Fremsat den 20. januar 2011 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
retsplejeloven og forskellige andre love
(Ændring af revisionsklausul)
§ 1
I lov nr. 181 af 28. februar 2007 om
ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
(Gruppesøgsmål m.v.) foretages følgende
ændring:
1. I
§ 8, stk. 3,
ændres »2010-11« til: »2013-14«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | 1. | Indledning og
baggrund | 2. | Gældende
ret | 3. | Lovforslagets
udformning | | 3.1. | De praktiske
erfaringer med retsplejelovens kapitel 23 a om
gruppesøgsmål | | 3.2. | Justitsministeriets
overvejelser | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder mv. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning og baggrund
1.1. Formålet
med lovforslaget er at ændre revisionsklausulen
vedrørende bestemmelserne i retsplejelovens kapitel 23 a om
gruppesøgsmål, således at justitsministeren
fremsætter forslag om revision af bestemmelserne i
folketingsåret 2013-14 frem for 2010-11.
1.2. Ved lov nr. 181
af 28. februar 2007 om ændring af retsplejeloven og
forskellige andre love (Gruppesøgsmål m.v.) blev
kapitel 23 a om gruppesøgsmål indsat i retsplejeloven.
Med loven blev gruppesøgsmål indført som en ny
procesform, der giver mulighed for på en mere effektiv
måde at håndtere tvister om et større antal
ensartede krav end retsplejelovens regler om sammenlægning af
krav (kumulation) mv. giver praktisk mulighed for. Reglerne om
gruppesøgsmål havde endvidere til formål at
lette adgangen til domstolene og dermed støtte
gennemførelsen af berettigede krav, herunder krav, der
tidligere blev opgivet af ressourcemæssige årsager.
Efter § 8, stk. 3, i loven
fremsætter justitsministeren i folketingsåret 2010-11
forslag om revision af loven.
Justitsministeriet har indhentet en udtalelse fra
Domstolsstyrelsen vedrørende de praktiske erfaringer, der
på nuværende tidspunkt foreligger med hensyn til
retsplejelovens kapitel 23 a om gruppesøgsmål.
Domstolsstyrelsen har på den baggrund
indhentet en udtalelse fra Østre Landsret, der har behandlet
det efter lovens ikrafttræden eneste gennemførte
gruppesøgsmål. Østre Landsret har oplyst, at
man ikke under behandlingen af sagen er stødt på
uhensigtsmæssigheder eller behov for forbedringer i det
gældende regelsæt i retsplejelovens kapitel 23 a, og at
de deltagende advokater heller ikke har gjort opmærksom
på sådanne forhold.
Det foreslås på denne baggrund, at
revisionsbestemmelsen vedrørende lov nr. 181 af 28. februar
2007 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
(Gruppesøgsmål m.v.) ændres, således at
revisionen af loven udskydes til folketingsåret 2013-14, hvor
der må forventes at have været gennemført flere
sager efter reglerne om gruppesøgsmål, og hvor der
derfor vil foreligge et bedre grundlag for overvejelser om en
eventuel indholdsmæssig revision af reglerne om
gruppesøgsmål.
2. Gældende ret
2.1. Retsplejelovens
kapitel 23 a om gruppesøgsmål blev indført ved
lov nr. 181 af 28. februar 2007 om ændring af retsplejeloven
og forskellige andre love (Gruppesøgsmål m.v.).
Bestemmelserne trådte i kraft den 1. januar 2008.
Reglerne bygger i det væsentlige på
Retsplejerådets betænkning nr. 1468/2005 om reform af
den civile retspleje IV (Gruppesøgsmål mv.)
Formålet med at indføre muligheden
for at føre retssager som gruppesøgsmål i dansk
ret var bl.a. at skabe mulighed for en mere effektiv behandling af
ensartede krav - og navnlig et større antal ensartede krav -
end retsplejelovens regler om kumulation mv. giver mulighed for.
Herudover havde reglerne til formål at lette adgangen til
domstolene og dermed lette gennemførelsen af berettigede
krav, herunder krav som tidligere blev opgivet af
ressourcemæssige årsager.
Ved reglernes udformning er der også lagt
vægt på at søge at undgå, at
gruppesøgsmål bruges til at presse virksomheder mv.
til at acceptere uberettigede krav.
Efter § 8, stk. 3, i loven
fremsætter justitsministeren i folketingsåret 2010-11
forslag om revision af loven.
