Fremsat den 7. oktober 2010 af
miljøministeren (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse
(Gennemførelse af EU-regler om fremme
af renere og mere energieffektive køretøjer til
vejtransport m.v.)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som ændret
ved lov nr. 484 af 11. maj 2010 og lov nr. 653 af 15. juni 2010,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 13 a, nr. 4, ændres
»§ 14 a« til: »§ 15
a,«.
2. I
§ 51 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ministeren fastsætter med henblik på at fremme
genanvendelse og renere teknologi og begrænse problemerne i
forbindelse med affaldshåndtering regler om, at private
ordregivere og operatører i videst muligt omfang skal
anvende varer eller produkter, som indeholder genanvendte eller
genanvendelige materialer, eller som i øvrigt af
miljømæssige grunde er at foretrække frem for
andre varer eller produkter med samme anvendelse, i det omfang det
er nødvendigt for at opfylde Danmarks EU-retlige
forpligtelser.«
Stk. 2-5 bliver herefter
stk. 3-6.
§ 2
Loven træder i kraft den 4. december
2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at fremme
bæredygtigt forbrug og produktion ved først og
fremmest at skabe hjemmel i miljøbeskyttelsesloven til at
gennemføre dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/33/EF af 23. april 2009 om fremme af renere og mere
energieffektive køretøjer til vejtransport i dansk
ret. Direktivet benævnes herefter direktiv 2009/33/EF.
Direktiv 2009/33/EF retter sig både mod
offentlige myndigheder, offentligt ejede eller kontrollerede
virksomheder, private ordregivere og operatører.
Lovforslaget skal alene skabe hjemmel til gennemførelse af
de dele af direktiv 2009/33/EF, som vedrører private
ordregivere og operatører, da der i
miljøbeskyttelsesloven er hjemmel til at gennemføre
de dele af direktivet, der retter sig mod offentlige myndigheder og
offentligt ejede eller kontrollerede virksomheder.
2. Direktiv 2009/33/EF
Der er et stigende fokus på
bæredygtig produktion og forbrug i miljøpolitikken
både globalt og regionalt.
Europa-Kommissionens meddelelse af 15. maj 2001
med titlen »En bæredygtig udvikling i Europa for en
bedre verden: En EU-strategi for bæredygtig udvikling«,
som blev fremlagt på Det Europæiske Råds
møde i Göteborg den 15. og 16. juni 2001, pegede
på emissionerne af drivhusgas og forurening fra transporten
som de vigtigste hindringer for bæredygtig udvikling.
Kommissionen vedtog i 2008 en handlingsplan for
bæredygtigt forbrug og produktion og bæredygtig
industripolitik. Handlingsplanen indeholdt bl.a. en meddelelse om
et bedre miljø gennem offentlige indkøb og en
politisk målsætning om 50 % offentlige grønne
indkøb ved udgangen af 2010 på udvalgte
produktområder (KOM 2008 (400) om offentlige indkøb
for et bedre miljø). Transport er et af de udvalgte
produktområder, og direktiv 2009/33/EF skal bidrage til at
sikre, at målsætningen nås indenfor dette
område.
Direktiv 2009/33/EF har til formål at
stimulere markedet for renere og mere energieffektive
køretøjer til vejtransport og navnlig - da dette vil
have en betydelig indvirkning på miljøet - at
påvirke markedet for standardkøretøjer, der
fremstilles i større antal, såsom personbiler, busser
og lastbiler. Markedet påvirkes ved at sikre en
efterspørgsel efter rene og energieffektive
køretøjer til vejtransport, som er
tilstrækkelig stor til at motivere fabrikanterne og
industrien til at investere i og videreudvikle
køretøjer med lavt energiforbrug og lave emissioner
af CO2 og forurenende stoffer.
Direktiv 2009/33/EF retter sig mod den kreds, der
er forpligtet til at anvende indkøbsprocedurerne i
udbudsdirektiverne1). Det drejer sig om
offentlige myndigheder og offentligt ejede eller kontrollerede
virksomheder (ordregivende myndigheder). Det drejer sig endvidere
om visse private ordregivere, der varetager offentlige
transportopgaver, herunder havne og lufthavne samt
forsyningsvirksomheder inden for gas, el, varme, vand og post og
endelig private ordregivere inden for efterforskning af olie og
gas.
Det er alene indkøb over en vis
værdi, der er omfattet af EU's udbudsdirektiver. Denne
værdi - tærskelværdien - fremgår af
direktiverne.
Endvidere retter direktiv 2009/33/EF sig mod de
operatører, der skal opfylde offentlige serviceforpligtelser
i henhold til en kontrakt om offentlig trafikbetjening som
defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1370/2007 af 23. oktober 2007 om offentlig personbefordring med
jernbane og ad vej. Operatørerne er alene omfattet,
når der er tale om indkøb over et vist beløb
(tærskelværdi), som medlemsstaterne
fastsætter.
Direktiv 2009/33/EF pålægger
medlemsstaterne at sikre, at denne kreds af ordregivere og
operatører ved indkøb af køretøjer til
vejtransport tager hensyn til energi- og miljøbelastningen i
hele køretøjets driftslevetid.
De køretøjer, som er omfattet af
direktivet, fremgår af bilaget til direktiv 2009/33/EF, og
omfattet er f.eks. personbiler, busser, varebiler og lastbiler.
Efter direktiv 2009/33/EF er det muligt at
undtage visse specialbyggede køretøjer fra
direktivets anvendelsesområde.
Det fremgår af direktiv 2009/33/EF, at de
driftsmæssige energi- og miljøbelastninger, der skal
tages i betragtning, mindst skal omfatte energiforbruget,
emissionen af CO2 og emission af
NOx, NMHC og partikler.
Ud over disse driftsmæssige energi- og
miljøbelastninger kan de ordregivende myndigheder, private
ordregivere og operatører også tage andre
miljøbelastninger i betragtning.
De ordregivende myndigheder, private ordregivere
og operatører skal tage hensyn til energi- og
miljøbelastningerne på en af følgende
måder: ved fastsættelse af minimumskrav (tekniske
specifikationer), ved anvendelse af energi- og
miljøbelastninger som delkriterier i forbindelse med
tildelingskriteriet eller ved anvendelse af en kombination af
minimumskrav og delkriterier.
Anvendes energi- og miljøbelastningerne
som delkriterier, kan ordregiverne vælge at anvende en
metode, hvor belastningerne værdisættes. I den
sammenhæng skal en beregningsmodel udviklet af Kommissionen
anvendes.
De ordregivende myndigheder, private ordregivere
og operatører kan selv fastsætte niveauet for energi-
og miljøbelastningerne.
Direktivet skal gennemføres i dansk ret
senest den 4. december 2010.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1 Gældende ret
Miljøbeskyttelseslovens § 51,
stk. 1, nr. 7, bemyndiger miljøministeren til med
henblik på at fremme genanvendelse og renere teknologi og
begrænse problemerne i forbindelse med
affaldshåndtering at fastsætte regler om, at offentlige
myndigheder og offentligt ejede eller kontrollerede virksomheder i
videst muligt omfang skal anvende varer eller produkter, som
indeholder genanvendte eller genanvendelige materialer, eller som i
øvrigt af miljømæssige grunde er at
foretrække frem for andre varer eller produkter med samme
anvendelse.
Bemyndigelsen er udnyttet til at udstede
cirkulære nr. 26 af 7. februar 1995 om miljø- og
energihensyn ved statslige indkøb, hvoraf følger, at
alle statslige institutioner og statsejede eller statskontrollerede
virksomheder skal inddrage miljøforhold ved indkøb af
produkter og tjenesteydelser på lige fod med andre hensyn.
Lovforslaget ændrer ikke ved dette cirkulære, der
fortsat er gældende.
Bemyndigelsen i § 51, stk. 1, nr.
7, giver imidlertid kun miljøministeren mulighed for at
forpligte offentlige myndigheder og offentligt ejede eller
kontrollerede virksomheder. Bestemmelsen er således ikke
tilstrækkelig til at gennemføre direktiv 2009/33/EF i
dansk ret, da direktivet som nævnt ovenfor også
forpligter visse private ordregivere og operatører til at
tage miljø- og energihensyn i betragtning ved indkøb
af køretøjer til vejtransport.
