilling til separation eller skilsmisse. Stk. 2. Fra og med den
første kursusuge i måneden efter, at eleven er fyldt
19 år, beregnes elevstøtten ud fra elevens
indkomstgrundlag. Stk. 3.
Undervisningsministeren kan efter ansøgning godkende, at der
i tilfælde af en forælders dødsfald ses bort fra
længstlevende forælders og dennes eventuelle samlevers
indkomstgrundlag ved beregning af indkomstbestemt
elevstøtte, jf. stk. 1, hvis eleven gennem en meget lang
årrække ikke har haft kontakt med den
længstlevende forælder.« | | | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter offentliggørelse i
Lovtidende. Stk. 2. Loven har
virkning for kurser, der begynder den 1. august 2011 og
herefter. Stk. 3. For så
vidt angår ansøgning om indkomstbestemt
elevstøtte til kurser, der begynder inden 1. august 2011,
finder de hidtil gældende regler anvendelse. |
|