Fremsat den 27. januar 2011 af
kirkeministeren (Birthe Rønn Hornbech)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v.
(Udvidet mulighed for hensyntagen til
teologisk retningsbestemte mindretal samt øget mulighed for
mobilitet blandt præster)
§ 1
I lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 78 af 2. februar
2009, foretages følgende ændringer:
1. § 13 affattes således:
Ȥ 13. Bestemmelserne i
§§ 9-10 og § 11, stk. 1 og 3, finder
tilsvarende anvendelse ved ansættelser af 1 års
varighed eller mere af overenskomstansatte sognepræster med
en beskæftigelsesgrad mindst svarende til
halvtidsbeskæftigelse. Dette gælder dog ikke,
såfremt stillingen er oprettet med henblik på helt
eller overvejende at betjene institutioner eller grupper af
personer, for hvilke der ikke er oprettet
menighedsråd.«
2.
Efter § 13 indsættes i kapitel
2:
Ȥ 13
a. I pastorater med 3 eller flere præstestillinger kan
pastoratets menighedsråd aftale med biskoppen, at
ansættelse i én af præstestillingerne
forudsætter, at den pågældende kan
henføres til en af følgende grupper:
1) Præster i
folkekirken, herunder provster, domprovster, værnsprovster,
biskopper samt valgmenighedspræster, som ved
ansøgningsfristens udløb har beklædt deres
embede uafbrudt i mindst 10 år.
2) Præster
for danske evangelisk-lutherske menigheder i udlandet, som ved
ansøgningsfristens udløb har beklædt deres
stilling uafbrudt i mindst 4 år.
3) Teologiske
kandidater, der er ordinerede i den danske folkekirke, og som ved
ansøgningsfristens udløb har fungeret som
missionær i et dansk missionsselskabs tjeneste uafbrudt i
mindst 4 år.
4)
Sognepræster i et pastorat, hvor der mellem præsten og
menigheden består en dybtgående uoverensstemmelse, som
betyder en væsentlig hindring for det kirkelige livs trivsel
på det pågældende sted.
5) Teologiske
kandidater, der ved ansøgningsfristens udløb har
været ansat i folkekirkelige institutioner eller
uddannelsesinstitutioner i mindst 10 år.
Stk. 2. I
pastorater med 3 eller flere præstestillinger kan pastoratets
menighedsråd aftale med biskoppen, at ansættelse i
én af pastoratets præstestillinger uanset
bestemmelserne i §§ 8-13 kan ske uden medvirken af
pastoratets menighedsråd, såfremt den ansatte kan
henføres til en af de i stk. 1, nr. 1-5, anførte
grupper.
§ 13
b. Kirkeministeren kan uanset bestemmelserne i
§§ 8-13 a godkende, at 2 præster, der begge
har været ansat uafbrudt i deres embeder i mere end 6
år, indtræder i hinandens embeder varigt eller for en
periode på mindst 1 år. Det er en betingelse, at hvert
af de berørte menighedsråd på et i den anledning
særligt menighedsrådsmøde, der indkaldes til med
mindst 10 dages varsel, tilslutter sig dette med mere end halvdelen
af de afgivne stemmer. Udskrift af beslutningsprotokollen med hvert
menighedsråds tilslutning indsendes til kirkeministeren,
bilagt en udtalelse fra vedkommende biskop.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 kan også anvendes, hvor den ene af
præsterne er ansat i Danske Sømands- og Udlandskirker
eller i en anden kirkelig institution i tilknytning til
folkekirken. Tilslutning fra ansættelsesmyndigheden inden for
den pågældende institution træder i så fald
for dennes stillings vedkommende i stedet for menighedsrådets
tilslutning.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2011.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Beskyttelse af teologisk
retningsbestemte mindretal
Formålet med lovforslaget er for det
første at udvide muligheden for at tage hensyn til teologisk
retningsbestemte mindretal i pastoratet, således at hensynet
også vil kunne inddrages ved ansættelse af
overenskomstansatte sognepræster. Det forudsættes dog,
at ansættelsen har en varighed af mindst 1 år og en
beskæftigelsesgrad mindst svarende til
halvtidsbeskæftigelse.
1.2. Mobilitet blandt
præster
For det andet er det et formål at skabe
øget mulighed for mobilitet blandt præster. Dette
formål søges bl.a. imødekommet ved at
gøre det lettere for allerede ansatte sognepræster at
foretage stillingsskifte til pastorater med flere
præstestillinger, såfremt sognepræsterne opfylder
en række nærmere angivne kriterier. Endvidere
søges formålet imødekommet ved at
indføre mulighed for, at præster under nærmere
betingelser kan foretage indbyrdes stillingsbytte for en periode
på mindst 1 år.
Indførelsen af øget mulighed
for mobilitet for sognepræster medfører i visse
tilfælde en begrænsning af menighedsrådenes
inddragelse i ansættelsesproceduren. Lovforslaget
lægger dog op til, at dette alene kan ske, såfremt
pastoratets menighedsråd i den konkrete sag aftaler dette med
biskoppen. Pastoratets menighedsråd skal således aktivt
tilslutte sig en begrænsning af kaldsretten i disse
sager.
2. Lovforslagets baggrund
2.1. Beskyttelse af teologisk
retningsbestemte mindretal
Den danske folkekirke er bl.a. kendetegnet
ved stor rummelighed inden for sit regelsæt.
Rummeligheden i folkekirken viser sig bl.a.
ved, at folkekirkemedlemmer kan opnå ret til kirkelig
betjening hos en præst udenfor deres eget bopælssogn,
ved at løse sognebånd til denne anden præst.
Rummeligheden giver også mulighed for, at en præst, med
menighedsrådets samtykke, kan anvende en anden autoriseret
liturgi eller andre autoriserede ritualer end dem, der hidtil er
anvendt i menigheden ved de faste gudstjenester eller kirkelige
handlinger.
Rummeligheden kommer ligeledes til udtryk
ved, at en biskop kan fritages for at føre gejstligt tilsyn
med en præst eller en menighed i sit stift, og ved at en
præst kan nægte at foretage vielse af en fraskilt.
Rummeligheden udgør med andre ord et
centralt element i den danske folkekirkeordning.
Den folkekirkelige rummelighed afspejles i
høj grad i den juridiske regulering af folkekirkens forhold
på de forskellige områder, og understøtter
dermed udviklingen af en folkekirkelig mangfoldighed inden for
rammerne af folkekirkens bekendelsesgrundlag.
I daglig tale benævnes de forskellige
regler, der understøtter den folkekirkelige rummelighed,
ofte »den folkekirkelige frihedslovgivning«.
