Fremsat den 27. januar 2011 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Udvidet adgang til at anvende anonyme
vidner)
§ 1
I lov om rettens pleje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1237 af 26. oktober 2010, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 1552 af 21.
december 2010, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 181 ændres
»§ 856, stk. 4 og 5« til:
»§ 856, stk. 5 og 6«.
2. I
§ 845, stk. 1, nr. 4,
ændres »§ 856, stk. 1, 3 eller 6«
til: »§ 856, stk. 1, 4 eller 7«.
3. I
§ 845, stk. 1, nr. 6,
ændres »§ 856, stk. 5« til:
»§ 856, stk. 6«.
4. § 856, stk. 3, ophæves,
og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
Afgørelse efter stk. 2 træffes på grundlag
af en samlet vurdering af sagens omstændigheder, herunder
eventuelle oplysninger om vidnets forudgående tilknytning til
tiltalte og oplysninger om sagens karakter.
Stk. 4. Er der
truffet bestemmelse efter stk. 2, nr. 2, kan retten yderligere
bestemme, at tiltalte skal forlade retslokalet, mens vidnet
afhøres.«
Stk. 4-9 bliver herefter
stk. 5-10.
5. I
§ 856, stk. 7, der
bliver stk. 8, ændres »stk. 2, 3, 5 og
6« til: »stk. 2, 4, 6 og 7«.
6. I
§ 856, stk. 8, 1. pkt.,
der bliver stk. 9, 1. pkt., ændres »stk. 1, 3
eller 6« til: »stk. 1, 4 eller 7«.
7. I
§ 856, stk. 8, 4. pkt.,
der bliver stk. 9, 4. pkt., ændres
»stk. 5« til: »stk. 6«.
8. I
§ 856, stk. 9, 1. pkt.,
der bliver stk. 10, 1. pkt., ændres
»stk. 3« til: »stk. 4«, og
»stk. 5 og 6« ændres til: »stk. 6
og 7«.
9. I
§ 856, stk. 9, 4. pkt.,
der bliver stk. 10, 4. pkt., ændres »stk. 3,
5 og 6« til: »stk. 4, 6 og 7«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. maj 2011.
Stk. 2. Loven
finder anvendelse i sager, som ikke er endeligt afgjort ved lovens
ikrafttræden.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Gældende ret | | 2.1. | Vidnepligt | | 2.2. | Anonyme vidner | | | 2.2.1. | Retsplejelovens regler om anonyme
vidner | | | 2.2.2. | Retspraksis om anonyme vidner | | 2.3. | Andre tiltag til beskyttelse af
vidner | | 2.4. | Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention | 3. | Justitsministeriets overvejelser | 4. | Lovforslagets udformning | 5. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | 6. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 7. | De administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | De miljømæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at
indføre en vis udvidet adgang til at tillade anonyme vidner
i straffesager.
Baggrunden for forslaget er de samme
grundlæggende hensyn, som ligger bag de gældende regler
i retsplejeloven om adgangen til at anvende anonyme vidner.
Det drejer sig for det første om hensynet
til vidners sikkerhed, idet det i sig selv er uacceptabelt, hvis et
vidne bliver udsat for trusler og repressalier.
For det andet drejer det sig om hensynet til
retshåndhævelsen. Hvis et vidne på grund af frygt
ikke tør afgive forklaring, kan det således
medføre, at anklagemyndigheden ikke kan bevise
gerningsmandens skyld. Frygten for repressalier mv. hos vidner til
forbrydelser kan dermed betyde, at muligheden for at bekæmpe
kriminalitet bliver svækket.
Lovforslaget indebærer navnlig, at der i
retsplejeloven indsættes en bestemmelse om, at rettens
afgørelse om at tillade (fuldstændig eller delvis)
anonymisering af et vidne træffes på grundlag af en
samlet vurdering af sagens omstændigheder, herunder
eventuelle oplysninger om vidnets forudgående tilknytning til
tiltalte og oplysninger om sagens karakter. Herved
forudsættes det, at domstolene får en vis udvidet
adgang til at tillade anonyme vidner i forhold til, hvad der
følger af den gældende lovgivning og de
forudsætninger for lovens anvendelse, som er opstillet i den
gældende lovs forarbejder. I modsætning til, hvad der
fremgår af den gældende lovs forarbejder,
forudsættes det således bl.a. med lovforslaget, at der
ikke nødvendigvis skal være tale om såkaldte
tilfældighedsvidner (vidner uden nogen tilknytning til
tiltalte) for, at anonym vidneførsel kan anvendes. I
øvrigt fastslås det, at adgangen til at anvende
anonyme vidner ikke i alle tilfælde er begrænset til
sager, hvor der er tale om særlige former for kriminalitet,
og hvor der foreligger egentlige trusler mod det
pågældende vidne.
Hensynet til tiltalte og tiltaltes muligheder for
at forsvare sig indebærer efter Justitsministeriets
opfattelse, at der også fremover bør være meget
snævre rammer for adgangen til at tillade anonyme vidner.
Uanset at lovforslaget indebærer en vis, begrænset
udvidelse af adgangen til at føre anonyme vidner, vil der
således fortsat være tale om en regulering, der
medfører, at betingelserne for at anvende anonyme vidner kun
undtagelsesvist vil være opfyldt.
2. Gældende ret
2.1. Vidnepligt
Et vidne har i almindelighed pligt til at afgive
vidneforklaring i retten, jf. retsplejelovens § 168.
Nægter vidnet at afgive forklaring, har retten mulighed for
at benytte forskellige tvangsmidler (bøder, afhentelse ved
politiet mv.) med henblik på at formå vidnet til at
afgive forklaring, jf. retsplejelovens § 178.
Reglerne om vidnepligt modificeres bl.a. af
vidnefritagelsesreglen i retsplejelovens § 171, hvorefter
der i visse nærmere angivne tilfælde ikke er
vidnepligt. Efter retsplejelovens § 171, stk. 2, er
der således ikke vidnepligt, hvis forklaringen antages at
ville udsætte vidnet selv for straf eller tab af
velfærd (nr. 1), udsætte vidnets nærmeste for
straf eller tab af velfærd (nr. 2) eller påføre
vidnet selv eller vidnets nærmeste anden væsentlig
skade (nr. 3). Begrebet »tab af velfærd« i
stk. 2, nr. 1 og 2, antages i praksis også at omfatte
fysisk overlast. Et vidne vil således bl.a. kunne være
vidnefritaget, hvis en tiltalt i en straffesag (eller eventuelt
andre) har fremsat trusler om repressalier i form af fysiske
overgreb mod vidnet selv eller vidnets nærmeste.
Den vidnefritagelsesgrund, der følger af
stk. 2, nr. 1, giver vidnet en undtagelsesfri ret til at
nægte at afgive forklaring. For så vidt angår de
vidnefritagelsesgrunde, som følger af stk. 2, nr. 2 og
3, kan retten på trods af vidnefritagelsesgrunden
pålægge vidnet at afgive forklaring, når
forklaringen anses for at være af afgørende betydning
for sagens udfald, og sagens beskaffenhed og dens betydning for
vedkommende part eller samfundet findes at berettige dertil, jf.
retsplejelovens § 171, stk. 3. Vælger vidnet
trods en foreliggende vidnefritagelsesgrund at afgive forklaring,
eller pålægger retten vidnet at afgive forklaring i
medfør af retsplejelovens § 171, stk. 3, skal
retten påse, at der tages særligt hensyn til vidnet,
jf. retsplejelovens § 173, stk. 2. Retten kan med
henblik herpå bl.a. træffe bestemmelse om
dørlukning under forklaringen eller nedlægge forbud
mod offentlig gengivelse af forklaringen.
2.2. Anonyme vidner
2.2.1. Retsplejelovens regler om anonyme vidner
2.2.1.1. Efter retsplejelovens § 729 a,
stk. 2, modtager forsvareren kopi af indførsler i
retsbøgerne vedrørende sagen, og forsvareren kan
herefter gøre sigtede bekendt med indførslerne,
medmindre andet følger af lovens §§ 748 og
856. En sigtet uden forsvarer skal endvidere efter retsplejelovens
§ 729 b, stk. 1, efter anmodning have adgang til hos
politiet at gøre sig bekendt med indførsler i
retsbøgerne vedrørende sagen, medmindre andet
følger af §§ 748 og 856.
