Fremsat den 27. januar 2011 af
socialministeren (Benedikte Kiær)
Forslag
til
Lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om
en børne- og ungeydelse og lov om friskoler og private
grundskoler m.v.
(Obligatorisk dagtilbud til tosprogede
børn omkring 3 år og standsning af børneydelsen
ved forældres manglende overholdelse af sprogvurderings- og
sprogstimuleringspligten m.v.)
§ 1
I dagtilbudsloven, lov nr. 501 af 6. juni 2007,
som senest ændret ved lov nr. 630 af 11. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 1, indsættes efter
»klubtilbud«: »herunder det nødvendige
antal pladser i dagtilbud 30 timer om ugen til børn omfattet
af § 11, stk. 5,«
2. § 11,
stk. 3, 2. pkt., affattes således:
»Omfanget af sprogstimuleringen skal på
baggrund af sprogvurderingen efter stk. 1 og 2 fastsættes ud
fra det enkelte barns behov for sprogstimulering, jf. dog stk. 4 og
5.«
3. § 11,
stk. 4, ophæves og i stedet indsættes:
»Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gives et
sprogstimuleringstilbud på 15 timer om ugen til tosprogede
børn, der ikke er i dagtilbud, og som på baggrund af
en sprogvurdering efter stk. 2 vurderes at have behov for
sprogunderstøttende aktiviteter.
Stk. 5. Når mindst
én af forældrene, der har retten til
dagtilbudspladsen, ikke er i beskæftigelse, skal
kommunalbestyrelsen i stedet for tilbuddet efter stk. 4 give et
sprogstimuleringstilbud i form af en plads 30 timer om ugen i et
dagtilbud efter § 19, stk. 2 og 3, eller § 21, stk. 2 og
3, til tosprogede børn, der ikke er i dagtilbud, og som
på baggrund af en sprogvurdering efter stk. 2 vurderes at
have behov for sprogunderstøttende aktiviteter.«
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.
4. I
§ 11, stk. 5,der bliver stk. 6,
ændres »stk. 3« til: »stk. 3-5«.
5. I
§ 11, stk. 6, der bliver stk. 7,
ændres »stk. 1-3« til: »stk.
1-5«.
6. I
§ 11 indsættes efter stk. 7,
som bliver til stk. 8, som nyt stykke:
»Stk. 9.
Ministeren fastsætter regler om, at i tilfælde, hvor
den af forældrene, der har retten til dagtilbudspladsen, bor
i samme husstand med en ægtefælle eller lever med en
samlever i et ægteskabslignende samlivsforhold, skal
ægtefællens eller samleverens
beskæftigelsesstatus indgå i kommunens vurdering af, om
forældrene er i beskæftigelse. I forlængelse
heraf vil der blive fastsat regler om, at i tilfælde, hvor en
forælder er enlig forsørger, er det alene den enlige
forsørgers beskæftigelsesstatus, der skal indgå
i kommunens vurdering. Der vil endvidere blive fastsat regler om,
at forældre til et tosproget barn, der er optaget i et
dagtilbud 30 timer om ugen, har pligt til at oplyse kommunen om
ændringer i deres beskæftigelsesstatus.«
7. Overskriften
»Børnemiljøvurdering« ophæves.
8.
Efter § 11 indsættes før overskriften før
§ 14:
Ȥ
12. Forældre til børn, der skal sprogvurderes
efter § 11, stk. 1 og 2, og eventuelt modtage sprogstimulering
efter § 11, stk. 3-5, har pligt til at lade deres barn deltage
i sprogvurderingen og en eventuel sprogstimulering eller i en
sprogstimulering, der står mål med, hvad der
almindeligvis kræves af den sprogstimulering, som kommunen
tilbyder.
Stk. 2. Kommunen skal
træffe afgørelse om standsning af børneydelsen,
jf. lov om en børne- og ungeydelse, hvis forældrene
ikke overholder deres pligt efter stk. 1, og den manglende
overholdelse ikke beror på undskyldelige
omstændigheder. Afgørelsen er gældende for det
kvartal, der følger efter kvartalet, hvor afgørelsen
er truffet.
Stk. 3. Kommunen skal
forud for, at et barn skal modtage en sprogvurdering efter §
11, stk. 1 og 2, og eventuel sprogstimulering efter § 11, stk.
3-5, oplyse barnets forældre om, at manglende overholdelse af
forældrenes pligt efter stk. 1 kan medføre, at
kommunalbestyrelsen efter stk. 2 træffer en afgørelse
om standsning af børneydelsen.
Stk. 4. Forældre,
der selv vil varetage sprogstimulering af barnet, skal meddele
dette skriftligt til kommunen forud for, at sprogstimuleringen
påbegyndes. Meddelelsen skal som minimum indeholde
oplysninger om, hvilke børn der skal deltage i
sprogstimuleringen, hvor sprogstimuleringen skal foregå, og
hvem der skal varetage sprogstimuleringen af barnet.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at føre tilsyn med den
sprogstimulering, som forældre selv varetager efter stk.
1.«
9. I
§ 43, stk. 1, nr. 4, ændres
»dagtilbud.« til: »dagtilbud, og«.
10. I
§ 43, stk. 1, indsættes som
nr. 5:
»5) tilskud,
når et barn med behov for sprogstimulering, er optaget i et
sprogstimuleringstilbud i form af en plads i et dagtilbud 30 timer
om ugen, jf. § 11, stk. 5.«
§ 2
I lov om en børne- og ungeydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 972 af 22. september 2006, som
ændret ved lov nr. 318 af 30. april 2008, § 2 i lov nr.
1411 af 27. december 2008, § 1 i lov nr. 624 af 11. juni 2010
og § 1 i lov nr. 1609 af 22. december 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 6, ændres
»standses, og« til: »standses,«.
2. I
§ 2, stk. 1, nr. 7, ændres
»ydelsen.« til: »ydelsen, og«.
3. I
§ 2 indsættes som nr. 8:
»8) at
kommunalbestyrelsen ikke for det pågældende kvartal har
truffet afgørelse efter dagtilbudslovens § 12, stk. 2,
om standsning af børneydelsen.«
§ 3
I lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 755 af 24. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. § 1,
stk. 2, 2. og 3. pkt., ophæves.
2. I
§ 9 a, stk. 1, nr. 3, ændres
»4. pkt.« til: »2. pkt.«.
3. I
§ 9 d, stk. 6, ændres
»1. eller 2. pkt.« til: »1. pkt.«, og
»4. pkt.« ændres til: »2. pkt.«.
4. I
§ 9 h, stk. 1, ændres
»4. pkt.« til: »2. pkt.«.
5. § 9 h,
stk. 2, ophæves.
6. Overskriften før § 15 a
ophæves.
7. § 15
a ophæves.
8. § 23,
nr. 3, affattes således:
»3) tilskud
til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
samt til særlig støtteundervisning i dansk af
tosprogede elever og«
9. § 23,
nr. 4, ophæves.
Nr. 5 bliver herefter nr. 4.
10. § 28,
stk. 2, ophæves.
11. § 33,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
12. I
§ 37, stk. 1, udgår
»herunder børn i sprogstimulering efter § 1, stk.
2, 2. pkt.,«.
13. § 37,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Bopælskommunen returnerer en attesteret fortegnelse efter
stk. 1 til skolen over elever, som kommunen har godkendt som
hjemmehørende i kommunen, og som ikke er tilmeldt
folkeskolen, en anden fri grundskole eller en
efterskole.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2011, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Dagtilbudslovens
§ 12, stk. 2 og 3, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
8, og § 2 træder i kraft den 1. januar 2012.
Stk. 3. § 3
træder i kraft den 1. august 2011.
Stk. 4. Dagtilbudslovens
§ 11, stk. 5, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3,
stk. 5, finder ikke anvendelse for børn, der har modtaget en
sprogvurdering og sprogstimulering efter dagtilbudslovens §
11, stk. 2 og 3, før den 1. juli 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning og baggrund | 2. | Gældende ret | 3. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og
organisationer | 10. | Sammenfattende skema |
|
l. Indledning og baggrund
Regeringen ønsker, at alle børn i
en tidlig alder får mulighed for at udvikle dansksproglige
kompetencer, som sikrer, at børnene har de nødvendige
sproglige kompetencer, når de begynder i skole. Et godt
skoleforløb er fundamentet for senere at få en
uddannelse og et arbejde.
