Fremsat den 8. februar 2011 af
transportministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlige veje og
lov om private fællesveje
(Valgplakater på vejareal)
§ 1
I lov om offentlige veje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 893 af 9. september 2009, som
ændret ved § 2 i lov nr. 553 af 26. maj 2010 og
§ 105 i lov nr. 1537 af 21. december 2010, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 103 før overskriften
»Tankanlæg« indsættes:
»Valgplakater
på vejareal
§ 103
a. Ved valgplakater forstås valgagitatoriske
meddelelser på en vejrbestandig plade, der ikke er
større end 0,8 m2.
Stk. 2. I perioden
fra den fjerde lørdag før valgdagen til 8 dage efter
valgdagen må der i forbindelse med folketingsvalg, kommunale
og regionale valg, valg til Europa-Parlamentet, folkeafstemninger
og andre valg, der afholdes på offentligretligt grundlag,
ophænges valgplakater på offentlige veje.
Ophængning af valgplakater må
ske fra døgnets begyndelse. Nedtagning af valgplakater, samt
midler til fastgørelse af valgplakater, skal være
tilendebragt ved døgnets afslutning. Ved folketingsvalg
må ophængning af valgplakater dog tidligst ske 24 timer
efter valgets udskrivelse.
Stk. 3. Valgplakater
må ophænges på master til vejbelysningen,
vejtræer, hegn, master til brug for elforsyning samt
indretninger fæstnet i jorden, der har til formål at
fremvise valgplakater.
Stk. 4. Valgplakater
skal ophænges forsvarligt og på en sådan
måde, at de ikke dækker for autoriseret
afmærkning, herunder færdselstavler, vejvisningstavler
eller lignende udstyr, forhindrer hensigtsmæssige
oversigtsforhold eller i øvrigt udgør en fare for
trafiksikkerheden.
Stk. 5.
Valgplakater må ikke ophænges
1) på
motorveje, motortrafikveje samt disse vejes rampeanlæg,
2) i midterrabatter
på veje, hvor den tilladte hastighed er over 60 km/t,
3) i midterrabatter
på strækninger, hvor hastigheden midlertidigt er nedsat
til 60 km/t eller derunder,
4) nærmere
end 100 meter fra vejkryds uden for bymæssigt
område,
5) på samme
indretning som autoriseret afmærkning, herunder
færdselstavler, vejvisningstavler eller lignende
vejudstyr,
6) på
højspændingsmaster, transformerstationer, kabelskabe
og lignende,
7) nærmere
end 0,5 m fra kørebanekant eller 0,3 m fra cykelstikant
målt fra nærmeste kant af valgplakaten,
8) lavere end 2,3 m
direkte over fortov eller cykelsti målt fra nederste kant af
valgplakaten,
9) højere
end 1,5 m under laveste strømførende ledning
målt fra øverste kant af valgplakaten, og
10) på en
sådan måde, at valgplakaten kan medføre skader
på eller ændringer af vejtræer eller master til
vejbelysning, hegn og indretninger til forsyningsvirksomhed.
§ 103
b. En ophængt valgplakat skal være forsynet med
navn, adresse og telefonnummer på den fysiske eller juridiske
person, der har iværksat valgplakatophængningen.
Oplysninger om juridiske personer skal suppleres med navn, adresse
og telefonnummer på en fysisk person, der repræsenterer
den juridiske person. Oplysningerne skal anføres på en
sådan måde, at de er læselige i hele
ophængningsperioden.
Stk. 2.
Valgplakater, der er ophængt i strid med § 103 a,
stk. 3-5, skal nedtages inden for 24 timer efter, at
vejbestyrelsen har meddelt et påbud herom til den fysiske
eller juridiske person, der er nævnt i stk.1, 1.pkt., eller
den fysiske person nævnt i stk.1, 2. pkt.
Stk. 3.
Vejbestyrelsen kan nedtage valgplakater, som ikke er nedtaget inden
for den i stk. 2 nævnte frist eller er ophængt
uden for det i § 103 a, stk. 2, nævnte
tidsrum. Vejbestyrelser kan endvidere nedtage valgplakater, som er
ophængt i strid med § 103 a, stk. 3-5, og som
ikke indeholder de i stk.1 krævede oplysninger.
Stk. 4.
Vejbestyrelsen eller politiet kan straks nedtage valgplakater, der
udgør en umiddelbar og konkret fare for
trafiksikkerheden.
Stk. 5.
Vejbestyrelsen skal umiddelbart efter nedtagningen rette
henvendelse til den fysiske eller juridiske person, der nævnt
i stk.1, 1. pkt., eller den fysiske person nævnt i
stk. 1, 2. pkt. med anmodning om, at valgplakaterne afhentes.
Valgplakater, der ikke er afhentet senest 6 måneder efter
valgdatoen, kan destrueres.
Stk. 6.
Vejbestyrelsens og politiets udgifter efter stk. 3-5, samt
udgifter til udbedring af skader på vejtræer og
indretninger betales af ophængeren. Hvis det ikke er muligt
at pålægge ophængeren de nævnte udgifter,
kan den fysiske eller juridiske person, der er nævnt i stk.1,
1. pkt., pålægges at afholde disse udgifter, medmindre
den pågældende kan sandsynliggøre, at
ophængningen ikke er sket på den
pågældendes foranledning. Såfremt valgplakaten
ikke indeholder de i stk. 1 nævnte oplysninger, kan den
fysiske eller juridiske person, der agiteres for på
valgplakaten, pålægges at afholde disse udgifter,
medmindre den pågældende kan sandsynliggøre, at
ophængningen ikke er sket på den
pågældendes foranledning.
Stk. 7.
Afgørelser og dispositioner efter stk. 2-5 kan ikke
påklages til højere administrativ
myndighed.«
2.
§ 113, stk. 1, nr. 1, affattes således:
»1)
overtræder § 34, stk. 3, § 35,
stk. 1, § 39, § 40, stk. 1,
§ 74, stk. 2, og § 103 a, stk. 4 og
5.«
§ 2
I lov om private fællesveje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. maj 2008, som ændret
ved § 131 i lov nr. 1336 af 19. december 2008 og
§ 107 i lov nr. 1537 af 21. december 2010 foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 50 før overskriften »Ledninger og
opgravninger« indsættes:
»Valgplakater
på vejareal
§ 50
a. Ved valgplakater forstås valgagitatoriske
meddelelser på en vejrbestandig plade, der ikke er
større end 0,8 m2.
Stk. 2. I perioden
fra den fjerde lørdag før valgdagen til 8 dage efter
valgdagen må der i forbindelse med folketingsvalg, kommunale
og regionale valg, valg til Europa-Parlamentet, folkeafstemninger
og andre valg, der afholdes på offentligretligt grundlag,
ophænges valgplakater på private fællesveje.
Ophængning af valgplakater må
ske fra døgnets begyndelse. Nedtagning af valgplakater, samt
midler til fastgørelse af valgplakater, skal være
tilendebragt ved døgnets afslutning. Ved folketingsvalg
må ophængning af valgplakater dog tidligst ske 24 timer
efter valgets udskrivelse.
Stk. 3.
Valgplakater kan uanset § 49, stk. 1, ophænges
på master til vejbelysningen og master til brug for
elforsyning.
Stk. 4.
Valgplakater skal ophænges forsvarligt og på en
sådan måde, at de ikke dækker for lovlig
etableret eller autoriseret afmærkning, herunder
færdselstavler, vejvisningstavler eller lignende udstyr,
forhindrer hensigtsmæssige oversigtsforhold eller i
øvrigt udgør en fare for trafiksikkerheden.
Stk. 5.
Valgplakater må ikke ophænges
1) i
midterrabbatter på veje, hvor den tilladte hastighed er over
60 km/t,
2) i midterrabatter
på strækninger, hvor hastigheden midlertidigt er nedsat
til 60 km/t eller derunder,
3) på samme
indretning som autoriseret afmærkning, herunder
færdselstavler, vejvisningstavler eller lignende
vejudstyr,
4) på
højspændingsmaster, transformerstationer, kabelskabe
og lignende,
5) nærmere
end 0,5 m fra kørebanekant eller 0,3 m fra cykelstikant
målt fra nærmeste kant af valgplakaten,
6) lavere end 2,3 m
direkte over fortov eller cykelsti målt fra nederste kant af
valgplakaten,
7) højere
end 1,5 m under laveste strømførende ledning
målt fra øverste kant af valgplakaten, og
8) på en
sådan måde, at valgplakaten kan medføre skader
på eller ændringer af master til vejbelysning og
indretninger til forsyningsvirksomhed.
§ 50
b. En ophængt valgplakat skal være forsynet med
navn, adresse og telefonnummer på den fysiske eller juridiske
person, der har iværksat valgplakatophængningen.
Oplysninger om juridiske personer skal suppleres med navn, adresse
og telefonnummer på en fysisk person, der repræsenterer
den juridiske person. Oplysningerne skal anføres på en
sådan måde, at de er læselige i hele
ophængningsperioden.
Stk. 2.
Valgplakater, der er ophængt i strid med § 50 a,
stk. 3-5, skal nedtages inden for 24 timer efter, at
kommunalbestyrelsen har meddelt et påbud herom til den
fysiske eller juridiske person, der er nævnt i stk.1, 1.
pkt., eller den fysiske person nævnt i stk.1, 2. pkt.
Stk. 3. Kommunerne
kan nedtage valgplakater, som ikke er nedtaget inden for den i
stk. 2 nævnte frist eller er ophængt uden for det
i § 50 a, stk. 2, nævnte tidsrum. Kommunen kan
endvidere nedtage valgplakater, som er ophængt i strid med
§ 50 a, stk. 3-5, og som ikke indeholder de i stk. 1
krævede oplysninger.
Stk. 4. Kommunerne
eller politiet kan straks nedtage valgplakater, der udgør en
umiddelbar og konkret fare for trafiksikkerheden.
Stk. 5. Kommunerne
skal umiddelbart efter nedtagningen rette henvendelse til den
fysiske eller juridiske person, der nævnt i stk.1, 1. pkt.,
eller den fysiske person nævnt i stk. 1, 2. pkt., med
anmodning om, at valgplakaterne afhentes. Valgplakater, der ikke er
afhentet senest 6 måneder efter valgdatoen, kan
destrueres.
Stk. 6. Kommunens
og politiets udgifter efter stk. 3-5, samt udgifter til
udbedring af skader på indretninger betales af
ophængeren. Hvis det ikke er muligt at pålægge
ophængeren de nævnte udgifter, kan den fysiske eller
juridiske person, der er nævnt i stk.1, 1. pkt.,
pålægges at afholde disse udgifter, medmindre den
pågældende kan sandsynliggøre, at
ophængningen ikke er sket på den
pågældendes foranledning. Såfremt valgplakaten
ikke indeholder de i stk. 1 nævnte oplysninger, kan den
fysiske eller juridiske person, der agiteres for på
valgplakaten, pålægges at afholde disse udgifter,
medmindre den pågældende kan sandsynliggøre, at
ophængningen ikke er sket på den
pågældendes foranledning.
Stk.7. Afgørelser og dispositioner
efter stk. 2-5 kan ikke påklages til højere
administrativ myndighed.«
2.
§ 67, stk. 1, nr. 1, affattes således:
»1)
overtræder § 14, stk. 1 og 4, § 24,
stk. 1, § 32, § 35, § 41,
stk. 1, § 44, stk. 3, § 47,
§ 49, stk. 1 og 4, § 50, § 50 a,
stk. 4 og 5, og § 51, stk. 3.«
§ 3
I lov nr. 1537 af 21. december 2010 om private
fællesveje foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 66 før overskriften »Opgravning og
ledninger« indsættes:
»Valgplakater
på vejareal
§ 66
a. Ved valgplakater forstås valgagitatoriske
meddelelser på en vejrbestandig plade, der ikke er
større end 0,8 m2.
