Fremsat den 19. januar 2011 af indenrigs-
og sundhedsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om nedsættelse af statstilskuddet til
kommunerne i 2012 ved overskridelse af det aftalte udgiftsniveau
for 2011
§ 1. § 14 a i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner har ikke
virkning for tilskudsåret 2012.
§ 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren nedsætter statens tilskud til kommunerne
for tilskudsåret 2012, jf. § 14 i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, hvis kommunernes
regnskaber for 2011 under ét udviser et højere niveau
for serviceudgifterne i 2011 end det budgetterede niveau,
korrigeret efter § 3. Nedsættelsen udgør
forskellen mellem de regnskabsførte og de korrigerede
budgetterede serviceudgifter for 2011.
§ 3. For kommunerne samlet
korrigeres de budgetterede serviceudgifter for 2011 med et
beløb, som udgør forskellen mellem det af kommunerne
budgetterede beløb og en af indenrigs- og sundhedsministeren
fastsat ramme for kommunernes serviceudgifter for 2011. Der
korrigeres endvidere for ændrede forudsætninger fra
budget til regnskab.
§ 4. Nedsættelsen efter
§ 2 opgøres og fordeles mellem kommunerne af
indenrigs- og sundhedsministeren.
Stk. 2. 40 pct. af nedsættelsen
fordeles mellem alle kommuner i forhold til den enkelte kommunes
andel af det samlede indbyggertal.
Stk. 3. 60 pct. af nedsættelsen
fordeles mellem de kommuner, hvis regnskabsførte
serviceudgifter overstiger det korrigerede budget for 2011.
Nedsættelsen fordeles på kommunerne i forhold til den
enkelte kommunes andel af forskellen mellem de
regnskabsførte serviceudgifter og de korrigerede budgetter
for 2011 opgjort for de kommuner, der er omfattet af 1. pkt.
Korrektionen nævnt i 1. og 2. pkt. foretages på
baggrund af ændrede forudsætninger fra budget til
regnskab.
§ 5. Nedsættelsen efter
§ 2 afregnes i månederne oktober, november og
december 2012.
§ 6. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler for opgørelse
og afregning af nedsættelsen, herunder om indhentelse af
særlige revisionserklæringer vedrørende
regnskabsaflæggelsen og om de nødvendige korrektioner
ved sammenligning af budget og regnskab.
§ 7. Loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Lovforslaget er et led i udmøntningen af
finanslovsaftalen for 2011
Som led i genopretningen af den offentlige
økonomi er det centralt, at kommunerne respekterer de
økonomiske rammer, der er aftalt. I forbindelse med
genopretningsaftalen i foråret 2010 blev der
gennemført en justering af ordningen med det betingede
bloktilskud, som indebærer, at der fra og med 2011 vil ske en
nedsættelse af bloktilskuddet, hvis kommunernes
serviceudgifter overstiger budgetterne. Efter de gældende
regler er nedsættelsen kollektiv, således at der vil
ske en nedsættelse af bloktilskuddet for kommunerne under
ét, såfremt de samlede kommunale regnskaber overstiger
de samlede kommunale budgetter.
For at styrke den enkelte kommunes incitament til
at overholde de økonomiske rammer er regeringen, Dansk
Folkeparti og Kristendemokraterne enige om at justere det betingede
bloktilskud således, at en eventuel modregning i
tilfælde af, at kommunernes regnskaber under ét
overskrider de aftalte rammer i 2011, foretages 60 pct. individuelt
og 40 pct. kollektivt.
2. Gældende ret
Kommunerne modtager hvert år et generelt
tilskud fra staten - det såkaldte bloktilskud. Der
indgår for det enkelte år en særlig
forhøjelse af bloktilskuddet med henblik på at sikre,
at kommunerne kan finansiere det udgiftsniveau, der er aftalt med
regeringen for det pågældende år. Denne
forhøjelse kaldes balancetilskuddet.
Fra og med tilskudsåret 2009 blev 1 mia.
kr. af dette balancetilskud gjort betinget af, at kommunernes
budgetterede udgifter i tilskudsåret efter finansministerens
vurdering svarer til de forudsætninger, der har ligget til
grund for forhøjelsen.
Fra og med tilskudsåret 2011 blev det
betingede bloktilskud forhøjet fra 1 til 3 mia. kr., og
samtidig blev der indført en ordning, som betyder, at hvis
kommunerne overskrider de budgetterede serviceudgifter,
nedsættes bloktilskuddet tilsvarende inden for en ramme
på 3 mia. kr. Formålet var at styrke kommunernes
incitamenter til at budgettere i overensstemmelse med det aftalte
samt at tilskynde kommunerne til at holde de realiserede udgifter
inden for det budgetterede niveau.
