Betænkning afgivet af
Kommunaludvalget den 8. februar 2011
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. december 2010 og var til 1.
behandling den 14. januar 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og indenrigs- og
sundhedsministeren sendte den 25. november 2010 dette udkast til
udvalget, jf. KOU alm. del - bilag 23. Den 16. december 2010 sendte
indenrigs- og sundhedsministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra KL og
Økonomidirektørforeningen (kommunernes).
Indenrigs- og sundhedsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Henvendelsen af 25/1-11 fra KL er optrykt i bilag 2 til
betænkningen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til indenrigs-
og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål og indenrigs- og
sundhedsministerens svar herpå er optrykt i bilag 2 til
betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti kan ikke stemme
for dette lovforslag. Landets kommuner skal selvsagt overholde egne
budgetter. At udarbejde halvårsregnskaber kan i den
forbindelse være et nyttigt redskab. At kommunerne
stræber efter en standardmodel for halvårsregnskaber er
også klogt. Men at landets regering midt i en tid med
lavvækst, betydelige offentlige besparelser og fyringsrunder,
vælger at bruge kræfter på yderligere
ressourcekrævende bureaukrati og mistillid over for det
kommunale selvstyre, hvilket dette lovforslag er udtryk for, er
uforståeligt for S og SF.
S og SF kan ikke stemme for dette forslag, men har tillid til,
at kommunerne af sig selv finder frem til en brugbar løsning
for halvårsregnskaber, hvis dette skønnes
nødvendigt.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Sophie Løhde (V) Erling
Bonnesen (V) Hans Christian Thoning (V) Per Bisgaard (V) Flemming
Damgaard Larsen (V) Hans Kristian Skibby (DF) fmd. Henrik Brodersen (DF) Rasmus
Jarlov (KF) nfmd. Jørgen
S. Lundsgaard (KF) Rasmus Prehn (S) Maja Panduro (S) Thomas Jensen
(S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Meta Fuglsang (SF) Karl H.
Bornhøft (SF) Johs. Poulsen (RV) Line Barfod (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 105
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra indenrigs- og sundhedsministeren |
2 | Udkast til betænkning |
3 | Revideret udkast til tidsplan for
udvalgets behandling af lovforslaget (2. omtryk) |
4 | Henvendelse af 25/1-11 fra KL |
5 | Henvendelse af 26/1-11 fra
Økonomidirektørforeningen (kommunernes) |
6 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
7 | 2. udkast til betænkning |
| |
Spm. nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
25/1-11 fra KL, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
26/1-11 fra Økonomidirektørforeningen (kommunernes),
til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
| |
Bilag 2
Henvendelse af 25/1-11 til Kommunaludvalget fra Kommunernes
Landsforening (KL) og et af udvalgets spørgsmål til
indenrigs- og sundhedsministeren og dennes svar herpå
Henvendelsen af 25/1-11 samt spørgsmål 1 og
indenrigs- og sundhedsministerens svar herpå er optrykt efter
ønske fra udvalget.
Henvendelse af 25/1-11 til Kommunaludvalget fra KL, jf. L 105
- bilag 4
Vedrørende ændring af den kommunale styrelseslov
(aflæggelse af halvårsregnskaber)
Regeringen og KL indgik i juni 2010 aftale om kommunernes
økonomi for 2011. Et element i aftalen var, at den lokale
økonomiopfølgning i kommunerne skulle styrkes, og det
blev aftalt, at kommunerne fra 2011 skal udarbejde
halvårsregnskaber.
KL har noteret sig, at Indenrigs- og Sundhedsministeren den
16. december 2010 fremsatte det lovforslag, der
pålægger kommunerne at udarbejde
halvårsregnskaber, samt at forslaget nu er henvist til
behandling i Kommunaludvalget.
Forud for fremsættelsen af lovforslaget afgav KL et
høringssvar til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, men som
det fremgår af ministeriets høringsnotat af 13.
december 2010, har ministeriet ikke fundet, at hovedparten af KL's
bemærkninger gav anledning til ændringer i
lovforslaget. KL's høringssvar er vedlagt dette brev.
