Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 23. februar 2011
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 20 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. januar 2011 og var til 1.
behandling den 10. februar 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
5. november og den 17. december 2010 dette udkast til udvalget, jf.
SAU alm. del - bilag 46 og 84. Den 26. januar 2011 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og notater herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod
de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlem af udvalget udtaler, at Enhedslisten
ønsker, at staten gør en større indsats for at
sætte gang i mere beskæftigelse, men Enhedslisten
mener, at der skal være krav til, hvilken type produktion der
skal støttes, herunder krav til miljø og klima.
Derfor mener Enhedslisten, at det er en bedre støtte til
beskæftigelse at øge efterspørgslen efter
udstyr til vedvarende energi, energirenovering, energisparende
udstyr, velfærdsløsninger m.v. Her ved man, hvad der
kommer ud af støtten i modsætning til forskellige
former for skattelettelser, hvor man aldrig kan kontrollere, om de
giver de ønskværdige resultater. I den forbindelse
henvises til skatteministerens svar på spørgsmål
4, hvor der efterlyses en redegørelse for etable?rings- og
iværksætterkontoordningerne. En sådan
redegørelse kan skatteministeren ikke oversende.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1)
Efter nr. 10 indsættes som nye numre:
»01. I §
7, stk. 11, 9. pkt., ændres »§ 11, stk.
3« til: »§ 11, stk. 9«.
02. I
§ 7, stk. 11, 12. pkt.,
ændres »76/308/EØF af 15. marts 1976, som
ændret ved Rådets direktiv 79/1071/EØF af 6.
december 1979, Rådets direktiv 92/108/EØF af 14.
december 1992 og Rådets direktiv 2001/44/EF af 15. juni
2001« til: »2008/55/EF af 26. maj
2008«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 16, og
ændringsforslag nr. 16 samt redaktionel ændring]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
2) I
nr. 11 ændres »stk. 5, 4. pkt.,« til: »stk. 5, 5. pkt.,«.
[Redaktionel ændring]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
3)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
9, stk. 3, 4. pkt., indsættes efter »der er
indsat på etableringskontoen eller
iværksætterkontoen«: »eller er anbragt i et
særskilt depot af obligationer«.«
[Obligationer i depot skal sikre
skatte- eller afgiftskrav ligesom beløb på
kontantkonto]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
4) I
nr. 14 ændres »§ 10, stk. 1, 2, 4 og 5,« til: »§ 10, stk. 1, 2 og 4,«.
[Redaktionel ændring]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
5)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
10, stk. 5, indsættes som 6.
pkt.:
»Til og med indkomståret 2009 udgør
afgiften dog 60 pct.«
[Redaktionel ændring]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
6) I
nr. 15 ændres »efter 4.
pkt.« til: »efter 5. pkt.«
[Redaktionel ændring]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
7) I
det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt.:
Ȥ 9, stk. 3, 1. -3. pkt., finder tilsvarende
anvendelse ve?drø?rende etableringskonto.«
[Tydeliggørelse af
skattesats vedrørende etableringskonto ved fraflytning
m.v.]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
8) I
det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 2, 6. pkt., der bliver 7.
pkt., ændres »1. -5. pkt.« til: »1. -6.
pkt.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
9) I
det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 2, indsættes efter 7.
pkt., der bliver 8. pkt.:
»Hvis etablering har fundet sted, skal der heller ikke
ske efterbeskatning eller afgiftsberigtigelse, så længe
en kontohaver, der efter bestemmelserne i en
dobbeltbeskatningsoverenskomst bliver hjemmehørende uden for
Danmark, er skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 af
indkomsten fra virksomheden.«
[Ingen efterbeskatning af
dobbeltdomicileret kontohaver med fuld skattepligt for indkomst fra
virksomhed efter etablering]
Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
10) I
det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 2, 8. pkt., der bliver 10.
pkt., ændres »stk. 4-7« til: »stk.
