Fremsat den 16. december 2010 af
indenrigs- og sundhedsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunernes
styrelse
(Aflæggelse af
halvårsregnskab)
§ 1
I lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 581 af 24. juni 2009, som ændret
ved § 1 i lov nr. 510 af 6. juni 2007 og § 1 i
lov nr. 1515 af 27. december 2009, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 36 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Kommunens halvårsregnskab omfatter perioden fra den 1. januar
til den 30. juni.«
2.
Efter § 45 indsættes:
Ȥ 45
a. Kommunens halvårsregnskab aflægges af
økonomiudvalget til kommunalbestyrelsen inden en af
indenrigs- og sundhedsministeren fastsat frist.
Halvårsregnskabet skal være ledsaget af
bemærkninger om kommunens forventede årsregnskab for
det pågældende år.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen træffer i et møde afgørelse
med hensyn til halvårsregnskabets godkendelse.
Stk. 3. Det
endeligt godkendte halvårsregnskab
offentliggøres.«
3. I
§ 46, stk. 1,
ændres »årsregnskabet« til:
»årsregnskabet og halvårsregnskabet«.
4. I
§ 57, stk. 1,
ændres »og regnskab« til: »,
årsregnskab og halvårsregnskab«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2011.
Stk. 2.
Halvårsregnskab aflægges første gang for
2011.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Lovforslaget er et led i udmøntningen af
aftalen af 25. maj 2010 mellem regeringen og Dansk Folkeparti om
genopretning af dansk økonomi og regeringens og KL's aftale
fra 2010 om kommunernes økonomi for 2011. Lovforslaget
sigter primært mod at understøtte en god
regnskabsmæssig adfærd i kommunerne, såvel
på det administrative som på det politiske niveau.
Regeringen og KL har drøftet resultatet af
de kommunale regnskaber for 2009, der indebar en overskridelse af
de budgetterede serviceudgifter på godt 5 mia. kr. Det
fremgår af økonomiaftalen, at KL har angivet, at den
store budgetoverskridelse i 2009 primært skyldes
engangsforhold som følge af institutionernes anvendelse af
decentralt opsparede midler samt udgifter til det specialiserede
socialområde. KL har endvidere tilkendegivet, at kommunerne
allerede har iværksat en stor indsats for at tilpasse
aktiviteten med henblik på at overholde budgetterne for
2010.
Regeringen og KL er enige om, at der skal ske en
styrket lokal økonomiopfølgning i kommunerne.
Samtidig er der enighed om, at kommunernes gode erfaringer med at
samarbejde om budgetlægningen med fordel kan udbredes til
også at omfatte budgetopfølgningen. Kommunerne skal
således fremover udarbejde halvårsregnskaber, der
sikrer en bedre opfølgning i forhold til udgiftsudviklingen
og samtidig giver en prognose for regnskabsresultatet.
Indførelsen af halvårsregnskaber styrker endvidere
grundlaget for budgetlægningen i den enkelte kommune.
Halvårsregnskaber skal også understøtte en
stærkere dialog mellem kommunerne med henblik på at
sikre overholdelse af budgetterne. Endvidere kan
halvårsregnskaber indgå i drøftelser mellem
regeringen og KL.
Det fremgår af økonomiaftalen, at
budget- og regnskabsudvalget i regi af Indenrigs- og
Sundhedsministeriet fastlægger den konkrete udformning med
henblik på at indføre halvårsregnskaber fra
2011. Videre fremgår det af aftalen, at regeringen og KL vil
drøfte et samlet oplæg til ændringer i
kommunernes budget- og regnskabsregler i efteråret 2010, og
regeringen vil søge tilslutning til den nødvendige
ændring af styrelsesloven.
Gældende ret
Der findes i dag ikke centralt fastsatte regler
for kommunernes løbende budgetopfølgning. Disse
fastsættes af de enkelte kommunalbestyrelser. Kommunerne har
typisk en løbende budgetopfølgning baseret bl.a.
på månedlige og kvartalsvise
regnskabsopgørelser. Men anvendelsen af disse
opgørelser varierer mellem kommunerne og har
erfaringsmæssigt ikke tilstrækkelig præcision som
prognoseredskab for kommunerne under ét.
