L 121 Forslag til lov om ændring af lov om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto, dødsboskatteloven og kursgevinstloven.

(Forbedring af etablerings- og iværksætterkontoordningerne m.v.).

Af: Skatteminister Troels Lund Poulsen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 23-02-2011

Afgivet: 23-02-2011

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 23. februar 2011

20101_l121_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 23. februar 2011

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 20 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 26. januar 2011 og var til 1. behandling den 10. februar 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 5. november og den 17. december 2010 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 46 og 84. Den 26. januar 2011 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og notater herom til udvalget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 7 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.


Enhedslistens medlem af udvalget udtaler, at Enhedslisten ønsker, at staten gør en større indsats for at sætte gang i mere beskæftigelse, men Enhedslisten mener, at der skal være krav til, hvilken type produktion der skal støttes, herunder krav til miljø og klima. Derfor mener Enhedslisten, at det er en bedre støtte til beskæftigelse at øge efterspørgslen efter udstyr til vedvarende energi, energirenovering, energisparende udstyr, velfærdsløsninger m.v. Her ved man, hvad der kommer ud af støtten i modsætning til forskellige former for skattelettelser, hvor man aldrig kan kontrollere, om de giver de ønskværdige resultater. I den forbindelse henvises til skatteministerens svar på spørgsmål 4, hvor der efterlyses en redegørelse for etable?rings- og iværksætterkontoordningerne. En sådan redegørelse kan skatteministeren ikke oversende.


Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

1) Efter nr. 10 indsættes som nye numre:

»01. I § 7, stk. 11, 9. pkt., ændres »§ 11, stk. 3« til: »§ 11, stk. 9«.

02. I § 7, stk. 11, 12. pkt., ændres »76/308/EØF af 15. marts 1976, som ændret ved Rådets direktiv 79/1071/EØF af 6. december 1979, Rådets direktiv 92/108/EØF af 14. december 1992 og Rådets direktiv 2001/44/EF af 15. juni 2001« til: »2008/55/EF af 26. maj 2008«.«

[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 16, og ændringsforslag nr. 16 samt redaktionel ændring]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

2) I nr. 11 ændres »stk. 5, 4. pkt.,« til: »stk. 5, 5. pkt.,«.

[Redaktionel ændring]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

3) Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:

»03. I § 9, stk. 3, 4. pkt., indsættes efter »der er indsat på etableringskontoen eller iværksætterkontoen«: »eller er anbragt i et særskilt depot af obligationer«.«

[Obligationer i depot skal sikre skatte- eller afgiftskrav ligesom beløb på kontantkonto]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

4) I nr. 14 ændres »§ 10, stk. 1, 2, 4 og 5,« til: »§ 10, stk. 1, 2 og 4,«.

[Redaktionel ændring]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

5) Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:

»04. I § 10, stk. 5, indsættes som 6. pkt.:

»Til og med indkomståret 2009 udgør afgiften dog 60 pct.«


[Redaktionel ændring]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

6) I nr. 15 ændres »efter 4. pkt.« til: »efter 5. pkt.«

[Redaktionel ændring]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

7) I det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 2, indsættes efter 1. pkt.:

»§ 9, stk. 3, 1. -3. pkt., finder tilsvarende anvendelse ve?drø?rende etableringskonto.«


[Tydeliggørelse af skattesats vedrørende etableringskonto ved fraflytning m.v.]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

8) I det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 2, 6. pkt., der bliver 7. pkt., ændres »1. -5. pkt.« til: »1. -6. pkt.«

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

9) I det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 2, indsættes efter 7. pkt., der bliver 8. pkt.:

»Hvis etablering har fundet sted, skal der heller ikke ske efterbeskatning eller afgiftsberigtigelse, så længe en kontohaver, der efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst bliver hjemmehørende uden for Danmark, er skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 af indkomsten fra virksomheden.«


[Ingen efterbeskatning af dobbeltdomicileret kontohaver med fuld skattepligt for indkomst fra virksomhed efter etablering]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