4-8«, og »1. -6. pkt.« ændres til:
»1. -9. pkt.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7, 9 og 16]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
11) I
det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 3, 5. pkt., ændres
»stk. 4-7« til: »stk. 4-8«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 16]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
12) I
det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 3, indsættes som 6. pkt.:
»Der gives dog ikke henstand med betaling af skatten af
gevinst på obligationer, der er afstået eller indfriet
inden fraflytningen m.v.«
[Ingen henstand, hvis
obligationerne er afstået eller indfriet inden fraflytningen
m.v.]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
13)
Det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5.
Henstandsbeløbet efter stk. 2 eller 3 forfalder til
betaling, når fristen for etablering efter § 8 er
udløbet, indskud hæves efter § 9, stk. 2, eller
den skattepligtige dør eller går konkurs, jf. stk. 1.
§ 10 finder tilsvarende anvendelse. Endvidere forfalder
henstandsbeløb efter stk. 3 til betaling, når
obligationerne afstås eller indfries. Det
henstandsbeløb, der forfalder til betaling efter 3. pkt.,
beregnes på grundlag af den laveste værdi af den
faktiske afståelses- eller indfrielsessum og
handelsværdien på tidspunktet for fraflytningen m.v. En
eventuelt resterende del af det henstandsbeløb, der
vedrører de afståede eller indfriede obligationer,
bortfalder. De beløb, der er indsat på
etableringskontoen eller iværksætterkontoen eller er
anbragt i et særskilt depot af obligationer, sikrer skatte-
eller afgiftskravet efter stk. 2 eller 3 og kan ikke hæves,
før skatten eller afgiften er betalt.«
[Beregning af skat ved
afståelse af obligationer efter fraflytning m.v. samt
obligationer i depot til sikring af skatte- eller afgiftskravet ved
fraflytning m.v. ligesom beløb på kontantkonto]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
14) I
det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 6, udgår 5. og 6. pkt.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 13 og 16]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
15) I
det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 7, 1. pkt., udgår
»eller meddelelse«.
[Redaktionel ændring]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
16)
Efter det under nr. 16 foreslåede
§ 11, stk. 7, indsættes som nyt stykke:
»Stk. 8. Told- og
skatteforvaltningen kan se bort fra overskridelse af fristen for
indgivelse af selvangivelse som nævnt i stk. 4, jf. stk.
7.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 9 og 10.
[Lempelse af krav om overholdelse
af selvangivelsesfrist ved fraflytning m.v. som betingelse for
henstand]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
17)
Efter nr. 17 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
11 B, stk. 2, ændres »§ 11, stk. 1 og
3,« til: »§ 11, stk. 1 og 9,«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 16, og
ændringsforslag nr. 16]
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
18)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
35, 5. pkt., der bliver 6. pkt., ændres »1. -4.
pkt.« til: »1. -5. pkt.««
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 3, nr. 2]
Til § 4
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
19) I
stk. 2 ændres »nr.
5-15« til: »nr. 5-14, 04 og 15«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 5]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
20) I
stk. 5 ændres »§ 11,
stk. 5, 3. pkt.,« til: »§ 11, stk. 5, 6.
pkt.,«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 13]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringen af forslaget til affattelse af etablerings- og
iværksætterkontolovens § 7, stk. 11, 9. pkt., er
en konsekvensændring som følge af lovforslagets §
1, nr. 16, og ændringsforslag nr. 16. Der henvises til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 16.
Ændringen af forslaget til affattelse af etablerings- og
iværksætterkontolovens § 7, stk. 11, 12. pkt., er
af redaktionel karakter og skyldes, at EU's inddrivelsesdirektiv
med senere ændringer er blevet kodificeret ved Rådets
direktiv 2008/55/EF af 26. maj 2008.
Til nr. 2, 4, 5 og 6
Der er tale om redaktionelle ændringer.