På den baggrund har regeringen gennem de
seneste år haft et stærkt og vedvarende fokus på
sprogvurdering og sprogstimulering af børn fra en tidlig
alder. I 2004 indførte regeringen obligatorisk
sprogstimulering af tosprogede børn omkring 3 år. I
2007 indførte regeringen sammen med Dansk Folkeparti et
tilbud om sprogvurdering og sprogstimulering til alle 3-årige
børn. I 2010 sikrede regeringen, at reglerne om
sprogvurdering og sprogstimulering af børn omkring 3
år blev samlet i én lov. Samtidig blev der
indført en pligt til, at alle børn i dagtilbud i
alderen omkring 3 år skal modtage en sprogvurdering, hvis der
er en formodning om, at barnet på baggrund af sproglige,
adfærdsmæssige eller andre forhold kan have behov for
sprogstimulering. Endelig har regeringen indført, at alle
børn herunder tosprogede børn, der ikke går i
dagtilbud, har pligt til at modtage en sprogvurdering.
Tosprogede børn, blandt andet i udsatte
boligområder, lever i nogle tilfælde isoleret fra det
øvrige samfund. Børnene går ikke i dagtilbud,
men bliver passet hjemme af en eller begge forældre, som ikke
er i beskæftigelse. Børnene får derved ikke de
samme muligheder for at udvikle deres dansksproglige kompetencer
som deres jævnaldrende kammerater, fordi børnene
typisk ikke hører sproget i deres hjemlige miljø.
Disse børn modtager i dag et tilbud om 15 timers
sprogstimulering om ugen.
Undersøgelser dokumenterer, at
socioøkonomiske faktorer som f.eks. manglende
beskæftigelse og lav indkomst har negativ betydning for
børns sproglige udvikling. Forældrenes manglende
beskæftigelse og deraf følgende lave indkomst er
således en af de centrale socioøkonomiske faktorer,
der har indvirkning på barnets sproglige udvikling, idet det
påvirker barnets hjemlige læringsmiljø.
Undersøgelser viser ligeledes, at der er flere børn
fra tosprogede end etsprogede familier i Danmark, der har
socioøkonomiske udfordringer.
Regeringen finder det afgørende, at
tosprogede børn, der bliver passet i hjemmet og har
sproglige udfordringer, får de samme muligheder som andre
børn for at udvikle de nødvendige dansksproglige
kompetencer.
Dagtilbud, hvor der er fokus på
børns kompetenceudvikling, gør en positiv
forskel i forhold til det enkelte barns dansksproglige udvikling. I
dagtilbuddene er der mulighed for at arbejde målrettet med
sprogstimulerende aktiviteter til børn, ligesom samspillet
mellem børn og voksne og børnenes indbyrdes
relationer medvirker til at udvikle barnets øvrige
kompetencer, som også har stor betydning for barnets
sproglige udvikling. Dagtilbuddene er ramme for sproglig
interaktion, og dagtilbuddene har via den daglige kontakt med
forældrene mulighed for at påvirke barnets
hjemmemiljø i form af oplysning og vejledning til
forældrene om betydningen af deres kommunikation med
barnet.
Ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv
spiller dagtilbuddene også en væsentlig rolle.
Undersøgelser viser, at børn, der går i
dagtilbud, i større omfang end børn, der ikke
går i dagtilbud, på sigt vil få tilknytning til
arbejdsmarkedet og blive integreret i samfundet. Dagtilbud spiller
således en vigtig rolle i forhold til at sikre, at bl.a.
tosprogede børn i udsatte boligområder får de
samme muligheder som jævnaldrende danske børn for at
få et godt skoleforløb, en uddannelse og tilknytning
til arbejdsmarkedet.
Regeringen har fremlagt en ghettostrategi -
"Ghettoerne tilbage til samfundet" - med 32 konkrete forslag til en
målrettet indsats i ghettoområderne. Som led i
regeringens ghettostrategi foreslås det, at tosprogede
børn uden for dagtilbud, der har behov for sprogstimulering,
og hvor mindst én af forældrene ikke er i
beskæftigelse, skal optages i et sprogstimuleringstilbud i
form af et dagtilbud 30 timer om ugen. Herigennem sikres, at
børnene får et sprogstimuleringstilbud og får
mulighed for at høre og tale dansk med andre børn og
voksne og være en del af et dansksprogligt miljø.
Forældrenes aktive medvirken til, at
børnene får foretaget en sprogvurdering og deltager i
en eventuel sproglig opfølgning er helt afgørende
for, at børnene får de nødvendige
dansksproglige kompetencer. Der er derfor også efter
gældende regler en pligt for forældre til at lade deres
barn tage imod en sprogvurdering og eventuel sprogstimulering.
Denne pligt foreslås videreført i forhold til en plads
i et dagtilbud 30 timer om ugen.
For yderligere at understrege forældrenes
pligt og ansvar for børns udvikling af dansksproglige
kompetencer, foreslås det, at kommunen får pligt til at
træffe afgørelse om at standse børneydelsen til
forældre, som ikke vil lade deres barn deltage i en
sprogvurdering og efterfølgende sprogstimulering.
Socialministeriet vil evaluere kommunernes
implementering af ordningen i 2013.
2. Gældende ret
2.1. Sprogvurdering og
sprogstimulering af børn, der går i dagtilbud samt
udgiften hertil.
Forældre til børn, der er optaget i
et dagtilbud, har pligt til at lade barnet modtage en
sprogvurdering, hvis der på baggrund af sproglige,
adfærdsmæssige eller andre forhold er en formodning om,
at barnet kan have behov for sprogstimulering. Med børn i
alderen omkring 3 år menes børn i alderen 2 år
og 10 mdr. til 3 år og 4 mdr. Hvis sprogvurderingen af barnet
viser, at barnet har behov for sprogstimulering, har forældre
pligt til at lade barnet deltage i en sprogstimulering, der er
fastsat efter barnets behov.
Udgiften til sprogvurdering er omfattet af
dagtilbudslovens § 98, stk. 2, hvoraf følger, at
kommunen skal afholde udgiften til sprogvurdering af alle
børn. Efter dagtilbudslovens § 32 kan udgiften til
sprogstimulering af børn, der er optaget i et dagtilbud,
indgå i grundlaget for den bruttodriftsudgift, der
lægges til grund for fastsættelse af forældrenes
egenbetaling for en plads i dagtilbud, såfremt
sprogstimuleringen indgår som en integreret del af
dagtilbuddets almindelige drift. I tilfælde, hvor
sprogstimuleringen af barnet har karakter af individuel behandling,
afholdes den fulde udgift af kommunen.
2.2. Sprogvurdering og
sprogstimulering af børn, der ikke går i dagtilbud
samt udgiften hertil
Børn omkring 3-årsalderen, der ikke
er optaget i et dagtilbud, har pligt til at modtage en
sprogvurdering. Hvis sprogvurderingen viser, at barnet har behov
for sproglig opfølgning, har forældrene pligt til at
lade barnet deltage i en sprogstimulering, der fastsættes
på baggrund af barnets behov.
Tosprogede børn, der ikke er optaget i et
dagtilbud, og som på baggrund af en sprogvurdering vurderes
at have behov for en opfølgende indsats, har pligt til at
modtage 15 timers sprogstimulering om ugen. Ved tosprogede
børn forstås børn, der har et andet
modersmål end dansk, og som først ved kontakt med det
omgivende samfund lærer dansk.
Det 15 timers sprogstimuleringstilbud skal sikre,
at børnene får de nødvendige dansksproglige
kompetencer. Udgifter til sprogvurdering og sprogstimulering til
børn, der ikke er optaget i et dagtilbud, afholdes af
kommunen. Dette gælder ligeledes i tilfælde, hvor
sprogvurderingen og sprogstimuleringen fysisk foregår inden
for rammerne af et dagtilbud.