En af de væsentlige bestemmelser i den
folkekirkelige frihedslovgivning vedrører hensynet til
teologisk retningsbestemte mindretal i forbindelse med
ansættelse i et pastorat med flere præstestillinger,
jf. lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 78 af 2. februar 2009
(ansættelsesloven) § 11, stk. 3. Bestemmelsen
skal tilgodese muligheden for, at både et teologisk
retningsbestemt flertal og et teologisk retningsbestemt mindretal i
et pastorat med flere præstestillinger begge kan modtage
kirkelig betjening af en præst, hvis kirkesyn de kan
tilslutte sig.
Hvis et teologisk retningsbestemt mindretal i
pastoratets menighedsråd ønsker at
påberåbe sig bestemmelsen i ansættelseslovens
§ 11, stk. 3, omfatter menighedsrådets
indstilling foruden de ansøgere, der er indstillet som nr. 1
og nr. 2, de øvrige ansøgere, som har opnået
stemmer i første afstemningsrunde under
menighedsrådets indstillingsmøde.
For en mere detaljeret omtale af
procedurereglerne i sager om inddragelse af mindretalshensyn, jf.
ansættelseslovens § 11, stk. 3, henvises til
afsnit 3.1 nedenfor.
Imidlertid omfatter hensynet til teologisk
retningsbestemte mindretal alene sager om ansættelse af
tjenestemandsansatte præster. Dette fremgår
modsætningsvis af ansættelseslovens § 13, der
efter sin ordlyd omhandler hjælpepræster, idet denne
bestemmelse ikke indeholder nogen henvisning til lovens
§ 11, stk. 3.
Der ses ikke at være grundlag for, at
muligheden for at inddrage hensyn til teologisk retningsbestemte
mindretal i pastoratet fortsat bør begrænses til alene
at omfatte sager om ansættelse af sognepræster på
tjenestemandsvilkår. Den folkekirkelige frihedslovgivning
bør med andre ord udvides til også at omfatte sager om
ansættelse af præster på overenskomstvilkår
i pastorater med flere præstestillinger.
Hvor overenskomstansættelse af
præster tidligere begrænsedes til mindre og ofte
tidsbegrænsede stillinger, er der i dag en række
stillinger, hvor præster varigt og på fuld tid
ansættes på overenskomstvilkår. Særlig
muligheden for at finansiere ansættelse af præster af
lokale kirkeskattemidler, som åbnedes ved en ændring af
lov om folkekirkens økonomi med virkning fra den 1. januar
2007 (lovforslag nr. L 53/2006), har medført en udvikling i
retning af flere faste overenskomststillinger.
Det synes herefter ikke rimeligt, at det
mindretalshensyn, der kan indgå ved besættelse af
tjenestemandsstillinger, ikke også fremover bør
gælde overenskomststillinger.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen i
ansættelseslovens § 11, stk. 3, også
skal kunne finde anvendelse i sager om ansættelse af
overenskomstansatte præster. Det forudsættes dog, at
ansættelsen har en varighed på mindst 1 år og
indebærer en beskæftigelsesgrad mindst svarende til
halvtidsbeskæftigelse.
Ligestillingen af de to
ansættelsesformer i relation til eventuelle mindretal er et
led i bestræbelserne på at ligestille de forskellige
præstestillinger funktionelt på samme måde, som
ændringen i lov om medlemskab af folkekirken, kirkelig
betjening og sognebåndsløsning (lovforslag nr. L
157/2008) med ikrafttræden pr. 1. juli 2009, som
medførte, at der nu også kan løses
sognebånd til overenskomstansatte sognepræster.
Derimod er der ingen hensigt om at udviske de
forskelle, der i øvrigt er i ansættelse og
aflønning af de to grupper.
2.2. Mobilitet blandt
præster
Hvad angår mobilitet blandt
præster, så findes der ikke i dag regler i den
kirkelige lovgivning, der særskilt virker for at fremme
mobilitet blandt allerede ansatte præster.
I 1999 afleverede en arbejdsgruppe
vedrørende forflyttelse af præster sin rapport til
kirkeministeren. Arbejdsgruppen bestod af repræsentanter fra
Kirkeministeriet, biskopperne, Danmarks Provsteforening, Den danske
Præsteforening samt Landsforeningen af
Menighedsrådsmedlemmer (nu Landsforeningen af
Menighedsråd).
Rapporten indeholdt en række forslag
til mobilitetsfremmende foranstaltninger, hovedsageligt for
ældre præster, danske præster i udlandet samt
præster, der måtte befinde sig i konflikt med deres
menighed eller menighedsråd.
Landsforeningen af
Menighedsrådsmedlemmer havde fået optaget et
særstandpunkt i rapporten. Det viste sig desuden, at
landsforeningens bestyrelse ikke kunne bakke op om
gennemførelsen af rapportens forslag. Der var herefter ikke
politisk vilje til at gennemføre rapportens forslag,
såfremt dette skulle ske i strid med landsforeningens
ønske.
Den nuværende bestyrelse i
Landsforeningen af Menighedsråd har givet udtryk for, at
indførelse af øget mulighed for mobilitet blandt
præster vil indebære, at man i folkekirken bl.a. vil
få bedre mulighed for at løse evt. fremtidige sager om
uoverensstemmelser mellem en præst og dennes menighed eller
menighedsråd. Dette vil være en fordel for såvel
præst som menighed og menighedsråd, da der vil
være tale om en mindre indgribende løsning end en evt.
sag om uansøgt afsked af præsten.
Den danske Præsteforening og
Landsforeningen af Menighedsråd har derfor anmodet
Kirkeministeriet om på ny at tage initiativ til, at der
indføres mulighed for øget mobilitet blandt
præster.
3. Gældende ret
Kirkeministeriet er
ansættelsesmyndighed for folkekirkens præster, jf.
tjenestemandslovens § 3.
Regler om ansættelse i
præstestillinger fremgår af ansættelseslovens
§§ 8-13 (lovens kapitel 2).
Det fremgår bl.a. af
ansættelseslovens § 8, stk. 1, at
menighedsrådet medvirker ved ansættelse i stillinger
som sognepræst efter reglerne i lovens kapitel 2.
Endvidere fremgår det af lovens
§ 9, stk. 1, at et pastorats menighedsråd
afgiver indstilling om ansættelse i ledige stillinger som
sognepræst i pastoratet. Bestemmelsen fastslår
også, at såfremt en sognepræstestilling er
oprettet for flere pastorater, afgives indstilling af disse
pastoraters menighedsråd.
