Skriftlig fremsættelse (27. januar
2011)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Bertel Haarder)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af
apotekerloven (Veterinærafdelinger, informationspligt om
billigere alternativer, ophævelse af det naturlige
forsyningsområde, sygehusapotekers blanding af
lægemidler mv.)
(Lovforslag nr. L 119)
Med lovforslaget foreslås en række forskellige
ændringer og præciseringer af apotekerloven, som der
har vist sig at være behov for.
Det foreslås for det første, at apotekerloven
ændres således, at der fastsættes regler for
godkendelse af beliggenheden m.v. af udskilte
veterinærafdelinger af apoteker, da dette ikke er reguleret i
dag. Veterinærafdelingerne vil bl.a. kunne forhandle
lægemidler til produktionsdyr, hvilket kan have et meget
stort volumen.
Det foreslås endvidere, at apotekerlovens hovedregel om
forbud mod lægers og tandlægers tilknytning til
lægemiddelvirksomheder ikke gælder for lægers
tilknytning til offentlige sygehuse, der har tilladelse til
markedsføring og/eller forhandling af lægemidler efter
lægemiddellovens regler. F.eks. har Odense
Universitetshospital tilladelse til at fremstille og forhandle
radioaktive lægemidler, som har en meget kort holdbarhed, til
brug for behandling af kræftpatienter. Det ville ikke
være hensigtsmæssigt, at lægerne her skulle
ansøge om tilladelse til at være ansat på
hospitalet.
Desuden foreslås det, at det naturlige
forsyningsområde for apotekerne og dermed apotekernes
geografiske begrænsning til at oprette
håndkøbsudsalg og medicinudleveringssteder
ophæves med henblik på at fremme konkurrencen mellem
apotekerne. Apotekere kan således oprette
håndkøbsudsalg og medicinudleveringssteder
overalt.
Det foreslås endvidere, at en bestemmelse om
nedlæggelse af håndkøbsudsalg præciseres
således, at bestemmelsens henvisning til
lægemiddellovens § 39, stk. 2, som omhandler
mellemprodukter (bestemt til senere forarbejdning til et
lægemiddel), udgår, da henvisningen ikke er relevant,
idet håndkøbsudsalg ikke vil kunne opnå
tilladelse til at forhandle mellemprodukter.
Det foreslås også, at apotekerloven suppleres med
en bestemmelse om, at apoteket skal informere forbrugeren om
eventuelle billigere substituerbare lægemidler, som kan
erstatte det lægemiddel, forbrugeren har fået ordineret
eller som apoteket umiddelbart påtænker at udlevere,
herunder om prisforskellen. Forslaget indebærer en
skærpelse af apotekers informationspligt som følge af,
at apotekerne i praksis kun i 6 ud af 10 tilfælde udleverer
det billigste alternativ til forbrugeren.
Lovforslaget indeholder desuden et forslag om, at det - med
henblik på sundhedsmyndighedernes udarbejdelse af
statistikker til brug for generel planlægning af
sundhedsvæsenets opgaver, herunder monitorering af kronisk
syge - bliver muligt for Lægemiddelstyrelsen at videregive
oplysninger om ordination af lægemidler, herunder oplysninger
om receptudstederen og patienten til forvaltningsmyndigheder inden
for sundhedsområdet.
Det foreslås endvidere - med henblik på at
øge fødevaresikkerheden - at præcisere
apotekerloven således, at apoteker kun må fremstille de
magistrelle lægemidler (dvs. lægemidler tilberedt efter
speciel opskrift på en individuel recept), som dyrlæger
må ordinere og anvende efter regler fastsat af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri.
Af hensyn til Lægemiddelstyrelsens
tilrettelæggelse af tilsyn foreslås det endvidere, at
apoteker, som foretager fremstilling af magistrelle
lægemidler, skal give Lægemiddelstyrelsen meddelelse
herom.