Lovforslaget har endvidere til formål at
ændre en bestemmelse i miljøbeskyttelsesloven, der
giver hjemmel til at fastsætte visse regler til opfyldelse af
EU-retlige forpligtelser på
naturbeskyttelsesområdet.
3.2 Lovforslagets indhold
Det foreslås, at der med henblik på
at fremme genanvendelse og renere teknologi og begrænse
problemerne i forbindelse med affaldshåndtering gives
miljøministeren hjemmel til at fastsætte regler om, at
private ordregivere og operatører i videst muligt omfang
skal anvende varer eller produkter, som indeholder genanvendte
eller genanvendelige materialer, eller som i øvrigt af
miljømæssige grunde er at foretrække frem for
andre varer eller produkter med samme anvendelse, i det omfang det
er nødvendigt til at opfylde Danmarks EU-retlige
forpligtigelser på området for bæredygtigt
forbrug og produktion.
Det foreslås således, at
bemyndigelsesbestemmelsen gives et indhold svarende til den
hjemmel, miljøministeren allerede har i dag overfor
offentlige myndigheder og offentligt ejede eller kontrollerede
virksomheder i miljøbeskyttelsesloven § 51,
stk. 1, nr. 7, dog kun i det omfang, det er nødvendigt
for at opfylde Danmarks EU-retlige forpligtelser på
området for bæredygtigt forbrug og produktion.
Den foreslåede nye bemyndigelsesbestemmelse
vil således også give miljøministeren hjemmel
til at fastsætte regler om, at private ordregivere og
operatører i videst muligt omfang skal anvende andre varer
og produktgrupper end køretøjer til vejtransport, som
indeholder genanvendte eller genanvendelige materialer, eller som i
øvrigt af miljømæssige grunde er at
foretrække frem for andre varer eller produkter med samme
anvendelse, i det omfang det er nødvendigt for at opfylde
Danmarks EU-retlige forpligtigelser.
Miljøministeren vil med hjemmel i den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse og den gældende
bemyndigelsesbestemmelse i miljøbeskyttelseslovens
§ 51, stk. 1, nr. 7, fastsætte regler med
henblik på at gennemføre direktiv 2009/33/EF i dansk
ret. Bekendtgørelsen om miljøbevidste indkøb
af køretøjer til vejtransport påtænkes at
gennemføre direktivets bestemmelser om miljøbevidste
indkøb af køretøjer til vejtransport. Et
udkast til bekendtgørelse om miljøbevidste
indkøb af køretøjer til vejtransport har
været i høring parallelt med lovforslaget.
Det er hensigten med udkastet til
bekendtgørelse, at ordregivende myndigheder og ordregivende
offentligt ejede virksomheder eller kontrollerede virksomheder samt
visse private ordregivere og visse operatører, herunder
private, vil skulle tage hensyn til energi- og
miljøbelastninger i hele køretøjets
driftslevetid, når de indkøber køretøjer
til vejtransport. Bekendtgørelsens anvendelsesområde
er identisk med anvendelsesområdet for direktivet
2009/33/EF.
Det er endvidere hensigten, at
bekendtgørelsen i overensstemmelse med direktiv 2009/33/EF
ikke skal finde anvendelse på indkøb af visse
specialbyggede køretøjer, såsom
køretøjer, der er konstrueret og fremstillet til
anvendelse af hæren, civilforsvaret, brandvæsenet og
ordensmagten mv.
De driftsmæssige energi- og
miljøbelastninger, der skal tages i betragtning vil mindst
skulle omfatte energiforbruget, emissionen af CO2 og emission af NOx, NMHC og partikler.
De ordregivende myndigheder, ordregivere og operatører vil
også kunne tage andre miljøbelastninger i
betragtning.
De ordregivende myndigheder, ordregivere og
operatører vil skulle tage hensyn til energi- og
miljøbelastninger enten ved at inddrage energi- og
miljøbelastninger i indkøbsbeslutningen og anvende en
af EU udviklet beregningsmodel, eller ved at fastsætte
tekniske specifikationer for den dokumentation, der ligger til
grund for indkøbet af køretøjer til
vejtransport.
Overtrædelse af reglerne i
bekendtgørelsen om miljøbevidste indkøb af
køretøjer til vejtransport vil kunne
strafsanktioneres i medfør af den eksisterende
straffehjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 110,
stk. 3.
Med lovforslaget foreslås endvidere en
ændring af § 13 a, nr. 4, således at
bestemmelsen rettelig henviser til § 15 a i stedet for
§ 14 a i miljøbeskyttelsesloven.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indeholder en
bemyndigelsesbestemmelse, der retter sig mod private ordregivere og
operatører. Lovforslaget medfører således ikke
i sig selv økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
Det bemærkes dog, at
bemyndigelsesbestemmelsen med henblik på at gennemføre
direktiv 2009/33/EF i dansk ret påtænkes
udmøntet i en bekendtgørelse, der som nævnt
både retter sig mod ordregivende myndigheder og ordregivende
offentligt ejede virksomheder eller kontrollerede virksomheder samt
visse private ordregivere og operatører.
Udmøntningen vil kunne medføre
besparelser i forbindelse med brændstofindkøb.
Udmøntningen forventes ikke at medføre administrative
konsekvenser for stat, regioner eller kommuner af
nævneværdigt omfang.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indeholder en
bemyndigelsesbestemmelse, der ikke i sig selv vil medføre
direkte økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Udmøntningen af direktiv 2009/33/EF vil kunne være
udgiftsneutralt til svagt besparende for parterne, idet et
reduceret brændstofforbrug skønnes at kunne opveje
udgifter til inddragelse af miljø- og energikrav i
udbud.
Lovforslagets administrative konsekvenser for
erhvervslivet forventes som udgangspunkt at ville ligge på
linje med konsekvenserne for myndighederne. Dog må det
forventes, at der oftere kommer til at foreligge situationer, hvor
direktivets regler ikke skal følges, fordi virksomhedens
indkøb af køretøjer ligger under
tærskelværdierne i udbudsdirektiverne og derfor er
undtaget reglerne i direktiv 2009/33/EF.
Miljøstyrelsen vil i samarbejde med
relevante parter udarbejde rådgivningsmateriale, herunder
rådgive i EU's beregningsværktøj for at sikre en
korrekt anvendelse af direktivet og yde bistand til
fastsættelse af minimumskrav og delkriterier.
Lovforslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering
(CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR har vurderet, at forslaget ikke indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet.
Miljøstyrelsen er enig i denne vurdering.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget og udmøntningen heraf vil
ikke have administrative konsekvenser for borgerne, da reglerne
ikke vedrører disse.
7. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget indeholder en
bemyndigelsesbestemmelse og vil derfor ikke have umiddelbare
miljømæssige konsekvenser. Gennemførelsen af
direktiv 2009/33/EF vil imidlertid ifølge Kommissionen
på sigt føre til mindre forurening og lavere CO2 udslip fra transportsektoren.
Samtidig vurderer Kommissionen, at den eventuelle
merpris for renere og mere energieffektive køretøjer
vil blive opvejet af besparelser på brændstof og
forurening over hele køretøjets levetid.
Ifølge Kommissionen vil forslaget
føre til besparelser i energiforbrug og udslip af CO2 og skadelige stoffer. Følgende
besparelser i brændstofforbrug og udslip for EU landene i
henholdsvis 2012 og 2017 er beregnet af Kommissionen i forbindelse
med fremsættelse af det oprindelige forslag til direktiv i
2005, idet det antages, at forslaget vil gælde for det
offentliges køb af køretøjer i perioden 2007
til 2017:
| 2012 | 2017 | | Besparelse | % I forhold til basis scenariet* | Besparelse | % I forhold til basis scenariet | NOx (tons) | 13145 | 51 | 4419 | 29 | PM (tons) | 266 | 47 | 258 | 70 | CO2 (Kilo
tons)** | 1947 | 21 | 1947 | 29 | Energi (TJ) | 16671 | 22 | 16671 | 22 | *) Basis scenariet er et udtryk for
udviklingen uden regulering af området. | **) Beregning baseret på
"Wells-to-wheels" dvs. CO2 udslippet
fra hele brændstoffets livscyklus, inklusive fremstillingen.