10) I det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 2, 8. pkt., der bliver 10. pkt., ændres »stk. 4-7« til: »stk. 4-8«, og »1. -6. pkt.« ændres til: »1. -9. pkt.«

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7, 9 og 16]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

11) I det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 3, 5. pkt., ændres »stk. 4-7« til: »stk. 4-8«.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 16]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

12) I det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 3, indsættes som 6. pkt.:

»Der gives dog ikke henstand med betaling af skatten af gevinst på obligationer, der er afstået eller indfriet inden fraflytningen m.v.«


[Ingen henstand, hvis obligationerne er afstået eller indfriet inden fraflytningen m.v.]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

13) Det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 5, affattes således:

»Stk. 5. Henstandsbeløbet efter stk. 2 eller 3 forfalder til betaling, når fristen for etablering efter § 8 er udløbet, indskud hæves efter § 9, stk. 2, eller den skattepligtige dør eller går konkurs, jf. stk. 1. § 10 finder tilsvarende anvendelse. Endvidere forfalder henstandsbeløb efter stk. 3 til betaling, når obligationerne afstås eller indfries. Det henstandsbeløb, der forfalder til betaling efter 3. pkt., beregnes på grundlag af den laveste værdi af den faktiske afståelses- eller indfrielsessum og handelsværdien på tidspunktet for fraflytningen m.v. En eventuelt resterende del af det henstandsbeløb, der vedrører de afståede eller indfriede obligationer, bortfalder. De beløb, der er indsat på etableringskontoen eller iværksætterkontoen eller er anbragt i et særskilt depot af obligationer, sikrer skatte- eller afgiftskravet efter stk. 2 eller 3 og kan ikke hæves, før skatten eller afgiften er betalt.«

[Beregning af skat ved afståelse af obligationer efter fraflytning m.v. samt obligationer i depot til sikring af skatte- eller afgiftskravet ved fraflytning m.v. ligesom beløb på kontantkonto]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

14) I det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 6, udgår 5. og 6. pkt.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 13 og 16]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

15) I det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 7, 1. pkt., udgår »eller meddelelse«.

[Redaktionel ændring]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

16) Efter det under nr. 16 foreslåede § 11, stk. 7, indsættes som nyt stykke:

»Stk. 8. Told- og skatteforvaltningen kan se bort fra overskridelse af fristen for indgivelse af selvangivelse som nævnt i stk. 4, jf. stk. 7.«

Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 9 og 10.


[Lempelse af krav om overholdelse af selvangivelsesfrist ved fraflytning m.v. som betingelse for henstand]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

17) Efter nr. 17 indsættes som nyt nummer:

»05. I § 11 B, stk. 2, ændres »§ 11, stk. 1 og 3,« til: »§ 11, stk. 1 og 9,«.«

[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 16, og ændringsforslag nr. 16]

Til § 3

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

18) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 35, 5. pkt., der bliver 6. pkt., ændres »1. -4. pkt.« til: »1. -5. pkt.««

[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3, nr. 2]

Til § 4

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

19) I stk. 2 ændres »nr. 5-15« til: »nr. 5-14, 04 og 15«.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 5]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

20) I stk. 5 ændres »§ 11, stk. 5, 3. pkt.,« til: »§ 11, stk. 5, 6. pkt.,«.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 13]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ændringen af forslaget til affattelse af etablerings- og iværksætterkontolovens § 7, stk. 11, 9. pkt., er en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 16, og ændringsforslag nr. 16. Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 16.


Ændringen af forslaget til affattelse af etablerings- og iværksætterkontolovens § 7, stk. 11, 12. pkt., er af redaktionel karakter og skyldes, at EU's inddrivelsesdirektiv med senere ændringer er blevet kodificeret ved Rådets direktiv 2008/55/EF af 26. maj 2008.


Til nr. 2, 4, 5 og 6

Der er tale om redaktionelle ændringer.