Den manglende præcision i de eksisterende
kvartalsvise opgørelser skyldes bl.a., at disse
opgørelser ikke afsluttes som et årsregnskab, og at
der ikke er krav om, at udgifter skal periodiseres, så de
registreres i det regnskab for den måned eller det kvartal,
hvor en vare eller ydelse er leveret. Det indebærer, at der
kan være forskelle i registreringen af en række poster
omkring måneds- og kvartalsskiftet.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget indebærer, at det gøres
obligatorisk for kommunerne at udarbejde et halvårsregnskab
for perioden 1. januar til 30. juni. Halvårsregnskabet skal
aflægges af økonomiudvalget til kommunalbestyrelsen,
der i et møde træffer afgørelse med hensyn til
regnskabets godkendelse. Endvidere skal det endeligt godkendte
halvårsregnskab offentliggøres, så det er
tilgængeligt for borgere, presse og andre interessenter.
Med lovforslaget bemyndiges indenrigs- og
sundhedsministeren endvidere til at fastsætte nærmere
regler om formen for og aflæggelsen af kommunernes
halvårsregnskab. Reglerne vil blive fastlagt under
hensyntagen til de administrative konsekvenser. Bl.a. vil der ikke
blive fastsat krav om revision af halvårsregnskabet, da
formålet med dette alene er at give en prognose for det
forventede regnskab.
I tilknytning til lovforslaget vil det
eksisterende regelsæt om god bogføringsskik blive
præciseret overfor kommunerne, således at der
løbende foretages en kontrol og afstemning af regnskabet.
Herved vil såvel kommunerne som staten få et
prognoseværktøj, der hviler på et mere sikkert
grundlag end de eksisterende kvartalsvise opgørelser.
Et halvårsregnskab - opgjort efter
ensartede principper - kan sikre et større fokus på
budgetoverholdelse i den enkelte kommune og kan samtidig
understøtte en dialog om de forventede regnskaber kommunerne
imellem. Herudover kan halvårsregnskaber ligge til grund for
drøftelser mellem regeringen og KL om kommunernes
budgetoverholdelse. Herudover vil halvårsregnskabet kunne
anvendes af kommunerne i forbindelse med budgetlægningen for
det følgende budgetår.
Det fremgår af økonomiaftalen, at
Budget- og regnskabsudvalget i regi af Indenrigs- og
Sundhedsministeriet fastlægger den konkrete udformning med
henblik på at indføre halvårsregnskaber fra
2011. Udvalget er rådgivende for indenrigs- og
sundhedsministeren i spørgsmål om kommunernes og
regionernes budget og regnskab. I Budget- og regnskabsudvalget
deltager ud over Indenrigs- og Sundhedsministeriet, der har
formandskabet, KL, Danske Regioner, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer (FSR), BDO Kommunernes Revision A/S, Finansministeriet og
Økonomi- og Erhvervsministeriet. Lovforslaget afspejler de
overordnede konklusioner på de drøftelser, der har
fundet sted i udvalget.
De foreslåede regler er fastlagt under
hensyntagen til de administrative konsekvenser, og samtidig har
udvalget vurderet muligheden for forenkling af reglerne
vedrørende omkostningsregnskaber. Disse forenklinger vil
blive gennemført administrativt ved en ændring af
»Budget- og regnskabssystem for kommuner«, der er bilag
til bekendtgørelse om kommunernes budget- og
regnskabsvæsen, revision m.v. Retningslinjerne for
aflæggelsen og indholdet af halvårsregnskabet
fremgår af bemærkningerne til lovforslagets enkelte
bestemmelser.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Indførelsen af halvårsregnskaber vil
være en ny aktivitet for kommunerne, men vurderes dog at
være forbundet med begrænsede meromkostninger i lyset
af den løbende budgetopfølgning, som allerede
foregår i dag, og som halvårsregnskabet vil kunne
integreres i.