Eventuelle nedsættelser af bloktilskuddet
efter denne ordning skal foretages kollektivt, således at
alle kommuner vil være omfattet.
3. Lovforslagets indhold
Forslaget indebærer, at hvis de kommunale
serviceudgifter for kommunerne under ét for 2011 overskrider
de aftalte rammer, nedsættes bloktilskuddet i 2012
tilsvarende. Nedsættelsen vil ske som en kombination af
individuelle og kollektive nedsættelser.
40 pct. af nedsættelsen vil blive afregnet
kollektivt for kommunerne under ét som en generel
nedsættelse af bloktilskuddet, mens 60 pct. vil blive
afregnet individuelt for de kommuner, som har overskredet deres
budgetter.
De foreløbige indberetninger af de
budgetterede kommunale serviceudgifter tyder på, at
kommunerne har budgetteret ca. 1,2 mia. kr. under det aftalte
niveau, men den endelige opgørelse må afvente Danmarks
Statistisk opgørelse af de kommunale budgetter. Ved
opgørelsen af overskridelse af rammen korrigeres der for
forskellen mellem det budgetterede og det aftale niveau.
Ved den endelige opgørelse af de kommunale
regnskaber for 2011, som vil blive foretaget i foråret 2012,
skal der herudover foretages de nødvendige korrektioner ved
sammenligning af budget og regnskab. Der skal korrigeres for
eventuelle ændringer i regler og opgaver, som er
gennemført efter kommunernes budgetlægning. Endvidere
kan der bl.a. være tale om korrektioner for ændrede
forudsætninger om pris- og lønudviklingen i den
kommunale sektor.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget tilskynder kommunerne til at holde
deres serviceudgifter for 2011 inden for det aftalte niveau.
Hvis kommunernes regnskaber for 2011 overskrider
det aftalte, vil det kommunale bloktilskud for 2012 blive nedsat.
Nedsættelsen vil ske som en kombination af individuelle og
kollektive nedsættelser.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. De administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen
sendt i høring i KL.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget tilskynder kommunerne til at
overholde de aftalte udgiftsrammer for 2011. | Hvis kommunerne overskrider de aftalte
rammer for 2011, vil det kommunale bloktilskud for 2012 blive
reduceret. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse i § 1
indebærer, at den gældende bestemmelse i § 14
a i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
suspenderes for 2012, idet bestemmelserne i dette lovforslag
træder i stedet for bestemmelsen i § 14 a for
så vidt angår nedsættelser af det kommunale
bloktilskud for 2012.
Bestemmelsen i § 14 a indebærer,
at hvis de kommunale serviceudgifter for et år overskrider de
kommunale budgetter, vil der det følgende år ske en
kollektiv nedsættelse af bloktilskuddet. Det vil sige, at
hvis de samlede kommunale serviceudgifter for 2011 skulle
overskride de samlede budgetter, ville bloktilskuddet for 2012
blive nedsat for kommunerne under ét.
De foreslåede bestemmelser i denne lov
erstatter dog bestemmelsen i § 14 a for så vidt
angår nedsættelser af det kommunale bloktilskud for
2012 som følge af budgetoverskridelser i 2011.
Til § 2
Forslaget indebærer, at hvis kommunernes
serviceudgifter for 2011 overskrider det korrigerede budget for
2011, vil bloktilskuddet for 2012 blive nedsat tilsvarende. For
kommunerne under ét vil det korrigerede budget for 2011
blive fastsat svarende til det aftalte niveau for serviceudgifterne
for 2011. Det korrigerede budget udgør en ramme for
kommunernes serviceudgifter for 2011, der fastsættes som
kommunernes budgetterede udgiftsniveau tillagt en korrektion,
således at rammen vil være i overensstemmelse med det
niveau for serviceudgifterne, som regeringen og KL har aftalt for
2011. Herudover vil der blive korrigeret for eventuelle
opgaveændringer. De nærmere bestemmelser herom
fremgår af § 3.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse i § 3
indeholder reglerne for fastsættelse af det korrigerede
budget for serviceudgifterne for 2011, som vil udgøre rammen
for kommunernes serviceudgifter. Rammen fastsættes som
kommunernes budgetterede serviceudgifter tillagt et
korrektionsbeløb.
Bestemmelsen indebærer, at der
opgøres et korrektionsbeløb, som udgør
forskellen mellem kommunernes budgetterede serviceudgifter for 2011
og en af indenrigs- og sundhedsministeren forudsat ramme for
serviceudgifterne. Denne ramme vil blive fastsat svarende til det
niveau for serviceudgifterne for 2011, som regeringen og KL har
aftalt. .