Til nr. 3

Efter de gældende regler i etablerings- og iværksætterkontolovens § 9, stk. 3, 4. pkt., sikrer de beløb, der er indsat på etableringskontoen eller iværksætterkontoen, skatte- eller afgiftskravet, og beløbene kan ikke hæves, før afgiften eller skatten er betalt.


Det foreslås, at obligationer i depot også skal sikre skatte- eller afgiftskravet ligesom beløb på en kontantkonto. Der bør gælde samme vilkår, uanset om kontomidlerne er anbragt i obligationer eller på en kontantkonto.


Til nr. 7

Efter forslaget tydeliggøres det, at der ved opgørelsen af fraflytningsskatten for ikke hævede indskud på etableringskonti skal anvendes de skattesatser, der fremgår af de gældende regler i etablerings- og iværksætterkontolovens § 9, stk. 3, 1. -3. pkt.


Det vil sige, at beskatningen sker med satsen for sundhedsbidrag efter personskattelovens § 8 og med satserne for kommunal indkomstskat og kirkeskat for det indkomstår, hvori indskudsbeløbet m.v. medregnes i den skattepligtige indkomst. For indskud fradraget til og med indkomståret 2001 anvendes dog satsen for indkomstskat efter personskattelovens § 6, satsen for sundhedsbidrag efter personskattelovens § 8 og satserne for kommunal indkomstskat og kirkeskat. For skattepligtige, der svarer skat efter personskattelovens § 8 c, anvendes fra og med indkomståret 2007 beskatningsprocenten efter personskattelovens § 8 c i stedet for satsen for kommunal indkomstskat.


Som det fremgår af affattelsen af etablerings- og iværksætterkontolovens § 11, stk. 2, i forslaget som fremsat, skal de ikke hævede indskud endvidere tillægges 3 pct. for hvert år fra udløbet af de indkomstår, hvori indskuddene er fradraget, og indtil udløbet af det indkomstår, hvori skattepligten ophører. Til og med indkomståret 2001 udgør tillægget dog 5 pct.


Til nr. 8

Der er tale om konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 7. Der henvises til bemærkningerne til dette ændringsforslag.


Til nr. 9

Som det fremgår af affattelsen af etablerings- og iværksætterkontolovens § 11, stk. 2, i forslaget som fremsat, skal der ikke ske efterbeskatning eller afgiftsberigtigelse, så længe en kontohaver, der efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst bliver hjemmehørende uden for Danmark, er begrænset skattepligtig her til landet efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4, af indkomsten fra virksomheden.


Det foreslås, at der i en i øvrigt tilsvarende situation heller ikke skal ske efterbeskatning eller afgiftsberigtigelse, så længe kontohaveren efter etableringen er fuldt skattepligtig her til landet efter kildeskattelovens § 1 af indkomsten fra virksomheden


Til nr. 10

Der er tale om konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 7, 9 og 16.


Til nr. 11

Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 16.


Til nr. 12

Ifølge det foreslåede § 11, stk. 5, i etablerings- og iværksætterkontoloven forfalder henstandsbeløb efter stk. 3 bl.a. til betaling, når obligationerne afstås eller indfries. Det foreslås derfor, at der ikke kan gives henstand med betalingen af skat af gevinst på obligationer, hvis obligationerne allerede er afstået eller indfriet før fraflytningen.


Til nr. 13

I det foreslåede § 11, stk. 5, i etablerings- og iværksætterkontoloven som affattet i lovforslaget som fremsat, jf. lovforslagets § 1, nr. 16, foreslås, at henstandsbeløbet vedrørende obligationer ved fraflytning m.v. forfalder til betaling, når obligationerne afstås eller indfries.


Det foreslås, at det forfaldne henstandsbeløb beregnes på grundlag af den laveste værdi af den faktiske afståelses- eller indfrielsessum og handelsværdien på tidspunktet for fraflytningen m.v. Dermed tages der et hensyn til skatteyderen som følge af mulige ændringer i værdierne i perioden fra fraflytningstidspunktet og frem til afståelsen eller indfrielsen af obligationerne.