Som det fremgår af aftalen mellem
regeringen og KL om den kommunale økonomi for 2011 vil
reglerne til halvårsregnskabet blive fastlagt under
hensyntagen til de administrative konsekvenser. Samtidig skal
muligheden for forenkling af reglerne vedrørende
omkostningsregnskaber vurderes. På den baggrund er det ikke
forventningen, at der samlet set vil blive tale om merudgifter for
kommunerne.
Det fremgår endvidere af
økonomiaftalen, at halvårsregnskaberne kan indgå
i drøftelserne mellem regeringen og KL. Det indebærer,
at halvårsregnskaberne skal rapporteres til staten. Dette
skønnes ikke at have administrative konsekvenser for staten,
da staten allerede i dag modtager kvartalsvise regnskaber fra
kommunerne. Disse er dog ikke afsluttede og godkendt af
kommunalbestyrelsen i modsætning til de kommende
halvårsregnskaber.
5. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
KL, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, BDO Kommunernes
Revision A/S, Danske Regioner, Danmarks Statistik, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen og Statsforvaltningerne.
| 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Halvårsregnskaber medvirker til at
give kommunerne et bedre redskab til
budgetopfølgningen. | Halvårsregnskaber er en ny aktivitet
i kommunerne. Samtidig skal muligheden for forenkling af reglerne
vedrørende omkostningsregnskaber vurderes. På den
baggrund er det ikke forventningen, at der samlet set vil blive
tale om merudgifter for kommunerne. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen indebærer, at det
halvårsregnskab, økonomiudvalget efter § 1,
nr. 2, skal aflægge for kommunalbestyrelsen omfatter de
første 6 måneder af hvert regnskabsår. Det
svarer til den samme tidsperiode, som gælder for
aflæggelse af halvårsrapport efter
årsregnskabsloven.
Til nr. 2.
Bestemmelsens stk. 1 indebærer, at der skal
udfærdiges et halvårsregnskab for kommunen, som
aflægges af økonomiudvalget til kommunalbestyrelsen,
ligesom det gælder for kommunens årsregnskab, jf. den
kommunale styrelseslovs § 45, stk. 1, 1. pkt.
Halvårsregnskabet omfatter perioden fra den 1. januar til den
30. juni, jf. § 1, nr. 1.
Endvidere fastsættes det i stk. 1, at halvårsregnskabet ud over at
omfatte kalenderårets første halvår skal
være ledsaget af bemærkninger om kommunens forventede
årsregnskab for det pågældende år, jf.
bemærkningerne til § 1, nr. 4.
Eventuelle initiativer til at sikre overholdelse
af budgettet vil kunne drøftes i økonomiudvalget og
kommunalbestyrelsen, ligesom halvårsregnskabet vil kunne
indgå i den politiske behandling af budgettet for det
kommende år. En sådan procedure vil indebære en
opstramning af budgetopfølgningen og må forventes at
medføre et betydelig større fokus på
budgetoverholdelsen sammenlignet med i dag. Det gælder
på det administrative såvel som det politiske plan.
Halvårsregnskabet kan således sikre
et større fokus på budgetoverholdelse i den enkelte
kommune og kan samtidig understøtte en dialog om de
forventede regnskaber kommunerne imellem i regi af KL. Herudover
kan halvårsregnskaber lægges til grund for
drøftelser mellem regeringen og KL om kommunernes
budgetoverholdelse. Det bemærkes, at budgettet må anses
som kommunernes væsentligste styringsredskab, men at dette
redskabs styringsmæssige værdi på den anden side
er helt afhængig af en god regnskabskultur.
Bestemmelsen indeholder i stk. 1 endvidere
en bemyndigelse til indenrigs- og sundhedsministeren til at
fastsætte en frist for økonomiudvalgets
aflæggelse af halvårsregnskabet til
kommunalbestyrelsen. Det er hensigten at fastsætte, at
halvårsregnskabet skal aflægges af
økonomiudvalget, inden økonomiudvalget faktisk
udarbejder forslag til næste års budget til
kommunalbestyrelsen, hvilket i praksis vil ske på et
tidligere tidspunkt end fristen for afgivelsen af budgettet og
tidligere end fristen for kommunalbestyrelsens godkendelse af
halvårsregnskabet den 1. september, jf. § 1, nr. 3.