For fossile brændstoffer udgør fremstillingen omkring
15% af det samlede CO2-udslip. Miljøstyrelsen er enig i
Kommissionens vurdering og beregning. |
|
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget skal give miljøministeren
hjemmel til at gennemføre dele af direktiv 2009/33/EF for
så vidt angår private ordregivere og operatører.
Endvidere skal lovforslaget give miljøministeren hjemmel til
i øvrigt at fastsætte regler for private ordregivere
og operatører om anvendelse af varer og produkter, i det
omfang det er nødvendigt for at opfylde Danmarks EU-retlige
forpligtelser på området for bæredygtigt forbrug
og produktion.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Arbejdsmarkedets Feriefond, A/S Storebælt,
A/S Øresund, ATP, Bornholms Trafikselskab, Boligselskaberne
i Danmark, Danmarks Automobilforhandler Forening, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Nationalbank, Danmarks Radio,
Dansk Gas Forening, Dansk Fjernvarme, Dansk Energi Brancheforening,
Dansk Transport og Logistik, Danske Bilimportører, Danske
Busvognmænd, Danske Havne, Danske Regioner, Danske
Universiteter, DANVA, Dansk Industri (DI Transport), Den Danske
Bilindustri, Det Økologiske Råd, DSB, DSB S-tog,
Domstolsstyrelsen, Energinet.dk, Energi Danmark, Energi- og
Olieforum, FDM, Folketinget, Foreningen af Offentlige
Indkøbere, Foreningen af Danske Vandværker i Danmark,
Fynbus, Greenpeace, Handel, Transport og Service (HTS), Kommunernes
Landsforening, Konkurrencestyrelsen, Københavns Lufthavne,
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Metroselskabet I/S, Midttrafik,
Movia, NOAH, Mærsk, Nordjyllands Trafikselskab, Post Danmark,
Rigsrevisionen, SKAT, Statens og Kommunernes Indkøbsservice,
Statens Lufthavnsvæsen (herunder lufthavne i Danmark), Sund
og Bælt Holding A/S, Sydtrafik, Trafikselskaberne i Danmark,
TV2, Universitets- og Bygningsstyrelsen og
Øresundskonsortiet.
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner, kommuner | Lovforslaget har ikke direkte
økonomiske konsekvenser, da der er tale om en
bemyndigelsesbestemmelse. Udmøntningen af direktiv 2009/33/EF
vil muligvis medføre besparelser i forbindelse med
brændstofindkøb. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner, kommuner | Lovforslaget har ikke direkte
administrative konsekvenser, da der er tale om en
bemyndigelsesbestemmelse. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget har ikke direkte
administrative konsekvenser, da der er tale om en
bemyndigelsesbestemmelse. Udmøntningen af direktiv 2009/33/EF
forventes at være udgiftsneutralt til svagt besparende for
parterne, idet et reduceret brændstofforbrug skønnes
at kunne opveje udgifter til inddragelse af miljø- og
energikrav i udbud. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget har ikke direkte
administrative konsekvenser, da der er tale om en
bemyndigelsesbestemmelse. | Lettere øget tidsforbrug ved
udarbejdelse af udbud og evt. ved tilbudsvurderinger, hvis kravet
er fastsat i tildelingskriteriet. | Administrative konsekvenser for
borgerne. | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget har ikke direkte
miljømæssige konsekvenser, da der er tale om en
bemyndigelsesbestemmelse. Udmøntningen af direktiv 2009/33/EF
kan - alt efter hvordan direktivet påvirker indkøb af
køretøjer - medføre gevinster i form af lavere
udslip af CO2, NOx, NMHC og
partikler. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget skal give
miljøministeren hjemmel til at gennemføre dele af
direktiv 2009/33/EF for så vidt angår private
ordregivere og operatører. Endvidere skal lovforslaget give
miljøministeren hjemmel til i øvrigt at
fastsætte regler for private ordregivere og operatører
om anvendelse af varer og produkter i det omfang det er
nødvendigt for at opfylde Danmarks EU-retlige forpligtelser
på området for bæredygtigt forbrug og
produktion. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Miljøbeskyttelseslovens § 13 a,
nr. 4, foreslås ændret således, at der i
bestemmelsen rettelig henvises til § 15 a og ikke til
§ 14 a.
Ved lov nr. 508 af 17. juni 2008 om ændring
af lov om naturbeskyttelse, lov om jagt og vildforvaltning og
forskellige andre love blev § 13 a indsat i
miljøbeskyttelsesloven.
I miljøbeskyttelseslovens § 13 a
er der fastsat hjemmel til, at miljøministeren kan
fastsætte regler med henblik på opfyldelse af Det
Europæiske Fællesskabs direktiver og beslutninger
på naturbeskyttelsesområdet.
I § 13 a, nr. 4, jf. denne lovs
§ 1, nr. 1, er det anført, at
miljøministeren kan fastsætte regler om, i hvilke
tilfælde og på hvilke vilkår etablering eller
udvidelse af en miljøzone kan finde sted i medfør af
§ 14 a. Miljøbeskyttelseslovens § 14 a
omhandler imidlertid støjkortlægning, og der burde
have været henvist til miljøbeskyttelseslovens
§ 15 a, der omhandler miljøzoner.
Til nr. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil give
miljøministeren hjemmel til at fremme genanvendelse og
renere teknologi og begrænse problemerne i forbindelse med
affaldshåndtering ved at fastsætte regler om, at
private ordregivere og operatører i videst muligt omfang
skal anvende varer eller produkter, som indeholder genanvendte
eller genanvendelige materialer, eller som i øvrigt af
miljømæssige grunde er at foretrække frem for
andre varer eller produkter med samme anvendelse, i det omfang det
er nødvendigt for at opfylde Danmarks EU-retlige
forpligtigelser på området for bæredygtigt
forbrug og produktion.
Bemyndigelsesbestemmelsen foreslås at have
et indhold svarende til den hjemmel, miljøministeren
allerede har i dag overfor offentlige myndigheder og offentligt
ejede eller kontrollerede virksomheder i
miljøbeskyttelsesloven § 51, stk. 1, nr. 7.
Bestemmelsen vil dog alene finde anvendelse i det omfang, det er
nødvendigt for at opfylde Danmarks EU-retlige forpligtelser,
og vil således alene blive anvendt, hvis EU udsteder regler
på området for bæredygtigt forbrug og
produktion.
Bemyndigelsesbestemmelsen tilsigter bl.a. at
skabe hjemmel for miljøministeren til at udstede regler med
henblik på at gennemføre direktiv 2009/33/EF i dansk
ret. Dette indebærer, at private ordregivere og private
operatører vil skulle tage hensyn til energi- og
miljøbelastningen i hele køretøjets
driftslevetid i forbindelse med, at de indkøber
køretøjer til vejtransport.
Ved køretøjets driftslevetid
forstås perioden fra indkøb af køretøjet
til ophør af ejerskabet.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil
endvidere give miljøministeren hjemmel til at
pålægge private ordregivere og operatører i
videst muligt omfang at anvende andre varer og produktgrupper end
nævnt i direktiv 2009/33/EF, som indeholder genanvendte eller
genanvendelige materialer, eller som i øvrigt af
miljømæssige grunde er at foretrække frem for
andre varer eller produkter med samme anvendelse, i det omfang det
er nødvendigt for at opfylde Danmarks EU-retlige
forpligtigelser på området for bæredygtigt
forbrug og produktion.
De private ordregivere og operatører, der
vil kunne pålægges forpligtigelser i medfør af
bemyndigelsesbestemmelsen er for indeværende de, som er
omfattet af artikel 3 om direktivets anvendelsesområde og for
så vidt angår ordregivere som defineret i artikel 4 i
direktiv 2009/33/EF.
Omfattet vil endvidere være private
operatører, der skal opfylde offentlige serviceforpligtelser
i henhold til en kontrakt om offentlig trafikbetjening som
defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1370/2007 af 23. oktober 2007 om offentlig personbefordring med
jernbane og ad vej ud over en bestemt tærskelværdi, der
fastsættes af medlemsstaterne, og som ikke må overstige
tærskelværdierne i henhold til direktiv 2004/17/EF og
2004/18/EF.