Det fremgår af lovens § 9,
stk. 3, at kirkeministeren fastsætter nærmere
regler om fremgangsmåden ved menighedsråds afgivelse af
indstilling. Sådanne regler er fastsat i Kirkeministeriets
bekendtgørelse nr. 60 af 20. januar 2010 om
menighedsråds medvirken ved ansættelse i
præstestillinger m.m.
(ansættelsesbekendtgørelsen).
Ansættelsesbekendtgørelsen
indeholder mere detaljerede regler om menighedsrådets rolle i
forbindelse ansættelse i præstestillinger, bl.a. om
reglernes anvendelsesområde (§§ 1-2), om
afholdelsen af et orienterende møde mellem pastoratets
menighedsråd og biskoppen om ansøgningerne
(§§ 4-5), om indkaldelse til
indstillingsmødet og afstemningsprocedure
(§§ 6-8) og om biskoppens indstilling
(§ 9).
Kirkeministeriet har endvidere udsendt
vejledning nr. 66 af 21. juni 2010 om bekendtgørelse om
menighedsråds medvirken ved ansættelse i
præstestillinger m.m.
Ved indstillingsmødet skal pastoratets
menighedsråd ved afstemning som udgangspunkt nå frem
til at indstille to ansøgere i prioriteret
rækkefølge. Indstillingsmødets resultat,
herunder udskrift af beslutningsprotokollen med angivelse af de ved
afstemningerne faldne stemmetal, indsendes ad tjenestevejen, dvs.
via provst og biskop, til kirkeministeren.
Det fremgår af
ansættelsesbekendtgørelsens § 9,
stk. 1, 2. pkt., at hvis der er flere præstestillinger i
pastoratet, skal biskoppen udtale sig om, hvorvidt der er grundlag
for, at hensyn til mindretal i pastoratet inddrages i
overvejelserne, jf. ansættelseslovens § 11,
stk. 3.
3.1. Beskyttelse af teologisk
retningsbestemte mindretal
Beskyttelsen af teologisk retningsbestemte
mindretal i pastoratet er i dag hjemlet i ansættelseslovens
§ 11, stk. 3. Det fremgår heraf, at
kirkeministeren ved ansættelse i præstestillinger i
pastorater med flere præstestillinger skal tage hensyn til
mindretal i pastoratet.
Bestemmelsen tager kun sigte på
teologisk retningsbestemte mindretal, ligesom det er en
forudsætning for bestemmelsens anvendelse, at mindretallet er
repræsenteret i menighedsrådet.
Når et teologisk retningsbestemt
mindretal påberåber sig bestemmelsen, omfatter
menighedsrådets indstilling både de ansøgere,
der er indstillet som nr. 1 og 2, samt øvrige
ansøgere, der har opnået stemmer i første
afstemningsrunde.
Ethvert af mindretallets medlemmer kan ved
ansøgningernes fremsendelse ledsage disse med en begrundelse
for påberåbelsen af ansættelseslovens
§ 11, stk. 3.
Når biskoppen efterfølgende
afgiver sin indstilling om ansættelse til kirkeministeren,
skal biskoppen udtale sig om, hvorvidt der er grundlag for, at
hensyn til mindretal i pastoratet inddrages i overvejelserne, jf.
ansættelseslovens § 11, stk. 3. Forinden
biskoppen afgiver sin udtalelse om evt. inddragelse af
mindretalshensyn, skal pastoratets menighedsråd gøres
bekendt med dens indhold og have lejlighed til at fremkomme med en
udtalelse herom, evt. inden for en af biskoppen fastsat frist.
Bestemmelsen er neutral i forhold til, hvilke
teologisk retningsbestemte kirkesyn der på et givent
tidspunkt udgør henholdsvis flertallet og mindretallet i
pastoratet. Et bestemt teologisk retningsbestemt kirkesyn kan
således have tilslutning fra et mindretal i et pastorat, mens
det i et andet pastorat kan have tilslutning fra et flertal.
Over tid kan balancen mellem et teologisk
retningsbestemt flertal og mindretal også skifte internt i et
pastorat.
Det må således afgøres
konkret fra sag til sag, hvorvidt bestemmelsen kan finde
anvendelse, og hvilket teologisk retningsbestemt kirkesyn der i
givet fald har tilslutning fra et teologisk retningsbestemt
mindretal.
Hensynet til mindretallet er kun et blandt
flere synspunkter, som indgår i ministerens overvejelser.
Hvilket hensyn, der i det enkelte tilfælde bør have
prioritet forud for de øvrige, må afhænge af
omstændighederne i den enkelte sag.
Beskyttelsen i ansættelseslovens
§ 11, stk. 3, omfatter i dag alene
tjenestemandsansatte præster, og ikke overenskomstansatte
præster. Dette følger modsætningsvis af
ansættelseslovens § 13.
Hvor overenskomstansættelse af
præster tidligere begrænsedes til mindre og ofte
tidsbegrænsede stillinger, er der i dag en række
stillinger, hvor præster varigt og på fuld tid
ansættes på overenskomstvilkår.
Især har den mulighed for at finansiere
ansættelse af præster af lokale kirkeskattemidler, der
blev gennemført ved en ændring af lov om folkekirkens
økonomi i 2007, medført en udvikling i retning af
flere faste overenskomststillinger.
3.2. Mobilitet blandt
præster
Kirkeministeriet er
ansættelsesmyndighed for præster i folkekirken, jf.
tjenestemandslovens § 3. Dette fremgår desuden
forudsætningsvis af ansættelseslovens § 11,
stk. 1, og gælder uanset om præster ansættes
som tjenestemænd eller i henhold til overenskomsten for
akademikere i staten.
Ansættelseslovens kapitel 2
(§§ 8-13) indeholder imidlertid en række
bestemmelser, der regulerer menighedsrådenes medvirken ved
ansættelse i præstestillinger. Det følger bl.a.
af ansættelseslovens § 9, at et pastorats
menighedsråd afgiver indstilling om ansættelse i ledige
stillinger som sognepræst i pastoratet. Af lovens
§ 9, stk. 3, fremgår, at kirkeministeren
fastsætter nærmere regler om fremgangsmåden ved
menighedsråds afgivelse af indstilling.
Bestemmelsen medvirker således til at
sikre, at den præst, der ansættes, repræsenterer
en teologisk retning, der ikke er i modstrid med, hvad der i
øvrigt kommer til udtryk i pastoratet.
Menighedsrådets lovfæstede
indflydelse på valget af præst, benævnes
traditionelt menighedsrådets kaldsret.
Kaldsretten er central i folkekirken og for
dens selvforståelse som evangelisk-luthersk trossamfund.