Til nr. 3
Efter de gældende regler i etablerings- og
iværksætterkontolovens § 9, stk. 3, 4. pkt.,
sikrer de beløb, der er indsat på etableringskontoen
eller iværksætterkontoen, skatte- eller afgiftskravet,
og beløbene kan ikke hæves, før afgiften eller
skatten er betalt.
Det foreslås, at obligationer i depot også skal
sikre skatte- eller afgiftskravet ligesom beløb på en
kontantkonto. Der bør gælde samme vilkår, uanset
om kontomidlerne er anbragt i obligationer eller på en
kontantkonto.
Til nr. 7
Efter forslaget tydeliggøres det, at der ved
opgørelsen af fraflytningsskatten for ikke hævede
indskud på etableringskonti skal anvendes de skattesatser,
der fremgår af de gældende regler i etablerings- og
iværksætterkontolovens § 9, stk. 3, 1. -3.
pkt.
Det vil sige, at beskatningen sker med satsen for
sundhedsbidrag efter personskattelovens § 8 og med satserne
for kommunal indkomstskat og kirkeskat for det indkomstår,
hvori indskudsbeløbet m.v. medregnes i den skattepligtige
indkomst. For indskud fradraget til og med indkomståret 2001
anvendes dog satsen for indkomstskat efter personskattelovens
§ 6, satsen for sundhedsbidrag efter personskattelovens §
8 og satserne for kommunal indkomstskat og kirkeskat. For
skattepligtige, der svarer skat efter personskattelovens § 8
c, anvendes fra og med indkomståret 2007 beskatningsprocenten
efter personskattelovens § 8 c i stedet for satsen for
kommunal indkomstskat.
Som det fremgår af affattelsen af etablerings- og
iværksætterkontolovens § 11, stk. 2, i forslaget
som fremsat, skal de ikke hævede indskud endvidere
tillægges 3 pct. for hvert år fra udløbet af de
indkomstår, hvori indskuddene er fradraget, og indtil
udløbet af det indkomstår, hvori skattepligten
ophører. Til og med indkomståret 2001 udgør
tillægget dog 5 pct.
Til nr. 8
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
ændringsforslag nr. 7. Der henvises til bemærkningerne
til dette ændringsforslag.
Til nr. 9
Som det fremgår af affattelsen af etablerings- og
iværksætterkontolovens § 11, stk. 2, i forslaget
som fremsat, skal der ikke ske efterbeskatning eller
afgiftsberigtigelse, så længe en kontohaver, der efter
bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst bliver
hjemmehørende uden for Danmark, er begrænset
skattepligtig her til landet efter kildeskattelovens § 2, stk.
1, nr. 4, af indkomsten fra virksomheden.
Det foreslås, at der i en i øvrigt tilsvarende
situation heller ikke skal ske efterbeskatning eller
afgiftsberigtigelse, så længe kontohaveren efter
etableringen er fuldt skattepligtig her til landet efter
kildeskattelovens § 1 af indkomsten fra virksomheden
Til nr. 10
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
ændringsforslag nr. 7, 9 og 16.
Til nr. 11
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 16.
Til nr. 12
Ifølge det foreslåede § 11, stk. 5, i
etablerings- og iværksætterkontoloven forfalder
henstandsbeløb efter stk. 3 bl.a. til betaling, når
obligationerne afstås eller indfries. Det foreslås
derfor, at der ikke kan gives henstand med betalingen af skat af
gevinst på obligationer, hvis obligationerne allerede er
afstået eller indfriet før fraflytningen.
Til nr. 13
I det foreslåede § 11, stk. 5, i etablerings- og
iværksætterkontoloven som affattet i lovforslaget som
fremsat, jf. lovforslagets § 1, nr. 16, foreslås, at
henstandsbeløbet vedrørende obligationer ved
fraflytning m.v. forfalder til betaling, når obligationerne
afstås eller indfries.
Det foreslås, at det forfaldne henstandsbeløb
beregnes på grundlag af den laveste værdi af den
faktiske afståelses- eller indfrielsessum og
handelsværdien på tidspunktet for fraflytningen m.v.