KL skal i den forbindelse påpege, at flere af
høringsbemærkningerne primært var af praktisk
karakter. KL støtter således fuldt op omkring
formålet med lovforslaget, og noterer sig
halvårsregnskabet som et nyt styringsværktøj for
kommunerne, og et nyt redskab i den løbende dialog mellem
regeringen og KL om kommunernes økonomi.
De administrative konsekvenser af lovforslaget er imidlertid
forbundet med en betydelig usikkerhed, og KL, foreslog derfor i sit
høringssvar, at udformningen og indholdet af
halvårsregnskaberne tages op til evaluering efter et
år, når forholdet mellem ressourceforbrug og
styringsmæssig værdi kan vurderes. I sit
høringsnotat har Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke
fundet lejlighed til at komme med bemærkninger til KL's
forslag, men i henhold til lovforslagets bemærkninger er det
udelukkende tidsplanen, der skal tages op til revision.
For så vidt angående tidsplanen fremgår det
af lovforslagets bemærkninger, at kommunen foruden et
egentligt halvårsregnskab pr. 30. juni også skal
udarbejde et forventet årsregnskab. Kommunalbestyrelserne
skal således samtidig med behandlingen af
halvårsregnskabet godkende et forventet årsregnskab,
der skal indberettes til Indenrigs- og Sundhedsministeriet senest
den 1. september.
Hensynet til at halvårsregnskabet skal have
styringsmæssig værdi for den enkelte kommune er en af
årsagerne til, at KL, i sit høringssvar
bemærkede, at tidsfristen for politisk behandling af
halvårsregnskabet er urealistisk. Hvis kommunalbestyrelsen
skal haste en politisk behandling igennem inden den 1. september,
som lovforslaget lægger op til, er der stor sandsynlighed
for, at halvårsregnskabet ikke bliver retvisende.
Dermed mister halvårsregnskabet den
styringsmæssige værdi, som er så væsentlig.
Samtidig kan det være problematisk i forhold til dialogen
mellem regeringen og KL, såfremt halvårsregnskaberne
ikke er baseret på validerede og konsoliderede data.
Den stramme tidsfrist udgør endvidere et problem i
forhold til den måde, som kommunerne er organiseret på.
Kommunerne er karakteriseret ved en stor grad af decentral styring.
Det er et sundt princip, fordi det indebærer, at der er
direkte sammenhæng mellem opgaver og økonomi. Men det
nuværende lovforslag indebærer, at både
decentrale og centrale økonomimedarbejdere skal bruge store
dele af sommerferien på at indsamle og validere tal samt
udarbejde halvårsregnskaber og forventet
årsregnskab.
Det er KL's vurdering, at det blandt andet på grund af
den tidsmæssige placering i såvel skolernes sommerferie
som industriferien, vil være vanskeligt for kommunerne at
nå at udarbejde og politisk godkende et forventet
årsregnskab baseret på konsoliderede data og indenfor
den foreslåede frist.
Herudover skal det forventede årsregnskab i hovedparten
af kommunerne forelægges for fagudvalgene forud for
behandlingen i økonomiudvalget og i sidste ende for
kommunalbestyrelsen på dennes møde i august. Den
præcise politiske kalender varierer imidlertid fra kommune
til kommune.
For at give mere tid til udarbejdelsen af
halvårsregnskaberne og dermed højne kvaliteten og
styrke styringsværdien af disse, foreslår KL i
høringssvaret, at kommunalbestyrelsens behandling af
halvårsregnskabet i stedet senest skal ske på
kommunalbestyrelsens første møde i september og inden
1. behandlingen af budgettet for det kommende år.
KL peger i høringssvaret også på andre
problemstillinger, herunder udfordringer i forhold til praksis for
regnskabsmæssig håndtering af de selvejende
institutioner samt udfordringer i tilfælde af, at
anlægsudgifter skal være omfattet af kravet om
halvårsregnskab.