Stk. 2. I perioden
fra den fjerde lørdag før valgdagen til 8 dage efter
valgdagen må der i forbindelse med folketingsvalg, kommunale
og regionale valg, valg til Europa-Parlamentet, folkeafstemninger
og andre valg, der afholdes på offentligretligt grundlag,
ophænges valgplakater på private fællesveje.
Ophængning af valgplakater må
ske fra døgnets begyndelse. Nedtagning af valgplakater, samt
midler til fastgørelse af valgplakater, skal være
tilendebragt ved døgnets afslutning. Ved folketingsvalg
må ophængning af valgplakater dog tidligst ske 24 timer
efter valgets udskrivelse.
Stk. 3.
Valgplakater kan uanset § 66, stk.1, ophænges
på master til vejbelysningen og master til brug for
elforsyning.
Stk. 4.
Valgplakater skal ophænges forsvarligt og på en
sådan måde, at de ikke dækker for lovlig
etableret eller autoriseret afmærkning, herunder
færdselstavler, vejvisningstavler eller lignende udstyr,
forhindrer hensigtsmæssige oversigtsforhold eller i
øvrigt udgør en fare for trafiksikkerheden.
Stk. 5.
Valgplakater må ikke ophænges
1) i
midterrabbatter på veje, hvor den tilladte hastighed er over
60 km/t,
2) i midterrabatter
på strækninger, hvor hastigheden midlertidigt er nedsat
til 60 km/t eller derunder,
3) på samme
indretning som autoriseret afmærkning, herunder
færdselstavler, vejvisningstavler eller lignende
vejudstyr,
4) på
højspændingsmaster, transformerstationer, kabelskabe
og lignende,
5) nærmere
end 0,5 m fra kørebanekant eller 0,3 m fra cykelstikant
målt fra nærmeste kant af valgplakaten,
6) lavere end 2,3 m
direkte over fortov eller cykelsti målt fra nederste kant af
valgplakaten,
7) højere
end 1,5 m under laveste strømførende ledning
målt fra øverste kant af valgplakaten, og
8) på en
sådan måde, at valgplakaten kan medføre skader
på eller ændringer af master til vejbelysning og
indretninger til forsyningsvirksomhed.
§ 66
b. En ophængt valgplakat skal være forsynet med
navn, adresse og telefonnummer på den fysiske eller juridiske
person, der har iværksat valgplakatophængningen.
Oplysninger om juridiske personer skal suppleres med navn, adresse
og telefonnummer på en fysisk person, der repræsenterer
den juridiske person. Oplysningerne skal anføres på en
sådan måde, at de er læselige i hele
ophængningsperioden.
Stk. 2.
Valgplakater, der er ophængt i strid med § 66 a,
stk. 3-5, skal nedtages inden for 24 timer efter, at
kommunalbestyrelsen har meddelt et påbud herom til den
fysiske eller juridiske person, der er nævnt i stk.1, 1.pkt.,
eller den fysiske person nævnt i stk.1, 2. , pkt.
Stk. 3. Kommunerne
kan nedtage valgplakater, som ikke er nedtaget inden for den i
stk. 2 nævnte frist eller er ophængt uden for det
i § 66 a, stk. 2, nævnte tidsrum. Kommunen kan
endvidere nedtage valgplakater, som er ophængt i strid med
§ 66 a, stk. 3-5, og som ikke indeholder de i stk.1
krævede oplysninger.
Stk. 4. Kommunerne
eller politiet kan straks nedtage valgplakater, der udgør en
umiddelbar og konkret fare for trafiksikkerheden.
Stk. 5. Kommunerne
skal umiddelbart efter nedtagningen rette henvendelse til den
fysiske eller juridiske person, der nævnt i stk. 1, 1.
pkt., eller den fysiske person nævnt i stk. 1, 2. pkt.
med anmodning om, at valgplakaterne afhentes. Valgplakater, der
ikke er afhentet senest 6 måneder efter valgdatoen, kan
destrueres.
Stk. 6. Kommunens
og politiets udgifter efter stk. 3-5, samt udgifter til
udbedring af skader på indretninger betales af
ophængeren. Hvis det ikke er muligt at pålægge
ophængeren de nævnte udgifter, kan den fysiske eller
juridiske person, der er nævnt i stk. 1, 1. pkt.,
pålægges at afholde disse udgifter, medmindre den
pågældende kan sandsynliggøre, at
ophængningen ikke er sket på den
pågældendes foranledning. Såfremt valgplakaten
ikke indeholder de i stk. 1 nævnte oplysninger, kan den
fysiske eller juridiske person, der agiteres for på
valgplakaten, pålægges at afholde disse udgifter,
medmindre den pågældende kan sandsynliggøre, at
ophængningen ikke er sket på den
pågældendes foranledning.
Stk. 7. Afgørelser og
dispositioner efter stk. 2-5 kan ikke påklages til
højere administrativ myndighed.«
2.
§ 98, stk. 1, nr. 1, affattes således:
»1)
overtræder § 11, stk. 2 og 5,
§§ 34 og 36, § 41, stk. 1,
§ 57, stk. 1, § 61, stk. 1,
§ 62, stk. 1 og 2, § 63, stk. 1-3 og
stk. 5, § 66, stk. 1, § 66 a,
stk. 4 og 5, § 67, jf. § 101 i lov om
offentlige veje, § 68, stk. 1, § 69,
stk. 3, og § 84, stk. 2.«
§ 4
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Gældende ret | 2.1. | Vejloven | 2.2. | Privatvejsloven | 2.3. | Færdselsloven | 2.4. | Justitsministeriets bekendtgørelse
nr. 645 af 12. oktober 1989 om valgagitation, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 828 af 25. november 1998. | 2.5. | Naturbeskyttelsesloven | 3. | Lovforslagets udformning | 3.1 | Anvendelsesområdet | 3.2. | Vejloven | 3.3. | Privatvejsloven | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for partierne og listerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Høring | 10. | Sammenfattende skema | | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget tilgodeser et ønske om, at de
opstillingsberettigede partier og deres kandidater får ret
til at ophænge valgplakater på offentlige veje og
på private fællesveje i byer og bymæssige
områder uden at skulle søge om forudgående
tilladelse til ophængning af valgplakater.
Lovforslaget er endvidere et led i regeringens
målsætning om at forenkle og tydeliggøre
lovgivningen og gennemføre administrative lettelser.
I 2005 nedsatte Transportministeriet en
arbejdsgruppe, kaldet Valgplakatgruppen, for at få
afdækket mulighederne for at fastsætte retningslinjer
for ophængning af valgplakater på offentlige vejes
arealer med henblik på at sikre en mere ensartet praksis
mellem landets vejbestyrelser.
Valgplakatgruppen, der har bestået af
medarbejdere fra Transportministeriet, Vejdirektoratet og kommunale
medarbejdere udpeget af KL og Amtsrådsforeningen, bad i
starten af 2007 alle opstillingsberettigede folketingspartier om
bemærkninger til udkast af november 2006 til
'Standardvilkår for ophængning af valgplakater på
vejareal i forbindelse med offentlige valg, folkeafstemninger og
lignende'.
På baggrund af udtalelser fra 5 af 8
opstillingsberettigede partier og fra KL har Valgplakatgruppen
udarbejdet et nyt udkast af april 2009 for 'Standardvilkår
for ophængning af valgplakater på vejareal i
forbindelse med offentlige valg, folkeafstemninger og
lignende'.
Parallelt med dette arbejde har Valgplakatgruppen
overvejet mulighederne for at fastsætte bindende regler for
ophængning af valgplakater.
Under høringen af partierne kom det frem,
at de foretrak bindende regler for, hvor der ikke måtte
ophænges valgplakater med henblik på at ensrette
retstilstanden blandt landets vejbestyrelser og således
gøre det lettere for ophængerne af valgplakater.
2. Gældende ret
2.1. Vejloven
Spørgsmålet om ophængning af
valgplakater på offentlige veje er i dag reguleret i §
102, stk. 1 og 2, i lov om offentlige veje (vejloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 893 af 9. september 2009.
På en offentlig vej må der ikke
ophænges valgplakater uden vejbestyrelsens tilladelse, jf.
vejlovens § 102, stk. 1.
Hvis nogen hænger valgplakater op uden
vejbestyrelsens tilladelse, og den pågældende ikke
efterkommer påbud om at fjerne disse, er vejbestyrelsen
berettiget til for den pågældendes regning at fjerne
det anbragte. Er det anbragte til ulempe for færdslen er
vejbestyrelsen, og i påtrængende tilfælde
politiet, berettiget til uden forudgående påbud at
fjerne det anbragte for den pågældendes regning. Det
fremgår af vejlovens § 102, stk. 2.
I forbindelse med administrationen af disse
regler skal vejbestyrelsen varetage almene, offentligretlige
hensyn, navnlig vejtekniske og færdselsmæssige
(især trafiksikkerhedsmæssige) hensyn.
Disse bestemmelser giver vejbestyrelsen ret
til at træffe skønsmæssige
afgørelser. Det er fast antaget, at vejbestyrelsen
kan fastsætte saglige vilkår i forbindelse med
skønsmæssige afgørelser.
For eksempel kan vejbestyrelsen fastsætte
vilkår om placering af plakaterne,
ophængningsmåde og tidsmæssig afgrænsning
af tilladelsen i forbindelse med meddelelse af
tilladelsen.
Valgplakatgruppens udkast til
standardvilkår for ophængning af valgplakater var
tænkt som en hjælp til at fastsætte relevante
saglige vilkår for tilladelserne.
Vejdirektoratet har i november 2006
offentliggjort standardvilkår for ophængning af
valgplakater på vejareal i forbindelse med afholdelse af
offentlige valg, folkeafstemninger og lignende. Disse
retningslinjer lægges til grund for mange kommunale
vejbestyrelsers administration på området. Under
henvisning til disse standardvilkår gives der kun
undtagelsesvist tilladelse til ophængning af valgplakater
uden for tættere bebygget område afmærket med
byzonetavlen E55.
2.2. Privatvejsloven
Ophængning af valgplakater på private
fællesveje er reguleret i lov om private
fællesveje.
Spørgsmålet om ophængning af
valgplakater på private fællesveje i byer og
bymæssige områder er i dag reguleret i § 49,
stk. 1 og 2, i privatvejsloven, lovbekendtgørelse nr.
433 af 22. maj 2008, som senest er ændret ved lov nr. 1537 af
21. december 2010.
I henhold til denne bestemmelse må der ikke
ophænges valgplakater på private fællesveje i
byer og bymæssige områder uden kommunalbestyrelsens
offentligretlige tilladelse. Kommunalbestyrelsen kan meddele
afslag, hvis almene, offentligretlige hensyn, først og
fremmest trafiksikkerhedsmæssige hensyn, taler imod en
tilladelse.
Den, der får kommunens tilladelse, vil kun
kunne udnytte denne og hænge valgplakaten op, hvis
vedkommende har ret hertil i henhold til aftale med vejens
ejer.
I den nye privatvejslov, lov nr. 1537 af 21.
december 2010, der træder i kraft 1. januar 2012,
videreføres denne retstilstand i bestemmelsen i § 66,
stk. 1.
Med dette lovforslag ændres den
gældende retstilstand, således at der indføres
en parallel bestemmelse svarende til forslaget om ændring af
lov om offentlige veje med henblik på at ophængning af
valgplakater på private fællesveje i byer og
bymæssige områder kan ske efter samme principper som
for offentlige veje.