På den måde sikres det, at halvårsregnskabet, der
indeholder et opdateret skøn for det forventede
årsresultat, kommer til at indgå i overvejelserne
omkring udarbejdelsen af forslaget til næste års
budget.
Det forudsættes endvidere, at
økonomiudvalget har aflagt halvårsregnskabet i
så god tid, at kommunalbestyrelsen inden fristen for
godkendelse den 1. september, kan nå at afholde møde,
og at halvårsregnskabet så vidt muligt er
tilgængeligt for medlemmerne mindst 3 hverdage inden
mødet, jf. den kommunale styrelseslovs § 8,
stk. 4.
Endvidere fastsættes det i stk. 2, at kommunalbestyrelsen i et
møde træffer afgørelse med hensyn til
halvårsregnskabets godkendelse, ligesom det gælder for
kommunens årsregnskab, jf. den kommunale styrelseslovs
§ 45, stk. 2, 2. pkt.
Endelig fastsættes det i stk. 3 henset til kommunernes
samfundsøkonomiske betydning, at det endeligt godkendte
halvårsregnskab skal offentliggøres, ligesom det er
tilfældet for årsregnskabet, jf. den kommunale
styrelseslovs § 45, stk. 3. Offentliggørelse
på kommunens hjemmeside vil opfylde kravet om
offentliggørelse. Borgere, presse og andre interessenter
får herved let adgang til halvårsregnskabet.
Til nr. 3
Bestemmelsen indebærer, at indenrigs- og
sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om aflæggelsen af kommunernes halvårsregnskab.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil blive udnyttet til at
fastsætte, at halvårsregnskabet ligesom
årsregnskabet skal omfatte de under kommunalbestyrelsen
henhørende regnskabsområder, jf. den kommunale
styrelseslovs § 42, stk. 2, 1. pkt.
Herudover er det hensigten at fastsætte, at
kommunalbestyrelsen skal godkende halvårsregnskabet inden 1.
september samme år. Den fastsatte frist for
kommunalbestyrelsens godkendelse af halvårsregnskabet kan
justeres, såfremt det måtte vise sig, at et andet
tidspunkt vil være mere hensigtsmæssigt.
Halvårsregnskabet skal efter nærmere
bestemmelser indberettes til Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
når kommunalbestyrelsen har godkendt dette.
Der vurderes ikke at være behov for, at
halvårsregnskaberne undergives ekstern revision ligesom
årsregnskabet, jf. den kommunale styrelseslovs
§ 42, stk. 4, 1. pkt. Den usikkerhed, som en
manglende revision vil medføre, er begrænset set i
lyset af, at formålet først og fremmest er at få
en prognose for det forventede årsresultat. For virksomheder
omfattet af årsregnskabsloven er der heller ikke krav om, at
halvårsregnskaber skal være revideret.
Kommunens eksterne revisor er dog fortsat
berettiget til i medfør af § 42, stk. 4, 2.
pkt., at afgive en delberetning, hvis revisor skønner dette
hensigtsmæssigt. Og revisor kan forlange at få
halvårsregnskabet udleveret i medfør af
§ 42, stk. 5. Vælger revisionen at afgive en
delberetning på baggrund af et halvårsregnskab,
udfører revisionen i et omfang, revisionen selv
træffer bestemmelse om, den i § 42, stk. 2,
beskrevne finansielle revision og forvaltningsrevision. Revisionen
kan endvidere foretage undersøgelser af
halvårsregnskabet, såfremt revisionen finder det
nødvendigt, og kommunalbestyrelsen skal sørge for, at
revisionen i øvrigt får den bistand, som revisionen
anser for påkrævet. Revisionens evt.
undersøgelser må dog ikke forsinke den politiske
behandling af halvårsregnskabet i økonomiudvalget og
kommunalbestyrelsen samt den efter efterfølgende
indrapportering til Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Det forhold, at halvårsregnskabet ikke skal
revideres af den eksterne revision, indebærer, at
kommunalbestyrelsen i modsætning til, hvad der gælder
ved årsregnskabet, ikke (medmindre revisionen vælger at
afgive delberetning) skal træffe afgørelse om
revisionens bemærkninger eller indsende en sådan
afgørelse til tilsynsmyndigheden.
