Fremsat den 26. januar 2011 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge
(Større fleksibilitet i
opfølgning og indsats over for sygedagpengemodtagere)
§ 1
I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge,
som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 480 af 12. juni
2009, § 1 i lov nr. 1539 af 21. december 2010 og senest
ved § 1 i lov nr. 1599 af 22. december 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 11, stk. 2,
indsættes efter »oplysninger«: », herunder
om sygdommens karakter,«.
2. § 13, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4. Ved
alle opfølgninger holdes en individuel samtale, jf. dog
stk. 5 og 6. Opfølgningen kan dog ske telefonisk,
digitalt eller ved brev, hvis
1) den sygemeldtes
helbredssituation skønnes uproblematisk, og tilbagevenden
på fuld tid sker inden for 14 dage regnet fra det tidspunkt,
hvor samtalen skal finde sted,
2) den sygemeldte
er i tilbud,
3) den sygemeldte
er delvis uarbejdsdygtig og har genoptaget arbejdet delvist,
4) den sygemeldte
forventes at genoptage arbejdet på fuld tid inden for de
første 13 ugers sygefravær, eller
5) den sygemeldte
skal opereres inden for 13 uger regnet fra
opfølgningstidspunktet, jf. stk. 2 og 3.«
3. § 13, stk. 6, affattes
således:
»Stk. 6. Hvis
der er tale om alvorlig sygdom, hvor kontakt til den sygemeldte
ikke er hensigtsmæssig eller mulig på grund af den
sygemeldtes helbredssituation, foregår opfølgningen
uden kontakt til den sygemeldte (standby). Ved vurdering af om en
sygdom er alvorlig indgår navnligt, om sygdommen er
livstruende.«
4. § 15, stk. 7, affattes
således:
»Stk. 7. I
forbindelse med den første samtale med den sygemeldte tager
kommunen kontakt til arbejdspladsen og indgår i en dialog om
arbejdspladsens mulighed for, at den sygemeldte helt eller gradvis
kan vende tilbage til arbejdspladsen. Kommunen kan dog undlade at
kontakte arbejdspladsen, hvis
1) den sygemeldtes
helbredssituation skønnes uproblematisk, og den sygemeldte
forventes at kunne vende tilbage på fuld tid inden for 13
uger regnet fra første samtale, eller
2) sygdommen
medfører et længerevarende sygdomsforløb, og
den sygemeldte ikke aktuelt kan vende gradvist tilbage eller
deltage i tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.«
5.
Efter § 15 indsættes:
Ȥ 15
a. Kommunen kan kun iværksætte indsats efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis det kan fremme
arbejdsfastholdelse og en hurtigere tilbagevenden til arbejdet.
Stk. 2. Hvis den
sygemeldte gradvis kan vende tilbage til arbejde, kan der ikke
iværksættes tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats. Dog kan et tilbud
iværksættes i kombination med gradvis tilbagevenden,
hvis tilbuddet understøtter en hurtigere tilbagevenden.
Stk. 3. Til
sygemeldte i ansættelsesforhold, der har en klar diagnose og
forventes fuldt ud raskmeldt inden for 8 uger regnet fra
opfølgningstidspunktet, jf. § 13, stk. 2 og
3, kan der ikke iværksættes nye tilbud efter kapitel
10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. maj 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Større fleksibilitet i
opfølgning | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Større fleksibilitet i kontakt til
arbejdspladsen | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Den foreslåede ordning | | 2.3. | Større fleksibilitet i
indsatsen | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Den foreslåede ordning | 3. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | De administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | De miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Regeringen (Venstre og Konservative), Dansk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance har den 5.
november 2010 indgået aftale om nye rammer for
sygefraværsindsatsen, hvori det bl.a. er aftalt, at grupper
af syge fritages for aktive tilbud og samtaler.
Aftalen indgår i den samlede aftale om
Finansloven for 2011.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at partierne
bag sygefraværsaftalen er enige om, at der fortsat skal ydes
en aktiv indsats over for sygemeldte. Indsatsen skal være
individuelt tilpasset og have fokus på, at den sygemeldte
vender tilbage i job. Kommunerne skal derfor kun yde en aktiv
indsats over for de sygemeldte, der har behov for en indsats, og
opfølgningen gøres mere fleksibel for alvorligt syge
og syge, der snart vender tilbage til arbejdsmarkedet.