Særlig hensyntagen til de
politisk-demokratiske processer
Det er fast antaget, at vejbestyrelsen som en
offentlig myndighed har en særlig pligt til at sikre, at de
politisk-demokratiske processer kan udfolde sig, bl.a. ved
offentlige meningstilkendegivelser og lignende, især i
forbindelse med valg. Dette er bl.a. fastslået i en
redegørelse af 9. maj 1978 (FOB 1977.435) fra Folketingets
Ombudsmand om en plancheudstilling med politiske tilkendegivelser
på et torv i bycentrum.
De politiske og borgerlige rettigheder, der er
sikret i Grundloven, Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder (2000/C 364/01) og i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention, skal derfor
indgå med en særlig vægt i vejbestyrelsens
vurdering, og disse hensyn bør kun vige, når
hensynene til den offentlige orden og borgernes liv og helbred
tilsiger dette.
Det bemærkes, at der ikke gælder et
kvotesystem for så vidt angår ophængning af
valgplakater. Vejbestyrelsen kan således ikke indføre
kvotesystemer med henblik på, hvor mange valgplakater
henholdsvis det enkelte parti eller kandidat må
ophænge.
2.3. Færdselsloven
I henhold til § 99, stk. 2, i
Færdselsloven, lovbekendtgørelse nr. 1320 af 28.
november 2010, som ændret ved lov nr. 1338 af 19. december
2008 og lov nr. 716 af 25. juni 2010, må skilte, opslag,
lysindretninger og lignende ikke anbringes på eller i
forbindelse med den af transportministeren fastsatte autoriserede
afmærkning, jf. Færdselslovens § 95, stk.
1.
Genstande, herunder skilte, omfattet af stk. 2,
der kan ses fra vej, kan af politiet forlanges fjernet, hvis de har
lighed med den autoriserede afmærkning eller de i
øvrigt kan virke vildledende eller være til ulempe for
færdslen, jf. Færdselslovens § 99, stk. 3.
Bestemmelserne i Færdselslovens § 99,
stk. 3, giver således politiet kompetence til at gribe ind
over for valgplakater ophængt på eller ved vejarealet,
som er til ulempe for færdslen, bl.a. hvis de vurderes
at bortlede opmærksomheden fra færdslen på
vejen.
2.4. Justitsministeriets
bekendtgørelse nr. 645 af 12. oktober 1989 om valgagitation,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 828 af 25. november
1998
Ifølge denne bekendtgørelse
må valgplakater o.lign. kun ophænges på offentlig
gade, vej eller plads med ejerens skriftlige tilladelse, jf. §
1, stk. 1. Enhver påmaling i valgagitatorisk øjemed
på eller ud til offentlig gade, vej eller plads er forbudt,
jf. § 2. Tilsvarende gælder brug af højttalere
eller lignende i valgagitatorisk øjemed uden for
områder, hvor lovlige valgmøder afholdes, jf. §
3, stk. 1. Det er tilladt at anvende køretøjer
med valgplakater. Politiet kan dog konkret forbyde dette, hvis det
medfører fare for brud på den offentlige orden,
jf. § 3, stk. 4.
Det bemærkes, at indførelsen af
bestemmelser der indebærer, at der ikke længere skal
søges om tilladelse til ophængning af valgplakater
medfører, at bekendtgørelsens regler fremover ikke
ville skulle anvendes for så vidt angår
ophængning af plakater i overensstemmelse med de
foreslåede regler. Det fremgår således af de
foreslåede bestemmelser i lov om offentlige veje og lov om
private fællesveje, at der ved valgplakater forstås
valgagitatoriske meddelelser på en vejrbestandig plade, der
ikke er større end 0,8 m2.
Ophængning af valgagitatorisk materiale, der ikke falder ind
under denne definition, f.eks. plakater større end 0,8
m2, vil således fortsat
kræve indhentelse af tilladelse i overensstemmelse med
reglerne i bekendtgørelse nr. 645 af 12. oktober 1989 om
valgagitation, som ændret ved bekendtgørelsen nr. 828
af 25. november 1998.
2.5. Naturbeskyttelsesloven
I henhold til § 21, stk. 1, i
naturbeskyttelsesloven, lovbekendtgørelse nr. 933 af 24.
september 2009, som ændret ved lov nr. 1383 af 21. december
2009, lov nr. 1519 af 27. december 2009 og lov nr. 484 af 11. maj
2010, må der ikke anbringes plakater, afbildninger,
fritstående skilte, lysreklamer og andre indretninger i
reklame- og propagandaøjemed i
det åbne land.
Dette forbud gælder bl.a. ikke for
trafikpropaganda godkendt af Rådet for Større
Færdselssikkerhed (nu Rådet for Sikker Trafik), eller
plakater, der opsættes i forbindelse med folketingsvalg, valg
til kommunale eller andre offentlige råd eller
folkeafstemninger, jf. § 21, stk. 2, nr. 3 og 4.
3. Lovforslagets udformning
3.1.
Anvendelsesområde
Lovforslaget ændrer den nuværende
ordning efter vejlovens § 102, stk. 1, som bygger på, at
der skal indhentes tilladelse fra vejbestyrelsen til
ophængning af valgplakater. Endvidere ændrer
lovforslaget ordningen efter privatvejsloven § 49,
stk. 1, og § 66, stk. 1, som indebærer, at
kommunalbestyrelsens godkendelse skal foreligge forinden
ophængning af valgplakater. I stedet foreslås
indført særlige bestemmelser om valgplakater, som
sikrer, at valgplakater kan hænges op uden forudgående
tilladelse undtagen i situationer, hvor det ud fra en
trafiksikkerhedsmæssig betragtning anses for
betænkeligt at tillade plakaterne ophængt.
Bestemmelserne vedrører ophængning
af valgplakater i forbindelse med folketingsvalg, kommunale og
regionale valg, valg til Europa-Parlamentet, folkeafstemninger og
andre valg, der afholdes på offentligretligt grundlag. Der er
således ikke tale om, at lovforslaget indskrænker eller
udvider det nuværende anvendelsesområde for § 102
i vejloven eller § 49 og § 66 i privatvejsloven for
så vidt angår de situationer, der ligger ud over
ophængning af valgplakater, som defineret i lovforslagets
§§ 103 a, 50 a og 66 a.
Vejnettet i Danmark består af ca. 73.800 km
offentlige veje og ca. 24.000 km private fællesveje. Hertil
kommer en række rent private veje. Af de offentlige veje
bestyres ca. 3.800 km af staten og ca. 70.000 km af kommunerne.
Der foreligger ikke oplysninger om antallet af
tilladelser eller antallet ophængte valgplakater ved de
senest afholdte valg.
I lighed med den gældende ordning i
vejlovens § 102, stk. 1, regulerer forslaget til nye
bestemmelser i § 103 a alene ophængning af
valgplakater på vejarealet, dvs. det areal, som
vejbestyrelsen råder over og anvender eller kan anvende
til færdselsformål. I almindelighed vil dette svare til
det areal, der er udskilt i matriklen som vejareal.
Lovforslagets § 103 a og § 103 b,
§ 50 a og 50 b og § 66 a og § 66 b finder kun
anvendelse på valgplakater, således som de er defineret
i forslagets § 103 a, stk. 1, § 50 a, stk. 1, og 66 a,
stk. 1. , hvilket svarer til en traditionel valgplakat.
3.2. Vejloven:
Bestemmelsen hjemler en umiddelbar ret for
partier og kandidater til at ophænge valgplakater i
forbindelse med folketingsvalg, kommunale og regionale valg, valg
til Europa-Parlamentet, folkeafstemninger og andre valg, der
afholdes på offentligretligt grundlag. Partiernes og
kandidaternes interesse i at kunne føre en tilfredsstillende
valgkampagne tilgodeses med bestemmelsen, og indebærer en
administrativ lettelse for partierne og kandidaterne.
Bestemmelsen tilgodeser endvidere også
vejbestyrelserne, idet disse ikke længere skal behandle
ansøgninger om tilladelse til ophængning af
valgplakater.
Bestemmelsen medfører desuden en udvidelse
i forhold til tidligere praksis af det tidsrum i hvilket
valgplakater kan ophænges. Valgplakater kan således
ophænges allerede fra den fjerde lørdag før
valgdagen til 8 dage efter valgdagen. Ved folketingsvalg må
ophængningen af valgplakater dog tidligst ske 24 timer efter
valgets udskrivelse.
Bestemmelsen regulerer deslige, hvor valgplakater
må ophænges. Valgplakater må således
ophænges på master til vejbelysningen, vejtræer,
hegn, master til brug for elforsyning samt indretninger
fæstnet i jorden, der har til formål at fremvise
valgplakater.
Bestemmelsen regulerer endvidere i hvilke
konkrete situationer, der ikke må hænges valgplakater
op i. Hensynet til trafiksikkerhed, hensigtsmæssige
oversigtsforhold, personsikkerhed og forsyningssikkerhed er
baggrunden for bestemmelsen.
Det fremgår yderligere af bestemmelsen, at
en ophængt valgplakat skal være forsynet med navn,
adresse og telefonnummer på den fysiske eller juridiske
person, der har iværksat valgplakatophængningen.
Bestemmelsen er indsat af hensyn til at sikre, at vejbestyrelsen
kan komme i kontakt med dem, som har iværksat
ophængningen.
Lovforslaget indebærer desuden, at der
opereres med et 24 timers påbud. I tilfælde af at
valgplakater er ophængt i strid med § 103 a, stk. 3-5,
skal vejbestyrelsen meddele et påbud til den fysiske eller
juridiske person, der fremgår af § 103 b. Vedkommende
har således 24 timer til at nedtage valgplakaten.
Lovforslaget opererer desuden med, at de udgifter
som vejbestyrelsen eller politiet måtte have i forbindelse
med nedtagning af valgplakater, herunder udgifter til udbedring af
mulige opstået skader, betales af ophængeren. I
tilfælde af at man f.eks. ikke kan identificere
ophængeren, kan udgiften pålægges enten den
fysiske eller juridiske person, som har iværksat
ophængningen eller vedkommende der agiteres for på
valgplakaten.
3.3. Privatvejsloven:
Der indføres lignende parallelle
bestemmelser i lov om private fællesveje for så vidt
angår private fællesveje i byer og bymæssige
områder. Som nævnt indledningsvis skal
kommunalbestyrelsens godkendelse foreligge i tilfælde af, at
man som kandidat eller parti ønsker at ophænge en
valgplakat. Om modtageren af tilladelsen kan udnytte denne og
hænge sine plakater op, er et privatretligt anliggende
mellem modtageren af tilladelsen og ejeren af den
pågældende vej og vejstrækning. Private
fællesveje er således både offentligretligt og
privatretligt reguleret i modsætning til offentlige veje, der
alene er offentligretligt reguleret.
Hensynet til, at der i de to lovgivninger
opereres med så ensartede regler som muligt taler
således for, at der indføres lignende parallelle
bestemmelser i lov om private fællesveje. Det skal desuden
bemærkes, at det for en valgplakatsophænger er
svært at vurdere, om vedkommende er på en offentlig vej
eller en privat fællesvej.
Indførelsen af bestemmelsen i § 50 a
og § 66 a indebærer, at der ikke længere skal
søges om godkendelse hos kommunalbestyrelsen til at
ophænge en valgplakat. Endvidere skal den der ønsker
at ophænge en valgplakat ikke længere have grundejerens
tilladelse til at benytte tilladelsen fra kommunalbestyrelsen.
Henset til at bestemmelsen udvider, hvornår
der kan ageres på en anden persons ejendom, er bestemmelsen i
lov om private fællesveje indskrænket flere steder i
forhold til den parallelle bestemmelse i lov om offentlige veje.
Valgplakater kan således alene ophænges på master
til vejbelysning og master til brug for elforsyning. Der kan dermed
ikke ophænges valgplakater på hegn, i vejtræer og
der kan endvidere ikke fæstnes indretninger i jorden, der har
til formål at fremvise valgplakater. Det bemærkes i
forlængelse heraf, at vejbelysning som sådan er en del
af vejens udstyr og tjener et offentligt formål.