2.3. Forældres ret til
hjemmeundervisning af barnet samt sanktionsmuligheder
Forældre til børn, der skal modtage
sprogstimulering har mulighed for selv at forestå
sprogstimuleringen. Det er en forudsætning, at
sprogstimuleringen står mål med, hvad der almindeligvis
kræves af den sprogstimulering, som kommunen tilbyder. Hvis
forældrene vælger selv at forestå barnets
sprogstimulering, er forældrene omfattet af reglerne om
hjemmeundervisning, som disse er fastsat i lov om friskoler og
private grundskoler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 755 af
24. juni 2010. Friskolelovens regler om hjemmeundervisning
omhandler bl.a. kommunalbestyrelsens tilsyn med ordningerne og
registrering af børn i ordningerne.
Der er efter gældende ret ikke mulighed for
at sanktionere forældre, hvis de ikke lader deres barn
deltage i sprogvurdering og eventuel sproglig
opfølgning.
3. Den foreslåede
ordning
3.1. Sprogstimuleringstilbud i
form af et dagtilbud 30 timer om ugen til tosprogede børn
uden for dagtilbud med behov for sprogstimulering.
Det foreslås, at forældre til
tosprogede børn, der ikke går i dagtilbud, og hvor
mindst én af forældrene ikke er i beskæftigelse,
får pligt til at lade deres barn optage i et
sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud 30 timer om ugen,
hvis en sprogvurdering af barnet viser, at barnet har behov for
opfølgning. Sprogstimuleringstilbuddet i form af et
dagtilbud 30 timer om ugen skal sikre, at børnene får
de nødvendige dansksproglige kompetencer.
Det foreslås, at tilbuddet skal være
gratis for de forældre, der har pligt til at lade deres barn
optage i et sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud 30 timer
om ugen, ligesom forældrene selv skal have mulighed for at
forestå sprogstimuleringen af barnet under forudsætning
af, at sprogstimuleringen står mål med, hvad der
almindeligvis kræves af den sprogstimulering, som kommunen
tilbyder.
Det foreslås, at forældrenes pligt
til at lade deres barn optage i et sprogstimuleringstilbud i form
af et 30-timers dagtilbud skal ophøre, når
formålet er opnået, eller hvis begge forældre
igen kommer i beskæftigelse.
3.2. Forældres ret til
hjemmeundervisning
Forældrenes mulighed for selv at
forestå sprogstimuleringen af barnet kodificeres i
dagtilbudsloven. Det foreslås endvidere, at de gældende
regler i friskoleloven om hjemmeundervisning, herunder kommunens
tilsyn med ordningerne og registrering af børn, der modtager
hjemmeundervisning, fortsat finder anvendelse i forhold til
forældre, der selv varetager sprogstimulering af barnet, og
at dette kodificeres i dagtilbudsloven.
3.3. Bortfald af
børneydelsen
Det foreslås, at kommunen skal standse
børneydelsen til forældre, som ikke opfylder deres
pligt til at lade deres barn deltage i en sprogvurdering og en
eventuel sprogstimulering, medmindre forældrene selv
forestår sprogstimuleringen. Der kan dog være
omstændigheder, der betyder, at forældrene ikke evner
at leve op til deres ansvar som følge af nedsat psykisk
funktionsevne. I disse tilfælde vil der være tale om
undskyldelige omstændigheder, hvor kommunen ikke skal standse
børneydelsen.
Sanktionsmuligheden vedrørende standsning
af børneydelsen omfatter både forældre til
børn i og uden for dagtilbud, der ikke opfylder deres pligt
om at lade deres barn deltage i en sprogvurdering og en eventuel
sprogstimulering.
I tilfælde, hvor der er grundlag for at
standse børneydelsen, vil kommunen skulle standse
børneydelsen fra det kvartal, som følger efter det
kvartal, hvor afgørelsen er truffet. En afgørelse om
at standse børneydelsen til forældrene vil være
gældende for ét kvartal af gangen. Herefter skal der
træffes en ny afgørelse, hvis børneydelsen
fortsat skal standses.
3.4. Forpligtelse til at
etablere pladser i et dagtilbud 30 timer om ugen
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen, som
led i deres forsyningsforpligtelse, skal stille det
nødvendige antal pladser i dagtilbud 30 timer om ugen til
rådighed til forældre, der er forpligtet til at lade
deres barn optage i et sprogstimuleringstilbud i form af et
dagtilbud 30 timer om ugen.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes at medføre
merudgifter for kommunerne på 6,8 mio. kr. i 2011, 19,3 mio.
kr. i 2012, 31,3 mio. kr. i 2013 og 36,5 mio. kr. i 2014 og de
følgende år. Hertil kommer engangsomkostninger
på 1,0 mio. kr. i 2012 til tilretning af administrative
systemer vedrørende børneydelsen. Beregningen af de
økonomiske konsekvenser af lovforslaget omfatter
ændringerne i forhold til gældende lov. De
økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles med
kommunerne.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget er sendt i høring hos
følgende organisationer: KL, Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), FOA - fag og
arbejde, Daginstitutionernes LandsOrganisation (DLO),
Landsforeningen af forældre til børn i dagtilbud
(FOLA), Socialpædagogernes Landsforbund (SL), Foreningen af
socialchefer i Danmark, Børne- og Kulturchefforeningen
(BKF), FTF, Børnerådet, Det Centrale Handicapråd
og Danske Handicaporganisationer (DH).
10. Sammenfattende skema
|
| | |
| Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Merudgifter for kommunerne på 6,8
mio. kr. i 2011, 19,3 mio. kr. i 2012, 31,3 mio. kr. i 2013 og 36,5
mio. kr. i 2014 og de følgende år. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Engangsomkostninger på 1,0 mio. kr.
i 2012 til tilretning af administrative systemer vedrørende
børneydelsen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
| | |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås i § 4, stk. 1, at
kommunalbestyrelsen som led i deres forsyningsforpligtelse skal
tilbyde et dagtilbud 30 timer om ugen til børn, der som led
i opfølgning på en sprogvurdering efter forslagets
§ 1, nr. 3, skal optages i et dagtilbud 30 timer om ugen. Et
30 timers dagtilbud er et deltidstilbud, hvilket betyder, at
antallet af timer i tilbuddet er reduceret set i forhold til et
fuldtidsdagtilbud. Tilbuddet skal stilles gratis til rådighed
for barnet, jf. lovforslagets § 1, nr. 10. Et barn, der skal
optages i et dagtilbud 30 timer om ugen, skal tilbydes en plads i
en kommunal eller selvejende daginstitution eller i en kommunal
eller privat dagpleje under den kommunale forsyning.
Udbuddet af pladser i et dagtilbud 30 timer om
ugen skal vurderes i forhold til den aktuelle og forventede
efterspørgsel efter pladser. Kommunen skal således
vurdere, hvor mange tosprogede børn, hvor en eller begge
forældre ikke er i beskæftigelse, der forventes at
skulle optages i et dagtilbud 30 timer om ugen.
Til nr. 2
Det foreslåede § 11, stk. 3, 2. pkt.
er en præcisering af den gældende bestemmelse i
dagtilbudslovens § 11, stk. 3, i forhold til kommunens
forpligtelse til at fastsætte omfanget af barnets
sprogstimulering.
Det foreslås i § 11, stk. 3, at
omfanget af sprogstimuleringen fastsættes på baggrund
af en konkret vurdering af det enkelte barns behov for
sprogstimulering til at fremme dansksproglige kompetencer. Der skal
således foretages en konkret vurdering af barnets behov for
sprogstimulering, så barnet modtager en sprogstimulering, der
modsvarer barnets konkrete behov. Ved vurderingen af barnets behov
for sprogstimulering skal der tages udgangspunkt i de udfordringer,
som fremkommer på baggrund af sprogvurderingen.
Til nr. 3
Det foreslåede § 11, stk. 4 er en
videreførelse af den gældende bestemmelse i
dagtilbudslovens § 11, stk. 3, 2. pkt.