Dette understreges bl.a. af bestemmelsen i ansættelseslovens
§ 11, stk. 1, 1. pkt., hvorefter kirkeministeren
ikke kan ansætte en ansøger, som ikke er omfattet af
menighedsrådets indstilling.
I praksis medfører
menighedsrådenes kaldsret således en begrænsning
i muligheden for mobilitet blandt præster, da et
stillingsskifte mellem stillinger som sognepræst
forudsætter, at et menighedsråd kalder præsten
til det nye embede.
Denne begrænsning af mobiliteten blandt
præster slår også igennem i en anden
sammenhæng, nemlig i valgmulighederne blandt evt.
disciplinære sanktioner over for en præst. Forflyttelse
kan således normalt ikke praktiseres som disciplinær
sanktion over for præster, da det som udgangspunkt vil
forudsætte en tilsidesættelse af menighedsrådenes
kaldsret.
Der findes ikke i dag regler i den kirkelige
lovgivning, der særskilt virker for at fremme muligheden for
mobilitet blandt præster.
Det følger af ansættelseslovens
§ 9, stk. 3, at kirkeministeren fastsætter
nærmere regler om fremgangsmåden ved
menighedsråds afgivelse af indstilling. Sådanne regler
er fastsat i Kirkeministeriets bekendtgørelse nr. 60 af 20.
januar 2010 om menighedsråds medvirken ved ansættelse i
præstestillinger m.m.
Bekendtgørelsens regler finder
anvendelse på stillinger som sognepræst bortset fra
stillinger som sognepræst, der er forbundet med stilling som
domprovst eller værnsprovst.
Bekendtgørelsens regler i
§§ 4-9 om menighedsrådenes afgivelse af
indstilling anvendes dog ikke på præstestillinger, der
helt eller overvejende er oprettet med henblik på betjening
af institutioner eller grupper af personer, for hvilke der ikke er
oprettet menighedsråd.
Bekendtgørelsens regler omfatter
heller ikke præstestillinger for menigheder, for hvilke der
er oprettet menighedsråd i henhold til
menighedsrådslovens § 5.
Bekendtgørelsens bestemmelser anvendes
også ved ansættelse af et års varighed eller mere
af overenskomstansat sognepræst med en
beskæftigelsesgrad mindst svarende til
halvtidsbeskæftigelse. Ved ansættelse i andre
stillinger som overenskomstansat sognepræst, indstiller
biskoppen en eller flere ansøgere efter udtalelse fra
vedkommende menighedsråd og provst, jf.
bekendtgørelsens § 2, stk. 1.
Det fremgår af bekendtgørelsens
§ 2, stk. 2, at bekendtgørelsens bestemmelser
ligeledes anvendes ved konstitution af et års varighed eller
mere i sognepræstestillinger. Ved konstitution i op til et
års varighed indstiller biskoppen en eller flere
ansøgere efter udtalelse fra vedkommende menighedsråd
og provst.
Det fremgår af bekendtgørelsens
§ 2, stk. 3, at ansættelseskompetencen af
ansættelse i op til et års varighed kan delegeres til
biskoppen. Dette er sket ved pkt. 12 i Kirkeministeriets
cirkulære nr. 65 af 21. juni 2010 om opslag, besættelse
af og ansættelse i præstestillinger, forberedelse af
sager om ansættelse og udfærdigelse af
ansættelsesbevis.
4. Lovforslagets nærmere
indhold
4.1. Beskyttelse af teologisk
retningsbestemte mindretal
Der ses ikke at være grundlag for, at
muligheden for at inddrage hensyn til teologisk retningsbestemte
mindretal i pastorater med flere præstestillinger fortsat
bør begrænses til alene at omfatte sager om
ansættelse af sognepræster på
tjenestemandsvilkår.
På den baggrund vurderes det
ønskeligt at udvide den folkekirkelige frihedslovgivning,
så den også kan anvendes i forbindelse med
ansættelse af præster på overenskomstvilkår
i pastorater med flere præstestillinger.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen i
ansættelseslovens § 11, stk. 3, også
skal kunne finde anvendelse i sager om ansættelse af
overenskomstansatte præster i pastorater med flere
præstestillinger. Det forudsættes dog, at
ansættelsen har en varighed på mindst 1 år og
indebærer en beskæftigelsesgrad mindst svarende til
halvtidsbeskæftigelse.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne ovenfor under 2.1.
4.2. Mobilitet blandt
præster
Kirkeministeriet ønsker at skabe
øget mulighed for mobilitet blandt præster, jf. afsnit
2.2.
Dette søges imødekommet ved at
gøre det lettere for præster at foretage
stillingsskifte til pastorater med flere præstestillinger,
såfremt ansøgeren opfylder en række
nærmere angivne kriterier, eller såfremt der alene er
tale om ansættelse for en periode på op til 1 år.
Endvidere søges formålet imødekommet ved at
indføre mulighed for, at præster under nærmere
betingelser kan foretage indbyrdes stillingsbytte for en periode
på mindst 1 år.
Indførelsen af øget mulighed
for mobilitet for sognepræster medfører i visse
tilfælde en begrænsning af menighedsrådenes
inddragelse i ansættelsesproceduren. Lovforslaget
lægger dog op til, at dette alene kan ske, såfremt
pastoratets menighedsråd aftaler dette med biskoppen, jf.
også afsnit 1.2.
Aftalen mellem biskoppen og pastoratets
menighedsråd omfatter alene den konkrete
ansættelsessituation. Såfremt bestemmelsen i den
foreslåede § 13 a, ønskes anvendt på
ny ved stillingsledighed, kræver det således en ny
konkret aftale herom mellem biskoppen og pastoratets
menighedsråd.
I forbindelse med høringen over
lovforslaget anbefalede Landsforeningen af Menighedsråd og
Den danske Præsteforening i et fælles
høringssvar bl.a., at der i lovforslaget gives mulighed for,
at biskoppen, i pastorater med flere præstestillinger, efter
høring af pastoratets menighedsråd skulle kunne
ansætte en præst i en af pastoratets
præstestillinger for en periode på op til 1 år,
såfremt den pågældende kunne henføres til
personkredsen, der nævnes i forslaget til § 13 a,
stk. 1, nr. 1-5.
Som anført ovenfor under 3.2
fremgår det af § 2, stk. 1, i
Kirkeministeriets bekendtgørelse nr. 60 af 20. januar 2010
om menighedsråds medvirken ved ansættelse i
præstestillinger m.m., at bekendtgørelsen bl.a.
anvendes ved ansættelser af et års varighed eller mere
af overenskomstansat sognepræst med en
beskæftigelsesgrad mindst svarende til
halvtidsbeskæftigelse.