Efter retsplejelovens § 729 a,
stk. 3, og § 729 b, stk. 2, har både
forsvareren og en sigtet uden forsvarer under efterforskningen
endvidere adgang til at gøre sig bekendt med det materiale,
som politiet har tilvejebragt til brug for den sag, som sigtelsen
angår.
Efter § 745 d, stk. 1, har
forsvareren herudover krav på at blive underrettet om
foretagelsen af efterforskningsskridt som eksempelvis
afhøringer, således at forsvareren kan være til
stede.
Politiet kan, hvis det er nødvendigt af
hensyn til bl.a. tredjemand, give forsvareren pålæg om
ikke at videregive de oplysninger, som forsvareren har modtaget fra
politiet, jf. § 729 a, stk. 4. Politiet kan
endvidere i sådanne tilfælde afslå en anmodning
om aktindsigt fra en sigtet uden forsvarer, jf. § 729 b,
stk. 2, 2. pkt.
Et forsvarerpålæg kan
udstrækkes, indtil den tiltalte har afgivet forklaring under
hovedforhandlingen, jf. § 729 a, stk. 4, sidste pkt.
Begrænsningen i den sigtedes aktindsigt efter § 729
b bortfalder senest inden hovedforhandlingen (eller sagens
afslutning i øvrigt), jf. bestemmelsens stk. 2, 3.
pkt.
Reglerne kan bl.a. være relevante i
tilfælde, hvor et vidne udviser betydelig angst for at skulle
føres som vidne, og hvor vidnet under henvisning hertil og
til sagens karakter ønsker at hemmeligholde sin identitet
for den sigtede med henblik på en afklaring af, om vidnet kan
føres anonymt under en senere hovedforhandling.
2.2.1.2. Som en mere vidtgående mulighed
end forsvarerpålæg kan retten efter anmodning fra
politiet bestemme, at reglerne i §§ 729 a-b om
aktindsigt og § 745 d om meddelelse om
efterforskningsskridt skal fraviges, hvis det er
påkrævet af bl.a. hensyn til tredjemands liv eller
helbred, og det ikke giver anledning til væsentlige
betænkeligheder for varetagelsen af sigtedes forsvar. Rettens
bestemmelse herom medfører, at hverken den sigtede eller
forsvareren gøres bekendt med det pågældende
materiale. Der henvises til retsplejelovens § 729 c og
§ 745 d, stk. 2.
Begrænsningen i forsvarerens og sigtedes
adgang til aktindsigt efter § 729 c kan efter rettens
afgørelse gælde indtil videre eller i et nærmere
fastsat tidsrum, jf. bestemmelsens stk. 4. Træffer
retten afgørelse om, at begrænsningen skal gælde
indtil videre, skal retten på ny vurdere begrænsningen,
før hovedforhandlingen i sagen indledes, jf. stk. 4, 3.
pkt.
2.2.1.3. Sigtede og forsvareren underrettes som
udgangspunkt om alle retsmøder under efterforskningen og er
berettiget til at overvære dem, jf. retsplejelovens
§ 748, stk. 1 og 2. Retten kan dog på
anmodning bestemme, at der ikke skal gives sigtede underretning om
et retsmødes afholdelse, eller at sigtede helt eller delvis
skal være udelukket fra at deltage i retsmødet, hvis
bl.a. hensynet til tredjemand, f.eks. et vidne, der kan frygte for
repressalier mv., undtagelsesvis gør det
påkrævet, jf. stk. 5. Hvis de særlige
hensyn, som har begrundet udelukkelsen, fortsat er til stede, kan
retten endvidere afskære sigtede fra efterfølgende at
blive gjort bekendt med, hvad der er tilført retsbogen, og
retten kan pålægge forsvareren ikke at give sigtede
underretning om, hvad der er passeret i retsmødet.
Pålægget kan udstrækkes, indtil tiltalte har
afgivet forklaring under hovedforhandlingen, jf. § 748,
stk. 6.
2.2.1.4. Samtidig med indlevering af
anklageskrift til retten eller snarest muligt derefter skal
anklagemyndigheden til retten indlevere en fortegnelse over de
beviser (herunder vidner), som anklagemyndigheden ønsker at
føre, jf. retsplejelovens § 837, stk. 1.
Anklagemyndigheden skal i den forbindelse sende
en kopi af bevisfortegnelsen til forsvareren. Anklagemyndigheden
kan i den forbindelse give forsvareren pålæg om ikke at
videregive oplysninger om et vidnes bopæl eller navn,
stilling og bopæl til tiltalte, hvis anklagemyndigheden agter
at anmode retten om i henhold til retsplejelovens § 856,
stk. 2, at bestemme, at disse oplysninger ikke må
meddeles tiltalte. Der henvises til retsplejelovens
§ 838.
2.2.1.5. Efter retsplejelovens § 856,
stk. 2, nr. 1 og 2, kan retten, hvis det må antages at
være uden betydning for tiltaltes forsvar, på anmodning
bestemme,
- at et vidnes
bopæl ikke må oplyses for tiltalte, hvis
afgørende hensyn til vidnets sikkerhed taler for det (nr.
1), eller
- at et vidnes
navn, stilling og bopæl ikke må oplyses for tiltalte,
hvis afgørende hensyn til vidnets sikkerhed gør det
påkrævet (nr. 2).
Bestemmelsen i § 856, stk. 2, nr.
1, om hemmeligholdelse af vidnets bopæl blev indsat i
retsplejeloven ved lov nr. 273 af 13. maj 1987. Af forarbejderne
til bestemmelsen fremgår det, at der kan være behov for
en adgang for retten til under hovedforhandlingen efter
begæring at kunne bestemme, at et vidnes bopæl ikke
må oplyses over for tiltalte, såfremt afgørende
hensyn til vidnet taler derfor ud fra en konkret vurdering. Da der
kan opstå situationer, hvor vidnets identitet ikke kan
fastlægges, såfremt bopælen anonymiseres, er det
i bestemmelsen tilføjet som en yderligere betingelse, at
anonymiseringen skal være uden betydning for tiltaltes
forsvar. Der henvises til Folketingets Retsudvalgs betænkning
over lovforslag nr. L 111 fremsat den 26. november 1989.
Bestemmelsen i § 856, stk. 2, nr.
2, om hemmeligholdelse af vidnets navn, stilling og bopæl
blev indsat i retsplejeloven ved lov nr. 381 af 6. juni 2002.
I pkt. 1.3 i de almindelige bemærkninger
til det pågældende lovforslag (L 139 fremsat den 27.
februar 2002) er det om betingelsen om, at hemmeligholdelse af de
pågældende oplysninger for tiltalte skal være
uden betydning for tiltaltes forsvar, bl.a. anført, at de
foreslåede regler vil kunne anvendes, hvor der er tale om
såkaldte tilfældige vidner - det vil sige personer, som
tiltalte ikke kender i forvejen, og som ved en ren
tilfældighed overværer eller bliver offer for en
forbrydelse. I disse tilfælde vil det således kun helt
undtagelsesvis have betydning for tiltaltes forsvar at kende den
pågældende persons identitet. Det er tilsvarende
anført i pkt. 4.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, at bestemmelsen i § 856, stk. 2,
nr. 2, derfor i praksis vil kunne få betydning i forhold til
såkaldte tilfældige vidner - det vil sige vidner, som
ikke har nogen tilknytning til tiltalte.
For så vidt angår betingelsen om, at
afgørende hensyn til vidnets sikkerhed skal gøre
hemmeligholdelse af vidnets navn, stilling og bopæl
påkrævet, er det i pkt. 4.3 i de almindelige
bemærkninger til det nævnte lovforslag anført,
at der heri ligger, at omstændighederne i sagen med styrke
skal tale for, at vidnet kan blive udsat for repressalier eller
andre ubehageligheder, hvis tiltalte får oplysninger om
vidnets identitet. Det fremgår af bemærkningerne, at
denne betingelse ofte kan være opfyldt i tilfælde, hvor
vidnet er omfattet af vidnefritagelsesgrundene i retsplejelovens
§ 171, stk. 2, men også vil kunne foreligge i
tilfælde, hvor vidnet ikke kan påberåbe sig en
vidnefritagelsesgrund.