En forudsætning for at direktiv 2009/33/EF
finder anvendelse på private ordregivere er, at
indkøbet/anskaffelsen er over en vis værdi, der er
omfattet af EU's udbudsdirektiver. Denne værdi - kaldet
tærskelværdien - fremgår af udbudsdirektiverne.
For så vidt angår operatører er der tillige krav
om en tærskelværdi, der fastsættes af
medlemsstaterne, men som ikke må overstige
tærskelværdierne i udbudsdirektiverne.
Det bemærkes, at den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse således omfatter de samme
ordregivere og operatører, som defineret i direktiv
2009/33/EF, men bemyndigelsesbestemmelsen vil også kunne
anvendes i tilfælde af, at EU fastsætter regulering med
for eksempel lavere tærskelværdier.
Den vare, der reguleres for indeværende, er
køretøjer til vejtransport, som er opført i
tabel 3 i bilaget til direktiv 2009/33/EF og omfattet er
personbiller, busser, varebiler og lastbiler.
I medfør af bemyndigelsesbestemmelsen vil
der kunne fastsættes regler, der regulerer andre varer eller
produktgrupper end de i direktiv 2009/33/EF nævnte.
Bemyndigelsesbestemmelsen gør det muligt
at fastsætte regler om anvendelse af varer eller
produktgrupper, som af miljømæssige grunde er at
foretrække frem for andre varer eller produkter med samme
anvendelse.
For indeværende foretages dette valg i
henhold til artikel 5 og 6 i direktiv 2009/33/EF ved at tage
driftsmæssige energi- og miljøbelastninger i
betragtning ved indkøb af køretøjer til
vejtransport.
Det fremgår af direktiv 2009/33/EF, at de
driftsmæssige energi- og miljøbelastninger, der skal
tages i betragtning, mindst skal omfatte energiforbruget,
emissionen af CO2 og emission af
NOx, NMHC og partikler.
Ud over disse driftsmæssige energi- og
miljøbelastninger kan de ordregivende myndigheder,
ordregivere og operatører også tage andre
miljøbelastninger i betragtning.
Efter direktiv 2009/33/EF skal de ordregivende
myndigheder, private ordregivere og operatørerne tage hensyn
til energi- og miljøbelastningerne på en af
følgende måder: ved fastsættelse af minimumskrav
(tekniske specifikationer), ved anvendelse af energi- og
miljøbelastninger som delkriterier i forbindelse med
tildelingskriteriet eller ved anvendelse af en kombination af
minimumskrav og delkriterier.
Anvendes energi- og miljøbelastningerne
som delkriterier, kan ordregiverne vælge at anvende en
metode, hvor belastningerne værdisættes. I den
sammenhæng skal en beregningsmodel udviklet af Kommissionen
anvendes.
De ordregivende myndigheder, private ordregivere
og operatørerne kan selv fastsætte niveauet for
energi- og miljøbelastningen.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil
dog kunne anvendes til at fastsætte regler, der på
anden vis stiller krav om anvendelsen af varer eller
produktgrupper.
Det bemærkes, at miljøministeren har
til hensigt at udstede en bekendtgørelse, som med hjemmel i
den forslåede bestemmelse og § 51, stk. 1, nr.
7, vil skulle omfatte både offentlige ordregivende
myndigheder og andre ordregivere, herunder private, samt
operatører og indeholde de nærmere retningslinjer for
miljøbevidste indkøb af køretøjer til
vejtransport. Et udkast til bekendtgørelse om
miljøbevidste indkøb til køretøjer har
været i høring parallelt med lovforslaget.
Det er hensigten, at bekendtgørelsens
anvendelsesområde er identisk med anvendelsesområdet
for direktiv 2009/33/EF. Det er endvidere hensigten, at
bekendtgørelsen i overensstemmelse med direktiv 2009/33/EF
ikke skal finde anvendelse på indkøb af visse
specialbyggede køretøjer, såsom
køretøjer, der er konstrueret og fremstillet til
anvendelse af hæren, civilforsvaret, brandvæsenet og
ordensmagten mv.
Overtrædelse af reglerne i
bekendtgørelsen vil kunne strafsanktioneres i medfør
af den eksisterende straffehjemmel i miljøbeskyttelseslovens
§ 110, stk. 3.
For at lette det administrative arbejde i
forbindelse med fastsættelsen af minimumskrav og
tildelingskriterier i udbudsmaterialer vil Miljøstyrelsen i
dialog/samarbejde med relevante parter vejlede herom.
Miljøstyrelsen forventer ved bekendtgørelsens
ikrafttræden at udarbejde en website, med vejledninger,
henvisninger, FAQ mm. , som vil være målrettet
offentlige indkøbere og øvrige omfattet af de nye
regler.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft den
4. december 2010.
Det følger af direktiv 2009/33/EF, at love
og administrative bestemmelser til gennemførelse af
direktivet skal være trådt i kraft senest den 4.
december 2010. Bekendtgørelsen om miljøbevidste
indkøb af køretøjer til vejtransport har
været i høring parallelt med lovforslaget og vil blive
udstedt, så den træder i kraft samtidigt med
lovforslaget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som ændret
ved lov nr. 484 af 11. maj 2010 og lov nr. 653 af 15. juni 2010,
foretages følgende ændringer: | | | | § 13
a. Miljøministeren fastsætter med henblik
på opfyldelse af Det Europæiske Fællesskabs
direktiver og beslutninger på naturbeskyttelsesområdet
regler om, i hvilke tilfælde og på hvilke
vilkår 1) tilladelser kan meddeles efter
§ 19, stk. 1 og 2, § 27, stk. 2, og
§ 28, 2) godkendelser kan meddeles efter
§ 33, stk. 1, §§ 38 og 39, 3) tilladelser, dispensationer, anmeldelser
m.v. efter regler udstedt i medfør af § 7,
stk. 1, § 19, stk. 5, og § 27,
stk. 3, kan meddeles eller behandles, | | | 4) etablering eller udvidelse af en
miljøzone kan finde sted i medfør af § 14 a
og 5) planlægning af bortskaffelsen af
affaldet i kommunen kan ske i medfør af § 47,
stk. 2. | | 1. I § 13 a, nr. 4, ændres
»§ 14 a« til »§ 15
a,«. | | | | § 51. Miljøministeren kan med
henblik på at fremme genanvendelse og renere teknologi og
begrænse problemerne i forbindelse med
affaldshåndtering fastsætte regler om eller bestemme,
at 1) særlige råvarer,
tilsætnings- eller hjælpestoffer ikke eller kun i
nærmere angivet omfang må forekomme i materialer eller
produkter, der sælges eller anvendes her i landet, 2) bestemte materialer og produkter heraf
skal indeholde bestemte andele genanvendte eller genanvendelige
materialer eller produkter, 3) anvendelse af bestemte materialer eller
typer af materialer i produkter eller varer til nærmere
angivne formål, herunder til emballage, skal begrænses
eller forbydes, 4) bestemte materialer eller typer af
materialer skal anvendes i produkter eller varer til nærmere
angivne formål, herunder til emballage, 5) produkter eller varer til nærmere
angivne formål, herunder til emballage, skal godkendes af
ministeren eller udformes på en bestemt måde, 6) bestemte materialer og produkter,
herunder emballage, skal mærkes på en bestemt
måde, samt at anden mærkning skal begrænses eller
forbydes, og 7) offentlige myndigheder og offentligt
ejede eller kontrollerede virksomheder i videst muligt omfang skal
anvende varer eller produkter, som indeholder genanvendte eller
genanvendelige materialer, eller som i øvrigt af
miljømæssige grunde er at foretrække frem for
andre varer eller produkter med samme anvendelse. | | | Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om, at producenter og
importører ikke må markedsføre bestemte typer
af elektrisk og elektronisk udstyr, jf. § 9 i, der
på grund af specifikke konstruktioner eller
fremstillingsprocesser ikke kan genbruges, medmindre sådanne
specifikke konstruktioner eller fremstillingsprocesser frembyder
altovervejende fordele, f.eks. med hensyn til
miljøbeskyttelse eller sikkerhedskrav. Stk. 3.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at udstyr,
der indeholder batterier og akkumulatorer, skal konstrueres
på en sådan måde, at udtjente batterier og
akkumulatorer uden videre kan fjernes, og regler om forbud mod
markedsføring af udstyr, hvor batterier og akkumulatorer
ikke uden videre kan fjernes. Ministeren kan ligeledes
fastsætte regler om undtagelser fra denne bestemmelse. Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om kontrollen med produkter,
herunder emballager, der er omfattet af regler fastsat i
medfør af stk. 1-3. Ministeren kan herunder bestemme,
at den, der markedsfører et produkt, herunder en emballage,
over for tilsynsmyndigheden skal dokumentere, at produktet er
fremstillet og sammensat i overensstemmelse med regler fastsat i
medfør af loven. Ministeren kan i særlige
tilfælde forbyde markedsføring af et produkt eller en
emballage, indtil sådan dokumentation foreligger. Stk. 5.