Det foreslås, at en eventuelt resterende del af det henstandsbeløb, der vedrører de afståede eller indfriede obligationer, bortfalder.


I det foreslåede § 11, stk. 5, i etablerings- og iværksætterkontoloven som affattet i lovforslaget som fremsat foreslås også, at de beløb, der er indsat på etableringskontoen eller iværksætterkontoen, sikrer skatte- eller afgiftskravet og ikke kan hæves, før skatten eller afgiften er betalt.


Det foreslås, at beløb, der er anbragt i obligationer, også sikrer skatte- eller afgiftskravet, idet der bør gælde lige vilkår, uanset om beløbene er anbragt i obligationer eller på en kontantkonto. Dermed gælder der også samme vilkår ved fraflytning m.v. som for kontohaverne i almindelighed, jf. ændringsforslag nr. 3.


Til nr. 14

Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 13 og 16.


Til nr. 15

Der er tale om en redaktionel ændring.


Til nr. 16

Henstand ved fraflytning m.v. er efter det fremsatte lovforslag som udgangspunkt betinget af, at der ved fraflytning m.v. indgives selvangivelse til SKAT, jf. etablerings- og iværksætterkontolovens § 11, stk. 4, som affattet ved lovforslagets § 1, nr.16.


Det foreslås, at SKAT kan se bort fra overskridelse af fristen for indgivelse af selvangivelse. Det kan f.eks. ske i tilfælde, hvor der er tale om mindre kursgevinster på obligationer, hvor det efter en konkret vurdering anses for en for alvorlig konsekvens, at skatteyderen helt mister muligheden for at opnå henstand med betaling af skatten ved fraflytning m.v.


Administrative konsekvenser for det offentlige


Det er forudsat, at opkrævninger af henstandsbeløb holdes uden for årsopgørelsen, og at opkrævningerne i stedet foretages manuelt.


I det fremsatte lovforslag skønnes ressourceforbruget at udgøre ca. 1 årsværk, dog på sigt stigende til 1½ årsværk. Under hensyntagen til forudsætningen om, at opkrævninger af henstandsbeløb foretages manuelt, vurderes det, at det samlede ressourceforbrug formentlig snarere vil være hen ad 2-2 ½ årsværk.


Til nr. 17

Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 16, og ændringsforslag nr. 16. Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 16.


Til nr. 18

Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3, nr. 2.


Til nr. 19

Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 5.


Til nr. 20

Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 13.


Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V) Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) nfmd. Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S) René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF) Niels Helveg Petersen (RV) fmd. Frank Aaen (EL)

Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)45
Dansk Folkeparti (DF)24
Socialistisk Folkeparti (SF)23
Det Konservative Folkeparti (KF)17
Radikale Venstre (RV)9
Enhedslisten (EL)4
Liberal Alliance (LA)3
Kristendemokraterne (KD)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Tjóðveldi (T)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)2

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 121


Bilagsnr.
Titel
1
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2
Supplerende høringssvar, fra skatteministeren
3
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
4
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
1. udkast til betænkning
6
Ændringsforslag, fra skatteministeren
7
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 121


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om at lade den forestående lovovervågning omfatte såvel iværksætterkontoordningen som etableringskontoordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvordan afgiften i forbindelse med efterbeskatning af iværksætterordningen relaterer sig til marginalskattesatsen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvorfor den gunstigere restafskrivning ved anvendelse af etableringskontomidler ikke begrænses til midler indskudt i år 2010 og senere, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om at redegøre nærmere for udbyttet, der har været af etablerings- og iværksætterkontoordningerne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvordan provenutabet på 20 mio. kr. fordeler sig på de forskellige udvidede muligheder for brug af opsparede midler under ordningerne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om at redegøre for, hvilke muligheder der er for at forbedre ordningerne for iværksættere, der ønsker at drive virksomhed i selskabsform, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. , om ministeren er indstillet på at forbedre ordningerne for iværksættere, der ønsker at drive virksomhed i selskabsform, til skatteministeren, og ministerens svar herpå