Endvidere skal halvårsregnskabet ikke
indsendes til tilsynsmyndigheden, men tilsynsmyndigheden kan til
hver en tid i medfør af § 49, stk. 1, i den
kommunale styrelseslov forlange at få tilsendt
halvårsregnskabet.
Til nr. 4
Forslaget indebærer, at indenrigs- og
sundhedsministeren bemyndiges til at foreskrive formen for
kommunernes halvårsregnskab. Regler om formen for kommunernes
halvårsregnskab vil blive fastsat i »Budget- og
regnskabssystem for kommuner«, der er bilag til
bekendtgørelse om kommunernes budget- og
regnskabsvæsen, revision m.v.
Det er hensigten, at reguleringen af formen for
kommunernes halvårsregnskab vil bestå i, at dette skal
indeholde en række oplysninger, oversigter og
bemærkninger.
Det forventede
årsregnskab
Halvårsregnskabet vil skulle indeholde
oplysninger om det forventede årsregnskab opgjort efter
udløbet af første halvår af
regnskabsåret. Formålet hermed er at sikre, at der
kommer fokus på budgetoverholdelse i den enkelte kommune og,
at der ud fra et ensartet grundlag kan iværksættes en
dialog om de forventede regnskaber kommunerne imellem i regi af KL.
Herudover kan det forventede årsregnskab i
halvårsregnskabet lægges til grund for
drøftelser mellem regeringen og KL om kommunernes
overholdelse af de økonomiske forudsætninger, der er
indeholdt i de årlige økonomiaftaler mellem regeringen
og KL.
I de senere års aftaler om kommunernes
økonomi er der således aftalt rammer for henholdsvis
nettoserviceudgifterne og bruttoanlægsudgifterne.
Nettoserviceudgifterne omfatter kommunernes driftsudgifter på
de kommunale serviceområder, herunder dagtilbud, folkeskole,
ældrepleje, socialområdet mv. I nettoserviceudgifterne
indgår ikke kommunernes overførselsudgifter samt
driftsudgifter på de kommunale forsyningsområder.
Bruttoanlægsudgifterne omfatter kommunernes
anlægsinvesteringer på samtlige kommunale
udgiftsområder, dog ikke forsyningsområdet samt
kommunalt ejede ældreboliger.
Halvårsregnskab opgjort
pr. 30. juni
Halvårsregnskabet vil endvidere skulle
indeholde oplysninger om regnskabet opgjort pr. 30. juni.
Der vil være et krav, at kommunerne skal
fastsætte en supplementsperiode, ligesom det kendes fra
årsregnskabet. Formålet med supplementsperioden er at
sikre, at en given udgift eller indtægt bliver periodiseret
og henført til det rigtige regnskab. Det såkaldte
transaktionsprincip gælder for regnskabsføringen i
supplementsperioden, dvs. at en regning skal henføres til
det halvår, hvori transaktionen har fundet sted.
Transaktionen finder sted på det tidspunkt, hvor en vare
eller tjenesteydelse bliver leveret. F.eks. vil en regning for en i
1. halvår leveret vare eller tjenesteydelse, der først
når frem til registrering efter den 30. juni, men inden
udløbet af supplementsperioden, skulle henføres til
regnskabet for 1. halvår.
Kravet om periodisering efter
transaktionsprincippet i halvårsregnskabet vil
understøtte udarbejdelsen af det forventede
årsregnskab, da der i dette regnskab også vil skulle
tages højde for udgifter, der er disponeret, men som ikke
betales i regnskabsåret.
Efter gældende bestemmelser i
»Budget- og regnskabssystem for kommuner« skal
kommunernes bogføring foretages i overensstemmelse med god
bogføringsskik. Dette indebærer bl.a., at alle
transaktioner skal registreres nøjagtigt og snarest muligt
efter, at de forhold, der ligger til grund for registreringerne,
foreligger. Endvidere skal der foretages regelmæssige
afstemninger mellem registreringer og kasse- og
likviditetsbeholdningen samt øvrige beholdningskonti.