De foreløbige indberetninger af de
budgetterede kommunale serviceudgifter for 2011 tyder på, at
kommunerne har budgetteret ca. 1,2 mia. kr. under det aftalte
niveau. Men den endelige opgørelse må afvente Danmarks
Statistisk opgørelse af de kommunale budgetter, som vil
foreligge i januar 2011. Når denne opgørelse
foreligger, vil korrektionsbeløbet kunne beregnes.
Det fremgår videre, at ved den endelige
opgørelse af de kommunale regnskaber for 2011 skal der
foretages de nødvendige korrektioner ved sammenligning af
budget og regnskab. Der skal korrigeres for eventuelle
ændringer i regler og opgaver, som er gennemført efter
kommunernes budgetlægning. Endvidere kan der bl.a. være
tale om korrektioner for ændrede forudsætninger om
pris- og lønudviklingen i den kommunale sektor.
Opgørelsen sker på baggrund af de af Danmarks
Statistik opgjorte kommunale regnskaber for 2011, som vil foreligge
i maj 2012.
Til § 4
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1
indebærer, at nedsættelsen af det kommunale
bloktilskuddet for 2012 efter § 2 i denne lov beregnes og
fordeles af indenrigs- og sundhedsministeren. De nærmere
regler for korrektion af kommunernes budgetterede serviceudgifter
til brug for beregning af nedsættelsen fremgår af
§ 3, og reglerne for fordeling af nedsættelsen
fremgår af § 4, stk. 2 og 3.
Det fremgår af stk. 2, at 40 pct. af
den beregnede nedsættelse efter § 2 fordeles
på alle kommuner i forhold til den enkelte kommunes andel af
det samlede indbyggertal. Det vil sige, at der er tale om en
kollektiv nedsættelse for alle kommuner.
Det fremgår af stk. 3, at 60 pct. af
den beregnede nedsættelse efter § 2 fordeles mellem
de kommuner, som har overskredet deres korrigerede budget for 2011.
Denne del af nedsættelsen fordeles på disse kommuner i
forhold til den enkelte kommunes andel af den samlede overskridelse
af de korrigerede budgetter. I denne beregning indgår kun de
kommuner, som har overskredet deres korrigerede budget for 2011.
Korrektionen af den enkelte kommunes budget indebærer, at der
korrigeres for eventuelle ændringer i regler og opgaver, som
er gennemført efter kommunernes budgetlægning.
Endvidere kan der bl.a. være tale om korrektioner for
ændrede forudsætninger om pris- og
lønudviklingen i den kommunale sektor.
For de kommuner, der ikke har overskredet deres
korrigerede budget for 2011, sker der ikke nedsættelse efter
stk. 3.
Til § 5
Nedsættelsen af det kommunale bloktilskud
for 2012 efter denne lov vil blive afregnet med kommunerne i de
sidste tre måneder af 2012, det vil sige samtidig med den
såkaldte midtvejsregulering af bloktilskuddet for 2012.
Nedsættelsen vil blive beregnet på
grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse af de kommunale
regnskaber for 2011, som foreligger i maj 2012. Nedsættelsen
vil blive udmeldt til kommunerne sammen med udmeldingen af
tilskuds- og udligningsbeløb ultimo juni 2012. Der vil dog
herefter kunne ske ændringer, såfremt revisionens
bemærkninger til de kommunale regnskaber giver anledning
hertil.
Til § 6
Den foreslåede bestemmelse i § 6
indeholder en bemyndigelse til indenrigs- og sundhedsministeren til
at fastsætte regler om opgørelsen af de
nødvendige korrektioner ved sammenligning af budget og
regnskab. Der skal korrigeres for eventuelle ændringer i
regler og opgaver, som er gennemført efter kommunernes
budgetlægning. Endvidere kan der være tale om
korrektioner for ændrede forudsætninger om pris- og
lønudviklingen i den kommunale sektor.
Opgørelse af nedsættelsen vil blive
foretaget på grundlag af kommunernes revisionspåtegnede
regnskaber for 2011. Indenrigs- og sundhedsministeren kan i den
forbindelse fastsætte nærmere regler om afgivelse og
indberetning af revisionspåtegnede regnskaber for de
kommunale serviceudgifter.
Til § 7
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Loven har virkning for
tilskudsåret 2012. Det betyder, at bloktilskuddet for 2012
vil blive nedsat, hvis kommunerne overskrider en fastsat ramme for
de kommunale serviceudgifter for 2011.