Det fremgår endvidere af
bemærkningerne, at det - i lyset af det netop anførte
- må antages, at bestemmelsen om anonym vidneførsel
navnlig vil kunne blive relevant i visse sager om grov og mere
organiseret kriminalitet, herunder bandekriminalitet.
Justitsministeriet tilkendegav i besvarelsen af et
spørgsmål fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende lovforslaget (2001-02, 2. samling, L 139 - bilag
17), at det ikke kan udelukkes, at der også undtagelsesvist
kan være grundlag for at hemmeligholde et vidnes identitet i
sager, der ikke vedrører grov og mere organiseret
kriminalitet, f.eks. i en sag om en overtrædelse af
straffelovens § 244 om almindelig vold.
Det er retten, som på baggrund af de
oplysninger, der foreligger i sagen, træffer bestemmelse om,
hvorvidt det med den fornødne sikkerhed kan lægges til
grund, at betingelserne i § 856, stk. 2, nr. 1 eller
2, må anses for opfyldt.
Rettens stillingtagen til
spørgsmålet om anonym vidneførsel kan i
medfør af retsplejelovens § 845, stk. 1, nr.
5, ske forud for hovedforhandlingen. Hvis der måtte
være behov for det, kan retten bestemme, at der i den
forbindelse afholdes et retsmøde efter retsplejelovens
§ 747, hvor vidnet afhøres under strafansvar om
bl.a. sit eventuelle kendskab til den tiltalte.
Opstår spørgsmålet om anonym
vidneførsel først under hovedforhandlingen, vil
vidnet tilsvarende kunne udspørges under vidneansvar om
bl.a. eventuelle relationer til den tiltalte, inden retten
træffer afgørelse om anonym vidneførsel.
Træffes der afgørelse om
(fuldstændigt eller delvist) at anonymisere et vidne, betyder
det som anført, at de pågældende oplysninger
bliver hemmeligholdt for tiltalte. Forsvareren vil derimod i alle
tilfælde få oplysningerne om identiteten på
vidner, som afgiver forklaring i retten i en sag mod tiltalte.
2.2.1.6. Det er et udgangspunkt i retsplejen, at
en tiltalt overværer den forklaring, som et vidne afgiver i
retten. Det gælder også, selv om vidnet er beskyttet
ved hemmeligholdelse af navn mv.
Retten kan dog bestemme, at tiltalte skal forlade
retslokalet, mens et vidne, der er beskyttet ved hemmeligholdelse
af navn, bopæl og stilling, afhøres, hvis der er grund
til at antage, at vidnet eller vidnets nærmeste vil blive
udsat for alvorlig fare, hvis tiltalte får kendskab til
vidnets identitet (udseende). Det følger af retsplejelovens
§ 856, stk. 3.
Efter retsplejelovens § 856,
stk. 1, kan rettens formand endvidere uden for de
tilfælde, hvor et vidne er beskyttet ved hemmeligholdelse af
navn, bopæl og stilling, bestemme, at tiltalte skal forlade
retslokalet, mens et vidne eller en medtiltalt afhøres,
når særegne grunde taler for, at en uforbeholden
forklaring ellers ikke kan opnås.
Bestemmelsen anvendes i tilfælde, hvor der
ikke er grundlag for at træffe afgørelse om
fuldstændig vidneanonymitet, men hvor vidnet f.eks.
føler ubehag ved at være i samme lokale som tiltalte,
sådan at retten vurderer, at hensynet til at opnå en
uforbeholden forklaring fra vidnet bør tilgodeses ved, at
tiltalte forlader retslokalet under vidneforklaringen.
Hensynet til tiltalte varetages ved, at tiltaltes
forsvarer i alle tilfælde har mulighed for at være til
stede i forbindelse med afhøringen og til at stille
spørgsmål til vidnet. Både retten og forsvareren
vil være bekendt med vidnets identitet.
Hvis en tiltalt som følge af en beslutning
efter bl.a. retsplejelovens § 856, stk. 1 eller 3,
ikke har overværet afhøringen af et vidne eller en
medtiltalt, skal tiltalte, når denne på ny kommer til
stede i retslokalet, have oplysning om indholdet af forklaringen,
for så vidt den angår tiltalte, jf. § 856,
stk. 8.
2.2.1.7. Retsplejelovens § 856
indeholder regler om polititjenestemænds muligheder for at
vidne anonymt.
Det følger således af
§ 856, stk. 4, at polititjenestemænd, der har
udført foranstaltninger som nævnt i retsplejelovens
§ 754 a (det vil sige en polititjenestemand, som har
optrådt som politiagent), kan afgive forklaring uden at
oplyse eget navn og bopæl. Det følger desuden af
bestemmelsens stk. 5, at rettens formand kan bestemme, at
polititjenestemænd, der varetager særlige
tjenestefunktioner (f.eks. polititjenestemænd, der foretager
skygninger eller installerer aflytningsudstyr), kan afgive
forklaring som vidne uden at oplyse navn og bopæl, hvis
afgørende hensyn til vidnets særlige tjenestefunktion
taler for det, og oplysningerne må antages at være uden
betydning for tiltaltes forsvar.
Rettens formand kan endvidere bestemme, at den
tiltalte skal forlade retslokalet, når en polititjenestemand
som nævnt i stk. 4 eller 5 afhøres, hvis det er
påkrævet af hensyn til hemmeligholdelsen af
vedkommendes identitet, og det må antages at være uden
væsentlig betydning for tiltaltes forsvar, jf.
§ 856, stk. 6.
2.2.1.8. Retten til aktindsigt i en endeligt
afsluttet straffesag vil kunne begrænses bl.a. i det omfang,
der har været truffet beslutning om hemmeligholdelse af
oplysninger i medfør af § 856, stk. 2, jf.
retsplejelovens § 729 d.
2.2.1.9. Den beskyttelse af et vidne, der ligger
i reglerne om anonym vidneførsel, herunder i, at tiltalte i
visse tilfælde kan blive bedt om at forlade retslokalet, mens
vidnet afhøres, kan blive illusorisk, hvis tilhørere,
herunder personer, der har tilknytning til tiltalte, kan
overvære og referere forklaringen. Retsplejelovens
§ 856 om anonym vidneførsel suppleres derfor af
retsplejelovens § 29, hvorefter der kan træffes
beslutning om dørlukning.
2.2.2. Retspraksis om anonyme vidner
Justitsministeriet har gennem Rigsadvokaten
indhentet eksempler fra retspraksis til belysning af, i hvilket
omfang domstolene tillader brug af anonyme vidner:
Vestre Landsrets
kendelser af 11. maj 2009, 20. maj 2009 og 3.
juli 2009 vedrørte alle samme vidne, som i et
større sagskompleks om bl.a. narkotikakriminalitet selv var
blevet idømt 6 års fængsel. Den
pågældende var efterfølgende indkaldt som vidne
i tre sager mod medgerningsmænd og frygtede i den forbindelse
for sin sikkerhed. Det fremgår af sagen, at
medgerningsmænd havde anvendt dummebøder, trusler og
vold mod andre gerningsmænd i sagskomplekset, ligesom en af
de tiltalte over for politiet havde udtalt sig i truende vendinger
om vidnet i anledning af dennes forklaring til politiet.
Vidnet havde under sagernes behandling i byretten
afgivet vidneforklaring delvist anonymt, idet vidnets eventuelle
nye navn og bopæl ikke måtte oplyses for de tiltalte.
Forud for ankesagernes behandling anmodede anklagemyndigheden i
medfør af retsplejelovens § 845, stk. 1, nr.
5, Vestre Landsret om at træffe afgørelse om, at
vidnets eventuelle nye navn og bopæl ikke måtte oplyses
over for de tiltalte, således at vidnet blev indkaldt,
vejledt og afhørt under sit tidligere navn. Landsretten
fandt i alle tre tilfælde, at betingelserne i retsplejelovens
§ 856, stk. 2, nr. 1 og 2, var opfyldt og afsagde
kendelse i overensstemmelse med anklagemyndighedens anmodning.