I tilfælde af at der i strid med
bestemmelsen ophænges valgplakater på hegn, træer
eller fæstnes indretninger i jorden, der har til formål
at fremvise valgplakater, fremgår det af den foreslåede
bestemmelse i § 50 b, stk. 2, og § 66 b, stk. 2, at
valgplakater skal nedtages inden for 24 timer efter, at
kommunalbestyrelsen har meddelt et påbud herom til den
fysiske eller juridiske person, der er nævnt i stk. 1, 1.
pkt., eller den fysiske person nævnt i stk. 1, 2. pkt.
Bestemmelsen findes at være af mindre
indgribende karakter og intensitet, bl.a. henset til, at
valgkampagner foregår i en afgrænset, og på
forhånd kendt, tidsperiode. Endvidere taler hensynet for, at
der i forbindelse med afholdelse af valg, er tilfredsstillende
muligheder for ophængning af valgplakater, og at partier og
kandidater ikke skal bruge tidsmæssige ressourcer på at
søge om tilladelse hertil. Som bemærket kan det
også være vanskeligt at vurdere for en
valgplakatsophænger, om der er tale om en offentlig vej eller
en privat fællesvej. Hensynet til en ensartet regulering
taler også for, at der indføres en lignende parallel
bestemmelse i lov om private fællesveje, dog med visse
indskrænkninger af hensyn til grundejernes interesse i at der
med bestemmelsen ageres på privat ejendom.
Bestemmelsen i lov om private fællesveje er
som nævnt bygget op efter samme princip, som bestemmelsen i
lov om offentlige veje. Det er således inden for det samme
tidsmæssige rum at valgplakater må ophænges, samt
i forbindelse med den samme type valg. For så vidt
angår de steder hvor valgplakater ikke må
ophænges, er der dog en forskel, henset til at der er forskel
på karakteren af offentlige veje og private fællesveje.
Det er således ikke relevant at tale om motorveje og
motortrafikveje i forbindelse med private fællesveje.
Bestemmelsen i lov om private fællesveje er
endvidere bygget op efter de samme principper, som § 103 b i
lov om offentlige veje. Valgplakaterne skal således
være forsynet med navn, adresse og telefonnummer på den
fysiske eller juridiske person, der har iværksat
valgplakatophægningen. Desuden opereres der deslige med et
påbud på 24 timer i forhold til at nedtage valgplakater
ophængt i strid med bestemmelserne, samt at udgifter til
nedtagning og udbedring af skader betales af ophængeren, dog
med mulighed for at pålægge den fysiske eller juridiske
person, der har iværksat ophængningen, eller den der
agiteres for på valgplakaten, udgiften.
Det bemærkes, at det fremgår af lov
om private fællesveje, jf. lov nr. 1537 af 21. december 2010,
i ikræftrædelsesbestemmelsen i § 101, at loven
først træder i kraft den 1. januar 2012. Henset hertil
er der indarbejdet en parallel bestemmelse i
lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. maj 2008.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes at medføre en
administrativ lettelse for de offentlige vejbestyrelser, dels i
form af færre sager hvor vejbestyrelsen skal tage stilling
til en konkret ophængning/opstilling, dels i form af
forenklede procedurer i tilfælde af tilsidesættelse af
reglerne.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes at medføre
administrative og økonomiske lettelser i mindre omfang.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Kommunernes Landsforening, Kommunalteknisk
Chefforening, Kommunal Vejteknisk Forening, Danske Regioner, de til
valg til Folketinget opstillingsberettigede partier, FDM,
Rådet for Sikker Trafik, Dansk Ledningsejerforum, Dansk
Energi, Dansk Energinet, Trafikselskaberne, Dansk
Naturfredningsforening, Landsforeningen af
Menighedsrådsvalg, Parcelhusejernes Landsforening,
Fritidshusejernes Landsforening, Danske Boligadvokater, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Rigspolitiet.
Høringssvarene fremsendes til
Trafikudvalget ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne
måtte give anledning til.
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lettelse af vejbestyrelsernes
administration som følge af færre sager og enklere
procedurer i tilfælde af nedtagning af plakater ophængt
i strid med bestemmelserne | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget giver partierne og listerne
ret til at hænge plakater op på offentlige veje uden
forudgående tilladelse | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 103 a)
Det foreslås, at der indsættes en ny
overskrift Valgplakater på vejareal i kap. 11 i lov om
offentlige veje efter § 103 med henblik på at
tydeliggøre, at de følgende bestemmelser §§
103 a og 103 b er specialbestemmelserne om valgplakater.
Som nævnt indledningsvis regulerer
forslaget til nye bestemmelser i § 103 a alene
ophængning af valgplakater på vejarealet, dvs. det
areal, som vejbestyrelsen råder over og anvender eller
kan anvende til færdselsformål. I almindelighed vil
dette svare til det areal, der er udskilt i matriklen som
vejareal.
I § 103 a, stk.1, defineres de plakater, som
er omfattet af bestemmelserne i § 103 a og § 103 b,
størrelsesmæssig svarende til den almindeligt anvendte
reklamestørrelse og pladestørrelse, der kendes fra
valg til offentlige forsamlinger, folkeafstemninger m.m.
Skulle der konkret være ønske om at
ophænge valgplakater større end 0,8 m2, bannere og variable valgplakater,
herunder skærme, med levende tekst og billeder, skal der
søges om vejbestyrelsens tilladelse hertil efter vejlovens
§ 102, stk. 1.
Vejbestyrelsen vil i denne forbindelse især
skulle varetage hensynet til trafiksikkerheden.
De færdselssikkerhedsmæssige forhold
vil især indgå med stor vægt i forbindelse med
variable valgplakater, herunder skærme med levende tekst og
billeder. Disse "levende" former for at skabe interesse for det
politiske budskab vurderes i højere grad end ved almindelige
valgplakater at fjerne trafikanternes opmærksomhed fra
trafikken på vejen.
Store bannerreklamer på stilladser vil
fortsat kunne hænges op efter en konkret tilladelse fra
vejbestyrelsen, jf. vejlovens § 102, stk. 1. Henset til at der
er tale om en valgperiode, som pågår i et bestemt
afgrænset tidsrum, vil vejbestyrelsen skulle behandle
anmodningen om tilladelse til ophængning af valgplakater
efter § 102 i vejloven inden for kort tid, således at
formålet med anmodningen kan realiseres.
Det har hidtil været praksis, at
valgplakater måtte hænge i perioden 3 uger før
valgdatoen til 5 dage efter valgdatoen. Med henblik på at
give mulighed for ophængning i weekenderne, hvor trafikken
på vejene er mindre intensiv og dermed udgør en mindre
fare for ophængerne, foreslås det i § 103 a, stk.
2, at valgplakater må hænge i perioden fra den fjerde
lørdag før valgdagen til 8 dage efter valgdagen.
Endvidere fremgår det af § 103 a, stk.
2, i lov om offentlige veje, at for så vidt angår
folketingsvalg, må valgplakater tidligst ophænges 24
timer efter valgets udskrivelse. Bestemmelsen er sat ind af hensyn
til, at den konkrete dato for afholdelse af folketingsvalg ikke er
kendt, før valget er udskrevet. For at give partierne
mulighed for at forberede ophængningen, foreslås det,
at der ved folketingsvalg tidligst må ophænges
valgplakater 24 timer efter valgets udskrivelse.
Valghandlinger, der er omfattet af bestemmelsen,
er valg der afholdes på et offentligretligt grundlag.
Således er valg til menighedsråd også omfattet.
Valg til forsamlinger og bestyrelser nedsat på privatretligt
grundlag er således ikke omfattet. I disse tilfælde
gælder bestemmelsen i vejlovens § 102.
I medfør af § 103 a, stk. 3, i lov om
offentlige veje, vil valgplakater, således som de er
defineret i forslagets § 103 a, stk. 1. , i praksis skulle
hænges op i master til vejbelysning, vejtræer, hegn,
master til brug for elforsyning samt indretninger der har til
formål at fremvise valgplakater. Et eksempel på en til
formålet anbragt indretning er en indretning, der anbringes i
jorden med en pind eller lignende. Det bemærkes, at i
forbindelse med nedtagning af valgplakater, som f.eks. er fastgjort
til en pind eller et spyd fæstnet i jorden, er det ikke alene
valgplakaten som skal fjernes, men også spydet, pinden,
stroppen mv.
Flere steder tilhører masterne til
vejbelysningen det elforsyningsselskab, som leverer strømmen
til anlæggene. Det er efter forslaget ikke nødvendigt
at indhente masteejerens tilladelse til ophængningen. I
overvejelserne er indgået dels den relativt korte periode,
som valgplakaterne må hænges op, dels at vejbelysningen
er en del af vejens udstyr og som sådan helt underlagt
vejbestyrelsens kompetence, dels at offentlige veje er en del af
det offentlige rum, hvor det parlamentariske demokrati skal kunne
udfolde sig med skyldig hensyntagen til især
trafiksikkerheden og trafikafviklingen. Endvidere vurderes
masteejernes interesser varetaget ved forbuddet i forslagets §
103 a, stk. 5, nr. 10 hvori det fremgår, at valgplakater ikke
må ophænges på en sådan måde, at
valgplakaten kan medføre skader på eller
ændringer af vejtræer eller master til vejbelysning,
hegn og indretninger til forsyningsvirksomhed. Det vil
således ikke være tilladt at sømme, nagle eller
skrue valgplakater op i træerne, ligesom der heller ikke
må saves eller beskæres for at kunne hænge
valgplakater op.
Det er endvidere en betingelse for
ophængning af valgplakater efter § 103 a, stk. 4, at
valgplakater ophænges forsvarligt og på en sådan
måde, at de ikke dækker for autoriseret
afmærkning, herunder færdselstavler, vejvisningstavler
eller lignende vejudstyr. Valgplakaterne må ikke forhindre
hensigtsmæssige oversigtsforhold eller i øvrigt
udgøre en fare for trafiksikkerheden. Formålet med
bestemmelsen er at sikre, at trafikanternes udsyn ikke forringes,
således at trafikanter kan orientere sig forsvarligt i
trafikken. Efter Færdselslovens § 95, stk. 1,
fastsætter transportministeren bestemmelser om udformningen
og betydningen af færdselstavler mv., såkaldt
autoriseret vejafmærkning. Dette er sket ved
vejafmærkningsbekendtgørelsen.
Bestemmelsen i § 103 a, stk. 5, opregner de
tilfælde, hvor der ikke må ophænges valgplakater.
Bestemmelserne er fastsat ud fra et hensyn til trafiksikkerheden og
et hensyn til valgplakatsophængerne, som skal færdes
på vejarealet i forbindelse med ophængningen og
nedtagningen. Det bemærkes, at der er forskel på
henholdsvis § 103 a, stk. 5, i lov om offentlige veje, og
§ 50 a, stk. 5 og § 66 a, stk. 5, i lov om private
fællesveje, henset til at der er forskel på karakteren
af en offentlig vej og en privat fællesvej.
Opregningen er et udtryk for, at
færdselssikkerhedsmæssige hensyn generelt gør
det betænkeligt at ophænge og nedtage valgplakater
på de nævnte steder. Forslaget vurderes ikke at
reducere det antal kilometer offentlige veje, hvor valgplakater
herefter i praksis vil kunne ophænges.
Forbuddet i forslagets § 103 a, stk. 5, nr.
1, i lov om offentlige veje, imod at ophænge valgplakater
på motorveje og motortrafikveje er først og fremmest
en konsekvens af den høje lovlige hastighed på disse
vejtyper. Såvel ophængningen som nedtagningen af
valgplakaterne på disse veje, som konsekvenserne af selv
meget kort tids uopmærksomhed på færdslen
på vejen, indebærer en høj risiko for alvorlige
personskader og længerevarende afbrydelser af centrale dele
af vejinfrastrukturen. Af samme årsag gives der efter den
gældende vejlovs § 102, stk. 1, ikke tilladelser til
ophængning på motorveje og motortrafikveje.