Aftalepartierne er enige om en justeret
sygefraværsindsats, der består af følgende tre
elementer:
- En ny og effektiv
refusionsmodel
- Et fælles
rådighedsloft
- Større
fleksibilitet i opfølgning og indsats (11 initiativer).
De to førstnævnte elementer i
aftalen er udmøntet i lov om ændring af lov om
sygedagpenge (Ændring af refusionssatser) L 67 og lov om
ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik
og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(Virksomhedsrettet aktivering, ændring af refusionssystemet
m.v.) L 71, som begge er vedtaget den 17. december 2010.
Elementet om større fleksibilitet i
opfølgning og indsats omfatter følgende
initiativer:
1. Aktive tilbud
kan kun gives, hvis det tjener tilbagevenden til arbejdet
2. De »mindst
syge« sygemeldte skal ikke have aktive tilbud
3.
Fritagelse/standby for de mest syge
4. Ikke krav om
samtale ved fremmøde, hvis snarlig tilbagevenden til job
5. Ikke krav om
samtale ved fremmøde, hvis der ventes på operation
6.
Præcisering af at gradvis tilbagevenden altid går forud
for aktive tilbud
7. Fleksibel
kontakt til arbejdsgivere i tilknytning til første
opfølgning
8.
Inspirationsmateriale til god kommunikation til sygemeldte
9. Information til
jobcentrene om standby-ordningen
10. Oplysningsskema
skal give information om alvorlig sygdom
11. Et forbedret
samarbejde med lægerne vil styrke jobcentrenes
opfølgning.
Dette lovforslag udmønter 7 af de 11
ovennævnte initiativer om større fleksibilitet i
opfølgning og indsats. Det drejer sig om nr. 1, 2, 4, 5, 6,
7 og 10.
De resterende 4 initiativer (nr. 3, 8, 9 og 11)
udmøntes administrativt. Initiativerne udarbejdes hurtigst
muligt og iværksættes senest 1. maj 2011. De
administrative initiativer indeholder:
- En liste til
jobcentrene med diagnoser, der anvendes til standby-ordningen
-
Inspirationsmateriale til kommunens breve til sygemeldte
-
Informationsmateriale vedrørende standby-ordningen
- Spilleregler for
samarbejdet mellem læger og jobcentre.
Med lovforslaget sikres en tilpasset indsats for
alvorligt syge og syge, der snart vender tilbage til
arbejdsmarkedet. Det er afgørende, at alvorligt syge ikke
belastes af sygedagpengeopfølgningen. Sygemeldte, som er
meget tæt på en raskmelding, skal ikke have aktive
tilbud eller kontaktes unødvendigt. Det er centralt, at
kommunernes ressourcer anvendes på de sager, hvor
opfølgning og aktiv indsats gør en forskel.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Større
fleksibilitet i opfølgning
2.1.1 Gældende ret
Efter gældende regler skal kommunen
tilrettelægge og gennemføre et individuelt og
fleksibelt opfølgningsforløb under hensyn til
sygdommens karakter og sygemeldte behov og
forudsætninger.
Udgangspunkt er, at der ved alle
opfølgninger holdes individuelle samtaler.
Opfølgningen kan dog ske telefonisk, digitalt eller ved
brev, hvis
1) den sygemeldtes
helbredssituation skønnes uproblematisk, og tilbagevenden
på fuld tid sker inden for 14 dage regnet fra det tidspunkt,
hvor samtalen skal finde sted,
2) den sygemeldte
er i tilbud eller
3) den sygemeldte
er delvis uarbejdsdygtig og har genoptaget arbejdet delvist.
Opfølgningen kan endvidere ske telefonisk,
digitalt eller ved brev, hvis sygdommen forhindrer en individuel
samtale.
Herudover sker opfølgningen, i de
tilfælde hvor alvorlig sygdom forhindrer enhver form for
kontakt til den sygemeldte, uden kontakt til den sygemeldte
(standby). Opfølgningen kan i stedet iværksættes
ved hjælp af kontakt til fx læge, sygehuslæge og
andre kommunale forvaltninger for at skaffe oplysninger i sagen om
borgerens helbred og behandlingsforløb.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at kommunen kan fravige
kravet om personligt fremmøde i jobcentret for syge, der
venter på en operation og syge, der snart vender tilbage til
arbejdsmarkedet.