Det fremgår desuden, at ved
ansættelse i andre stillinger som overenskomstansat
sognepræst uanset beskæftigelsesgrad, der ikke er af et
års varighed eller mere, indstiller biskoppen en eller flere
ansøgere efter udtalelse fra vedkommende menighedsråd
eller provst.
Som anført ovenfor under 3.2
fastsætter § 2, stk. 2, i Kirkeministeriets
bekendtgørelse nr. 60 af 20. januar 2010 om
menighedsråds medvirken ved ansættelse i
præstestillinger m.m., at bekendtgørelsen anvendes ved
konstitution af et års varighed eller mere, mens det ved
konstitution i op til et års varighed alene er biskoppen, der
indstiller en eller flere ansøgere efter udtalelse fra
vedkommende menighedsråd eller biskop.
Som anført ovenfor under 3.2
fastsætter § 2, stk. 3, i Kirkeministeriets
bekendtgørelse nr. 60 af 20. januar 2010 om
menighedsråds medvirken ved ansættelse i
præstestillinger m.m., at ansættelseskompetencen ved
ansættelse i op til et års varighed kan delegeres til
biskoppen. Dette er sket ved pkt. 12 i Kirkeministeriets
cirkulære nr. 65 af 21. juni 2010 om opslag, besættelse
af og ansættelse i præstestillinger, forberedelse af
sager om ansættelse og udfærdigelse af
ansættelsesbevis.
De eksisterende regler giver således
mulighed for, at den fælles anmodning fra Landsforeningen af
Menighedsråd og Den danske Præsteforening kan
imødekommes, for så vidt angår ledige stillinger
som overenskomstansat præst.
Herefter findes det samlet set mere
hensigtsmæssigt at foretage en tilpasning af
Kirkeministeriets bekendtgørelse nr. 60 af 20. januar 2010
om menighedsråds medvirken ved ansættelse i
præstestillinger m.m., så også ansættelse
for en periode på op til 1 år i ledige
tjenestemandsstillinger i pastorater med flere
præstestillinger, kan foretages af biskoppen efter
høring af pastoratets menighedsråd, såfremt den
pågældende kan henføres til personkredsen, der
nævnes i forslaget til § 13 a, stk. 1, nr.
1-5.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser af betydning
for det offentlige.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter
10. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Landsforeningen af Menighedsråd,
biskopperne, Danmarks Provsteforening, Den danske
Præsteforening, Danske Sømands og Udlandskirker samt
Personalestyrelsen.
| 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen | Ingen |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I den gældende formulering af
ansættelseslovens § 13 benyttes betegnelsen
»hjælpepræst«. I forslaget til ny
affattelse af ansættelseslovens § 13 er denne
betegnelse ændret til »overenskomstansat
sognepræst«.
Årsagen til den foreslåede
ændring er, at betegnelsen
»hjælpepræst« ikke benyttes længere i
praksis. I de seneste år er titulaturen
»hjælpepræst« således blevet
erstattet med den almindelige titulering
»sognepræst« eller »overenskomstansat
sognepræst«.
Af Finansministeriets nu ophævede
cirkulære nr. 6585 af 4. september 1989 om overenskomst for
midlertidige hjælpepræster m.fl. fremgik, hvordan en
midlertidig hjælpepræst defineredes. Det fulgte af
cirkulæret, at alle overenskomstansatte præster, hvad
enten de var fastansatte eller midlertidigt ansatte, var omfattet
af betegnelsen.
I Personalestyrelsens gældende
cirkulære nr. 9674 af 1. oktober 2008 om overenskomst for
akademikere i staten, fastsætter den del af overenskomstens
bilag 6, der omhandler Kirkeministeriets område, en
række bestemmelser for sognepræster ansat efter
overenskomsten. I bilaget benævnes disse sognepræster
»sognepræster (OK)«.
Den foreslåede formulering af
bestemmelsen ændrer ikke ved, at bestemmelsen er neutral i
forhold til, hvilke teologisk retningsbestemte kirkesyn der
på et givent tidspunkt udgør henholdsvis flertallet og
mindretallet i pastoratet. Et bestemt teologisk retningsbestemt
kirkesyn vil således også fremover kunne have
tilslutning fra et mindretal i et pastorat, mens det i et andet
pastorat vil kunne have tilslutning fra et flertal.
Over tid vil balancen mellem et teologisk
retningsbestemt flertal og mindretal også kunne skifte
internt i et pastorat.
Den foreslåede formulering ændrer
således heller ikke ved, at det stadig skal afgøres
konkret fra sag til sag, hvorvidt bestemmelsen kan finde
anvendelse, og hvilket teologisk retningsbestemt kirkesyn der i
givet fald har tilslutning fra et teologisk retningsbestemt
mindretal.
Hensynet til mindretallet i et pastorat vil
også fremover alene indgå som et blandt flere saglige
hensyn, ministeriet skal inddrage ved ansættelse i stillinger
som sognepræst.
Hvilke hensyn, der i det enkelte
tilfælde bør have prioritet forud for de
øvrige, må afhænge af omstændighederne i
den konkrete sag. Dette synspunkt fremgår også af side
30 i betænkning nr. 1182/1989 angående ansættelse
i stillinger i folkekirken m.m., hvortil der også henvises i
forarbejderne til den gældende udformning af
ansættelseslovens § 11, stk. 3, jf. FT A
1989-1990, sp. 3728.
Det vil også fremover være en
forudsætning, at det teologisk retningsbestemte mindretal er
repræsenteret i menighedsrådet med en sådan
vægt, at mindretallets kandidat bliver omfattet af
menighedsrådets indstilling. Denne forudsætning fremgik
også af bemærkningerne til forslaget til den
gældende udformning af ansættelseslovens
§ 11, stk. 3, jf. FT A 1989-1990, sp. 3728.
Formuleringen i den gældende
§ 13, 1. pkt., hvorefter alene § 11,
stk. 1, gælder ved ansættelse af
overenskomstansatte præster, såfremt ansættelsen
har en varighed af 1 år eller mere med en
beskæftigelsesgrad svarende mindst til
halvtidsbeskæftigelse, videreføres med den
foreslåede ændrede formulering af § 13.
Dermed beholdes den nuværende balance mellem på den ene
side hensynet til menighedsrådenes kaldsret og medvirken ved
ansættelse af præster, og på den anden side
nødvendigheden af, at vikarer og bistand kan indsættes
i arbejdet med kortest muligt varsel.