Endvidere skabes der med lovforslaget mulighed for, at
apoteker i forsyningsmæssige nødsituationer mv. kan
forhandle magistrelle lægemidler, fremstillet af
sygehusapoteker, uanset at der markedsføres tilsvarende
lægemidler. En beslutning om at lade sygehusapoteker
fremstille lægemidler, hvor der er markedsførte
alternativer, træffes sjældent. Beslutningen blev dog
truffet vedr. fremstilling af præparatet Tamiflu i 2005 i
forbindelse med indsatsen mod fugleinfluenza. Som reglerne er i dag
har de private apoteker dog ikke mulighed for at forhandle
præparatet.
Der foreslås endvidere, da området ikke er
reguleret i dag, indført en bemyndigelsesbestemmelse til at
fastsætte regler for Lægemiddelstyrelsens midlertidige
overtagelse af et apotek, der i forbindelse med en struktursag om
lægemiddelforsyning skal nedlægges eller overdrages til
en anden apoteker.
Det foreslås også at indføre en bestemmelse
om, at apoteker, der ønsker at forhandle lægemidler
online til brugerne, skal give meddelelse herom til
Lægemiddelstyrelsen, som samtidig af hensyn til
patientsikkerheden får mulighed for at fastsætte regler
om e-handel og forsendelse af lægemidler.
Lovforslaget indeholder endvidere - på baggrund af et
færøsk ønske - et forslag om, at
sygehusapoteker efter tilladelse fra indenrigs- og
sundhedsministeren kan levere lægemidler mv. til det
færøske sygehusvæsen.
Det foreslås desuden - som følge af øget
efterspørgsel fra sygehusafdelingerne - at aktiviteten i
forbindelse med sygehusapotekers blanding mv. af lægemidler
til den enkelte navngivne patient af markedsførte
lægemidler udskilles fra regelsættet vedrørende
magistrel fremstilling, herunder kravet om overholdelse af de
såkaldte (strenge) GMP-regler. Der vil således kunne
fastsættes nogle på nogle områder mindre strenge
krav til sygehusapotekers blanding mv. af lægemidler til den
enkelte patient.
Lovforslaget indeholder også et forslag om at stille
krav til apotekerne om, at indberetning af regnskabsoplysninger
samt ansøgning om tilskud eller statsgaranti skal ske i
bestemte formater, herunder elektronisk.
Endvidere foreslås det som en lovteknisk ændring,
at henvisningen til straffelovens § 264 b (om
tavshedspligt) i apotekerlovens § 69, stk. 1,
udgår, da bestemmelsen i straffeloven er ophævet.
Apotekerloven indeholder en bestemmelse om, at en
fratrædende apoteker kan opnå erstatning som
følge af, at apoteket nedlægges og apotekets varelager
og inventar dermed ikke indbringer så meget ved salg som hvis
det var blevet solgt til en ny apoteker. Det forslås i den
sammenhæng at lovfæste Lægemiddelstyrelsens
praksis i form af at afgive et købstilbud til apotekeren
på varelager og inventar, så der undgås tvivl om
retstilstanden.
Desuden foreslås det, at ministerens bemyndigelse til at
fastsætte regler om apotekers indbetaling af gebyr udvides
således, at den også omfatter
Lægemiddelstyrelsens omkostninger til transport af
elektroniske recepter efter sundhedsloven.
Endelig foreslås det, at loven skal træde i kraft
den 1. juli 2011, men bortset fra forslaget, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 14 (om Lægemiddelstyrelsens videregivelse
af oplysninger om ordination af lægemidler til
forvaltningsmyndigheder inden for sundhedsområdet) samt
forslaget, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 32 (om at
udvide Lægemiddelstyrelsens adgang til at fastsætte
regler om apotekers indbetaling af gebyr), hvor det foreslås,
at disse forslag træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Det er vurderingen, at lovforslaget ikke har økonomiske
konsekvenser eller administrative konsekvenser af betydning for
erhvervslivet, det offentlige eller borgerne.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.