Hvis den sygemeldte forventes at genoptage
arbejdet på fuld tid inden for de første 13 ugers
sygefravær, eller hvis den sygemeldte skal opereres inden for
13 uger regnet fra opfølgningstidspunktet, kan
opfølgningen derfor foregå telefonisk, digitalt eller
ved brev.
Med lovforslaget præciseres endvidere, at i
de tilfælde, hvor der er tale om alvorlig sygdom, og hvor
kontakt til den sygemeldte ikke er hensigtsmæssig eller mulig
på grund af den sygemeldtes helbredssituation, så
foregår opfølgningen uden kontakt til den sygemeldte
(standby). Ved vurdering af alvorlig sygdom indgår, om
sygdommen er livstruende.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
2 og nr. 3.
2.2. Større
fleksibilitet i kontakt til arbejdspladsen
2.2.1. Gældende ret
Efter gældende regler skal kommunerne i
forbindelse med den første opfølgningssamtale, der
afholdes inden udgangen af 8. sygeuge regnet fra første
fraværsdag, tage kontakt til arbejdspladsen og indgå i
en dialog om arbejdspladsens muligheder for at tage den sygemeldte
helt eller gradvist tilbage.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at kommunens kontakt til
arbejdspladsen gøres mere fleksibel, så der ikke skal
tages kontakt i tilfælde, hvor der er tale om langvarig
sygdom eller i tilfælde, hvor den sygemeldte står
umiddelbart forud for tilbagevenden til arbejde.
Derfor kan kommunen undlade at tage kontakt til
arbejdspladsen, hvis den sygemeldtes helbredssituation
skønnes uproblematisk, og der forventes tilbagevenden
på fuld tid inden for 13 uger regnet fra første
opfølgningssamtale. Kommunen kan endvidere undlade at tage
kontakt til arbejdspladsen, hvis sygdommen medfører et
længerevarende sygdomsforløb, og den sygemeldte ikke
aktuelt kan vende gradvist tilbage eller deltage i tilbud efter
kapitel 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (i form
af tilbud om vejledning og opkvalificering, tilbud om
virksomhedspraktik eller ansættelse med
løntilskud).
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
4.
2.3. Større
fleksibilitet i indsatsen
2.3.1. Gældende ret
Efter gældende regler kan kommunen
iværksætte en indsats efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats for at fremme arbejdsfastholdelse og
hurtigst mulige raskmelding.
Ifølge sygedagpengeloven skal indsatsen
tilpasses den sygemeldtes forudsætninger og behov samt den
sygemeldtes helbredstilstand og ressourcer.
2.3.2. Den foreslåede
ordning
Med forslaget præciseres det, at kommunen
kun skal iværksætte en indsats efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, hvis det kan fremme
arbejdsfastholdelse og en hurtigere tilbagevenden til arbejdet.
Desuden foreslås det præciseret, at
gradvis tilbagevenden altid går forud for aktive tilbud. Der
vil derfor ikke kunne iværksættes tilbud efter kapitel
10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (i form af
tilbud om vejledning og opkvalificering, tilbud om
virksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud),
hvis den sygemeldte kan vende gradvis tilbage til arbejde. Dog kan
et tilbud iværksættes i kombination med gradvis
tilbagevenden, hvis tilbuddet understøtter en hurtigere
tilbagevenden.
Forslaget skal endvidere sikre, at sygemeldte,
som er meget tæt på en raskmelding ikke skal deltage i
tilbud. Der vil derfor ikke kunne iværksættes nye
tilbud til sygemeldte i ansættelsesforhold, der har en klar
diagnose og forventes fuldt ud raskmeldt inden for 8 uger regnet
fra opfølgningstidspunktet.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
5.
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De samlede økonomiske konsekvenser af
lovforslaget skønnes at udgøre 7,4 mio. kr.
årligt ved fuld indfasning, som er kommunale sparede
administrative udgifter.
Forslaget giver anledning til mindreudgifter for
kommunerne, idet kommunerne for en række samtaler kan fravige
kravet om fysisk fremmøde i jobcentret. I stedet vil
opfølgningen kunne ske ved telefonsamtale, digitalt eller
ved brev.
Dette er gældende for sygemeldte, der
forudsættes at vende fuldt ud tilbage i arbejde inden for de
første 13 ugers sygefravær og sygemeldte, der skal
opereres inden for 13 uger regnet fra
opfølgningstidspunktet.