Den samme afbalancering af disse hensyn
fremgår også af forarbejderne til den gældende
udformning af ansættelseslovens § 13, jf. FT A
1989-1990, sp. 3729.
Til nr. 2
Forslaget til de nye bestemmelser i
ansættelseslovens kapitel 2 har til formål at
øge muligheden for mobilitet blandt præster, jf.
også afsnit 2.2.
Den foreslåede udformning af de nye
bestemmelser i § 13 a og
§ 13 b ændrer alene
på ansættelsesproceduren i visse situationer. Det
praktiske udgangspunkt vil således fortsat være, at
menighedsrådet medvirker ved ansættelse i stillinger
som sognepræst i overensstemmelse med de gældende
bestemmelser i lovens §§ 8-13.
Den foreslåede bestemmelse i § 13 a ændrer heller ikke
på, at ansøgere fortsat skal opfylde de
grundlæggende ansættelsesbetingelser til
præstestillinger i den danske folkekirke, således som
disse er fastsat i de gældende bestemmelser i
ansættelseslovens kapitel 1.
Endvidere vil ansættelse efter den
foreslåede § 13 a og stillingsbytte efter
§ 13 b forudsætte, at den, der ansættes eller
bytter stilling, selv har søgt om ansættelsen eller
stillingsbyttet.
De foreslåede § 13 a og § 13 b vil
således ikke indføre hjemmel til at foretage
uansøgt forflyttelse af en præst, og dermed heller
ikke til at overføre præsten til andet arbejde eller
anden stilling som led i en disciplinær straf, jf.
sanktionsbestemmelsen i tjenestemandslovens § 24.
Som anført i de almindelige
bemærkninger i pkt. 3.2 ovenfor, er menighedsrådenes
kaldsret central i folkekirken og for folkekirkens
selvforståelse som evangelisk-luthersk trossamfund. Derfor
opretholder forslaget til § 13 a, stk. 1, også
menighedsrådenes kaldsret, selv om ansøgerfeltet
indsnævres.
Forslaget til § 13 a, stk. 2,
vil dog give mulighed for, at pastoratets menighedsråd kan
aftale med biskoppen, at ansættelse kan ske uden medvirken af
menighedsrådet, hvis der i pastoratet er 3 eller flere
præstestillinger.
I situationer omfattet af forslaget til en ny
§ 13 a, stk. 1, stilles en række supplerende
krav til ansøgerne. Ansøgerkredsen begrænses
med andre ord til en personkreds, der opfylder de relevante
supplerende krav i den foreslåede § 13 a,
stk. 1, nr. 1-5.
Ansættelsesloven indeholder ikke
nærmere regler om udarbejdelse af opslag af ledige
præstestillinger. Sådanne regler er imidlertid
indeholdt i Kirkeministeriets cirkulære nr. 65 af 21. juni
2010 om opslag, besættelse af og ansættelse i
præstestillinger, forberedelse af sager om ansættelse
og udfærdigelse af ansættelsesbevis.
Såfremt lovforslaget vedtages, vil
Kirkeministeriets cirkulære nr. 65 af 21. juni 2010 blive
ændret, så det tager højde for anvendelse af
§ 13 a. I cirkulæret vil der blive fastsat
bestemmelse om, at anvendelse af § 13 a
forudsætter, at stillingsopslaget indeholder bemærkning
om, at stillingen opslås i henhold til § 13 a,
stk. 1, med en præcis angivelse af hvilke af de
supplerende krav, som ansøgerne skal opfylde. Der vil
således ikke være noget til hinder for, at
ansøgerfeltet efter omstændighederne begrænses
til en nærmere angivet delmængde af personkredsen i
forslaget til § 13 a, stk. 1, nr. 1-5.
Den foreslåede udformning af § 13 a, stk. 1 og stk. 2,
vil efter ordlyden alene kunne bringes i anvendelse, såfremt
der i sognet er mindst 3 præstestillinger. Forslaget
forudsætter dog ikke, at alle præstestillingerne skal
være fuldtidsstillinger. Bestemmelserne forudsætter
heller ikke, at den stilling, i hvilken ansættelse skal finde
sted, er en fuldtidsstilling.
Den foreslåede udformning af § 13 a, stk. 1 og stk. 2,
vil kun kunne finde anvendelse i forbindelse med ansættelse i
den ene af sognets præstestillinger, og kun efter aftale
mellem pastoratets menighedsråd og biskoppen. Et
menighedsråd vil således ikke komme ud for, at mere end
en af præstestillingerne i sognet på et givent
tidspunkt vil være besat efter den foreslåede
§ 13 a, stk. 1 eller stk. 2.
Der indføres ikke noget krav om, at
bestemmelserne obligatorisk skal finde anvendelse. Der vil
således ikke blive tale om, at der i sogne med mindst 3
præstestillinger til hver en tid skal være tale om, at
den ene af stillingerne er besat i henhold til den foreslåede
§ 13 a, stk. 1 eller stk. 2.
En aftale mellem biskoppen og pastoratets
menighedsråd vil alene omfatte den konkrete ansættelse.
Når den konkrete stilling på ny er ledig, vil
anvendelse af den foreslåede § 13 a således
forudsætte, at biskoppen og pastoratets menighedsråd
på ny aftaler dette.
Forslagene til § 13 a, stk. 1
og stk. 2, stiller ikke krav om, at et kvalificeret flertal af
menighedsrådet skal tilslutte sig, at bestemmelsen kan
anvendes. Det forudsættes således, at
menighedsrådets beslutning om at indgå aftale med
biskoppen om anvendelse af den foreslåede § 13 a,
stk. 1 eller stk. 2, træffes ved almindeligt
stemmeflertal, i overensstemmelse med de almindelige regler i
menighedsrådslovens § 24, stk. 3.
Den foreslåede § 13 a, stk. 1, nr. 1,
omfatter efter sin ordlyd bl.a. provster og biskopper i
folkekirken. For provsternes vedkommende tænkes der på
den situation, at en provst ønsker at stoppe
ansættelsen som provst og som præst i sit hidtidige
præsteembede, for derefter at overgå til
ansættelse i et andet præsteembede.
Bestemmelsen vedrører således
ikke den situation, at en provst alene går på
retræte fra provsteembedet, men derefter forbliver ansat i
sit hidtidige præsteembede.
Det bemærkes, at den foreslåede
bestemmelse i § 13 a, stk. 1, nr. 1, endvidere vil
kunne finde anvendelse, såfremt en værnsprovst eller
domprovst ønsker at stoppe som henholdsvis værnsprovst
eller domprovst og herefter alene fungere som sognepræst i en
ny præstestilling. Den foreslåede bestemmelse i
§ 13 a, stk. 1, nr. 1, vil således give
værnsprovster og domprovster øget mulighed for
mobilitet i forhold til i dag, da stillinger som værnsprovst
og domprovst alle er fast knyttet til hver deres kirke.
