Skriftlig fremsættelse (27. januar
2011)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Bertel Haarder)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
lægemidler og lov om medicinsk udstyr (Styrkelse af
kontrolindsatsen i forhold til ulovlige lægemidler m.v.)
(Lovforslag nr. L 118)
Med dette forslag til ændring af lægemiddelloven
rettes fokus på den distribution af lægemidler, der
foregår illegalt, idet der foreslås initiativer, der
har til formål at forhindre eller begrænse forekomsten
af ulovlige lægemidler, ligesom der foreslås
initiativer med henblik på at forbedre mulighederne for at
handle legalt, herunder særligt på internettet.
Dette sker for det første ved at foreslå en
styrkelse af kontrolbeføjelser i traditionel forstand. Det
gælder både i forhold til Lægemiddelstyrelsen,
som foreslås tillagt beføjelse til at
beslaglægge og konfiskere ulovligt indførte og
ulovligt forhandlede lægemidler. Det gælder også
i forhold til relevante samarbejdspartnere (især
Fødevarestyrelsen), som på effektiv vis skal kunne
foretage kontrol på Lægemiddelstyrelsens vegne.
For det andet sætter regeringen et særligt fokus
på handel med lægemidler på internettet. Der
stilles bl.a. forslag om nye krav til e-handel med
lægemidler, herunder om underretningspligt for virksomheder,
der forhandler lægemidler online, samt krav til forsendelser
af lægemidler, der e-handles. Der skal udarbejdes en liste
med oplysninger om legale online-forhandlere, der
offentliggøres på Lægemiddelstyrelsens
hjemmeside, og som skal gøre det nemmere for borgerne at
sikre sig, at de handler lægemidler legalt. Der
foreslås ligeledes indført en bestemmelse, der
forbyder erhvervsmæssige internetudbydere at formidle
internetadgang til en hjemmeside, hvorfra der sker ulovlig
forhandling af lægemidler.
Regeringen har for det tredje besluttet at imødekomme
lægemiddelindustriens ønske om at kunne bidrage til
bestræbelserne på at afdække forekomsten af
forfalskede lægemidler. Det foreslås, at virksomheder,
som er indehaver af en markedsføringstilladelse til et
lægemiddel, får adgang til - i begrænset omfang -
at indføre, udføre og oplagre eksemplarer af
lægemidler. Virksomheden kan hermed undersøge, om
disse er forfalskede udgaver af den enkelte virksomheds eget -
godkendte - lægemiddel.
For at sikre, at der på en hurtig og effektiv
måde, gives information til læger og andre
sundhedspersoner om formodede bivirkninger eller andre
sikkerhedsproblemer ved et godkendt lægemiddel,
foreslås det for det fjerde, at Lægemiddelstyrelsen
får mulighed for at pålægge virksomheder, som er
indehaver af en markedsføringstilladelse til et
lægemiddel, at offentliggøre eller udsende sådan
information til en nærmere bestemt kreds af sundhedspersoner
eller hospitaler.
Lovforslaget indeholder herudover en række forslag om
øget digitalisering i Lægemiddelstyrelsens
kommunikation med virksomheder, som skal ses i lyset af regeringens
ønske om at sikre en effektiv, moderne og servicebevidst
offentlig sektor.
Endelig indeholder lovforslaget en række andre forslag
til ændringer af lægemiddelloven, som primært er
af teknisk og præciserende karakter. Som en mindre
ændring foreslås der også en udvidelse af kredsen
af sundhedspersoner, der som led i deres professionelle virke
må modtage reklame for receptpligtig medicin.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.