KL skal afslutningsvist henlede opmærksomheden på,
at uanset valg af tidsfrist, så skal den politiske behandling
finde sted i en periode på året, hvor der traditionelt
set er stor administrativ og politisk travlhed i kommunerne
på grund af udarbejdelsen af det efterfølgende
års budget.
Med venlig hilsen
Jan Trøjborg /Peter Gorm
Hansen
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 25/1-11 fra KL, jf.
L 105 - bilag 4.
Svar:
Regeringen og KL indgik i juni 2010 aftale om kommunernes
økonomi for 2011. Et element i aftalen var, at den lokale
økonomiopfølgning i kommunerne skulle styrkes, og det
blev aftalt, at kommunerne fra 2011 skal udarbejde
halvårsregnskaber.
Jeg finder det positivt, at KL støtter fuldt op om
formålet med lovforslaget, og noterer sig
halvårsregnskabet som et nyt styringsværktøj for
kommunerne, og et nyt redskab i den løbende dialog mellem
regeringen og KL om kommunernes økonomi.
Det er således afgørende, at kommunerne
overholder aftalerne om den kommunale økonomi, som
indgås mellem regeringen og KL, så kommunerne bidrager
til genopretningen af den offentlige økonomi. Der er et
klart behov for, at kommunerne udarbejder halvårsregnskaber,
da kommunerne under ét i en årrække har
overskredet de aftalte rammer. Det gælder senest i 2009, hvor
der var en væsentlig overskridelse af de aftalte rammer,
ligesom der for 2010 tegner sig et billede af, at der vil
være en betydelig overskridelse. Halvårsregnskabet kan
her medvirke til, at der generelt sker et løft i kvaliteten
af budgetlægningen og en bedre opfølgning af
budgettet, hvilket i sidste ende vil være til gavn for
kommunalbestyrelsernes reelle indflydelse på udviklingen i
deres kommuner.
KL anfører endvidere, at de administrative konsekvenser
af lovforslaget er forbundet med en betydelig usikkerhed, og KL
foreslår, at udformningen og indholdet af
halvårsregnskaberne tages op til evaluering efter et
år, når forholdet mellem ressourceforbrug og
styringsmæssig værdi kan vurderes.
Jeg har ikke tidligere kommenteret herpå, da det er
naturligt, at der foretages en evaluering af om de foreslåede
form- og procedurekrav til halvårsregnskabet sikrer, at der
på en hensigtsmæssig måde opnås en mere
sikker information om de forventede regnskaber i løbet af
regnskabsåret. Jeg er således indforstået med, at
der efter aflæggelsen af halvårsregnskabet for 2011 og
i samarbejde med KL foretages en evaluering af form- og
procedurekravene til halvårsregnskabet.
Herudover peger KL på, at tidsplanen for
halvårsregnskabet, der er skitseret i bemærkningerne
til lovforslaget, er urealistisk. Tidsplanen indebærer, at
der skal udarbejdes et halvårsregnskab pr. 30. juni samt et
forventet årsregnskab, som økonomiudvalget skal
aflægge til kommunalbestyrelsen, der skal godkende
halvårsregnskabet og det forventede årsregnskab senest
den 1. september, hvor det skal indberettes til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet.
Det er KL's vurdering, at det blandt andet på grund af
den tidsmæssige placering i såvel skolernes sommerferie
som industriferien vil være vanskeligt for kommunerne at
nå at udarbejde og politisk godkende et forventet
årsregnskab baseret på konsoliderede data og indenfor
den foreslåede frist. Ifølge KL er der derfor stor
risiko for, at halvårsregnskabet ikke bliver
retvisende.
For at give mere tid til udarbejdelsen af
halvårsregnskaberne og dermed højne kvaliteten og
styrke styringsværdien af disse, foreslår KL, at
kommunalbestyrelsens behandling af halvårsregnskabet i stedet
senest skal ske på kommunalbestyrelsens første
møde i september og inden 1. behandlingen af budgettet for
det kommende år, der skal finde sted senest 3 uger før
den 15. oktober, dvs. den 24. september.