Forbuddet i forslagets § 103 a, stk. 5, nr.
2 og 3, i lov om offentlige veje, er et udtryk for, at det
skønnes at være forsvarligt ud fra et
trafiksikkerhedsmæssigt synspunkt at ophænge og nedtage
valgplakater i midterrabatter på veje, hvor den tilladte
hastighed er 60 km/t eller derunder, forudsat at der udvises
forsigtighed ved færdslen på tværs af vejen.
Dette gælder også opsætning på
trådhegn i midterrabatter.
Ophængning af valgplakater i midterrabatten
på vejstrækninger med midlertidig
hastighedsnedsættelse til 60 km/t eller derunder, fx i
forbindelse med vejarbejde, er dog omfattet af forbuddet.
Der sker mange alvorlige ulykker i forbindelse
med vejkryds på landevejene, hvor trafikanterne ikke er
opmærksomme på muligheden for færdsel fra de
mindre betydende veje, ligesom trafikanterne fra de mindre
betydende veje undervurderer hastighederne på landevejen. Det
er derfor vigtigt at sikre, at oversigtsforholdene ikke forringes
ved ophængning af valgplakater. Derfor fastslår
bestemmelsen i § 103 a, stk. 5, nr. 4, i lov om offentlige
veje, at der ikke kan ophænges valgplakater nærmere end
100 meter fra vejkryds uden for bymæssigt område
afgrænset ved oplysningstavlen E55.
Ved oplysningstavle E55 angives de områder,
hvor Færdselslovens regler for tættere bebygget
område gælder. Tavlen E55 fremgår af
bekendtgørelse om vejafmærkning, jf.
bekendtgørelse nr. 784 af 6. juli 2006.
Med forbuddet i § 103 a, stk. 5, nr. 5, i
lov om offentlige veje, ønskes hensynet til
trafiksikkerheden tilgodeset. Valgplakater må således
ikke ophænges på samme indretning som autoriseret
afmærkning, herunder færdselstavler, vejvisningstavler
eller lignende vejudstyr.
Forbuddet i § 103 a, stk. 5, nr. 6, i lov om
offentlige veje, er fastsat ud fra et hensyn til
forsyningssikkerheden og hensynet til de personer, som skal
ophænge og nedtage valgplakater.
Forbuddene i forslagets § 103 a, stk. 5, nr.
7-8, i lov om offentlige veje, er fastsat af hensyn til
trafikanterne på vejen herunder cyklister, og deres
muligheder for at benytte vejen uden at komme til skade.
Valgplakater, der ophænges langs vejen, må efter nr. 7
ikke ophænges nærmere end 0,5 meter fra
kørebanekant eller 0,3 meter fra cykelstikant målt fra
nærmeste kant af valgplakaten. For så vidt angår
nr. 8 bemærkes det, at valgplakater ikke må
ophænges lavere end 2,3 m direkte over fortov eller cykelsti
målt fra nederste kant af valgplakaten. Dette er af hensyn
til cyklister og gående, der skal passere under valgplakater,
der hænger direkte over fortovet eller cykelstien. For
så vidt angår konstruktioner, der er fæstnet
lodret i jorden, og hvor valgplakaten hænges på selve
den lodrette konstruktion, vil valgplakaten ikke hænge
direkte over fortov eller cykelsti, og kravet i nr. 8 finder dermed
ikke anvendelse.
Forbuddet i forslagets § 103 a, stk. 5, nr.
9, i lov om offentlige veje, skal tilgodese
valgplakatophængernes sikkerhed og hensynet til at
undgå brud på forsyningssikkerheden.
Forbuddet i forslagets § 103 a, stk. 5, nr.
10, i lov om offentlige veje, skal tjene til at undgå skader
på vejtræer og vejens konstruktioner, jf. § 103 a,
stk. 3.
Til nr. 1 (§ 103 b)
Bestemmelsen i § 103 b, stk. 1, i lov om
offentlige veje, fastslår, at en ophængt valgplakat
skal være forsynet med letlæselige og vejrbestandige
oplysninger om navn, adresse og telefonnummer på den fysiske
eller juridiske person, der har iværksat
valgplakatophængningen. I tilfælde af at der er tale om
en juridisk person, skal oplysningerne endvidere suppleres med
oplysning om navn, adresse og telefonnummer på en fysisk
person, der repræsenterer den juridiske person. Disse
oplysninger har bl.a. til formål at sikre, at vejbestyrelser
har en mulighed for at komme i kontakt med dem, som har
iværksat ophængningen og således gøre
opmærksom på, når valgplakater er ophængt i
strid med bestemmelserne.
Valgplakater, der er ophængt i strid med
§ 103 a, stk. 3-5, i lov om offentlige veje, skal nedtages
inden for 24 timer efter, at vejbestyrelsen har meddelt dette til
den fysiske eller juridiske person nævnt i stk. 1,
1.pkt., eller den fysiske person nævnt i stk. 1, 2.
pkt.
Der gives således et påbud fra
vejbestyrelsen på 24 timer, i hvilket tidsrum valgplakaterne
kan tages ned med henblik på ophængning i
overensstemmelse med bestemmelserne.
Det følger af § 103 b, stk. 3, at
vejbestyrelsen kan nedtage valgplakater, som ikke er nedtaget inden
for den i stk. 2 nævnte 24 timers frist, eller som er
ophængt uden for det i § 103 a, stk. 2, nævnte
tidsrum. Endvidere kan vejbestyrelsen nedtage valgplakater, som er
ophængt i strid med § 103 a, stk. 3-5, og som ikke
indeholder de i stk.1 krævede oplysninger, jf. ovenfor.
Valgplakater, der udgør en umiddelbar og
konkret fare for trafiksikkerheden kan dog nedtages straks ved
vejbestyrelsens eller politiets foranstaltning. Det følger
af § 103 b, stk. 4. Bestemmelsen tilgodeser hensynet til
trafiksikkerhed, idet der kan være behov for, at
vejbestyrelsen har mulighed for at agere hurtigt og nedtage en
valgplakat, hvis der er et trafiksikkerhedsmæssigt behov
herfor. Politiet kan efter nedtagning af valgplakater, aflevere
disse til vejbestyrelsen.
Såfremt ophængningen af plakater
udgør en overtrædelse af en strafbelagt bestemmelse,
vil politiet efter omstændighederne ligeledes kunne gå
frem efter de almindelige regler i retsplejeloven og straffeloven
om beslaglæggelse og konfiskation.
Efter nedtagning af valgplakat skal
vejbestyrelsen umiddelbart rette henvendelse til den fysiske eller
juridiske person, der er nævnt i § 103 b, stk. 1,
1. pkt., eller til den fysiske person nævnt i stk. 1, 2.
pkt., med anmodning om at valgplakaten afhentes. Det følger
af § 103 b, stk. 5.
Med henblik på at reducere
vejbestyrelsernes udgifter til opbevaring af valgplakater, der er
fjernet, fordi de var ophængt i strid med reglerne, og for at
motivere til afhentning af disse, begrænses vejbestyrelsens
pligt til at opbevare valgplakaterne i op til 6 måneder efter
valgdatoen. Herefter kan de destrueres.
Vejbestyrelsens eller politiets udgifter efter
§ 103 b, stk. 3 til 5, i lov om offentlige veje, samt udgifter
til udbedring af skader på vejtræer og indretninger,
betales af ophængeren, jf. § 103 b, stk. 6. I de
tilfælde hvor det viser sig umuligt at pålægge
ophængeren udgifterne hertil, f. eks. ved dødsfald,
konkurs eller fordi vedkommende ikke kan identificeres, kan den
fysiske eller juridiske person nævnt i § 103 b, stk.1,
1. pkt, pålægges at afholde disse udgifter, medmindre
denne kan sandsynliggøre, at ophængningen ikke er sket
på den pågældendes foranledning. Såfremt
valgplakaten ikke indeholder de i stk.1 krævede oplysninger,
kan den fysiske eller juridiske person, der er anført
på valgplakaten, ligeledes pålægges at afholde
disse udgifter, medmindre den pågældende kan
sandsynliggøre, at ophængningen ikke er sket på
den pågældendes foranledning.
Vejbestyrelsen kan vælge at undlade at
opkræve udgifterne hos ophængeren, hvis omkostningerne
ved opkrævningen ikke står mål med udgifternes
størrelse.
Det bemærkes, at overtrædelse af
bestemmelsen i § 103 b, i lov om offentlige veje, ikke
foreslås strafbelagt. Dog må det anses at være i
kandidatens eller partiets egen interesse at opfylde kravet i
§ 103 b, idet det medfører de fordele, der
fremgår af lovforslaget, herunder meddelelse fra
vejbestyrelsen om nedtagning af valgplakat, varsel på 24
timer samt henvendelse fra vejbestyrelsen om at valgplakaten kan
afhentes.
Det bemærkes yderligere, at oplysningen om
navn, adresse og telefonnummer efter § 103 b ikke
nødvendigvis skal fremgå af valgplakatens forside.
Oplysningen kan således fremgå på en mærkat
fæstnet på bagsiden af valgplakaten.
Allerede fordi valgplakaterne kun ophænges
i en kortere periode, og fordi reglerne om hvor der ikke må
ophænges valgplakater er klare, skønnes der ikke at
være retssikkerhedsmæssige betænkeligheder ved at
afskære muligheden for at indbringe vejbestyrelsens
afgørelser til højere administrativ myndighed, jf.
§ 103 b, stk. 7. Det bemærkes, at afgørelser
efter stk. 6 godt kan indbringes for højere administrativ
myndighed. Kommunernes afgørelser kan således
indbringes for Vejdirektoratet, jf. 4 i lov om offentlige veje og
§ 2, stk. 2 i lov om offentlige veje, og Vejdirektoratets
afgørelser kan indbringes for Transportministeriet.
Til nr. 2
Med den foreslåede affattelse af vejlovens
§ 113, stk. 1, nr. 1 sikres det, at den der overtræder
bestemmelsen i § 103 a, stk. 4 og 5 kan straffes med
bøde.
Denne straffebestemmelse har formentlig ringe
praktisk anvendelse for vejbestyrelserne. Men den foreslås
opretholdt, således at bødestraf kan gives i
særlig grove tilfælde, hvor hensynet til andres liv og
førlighed er tilsidesat.
Der er ikke fundet grundlag for at anvende
vejlovens § 114 om tvangsbøder på de relativt
kortvarige overtrædelser af bestemmelserne i § 103
a.
Til § 2
Til nr. 1 (§ 50 a)
Der er i privatvejsloven foreslået lignende
bestemmelser, vedrørende ophængning og nedtagning af
valgplakater, som i lov om offentlige veje.
Det foreslås, at der indsættes en ny
overskrift Valgplakater på vejareal i kap. 8 i lov om private
fællesveje, jf. lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. marts
2008, efter § 50 med henblik på at tydeliggøre,
at de følgende bestemmelser i §§ 50 a og 50 b er
specialbestemmelser om valgplakater.
I § 50 a, stk. 1, defineres de
plakater, som er omfattet af bestemmelserne i § 50 a og §
50 b, størrelsesmæssig svarende til den almindeligt
anvendte reklamestørrelse og pladestørrelse, der
kendes fra valg til offentlige forsamlinger, folkeafstemninger
m.m.