Det foreslås i stk. 4, at
kommunalbestyrelsen har ansvaret for at give et
sprogstimuleringstilbud på 15 timer om ugen til tosprogede
børn, der ikke er optaget i et dagtilbud, og som på
baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for en
opfølgende indsats. Med tosprogede børn forstås
børn, der har et andet modersmål end dansk, og som
først ved kontakt med det omgivende samfund lærer
dansk.
For at tosprogede børn kan blive
integreret i samfundet og få de samme muligheder og
betingelser som jævnaldrende danske børn, er det en
forudsætning, at de tosprogede børn har de
nødvendige dansksproglige kompetencer, når de begynder
i skole. Sproget dansk er andetsproget for tosprogede børn.
Tosprogede børn, der ikke går i dagtilbud og
først møder det omgivende samfund ved f.eks.
skolestart, får ikke i særlig høj grad
dansksproglige kompetencer gennem en hverdag i hjemmet, hvor der
typisk ikke er personer, der har dansk som modersmål eller
behersker dansk på modersmålsniveau. Dette betyder, at
tosprogede børn har brug for et egentlig undervisningstilbud
i form af sprogstimulering af et vist omfang for at tilegne sig de
nødvendige dansksproglige kompetencer.
Formålet med sprogstimuleringstilbuddet er,
at barnet skal opnå dansksproglige kompetencer på
niveau med jævnaldrende børn, så de kan få
det samme ud af undervisningen som de øvrige børn,
når de begynder i skole. Afgørelser om, at et barn
skal have et 15 timers sprogstimuleringstilbud, er omfattet af de
almindelige forvaltningsretlige regler om krav til
afgørelsen. Afgørelsen kan påklages til de
sociale nævn efter de almindelige regler i
dagtilbudsloven.
Sprogstimuleringstilbuddet på 15 timer skal
opretholdes, indtil formålet er opfyldt, dvs. indtil barnet
behersker dansk på niveau med jævnaldrende
børn.
Det foreslåede § 11, stk. 5, er
nyt.
Det foreslås, at når mindst én
af forældrene, der har retten til dagtilbudspladsen, ikke er
i beskæftigelse, skal kommunalbestyrelsen give et tosproget
barn et sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud 30 timer om
ugen i stedet for sprogstimuleringstilbuddet på 15 timer om
ugen efter lovforslagets § 11, stk. 4.
Sprogstimuleringstilbuddet i form af et dagtilbud 30 timer om ugen
er således henvendt til tosprogede børn, hvor en eller
begge forældre ikke er i beskæftigelse.
Tosprogede børn med behov for
sprogstimulering, der ikke går i dagtilbud, og hvor begge
forældre er i beskæftigelse skal fortsat modtage et
sprogstimuleringstilbud på 15 timer om ugen, jf.
lovforslagets § 11, stk. 4.
Det foreslås, at i tilfælde, hvor en
eller begge forældre til et tosproget barn, der har behov for
sprogstimulering, i forhold til beskæftigelse er omfattet af
nedenstående personkreds, skal barnet modtage
sprogstimulering i form af et dagtilbud 30 timer om ugen.
1) Alle ledige, der
modtager starthjælp eller kontanthjælp, og som ikke er
i aktivering.
2) Aktiverede, som
modtager arbejdsløshedsdagpenge, starthjælp,
kontanthjælp, revalideringsydelse eller personer på
ledighedsydelse, som er i virksomhedspraktik eller modtager et
opkvalificerings- eller vejledningsforløb. Dette
indebærer, at personer, der er i korterevarende
aktiveringsforløb, bliver omfattet af pligten til, at deres
barn skal modtage sprogstimulering i form af et 30-timers
dagtilbud.
3) Passive
modtagere af kontanthjælp, herunder starthjælp.
4)
Udlændinge, der modtager introduktionsydelse
5) Personer, der
modtager sygedagpenge, og hvor sygedagpengene udbetales direkte til
den sygemeldte (bortset fra tilfælde, hvor der findes en
arbejdsgiver), og hvor fraværsperioden er mindst 8 uger, jf.
§ 13 i lov om sygedagpenge, eller hvor sygedagpengene
udbetales efter reglerne om sygedagpenge til ledige.
6) Personer, der
modtager førtidspension.
Ovenstående personkreds definerer den kreds
af personer, der ikke er i beskæftigelse og som vil
være udløsende for, at et tosproget barn, der ikke
går i dagtilbud, og som vurderes at have behov for
sprogstimulering, skal optages i et dagtilbud 30 timer om ugen.
Sprogstimuleringstilbuddet i form af et dagtilbud
har et omfang på 30 timer om ugen, som skal bidrage til, at
barnet får de nødvendige dansksproglige kompetencer
som forudsætning for at klare sig i uddannelsessystemet og
på arbejdsmarkedet. Formålet med et dagtilbud 30 timer
om ugen er, at barnet skal opnå de nødvendige
dansksproglige kompetencer.
Sprogstimuleringstilbuddet i form af et 30 timers
dagtilbud træder i stedet for sprogstimuleringstilbuddet
på 15 timer om ugen for denne mindre gruppe af børn
med særlig risiko for at have sproglige vanskeligheder. Disse
børn har både behov for en målrettet indsats,
der ligger ud over de almindelige pædagogiske aktiviteter i
dagtilbuddet samt en målrettet pædagogisk indsats i
dagtilbuddet gennem et dagligt samvær med andre børn
og voksne, som behersker dansk på modersmålsniveau.
Kommunen skal anvise en plads til barnet i et
dagtilbud under kommunens forsyning, dvs. i en kommunal eller
selvejende daginstitution eller i en kommunal eller privat
dagpleje. Optagelse i et sprogstimuleringstilbud i form af et
dagtilbud 30 timer om ugen er omfattet af de almindelige regler for
optagelse i dagtilbud. Dette indebærer, at forældrene
som led i pasningsgarantien efter dagtilbudsloven har ret til en
plads i et dagtilbud senest 3 måneder efter, at
forældrene har ansøgt om at få deres barn
optaget i et 30 timers dagtilbud. For at fremme det tidligt
forebyggende arbejde kan kommunen i deres retningslinjer for
optagelse af børn i dagtilbud tage hensyn til, at disse
børn kan have et behov for hurtigt at få en plads i et
dagtilbud. Kommunen kan således fastsætte
retningslinjer om, at denne gruppe af børn har mulighed for
at blive optaget i et dagtilbud før, at de tre
måneder, jf. pasningsgarantien, er gået.
Kommunen skal på baggrund af en
sprogvurdering vurdere, hvornår et barn har behov for
sprogstimulering og dermed skal modtage sprogstimuleringstilbuddet
i form af et dagtilbud 30 timer om ugen. Ved vurderingen af barnets
behov for sprogstimulering kan kommunen anvende det
sprogvurderingsmateriale, som Socialministeriet stiller til
rådighed for kommunerne.
Afgørelser om, at et barn skal have et
sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud 30 timer om ugen er
omfattet af de almindelige forvaltningsretlige regler om krav til
afgørelsen. Afgørelsen kan påklages til de
sociale nævn efter de almindelige regler i
dagtilbudsloven.
Sprogstimuleringstilbuddet skal opretholdes,
indtil formålet er opnået, dvs. indtil barnet behersker
dansk på niveau med jævnaldrende børn, så
de kan få det samme ud af undervisningen som de øvrige
børn, når de begynder i skole eller kriteriet om, at
den ene eller begge forældre ikke er i beskæftigelse,
ikke længere er opfyldt.
I tilfælde, hvor formålet ikke er
opnået, dvs. barnet ikke behersker dansk på niveau med
jævnaldrende børn, men barnet ikke længere har
pligt til at være optaget i et sprogstimuleringstilbud i form
af et dagtilbud 30 timer om ugen, fordi begge forældre er
kommet i beskæftigelse, skal barnet modtage et 15 timers
sprogstimuleringstilbud om ugen, jf. lovforslagets § 1, nr. 3,
stk. 4. I tilfælde, hvor begge forældre kommer i
beskæftigelse, og forældrene melder barnet ud af
dagtilbuddet, skal kommunalbestyrelsen vurdere, hvorvidt der er
grundlag for at give barnet en socialpædagogisk friplads.