Vestre Landsret traf ved sin kendelse af 3. juli 2009 endvidere
afgørelse om, at tiltalte skulle forlade retssalen, mens
vidnet afgav forklaring, jf. retsplejelovens § 856,
stk. 1.
Ved kendelse af 18. marts
2010 traf Retten i Roskilde i
medfør af retsplejelovens § 856, stk. 2, nr.
2, bestemmelse om, at et vidnes nuværende navn, stilling og
bopæl ikke måtte oplyses over for de tiltalte. Der var
tale om en sag om forsøg på manddrab, og vidnets frygt
for at afgive vidneforklaring hidrørte efter det oplyste fra
nogle personer, der under et møde havde advaret ham mod at
dumme sig og sagt, at han skulle redde de to tiltalte. Retten lagde
til grund, at de pågældende personer - og dermed
også højst sandsynligt de tiltalte - var bekendt med
vidnets identitet under det navn, han bar på
gerningstidspunktet, og en anonymisering ansås derfor ikke at
tjene noget formål og kunne i øvrigt ikke anses for at
være uden betydning for de tiltaltes forsvar. Da retten ikke
kunne udelukke, at vidnets frygt for repressalier var reel og
velbegrundet, og da det måtte anses for uden betydning for de
tiltaltes forsvar, at vidnets nuværende navn, stilling og
bopæl ikke blev oplyst, blev anmodningen om hemmeligholdelse
for tiltalte imødekommet for så vidt angik disse
oplysninger.
Ved kendelse af 12.
august 2010 traf Retten på
Frederiksberg afgørelse om delvis anonymisering af to
vidners identitet i en sag om forsøg på manddrab. Der
var under sagen tillige rejst tiltale mod den tiltalte for at have
truet de to vidner i anledning af deres forventede forklaringer til
politiet eller i retten ved med fingeren foran munden at
gestikulere, at vidnerne skulle holde mund, for derefter at
føre hånden på tværs af halsen. Da det
ikke kunne afvises, at sagen om drabsforsøget på
åben gade havde sammenhæng med bandekriminalitet, fandt
retten, at det kunne befrygtes, at en offentlig forhandling kunne
udsætte vidnernes sikkerhed for fare. Retten traf herefter i
medfør af retsplejelovens § 856, stk. 2, nr.
2, bestemmelse om, at de to vidners bopæl og stilling ikke
måtte oplyses over for tiltalte. Da vidnernes navne fremgik
af anklageskriftet, og da tiltalte under hele sagen havde
været bekendt med disse, fandtes en hemmeligholdelse af
navnene at være uden reel betydning. Der blev endvidere ved
kendelsen truffet bestemmelse om, at vidnerne skulle afgive
forklaring for lukkede døre og uden tiltaltes
tilstedeværelse, jf. herved retsplejelovens § 29,
stk. 3, nr. 3, og § 856, stk. 1.
Ved kendelse af 25.
september 2002 traf Vestre
Landsret bestemmelse om, at tre vidners eventuelle nye navne
samt stillinger og bopæle ikke måtte oplyses over for
de tiltalte. Der var tale om en større narkotikasag, og
anklagemyndigheden havde under henvisning til sagens karakter og
til, at to ud af tre vidner havde skiftet navn, og alle tre vidner
havde fået navne- og adressebeskyttelse efter sagens
opståen, fremsat begæring om hemmeligholdelse af de tre
vidners navne, stillinger og bopæle. Retten fandt ikke
grundlag for en fuldstændig anonymisering af vidnernes
identitet, idet retten henviste til, at vidnerne ikke kunne anses
som tilfældige vidner.
Østre
Landsret traf ved kendelse af 2.
november 2004 bestemmelse om hemmeligholdelse af et vidnes
efternavn, stilling og bopæl, ligesom der blev truffet
bestemmelse om, at de tiltalte skulle forlade retslokalet, mens
vidnet blev afhørt, og at der skulle ske dørlukning
under vidnets forklaring. Sagen vedrørte vold mod en
medindsat i en arrest, og vidnet havde i den forbindelse udtrykt
bekymring for sin sikkerhed, hvis han skulle afgive forklaring for
åbne døre, mens de tiltalte var til stede, ligesom han
ikke ønskede sit efternavn, stilling og bopæl
oplyst.
2.3. Andre tiltag til beskyttelse af vidner
2.3.1. En særlig strafferetlig beskyttelse
af vidner følger af straffelovens § 123. Efter
denne bestemmelse straffes den, der med trussel om vold forulemper,
eller som med vold, ulovlig tvang efter § 260, trusler
efter § 266 eller på anden måde begår
en strafbar handling mod en person, dennes nærmeste eller
andre med tilknytning til denne i anledning af personens forventede
eller allerede afgivne forklaring til politiet eller retten.
Der er tale om handlinger, der også er
strafbare, når de begås over for andre end vidner.
§ 123 har imidlertid en strafferamme på indtil 8
års fængsel, og bestemmelsen giver dermed en
kvalificeret strafferetlig beskyttelse i tilfælde, hvor et
vidne eller vidnets nærmeste udsættes for vold, trusler
om vold mv.
2.3.2. Politiet kan endvidere efter
omstændighederne iværksætte en række
foranstaltninger med henblik på at beskytte vidner, der
risikerer at blive ofre for kriminalitet.
I tilfælde, hvor der opstår
spørgsmål om beskyttelse af et vidne, kan
politikredsene - eventuelt i samarbejde med den overordnede
anklagemyndighed og Politiets Efterretningstjeneste -
iværksætte beskyttelsesforanstaltninger for det
pågældende vidne, f.eks. i form af patruljering og
bevogtning.
I helt ekstraordinære tilfælde, hvor
de foranstaltninger, som kan iværksættes af
politikredsene, ikke anses for tilstrækkelige, kan Politiets
Efterretningstjeneste iværksætte
vidnebeskyttelsesforanstaltninger inden for rammerne af et
vidnebeskyttelsesprogram.
I de mest alvorlige tilfælde kan der
foretages et fuldstændigt identitetsskifte, og den
pågældende kan eventuelt også hjælpes til
et nyt liv i et andet land. For at identitetsskifte skal kunne
gennemføres, skal vidnet medvirke til processen og overholde
en række konkret fastsatte betingelser. Vidnet skal
således være indstillet på bl.a. at afbryde
kontakten til sin familie, venner og øvrige omgangskreds,
ligesom vidnet må opgive arbejde eller uddannelse.
Vidnebeskyttelsesprogrammet kan ikke gennemføres, hvis
vidnet ikke overholder disse betingelser.
2.3.3. En forudsætning for, at
retsplejelovens regler om anonym vidneførsel kan være
effektive, er naturligvis, at vidnets identitet i de
pågældende tilfælde faktisk bliver holdt skjult
under hele sagen. Det kræver en særlig
opmærksomhed hos alle de implicerede myndighedspersoner i
sagen - både rettens personale, politiet og
anklagemyndigheden - men det vil i første række
være anklagemyndighedens ansvar at sikre den fornødne
beskyttelse af et anonymt vidne.
Rigsadvokaten har i den forbindelse oplyst, at
man er i færd med at udarbejde en meddelelse til
anklagemyndigheden om retningslinjerne for håndtering af
blandt andet de sager, hvor der kan blive tale om at anvende
retsplejelovens regler om anonym vidneførsel.
Meddelelsen skal bidrage til en bedre
forståelse for sagsgangene i de sager, hvor der er et
forhøjet sikkerhedsniveau, som f.eks. sager om
bandekriminalitet. I forhold til anonyme vidner vil meddelelsen
skulle sikre, at der i praksis bliver taget de skridt, der er
relevante for at undgå, at et anonymt vidnes identitet
afsløres under efterforskning - og under sagens behandling i
retten.
Den endelige færdiggørelse af
meddelelsen afventer Folketingets behandling af dette lovforslag
med henblik på, at Rigsadvokaten kan give anklagemyndigheden
en samlet orientering om regler og retningslinjer på
området.