2.2. Retsplejelovens
§ 254 a fastlægger, hvilke krav der kan behandles
efter reglerne om gruppesøgsmål. Efter bestemmelsen
kan ensartede krav som fremsættes på vegne af flere
personer, under nærmere angivne betingelser behandles under
et gruppesøgsmål efter reglerne i kapitel 23 a. Dette
gælder dog ikke sager om ægteskab,
forældremyndighed, faderskab, værgemål,
prøvelse af administrativt bestemt frihedsberøvelse
eller adoption uden samtykke og mortifikation samt private
straffesager.
Betingelserne for, at der kan anlægges et
gruppesøgsmål, er, jf. § 254 b, stk. 1,
1) at der foreligger ensartede krav som nævnt i
§ 254 a, 2) at der er værneting for alle kravene
her i landet, 3) at retten er værneting for et af kravene, 4)
at retten er saglig kompetent med hensyn til et af kravene, 5) at
gruppesøgsmål skønnes at være den bedste
måde at behandle kravene på, 6) at gruppemedlemmerne
kan identificeres og underrettes om sagen på en
hensigtsmæssig måde og 7) at der kan udpeges en
grupperepræsentant, jf. § 254 c.
Hvis retten, hvor gruppesøgsmål
ønskes anlagt, ikke har saglig kompetence til at behandle
alle kravene under en selvstændig sag, kan retten vælge
at henvise sagen til afgørelse ved en domstol, der har
saglig kompetence til at behandle mindst ét krav, jf.
§ 254 b, stk. 2.
Et gruppesøgsmål føres, jf.
§ 254 c, stk. 1, af en grupperepræsentant
på gruppens vegne, således at de enkelte
gruppemedlemmer ikke er selvstændige parter i sagen. Det er
retten, der udpeger grupperepræsentanten, der kan være
1) et medlem af gruppen, 2) en forening, privat institution eller
anden sammenslutning, når søgsmålet falder inden
for rammerne af sammenslutningens formål, eller 3) en
offentlig myndighed, der ved lov er bemyndiget til det. Kun en
offentlig myndighed efter nr. 3 kan dog udpeges som
grupperepræsentant i sager efter § 254 e,
stk. 8, om gruppesøgsmål efter
frameldingsmodellen, jf. § 254 c, stk. 2. Herudover
er det et krav, at en grupperepræsentant skal være i
stand til at varetage gruppemedlemmernes interesser under sagen,
jf. § 254 c, stk. 3.
Ifølge § 254 d, stk. 1,
anlægges et gruppesøgsmål som andre
søgsmål ved indlevering af stævning til retten,
jf. § 348. Ud over de almindelige krav til
stævningen i § 348 skal stævningen indeholde
1) en beskrivelse af gruppen, 2) oplysninger om, hvordan
gruppemedlemmerne kan identificeres og underrettes om sagen, og 3)
et forslag til grupperepræsentant, der er villig til at
påtage sig hvervet. Opfylder stævningen ikke kravene,
og er den herefter uegnet til at danne grundlag for sagens
behandling, finder § 349 om afvisning af sagen eller
indrømmelse af en frist til at afhjælpe mangler
anvendelse.
Finder retten, at betingelserne i
§§ 254 b og 254 c for at føre den anlagte sag
som gruppesøgsmål er opfyldt, udpeger retten en
grupperepræsentant, jf. § 254 e, stk. 1.
Retten kan i den forbindelse eller efter udløbet af fristen
for at tilmelde sig henholdsvis framelde sig
gruppesøgsmålet, efter bestemmelsens stk. 2
bestemme, at grupperepræsentanten skal stille sikkerhed for
de sagsomkostninger, grupperepræsentanten kan blive
pålagt at betale til modparten. Stilles den krævede
sikkerhed ikke, og udpeges der ikke en anden
grupperepræsentant, jf. nedenfor, afviser retten sagen.
Hvis det er påkrævet, kan retten
på et senere tidspunkt i sagen udpege en ny
grupperepræsentant, jf. § 254 e, stk. 3. I
gruppesøgsmål efter tilmeldingsmodellen skal retten
tage stilling til, om det er påkrævet at udpege en ny
grupperepræsentant, hvis mindst halvdelen af de
gruppemedlemmer, der har tilmeldt sig gruppesøgsmålet,
anmoder herom og anmodningen er ledsaget af et forslag til en ny
grupperepræsentant, der er villig til at påtage sig
hvervet.
Efter § 254 e, stk. 4,
fastlægges rammen for et gruppesøgsmål af
retten, dvs. retten træffer afgørelse om, hvilke krav
der skal være omfattet af gruppesøgsmålet.
Retten kan senere ændre denne ramme, hvis det er
påkrævet.
Afgrænsning af kredsen af deltagere i et
gruppesøgsmål kan ske på to måder, jf.