Til nr. 4
Det foreslås, at det i dagtilbudslovens
§ 11, stk. 5, som med dette forslag ændres til stk. 6,
ændres 'stk. 3' til 'stk. 3-5', idet kvalifikationskravet til
personer, der varetager sprogstimulering, skal omfatte de tre
former for sprogstimuleringstilbud efter forslagets § 11, stk.
3-5.
Til nr. 5
Det foreslås, at det i dagtilbudslovens
§ 11, stk. 6, som med dette forslag ændres til stk. 7,
ændres 'stk. 1-3' til 'stk. 1-5', idet bestemmelsen omhandler
både sprogvurdering og sprogstimulering, som denne er fastsat
i § 11, stk. 1-5.
Til nr. 6
Det foreslås, at ministeren på
bekendtgørelsesniveau fastsætter regler om, at i
tilfælde, hvor den af forældrene, der har retten til
dagtilbudspladsen, bor i samme husstand med en
ægtefælle eller lever med en samlever i et
ægteskabslignende samlivsforhold, skal
ægtefællens eller samleverens
beskæftigelsesstatus indgå i kommunen vurdering. I
forlængelse heraf vil der blive fastsat regler om, at i
tilfælde, hvor en forælder er enlig forsørger,
er det alene den enlige forsørgers
beskæftigelsesstatus, der skal indgå i kommunens
vurdering.
Der vil endvidere blive fastsat regler om, at
forældre til et tosproget barn, der er optaget i et dagtilbud
30 timer om ugen, har pligt til at oplyse kommunen om
ændringer i deres beskæftigelsesstatus, idet
forældrenes beskæftigelsessituation har betydning for,
om barnet fortsat skal modtage et dagtibud 30 timer om ugen uden
forældrebetaling.
Til nr. 7
Det foreslås, at overskriften
'Børnemiljøvurdering' ophæves, idet
overskriften refererer til en ophævet bestemmelse om
udarbejdelse af børnemiljøvurderinger i
dagtilbud.
Til nr. 8
§ 12, stk. 1, er delvist en
videreførelse af den gældende bestemmelse i
dagtilbudslovens § 11, stk. 4, dog med sproglige
ændringer og en kodificering af forældrenes ret til
selv at varetage sprogstimuleringen.
Det foreslås i § 12, stk. 1, at
forældre har pligt til at lade deres børn deltage i en
sprogvurdering, hvis barnet går i dagtilbud, og der er
formodning om, at barnet har behov for sprogstimulering efter
dagtilbudslovens § 11, stk. 3-5.
Det foreslås, at forældre til
børn, der ikke går i dagtilbud, har pligt til at lade
deres barn deltage i en sprogvurdering.
Det foreslås, at alle forældre til
børn, hvor en sprogvurdering viser, at barnet har behov for
sprogunderstøttende aktiviteter, har pligt til at lade deres
børn deltage i sprogstimuleringen.
Det præciseres, at forældre til et
barn med behov for et sprogstimuleringstilbud, har mulighed for
selv at forestå sprogstimuleringen af deres barn. Hvis
forældrene selv forestår sprogstimuleringen af deres
barn, er det et krav, at sprogstimuleringen skal stå
mål med, hvad der almindeligvis kræves af den
sprogstimulering, som kommunen tilbyder.
Det er kommunen, der vurderer, om
forældrenes sprogstimulering står mål med det
tilbud, som kommunen tilbyder. Såfremt forældrene selv
varetager barnets sprogstimulering, skal forældrene opfylde
de kvalifikationskrav, som der efter dagtilbudslovens § 11,
stk. 5, der med forslaget ændres til stk. 6, stilles til
personer, der skal varetage sprogvurdering og sprogstimulering af
børn.
Det foreslåede § 12, stk. 2, er
nyt.
Det foreslås i stk. 2, at kommunen skal
standse udbetalingen af børneydelsen til forældre, der
ikke opfylder kravet om at lade deres barn deltage i en
sprogvurdering og eventuel sprogstimulering medmindre, der er
omstændigheder, der kan undskylde, at forældrene ikke
har opfyldt kravet. Bestemmelsen regulerer således kommunens
reaktionsmuligheder over for forældre, der ikke lever op til
deres pligt om at lade deres barn deltage i en sprogvurdering og
eventuel sprogstimulering.
Udgangspunktet er, at forældrene skal lade
deres barn deltage i en sprogvurdering og sprogstimulering fuldt ud
i den periode, hvor forældrene har pligt til at lade deres
barn deltage i kommunens tilbud om sprogvurdering og
sprogstimulering eller selv varetager sprogstimuleringen af deres
barn. Hvis forældrene gentagne gange ikke samarbejder om
barnets deltagelse i en sprogvurdering mv., betragtes dette som om,
at forældrene ikke opfylder kravet. Her tænkes f.eks.
på, at forældrene ikke møder op til
sprogvurderingen eller barnets sprogstimulering mv.
I den vurdering, der skal lægges til grund
for kommunens eventuelle afgørelse om at standse
børneydelsen, skal indgå, om forældrene
objektivt set har opfyldt kravet om at lade deres barn deltage i en
sprogvurdering og en eventuel sprogstimulering. Herudover skal
kommunen vurdere, om der forelægger undskyldelige
omstændigheder, der kan forklare, at forældrene ikke
har opfyldt kravet. Med undskyldelige omstændigheder menes
nedsat psykisk funktionsevne hos forældrene.
Kommunens afgørelse om standsning af
børneydelsen er gældende for ét kvartal.
Afgørelsen er gældende for det kvartal, der
følger efter, afgørelsen er truffet.
I tilfælde, hvor forældrene
modsætter sig barnets deltagelse i sprogvurderingen og
sprogstimuleringen, og hvor der samtidig er bekymring for barnets
udvikling, har kommunen efter § 50 i lov om social service
pligt til at undersøge barnets forhold med henblik på
at iværksætte eventuelle støtteforanstaltninger
efter servicelovens § 52.
Det foreslåede § 12, stk. 3 er
nyt.
Det foreslås, at kommunen, forud for, at et
barn skal modtage en sprogvurdering efter dagtilbudslovens §
11, stk. 1 og 2 og eventuel sprogstimulering efter dagtilbudslovens
§ 11, stk. 3-5, skal oplyse forældrene om, at kommunen
skal træffe afgørelse om standsning af
børneydelsen, hvis forældrene ikke lader deres barn
deltage i sprogvurdering mv. Kommunen skal sikre, at forældre
med børn, der skal modtage en sprogvurdering og eventuel
sprogstimulering er gjort bekendt med og forstår betydningen
af, at forældre, der ikke lader deres barn deltage i en
sprogvurdering mv., kan få standset udbetalingen af
børneydelsen. Informationen til forældrene kan f.eks.
finde sted via en samtale med forældrene eller ved brev, og
det skal kunne dokumenteres, at forældrene er gjort bekendt
med reglerne om standsning af børneydelsen.
Det foreslåede § 12, stk. 4, er en
videreførelse af friskolelovens § 34, stk. 1 og
2.
Det foreslås i § 12, stk. 4, at
friskolelovens regler om hjemmeundervisning m.v. kodificeres i
dagtilbudsloven i forhold til den sprogstimulering, som
forældrene selv varetager. Det foreslås, at
forældre med et barn, der har behov for sprogstimulering,
skriftligt skal meddele kommunen, at forældrene selv
ønsker at varetage sprogstimuleringen af deres barn.
Forældrene har pligt til at oplyse kommunen herom, før
sprogstimuleringen påbegyndes.
Meddelelsen til kommunen skal bl.a. indeholde
oplysninger om, hvilke børn der skal deltage i
sprogstimuleringen, hvor sprogstimuleringen skal foregå, og
hvem der skal stå for sprogstimuleringen. Meddelelsen skal
indeholde tilstrækkelige oplysninger til, at kommunen gennem
sit tilsyn kan vurdere, om sprogstimuleringen står mål
med den sprogstimulering, som kommunen tilbyder.
Det foreslåede § 12, stk. 5 er en
videreførelse af friskolelovens § 35, stk. 1.