Det er et væsentligt hensyn ved fastlæggelsen af
tidsplanen for udarbejdelsen og godkendelsen af
halvårsregnskabet, at dette sker på et tidspunkt, der
både indebærer, at den enkelte kommunalbestyrelse kan
udarbejde en relativ sikker prognose for det forventede
årsregnskab, men at der samtidig er den fornødne tid
efter godkendelsen af halvårsregnskabet til, at kommunens
evt. initiativer, der skal sikre, at budgettet overholdes, kan
nå at blive iværksat og få virkning for
indeværende års budget.
Ligeledes er det vigtigt, at tidsplanen sikrer, at der er den
fornødne tid til drøftelser mellem regeringen og KL
om halvårsregnskaberne, og at evt. aftalte initiativer i den
forbindelse kan få virkning for indeværende års
budget.
Jeg har en forståelse for, at KL finder, at tidsplanen
er stram som følge af skolernes sommerferie og
industriferien. Jeg er derfor indstillet på at
imødekomme KL, således at fristen for
kommunalbestyrelsens godkendelse af halvårsregnskabet
fastsættes som foreslået af KL. Dette vil sikre, at
kommunerne vil opleve, at der er den fornødne tid til at
udarbejde halvårsregnskabet og, at halvårsregnskabet
dermed vil kunne få betydelig styringsmæssig
værdi for kommunerne.
Men for at undgå at dialogen mellem regeringen og KL
udskydes, vil jeg fastholde, at kommunerne skal indberette
halvårsregnskabet til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
senest den 1. september, som det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget. De indberettede
halvårsregnskaber vil derfor alene kunne være
administrativt udarbejdede halvårsregnskaber. Men dette
vurderes at være tilstrækkeligt til dialogen mellem
regeringen og KL, da det i praksis alene vil være det
forventede årsregnskab, der senere kan ændres ved den
politiske godkendelse, mens halvårsregnskabet opgjort pr. 30.
juni, der er af administrativ karakter, ikke kan
ændres.
Med den foreslåede ændring vil kommunerne få
godt 3 uger mere til administrativt at udarbejde
halvårsregnskabet og politisk godkende dette. Jeg vil dog
samtidig kraftigt opfordre kommunerne til, med sigte på
kommunernes egen nytte af budgetopfølgningen, at foretage
den politiske behandling af budgetterne så tæt på
den 1. september, som det er muligt.
KL peger på andre problemstillinger, herunder
udfordringer i forhold til praksis for regnskabsmæssig
håndtering af de selvejende institutioner samt udfordringer i
tilfælde af, at anlægsudgifter skal være omfattet
af kravet om halvårsregnskab.
For så vidt angår håndteringen af selvejende
institutioner henvises til besvarelsens af spørgsmål
2, idet Økonomidirektørforeningen også har
rejst denne problemstilling. Grundlæggende er det
nødvendigt, at kommunerne uanset forekomsten af selvejende
institutioner har et godt og løbende kendskab til
udgiftsudviklingen også i denne del af det kommunale
udgiftsområde.
Vedrørende anlægsudgifterne har KL tidligere i
sit høringssvar til lovforslaget bemærket, at et krav
om aflæggelse af et halvårsregnskab for
anlægsudgifterne ikke vil tilføje yderligere
værdi til halvårsregnskaberne. Anlægsprojekter er
i mange tilfælde flerårige, og er i forvejen omfattet
af særlige regler for regnskabsaflæggelse på
grund af udgifternes særlige karakter.
Jeg er enig i, at anlægsudgifterne har en særlig
karakter, men jeg mener ikke, at det kan begrunde, at de ikke skal
være omfattet af halvårsregnskabet. Formålet med
halvårsregnskabet er bl.a. at sikre, at aftalerne om
kommunernes økonomi overholdes, og da disse aftaler
også omfatter rammer for bruttoanlægsudgifterne, er det
nødvendigt, at anlægsudgifterne omfattes af
halvårsregnskabet. I modsat fald vil der ikke være et
grundlag for den forudsatte dialog mellem regeringen og KL om
økonomiaftalens overholdelse, herunder rammen for
anlægsudgifterne.