Ministeren kan som led i overvågningen af og med henblik
på at fremme genanvendelse og renere teknologi og
begrænse problemerne i forbindelse med
affaldshåndtering fastsætte regler om, at den, der
udbyder, forhandler eller distribuerer et bestemt produkt, herunder
en emballage, skal fremskaffe bestemte oplysninger om produktet
eller medvirke hertil. | | 2. I § 51 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke 2: »Stk. 2.
Ministeren fastsætter med henblik på at fremme
genanvendelse og renere teknologi og begrænse problemerne i
forbindelse med affaldshåndtering regler om, at private
ordregivere og operatører i videst muligt omfang skal
anvende varer eller produkter, som indeholder genanvendte eller
genanvendelige materialer, eller som i øvrigt af
miljømæssige grunde er at foretrække frem for
andre varer eller produkter med samme anvendelse, i det omfang det
er nødvendigt for at opfylde Danmarks EU-retlige
forpligtelser.« Stk. 2-5 bliver herefter
stk. 3-6. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 4. december
2010. | | | |
|
Bilag 2
Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/33/EF
af 23. april 2009
om fremme af renere og mere
energieffektive køretøjer til vejtransport
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN
EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af
Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 175,
stk. 1,
under henvisning til forslag fra
Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg1),
under henvisning til udtalelse fra
Regionsudvalget2),
efter proceduren i traktatens artikel 2513), og
ud fra følgende betragtninger:
(1) Naturressourcerne og den forsigtige og
rationelle udnyttelse heraf, som traktaten kræver i artikel
174, stk. 1, omfatter olie, der er hovedenergikilden i Den
Europæiske Union, men som også er en væsentlig
kilde til forurenende emissioner.
(2) Kommissionens meddelelse af 15. maj 2001 med
titlen "En bæredygtig udvikling i Europa for en bedre verden:
en EU-strategi for bæredygtig udvikling", som blev fremlagt
på Det Europæiske Råds møde i
Göteborg den 15. og 16. juni 2001, pegede på
emissionerne af drivhusgas og forurening fra transporten som de
vigtigste hindringer for bæredygtig udvikling.
(3) Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse nr. 1600/2002/EF af 22. juli 2002 om
fastlæggelse af Fællesskabets sjette
miljøhandlingsprogram4) erkendte behovet for særlige
foranstaltninger for at forbedre energieffektiviteten og øge
energibesparelserne og for at inddrage klimamål i energi- og
transportpolitikken og for særlige foranstaltninger i
transportsektoren for at begrænse energiforbruget og
drivhusgasemissionerne.
(4) Kommissionen foreslog i sin meddelelse af 10.
januar 2007 med titlen "En energipolitik for Europa", at Den
Europæiske Union forpligter sig til at reducere
drivhusgasserne med mindst 20 % i 2020 i forhold til 1990. Der er
endvidere stillet forslag om bindende mål for en yderligere
forbedring af energieffektiviteten med 20 %, en forøgelse af
vedvarende energis andel til 20 %, herunder en andel på 10 %
af vedvarende energi inden for transport, i Fællesskabet frem
til 2020, bl.a. for at fordele energiproduktionen på flere
brændstoffer og dermed forbedre
energiforsyningssikkerheden.
(5) Kommissionen erklærede i sin meddelelse
af 19. oktober 2006 med titlen "Handlingsplan for
energieffektivitet: Udnyttelse af potentialet", at Kommissionen vil
videreføre sin indsats for at udvikle markeder for renere,
mere intelligente, sikrere og energieffektive
køretøjer gennem offentlige indkøb og
øget bevidstgørelse.
(6) I midtvejsevalueringen af Kommissionens
hvidbog (2001) med titlen "Hold Europa i bevægelse -
Bæredygtig mobilitet på vores kontinent", af 22. juni
2006, blev det meddelt, at Unionen vil stimulere miljøvenlig
innovation bl.a. ved trinvist at skærpe de europæiske
emissionsstandarder (Euro-normer)og ved at fremme renere
køretøjer ved offentlige indkøb.
(7) I sin meddelelse af 7. februar 2007 med
titlen "Resultater af revisionen af Fællesskabets strategi
for nedbringelse af CO2-emissionerne
fra personbiler og lette erhvervskøretøjer" fremlagde
Kommissionen en ny samlet strategi, hvormed Unionen skulle kunne
nå sit mål på en CO2-emission fra nye personbiler på
120 g/km i 2012. Der blev stillet forslag om en
lovgivningsmæssig ramme, som kan sikre forbedringer inden for
køretøjsteknologi. Supplerende foranstaltninger
skulle kunne fremme indkøb af
brændstoføkonomiske biler.
(8) I Kommissionens grønbog om bytransport
af 25. september 2007 med titlen "På vej mod en ny kultur for
mobilitet i byer" konstateres det, at de interesserede parter
går ind for, at markedsintroduktion af renere og mere
energieffektive køretøjer støttes med
grønne offentlige indkøb. Det foreslås, at en
mulig fremgangsmåde kunne bygge på internalisering af
eksterne omkostninger ved som tildelingskriterium foruden
salgsprisen også at anvende levetidsomkostninger for
energiforbrug, CO2-emissioner og
emissioner af forurenende stoffer ved driften af de
køretøjer, der skal indkøbes. Derudover kunne
der gives fortrinsret til nye Euro-normer i forbindelse med
offentlige indkøb. En hurtig indførelse af renere
køretøjer kunne dermed forbedre luftkvaliteten i
byområder.
(9) I rapporten af 12. december 2005 fra gruppen
på højt plan "CARS 21" støttes Kommissionens
initiativ til at fremme renere og mere energieffektive
køretøjer, forudsat at det bliver med en
teknologineutral og præstationsorienteret integreret tilgang,
som omfatter køretøjsfabrikanter, olie- eller
brændstofleverandører, reparatører, kunder og
bilister samt offentlige myndigheder.
(10) Ekspertgruppen på Højt Niveau
om Konkurrenceevne, Energi og Miljø anbefalede i sin rapport
af 27. februar 2007, at der ved private og offentlige indkøb
bør tages hensyn til omkostningerne over hele produktets
levetid med hovedvægten på energieffektiviteten.
Medlemsstaterne og Fællesskabet bør udarbejde og
offentliggøre retningslinjer for, hvordan man ved offentlige
indkøb kan komme væk fra køb til laveste pris
ved udbud til indkøb af mere bæredygtige
mellemprodukter i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2004/17/EF af 31. marts 2004 om samordning af
fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for
vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester
(forsyningsvirksomhedsdirektivet)5) og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af
fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige
vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter
og offentlige bygge- og anlægskontrakter6).
(11) Formålet med dette direktiv er at
stimulere markedet for renere og mere energieffektive
køretøjer til vejtransport og navnlig - da dette vil
have en betydelig indvirkning på miljøet - at
påvirke markedet for standardkøretøjer, der
fremstilles i større antal, såsom personbiler, busser,
rutebiler og lastbiler, ved at sikre en efterspørgsel efter
rene og energieffektive køretøjer til vejtransport,
som er tilstrækkelig stor til at motivere fabrikanterne og
industrien til at investere i og videreudvikle
køretøjer med lavt energiforbrug og lave emissioner
af CO2 og forurenende stoffer.