Det skønnes, at ca. 9.000 samtaler
årligt ikke vil ske ved personlig fremmøde fordi den
sygemeldte forudsættes fuldt ud tilbage i arbejde inden for
de første 13 ugers sygefravær. Dette giver anledning
til en administrativ besparelse for kommunerne på 0,8 mio.
kr. årligt.
Det skønnes, at ca. 15.000 samtaler
årligt ikke længere vil finde sted med personlig
fremmøde, idet den sygemeldte inden for 13 uger skal
opereres. Dette indebærer en samlet administrativ besparelse
for kommunerne på 1,3 mio. kr. årligt.
Forslaget indebærer også fritagelse
for aktive tilbud for sygemeldte, som er meget tæt på
en raskmelding. Besparelserne i forbindelse med det lavere
aktiveringsomfang er indregnet i de økonomiske konsekvenser
i lov nr. 1602 af 22. december 2010 om ændring af lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(Virksomhedsrettet aktivering, ændring af refusionssystemet
m.v.).
Forslaget giver endvidere anledning til
mindreudgifter for kommunerne, idet kommunerne ikke længere
skal kontakte arbejdsgiverne i tilknytning til 1. samtale, hvis den
sygemeldte står umiddelbart forud for tilbagevenden til
arbejde, eller der er tale om et længerevarende
sygdomsforløb. Det skønnes, at dette er
tilfælde for omkring 60.000 forløb, hvorfor forslaget
indebærer en administrativ besparelse for kommunerne på
5,3 mio. kr.
Loven træder i kraft 1. maj 2011, hvorfor
mindreudgiften i 2011 svarer til mindreudgiften over 8
måneder.
| | | | | Tabel 1. Økonomiske konsekvenser
fordelt på kommune og stat som følge af forslag om
fritagelse for samtaler og aktive tilbud | Mio. kr. | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Kommuner | -4,9 | - 7,4 | -7,4 | -7,4 | Staten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt | -4,9 | -7,4 | -7,4 | -7,4 | | | | | |
|
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget
skal forhandles med de kommunale parter.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget indeholder en ubetydelig
administrativ lettelse for erhvervslivet. Lovforslaget har ikke
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
5. De administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Beskæftigelsesrådet, Foreningen af Socialchefer i
Danmark, Ankestyrelsen, Danske Statsforvaltninger, Danske
Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd, Kristelig
Fagbevægelse og Kristelig Arbejdsgiverforening.
| | | 9. Sammenfattende skema | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2011: ingen 2012: ingen 2013: ingen 2014: ingen Kommuner: 2011: ingen 2012: ingen 2013: ingen 2014: ingen | Stat: 2011: ingen 2012: ingen 2013: ingen 2014: ingen Kommuner: 2011: ingen 2012: ingen 2013: ingen 2014: ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2011: ingen 2012: ingen 2013: ingen 2014: ingen Kommuner: 2011: 4,9 mio. kr. 2012: 7,4 mio. kr. 2013: 7,4 mio. kr. 2014: 7,4 mio. kr. | Stat: 2011: ingen 2012: ingen 2013: ingen 2014: ingen Kommuner: 2011: ingen 2012: ingen 2013: ingen 2014: ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ifølge regler i sygedagpengelovens
§ 11, stk. 2, skal den sygemeldte udfylde et
oplysningsskema med relevante oplysninger til brug for
kommunen.
Med forslaget om ændret formulering af
sygedagpengelovens § 11,
stk. 2, præciseres det, at oplysningsskemaet skal
udfyldes med relevante oplysninger om sygdommens karakter til brug
for kommunens opfølgning. Med forslaget får kommunerne
bedre information til brug for opfølgningen. Er der
eksempelvis tale om alvorlig sygdom, vil kommunen allerede ved
modtagelsen af oplysningsskemaet have informationer, som kan
anvendes i forbindelse med en evt. vurdering af, om der er grundlag
for, at opfølgningen sker uden kontakt til den sygemeldte
(standby).
Til nr. 2
Ifølge regler i sygedagpengelovens
§ 13, stk. 4, holdes der ved alle
opfølgninger i sygedagpengesager som udgangspunkt
individuelle samtaler. Opfølgningen kan dog ske telefonisk,
digitalt eller ved brev, hvis
1) den sygemeldtes
helbredssituation skønnes uproblematisk, og tilbagevenden
på fuld tid sker inden for 14 dage regnet fra det tidspunkt,
hvor samtalen skal finde sted,
2) den sygemeldte
er i tilbud eller
3) den sygemeldte
er delvis uarbejdsdygtig og har genoptaget arbejdet delvist.