Det foreslås i § 12, stk. 5, at
kommunen skal føre tilsyn med den sprogstimulering, som
forældre til et barn med behov for sprogstimulering selv
varetager. Kommunen skal som led i tilsynet sørge for, at
sprogstimuleringen står mål med, hvad der almindeligvis
kræves af den sprogstimulering, som kommunen tilbyder.
Kommunen skal føre tilsyn med indholdet i sprogstimuleringen
og kvaliteten af denne. Kommunens tilsyn kan f.eks. finde sted via
observation af barnets sprogstimulering. Hvis sprogstimuleringen
foregår i hjemmet, kræver adgang til hjemmet
forældrenes samtykke. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1 vedrørende
indholdet af et sprogstimuleringstilbud, der står mål
med det, kommunen tilbyder.
Til nr. 9
Det foreslås, at der i dagtilbudslovens
§ 43, stk. 1, nr. 4, efter ordet 'dagtilbud. ' indsættes
et 'og' i stedet for det nugældende punktum. Det
foreslås at indsætte et 'og', idet det med lovforslaget
foreslås at indsætte et nyt nummer 5, så nr. 5
bliver sidste nummer i § 43, stk. 1.
Til nr. 10
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen skal
give et tilskud til et barn, der optages i et
sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud 30 timer om ugen,
jf. lovforslagets § 11, stk. 5. Tilskuddets størrelse
vil blive fastsat på bekendtgørelsesniveau. Tilskuddet
vil blive fastsat til 100 pct. af den budgetterede
bruttodriftsudgift for den plads, som barnet modtager,
således at forældrenes egenbetaling bortfalder.
Til § 2
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslaget om at indsætte en ny betingelse i
§ 2, stk. 1 i lov om en børne- og ungeydelse.
Til nr. 2
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslaget om at indsætte en ny betingelse i
§ 2, stk. 1 i lov om en børne- og ungeydelse.
Til nr. 3
Det foreslås at indsætte en ny
betingelse for at kunne modtage børneydelse i § 2, stk.
1, i lov om en børne- og ungeydelse. Forslaget skal ses i
sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i § 12,
stk. 2, i lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v., hvorefter
kommunen skal træffe afgørelse om standsning af
børneydelsen, hvis forældrene ikke overholder deres
pligt efter stk. 1, og den manglende overholdelse ikke beror
på undskyldelige omstændigheder. Da forældrene og
kommunens samarbejde om sprogvurdering og sprogstimulering kun
angår børn i alderen 2 år og 10 måneder
til 3 år og 4 måneder, vedrører ændringen
ikke modtagere af ungeydelse.
Til § 3
Til nr. 1
Bestemmelserne i friskolelovens § 1, stk. 2,
2. og 3. pkt., hvorefter en fri grundskole til tosprogede
børn giver sprogstimulering, som står mål med,
hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, foreslås
ophævet. Ved lov nr. 630 af 11. juni 2010 om ændring af
lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge
(dagtilbudsloven) og lov om folkeskolen blev bestemmelserne om
sprogstimulering i folkeskoleloven ophævet. Reglerne om
sprogvurdering og stimulering af 3-årige børns sprog
er nu samlet i dagtilbudsloven foruden bestemmelserne i
friskoleloven.
En fri grundskole, der for børn, der er
fyldt mindst 2 år og 6 måneder, for tiden, indtil de
begynder i børnehaveklasse, varetager opgaver som
privatinstitution eller privat dagpasning efter bestemmelserne
herom i dagtilbudsloven, jf. friskolelovens § 36 a, vil skulle
udbyde sprogstimulering i henhold til dagtilbudsloven på
linje med øvrige dagtilbud.
Til nr. 2-4
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af ophævelsen af friskolelovens § 1, stk.
2, 2. og 3. pkt., jf. forslagets § 3, nr. 1. Af friskolelovens
§ 9 h, stk. 2, fremgår, at undervisningsministeren kan
træffe afgørelse om, at skolen ikke længere kan
tilbyde sprogstimulering, hvis undervisningsministeren på
baggrund af et skærpet tilsyn vurderer, at der ikke er
tilstrækkelig sikkerhed for, at en skole opfylder kravene i
friskolelovens § 1, stk. 2, 2. pkt., om, at den
sprogstimulering, som frie grundskoler giver, skal stå
mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen.
Til nr. 5-13
Der er tale om konsekvensændringer
forbundet med, at en fri grundskole efter den foreslåede
bestemmelse i § 3, nr. 1, ikke længere vil kunne udbyde
sprogstimulering til tosprogede børn i henhold til
friskoleloven.
Friskolelovens § 15 a indeholder en
bestemmelse om, at staten yder tilskud til sprogstimulering ud fra
det antal årselever, der deltager i sprogstimulering efter
§ 1, stk. 2, 2. pkt. Tilskuddet pr. årselev
fastsættes på de årlige finanslove. Der er
endvidere bemyndigelse til, at undervisningsministeren
fastsætter regler om beregning af antallet af
årselever. Regler herom er fastsat i bekendtgørelse
nr. 702 af 30. juni 2008 om tilskud m.v. til friskoler og private
grundskoler m.v.
Kommunalbestyrelsen i skolekommunen eller elevers
bopælskommune kan i henhold til friskolelovens § 23, nr.
4, yde tilskud til sprogstimulering efter § 1, stk. 2, 2.
pkt.
I friskolelovens § 28, stk. 2, er fastsat,
at barnets bopælskommune til sprogstimulering ved frie
grundskoler betaler bidrag til staten, som svarer til statens
tilskud pr. årselev, jf. § 15 a, stk. 1.
Til § 4
Det foreslås i stk. 1, at lovforslaget
træder i kraft den 1. juli 2011.
Det foreslås i stk. 2, at lovforslagets
§ 1, nr. 8, stk. 2 og 3, om indførelse af en
sanktionsordning i form af standsning af børneydelsen til
forældre, der ikke lever op til deres pligt til at lade
barnet deltage i sprogvurdering og sprogstimulering, først
træder i kraft den 1. januar 2012.
Det foreslås i stk. 3, at ophævelsen
af friskolelovens regler træder i kraft den 1. august
2011.
Det foreslås i stk. 4, at lovforslagets
§ 11, stk. 5, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3,
stk. 5, ikke finder anvendelse i forhold til børn, der har
modtaget en sprogvurdering før denne lovs ikrafttræden
den 1. juli 2011. Dette indebærer, at hvis et tosproget barn,
der ikke går i dagtilbud, og som har modtaget en
sprogvurdering efter dagtilbudslovens § 11, stk. 2, og en
eventuel sprogstimulering efter dagtilbudslovens § 11, stk. 3,
før den 1. juli 2011, og én af barnets forældre
ikke er i beskæftigelse, skal barnet ikke modtage et
sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud 30 timer om
ugen.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I dagtilbudsloven, lov nr. 501 af 6. juni
2007, som senest ændret ved lov nr. 630 af 11. juni 2010,
foretages følgende ændringer: | | | | § 4.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for det nødvendige
antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud samt andre
socialpædagogiske fritidstilbud. | | 1. I § 4, stk. 1, indsættes efter
»klubtilbud«: »herunder det nødvendige
antal pladser i dagtilbud 30 timer om ugen til børn omfattet
af § 11, stk. 5,«. | | | | § 11.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gennemføres en
sprogvurdering af børn i alderen omkring 3 år,
der er optaget i et dagtilbud, hvis der er sproglige,
adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver
formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gennemføres en
sprogvurdering af alle børn i alderen omkring 3 år,
der ikke er optaget i et dagtilbud. Kommunalbestyrelsen har
endvidere ansvaret for, at forældre i forbindelse med
sprogvurderingen gøres opmærksomme på muligheden
for, at deres barn kan blive optaget i et dagtilbud. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gives sprogstimulering
til børn, som på baggrund af en sprogvurdering efter
stk. 1 og 2 vurderes at have behov for sprogunderstøttende
aktiviteter. Tosprogede børn, som på baggrund af en
sprogvurdering efter stk. 2 vurderes at have behov for
opfølgning, skal modtage sprogstimulering af en varighed
på 15 timer ugentligt. Stk. 4.