2.3.4. For at skabe de tryggest mulige rammer for
personer, der skal vidne i en retssag, indeholder retsbygninger,
der etableres efter domstolsreformens ikrafttræden (den 1.
januar 2007), særskilte ventefaciliteter for bange vidner.
Når det gælder de retter, der ikke hører til i
nyetablerede bygninger, er der mulighed for at vidner, der
ønsker at undgå at møde tiltalte i
retsbygningen, kan vente i særskilte lokaler.
2.3.5. Justitsministeriet kan endvidere oplyse,
at ministeriet i foråret 2009 nedsatte en arbejdsgruppe om
sikkerhed i retsbygninger med repræsentanter for domstolene,
Domstolsstyrelsen, Direktoratet for Kriminalforsorgen, politiet,
anklagemyndigheden og Justitsministeriet. Arbejdsgruppen havde til
opgave at udarbejde et konkret forslag til sikkerhedsniveauet i
landets retsbygninger, bl.a. vedrørende vidnesikkerhed,
personalesikkerhed, hærværk og sager med behov for
forhøjet sikkerhedsniveau.
Arbejdsgruppen afgav sin rapport i april 2010.
På baggrund af sine overvejelser er arbejdsgruppen blandt
andet fremkommet med anbefalinger, som skal beskytte vidner og
sikre øget tryghed for vidner.
Det er arbejdsgruppens opfattelse, at det kan
medvirke til at øge bange vidners følelse af tryghed,
hvis der i disse vidners venterum etableres videoovervågning
samt en alarmknap, der giver mulighed for kontakt til rettens
personale. Arbejdsgruppen har således anbefalet, at landets
retter etablerer videoovervågning og en alarmknap i
venterummene for bange vidner.
Endelig er det arbejdsgruppens opfattelse, at det
for rettens øvrige besøgende, herunder andre vidner
end bange vidner, kan være tryghedsskabende, hvis der i hvert
fald ét sted i retsbygningen er et videoovervåget
venteområde, hvor de pågældende kan opholde sig,
hvis de ønsker det. Arbejdsgruppen har derfor anbefalet, at
der etableres sådanne områder ved landets retter.
Vidnebeskyttelse er allerede et prioriteret
område ved retterne, og der er iværksat en række
tiltag på området. Domstolsstyrelsen er desuden meget
opmærksom på at inddrage vidnesikkerhed i forbindelse
med indretningen af nye retsbygninger.
Domstolsstyrelsen vil desuden på baggrund
af arbejdsgruppens anbefalinger påbegynde etablering af
videoovervågning og en alarmknap i venterum for bange vidner
samt videoovervågede venteområder ved landets
retter.
2.4. Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
Artikel 6 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention vedrører retten til en
retfærdig og offentlig rettergang. Heri ligger bl.a., at den
anklagede mindst skal have ret til at få tilstrækkelig
tid og lejlighed til at forberede sit forsvar, jf. artikel 6,
stk. 3, litra b, og til at afhøre eller lade
afhøre imod ham førte vidner og at få vidner
for ham tilsagt og afhørt på samme betingelser som
vidner, der føres imod ham, jf. stk. 3, litra d.
Bestemmelsen i artikel 6 er ikke generelt til
hinder for brug af anonyme vidner i straffesager.
Menneskerettighedsdomstolen har således i sin praksis
anerkendt, at hensynet til vidners liv, frihed og sikkerhed efter
omstændighederne kan føre til en fravigelse af
udgangspunktet for vidneførsel i straffesager, hvorefter
vidner afgiver forklaring direkte for den dømmende myndighed
i et offentligt retsmøde, hvor også den tiltalte og
forsvareren er til stede. Domstolen har i den forbindelse
fremhævet, at hensynet til vidners og forurettedes liv,
frihed og sikkerhed er beskyttet af andre konventionsbestemmelser,
der indebærer, at staterne har pligt til at indrette deres
straffesystemer på en sådan måde, at hensynet til
disse interesser ikke tilsidesættes (se bl.a. Doorson mod Holland, dom af 26. marts
1996).
Ved brug af anonyme vidner i straffesager
lægger Domstolen vægt på, om der er foretaget en
rimelig afvejning af de ulemper, som en sådan
fremgangsmåde medfører for tiltalte, over for hensynet
til det eller de pågældende vidner. De ulemper, som
forsvaret udsættes for, skal således modsvares af den
fremgangsmåde, der benyttes af retten.
Efter praksis tillægges endvidere vidnets
karakter betydning. Det vil f.eks. have betydning, om der er tale
om et vidne, der hører til politiet. I dette tilfælde
vil anonymisering som udgangspunkt kun kunne finde sted i helt
ekstraordinære situationer, f.eks. med henblik på ikke
at afsløre identiteten på en hemmelig agent i
tilfælde, hvor det ikke er muligt at bruge mindre indgribende
foranstaltninger (se Van Mechelen m.fl. mod
Holland, dom af 23. april 1997).
Den konkrete fremgangsmåde i forbindelse
med vidneforklaringen skal ske med respekt for kravet om
proportionalitet, hvilket indebærer, at der skal ske
anonymisering i mindst muligt omfang. I nogle tilfælde vil
det være tilstrækkeligt at holde vidnets identitet
hemmelig for den tiltalte, mens det i andre tilfælde kan
være nødvendigt endvidere at foretage en vis
maskering. Desuden kan det i visse tilfælde være
nødvendigt helt at afskære tiltaltes mulighed for at
høre eller iagttage vidnet. Valget af anonymiseringsgrad
må ske på grundlag af en konkret vurdering af hensynet
til vidnet. Det har endvidere betydning, om forsvareren er til
stede, når vidnet afgiver forklaring, og om forsvareren har
mulighed for at afhøre vidnet.
Herudover vil det være af betydning, om det
eller de anonyme vidners forklaringer er det eneste eller
afgørende bevis i sagen mod den tiltalte. Hvis det er
tilfældet, følger det af Domstolens praksis, at en
domstols domfældelse på denne baggrund vil
udgøre en krænkelse af konventionen (se bl.a. Kostovski mod Holland, dom af 20. november
1989, samt ovennævnte Doorson mod
Holland, og Van Mechelen mod
Holland).
3. Justitsministeriets overvejelser
De gældende regler om adgangen til
undtagelsesvist at tillade anonym vidneførsel bygger
på et grundsynspunkt om, at det er særdeles vigtigt, at
vidner opnår den størst mulige beskyttelse, så
de ikke af frygt for repressalier afholder sig fra at vidne, og
så de, der står frem med deres viden, ikke
efterfølgende lider overlast. Denne vidnebeskyttelse er
naturligvis vigtig af hensyn til de pågældende vidner,
men det er også vigtigt ud fra mere overordnede
retshåndhævelsesmæssige hensyn. Hvis et vidne
på grund af frygt for repressalier ikke tør afgive
(fuld) forklaring, kan det således medføre, at
anklagemyndigheden ikke kan bevise gerningsmandens skyld, og
gerningsmanden dermed ikke kan straffes.
Hensynet til tiltalte og dennes forsvar
indebærer efter Justitsministeriets opfattelse, at det
fortsat kun bør være muligt undtagelsesvist at
tillade, at et vidne bliver ført anonymt, således at
tiltalte ikke opnår kendskab til vidnets identitet.
Justitsministeriet finder imidlertid, at der i lyset af hensynet
til vidners sikkerhed og de retshåndhævelseshensyn, der
er nævnt ovenfor, bør ske en begrænset lempelse
af de gældende, meget snævre betingelser for anonym
vidneførsel.
Justitsministeriet foreslår derfor, at
retsplejelovens regler ændres, så domstolene får
en vis udvidet adgang til at tillade anonym vidneførsel.
4. Lovforslagets udformning
4.1. Det foreslås, at der i retsplejelovens
§ 856 indføjes en bestemmelse, der fastslår,
at rettens afgørelse af, om betingelserne for at tillade
(fuldstændig eller delvis) anonymisering af et vidne er
opfyldt, skal ske efter en samlet vurdering af sagens
omstændigheder, herunder eventuelle oplysninger om vidnets
forudgående tilknytning til tiltalte og oplysninger om sagens
karakter.