(12) Medlemsstaterne bør informere
nationale, regionale og lokale ordregivende myndigheder og
ordregivere og operatører, som udfører offentlig
personbefordring, om de bestemmelser, som vedrører
indkøb af renere og mere energieffektive
køretøjer til vejtransport.
(13) Renere og mere energieffektive
køretøjer har en højere anskaffelsespris end
konventionelle køretøjer. Hvis der skabes
tilstrækkelig efterspørgsel efter sådanne
køretøjer, kunne de deraf følgende
stordriftsfordele føre til lavere omkostninger.
(14) Dette direktiv tilgodeser behovet for at yde
støtte til medlemsstaterne ved at lette og strukturere
udvekslingen af viden og bedste praksis med henblik på at
fremme indkøb af renere og mere energieffektive
køretøjer.
(15) Indkøb af køretøjer til
kollektiv transport kan påvirke markedet betydeligt, hvis
kriterierne harmoniseres på fællesskabsplan.
(16) Den største påvirkning af
markedet sammen med det bedste cost-benefit-forhold opnås
ved, at levetidsomkostninger til energiforbrug og som følge
af emissionen af CO2 og forurenende
stoffer gøres til obligatoriske tildelingskriterier ved
indkøb af køretøjer til kollektiv
transport.
(17) Dette direktiv bør i overensstemmelse
med anvendelsesområdet for direktiv 2004/17/EF og direktiv
2004/18/EF og under fuld hensyntagen til gennemførelsen af
disse direktiver i national ret omfatte køretøjer til
vejtransport indkøbt af ordregivende myndigheder og
ordregivere, uanset om disse myndigheder og ordregivere er
offentlige eller private. Nærværende direktiv
bør endvidere omfatte indkøb af
køretøjer til vejtransport, der anvendes til
offentlig passagerbefordring i henhold til en kontrakt om offentlig
trafikbetjening, idet medlemsstaterne frit kan udelade mindre
indkøb med henblik på at undgå en
unødvendig administrativ byrde.
(18) Medlemsstaterne bør i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/46/EF af 5. september 2007 om fastlæggelse af en ramme
for godkendelse af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil samt af systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne
køretøjer (rammedirektiv)7) og med henblik på at undgå en
unødvendig administrativ byrde have mulighed for at undtage
myndigheder og operatører fra nærværende
direktivs bestemmelser i forbindelse med indkøb af
køretøjer, der er konstrueret og fremstillet til
særlig anvendelse.
(19) Dette direktiv bør give en
række muligheder for at tage hensyn til energi- og
miljøbelastninger. Dette vil sætte myndigheder og
operatører, som allerede har udviklet metoder til at
tilgodese lokale behov og forhold, i stand til fortsat at anvende
disse metoder.
(20) At inddrage energiforbruget og emissionen af
CO2 og forurenende stoffer blandt
tildelingskriterierne betyder ikke højere samlede
omkostninger, men derimod at driftslevetidsomkostningerne allerede
indgår i indkøbsbeslutningen. Denne tilgang er
komplementær til lovgivningen om Euro-normer, der har en
øvre grænse for emissionerne, og knytter et
pengebeløb til den faktiske forurenende emission, men den
kræver ikke fastsættelse af yderligere normer.
(21) Når ordregivende myndigheder,
ordregivere og operatører opfylder kravet om, at der skal
tages hensyn til energi- og miljøbelastningen, ved at
fastsætte tekniske specifikationer, opfordres de til at
fastsætte strengere specifikationer for energi- og
miljøpræstationer end fastsat i
fællesskabslovgivningen, idet de f.eks. tager hensyn til
Euro-normer, der allerede er vedtaget, men som endnu ikke er blevet
obligatoriske.
(22) Ved ExternE-undersøgelsen8), Kommissionens Clean Air
for Europe-program (CAFE)9) og HEATCO-undersøgelsen10) er der tilvejebragt
oplysninger om omkostningerne ved emissioner af CO2, nitrogenoxid (NOx), andre kulbrinter
end methan (NMHC) samt partikler. Enkelheden i tildelingsproceduren
bevares ved, at omkostningerne regnes i nutidsværdi.
(23) Dette direktiv bør fastsætte et
interval for omkostningerne som følge af emissionen af
CO2 og forurenende stoffer, der dels
giver ordregivende myndigheder, ordregivere og operatører
fleksibilitet til at tage hensyn til deres lokale situation, dels
sikrer en passende grad af harmonisering.
(24) Obligatorisk anvendelse af kriterier for
indkøb af renere og mere energieffektive
køretøjer udelukker ikke, at der også benyttes
andre relevante tildelingskriterier. Det forhindrer heller ikke, at
køretøjernes miljøpræstationer forbedres
ved eftermontering. Sådanne andre relevante
tildelingskriterier kan også benyttes ved indkøb i
henhold til direktiv 2004/17/EF eller 2004/18/EF, såfremt de
vedrører kontraktens genstand, ikke giver den ordregivende
myndighed eller ordregiveren ubegrænset valgfrihed, er
udtrykkeligt nævnt og overholder traktatens
grundlæggende principper.
(25) Metoden til beregning af
levetidsomkostningerne for emission af forurenende stoffer i
forbindelse med beslutninger om indkøb af
køretøjer, inklusive de numeriske værdier, der
er fastsat i dette direktiv, berører ikke anden
fællesskabslovgivning vedrørende eksterne
omkostninger.
(26) Fornyet gennemgang og revisioner af den
beregningsmetode, der er fastsat i dette direktiv, bør tage
hensyn til relevante fællesskabslovgivningsforanstaltninger
og bør tilstræbe at være i overensstemmelse med
dem.
(27) Tildelingskriterierne vedrørende
energi og miljø bør være blandt de
tildelingskriterier, som de ordregivende myndigheder eller
ordregiverne tager hensyn til, når de træffer
afgørelse om indkøb af renere og mere energieffektive
køretøjer til vejtransport.
(28) Dette direktiv bør ikke hindre
ordregivende myndigheder og ordregivere i at give de seneste
Euro-normer forrang, når de indkøber
køretøjer til kollektiv transport, inden disse normer
er blevet obligatoriske. Det bør heller ikke hindre
ordregivende myndigheder og ordregivere i at give alternative
brændstoffer som f.eks. hydrogen, flydende gas (LPG),
komprimeret naturgas (CNG) og biobrændstoffer forrang,
forudsat at der tages hensyn til energi- og
miljøbelastningen gennem hele driftslevetiden.
(29) Der bør udvikles standardiserede
fællesskabstestmetoder for supplerende
køretøjsklasser for at forbedre sammenligneligheden
og gennemsigtigheden af fabrikantoplysninger. Fabrikanterne
bør tilskyndes til at oplyse om energiforbrug gennem hele
driftslevetiden samt emissioner af CO2 og forurenende stoffer.
(30) Muligheden for at yde offentlig
støtte til indkøb af renere og mere energieffektive
køretøjer til vejtransport, herunder ved
eftermontering af motorer og reservedele i køretøjer,
som går videre end de obligatoriske miljøkrav, er
anerkendt i EF-retningslinjerne for statsstøtte til
miljøbeskyttelse11) og i Kommissionens forordning (EF) nr.
800/2008 af 6. august 2008 om visse former for støttes
forenelighed med fællesmarkedet i henhold til traktatens
artikel 87 og 88 (Generel gruppefritagelsesforordning)12). I den
sammenhæng er retningslinjerne i Kommissionens meddelelse med
titlen "Fællesskabets retningslinjer for statsstøtte
til jernbaneselskaber"13), navnlig fodnote 1 til punkt 34 og fodnote 3
til punkt 36, også relevante. Traktatens bestemmelser,
navnlig artikel 87 og 88, finder dog fortsat anvendelse på
sådan offentlig støtte.
(31) Muligheden for at yde offentlig
støtte til fremme af udviklingen af de infrastrukturer, som
er nødvendige for distribution af alternative
brændstoffer, er anerkendt i Fællesskabets
retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse.
Traktatens bestemmelser, navnlig artikel 87 og 88, finder dog
fortsat anvendelse på sådan offentlig
støtte.
(32) Indkøb af renere og mere
energieffektive køretøjer til vejtransport giver byer
en mulighed for at markedsføre sig som miljøbevidste.