Med forslaget om ændret formulering af
stk. 4 foreslås det, at hvis
den sygemeldte forventes at genoptage arbejdet på fuld tid
inden for de første 13 ugers sygefravær, eller hvis
den sygemeldte skal opereres inden for 13 uger regnet fra
opfølgningstidspunktet, kan opfølgningen foregå
telefonisk, digitalt eller ved brev.
Ved en operation menes der behandling af sygdomme
og skader ved hjælp af operative indgreb, fx behandling af
diskusprolaps, alvorlige knæskader eller hofteskader.
Kommunen vurderer løbende, om der i de
enkelte sager er behov for, at sagen belyses yderligere evt. med
lægelige oplysninger, fx på baggrund af sygemeldtes
oplysninger om at være raskmeldt inden for 13 uger.
Til nr. 3
Efter sygedagpengelovens § 13,
stk. 6, sker opfølgningen uden kontakt til den
sygemeldte (standby), hvis alvorlig sygdom forhindrer enhver form
for kontakt. Opfølgningen skal i stedet
iværksættes ved hjælp af kontakt til fx
læge, sygehuslæge og andre kommunale forvaltninger for
at skaffe oplysninger i sagen om borgerens helbred og
behandlingsforløb. Opfølgningen med kontakt til den
sygemeldte sættes således på standby.
Det foreslås, at det præciseres, at
hvis der er tale om en alvorlig sygdom, hvor kontakt til den
sygemeldte ikke er hensigtsmæssig eller mulig på grund
af den sygemeldtes helbredssituation, foregår
opfølgningen uden kontakt til den sygemeldte (standby). Ved
vurdering af alvorlig sygdom indgår, om sygdommen er
livstruende.
For at understøtte en målrettet brug
af standby-ordningen udarbejdes der en liste til jobcentrene med
diagnoser ved meget alvorlig og livstruende sygdom. Når der
er tale om en diagnose, som findes på listen, informerer
kommunen den sygemeldte eller en pårørende om
muligheden for at sætte kontakten i sygeopfølgningen
på »standby«.
Til nr. 4
Efter sygedagpengelovens § 15,
stk. 7, skal kommunen i forbindelse med den første
opfølgningssamtale, der afholdes inden udgangen af 8.
sygeuge regnet fra første fraværsdag, tage kontakt til
arbejdspladsen og indgå i en dialog om arbejdspladsens
muligheder for at tage den sygemeldte helt eller gradvist
tilbage.
Det foreslås, at kravet om samtale mellem
kommune og arbejdsplads kan fraviges i de tilfælde, hvor den
sygemeldte har meddelt kommunen, at arbejdet vil blive genoptaget
på fuld tid inden for 13 uger regnet fra første
opfølgningssamtale. Det er en forudsætning, at den
sygemeldtes helbredssituation skønnes uproblematisk, og at
den sygemeldte kan vende tilbage til arbejdet på fuld tid til
det meddelte tidspunkt.
Kravet om samtale mellem kommune og arbejdsplads
kan endvidere fraviges, hvis sygdommen medfører et
længerevarende sygdomsforløb, og den sygemeldte ikke
aktuelt kan vende gradvist tilbage eller deltage i tilbud efter
kapitel 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (i form
af tilbud om vejledning og opkvalificering, tilbud om
virksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud).
De sygemeldte, hvor der ikke er krav om samtale mellem kommunen og
arbejdspladsen, svarer til de sygemeldte, der efter
sygedagpengelovens § 12 visiteres til kategori 3 (sager,
hvor lidelsen eller sygdommen medfører et
længerevarende sygeforløb).
Til nr. 5
Efter sygedagpengelovens § 15 skal
kommunen på baggrund af den første samtale med den
sygemeldte efter lovens § 13 og sagsoplysningerne i
øvrigt foretage en samlet vurdering af den sygemeldtes
konkrete behov for behandling, indsats efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller revalidering for at fremme
arbejdsfastholdelse og hurtigst mulige raskmelding samt
iværksætte den nødvendige indsats.
Der stilles forslag om, at der som § 15 a indsættes en ny
bestemmelse i sygedagpengeloven, som nærmere fastsætter
regler om, hvornår der kan iværksættes tilbud til
sygemeldte efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det foreslås i stk. 1, at kommunen kun kan
iværksætte indsats efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, hvis det kan fremme
arbejdsfastholdelse og en hurtigere tilbagevenden til arbejdet.