Med forslaget ændres der ikke ved de
gældende betingelser i retsplejelovens § 856,
stk. 2, hvorefter rettens imødekommelse af en anmodning
om fuldstændig eller delvis vidneanonymitet kun kan ske, hvis
det må antages at være uden betydning for tiltaltes
forsvar, og hvorefter fuldstændig vidneanonymitet efter
stk. 2, nr. 2, forudsætter, at afgørende hensyn
til vidnets sikkerhed gør det påkrævet.
Hensigten med det nævnte forslag er at
fremhæve, at vurderingen af, om de pågældende
betingelser er opfyldt, vil afhænge af de helt konkrete
omstændigheder i den enkelte sag. I denne vurdering vil der
kunne lægges vægt på eventuelle oplysninger om
vidnets tilknytning til tiltalte, herunder om vidnet er uden
tilknytning til tiltalte, har en perifer tilknytning til tiltalte
eller har en nærmere personlig tilknytning til tiltalte. Der
vil ved denne vurdering bl.a. også kunne lægges
vægt på oplysninger om sagens karakter, herunder bl.a.
om der er tale om en sag omfattende et kriminelt miljø, hvor
vold og trusler erfaringsmæssigt jævnligt
forekommer.
4.2. Det forudsættes med lovforslaget
bl.a., at der vil kunne være tilfælde, hvor retten
efter en samlet vurdering af sagens omstændigheder kan anse
betingelserne for fuldstændig vidneanonymitet efter
§ 856, stk. 2, nr. 2, for opfyldt, selv om der ikke
er tale om et såkaldt tilfældigt vidne - det vil sige,
selv om der ikke er tale om et vidne uden tilknytning til tiltalte.
Hermed lægges der op til en vis udvidet mulighed for at
anvende anonyme vidner, idet det som anført i pkt. 2.2.1.5
ovenfor er forudsat i forarbejderne til den gældende
bestemmelse, at fuldstændig anonymitet af et vidne efter
§ 856, stk. 2, nr. 2, udelukkende kan ske med hensyn
til tilfældige vidner.
Lovforslaget indebærer således, at
fuldstændig anonymitet ikke nødvendigvis vil
være forbeholdt såkaldte tilfældighedsvidner,
idet det med lovforslaget ikke vil være udelukket, at kravet
om, at anonym vidneførsel må antages at være
uden betydning for tiltaltes forsvar, også vil kunne
være opfyldt i andre tilfælde. Der kan således
tænkes tilfælde, hvor vidnet og tiltalte nok kender -
eller kender til - hinanden, men hvor forbindelsen mellem de to
parter er af en sådan mere overfladisk og perifer karakter,
at der ikke er grundlag for at antage, at vidnets anonymitet kan
have negativ indvirkning på tiltaltes forsvar. Det vil sige,
at der kan være en vis tilknytning mellem vidnet og tiltalte,
uden at dette nødvendigvis i det enkelte tilfælde
indebærer, at der er noget grundlag for at formode, at vidnet
af den grund kan have en personlig interesse i at afgive en
belastende forklaring i sagen mod tiltalte. I så fald
bør det ikke være udelukket undtagelsesvist at tillade
at føre vedkommende som anonymt vidne, hvis retten efter en
samlet vurdering finder, at hemmeligholdelse af vidnets navn mv.
må antages at være uden betydning for tiltaltes
forsvar.
Til brug for rettens stillingtagen hertil vil der
som omtalt i pkt. 2.2.1.5 ovenfor være mulighed for på
forhånd at afhøre vidnet om vidnets kendskab til
tiltalte, således at dette kan indgå i rettens
vurdering af, om der er konkret og reel risiko for, at vidnet har
relationer til tiltalte af en sådan karakter, at vidnet kan
have skjulte, personlige motiver for at afgive en forklaring, som
kan belaste tiltalte.
4.3. Af forarbejderne til den gældende
bestemmelse i retsplejelovens § 856, stk. 2, nr. 2,
er det i tilknytning til betingelsen om, at afgørende hensyn
til vidnets sikkerhed skal gøre anonym vidneførsel
påkrævet, anført, at omstændighederne i
sagen med styrke skal tale for, at vidnet kan blive udsat for
repressalier eller andre ubehageligheder, hvis tiltalte får
oplysninger om vidnets identitet, jf. også pkt. 2.2.1.5
ovenfor.
Som det fremgår af pkt. 2.2.2 ovenfor, er
der i retspraksis eksempler på, at ikke kun trusler, der er
fremsat direkte over for et vidne, men også et mere ubestemt
trusselsbillede udledt af vold og trusler om vold rettet mod andre
vidner eller af sagens karakter efter omstændighederne kan
føre til, at dele af oplysningerne om et vidnes identitet
hemmeligholdes for tiltalte (delvis anonymisering).
Det tilsigtes i den forbindelse med lovforslaget
at gøre det klart, at det ikke bør være en
forudsætning for at kunne vidne (fuldstændig) anonymt,
at der er fremsat eksplicitte trusler mod vidnet, eller at tiltalte
(eller tiltaltes venner mv.) har anvendt repressalier mod andre
vidner. Det skal derimod i hver enkelt sag bero på en konkret
vurdering af alle sagens omstændigheder, herunder sagens
karakter, om der må anses at foreligge en sådan trussel
mod vidnet, at anonymitet findes påkrævet. Det
forudsættes, at det ved denne vurdering tillægges
vægt, om der er tale om en sag om mere organiseret
kriminalitet, herunder kriminalitet begået af medlemmer af
rocker- eller bandegrupperinger. Den omstændighed, at der er
tale om en sag af denne karakter, må således efter
Justitsministeriets opfattelse i nogle tilfælde antages at
have væsentlig betydning ved vurderingen af, om der kan
foreligge en sådan trussel mod vidnet, at anonymitet må
anses for påkrævet. Hvis der i sagen foreligger
oplysninger om, at tiltalte har tilknytning til et kriminelt
miljø, hvor vold og trusler erfaringsmæssigt
jævnligt forekommer, vil det således i nogle
tilfælde i sig selv kunne tale i retning af, at vidnet kan
risikere at blive udsat for repressalier mv.
4.4. Det er anført i forarbejderne til
retsplejelovens § 856, stk. 2, nr. 2, at
bestemmelsen navnlig vil være relevant i visse sager om grov
og mere organiseret kriminalitet, herunder bandekriminalitet. Det
er endvidere under folketingsbehandlingen af det lovforslag, der
førte til den nugældende bestemmelse, tilkendegivet,
at der formentligt også undtagelsesvist kan opstå behov
for at hemmeligholde et vidnes identitet i sager, der ikke
vedrører grov og mere organiseret kriminalitet, f.eks.
sager om almindelig vold, jf. også punkt 2.2.1.5 ovenfor. De
eksempler fra praksis, som er gengivet under pkt. 2.2.2
vedrører henholdsvis to forsøg på manddrab, to
større narkosagskomplekser og et tilfælde af grov vold
(§ 245) mod en medindsat i en arrest.
I den forbindelse kan der være anledning
til at fremhæve, at det navnlig i tilfælde af mere
organiseret kriminalitet, herunder kriminalitet begået af
medlemmer af rocker- og bandegrupperinger, ikke i sig selv er en
betingelse for anonym vidneførsel, at straffesagen omhandler
grov kriminalitet. Selv om der er tale om relativt mindre grov
kriminalitet, kan det således være relevant at overveje
muligheden for anonym vidneførsel. Det vil imidlertid i alle
tilfælde bero på en samlet vurdering af sagens
omstændigheder, om der er grundlag for anonym
vidneførsel, og fuldstændig vidneanonymitet efter
§ 856, stk. 2, nr. 2, vil ligesom hidtil bl.a.
forudsætte, at afgørende hensyn til vidnets sikkerhed
i det enkelte tilfælde gør det
påkrævet.
4.5. Er der tale om et vidne, som tiltalte i
forvejen har et vist kendskab til, vil formålet med en
afgørelse om at hemmeligholde vidnets navn mv. over for
tiltalte kunne forspildes, hvis der ikke samtidig træffes
afgørelse om, at tiltalte skal forlade retslokalet, mens
vidnet afgiver forklaring.