Det er i den sammenhæng vigtigt, at der på internettet
offentliggøres oplysninger om offentlige indkøb i
henhold til dette direktiv.
(33) Offentliggørelse på internettet
af relevante oplysninger vedrørende de finansielle
instrumenter, som er til rådighed i medlemsstaterne for
mobilitet i byer og til fremme af renere og mere energieffektive
køretøjer til vejtransport bør opmuntres.
(34) De nødvendige foranstaltninger til
gennemførelse af dette direktiv bør vedtages i
overensstemmelse med Rådets afgørelse 1999/468/EF af
28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere
vilkår for udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der tillægges
Kommissionen14).
(35) Kommissionen bør navnlig
tillægges beføjelser til at tilpasse de data, der
lægges til grund for beregningen af
driftslevetidsomkostningerne for køretøjer til
vejtransport til inflationen og den tekniske udvikling. Da der er
tale om generelle foranstaltninger, der har til formål at
ændre ikke-væsentlige bestemmelser i dette direktiv,
skal foranstaltningerne vedtages efter forskriftsproceduren med
kontrol i artikel 5a i Rådets afgørelse
1999/468/EF.
(36) Målene for dette direktiv, nemlig at
fremme og stimulere markedet for renere og mere energieffektive
køretøjer og at forbedre transportsektorens bidrag
til Fællesskabets miljø-, klima- og energipolitikker,
kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne, og
kan derfor, for at der kan skabes en kritisk masse af
køretøjer, som kan udvikles omkostningseffektivt af
den europæiske industri, bedre nås på
fællesskabsplan; Fællesskabet kan derfor træffe
foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet,
jf. traktatens artikel 5. I overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går
dette direktiv ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at
nå disse mål.
(37) Medlemsstaterne og Kommissionen bør
fortsætte med at fremme renere og mere energieffektive
køretøjer til vejtransport. I den forbindelse kan de
nationale og regionale operationelle programmer, som defineret i
Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 af 11. juli 2006 om
generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og
Samhørighedsfonden15), spille en vigtig rolle. Desuden kan
fællesskabsprogrammer som Civitas og Intelligent Energi
Europa bidrage til at forbedre mobiliteten i byerne, samtidig med
at dens negative virkninger mindskes.
(38) I overensstemmelse med punkt 34 i den
interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning16) tilskyndes
medlemsstaterne til, både i egen og Fællesskabets
interesse, at udarbejde og offentliggøre deres egne
oversigter, der så vidt muligt viser overensstemmelsen mellem
dette direktiv og gennemførelsesforanstaltningerne -
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
Genstand og
formål
Dette direktiv forpligter ordregivende
myndigheder, ordregivere og visse operatører til at tage
hensyn til energi- og miljøbelastningen i hele
driftslevetiden, herunder energiforbruget og emissionen af CO2 og visse forurenende stoffer, når
de indkøber køretøjer til vejtransport, med
det formål at fremme renere og mere energieffektive
køretøjer og at forbedre transportsektorens bidrag
til Fællesskabets miljø-, klima- og
energipolitikker.
Artikel 2
Undtagelser
Medlemsstaterne kan fritage kontrakter om
indkøb af køretøjer, der ikke er omfattet af
typegodkendelse eller individuel godkendelse på deres
område, jf. artikel 2, stk. 3, i direktiv 2007/46/EF, fra
kravene i nærværende direktiv.
Artikel 3
Anvendelsesområde
Dette direktiv finder anvendelse på
kontrakter om indkøb af køretøjer til
vejtransport foretaget af:
a)ordregivende myndigheder eller ordregivere, for
så vidt de er forpligtet til at anvende
indkøbsprocedurerne i direktiv 2004/17/EF og 2004/18/EF
b)operatører, der skal opfylde offentlige
serviceforpligtelser i henhold til en kontrakt om offentlig
trafikbetjening som defineret i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1370/2007 af 23. oktober 2007 om offentlig
personbefordring med jernbane og ad vej17) ud over en bestemt tærskelværdi,
der fastsættes af medlemsstaterne, og som ikke må
overstige tærskelværdierne i direktiv 2004/17/EF og
2004/18/EF.
Artikel 4
Definitioner
I dette direktiv forstås ved:
1)"ordregivende myndigheder" : ordregivende
myndigheder som defineret i artikel 2, stk. 1, litra a), i direktiv
2004/17/EF og i artikel 1, stk. 9, i direktiv 2004/18/EF
2)"ordregivere" : ordregivere som omhandlet i
artikel 2, stk. 2, i direktiv 2004/17/EF
3)"køretøj til vejtransport" : et
køretøj omfattet af køretøjsklasserne i
tabel 3 i bilaget.
Artikel 5
Indkøb af renere og
mere energieffektive køretøjer til
vejtransport
1. Medlemsstaterne sikrer, at alle ordregivende
myndigheder, ordregivere og operatører som omhandlet i
artikel 3 fra den 4. december 2010 ved indkøb af
køretøjer til vejtransport tager hensyn til energi-
og miljøbelastningen gennem hele driftslevetiden, jf. stk.
2, og anvender mindst en af valgmulighederne i stk. 3.
2. De driftsmæssige energi- og
miljøbelastninger, der skal tages i betragtning, skal mindst
omfatte følgende:
a)energiforbruget
b)emissionen af CO2, og
c)emissionen af NOx, NMHC og partikler.
Ud over de driftsmæssige energi- og
miljøbelastninger, der er nævnt i første
afsnit, kan de ordregivende myndigheder, ordregiverne og
operatørne også tage andre miljøbelastninger i
betragtning.
3. Kravene i stk. 1 og 2 skal opfyldes i
overensstemmelse med følgende valgmuligheder:
a)ved at fastsætte tekniske specifikationer
for energi- og miljøpræstationerne i den
dokumentation, der ligger til grund for indkøbet af
køretøjer til vejtransport, for hver af de
belastninger, der tages i betragtning, samt eventuelle yderligere
miljøbelastninger, eller
b)ved at inddrage energi- og
miljøbelastningerne i indkøbsbeslutningen:
-i tilfælde, hvor der anvendes en
indkøbsprocedure, gøres dette ved at anvende disse
belastninger som tildelingskriterier samt
-i tilfælde, hvor disse belastninger
værdisættes, så de kan indgå i
indkøbsbeslutningen, anvendes den i artikel 6 fastsatte
metodologi.
Artikel 6
Metodologi til beregning af
driftslevetidsomkostninger
1. Med henblik på artikel 5, stk. 3, litra
b), andet led, værdisættes og beregnes
driftslevetidsomkostninger til energiforbrug og som følge af
emissionen af CO2 og forurenende
stoffer, jf. tabel 2 i bilaget, som er knyttet til driften af de
køretøjer, der indkøbes, ved hjælp af
metodologien i følgende litraer:
a)Driftslevetidsomkostningerne til et
køretøjs energiforbrug beregnes efter følgende
metodologi:
-et køretøjs brændstofforbrug
pr. kilometer ifølge stk. 2 regnes i energiforbrugsenheder
pr. kilometer, uanset om dette er angivet direkte - som det er
tilfældet for eksempelvis eldrevne køretøjer -
eller ikke. Hvis brændstofforbruget er angivet i andre
enheder, omregnes det til energiforbrug pr. kilometer ved
hjælp af de omregningsfaktorer, der er anført for de
forskellige brændstoffer i tabel 1 i bilaget
-der anvendes kun én værdisats pr.
energienhed. Der anvendes den laveste af den pris pr. energienhed,
som gælder for henholdsvis benzin og diesel ekskl. afgifter
ved brug som brændstof til transportformål
-driftslevetidsomkostningerne til et
køretøjs energiforbrug beregnes ved multiplikation af
det antal kilometer, det kan køre i sin levetid
ifølge stk. 3, om nødvendigt inklusive det antal
kilometer, der allerede er kørt, med energiforbruget pr.
kilometer ifølge første led i dette litra og prisen
pr. energienhed ifølge andet led i dette litra.
b)Driftslevetidsomkostningerne som følge af
et køretøjs CO2-emission beregnes ved multiplikation af
det antal kilometer, det kan køre i sin levetid
ifølge stk. 3, idet der om nødvendigt tages hensyn
til det antal kilometer, der allerede er kørt, med CO2-emissionen i kilogram pr. kilometer
ifølge stk. 2 og med omkostningerne pr. kilogram i henhold
til det interval, der er anført i tabel 2 i bilaget.
c)Driftslevetidsomkostningerne som følge af
de i tabel 2 i bilaget anførte emissioner af forurenende
stoffer fra køretøjet beregnes ved addition af
driftslevetidsomkostningerne som følge af emissionen af NOx,
NMHC samt partikler. Driftslevetidsomkostningerne for hvert
forurenende stof beregnes ved multiplikation af det antal
kilometer, køretøjet kan køre i sin levetid
ifølge stk. 3, idet der om nødvendigt tages hensyn
til det antal kilometer, der allerede er kørt, med
emissionen i gram pr. kilometer ifølge stk. 2 og med
omkostningen pr. gram. Omkostningerne er de
fællesskabsgennemsnitsværdier, der er anført i
tabel 2 i bilaget.