Det foreslås i stk. 2 præciseret, at gradvis
tilbagevenden altid går forud for aktive tilbud. Det betyder,
at der ikke kan iværksættes tilbud efter kapitel 10-12
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (i form af tilbud om
vejledning og opkvalificering, tilbud om virksomhedspraktik eller
ansættelse med løntilskud), hvis den sygemeldte kan
vende gradvis tilbage til arbejde. Dog kan et tilbud
iværksættes i kombination med gradvis tilbagevenden,
hvis tilbuddet understøtter en hurtigere tilbagevenden.
Desuden foreslås i stk. 3, at sygemeldte, som er meget
tæt på en raskmelding, ikke skal deltage i tilbud.
Derfor vil der ikke kunne iværksættes nye tilbud til
sygemeldte i ansættelsesforhold, der har en klar diagnose og
forventes fuldt ud raskmeldt inden for 8 uger regnet fra
opfølgningstidspunktet.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. maj 2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om
sygedagpenge, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr.
480 af 12. juni 2009, § 1 i lov nr. 1539 af 21. december
2010 og senest ved § 1 i lov nr. 1599 af 22. december
2010, foretages følgende ændringer: | | | | § 11. Kommunen skal have et
tilstrækkeligt oplyst grundlag for at foretage visitation og
opfølgning, herunder forberede den første samtale
samt vurdere retten til fulde eller nedsatte sygedagpenge. | | 1. I § 11, stk. 2, indsættes
efter »oplysninger«: », herunder om sygdommens
karakter,«. | Stk. 2. Den
sygemeldte skal udfylde et oplysningsskema med relevante
oplysninger til brug for kommunen. | | | Stk. 3. Kommunen
skal sende oplysningsskemaet til den sygemeldte ved anmeldelse af
sygefravær i løbende sager. Den sygemeldte skal svare
senest 8 dage efter afsendelsen af oplysningsskemaet, medmindre
andet aftales med kommunen. | | | | | | § 13. Kommunen fastlægger ved
visitationen efter § 12 proceduren for
opfølgningsforløbet, herunder hyppighed af den
løbende opfølgning. Ved opfølgningen skal der
altid tages nødvendigt hensyn til den syges
helbredstilstand. Stk. 2. I sager,
der er omfattet af § 12, nr. 1 og 3, skal der
første gang senest følges op inden udgangen af den 8.
uge regnet fra første fraværsdag. Der skal anden gang
senest følges op inden 3 måneder regnet fra
første fraværsdag. Herefter skal der følges op
senest hver 3. måned. Stk. 3. I sager,
der er omfattet af § 12, nr. 2, skal der første
gang senest følges op inden udgangen af den 8. uge regnet
fra første fraværsdag. Herefter skal der følges
op mindst hver 4. uge. Stk. 4. Ved alle
opfølgninger holdes en individuel samtale, jf. dog
stk. 5 og 6. Opfølgningen kan dog ske telefonisk,
digitalt eller ved brev, hvis | | 2.§ 13, stk. 4, affattes
således: »Stk. 4.
Ved alle opfølgninger holdes en individuel samtale, jf. dog
stk. 5 og 6. Opfølgningen kan dog ske telefonisk,
digitalt eller ved brev, hvis | | 1) | den sygemeldtes helbredssituation
skønnes uproblematisk, og tilbagevenden på fuld tid
sker inden for 14 dage regnet fra det tidspunkt, hvor samtalen skal
finde sted, | | 2) | den sygemeldte er i tilbud, | | 3) | den sygemeldte er delvis uarbejdsdygtig og
har genoptaget arbejdet delvist, | | 4) | den sygemeldte forventes at genoptage
arbejdet på fuld tid inden for de første 13 ugers
sygefravær, eller | | 5) | den sygemeldte skal opereres inden for 13
uger regnet fra opfølgningstidspunktet, jf. stk. 2 og
3.« | 1) | den sygemeldtes helbredssituation
skønnes uproblematisk, og tilbagevenden på fuld tid
sker inden for 14 dage regnet fra det tidspunkt, hvor samtalen skal
finde sted, | | | 2) | den sygemeldte er i tilbud eller | | | 3) | den sygemeldte er delvis uarbejdsdygtig og
har genoptaget arbejdet delvist. | | | Stk. 5. Hvis
sygdommen forhindrer en individuel samtale, jf. stk. 4, kan
opfølgningen ske telefonisk, digitalt eller ved brev. | | | Stk. 6. Hvis
alvorlig sygdom forhindrer enhver form for kontakt til den
sygemeldte, foregår opfølgningen uden kontakt til den
sygemeldte (standby). | | 3.§ 13, stk. 6, affattes
således: »Stk. 6.