§ 254 e, stk. 5-8. Ifølge stk. 5
omfatter et gruppesøgsmål de gruppemedlemmer, der har
tilmeldt sig gruppesøgsmålet, jf. stk. 6 og 7,
medmindre retten bestemmer, at gruppesøgsmålet skal
omfatte de gruppemedlemmer, der ikke har frameldt sig
gruppesøgsmålet efter stk. 8.
Kredsen af gruppemedlemmer fastlægges
altså som udgangspunkt efter en tilmeldingsmodel, hvor retten
efter stk. 6 fastsætter en frist for ved skriftlig
meddelelse at tilmelde sig gruppesøgsmålet samt
bestemmer, hvortil tilmelding skal ske. Retten kan undtagelsesvist
tillade tilmelding efter fristens udløb, hvis særlige
grunde taler for det.
Retten kan endvidere efter § 254 e,
stk. 7, bestemme, at tilmelding til et
gruppesøgsmål skal være betinget af, at
gruppemedlemmet stiller en af retten fastsat sikkerhed for
sagsomkostninger, medmindre gruppemedlemmet har en
retshjælpsforsikring eller anden forsikring, der dækker
omkostninger ved sagen, eller gruppesøgsmålet opfylder
betingelserne for fri proces efter §§ 327-329 og
gruppemedlemmet opfylder de økonomiske betingelser efter
§ 325. Efter ansøgning fra
grupperepræsentanten meddeler justitsministeren
(Civilstyrelsen), om gruppesøgsmålet opfylder
betingelserne for fri proces efter §§ 328 og
329.
Under visse særlige betingelser kan kredsen
af gruppemedlemmer fastlægges efter en frameldingsmodel.
Efter stk. 8 kan frameldingsmodellen anvendes, hvis
gruppesøgsmålet vedrører krav, hvor det er
klart, at kravene på grund af deres ringe størrelse
almindeligvis ikke kan forventes fremmet ved individuelle
søgsmål, og det må antages, at et
gruppesøgsmål efter tilmeldingsmodellen ikke vil
være en hensigtsmæssig måde at behandle kravene
på. Det fremgår af forarbejderne, at betingelsen
normalt kun bør anses for at være opfyldt, hvis det
enkelte krav ikke overstiger ca. 2.000 kr. Det er retten, der efter
anmodning fra grupperepræsentanten kan bestemme, at
gruppesøgsmålet skal omfatte de gruppemedlemmer, der
ikke har frameldt sig gruppesøgsmålet. Retten
fastsætter i givet fald en frist for ved skriftlig meddelelse
at framelde sig gruppesøgsmålet og bestemmer, hvortil
framelding skal ske. Retten kan undtagelsesvist tillade framelding
efter fristens udløb, hvis særlige grunde taler for
det.
Personer, der har et krav, som falder inden for
rammen af gruppesøgsmålet, skal underrettes om de
forhold, der er nævnt i § 254 e, stk. 1-8,
samt om retsvirkningerne af at tilmelde sig henholdsvis framelde
sig gruppesøgsmålet, jf. § 254 e,
stk. 9. Formålet med denne underretningspligt er at give
de personer, hvis krav er omfattet af gruppesøgsmålet
et forsvarligt grundlag for at træffe en velovervejet
beslutning om, hvorvidt de pågældende ønsker at
tilmelde sig henholdsvis framelde sig gruppesøgsmålet.
Retten bestemmer, på hvilken måde underretning skal
gives, og retten kan i den forbindelse bestemme, at underretning
helt eller delvis skal ske ved offentlig bekendtgørelse.
Retten kan endvidere pålægge grupperepræsentanten
at foretage underretningen. De udgifter, der er ved den
krævede underretning, betales foreløbigt af
grupperepræsentanten.
Kun grupperepræsentanten og gruppens
modpart anses som parter i et gruppesøgsmål, jf.
§ 254 f, stk. 1.
Rettens afgørelser i
gruppesøgsmålet har dog bindende virkning for alle de
gruppemedlemmer, der er omfattet af gruppesøgsmålet,
jf. § 254 f, stk. 2. Med hensyn til
afgørelser om modkrav gælder det imidlertid kun krav,
som udspringer af den samme kontrakt eller det samme forhold, som
gruppemedlemmernes krav støttes på, og i
gruppesøgsmål efter frameldingsmodellen har rettens
afgørelser kun bindende virkning for gruppemedlemmer, der
ved sagens anlæg kunne have været sagsøgt her i
landet vedrørende det pågældende krav.