Forældre har pligt til at lade deres børn deltage i en
sprogvurdering efter stk. 1 og 2 samt sprogstimulering efter stk.
3. Stk. 5.
Sprogvurdering efter stk. 1 og 2 og sprogstimulering efter stk. 3
varetages af personer, der har særlige kvalifikationer til at
varetage opgaven. Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at sikre, at barnets
forældre inddrages i forbindelse med sprogvurderingen og
sprogstimuleringen efter stk. 1-3, samt at forældrene
får vejledning i selv at understøtte deres barns
sproglige udvikling. Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og offentliggøre en plan
for kommunens mål og rammer for sprogvurdering og
sprogstimulering.« | | 2.§ 11, stk. 3, 2. pkt., affattes
således: »Omfanget af sprogstimuleringen skal
på baggrund af sprogvurderingen efter stk. 1 og 2
fastsættes ud fra det enkelte barns behov for
sprogstimulering, jf. dog stk. 4 og 5.« 3.§ 11, stk. 4, ophæves og i stedet
indsættes: »Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gives et
sprogstimuleringstilbud på 15 timer om ugen til tosprogede
børn, der ikke er i dagtilbud, og som på baggrund af
en sprogvurdering efter stk. 2 vurderes at have behov for
sprogunderstøttende aktiviteter. Stk. 5.
Når mindst én af forældrene, der har retten til
dagtilbudspladsen, ikke er i beskæftigelse, skal
kommunalbestyrelsen i stedet for tilbuddet efter stk. 4 give et
sprogstimuleringstilbud i form af en plads 30 timer om ugen i et
dagtilbud efter § 19, stk. 2 og 3, eller § 21, stk. 2 og
3, til tosprogede børn, der ikke er i dagtilbud, og som
på baggrund af en sprogvurdering efter stk. 2 vurderes at
have behov for sprogunderstøttende aktiviteter.« Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8. 4. I § 11, stk. 5, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 3« til: »stk.
3-5«. 5. I § 11, stk. 6, der bliver stk. 7,
ændres »stk. 1-3« til: »stk.
1-5«. | | | | | | 6. I § 11 indsættes efter stk. 7, som
bliver til stk. 8, som nyt stykke: »Stk. 9.
Ministeren fastsætter regler om, at i tilfælde, hvor
den af forældrene, der har retten til dagtilbudspladsen, bor
i samme husstand med en ægtefælle eller lever med en
samlever i et ægteskabslignende samlivsforhold, skal
ægtefællens eller samleverens
beskæftigelsesstatus indgå i kommunens vurdering af, om
forældrene er i beskæftigelse. I forlængelse
heraf vil der blive fastsat regler om, at i tilfælde, hvor en
forælder er enlig forsørger, er det alene den enlige
forsørgers beskæftigelsesstatus, der skal indgå
i kommunens vurdering. Der vil endvidere blive fastsat regler om,
at forældre til et tosproget barn, der er optaget i et
dagtilbud 30 timer om ugen, har pligt til at oplyse kommunen om
ændringer i deres beskæftigelsesstatus.« | | | | Børnemiljøvurdering | | 7.Overskriften
»Børnemiljøvurdering«
ophæves. | | | | | | 8. Efter §
11 indsættes før overskriften før §
14: § 12.
Forældre til børn, der skal sprogvurderes efter §
11, stk. 1 og 2, og eventuelt modtage sprogstimulering efter §
11, stk. 3-5, har pligt til at lade deres barn deltage i
sprogvurderingen og en eventuel sprogstimulering eller i en
sprogstimulering, der står mål med, hvad der
almindeligvis kræves af den sprogstimulering, som kommunen
tilbyder. Stk. 2.
Kommunen skal træffe afgørelse om standsning af
børneydelsen, jf. lov om en børne- og ungeydelse,
hvis forældrene ikke overholder deres pligt efter stk. 1, og
den manglende overholdelse ikke beror på undskyldelige
omstændigheder. Afgørelsen er gældende for det
kvartal, der følger efter kvartalet, hvor afgørelsen
er truffet. Stk. 3.
Kommunen skal forud for, at et barn skal modtage en sprogvurdering
efter § 11, stk. 1 og 2, og eventuel sprogstimulering efter
§ 11, stk. 3-5, oplyse barnets forældre om, at manglende
overholdelse af forældrenes pligt efter stk. 1 kan
medføre, at kommunalbestyrelsen efter stk. 2 træffer
en afgørelse om standsning af børneydelsen. Stk. 4.
Forældre, der selv vil varetage sprogstimulering af barnet,
skal meddele dette skriftligt til kommunen forud for, at
sprogstimuleringen påbegyndes. Meddelelsen skal som minimum
indeholde oplysninger om, hvilke børn der skal deltage i
sprogstimuleringen, hvor sprogstimuleringen skal foregå, og
hvem der skal varetage sprogstimuleringen af barnet. Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at føre tilsyn med den
sprogstimulering, som forældre selv varetager efter stk.
1. | | | | | | 9. I § 43, stk. 1, nr. 4, ændres:
»dagtilbud.« til: »dagtilbud, og«. | | | | § 43.
Kommunalbestyrelsen skal give et 1) søskendetilskud til
forældre med mere end et barn i dagtilbud, fritidshjem, SFO
(skolefritidsordning) eller privat pasning med tilskud efter §
80, 2) økonomisk fripladstilskud under
hensyn til forældrenes økonomiske forhold, 3) behandlingsmæssigt
fripladstilskud, når et barn med betydelig og varig nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne af behandlingsmæssige
grunde har ophold i et dagtilbud, og 4) socialpædagogisk fripladstilskud,
når ophold i dagtilbud må anses som særlig
påkrævet af sociale eller pædagogiske grunde og
betalingsspørgsmålet vanskeliggør barnets
optagelse eller forbliven i et dagtilbud. | | 10. I § 43, stk. 1, indsættes som nr. 5: »5) tilskud, når et barn med
behov for sprogstimulering, er optaget i et sprogstimuleringstilbud
i form af en plads i et dagtilbud 30 timer om ugen, jf. § 11,
stk. 5.« | | | | | | § 2 | | | I lov om en børne- og ungeydelse,
jf. lovbekendtgørelse nr. 972 af 22. september 2006, som
ændret ved lov nr. 318 af 30. april 2008, § 2 i lov nr.
1411 af 27. december 2008, § 1 i lov nr. 624 af 11. juni 2010
og § 1 i lov nr. 1609 af 22. december 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2. . .
. 6) at kommunalbestyrelsen ikke for den
pågældende måned har givet meddelelse til told-
og skatteforvaltningen om, at en afgørelse om manglende
efterlevelse af pligten til uddannelse, beskæftigelse eller
anden aktivitet for 15-17-årige, jf. § 2 a, stk. 3, i
lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v., skal have den virkning, at
ungeydelsen skal standses, og | | 1. I § 2, stk. 1, nr. 6, ændres
»standses, og« til: »standses,«. | | | | § 2. . .
. 7) at mindst en af de personer, der har
forsørgelsespligten over for barnet, har haft bopæl
eller beskæftigelse i Danmark i mindst 2 år inden for
de seneste 10 år forud for den periode, udbetalingen
vedrører. Hvis kravet i 1. pkt. ikke er opfyldt, udbetales
en forholdsmæssig andel af ydelsen efter 3. pkt., hvis
betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Efter 6
måneders bopæl eller beskæftigelse i Danmark
inden for de seneste 10 år udbetales 25 pct. af ydelsen,
efter 12 måneders bopæl eller beskæftigelse i
Danmark inden for de seneste 10 år udbetales 50 pct. af
ydelsen, og efter 18 måneders bopæl eller
beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10 år
udbetales 75 pct. af ydelsen. | | 2. I § 2, stk. 1, nr. 7, ændres
»ydelsen.« til: »ydelsen, og«. | | | | § 2. . .