Bl.a. i lyset heraf foreslås det i
tilknytning til det ovenfor anførte om, at også navnet
mv. tilhørende såkaldt ikke-tilfældige vidner i
særlige tilfælde kan hemmeligholdes for tiltalte, at
ændre retsplejelovens § 856, stk. 3 (fremover
stk. 4), således at retten kan træffe beslutning
om, at tiltalte skal forlade retslokalet under et vidnes
forklaring, hvis retten forinden har truffet bestemmelse om, at
vidnets navn mv. skal holdes hemmeligt for tiltalte. Det vil sige,
at retten fremover ikke, inden det besluttes, at tiltalte skal
forlade retslokalet, behøver at foretage nogen yderligere
vurdering af, om vidnet eller dets nærmeste vil blive udsat
for alvorlig fare, hvis tiltalte får kendskab til vidnets
identitet.
Hvis retten finder, at betingelserne for at
hemmeligholde vidnets identitet er opfyldt, jf. § 856,
stk. 2, nr. 2, vil det således i sig selv være
tilstrækkeligt til, at der også kan træffes
afgørelse om, at tiltalte skal forlade retslokalet under den
pågældende vidneforklaring. Det gælder navnlig i
tilfælde, hvor der er risiko for, at vidnets udseende vil
afsløre identiteten over for tiltalte, mens det i
øvrigt må bero på rettens vurdering ud fra bl.a.
almindelige proportionalitetshensyn, om man bør
imødekomme et ønske fra vidnet om ikke at skulle
opholde sig i retslokalet sammen med tiltalte.
4.6. Lovforslaget indebærer ingen
ændring med hensyn til tiltaltes adgang til at få
kendskab til alle vidneforklaringer, som afgives i sagen mod
tiltalte.
Tilsvarende indeholder lovforslaget ingen
ændring af de regler, der indebærer, at forsvareren
altid har ret til at overvære vidnets forklaring, til at
stille spørgsmål til vidnet og til at få fuldt
kendskab til vidnets identitet.
Lovforslaget indebærer endvidere ingen
ændring af reglerne for, hvornår
polititjenestemænd kan vidne anonymt.
4.7. Retsplejelovens regler om fuldstændig
og delvis anonymisering af vidner skal naturligvis fortsat anvendes
inden for de rammer, som følger af Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention og den retspraksis, der er knyttet til
konventionen, jf. herved pkt. 2.4 ovenfor.
Det indebærer bl.a., at en vidneforklaring,
der er afgivet af et anonymt vidne fortsat ikke kan udgøre
det eneste eller det afgørende bevis ved
domfældelse.
Desuden indebærer det, at anonymiseringen
skal ske med respekt for kravet om proportionalitet, hvilket
betyder, at der i alle tilfælde skal ske anonymisering i
mindst muligt omfang.
4.8. I pkt. 2.2.2 ovenfor er der refereret flere
eksempler fra praksis, hvor tiltalte har opnået kendskab til
et vidnes tidligere/hidtidige identitet, men hvor retten - af
hensyn til vidnets sikkerhed - træffer afgørelse om,
at tiltalte ikke kan få oplysning om vidnets eventuelle
fremtidige navn (f.eks. navneskift i forbindelse med
vidnebeskyttelse). Lovforslaget berører ikke denne del af
praksis, hvor der alene bliver rejst spørgsmål om at
hemmeligholde et vidnes eventuelle fremtidige navn.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommune og regioner.
6. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. De administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret,
Sø- og Handelsretten, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolenes Tjenestemandsforening, HK-Landsklubben
Danmarks Domstole, Rigsadvokaten, Foreningen af Statsadvokater,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet,
Politidirektørforeningen, Politiforbundet i Danmark,
HK-Landsklubben for Politiet, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Foreningen af Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, Kriminalforsorgsforeningen,
Dansk Fængselsforbund, HK-Landsklubben for Kriminalforsorgen,
Landsklubben af socialrådgivere ansat i Kriminalforsorgen,
Dansk Socialrådgiverforening, Advokatrådet, Danske
Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Foreningen af
Advokater og Advokatfuldmægtige, Institut for
Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden, Dansk Retspolitisk
Forening, Kriminalpolitisk Forening (KRIM) og Amnesty
International.
| | | 11. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget har ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
I lovforslagets bilag 1 er den foreslåede
bestemmelse sammenholdt med den nugældende bestemmelse.
Til § 1
Til nr. 1-3 (§ 181 og
§ 845, stk. 1, nr. 4 og 6)
Ændringerne er en konsekvens af, at der
foreslås indsat et nyt stk. 3 i retsplejelovens
§ 856.
Til nr. 4-9
(§ 856)
Det foreslås, at der i retsplejelovens
§ 856 indføjes en bestemmelse, der fastslår,
at rettens afgørelse af, om betingelserne for at tillade
(fuldstændig eller delvis) anonymisering af et vidne er
opfyldt, skal ske efter en samlet vurdering af sagens
omstændigheder, herunder eventuelle oplysninger om vidnets
forudgående tilknytning til tiltalte og oplysninger om sagens
karakter.
Der ændres ikke med forslaget på
betingelsen i retsplejelovens § 856, stk. 2,
hvorefter rettens imødekommelse af en anmodning om
fuldstændig eller delvis vidneanonymitet kun kan ske, hvis
det må antages at være uden betydning for tiltaltes
forsvar. Desuden ændres der ikke ved betingelserne om, at
delvis anonymisering efter stk. 2, nr. 1, forudsætter,
at afgørende hensyn til vidnets sikkerhed taler for det, og
at fuldstændig vidneanonymitet efter stk. 2, nr. 2,
forudsætter, at afgørende hensyn til vidnets sikkerhed
gør det påkrævet.
Med forslaget fremhæves det, at vurderingen
af, om de pågældende betingelser er opfyldt,
afhænger af de helt konkrete omstændigheder i den
enkelte sag. I denne vurdering vil der kunne lægges
vægt på eventuelle oplysninger om vidnets tilknytning
til tiltalte, herunder om vidnet er uden tilknytning til tiltalte,
har en perifer tilknytning til tiltalte eller har en nærmere
personlig tilknytning til tiltalte. Der vil ved denne vurdering
bl.a. også kunne lægges vægt på oplysninger
om sagens karakter, herunder bl.a. om der er tale om en sag
omfattende et kriminelt miljø, hvor vold og trusler
erfaringsmæssigt jævnligt forekommer.
I lyset af den foreslåede ændring
forudsættes det, at der vil kunne være tilfælde,
hvor retten efter en samlet vurdering af sagens
omstændigheder kan anse betingelserne for fuldstændig
vidneanonymitet efter § 856, stk. 2, nr. 2, for
opfyldt, selv om der ikke er tale om et såkaldt
tilfældigt vidne - det vil sige, selv om der ikke er tale om
et vidne uden tilknytning til tiltalte. Det er således
Justitsministeriets opfattelse, at der kan tænkes
tilfælde, hvor vidnet og tiltalte nok kender - eller kender
til - hinanden, men hvor forbindelsen mellem de to parter er af en
sådan mere overfladisk og perifer karakter, at der ikke er
grundlag for at antage, at vidnets anonymitet kan have negativ
indvirkning på tiltaltes forsvar
I tilfælde, hvor der er tale om et vidne,
som tiltalte i forvejen har et vist kendskab til, vil
formålet med en afgørelse om at hemmeligholde vidnets
navn mv. over for tiltalte kunne forspildes, hvis der ikke samtidig
træffes afgørelse om, at tiltalte skal forlade
retslokalet, mens vidnet afgiver forklaring. Bl.a. i lyset heraf
foreslås det at ændre retsplejelovens § 856,
stk. 3 (fremover stk. 4), således at retten kan
træffe beslutning om, at tiltalte skal forlade retslokalet
under et vidnes forklaring, hvis retten forinden har truffet
bestemmelse om, at vidnets navn mv. skal holdes hemmeligt for
tiltalte og således bl.a. har fundet, at afgørende
hensyn til vidnets sikkerhed gør hemmeligholdelsen
påkrævet. Det vil sige, at retten fremover ikke, inden
det besluttes, at tiltalte skal forlade retslokalet, behøver
at foretage nogen yderligere vurdering af, om vidnet eller dets
nærmeste vil blive udsat for alvorlig fare, hvis tiltalte
får kendskab til vidnets identitet. Hvis retten finder, at
betingelserne for at hemmeligholde vidnets identitet er opfyldt,
jf. § 856, stk. 2, nr. 2, vil det således i
sig selv være tilstrækkeligt til, at der også kan
træffes afgørelse om, at tiltalte skal forlade
retslokalet under den pågældende vidneforklaring. Det
gælder navnlig i tilfælde, hvor der er risiko for, at
vidnets udseende vil afsløre identiteten over for tiltalte,
mens det i øvrigt må bero på rettens vurdering
ud fra bl.a. almindelige proportionalitetshensyn, om man bør
imødekomme et ønske fra vidnet om ikke at skulle
opholde sig i retslokalet sammen med tiltalte.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Ændringerne i § 856,
stk. 7-9 (fremover stk. 8-10) er en konsekvens af det
foreslåede nye stk. 3 i § 856.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. maj 2011.