Med hensyn til sagsomkostninger kan et
gruppemedlem pålægges at betale sagsomkostninger til
modparten og/eller grupperepræsentanten, således at
modpartens krav går forud for grupperepræsentantens.
Gruppemedlemmet kan dog højst pålægges at betale
sagsomkostninger med et beløb som fastsat i medfør af
§ 254 e, stk. 7 (som kun er relevant i
gruppesøgsmål efter tilmeldingsmodellen), med
tillæg af beløb, der gennem retssagen kommer
gruppemedlemmet til gode, jf. § 254 f, stk. 3.
Med hensyn til mundtlig forklaring for retten og
edition er gruppemedlemmer, der er omfattet af
gruppesøgsmålet, sidestillet med parter, jf.
§ 254 f, stk. 5.
§ 254 g, stk. 1, regulerer
underretning af gruppemedlemmer under sagens gang. Efter denne
bestemmelse skal gruppemedlemmer, der er omfattet af
gruppesøgsmålet, underrettes, hvis der opstår
spørgsmål om at hæve eller afvise
gruppesøgsmålet, medmindre underretning er
åbenbart overflødig. Retten kan herudover bestemme, at
der skal ske underretning i andre tilfælde, herunder
når der opstår spørgsmål om at godkende
forlig.
Hvis et gruppesøgsmål hæves
eller afvises, kan et gruppemedlem, der er omfattet af
gruppesøgsmålet ved skriftlig meddelelse til retten
inden 4 uger indtræde som part, for så vidt angår
den pågældendes krav, og videreføre sagen efter
reglerne om individuelle søgsmål, jf. § 254
g, stk. 2. Gruppemedlemmet har også denne ret, hvis
retten i medfør af § 254 e, stk. 4, 2. pkt.
(om ændring af rammen for gruppesøgsmålet),
bestemmer, at et krav ikke skal være omfattet af
gruppesøgsmålet.
For at et forlig, som grupperepræsentanten
indgår om krav, der er omfattet af
gruppesøgsmålet, kan opnå gyldighed, skal det
godkendes af retten, jf. § 254 h. Retten godkender
forliget, medmindre der ved forliget sker usaglig
forskelsbehandling af gruppemedlemmerne eller forliget i
øvrigt er åbenbart urimeligt. Gruppemedlemmer, der er
omfattet af gruppesøgsmålet, skal underrettes om
rettens godkendelse af et forlig.
Når et gruppesøgsmål er
afgjort, skal retten underrette gruppemedlemmerne om sagens
afgørelse, jf. § 254 i. Retten fastlægger
det nærmere indhold af underretningen, der dog som minimum
skal indeholde domskonklusionen. Det forudsættes i
forarbejderne, at den fuldstændige dom offentliggøres
på rettens netsted på internettet (om nødvendigt
med udeladelse af fortrolige oplysninger).
Retsplejelovens regler om appel finder anvendelse
på afgørelser i gruppesøgsmål. Ankes en
dom i et gruppesøgsmål af grupperepræsentanten,
finder § 254 e, stk. 5-9 (om tilmelding eller
framelding mv.), anvendelse, jf. § 254 j, stk. 1.
Dette indebærer, at ankesagen behandles efter reglerne om
gruppesøgsmål.
Hvis grupperepræsentanten ikke anker
dommen, kan anke iværksættes af enhver, der efter
§ 254 c, stk. 1 og 2, kan udpeges som
grupperepræsentant, jf. § 254 j, stk. 2, og
også en sådan ankesag behandles efter reglerne om
gruppesøgsmål.
Ankes dommen af gruppens modpart, skal ankesagen
ligeledes behandles efter reglerne om gruppesøgsmål,
jf. § 254 j, stk. 3.
§ 254 k indeholder regler om anke af
domme i gruppesøgsmål, hvor anken behandles efter
reglerne om individuelle søgsmål. Et gruppemedlem, der
er omfattet af gruppesøgsmålet, og hvis krav ikke er
omfattet af en anke efter § 254 j, kan anke en dom i et
gruppesøgsmål, for så vidt angår den
pågældendes krav. En anke eller en ansøgning om
anketilladelse anses i givet fald som rettidig, såfremt
ankestævningen eller ansøgningen om anketilladelse
indleveres senest 4 uger efter udløbet af retsplejelovens
almindelige frist herfor. Den ekstra frist giver mulighed for at
afvente, om der sker anke efter § 254 j (om ankesager,
der behandles efter reglerne om gruppesøgsmål).