Værnsprovster og domprovster har derfor ikke i dag samme
mulighed som andre provster for at gå på
retræte.
Ved opgørelsen af, hvorvidt den
pågældende har beklædt sit embede uafbrudt i
mindst 10 år, medregnes også perioder med fravær
pga. f.eks. tjenesterejse, sygdom, barsel, forældreorlov,
deltagelse i fagligt arbejde og studieorlov. I opgørelsen
indgår ikke perioder, hvor den pågældende har
haft orlov pga. anden lønnet beskæftigelse, herunder
stillingsbytte, jf. den foreslåede § 13 b.
Den foreslåede bestemmelse i § 13 a, stk. 1, nr. 2, sigter
på at gøre det lettere for præster for danske
evangelisk-lutherske menigheder i udlandet, som ved
ansøgningsfristen har beklædt deres stilling uafbrudt
i mindst 4 år, at fortsætte deres karriere i en af
folkekirkens sognemenigheder.
Den foreslåede bestemmelse i § 13 a, stk. 1, nr. 3, sigter
på at gøre det lettere for teologiske kandidater, der
er ordinerede i den danske folkekirke, og som ved
ansøgningsfristens udløb har fungeret som
missionær i et dansk missionsselskabs tjeneste uafbrudt i
mindst 4 år, at fortsætte deres karriere i en af
folkekirkens sognemenigheder.
Den foreslåede bestemmelse i § 13 a, stk. 1, nr. 4, sigter
specifikt på at forebygge sager om uansøgt afsked af
præster, jf. tjenestemandslovens § 43, ved at
indføre mulighed for øget mobilitet for den
pågældende præst.
Sager i henhold til tjenestemandslovens
§ 43 forekommer kun sjældent i praksis.
Tjenestemandslovens § 43 ikke er en
disciplinær bestemmelse, idet anvendelse af bestemmelsen ikke
forudsætter skyld hos præsten.
Sager vedrørende tjenestemandslovens
§ 43 har imidlertid ofte en særdeles skadelig
indflydelse på det kirkelige liv det pågældende
sted.
Selv når en sag i henhold til
tjenestemandslovens § 43 har fundet sin endelige
afgørelse, kan den fortsat udgøre en væsentlig
hindring for det kirkelige livs trivsel det pågældende
sted. Årsagen er, at sagen kan have medført en
så dybtgående splittelse blandt medlemmerne af
menigheden, og evt. menighedsrådet, at denne splittelse ikke
forsvinder umiddelbart efter sagens afgørelse.
Selv om den foreslåede bestemmelse
således ikke forventes anvendt i et stort antal sager, er det
Kirkeministeriets opfattelse, at den vil være af stor
værdi for alle parter i de sager, hvor den anvendes.
Blandt betingelserne for anvendelse af
tjenestemandslovens § 43 er, at den omtalte
uoverensstemmelse mellem præst og menighed skal have
bestået i en årrække. Det er et formål med
den foreslåede § 13 a, stk. 1, nr. 4, at den
vil kunne anvendes, selv om uoverensstemmelsen ikke har været
langvarig nok til at opfylde kravet i tjenestemandslovens
§ 43 om en årrække. For at understrege dette,
er der i forslaget til § 13 a, stk. 1, nr. 4 valgt
en formulering, hvorefter der ikke kræves, at
uoverensstemmelsen har bestået gennem en årrække,
men alene at uoverensstemmelsen mellem præst og menighed er
dybtgående og betyder en væsentlig hindring for det
kirkelige livs trivsel på det pågældende
sted.
Den foreslåede bestemmelse
fastsætter således ikke en fast nedre grænse for,
hvor længe uoverensstemmelsen mellem præst og menighed
skal have bestået.
Afgørelsen af, hvorvidt betingelsen
for anvendelse af den foreslåede § 13, stk. 1,
nr. 4, er til stede, træffes af biskoppen på grundlag
af et skøn. I dette skøn må biskoppen inddrage
samtlige sagens omstændigheder, herunder arten af
uoverensstemmelsen mellem præst og menighed, hvor længe
præsten har været ansat i pastoratet forud for
uoverensstemmelsens opståen, og en vurdering af, om det vil
være muligt at bilægge uoverensstemmelsen mellem
præst og menighed inden for en overskuelig tid.
At uoverensstemmelsen skal være
dybtgående må dog i praksis forventes at betyde, at den
som udgangspunkt skal have bestået i længere tid end en
måned.
Såfremt den pågældende
præst er hjemhørende i et andet stift,
forudsættes det, at biskoppen i det stift, hvor den ledige
stilling findes, indhenter en udtalelse fra biskoppen i den
pågældende præsts nuværende stift.
Det skal for en god ordens skyld
understreges, at forslaget til § 13 a, stk. 1, nr. 4
ikke giver hjemmel til at foretage uansøgt forflyttelse af
en præst, jf. også ovenfor, idet bestemmelsens
anvendelse forudsætter, at den pågældende
præst selv ansøger om den ledige stilling.
Den foreslåede bestemmelse i § 13 a, stk. 1, nr. 5, sigter
på at gøre det lettere for teologiske kandidater, der
ved ansøgningsfristens udløb i mindst 10 år har
været ansat i folkekirkelige institutioner eller
uddannelsesinstitutioner, at fortsætte deres karriere i en af
folkekirkens sognemenigheder.
Den foreslåede bestemmelse i § 13 a, stk. 2
medfører, at biskoppen kan aftale med pastoratets
menighedsråd, at ansættelse i en af pastoratets
præstestillinger uanset bestemmelserne i
§§ 8-13 kan ske uden medvirken af pastoratets
menighedsråd, såfremt den ansatte kan henføres
til en af de anførte grupper i § 13 a,
stk. 1, nr. 1-5. Det forudsættes ifølge ordlyden,
at der i pastoratet er 3 eller flere præstestillinger.
Bestemmelsen vil begrænse
menighedsrådets udøvelse af kaldsretten i forbindelse
med en varig ansættelse. Derfor forudsætter
bestemmelsens anvendelse, at menighedsrådet beslutter at
aftale dette med biskoppen, således at menighedsrådet
har direkte og afgørende indflydelse på, om
bestemmelsen skal anvendes i den konkrete sag.