Afstemningen sikrer, at registreringerne er aktuelle, og at der
ikke er transaktioner, som ikke er registreret. Dette
regelsæt vil blive præciseret overfor kommunerne,
således at det sikres, at halvårsregnskaberne bliver
retvisende.
Det vil alene være det udgiftsbaserede
driftsregnskab, der løbende skal kontrolleres og afstemmes.
I halvårsregnskabet vil der kun skulle være en
opgørelse af de kommunale driftsudgifter og -indtægter
samt anlægsudgifter og -indtægter, da fokus er på
budget- og bevillingsoverholdelse. Det vil ikke være et krav
- som det kendes fra private virksomheder, der skal udarbejde et
halvårsregnskab - at der foreligger en fuldstændig
afstemt balance med oplysning om aktiver og passiver. Dog vil der
skulle foretages en afstemning af de likvide aktiver samt debitor-
og kreditorområdet.
Regnskabsopgørelse og
regnskabsoversigt
Det vil blive fastsat, at halvårsregnskabet
som minimum skal indeholde en regnskabsopgørelse og en
regnskabsoversigt, som det kendes fra kommunernes
årsregnskab:
Regnskabsopgørelsen skal i kortfattet
form vise kommunens udgifter og indtægter og give en
overordnet præsentation af det forventede resultat
sammenholdt med budgettet. Endvidere skal opgørelsen
indeholde en kort analyse og vurdering af det forventede resultat
på del- og helårsbasis samt forklaring af årsager
til afvigelser fra det budgetterede helårsbudget.
Regnskabsoversigten
skal vise det forventede regnskab på bevillingsniveau.
Regnskabsoversigten skal gøre det muligt at sammenholde
årsbudgettets bevillingsposter og de i årets løb
afgivne tillægsbevillinger med de forventede
helårsregnskabstal og de faktiske regnskabstal for 1.
halvår. Regnskabsoversigten skal indeholde følgende
kolonner:
1) Bevillingerne
afgivet ved budgettets vedtagelse
2)
Tillægsbevillinger afgivet i løbet af det 1.
halvår
3) Forventet
årsregnskab
4)
Halvårsregnskab opgjort pr. 30. juni
Ud over det anførte vil der ikke blive
fastsat bestemte formkrav til den enkelte kommunes opstilling af
regnskabsoversigten.
Regnskabsoversigten skal i fornødent
omfang være ledsaget af bemærkninger, navnlig
vedrørende forventede afvigelser mellem bevillingerne
afgivet ved budgettets vedtagelse og det forventede
årsregnskab.
Såfremt det senere måtte vise sig, at
det vil være hensigtsmæssigt at justere indholdet af
oversigterne, eller at der måtte være behov for andre
oversigter, vil dette kunne gennemføres administrativt.
Periodebudget
Det er frivilligt for den enkelte
kommunalbestyrelse, om den vil udarbejde et periodebudget, dvs.
foretage en opsplitning af helårsbudgettet i et budget for
henholdsvis 1. og 2. halvår. Et periodebudget udarbejdes
typisk med udgangspunkt i tilgængelig historik og evt. bedste
skøn for, hvordan udgifterne forventes at falde. Et
periodebudget kan medvirke til at gøre
økonomistyringen mere effektiv og skærpe
budgetoverholdelsen, da det er muligt at sammenholde budget og
regnskab for en afgrænset periode. Da det er indtrykket, at
der i dag alene er et antal kommuner, der arbejder med
periodebudgetter, og der er en vis administration forbundet med
udarbejdelsen af disse, gøres det ikke obligatorisk for
kommunerne at anvende periodebudgetter. Der vil dog i tilknytning
til »Budget- og regnskabssystem for kommuner« blive
udarbejdet vejledningsmateriale som vil kunne understøtte,
at også de kommuner, som ikke i dag anvender periodiserede
budgetter, får nemmere herved.