3. Lovforslagets udformning
3.1. De praktiske erfaringer
med retsplejelovens kapitel 23 a om gruppesøgsmål
Som anført i pkt. 1.2 har
Justitsministeriet til brug for evalueringen af retsplejelovens
kapitel 23 a om gruppesøgsmål indhentet en udtalelse
fra Domstolsstyrelsen om de praktiske erfaringer med
bestemmelserne.
Domstolsstyrelsen har oplyst, at der
Domstolsstyrelsen bekendt siden lovens ikrafttrædelse den 1.
januar 2008 har været et enkelt gruppesøgsmål,
den såkaldte Bank Trelleborg-sag, der blev anlagt den 14.
februar 2008 og er blevet behandlet af Østre Landsret.
Østre Landsret har over for
Domstolsstyrelsen oplyst, at den afdeling i landsretten, der har
behandlet Bank Trelleborg-sagen, har oplyst, at man ikke under
behandlingen af sagen er stødt på
uhensigtsmæssigheder eller behov for forbedringer i det
gældende regelsæt i retsplejelovens kapitel 23 a.
Afdelingen er heller ikke af de deltagende advokater gjort
opmærksom på sådanne forhold. Afdelingen
konkluderer, at regelsættet har udgjort en velegnet ramme om
behandlingen af sagen.
3.2. Justitsministeriets
overvejelser
Som nærmere beskrevet i pkt. 2 ovenfor blev
gruppesøgsmål ved lov nr. 181 af 28. februar 2007, der
trådte i kraft den 1. januar 2008, indført som en ny
procesform i dansk ret. Det fremgår af lovens § 8,
stk. 3, at justitsministeren fremsætter forslag om
revision af loven i folketingsåret 2010-11.
Overvejelser om en eventuel indholdsmæssig
revision af reglerne bør efter Justitsministeriets
opfattelse ske på baggrund af de indhentede erfaringer med
reglernes anvendelse i praksis.
Som det fremgår af den udtalelse, som
Justitsministeriet har indhentet fra Domstolsstyrelsen, har der
siden lovens ikrafttræden været gennemført et
enkelt gruppesøgsmål, og Østre Landsret er ikke
under behandlingen af sagen stødt på
uhensigtsmæssigheder eller behov for forbedringer i det
gældende regelsæt i retsplejelovens kapitel 23 a, og
Østre Landsret er heller ikke af de deltagende advokater
blevet gjort opmærksom på sådanne forhold.
Da der siden lovens ikrafttræden kun har
været gennemført et enkelt gruppesøgsmål,
hvor reglerne efter det oplyste har fungeret godt og efter
hensigten, finder Justitsministeriet, at der ikke er grundlag for
at foreslå indholdsmæssige ændringer af reglerne
om gruppesøgsmål. På den anden side vil det
efter Justitsministeriets opfattelse være
hensigtsmæssigt at afvente yderligere erfaringer med reglerne
med henblik på at vurdere behovet for eventuelle
ændringer.
Det foreslås på denne baggrund, at
revisionsbestemmelsen i lov nr. 181 af 28. februar 2007 om
ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
(Gruppesøgsmål m.v.) ikke ophæves på
nuværende tidspunkt, men at revisionen af loven udskydes til
folketingsåret 2013-14, hvor der må forventes at have
været gennemført flere sager efter reglerne om
gruppesøgsmål, og hvor der derfor vil foreligge et
bedre grundlag for overvejelser om en eventuel indholdsmæssig
revision af reglerne om gruppesøgsmål.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for stat, kommuner eller regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt
i høring hos følgende myndigheder, organisationer
mv.:
Østre og Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, samtlige byretter, Procesbevillingsnævnet,
Domstolsstyrelsen, Forbrugerombudsmanden, Dommerforeningen,
Dommerfuldmægtigforeningen, HK Landsklubben Danmarks
Domstole, Advokatrådet, Danske Advokater og
Forbrugerrådet.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 8,
stk. 3)
Bestemmelsen fastsætter, at
justitsministeren i folketingsåret 2013-14 skal
fremsætte forslag om revision af reglerne i retsplejelovens
kapitel 23 a om gruppesøgsmål.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører
lovens territoriale gyldighed. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da der for hver af disse
landsdele er fastsat en særlig lov om rettens pleje.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 181 af 28. februar 2007 om
ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
(Gruppesøgsmål m.v.) foretages følgende
ændring: | § 8.
Loven træder i kraft den 1. januar 2008. | | | Stk. 2.
Retsplejelovens kapitel 23 a som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 10, finder anvendelse i sager, der
anlægges efter lovens ikrafttræden. | | | Stk. 3.
Justitsministeren fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2010-11. | | 1. I § 8, stk. 3, ændres
»2010-11« til: »2013-14«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|