Skriftlig fremsættelse (27. januar
2011)
Miljøministeren (Karen Ellemann)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kemiske stoffer og produkter og forskellige andre love
(Implementering af rammedirektivet om bæredygtig anvendelse
af pesticider og ændringer som følge af
plantebeskyttelsesmiddelforordningen og
klassificeringsforordningen)
(Lovforslag nr. L 115)
Formålet med dette lovforslag er helt overordnet at
implementere flere forskellige EU-retsakter. Der er i lovforslaget
ændringer, der foreslås indført i forbindelse
med overgangen fra direktiv om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler til plantebeskyttelsesmiddelforordningen.
Der foreslås også ændringer i loven med henblik
på at implementere fire delelementer i rammedirektivet for
bæredygtig anvendelse af pesticider. Endelig foreslås
der foretaget ændringer af terminologisk karakter med henblik
på at bringe lovens bestemmelser i overensstemmelse med
REACH-forordningen og EU's klassificeringsforordning.
Reglerne om godkendelse m.v. af plantebeskyttelsesmidler
reguleres fremover efter Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 1107/2009 (som træder i kraft 14. juni 2011)
og samtidig ophæves reglerne i direktiv 91/414/EØF om
markedsføring af plantebeskyttelsesmidler og i direktiv
79/117/EØF af 21. december 1978 om forbud mod
markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
indeholdende visse virksomme stoffer. En EU-forordning har forrang
for national dansk lovgivning, og lov om kemiske stoffer og
produkter (kemikalieloven) skal derfor ikke indeholde regler, der
overlapper med reguleringen i EU-forordningen. Disse ophæves
derfor. Der foreslås i den forbindelse også indsat
regler om overgangen mellem regler som følge af direktivets
bestemmelser og plantebeskyttelsesmiddelforordningen.
Rammedirektivet om bæredygtig anvendelse af pesticider
(2009/128/EF) indeholder fire delelementer, der ikke allerede er
eller via anden lovgivning vil blive fuldt implementeret i dansk
lovgivning. Det drejer sig for det første om et krav om
vedtagelse af nationale pesticidhandlingsplaner, der skal revideres
mindst hvert 5. år og hvor der er en pligt til at inddrage
offentligheden i udarbejdelsen. For det andet drejer det sig om at
forhandlere af bekæmpelsesmidler skal have pligt til at
bestå en test med henblik på, at de kan dokumentere, at
de besidder den nødvendige viden til at give kunderne
fyldestgørende oplysninger om anvendelsen af
bekæmpelsesmidler. Der stilles samtidig krav om at salg af
bekæmpelsesmidler til erhvervsmæssig anvendelse kun
må ske til personer, der er i besiddelse af et gyldigt bevis
for at have modtaget undervisning i pesticidanvendelse. For det
tredje skal der i loven indføres en bemyndigelsesbestemmelse
til regler, der sikrer, at brugen af bekæmpelsesmidler i
henhold til direktivet reduceres til et minimum eller forbydes
på særlige områder med offentlig adgang, og hvor
udsatte grupper færdes. Og endelig er der i rammedirektivet
en pligt til at indføre et krav om, at flysprøjtning
kræver tilladelse. Hertil skal bemærkes, at der ikke er
foretaget flysprøjtning herhjemme i mange år.
Direktivet omhandler bekæmpelsesmidler som omfatter
både plantebeskyttelsesmidler og biocider, men indtil videre
er direktivets bestemmelser udelukkende fokuseret på
plantebeskyttelsesmidler. Der er dog i lovændringen taget
højde for en varslet ændring af direktivet, så
der allerede nu indføres hjemler til regulering af
bekæmpelsesmidler, og dermed både
plantebeskyttelsesmidler og biocider.
REACH-forordningen og EU's klassificeringsforordning har
senest været genstand for ændringer, der betyder, at
der er behov for at bringe terminologien i denne lov på linje
hermed.
De ændringer i forskellige andre love, som lovforslaget
også indeholder, sker som konsekvens af ændringerne i
lov om kemiske stoffer og produkter.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.