Det foreslås endvidere, at
lovændringerne finder anvendelse i sager, som ikke er
endeligt afgjort ved lovens ikrafttræden. Det indebærer
bl.a., at reglerne vil kunne anvendes i en situation, hvor der
før lovens ikrafttræden er afsagt dom i 1. instans,
men hvor der efter lovens ikrafttræden under en
ankesagsbehandling ønskes ført et nyt vidne.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighedsområde og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om rettens pleje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1237 af 26. oktober 2010, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 1552 af 21. december
2010, foretages følgende ændringer: | | | | § 181. Inden vidnet afhøres,
forvisser retten sig om vidnets identitet, jf. dog § 856,
stk. 4 og 5, og om, at intet er til hinder for
vidneforklaringens afgivelse. Retten pålægger derefter
alvorligt vidnet at tale sandhed og gør vidnet bekendt med
strafansvaret for afgivelse af falsk forklaring. | | 1. I § 181 ændres
»§ 856, stk. 4 og 5« til:
»§ 856, stk. 5 og 6«. | | | | § 845. Retten kan efter anmodning fra
anklagemyndigheden, forsvareren eller et vidne forud for
hovedforhandlingen træffe afgørelse om | | | 1) | - - - | | | 2) | - - - | | | 3) | - - - | | | 4) | at tiltalte skal forlade retslokalet, mens
et vidne afhøres, jf. § 856, stk. 1, 3 eller
6, | | 2. I § 845, stk. 1, nr. 4,
ændres »§ 856, stk. 1, 3 eller 6«
til: »§ 856, stk. 1, 4 eller 7«. | 5) | - - - | | | 6) | at en polititjenestemands navn og
bopæl ikke kan oplyses, jf. § 856,
stk. 5. | | 3. I § 845, stk. 1, nr. 6,
ændres »§ 856, stk. 5« til:
»§ 856, stk. 6«. | Stk. 2… | | | | | | § 856. Rettens formand kan uden for
de tilfælde, der er nævnt i stk. 2, nr. 2,
beslutte, at tiltalte skal forlade retslokalet, mens et vidne eller
en medtiltalte afhøres, når særegne grunde taler
for, at en uforbeholden forklaring ellers ikke kan
opnås. | | | Stk. 2. Retten
kan, hvis det må antages at være uden betydning for
tiltaltes forsvar, på anmodning bestemme, | | | 1) | at et vidnes bopæl ikke må
oplyses for tiltalte, hvis afgørende hensyn til vidnets
sikkerhed taler for det, eller | | | 2) | at et vidnes navn, stilling og bopæl
ikke må oplyses for tiltalte, hvis afgørende hensyn
til vidnets sikkerhed gør det påkrævet. | | | Stk. 3. Er der
truffet bestemmelse efter stk. 2, nr. 2, kan retten yderligere
bestemme, at tiltalte skal forlade retslokalet, mens vidnet
afhøres, hvis der er grund til at antage, at vidnet eller
vidnets nærmeste vil blive udsat for alvorlig fare, hvis
tiltalte får kendskab til vidnets identitet. | | 4.§ 856, stk. 3, ophæves,
og i stedet indsættes: »Stk. 3.
Afgørelse efter stk. 2 træffes på grundlag
af en samlet vurdering af sagens omstændigheder, herunder
eventuelle oplysninger om vidnets forudgående tilknytning til
tiltalte og oplysninger om sagens karakter. | Stk. 4. En
polititjenestemand, der har udført foranstaltninger som
nævnt i § 754 a, kan afgive forklaring uden at
oplyse sit eget navn og bopæl. | | Stk. 4. Er der
truffet bestemmelse efter stk. 2, nr. 2, kan retten yderligere
bestemme, at tiltalte skal forlade retslokalet, mens vidnet
afhøres.« | Stk. 5. Rettens
formand kan bestemme, at navn og bopæl på en
polititjenestemand, der afgiver forklaring som vidne, ikke skal
oplyses, hvis afgørende hensyn til vidnets særlige
tjenestefunktion taler for det og oplysningerne må antages at
være uden betydning for tiltaltes forsvar. | | Stk. 4-9 bliver herefter
stk. 5-10. | Stk. 6. Rettens
formand kan bestemme, at tiltalte skal forlade retslokalet,
når en polititjenestemand, der har udført
foranstaltninger som nævnt i § 754 a, eller en
polititjenestemand med en særlig tjenestefunktion
afhøres, hvis dette er påkrævet af hensyn til
hemmeligholdelsen af polititjenestemandens identitet og det
må antages at være uden væsentlig betydning for
tiltaltes forsvar. | | | Stk. 7. Rettens
formand afgør, om tiltalte skal forlade retslokalet under
den forudgående forhandling om anmodninger fremsat efter
stk. 2, 3, 5 og 6. | | 5. I § 856, stk. 7, der bliver
stk. 8, ændres »stk. 2, 3, 5 og 6« til:
»stk. 2, 4, 6 og 7«. | Stk. 8. Når
tiltalte som følge af en beslutning efter stk. 1, 3
eller 6, ikke har overværet afhøringen af et vidne
eller en medtiltalt, skal tiltalte, når denne på ny
kommer til stede i retslokalet, have oplysning om, hvem der har
afgivet forklaring i tiltaltes fravær, og om indholdet af
forklaringen, for så vidt den angår tiltalte. Retten
afgør, om gengivelsen af forklaringen skal ske før
eller efter, at tiltalte selv har afgivet forklaring. Oplysning om
vidnets bopæl eller navn, stilling og bopæl skal dog
ikke meddeles tiltalte, hvis retten har truffet bestemmelse om
hemmeligholdelse efter stk. 2, nr. 1 eller 2. Oplysning om en
polititjenestemands navn og bopæl skal endvidere ikke
meddeles tiltalte, hvis retten har truffet bestemmelse om
hemmeligholdelse efter stk. 5. | | 6. I § 856, stk. 8, 1. pkt., der
bliver stk. 9, 1. pkt., ændres »stk. 1, 3
eller 6« til: »stk. 1, 4 eller 7«. 7. I § 856, stk. 8, 4. pkt., der
bliver stk. 9, 4. pkt., ændres »stk. 5«
til: »stk. 6«. | Stk. 9.
Afgørelse om hemmeligholdelse af et vidnes navn, stilling og
bopæl, jf. stk. 2, nr. 2, og stk. 3, eller en
polititjenestemands navn og bopæl, jf. stk. 5 og 6,
træffes ved kendelse. I kendelsen anføres de konkrete
omstændigheder i sagen, hvorpå det støttes, at
betingelserne for hemmeligholdelse er opfyldt. Kendelsen kan til
enhver tid omgøres. Rettens afgørelse efter
stk. 2, nr. 2, og stk. 3, 5 og 6, kan kæres. | | 8. I § 856, stk. 9, 1. pkt., der
bliver stk. 10, 1. pkt., ændres
»stk. 3« til: »stk. 4«, og
»stk. 5 og 6« ændres til: »stk. 6
og 7«. 9. I § 856, stk. 9, 4. pkt., der
bliver stk. 10, 4. pkt., ændres »stk. 3, 5 og
6« til: »stk. 4, 6 og 7«. |
|