Skulle der konkret være ønske om at
ophænge valgplakater større end 0,8 m2, bannere og variable valgplakater,
herunder skærme, med levende tekst og billeder, falder dette
tilbage på ordningen efter § 49. I henhold til disse
bestemmelser må der ikke ophænges valgplakater på
private fællesveje i byer og bymæssige områder
uden kommunalbestyrelsens offentligretlige tilladelse. Den, der
får kommunens tilladelse, vil kunne udnytte denne og
hænge valgplakaten op, hvis vedkommende har ret hertil i
henhold til aftale med vejens ejer.
Det har hidtil været praksis, at
valgplakater måtte hænge i perioden 3 uger før
valgdatoen til 5 dage efter valgdatoen. Med henblik på at
give mulighed for ophængning i weekenderne, hvor trafikken
på vejene er mindre intensiv og dermed udgør en mindre
fare for ophængerne, foreslås det i § 50 a, stk.
2, at valgplakater må hænge i perioden fra den fjerde
lørdag før valgdagen til 8 dage efter valgdagen.
Denne tidsafgrænsning er fastsat på
baggrund af en afvejning af hensynet til færdselssikkerheden,
den demokratiske proces, risikoen for hærværk mod
valgplakaterne og vind- og vejrs indvirkning på valgplakatens
ophængning i ophængningsperioden. Endvidere sikres
ophængerne en weekend til at nedtage valgplakater efter
valgets afholdelse.
Endvidere foreslås det i § 50 a, stk.
2, at for så vidt angår folketingsvalg, må
valgplakater tidligst ophænges 24 timer efter valgets
udskrivelse. Bestemmelsen er sat ind af hensyn til, at den konkrete
dato for afholdelse af folketingsvalg ikke er kendt, før
valget er udskrevet. For at give partierne mulighed for at
forberede ophængningen, foreslås det, at der ved
folketingsvalg tidligst må ophænges valgplakater 24
timer efter valgets udskrivelse.
Valghandlinger, der er omfattet af bestemmelsen,
er valg der afholdes på et offentligretligt grundlag.
Således er valg til menighedsråd også omfattet.
Valg til forsamlinger og bestyrelser nedsat på privatretligt
grundlag er således ikke omfattet. I disse tilfælde
gælder bestemmelsen i § 49, jf. lovbekendtgørelse
nr. 433 af 22. maj 2008.
Den foreslåede bestemmelse i § 50 a,
stk. 3, er udarbejdet anderledes af hensyn til, at private
fællesveje, modsat offentlige veje, også er
privatretligt reguleret. Efter § 50 a, stk. 3, kan der alene
ophænges valgplakater på master til vejbelysning og
master til brug for elforsyning. Der kan dermed ikke ophænges
valgplakater på hegn, i vejtræer og der kan endvidere
ikke fæstnes indretninger i jorden, der har til formål
at fremvise valgplakater. Disse forbud er fastsat netop af hensyn
til grundejerens interesse.
Det er endvidere en betingelse for
ophængning af valgplakater efter § 50 a, stk. 4, at
valgplakater ophænges forsvarligt og på en sådan
måde, at de ikke dækker for lovlig etableret eller
autoriseret afmærkning, herunder færdselstavler,
vejvisningstavler eller lignende udstyr.
For så vidt angår bestemmelsen i
§ 50 a, stk. 5, opregnes de tilfælde, hvor der ikke
må ophænges valgplakater. Bestemmelserne er fastsat ud
fra et hensyn til trafiksikkerheden og et hensyn til
valgplakatsophængerne, som skal færdes på
vejarealet i forbindelse med ophængningen og nedtagningen.
Det bemærkes, at der er forskel på henholdsvis §
103 a, stk. 5, i lov om offentlige veje, og § 50 a, stk. 5,
henset til at der er forskel på karakteren af en offentlig
vej og en privat fællesvej.
Opregningen er et udtryk for, at
færdselssikkerhedsmæssige hensyn generelt gør
det betænkeligt at ophænge og nedtage valgplakater
på de nævnte steder.
Forbuddet i forslagets § 50 a, stk. 5, nr. 1
og 2 er et udtryk for, at det skønnes at være
forsvarligt ud fra et trafiksikkerhedsmæssigt synspunkt at
ophænge og nedtage valgplakater i midterrabatter på
veje, hvor den tilladte hastighed er 60 km/t eller derunder,
forudsat at der udvises forsigtighed ved færdslen på
tværs af vejen. Dette gælder også opsætning
på trådhegn i midterrabatter.
Ophængning af valgplakater i midterrabatten
på vejstrækninger med midlertidig
hastighedsnedsættelse til 60 km/t eller derunder, fx i
forbindelse med vejarbejde, er dog omfattet af forbuddet.
Med forbuddet i § 50 a, stk. 5, nr. 3
ønskes hensynet til trafiksikkerheden tilgodeset.
Valgplakater må således ikke ophænges på
samme indretning som autoriseret afmærkning, herunder
færdselstavler, vejvisningstavler eller lignende
vejudstyr.
Forbuddet i § 50 a, stk. 5, nr. 4, er
fastsat ud fra et hensyn til forsyningssikkerheden og hensynet til
de personer, som skal ophænge og nedtage valgplakater.
Forbuddene i forslagets § 50 a, stk. 5, nr.
5-7, er fastsat af hensyn til trafikanterne på vejen herunder
cyklister, og deres muligheder for at benytte vejen uden at komme
til skade. Valgplakater, der ophænges langs vejen, må
efter nr. 5 ikke ophænges nærmere end 0,5 meter fra
kørebanekant eller 0,3 meter fra cykelstikant målt fra
nærmeste kant af valgplakaten. For så vidt angår
nr. 6 bemærkes det, at valgplakater ikke må
ophænges lavere end 2,3 m direkte over fortov eller cykelsti
målt fra nederste kant af valgplakaten. Dette er af hensyn
til cyklister og gående, der skal passere under valgplakater,
der hænger direkte over fortovet eller cykelstien.
Forbuddet i § 50 a, stk. 5, nr. 8, skal
tilgodese valgplakatophængernes sikkerhed og hensynet til at
undgå brud på forsyningssikkerheden.
Til nr. 1 (§ 50 b)
Der er ligeledes i § 50 b, jf.
lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. maj 2008, foreslået
indsat lignende bestemmelser som i lov om offentlige veje.
De foreslåede bestemmelser i § 50 b
fastslår, at en ophængt valgplakat skal være
forsynet med letlæselige og vejrbestandige oplysninger om
navn, adresse og telefonnummer på den fysiske eller juridiske
person, der har iværksat valgplakatophængningen. I
tilfælde af at der er tale om en juridisk person, skal
oplysningerne endvidere suppleres med oplysning om navn, adresse og
telefonnummer på en fysisk person, der repræsenterer
den juridiske person. Disse oplysninger har bl.a. til formål
at sikre, at vejbestyrelser har en mulighed for at komme i kontakt
med dem, som har iværksat ophængningen og således
gøre opmærksom på, når valgplakater er
ophængt i strid med bestemmelserne.
Valgplakater, der er ophængt i strid med
§ 50 a, stk. 3-5, skal nedtages inden for 24 timer efter, at
vejbestyrelsen har meddelt dette til den fysiske eller juridiske
person nævnt i stk. 1, 1. pkt., eller den fysiske
person nævnt i stk. 1, 2. pkt.
Der gives således et påbud fra
vejbestyrelsen på 24 timer, i hvilket tidsrum valgplakaterne
kan tages ned med henblik på ophængning i
overensstemmelse med bestemmelserne.
Det følger af § 50 b, stk. 3, at
vejbestyrelsen kan nedtage valgplakater, som ikke er nedtaget inden
for den i stk. 2 nævnte 24 timers frist, eller som er
ophængt uden for det i § 50 a, stk. 2, nævnte
tidsrum. Endvidere kan vejbestyrelsen nedtage valgplakater, som er
ophængt i strid med § 50 a, stk. 3-5, og som ikke
indeholder de i stk. 1 krævede oplysninger, jf.
ovenfor.
Valgplakater, der udgør en umiddelbar og
konkret fare for trafiksikkerheden kan dog nedtages straks ved
vejbestyrelsens eller politiets foranstaltning. Det følger
af § 50 b, stk. 4. Bestemmelsen tilgodeser hensynet til
trafiksikkerhed, idet der kan være behov for, at
vejbestyrelsen har mulighed for at agere hurtigt og nedtage en
valgplakat, hvis der er et trafiksikkerhedsmæssigt behov
herfor. Politiet kan efter nedtagning af valgplakater aflevere
disse til vejbestyrelsen.
Såfremt ophængningen af plakater
udgør en overtrædelse af en strafbelagt bestemmelse,
vil politiet efter omstændighederne ligeledes kunne gå
frem efter de almindelige regler i retsplejeloven og straffeloven
om beslaglæggelse og konfiskation.
Efter nedtagning af valgplakat skal
vejbestyrelsen umiddelbart rette henvendelse til den fysiske eller
juridiske person, der er nævnt i § 50 b, stk.1, 1. pkt.,
eller til den fysiske person nævnt i stk.1, 2. pkt, med
anmodning om at valgplakaten afhentes. Det følger af §
50 b, stk. 5.
Med henblik på at reducere
vejbestyrelsernes udgifter til opbevaring af valgplakater, der er
fjernet, fordi de var ophængt i strid med reglerne, og for at
motivere til afhentning af disse, begrænses vejbestyrelsens
pligt til at opbevare valgplakaterne i op til 6 måneder efter
valgdatoen. Herefter kan de destrueres.
Vejbestyrelsens eller politiets udgifter efter
§ 50 b, stk. 3- 5, samt udgifter til udbedring af skader
på indretninger, betales af ophængeren, jf. § 50
b, stk. 6. I de tilfælde hvor det viser sig umuligt at
pålægge ophængeren udgifterne hertil, f. eks. ved
dødsfald, konkurs eller fordi vedkommende ikke kan
identificeres, kan den fysiske eller juridiske person nævnt i
§ 50 b, stk.1, 1. pkt., pålægges at afholde disse
udgifter, medmindre denne kan sandsynliggøre, at
ophængningen ikke er sket på den
pågældendes foranledning. Såfremt valgplakaten
ikke indeholder de i stk.1 krævede oplysninger, kan den
fysiske eller juridiske person, der er anført på
valgplakaten, ligeledes pålægges at afholde disse
udgifter, medmindre den pågældende kan
sandsynliggøre, at ophængningen ikke er sket på
den pågældendes foranledning.
Vejbestyrelsen kan vælge at undlade at
opkræve udgifterne hos ophængeren, hvis omkostningerne
ved opkrævningen ikke står mål med udgifternes
størrelse.
Det bemærkes, at overtrædelse af
bestemmelsen i § 50 b, ikke foreslås strafbelagt. Dog
må det anses at være i kandidatens eller partiets egen
interesse at opfylde kravet i § 50 b, idet det medfører
de fordele, der fremgår af lovforslaget, herunder meddelelse
fra vejbestyrelsen om nedtagning af valgplakat, varsel på 24
timer samt henvendelse fra vejbestyrelsen om at valgplakaten kan
afhentes.
Det bemærkes yderligere, at oplysningen om
navn, adresse og telefonnummer efter § 50 b ikke
nødvendigvis skal fremgå af valgplakatens forside.
Oplysningen kan således fremgå på en mærkat
fæstnet på bagsiden af valgplakaten.
Allerede fordi valgplakaterne kun ophænges
i en kortere periode, og fordi reglerne om hvor der ikke må
ophænges valgplakater er klare, skønnes der ikke at
være retssikkerhedsmæssige betænkeligheder ved at
afskære muligheden for at indbringe vejbestyrelsens
afgørelser til højere administrativ myndighed, jf.
§ 50 b, stk. 7. Det bemærkes, at afgørelser efter
stk. 6 godt kan indbringes for højere administrativ
myndighed. Kommunernes afgørelser kan således
indbringes for Vejdirektoratet.