Indberetning af
halvårsregnskabet
Da formålet med halvårsregnskabet
bl.a. er at understøtte en dialog om de forventede
regnskaber kommunerne imellem samt drøftelser mellem
regeringen og KL om kommunernes budgetoverholdelse, skal de
overordnede halvårsregnskabstal og forventede
helårsregnskabstal indsendes til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet med henblik på den overordnede vurdering
på makroplan. Detaljeringsgraden i indberetningen vil blive
fastlagt, således at det kan afdækkes, om de aftalte
niveauer mellem regeringen og KL for overholdelse af
serviceudgifter og bruttoanlægsudgifter kan forventes at
blive overholdt.
Endvidere skal det specificerede
halvårsregnskab opgjort efter den autoriserede kontoplan for
kommuner rapporteres til Danmarks Statistik. Dette er i
overensstemmelse med gældende praksis, hvor kommunerne
rapporterer kvartalsregnskaber til Danmarks Statistik.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2011. I
henhold til regeringens og KL's aftale fra 2010 om kommunernes
økonomi for 2011 skal halvårsregnskaber aflægges
første gang for 2011. Halvårsregnskaberne skal
godkendes af kommunalbestyrelsen inden for en frist, der
påtænkes fastsat til den 1. september. Denne frist vil
i givet fald også gælde for halvårsregnskabet for
2011. Halvårsregnskabet i 2011 vil som
halvårsregnskaberne i de følgende år komme til
at omfatte et regnskab for perioden 1. januar - 30. juni i det
pågældende år samt et forventet årsregnskab
for hele det pågældende år.
De nærmere regler om formen for og
aflæggelsen af kommunernes halvårsregnskab vil i kraft
af bemyndigelsen i lovforslagets § 1, nr. 3 og 4, blive
fastsat i bekendtgørelse om kommunernes budget- og
regnskabsvæsen, revision m.v. samt i »Budget- og
regnskabssystem for kommuner«, der er bilag til
bekendtgørelsen.
Udarbejdelsen af halvårsregnskab for 2011
vil ikke have betydning for kommunernes løbende
bogføring i 2011, heller ikke for perioden før lovens
ikrafttrædelse, d.v.s. perioden 1. januar - 1. marts 2011.
Den løbende bogføring skal både før og
efter lovens ikrafttrædelse foretages i overensstemmelse med
god bogføringsskik, jf. bemærkningerne til
§ 1, nr. 4. Den løbende bogføring, der
foretages i perioden 1. januar - 1. marts 2011, skal således
ske efter gældende regler og kan uhindret lægges til
grund for udarbejdelsen af halvårsregnskabet.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighed.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 581 af 24. juni 2009, som ændret
ved § 1 i lov nr. 510 af 6. juni 2007 og § 1 i
lov nr. 1515 af 27. december 2009, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. I § 36 indsættes som stk. 2: | | | | | | »Stk. 2.
Kommunens halvårsregnskab omfatter perioden fra den 1. januar
til den 30. juni.« | | | | | | 2. Efter
§ 45 indsættes: | | | | | | »§ 45
a. Kommunens halvårsregnskab aflægges af
økonomiudvalget til kommunalbestyrelsen inden en af
indenrigs- og sundhedsministeren fastsat frist. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen træffer i et møde afgørelse
med hensyn til regnskabets godkendelse. Stk. 3. Det
endeligt godkendte halvårsregnskab
offentliggøres.« | | | | § 46. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om
bestyrelsen af kommunens kasse- og regnskabsvæsen, om
aflæggelse af årsregnskabet, om revision og om
afgørelse af bemærkninger.« | | 3. I § 46, stk. 1, ændres
»årsregnskabet« til: »årsregnskabet
og halvårsregnskabet«. | | | | § 57. Indenrigs- og
sundhedsministeren foreskriver formen for kommunernes
årsbudget, flerårige budgetoverslag og regnskab. | | 4. I § 57, stk. 1, ændres
»og regnskab« til: «, årsregnskab og
halvårsregnskab«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft 1. marts 2011. | | | Stk. 2.
Halvårsregnskab aflægges første gang for
2011. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland. |
|