De i artikel 3 omhandlede ordregivende
myndigheder, ordregivere og operatører kan anvende
højere omkostninger, forudsat at disse omkostninger ikke
overstiger de relevante værdier, der er anført i tabel
2 i bilaget, multipliceret med en faktor på 2.
2. Brændstofforbruget og emissionen af
CO2 og forurenende stoffer, jf.
tabel 2 i bilaget, pr. kilometer ved driften af
køretøjer skal bygge på standardiserede
fællesskabstestmetoder for de køretøjer, der er
omfattet af sådanne metoder i lovgivningen om
fællesskabstypegodkendelse. For køretøjer, der
ikke er omfattet af standardiserede fællesskabstestmetoder,
gøres buddene sammenlignelige ved, at der benyttes alment
anerkendte testmetoder eller resultater af myndighedens egne test
eller oplysninger fra køretøjsfabrikanten.
3. Det antal kilometer, et køretøj
kan køre i sin levetid, er som angivet i tabel 3 i bilaget,
medmindre andet er angivet.
Artikel 7
Tilpasning til den tekniske
udvikling
Kommissionen tilpasser de data til beregning af
driftslevetidsomkostningerne for et køretøj til
vejtransport, som er anført i bilaget, til inflationen og
den tekniske udvikling. Disse foranstaltninger, der har til
formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i
dette direktiv, vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol i
artikel 9, stk. 2.
Artikel 8
Udveksling af bedste
praksis
Kommissionen letter og strukturerer udvekslingen
mellem medlemsstaterne af viden og bedste praksis med hensyn til,
hvordan ordregivende myndigheder, ordregivere og operatører
som omhandlet i artikel 3 kan fremme indkøb af renere og
mere energieffektive køretøjer til vejtransport.
Artikel 9
Udvalgsprocedure
1. Kommissionen bistås af et udvalg.
2. Når der henvises til dette stykke,
anvendes artikel 5a, stk. 1-4, og artikel 7 i afgørelse
1999/468/EF, jf. dennes artikel 8.
Artikel 10
Rapporter og
revision
1. Hvert andet år med virkning fra 4.
december 2010 udarbejder Kommissionen en rapport om dette direktivs
anvendelse og om, hvad de enkelte medlemsstater har gjort for at
fremme indkøb af renere og mere energieffektive
køretøjer til vejtransport.
2. Disse rapporter skal indeholde en vurdering af
dette direktivs virkninger, herunder navnlig af valgmulighederne i
artikel 5, stk. 3, og af behovet for yderligere tiltag, eventuelt
ledsaget af forslag.
Kommissionen skal i disse rapporter sammenholde
det nominelle og det relative antal indkøbte
køretøjer, der svarer til markedets bedste for
så vidt angår energi- og miljøbelastning i hele
driftslevetiden i hver af køretøjsklasserne i tabel 3
i bilaget med det samlede marked for sådanne
køretøjer og vurdere, hvordan valgmulighederne i
artikel 5, stk. 3, har påvirket markedet. Kommissionen skal
vurdere behovet for yderligere tiltag, eventuelt ledsaget af
forslag.
3. Senest på tidspunktet for den
første rapport foretager Kommissionen en undersøgelse
af valgmulighederne i artikel 5, stk. 3, fremlægger en
evaluering af metodologien i artikel 6, og foreslår om
nødvendigt passende tilpasninger.
Artikel 11
Gennemførelse
1. Medlemsstaterne sætter de
nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for
at efterkomme dette direktiv senest den 4. december 2010. De
underretter straks Kommissionen herom.
Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen
indeholde en henvisning til dette direktiv eller skal ved
offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De
nærmere regler for henvisningen fastsættes af
medlemsstaterne.
2. Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten
til de vigtigste nationale retsforskrifter, som de udsteder
på det område, der er omfattet af dette direktiv.
Artikel 12
Ikrafttræden
Dette direktiv træder i kraft på
tyvendedagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske
Unions Tidende.
Artikel 13
Adressater
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Strasbourg, den 23. april
2009.
| | På
Europa-Parlamentets vegne | På Rådets
vegne | H. -G. Pöttering | P. Necas | Formand | Formand |
|
BILAG
Data til beregning af
driftslevetidsomkostninger for køretøjer til
vejtransport
Tabel
1: Energiindholdet i
motorbrændstof | Brændstof | Energiindhold | Diesel | 36 MJ/liter | Benzin | 32 MJ/liter | Naturgas/biogas | 33-38 MJ/Nm3 | Flydende gas (LPG) | 24 MJ/liter | Ethanol | 21 MJ/liter | Biodiesel | 33 MJ/liter | Emulsionsbrændstof | 32 MJ/liter | Hydrogen | 11 MJ/Nm3 | | |
|
Tabel
2: Omkostninger vedrørende
emissioner inden for vejtransport (2007-priser) | CO2 | NOx | NMHC | Partikler | 0,03-0,04 EUR/kg | 0,0044 EUR/g | 0,001 EUR/g | 0,087 EUR/g |
|
Tabel
3: Antal kilometer, som et
køretøj til vejtransport kan køre i sin
levetid | Køretøjets klasse (klasse M og N som defineret i direktiv
2007/46/EF) | Antal kilometer, det kan køre i sin
levetid | Personbiler (M1) | 200.000 km | Lette erhvervskøretøjer
(N1) | 250.000 km | Store lastbiler (N2 og N3) | 1.000.000 km | Busser (M2 og M3) | 800.000 km |
|
Officielle noter
1) Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv nr. 2004/17/EF af 31. marts 2004 om samordning af
fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for
vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester
("forsyningsvirksomhedsdirektivet") og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv nr. 2004/18/EF af 31. marts 2004 om
samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af
offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige
tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og
anlægskontrakter.
1) EUT C 195 af 18.8.2006, s. 26.
2) EUT C 229 af 22.9.2006, s. 18.
3) Europa-Parlamentets udtalelse af
22.10.2008 (endnu ikke offentliggjort i EUT) og Rådets
afgørelse af 30.3.2009.
4) EFT L 242 af 10.9.2002, s. 1.
5) EUT L 134 af 30.4.2004, s. 1.
6) EUT L 134 af 30.4.2004, s. 114.
7) EUT L 263 af 9.10.2007, s. 1.
8) Bickel, P. , Friedrich, R. ,
ExternE. Externalities of Energy. Methodology 2005 update,
Europa-Kommissionen, Publikationskontoret, Luxembourg, 2005.
9) Holland M. , et al. , (2005a).
Methodology for the Cost-Benefit Analysis for CAFE: Volume 1:
Overview of Methodology. AEA Technology Environment, Didcot,
2005.
10) Bickel, P. , et al. , HEATCO
Deliverable 5. Proposal for Harmonised Guidelines, Stuttgart,
2006.
11) EUT C 82 af 1.4.2008, s. 1.
12) EFT L 214 af 9.8.2008, s. 3.
13) EUT C 184 af 22.7.2008, s. 13.
14) EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
15) EUT L 210 af 31.7.2006, s. 25.
16) EUT C 321 af 31.12.2003, s. 1.
17) EUT L 315 af 3.12.2007, s. 1.