. | | 3. I § 2 indsættes som nr. 8: »8) at kommunalbestyrelsen ikke for
det pågældende kvartal har truffet afgørelse
efter dagtilbudslovens § 12, stk. 2, om standsning af
børneydelsen.« | | | | | | § 3 | | | I lov om friskoler og private grundskoler
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 755 af 24. juni 2010,
foretages følgende ændringer: | | | | § 1. . .
. Stk. 2. Frie
grundskoler giver undervisning inden for børnehaveklasse og
1. -9. klassetrin, som står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen. Frie grundskoler giver
tillige sprogstimulering, som står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen. Dette gælder dog
kun sprogstimulering af tosprogede børn, som
forældrene efter bestemmelserne i lov om folkeskolen har
pligt til at lade børnene deltage i. Skolerne skal efter
deres formål og i hele deres virke forberede eleverne til at
leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt
udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder
ligestilling mellem kønnene. Skolerne kan tillige omfatte
1-årig undervisning på 10. klassetrin. Stk. 3. . .
. | | 1.§ 1, stk. 2, 2. og 3. pkt.,
ophæves. | | | | § 9 a.
Forældrekredsen og bestyrelsen skal i fællesskab sikre,
at en eller flere tilsynsførende varetager tilsynet
med 1 og 2) . . . 3) at skolen opfylder kravene i § 1,
stk. 2, 4. pkt., og § 2, stk. 3, 1. pkt. Stk. 2 og 3. . . . | | 2. I § 9 a, stk. 1, nr. 3, ændres
»4. pkt.« til: »2. pkt.«. | | | | § 9 d. . .
. Stk. 2-5. . .
. Stk. 6.
Skønner den eller de tilsynsførende, at elevernes
standpunkt i et eller flere fag, jf. § 9 a, stk. 1, nr. 1,
ikke står mål med, hvad der almindeligvis opnås i
folkeskolen, eller at skolens undervisning ikke opfylder kravene i
§ 1, stk. 2, 1. eller 2. pkt., fastsættes en kort frist,
dog på mindst 3 måneder, til forbedring af forholdene.
Det samme gælder, hvis den eller de tilsynsførende
skønner, at skolen ikke opfylder kravene i § 1, stk. 2,
4. pkt., eller § 2, stk. 3, 1. pkt. Hvis den eller de
tilsynsførende efter fristens udløb finder, at kravet
om forbedring af forholdene fortsat ikke er opfyldt,
udfærdiger den eller de tilsynsførende en
erklæring herom, som sendes i høring hos
forældrekredsen og skolens bestyrelse. Hvis den eller de
tilsynsførende efter høringen herefter finder, at
kravet om forbedring af forholdene fortsat ikke er opfyldt, sendes
en begrundet indberetning herom med de eventuelt afgivne
høringssvar til Undervisningsministeriet. | | 3. I § 9 d, stk. 6, ændres »1.
eller 2. pkt.« til: »1. pkt.«, og »4.
pkt.« ændres til: »2. pkt.«. | | | | § 9 h.
Finder undervisningsministeren på baggrund af et
skærpet tilsyn, at der ikke er tilstrækkelig sikkerhed
for, at en skole opfylder kravene i § 1, stk. 2, 1. eller 4.
pkt., kan ministeren træffe afgørelse om, at skolen
ikke længere omfattes af lovens regler om frie grundskoler,
og at skolen ikke kan modtage tilskud efter loven. Eventuel fortsat
undervisning på skolen af børn i den
undervisningspligtige alder vil herefter være omfattet af
kapitel 8. | | 4. I § 9 h, stk. 1, ændres »4.
pkt.« til: »2. pkt.«. | Stk. 2. Finder
undervisningsministeren på baggrund af et skærpet
tilsyn, at der ikke er tilstrækkelig sikkerhed for, at en
skole opfylder kravene i § 1, stk. 2, 2. pkt., kan ministeren
træffe afgørelse om, at skolen ikke længere kan
tilbyde denne sprogstimulering efter lovens bestemmelser herom.
§ 4 a i lov om folkeskolen finder herefter tilsvarende
anvendelse på eventuel fortsat sprogstimulering på
skolen. | | 5.§ 9 h, stk. 2, ophæves. | | | | Tilskud til
sprogstimulering § 15 a.
Staten yder tilskud til sprogstimulering ud fra det antal
årselever, der deltager i sprogstimulering efter § 1,
stk. 2, 2. pkt. Undervisningsministeren fastsætter regler om
beregning af antallet af årselever. Tilskuddet pr.
årselev fastsættes på de årlige
finanslove. Stk. 2.
Tilskud efter stk. 1 ydes kun, hvis der foreligger
revisorattesteret dokumentation for, at barnet skal
sprogstimuleres. Dokumentationen skal indsendes til
Undervisningsministeriet sammen med de øvrige oplysninger
til brug for fastlæggelsen af skolens statstilskud, jf.
§ 37, stk. 5. | | 6.Overskriften før § 15 a
ophæves. 7.§ 15 a ophæves. | | | | § 23.
Kommunalbestyrelsen i skolekommunen eller elevers
bopælskommune, jf. § 25, kan yde følgende
tilskud: 1 og 2) . . . 3) tilskud til specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand samt til særlig
støtteundervisning i dansk af tosprogede elever, 4) tilskud til sprogstimulering efter
§ 1, stk. 2, 2. pkt., og 5) tilskud til anlægsudgifter eller
lignende investeringsudgifter. | | 8.§ 23, nr. 3, affattes
således: »3) tilskud til specialundervisning
og anden specialpædagogisk bistand samt til særlig
støtteundervisning i dansk af tosprogede elever
og«. 9.§ 23, nr. 4, ophæves. Nr. 5 bliver herefter nr. 4. | | | | § 28. . .
. Stk. 2. Til
sprogstimulering ved frie grundskoler, jf. § 15 a, betaler
barnets bopælskommune bidrag til staten, som svarer til
statens tilskud pr. årselev, jf. § 15 a, stk. 1. | | 10.§ 28, stk. 2, ophæves. | | | | § 33. . .
. Stk. 2. Frie
grundskoler, der ikke modtager statstilskud efter denne lov, skal
senest når de begynder at udbyde sprogstimulering efter
§ 1, stk. 2, 2. pkt., anmelde dette til
Undervisningsministeriet. Stk. 3. . .
. | | 11.§ 33, stk. 2, ophæves. Stk. 3 bliver herefter stk. 2. | | | | § 37.
Skolerne skal hvert år sende elevernes bopælskommuner
en fortegnelse over alle børn fra kommunen, herunder
børn i sprogstimulering efter § 1, stk. 2, 2. pkt., som
pr. 5. september er tilmeldt skolen, samt over de elever, der
samtidig er tilmeldt en skolefritidsordning ved skolerne.
Fortegnelsen skal indeholde oplysning om elevernes personnumre og
om, hvorvidt eleverne er undervisningspligtige. Stk. 2. . .
. Stk. 3.
Bopælskommunen returnerer en attesteret fortegnelse efter
stk. 1 til skolen over elever, som kommunen har godkendt som
hjemmehørende i kommunen, og som ikke er tilmeldt
folkeskolen, en anden fri grundskole, en efterskole eller en
kommunal sprogstimulering. Stk. 4-6. . .
. | | 12.I § 37, stk. 1, udgår
»herunder børn i sprogstimulering efter § 1, stk.
2, 2. pkt.,«. 13.§ 37, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3.
Bopælskommunen returnerer en attesteret fortegnelse efter
stk. 1 til skolen over elever, som kommunen har godkendt som
hjemmehørende i kommunen, og som ikke er tilmeldt
folkeskolen, en anden fri grundskole eller en
efterskole.« | | | § 4 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft 1. juli 2011, jf. dog stk. 2 og 3. Stk. 2.
Dagtilbudslovens § 12, stk. 2 og 3, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 8, og § 2 træder i kraft den 1.
januar 2012. Stk. 3. §
3 træder i kraft den 1. august 2011. Stk. 4.
Dagtilbudslovens § 11, stk. 5, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 3 finder ikke anvendelse for børn, der har
modtaget en sprogvurdering og sprogstimulering efter
dagtilbudslovens § 11, stk. 2 og 3, før denne lovs
ikrafttræden. | | | |
|