Hvis der er tale om alvorlig sygdom, hvor kontakt til den
sygemeldte ikke er hensigtsmæssig eller mulig på grund
af den sygemeldtes helbredssituation, foregår
opfølgningen uden kontakt til den sygemeldte (standby). Ved
vurdering af om en sygdom er alvorlig indgår navnligt, om
sygdommen er livstruende.« | | | | § 15. På baggrund af den
første samtale med den sygemeldte efter § 13 og
sagsoplysningerne i øvrigt skal kommunen foretage en samlet
vurdering af den sygemeldtes konkrete behov for behandling, indsats
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
revalidering for at fremme arbejdsfastholdelse og hurtigst mulige
raskmelding samt iværksætte den nødvendige
indsats. Stk. 2. På
baggrund af hver efterfølgende samtale skal kommunen
foretage en ny samlet vurdering af den sygemeldtes behov for
indsats. Stk. 3. Hvis den
sygemeldte har fået udarbejdet en fastholdelsesplan, jf.
§ 7 b, skal planen så vidt muligt indgå i
opfølgningen. Stk. 4. Har den
sygemeldte fået udarbejdet en jobplan efter kapitel 9 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, skal kommunen vurdere, om
jobplanen kan videreføres i en opfølgningsplan efter
§ 16. | | 3.§ 15, stk. 7, affattes
således: »Stk. 7. I
forbindelse med den første samtale med den sygemeldte tager
kommunen kontakt til arbejdspladsen og indgår i en dialog om
arbejdspladsen mulighed for, at den sygemeldte helt eller gradvis
kan vende tilbage til arbejdspladsen. Kommunen kan dog undlade at
kontakte arbejdspladsen, hvis | | 1) | den sygemeldtes helbredssituation
skønnes uproblematisk, og den sygemeldte forventes at kunne
vende tilbage på fuld tid inden for 13 uger regnet fra
første samtale, eller | | 2) | sygdommen medfører et
længerevarende sygdomsforløb, og den sygemeldte ikke
aktuelt kan vende gradvist tilbage eller deltage i tilbud efter
kapitel 10-12 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.« | Stk. 5. Kommunen
skal ved hver samtale vurdere, om den sygemeldte er fuldt
uarbejdsdygtig, eller om den sygemeldte kan vende gradvis tilbage
til arbejdet, jf. § 10, stk. 1, og § 17.
Vurderer kommunen, at sygemeldte er fuldt uarbejdsdygtig, begrundes
det i den konkrete sag. Stk. 6. Indsatsen
skal tilpasses den sygemeldtes forudsætninger og behov samt
den sygemeldtes helbredstilstand og ressourcer. Stk. 7. I
forbindelse med den første samtale med den sygemeldte tager
kommunen kontakt til arbejdspladsen og indgår i en dialog om
arbejdspladsens mulighed for, at den sygemeldte helt eller gradvist
kan vende tilbage til arbejdspladsen. Stk. 8. Kommunen
skal ved hver samtale tage stilling til, om der er behov for anden
indsats, herunder om der er behov for hjælp til den
sygemeldtes familie. | | | | | | | | 4. Efter
§ 15 indsættes i kapitel
6: Ȥ 15
a. Kommunen kan kun iværksætte indsats efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis det kan fremme
arbejdsfastholdelse og en hurtigere tilbagevenden til
arbejdet. Stk. 2. Hvis den
sygemeldte gradvis kan vende tilbage til arbejde, kan der ikke
iværksættes tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats. Dog kan et tilbud
iværksættes i kombination med gradvis tilbagevenden,
hvis tilbuddet understøtter en hurtigere
tilbagevenden. Stk. 3. Til
sygemeldte i ansættelsesforhold, der har en klar diagnose og
forventes fuldt ud raskmeldt inden for 8 uger regnet fra
opfølgningstidspunktet, jf. § 13, stk. 2 og
3, kan der ikke iværksættes nye tilbud efter kapitel
10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. maj 2011. |
|