Til nr. 2
Med den foreslåede affattelse af
privatvejslovens § 67, stk. 1, nr. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. maj 2008, sikres det, at
den der overtræder bestemmelsen i § 50 a, stk . 4 og 5,
kan straffes med bøde.
Denne straffebestemmelse har formentlig ringe
praktisk anvendelse for vejbestyrelserne. Men den foreslås
opretholdt, således at bødestraf kan gives i
særlig grove tilfælde, hvor hensynet til andres liv og
førlighed er tilsidesat.
Til § 3
Til nr. 1 (§ 66 a)
Det foreslås, at der indsættes en ny
overskrift Valgplakater på vejareal i kap. 10 i lov om
private fællesveje, jf. lov nr. 1537 af 21. december 2010,
med henblik på at tydeliggøre, at de følgende
bestemmelser i § 66 a og § 66 b er specialbestemmelser om
valgplakater.
I § 66 a, stk. 1, defineres de
plakater, som er omfattet af bestemmelserne i § 66 a og §
66 b, størrelsesmæssig svarende til den almindeligt
anvendte reklamestørrelse og pladestørrelse, der
kendes fra valg til offentlige forsamlinger, folkeafstemninger
m.m.
Skulle der konkret være ønske om at
ophænge valgplakater større end 0,8 m2, bannere og variable valgplakater,
herunder skærme, med levende tekst og billeder, falder dette
tilbage på ordningen efter § 66. I henhold til disse
bestemmelser må der ikke ophænges valgplakater på
private fællesveje i byer og bymæssige områder
uden kommunalbestyrelsens offentligretlige tilladelse. Den, der
får kommunens tilladelse, vil kunne udnytte denne og
hænge valgplakaten op, hvis vedkommende har ret hertil i
henhold til aftale med vejens ejer.
Den foreslåede bestemmelse i § 66 a er
identisk med bestemmelsen i § 50 a. Der henvises derfor til
bemærkningerne til § 50 a.
Til nr. 1 (66 b)
For så vidt angår bestemmelsen i
§ 66 b er denne identisk med bestemmelsen i § 50 b. Der
henvises derfor til bemærkningerne til § 50 b.
Til nr. 2.
Med den foreslåede affattelse af
privatvejslovens § 98, stk. 1, nr. 1, jf. lov nr. 1537 af 21.
december 2010, sikres det, at den der overtræder bestemmelsen
i § 66 a, stk . 4 og 5, kan straffes med bøde.
Denne straffebestemmelse har formentlig ringe
praktisk anvendelse for vejbestyrelserne. Men den foreslås
opretholdt, således at bødestraf kan gives i
særlig grove tilfælde, hvor hensynet til andres liv og
førlighed er tilsidesat.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om offentlige veje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 893 af 9. september 2009, som
ændret ved § 2 i lov nr. 553 af 26. maj 2010 og
§ 105 i lov nr. 1537 af 21. december 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | Særlig råden over
vejareal § 102. Uden vejbestyrelsens
tilladelse må det til en offentlig vej hørende areal
ikke anvendes til 1) varig eller midlertidig anbringelse af affald,
materiel, materialer, løsøregenstande, skure,
skurvogne, boder, automater, skilte, hegn eller lignende, 2) anbringelse af køretøjer med
henblik på salg eller udlejning uden fører, 3) anbringelse af køretøjer i
forbindelse med reparation, påfyldning af drivmidler,
rengøring eller lignende, når dette sker som led i en
erhvervsvirksomhed. Stk. 2.
Såfremt nogen uden tilladelse anbringer genstande m.v., der
er nævnt i stk. 1, og den pågældende ikke
efterkommer et påbud om at fjerne disse, er vejbestyrelsen
berettiget til for den pågældendes regning at fjerne
det anbragte. Er det anbragte til ulempe for færdslen, er
vejbestyrelsen og i påtrængende tilfælde politiet
berettiget til uden forudgående påbud at fjerne det
anbragte for den pågældendes regning. Stk. 3.
Genstande, der kan foranledige snesamlinger på vejareal,
må, hvor bebyggelse ikke findes, i vintertiden ikke anbringes
i mindre afstand end 10 meter fra vejskel. Stk. 4.
Spildevand må ikke ledes ud på veje eller til disses
grøfter eller ledninger. Anden tilledning af vand må
kun finde sted med vejbestyrelsens tilladelse. § 103. Ved offentlige veje må
faste genstande, skilte eller lignende ikke uden vejbestyrelsens
tilladelse anbringes således, at de rager ind over vejens
areal. Karnapper, åbne altaner, udbuede vinduer og lignende
bygningsdele, der er hævet 2,8 m over fortov, må dog
uden vejbestyrelsens tilladelse anbringes ud over fortove indtil 1
m fra kørebanekant eller cykelsti. Det samme gælder
porte, døre, skodder og vinduer, der er indrettet til at
åbne udad, for så vidt deres underkant holdes i en
højde af mindst 2,2 m over fortov. Stk. 2.
Vejbestyrelsen kan kræve træer og anden beplantning
på, over og i vejareal fjernet, nedskåret, opstammet
eller studset. Det samme gælder træer og anden
beplantning ved vejareal, når vejens istandsættelse
eller hensynet til færdslen gør det nødvendigt.
Hvis vejbestyrelsens krav ikke efterkommes inden for en fastsat
frist, kan vejbestyrelsen lade arbejdet udføre ved sin
foranstaltning på ejerens bekostning. | | 1. Efter
§ 103 før overskriften
»Tankanlæg« indsættes: »Valgplakater på
vejareal § 103
a. Ved valgplakater forstås valgagitatoriske
meddelelser på en vejrbestandig plade, der ikke er
større end 0,8 m2. Stk. 2. I
perioden fra den fjerde lørdag før valgdagen til 8
dage efter valgdagen må der i forbindelse med folketingsvalg,
kommunale og regionale valg, valg til Europa-Parlamentet,
folkeafstemninger og andre valg, der afholdes på
offentligretligt grundlag, ophænges valgplakater på
offentlige veje. Ophængning af valgplakater må ske fra
døgnets begyndelse. Nedtagning af valgplakater, samt midler
til fastgørelse af valgplakater, skal være
tilendebragt ved døgnets afslutning. Ved folketingsvalg
må ophængning af valgplakater dog tidligst ske 24 timer
efter valgets udskrivelse. Stk. 3. Valgplakater
må ophænges på master til vejbelysningen,
vejtræer, hegn, master til brug for elforsyning samt
indretninger fæstnet i jorden, der har til formål at
fremvise valgplakater. Stk. 4. Valgplakater
skal ophænges forsvarligt og på en sådan
måde, at de ikke dækker for autoriseret
afmærkning, herunder færdselstavler, vejvisningstavler
eller lignende udstyr, forhindrer hensigtsmæssige
oversigtsforhold eller i øvrigt udgør en fare for
trafiksikkerheden. Stk. 5.
Valgplakater må ikke ophænges 1. på motorveje, motortrafikveje samt disse
vejes rampeanlæg, 2. i midterrabatter på veje, hvor den
tilladte hastighed er over 60 km/t, 3. i midterrabatter på strækninger,
hvor hastigheden midlertidigt er nedsat til 60 km/t eller
derunder 4. nærmere end 100 meter fra vejkryds uden
for bymæssigt område, 5. på samme indretning som autoriseret
afmærkning, herunder færdselstavler, vejvisningstavler
eller lignende udstyr, 6. på højspændingsmaster,
transformerstationer, kabelskabe og lignende, 7. nærmere end 0,5 fra kørebanekant
eller 0,3 m fra cykelstikant målt fra nærmeste kant af
valgplakaten, 8. lavere end 2,3 m direkte over fortov eller
cykelsti målt fra nederste kant af valgplakaten, 9. højere end 1,5 m under laveste
strømførende ledning målt fra øverste
kant af valgplakaten, og 10. på en sådan måde, at
valgplakaten kan medføre skader på eller
ændringer af vejtræder eller master til vejbelysning,
hegn og indretninger til forsyningsvirksomhed. | | | | | | § 103
b. En ophængt valgplakat skal være forsynet med
navn, adresse og telefonnummer på den fysiske eller juridiske
person, der har iværksat valgplakatophængningen.
Oplysninger om juridiske personer skal suppleres med navn, adresse
og telefonnummer på en fysisk person, der repræsenterer
den juridiske person. Oplysningerne skal anføres på en
sådan måde, at de er læselige i hele
ophængningsperioden. Stk. 2.
Valgplakater, der er ophængt i strid med § 103 a,
stk. 3-5, skal nedtages inden for 24 timer efter, at
vejbestyrelsen har meddelt et påbud herom til den fysiske
eller juridiske person, der er nævnt i stk.1, 1.pkt., eller
den fysiske person nævnt i stk.1, 2. pkt. Stk. 3.
Vejbestyrelsen kan nedtage valgplakater, som ikke er nedtaget inden
for den i stk. 2 nævnte frist eller er ophængt
uden for det i § 103 a, stk. 2, nævnte
tidsrum. Vejbestyrelser kan endvidere nedtage valgplakater, som er
ophængt i strid med § 103 a, stk. 3-5, og som
ikke indeholder de i stk.1 krævede oplysninger. Stk. 4.
Vejbestyrelsen eller politiet kan straks nedtage valgplakater, der
udgør en umiddelbar og konkret fare for
trafiksikkerheden. Stk. 5.
Vejbestyrelsen skal umiddelbart efter nedtagningen rette
henvendelse til den fysiske eller juridiske person, der nævnt
i stk.1, 1. pkt., eller den fysiske person nævnt i
stk. 1, 2. pkt., med anmodning om, at valgplakaterne afhentes.
Valgplakater, der ikke er afhentet senest 6 måneder efter
valgdatoen, kan destrueres. Stk. 6.
Vejbestyrelsen og politiets udgifter efter stk. 3-5, samt
udgifter til udbedring af skader på indretninger betales af
ophængeren. Hvis det ikke er muligt at pålægge
ophængeren de nævnte udgifter, kan den fysiske eller
juridiske person, der er nævnt i stk.1, 1. pkt.,
pålægges at afholde disse udgifter, medmindre den
pågældende kan sandsynliggøre, at
ophængningen ikke er sket på den
pågældendes foranledning. Såfremt valgplakaten
ikke indeholder de i stk. 1 nævnte oplysninger, kan den
fysiske eller juridiske person, der agiteres for på
valgplakaten, pålægges at afholde disse udgifter,
medmindre den pågældende kan sandsynliggøre, at
ophængningen ikke er sket på den
pågældendes foranledning. Stk. 7.
Afgørelser og dispositioner efter stk. 2-5 kan ikke
påklages til højere administrativ
myndighed.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om private fællesveje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. maj 2008, som ændret
ved § 131 i lov nr. 1336 af 19. december 2008 og
§ 107 i lov nr. 1537 af 21. december 2010 foretages
følgende ændringer: | | | | Særlig råden over
vejareal § 49. Uden samtykke fra
vejmyndigheden må arealer af private fællesveje ikke
anvendes til 1) varig eller midlertidig anbringelse af affald,
materiel, materialer, løsøregenstande, skure,
skurvogne, boder, automater, skilte, hegn eller lignende, 2) anbringelse af køretøjer med
henblik på salg eller udlejning uden fører og 3) anbringelse af køretøjer i
forbindelse med reparation, påfyldning af drivmidler,
rengøring eller lignende, når dette sker som led i en
erhvervsvirksomhed. Stk. 2.
Tilladelse efter stk.1 forudsætter, for så vidt
angår anvendelse, der indvirker på vejens hidtidige
karakter eller på færdselsforholdene, samtykke fra
grundejerne og meddelelse efter forhandling med politiet. Stk. 3.