Dermed tages der et hensyn til skatteyderen som følge af
mulige ændringer i værdierne i perioden fra
fraflytningstidspunktet og frem til afståelsen eller
indfrielsen af obligationerne.
Det foreslås, at en eventuelt resterende del af det
henstandsbeløb, der vedrører de afståede eller
indfriede obligationer, bortfalder.
I det foreslåede § 11, stk. 5, i etablerings- og
iværksætterkontoloven som affattet i lovforslaget som
fremsat foreslås også, at de beløb, der er
indsat på etableringskontoen eller
iværksætterkontoen, sikrer skatte- eller afgiftskravet
og ikke kan hæves, før skatten eller afgiften er
betalt.
Det foreslås, at beløb, der er anbragt i
obligationer, også sikrer skatte- eller afgiftskravet, idet
der bør gælde lige vilkår, uanset om
beløbene er anbragt i obligationer eller på en
kontantkonto. Dermed gælder der også samme vilkår
ved fraflytning m.v. som for kontohaverne i almindelighed, jf.
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 14
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 13 og 16.
Til nr. 15
Der er tale om en redaktionel ændring.
Til nr. 16
Henstand ved fraflytning m.v. er efter det fremsatte
lovforslag som udgangspunkt betinget af, at der ved fraflytning
m.v. indgives selvangivelse til SKAT, jf. etablerings- og
iværksætterkontolovens § 11, stk. 4, som affattet
ved lovforslagets § 1, nr.16.
Det foreslås, at SKAT kan se bort fra overskridelse af
fristen for indgivelse af selvangivelse. Det kan f.eks. ske i
tilfælde, hvor der er tale om mindre kursgevinster på
obligationer, hvor det efter en konkret vurdering anses for en for
alvorlig konsekvens, at skatteyderen helt mister muligheden for at
opnå henstand med betaling af skatten ved fraflytning
m.v.
Administrative konsekvenser for det
offentlige
Det er forudsat, at opkrævninger af
henstandsbeløb holdes uden for årsopgørelsen,
og at opkrævningerne i stedet foretages manuelt.
I det fremsatte lovforslag skønnes ressourceforbruget
at udgøre ca. 1 årsværk, dog på sigt
stigende til 1½ årsværk. Under hensyntagen til
forudsætningen om, at opkrævninger af
henstandsbeløb foretages manuelt, vurderes det, at det
samlede ressourceforbrug formentlig snarere vil være hen ad
2-2 ½ årsværk.
Til nr. 17
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 16, og ændringsforslag nr. 16.
Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr.
16.
Til nr. 18
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 3, nr. 2.
Til nr. 19
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 20
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 13.
Torsten Schack Pedersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)
Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte
Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) nfmd. Nick Hækkerup (S) John
Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S) René Skau
Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF) Niels
Helveg Petersen (RV) fmd. Frank
Aaen (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 121
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren |
2 | Supplerende høringssvar, fra
skatteministeren |
3 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren |
4 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
7 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 121
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at lade den forestående
lovovervågning omfatte såvel
iværksætterkontoordningen som
etableringskontoordningen, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | Spm. om, hvordan afgiften i forbindelse
med efterbeskatning af iværksætterordningen relaterer
sig til marginalskattesatsen, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
3 | Spm. om, hvorfor den gunstigere
restafskrivning ved anvendelse af etableringskontomidler ikke
begrænses til midler indskudt i år 2010 og senere, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om at redegøre nærmere
for udbyttet, der har været af etablerings- og
iværksætterkontoordningerne, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvordan provenutabet på 20
mio. kr. fordeler sig på de forskellige udvidede muligheder
for brug af opsparede midler under ordningerne, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om at redegøre for, hvilke
muligheder der er for at forbedre ordningerne for
iværksættere, der ønsker at drive virksomhed i
selskabsform, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. , om ministeren er indstillet
på at forbedre ordningerne for iværksættere, der
ønsker at drive virksomhed i selskabsform, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
| |