Som anført ovenfor forudsættes
det, at menighedsrådets beslutning om at indgå aftale
med biskoppen om anvendelse af den foreslåede § 13
a, stk. 1 eller stk. 2, træffes ved almindeligt
stemmeflertal, i overensstemmelse med de almindelige regler i
menighedsrådslovens § 24, stk. 3.
Forslaget til udformning af § 13 b om præsters mulighed
for indbyrdes stillingsbytte for en periode på mindst 1
år genindfører i et vist omfang den retstilstand, der
før vedtagelsen af ansættelsesloven fulgte af den
dagældende bestemmelse i menighedsrådslovens
§ 42, stk. 2.
Da bestemmelsen tager sigte på
stillingsbytte mellem 2 præster, kræves der ikke
stillingsopslag.
I den tidligere gældende bestemmelse i
menighedsrådslovens § 42, stk. 2, var der tale
om, at to tredjedele af de af de valgte medlemmer afgivne stemmer
skulle tiltræde det af præsterne fremsatte
ønske. Den foreslåede formulering af § 13 b,
stk. 1, kræver dog kun, at mindst halvdelen af de
afgivne stemmer i hvert af de berørte menighedsråd
tilslutter sig ønsket om et stillingsbytte.
Det følger af de gældende
indstillingsregler ved ansættelse i præstestillinger,
at den kandidat, der opnår mere end halvdelen af de afgivne
stemmer, skal indstilles som nr. 1. Kravet om tilslutning med mere
end halvdelen af de afgivne stemmer i den foreslåede
§ 13 b, stk. 1, vil således være
parallel med de flertalsbestemmelser, der i dag gælder ved
menighedsrådenes indstilling af kandidater.
Det forudsættes at menighedsrådet
er beslutningsdygtigt, jf. § 24, stk. 1, 2. pkt. i
lov om menighedsråd.
Såfremt de formelle krav i den
foreslåede bestemmelse ikke er dokumenteret opfyldt,
godkendes stillingsbyttet ikke. Udskriften af
beslutningsprotokollen skal således indeholde dokumentation
for, at de formelle krav i den foreslåede bestemmelse er
overholdt.
I sin udtalelse får biskoppen lejlighed
til at henlede kirkeministerens opmærksomhed på
forhold, der kan være af betydning for stillingsbyttet,
herunder forhold, der kan begrunde et evt. ønske hos
biskoppen om at blive fritaget for tilsynet med den præst,
der ønsker ansættelse i stiftet, jf. lov nr. 79 af 3.
marts 1948 om adgang for biskopper til fritagelse i visse
tilfælde for at føre tilsyn med en menighed og dennes
præster.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2011.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens
territoriale gyldighedsområde.
Bestemmelsen indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om ansættelse i stillinger
i folkekirken m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 78 af 2.
februar 2009, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1.§ 13 affattes således: | § 13. Bestemmelserne i
§§ 9-10 og § 11, stk. 1, gælder
også ved ansættelser af 1 års varighed eller mere
af hjælpepræst med en beskæftigelsesgrad mindst
svarende til halvtidsbeskæftigelse. Dette gælder dog
ikke, såfremt stillingen er oprettet med henblik på
helt eller overvejende at betjene institutioner eller grupper af
personer, for hvilke der ikke er oprettet menighedsråd. | | »§ 13. Bestemmelserne i
§§ 9-10 og § 11, stk. 1 og 3, finder
tilsvarende anvendelse ved ansættelser af 1 års
varighed eller mere af overenskomstansatte sognepræster med
en beskæftigelsesgrad mindst svarende til
halvtidsbeskæftigelse. Dette gælder dog ikke,
såfremt stillingen er oprettet med henblik på helt
eller overvejende at betjene institutioner eller grupper af
personer, for hvilke der ikke er oprettet
menighedsråd.« | | | | | | 2. Efter
§ 13 indsættes i kapitel
2: | | | Ȥ 13
a. I pastorater med 3 eller flere præstestillinger kan
pastoratets menighedsråd aftale med biskoppen, at
ansættelse i én af præstestillingerne
forudsætter, at den pågældende kan
henføres til en af følgende grupper: | | | | | | 1) | Præster i folkekirken, herunder
provster, domprovster, værnsprovster, biskopper samt
valgmenighedspræster, som ved ansøgningsfristens
udløb har beklædt deres embede uafbrudt i mindst 10
år. | | | 2) | Præster for danske
evangelisk-lutherske menigheder i udlandet, som ved
ansøgningsfristens udløb har beklædt deres
stilling uafbrudt i mindst 4 år. | | | 3) | Teologiske kandidater, der er ordinerede i
den danske folkekirke, og som ved ansøgningsfristens
udløb har fungeret som missionær i et dansk
missionsselskabs tjeneste uafbrudt i mindst 4 år. | | | 4) | Sognepræster i et pastorat, hvor der
mellem præsten og menigheden består en dybtgående
uoverensstemmelse, som betyder en væsentlig hindring for det
kirkelige livs trivsel på det pågældende
sted. | | | 5) | Teologiske kandidater, der ved
ansøgningsfristens udløb har været ansat i
folkekirkelige institutioner eller uddannelsesinstitutioner i
mindst 10 år. | | | Stk. 2. I
pastorater med 3 eller flere præstestillinger kan pastoratets
menighedsråd aftale med biskoppen, at ansættelse i
én af pastoratets præstestillinger uanset
bestemmelserne i §§ 8-13 kan ske uden medvirken af
pastoratets menighedsråd, såfremt den ansatte kan
henføres til en af de i stk. 1, nr. 1-5, anførte
grupper. | | | | | | § 13
b. Kirkeministeren kan uanset bestemmelserne i
§§ 8-13 a godkende, at 2 præster, der begge
har været ansat uafbrudt i deres embeder i mere end 6
år, indtræder i hinandens embeder varigt eller for en
periode på mindst 1 år. Det er en betingelse, at hvert
af de berørte menighedsråd på et i den anledning
særligt menighedsrådsmøde, der indkaldes til med
mindst 10 dages varsel, tilslutter sig dette med mere end halvdelen
af de afgivne stemmer. Udskrift af beslutningsprotokollen med hvert
menighedsråds tilslutning indsendes til kirkeministeren,
bilagt en udtalelse fra vedkommende biskop. | | | Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 kan også anvendes, hvor den ene af
præsterne er ansat i Danske Sømands- og Udlandskirke
eller i en anden kirkelig institution i tilknytning til
folkekirken. Tilslutning fra ansættelsesmyndigheden inden for
den pågældende institution træder i så fald
for denne stillings vedkommende i stedet for menighedsrådets
tilslutning.« | | | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2011. | | | | | | § 3 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|