Såfremt nogen uden tilladelse anbringer genstande m.v., der
er nævnt i stk. 1, og den pågældende ikke
efterkommer et påbud om at fjerne disse, er vejmyndigheden
berettiget til for den pågældendes regning at fjerne
det anbragte. Er det anbragte til ulempe for færdslen, er
vejmyndigheden og i påtrængende tilfælde politiet
berettiget til uden forudgående påbud at fjerne det
anbragte for den pågældendes regning. | | 1. Efter
§ 50 før overskriften »Ledninger og
opgravninger« indsættes: »Valgplakater på
vejareal § 50
a. Ved valgplakater forstås valgagitatoriske
meddelelser på en vejrbestandig plade, der ikke er
større end 0,8 m2. Stk. 2. I
perioden fra den fjerde lørdag før valgdagen til 8
dage efter valgdagen må der i forbindelse med folketingsvalg,
kommunale og regionale valg, valg til Europa-Parlamentet,
folkeafstemninger og andre valg, der afholdes på
offentligretligt grundlag, ophænges valgplakater på
private fællesveje. Ophængning af valgplakater må ske fra
døgnets begyndelse. Nedtagning af valgplakater, samt midler
til fastgørelse af valgplakater, skal være
tilendebragt ved døgnets afslutning. Ved folketingsvalg
må ophængning af valgplakater dog tidligst ske 24 timer
efter valgets udskrivelse. Stk. 3.
Valgplakater kan uanset § 49, stk. 1, ophænges
på master til vejbelysningen og master til brug for
elforsyning. Stk. 4.
Valgplakater skal ophænges forsvarligt og på en
sådan måde, at de ikke dækker for lovlig
etableret eller autoriseret afmærkning, herunder
færdselstavler, vejvisningstavler eller lignende udstyr,
forhindrer hensigtsmæssige oversigtsforhold eller i
øvrigt udgør en fare for trafiksikkerheden. Stk. 5.
Valgplakater må ikke ophænges | | | 1) | i midterrabbatter på veje, hvor den
tilladte hastighed er over 60 km/t, | | | 2) | i midterrabatter på
strækninger, hvor hastigheden midlertidigt er nedsat til 60
km/t eller derunder, | | | 3) | på samme indretning som autoriseret
afmærkning, herunder færdselstavler, vejvisningstavler
eller lignende vejudstyr, | | | 4) | på højspændingsmaster,
transformerstationer, kabelskabe og lignende, | | | 5) | nærmere end 0,5 m fra
kørebanekant eller 0,3 m fra cykelstikant målt fra
nærmeste kant valgplakaten | | | 6) | lavere end 2,3 m direkte over fortov eller
cykelsti målt fra nederste kant af valgplakaten, | | | 7) | højere end 1,5 m under laveste
strømførende ledning målt fra øverste
kant af valgplakaten, og | | | 8) | på en sådan måde, at
valgplakaten kan medføre skader på eller
ændringer af master til vejbelysning og indretninger til
forsyningsvirksomhed. | | | | | | § 50
b. En ophængt valgplakat skal være forsynet med
navn, adresse og telefonnummer på den fysiske eller juridiske
person, der har iværksat valgplakatophængningen.
Oplysninger om juridiske personer skal suppleres med navn, adresse
og telefonnummer på en fysisk person, der repræsenterer
den juridiske person. Oplysningerne skal anføres på en
sådan måde, at de er læselige i hele
ophængningsperioden. Stk. 2.
Valgplakater, der er ophængt i strid med § 50 a,
stk. 3-5, skal nedtages inden for 24 timer efter, at
kommunalbestyrelsen har meddelt et påbud herom til den
fysiske eller juridiske person, der er nævnt i stk.1, 1.
pkt., eller den fysiske person nævnt i stk.1, 2. pkt. Stk. 3.
Kommunerne kan nedtage valgplakater, som ikke er nedtaget inden for
den i stk. 2 nævnte frist eller er ophængt uden
for det i § 50 a, stk. 2, nævnte tidsrum.
Kommunen kan endvidere nedtage valgplakater, som er ophængt i
strid med § 50 a, stk. 3-5, og som ikke indeholder
de i stk.1 krævede oplysninger. Stk. 4.
Kommunerne eller politiet kan straks nedtage valgplakater, der
udgør en umiddelbar og konkret fare for
trafiksikkerheden. Stk. 5.
Kommunerne skal umiddelbart efter nedtagningen rette henvendelse
til den fysiske eller juridiske person, der nævnt i stk.1, 1.
pkt., eller den fysiske person nævnt i stk. 1, 2. pkt.,
med anmodning om, at valgplakaterne afhentes. Valgplakater, der
ikke er afhentet senest 6 måneder efter valgdatoen, kan
destrueres. Stk. 6. Kommunens
og politiets udgifter efter stk. 3-5, samt udgifter til
udbedring af skader på indretninger betales af
ophængeren. Hvis det ikke er muligt at pålægge
ophængeren de nævnte udgifter, kan den fysiske eller
juridiske person, der er nævnt i stk.1, 1. pkt.,
pålægges at afholde disse udgifter, medmindre den
pågældende kan sandsynliggøre, at
ophængningen ikke er sket på den
pågældendes foranledning. Såfremt valgplakaten
ikke indeholder de i stk. 1 nævnte oplysninger, kan den
fysiske eller juridiske person, der agiteres for på
valgplakaten, pålægges at afholde disse udgifter,
medmindre den pågældende kan sandsynliggøre, at
ophængningen ikke er sket på den
pågældendes foranledning. Stk. 7.
Afgørelser og dispositioner efter stk. 2-5 kan ikke
påklages til højere administrativ
myndighed.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 1537 af 21. december 2010 om
private fællesveje foretages følgende
ændringer: | | | | Anden brug af vejareal § 66. På arealer, der er privat
fællesvej, kræver det kommunalbestyrelsens
godkendelse 1) varigt eller midlertidigt at anbringe affald,
materiel, materialer, løsøregenstande,
ikkeindregistrerede køretøjer, skure, skurvogne,
containere, boder, automater, skilte, hegn el. lign. , 2) at anbringe køretøjer med henblik
på salg eller udlejning uden fører og 3) som led i erhvervsvirksomhed at anbringe
køretøjer i forbindelse med reparation,
påfyldning af drivmidler, rengøring el. lign. Stk. 2.
Før godkendelse efter stk.1 skal kommunalbestyrelsen
forhandle med politiet. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan for den pågældendes regning
fjerne genstande m.v., jf. stk. 1, der er anbragt på en
privat fællesvej uden kommunalbestyrelsens godkendelse, hvis
den pågældende ikke efterkommer et påbud om at
fjerne disse. Stk. 4. Er det
anbragte til ulempe for færdslen, kan kommunalbestyrelsen
eller i påtrængende tilfælde politiet fjerne det
anbragte for den pågældendes regning uden
forudgående påbud. | | 1. Efter
§ 66 før overskriften »Opgravning og
ledninger« indsættes: »Valgplakater på
vejareal § 66
a. Ved valgplakater forstås valgagitatoriske
meddelelser på en vejrbestandig plade, der ikke er
større end 0,8 m2. Stk. 2. I
perioden fra den fjerde lørdag før valgdagen til 8
dage efter valgdagen må der i forbindelse med folketingsvalg,
kommunale og regionale valg, valg til Europa-Parlamentet,
folkeafstemninger og andre valg, der afholdes på
offentligretligt grundlag, ophænges valgplakater på
private fællesveje. Ophængning af valgplakater må ske fra
døgnets begyndelse. Nedtagning af valgplakater, samt midler
til fastgørelse af valgplakater, skal være
tilendebragt ved døgnets afslutning. Ved folketingsvalg
må ophængning af valgplakater dog tidligst ske 24 timer
efter valgets udskrivelse. Stk. 3.
Valgplakater kan uanset § 66, stk.1, ophænges
på master til vejbelysningen og master til brug for
elforsyning. Stk. 4.
Valgplakater skal ophænges forsvarligt og på en
sådan måde, at de ikke dækker for lovlig
etableret eller autoriseret afmærkning, herunder
færdselstavler, vejvisningstavler eller lignende udstyr,
forhindrer hensigtsmæssige oversigtsforhold eller i
øvrigt udgør en fare for trafiksikkerheden. Stk. 5.
Valgplakater må ikke ophænges | | | 1) | i midterrabbatter på veje, hvor den
tilladte hastighed er over 60 km/t, | | | 2) | i midterrabatter på
strækninger, hvor hastigheden midlertidigt er nedsat til 60
km/t eller derunder, | | | 3) | på samme indretning som autoriseret
afmærkning, herunder færdselstavler, vejvisningstavler
eller lignende vejudstyr, | | | 4) | på højspændingsmaster,
transformerstationer, kabelskabe og lignende, | | | 5) | nærmere end 0,5 m fra
kørebanekant eller 0,3 m fra cykelstikant målt fra
nærmeste kant af valgplakaten, | | | 6) | lavere end 2,3 m direkte over fortov eller
cykelsti målt fra nederste kant af valgplakaten, | | | 7) | højere end 1,5 m under laveste
strømførende ledning målt fra øverste
kant af valgplakaten, og | | | 8) | på en sådan måde, at
valgplakaten kan medføre skader på eller
ændringer af master til vejbelysning og indretninger til
forsyningsvirksomhed. | | | | | | § 66
b. En ophængt valgplakat skal være forsynet med
navn, adresse og telefonnummer på den fysiske eller juridiske
person, der har iværksat valgplakatophængningen.
Oplysninger om juridiske personer skal suppleres med navn, adresse
og telefonnummer på en fysisk person, der repræsenterer
den juridiske person. Oplysningerne skal anføres på en
sådan måde, at de er læselige i hele
ophængningsperioden. Stk. 2.
Valgplakater, der er ophængt i strid med § 66 a,
stk. 3-5, skal nedtages inden for 24 timer efter, at
kommunalbestyrelsen har meddelt et påbud herom til den
fysiske eller juridiske person, der er nævnt i stk.1, 1.pkt.,
eller den fysiske person nævnt i stk.1, 2. , pkt. Stk. 3.
Kommunerne kan nedtage valgplakater, som ikke er nedtaget inden for
den i stk. 2 nævnte frist eller er ophængt uden
for det i § 66 a, stk. 2, nævnte tidsrum.
Kommunen kan endvidere nedtage valgplakater, som er ophængt i
strid med § 66 a, stk. 3-5, og som ikke indeholder
de i stk.1 krævede oplysninger. Stk. 4.
Kommunerne eller politiet kan straks nedtage valgplakater, der
udgør en umiddelbar og konkret fare for
trafiksikkerheden. Stk. 5.
Kommunerne skal umiddelbart efter nedtagningen rette henvendelse
til den fysiske eller juridiske person, der nævnt i stk.1, 1.
pkt., eller den fysiske person nævnt i stk. 1, 2. pkt.
med anmodning om, at valgplakaterne afhentes. Valgplakater, der
ikke er afhentet senest 6 måneder efter valgdatoen, kan
destrueres. Stk. 6. Kommunens
og politiets udgifter efter stk. 3-5, samt udgifter til
udbedring af skader på indretninger betales af
ophængeren. Hvis det ikke er muligt at pålægge
ophængeren de nævnte udgifter, kan den fysiske eller
juridiske person, der er nævnt i stk.1, 1. pkt.,
pålægges at afholde disse udgifter, medmindre den
pågældende kan sandsynliggøre, at
ophængningen ikke er sket på den
pågældendes foranledning. Såfremt valgplakaten
ikke indeholder de i stk. 1 nævnte oplysninger, kan den
fysiske eller juridiske person, der agiteres for på
valgplakaten, pålægges at afholde disse udgifter,
medmindre den pågældende kan sandsynliggøre, at
ophængningen ikke er sket på den
pågældendes foranledning. Stk. 7.
Afgørelser og dispositioner efter stk. 2-5 kan ikke
påklages til højere administrativ myndighed. |
|