Skriftlig fremsættelse (27. januar
2011)
Justitsministeren
(Lars Barfoed)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven (Udvidet adgang til at anvende anonyme vidner).
(Lovforslag nr. L 124)
Formålet med lovforslaget er at indføre en vis
udvidet adgang til at tillade anonyme vidner i straffesager.
Baggrunden for lovforslaget er de samme grundlæggende
hensyn, som ligger bag de gældende regler i retsplejeloven om
adgangen til at anvende anonyme vidner, nemlig hensynet til vidners
sikkerhed (trusler og repressalier mod vidner er uacceptable) og
hensynet til retshåndhævelsen (frygten for repressalier
mv. hos vidner til forbrydelser kan betyde, at muligheden for at
bekæmpe kriminalitet bliver svækket).
Lovforslaget indebærer, at der i retsplejeloven
indsættes en bestemmelse om, at rettens afgørelse om
at tillade anonymisering af et vidne træffes på
grundlag af en samlet vurdering af sagens omstændigheder,
herunder eventuelle oplysninger om vidnets forudgående
tilknytning til tiltalte og oplysninger om sagens karakter. I
modsætning til, hvad der fremgår af den gældende
lovs forarbejder, forudsættes det i den forbindelse, at der
ikke nødvendigvis skal være tale om såkaldte
tilfældighedsvidner (vidner uden nogen tilknytning til
tiltalte) for, at anonym vidneførsel kan anvendes. I
øvrigt fastslås det, at adgangen til at anvende
anonyme vidner ikke i alle tilfælde er begrænset til
sager, hvor der er tale om særlige former for kriminalitet,
og hvor der foreligger egentlige trusler mod det
pågældende vidne.
Der ændres ikke med lovforslaget på, at der alene
kan ske fuldstændig anonymisering af et vidne, hvis det
må antages at være uden betydning for tiltaltes
forsvar, og hvis afgørende hensyn til vidnets sikkerhed
gør det påkrævet.
Det foreslås endvidere med lovforslaget, at retten, hvis
betingelserne for at hemmeligholde et vidnes navn mv. er opfyldt,
kan træffe beslutning om, at tiltalte skal forlade
retslokalet under et vidnes forklaring, uden at der - i
modsætning til den nuværende ordning - er krav om, at
vidnet eller dets nærmeste vil blive udsat for alvorlig fare,
hvis tiltalte får kendskab til vidnets identitet
(udseende).
Over for hensynet til vidners sikkerhed og hensynet til
retshåndhævelsen står hensynet til tiltalte og
tiltaltes mulighed for at forsvare sig. Dette hensyn
indebærer efter Justitsministeriets opfattelse, at der
også fremover bør være meget snævre rammer
for adgangen til at vidne anonymt. Uanset at lovforslaget
indebærer en vis, begrænset udvidelse af adgangen til
at føre anonyme vidner, vil der således fortsat
være tale om en regulering, der medfører, at
betingelserne for at anvende anonyme vidner kun undtagelsesvist vil
være opfyldt.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.