Fremsat den 6. oktober 2010 af
kirkeministeren (Birthe Rønn Hornbech)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkekirkens
økonomi
(Præcisering af
bemyndigelsesbestemmelse om udbetaling af kapitaler)
§ 1
I lov om folkekirkens økonomi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 583 af 31. maj 2010, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 21 b, stk. 2,
udgår »bortset fra gravstedskapitaler«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. december
2010.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 47 af
28. januar 2009 om ændring af lov om medlemskab af
folkekirken, kirkelig betjening og sognebåndsløsning,
lov om folkekirkens økonomi og forskellige andre love (L
27/2008) er der opstået en utilsigtet fejl, som betyder, at
kirkeministeren ikke kan fastsætte regler om udbetaling af
gravstedskapitaler, som er indbetalt til stiftsmidlerne før
1. januar 2007. Disse gravstedskapitaler kan derfor fremover ikke
udbetales til de lokale kirkekasser.
Formålet med dette lovforslag er at
genskabe muligheden for, at kirkeministeren kan fastsætte
regler for udbetaling af disse gravstedskapitaler og dermed sikre
en fortsat opretholdelse af den lokale kirkelige økonomi.
Lov nr. 47 af 28. januar 2009 trådte i kraft 1. januar 2010,
men da gravstedskapitalerne først hjemfalder pr. 31.
december og dermed næste gang den 31. december 2010, har
lovændringen endnu ikke fået virkning.
Hvis lovforslaget vedtages i efteråret
2010, kan der inden jul udstedes en ny bekendtgørelse, som
fastsætter regler om, at gravstedskapitaler, der er indbetalt
til stiftsmidlerne før 2007, også fremover skal
udbetales til de lokale kirkekasser. På den måde
ophæves den utilsigtede virkning for menighedsrådene,
som er en følge af ændringen af økonomiloven
med lov nr. 47 af 28. januar 2009.
2. Lovforslagets baggrund
Gravstedskapitaler er betegnelsen for borgernes
indbetalinger for vedligeholdelse af et gravsted i den periode,
hvor borgeren har brugsretten til gravstedet (gravstedsaftale).
Vedligeholdelsesperioden vil typisk være 10 år for
urnebegravelsespladser og 20 år for kistebegravelsespladser
(fredningstiden). Det er menighedsrådene, som bestyrer
kirkegårdene, men borgernes betaling for vedligeholdelse af
gravsteder indbetales til stiftsmidlerne, som forvaltes i de
enkelte stifter.
Siden 5. juni 1996 er gravstedskapitalerne blevet
udbetalt til vedkommende kirke, når vedligeholdelsesperioden
er udløbet, dvs. typisk efter 10 eller 20 år.
Udbetalingen er sket til nedsættelse af den kirkelige ligning
(den lokale kirkeskat).
Dette udbetalingsmønster blev imidlertid
ændret med vedtagelsen af lov nr. 210 af 20. marts 2006 om
ændring af lov om folkekirkens økonomi (Forenkling og
bedre styring af fællesfonden) (L 74/2005).
Vedtagelsen af denne lov betød, at
gravstedskapitaler, der vedrører vedligeholdelsesaftaler
indgået 1. januar 2007 eller senere, udbetales efter et
serieprincip, jf. økonomilovens § 23, stk. 1,
2. pkt., sammenholdt med ikrafttrædelsesbestemmelsen i
lovforslagets § 2, stk. 3. Af bemærkningerne
til lovforslaget (L 74/208) fremgik, at de gravstedsaftaler, der
var indgået før 1. januar 2007, fortsat skulle
udbetales til kirkekasserne efter de hidtil gældende regler
for hjemfaldne gravstedskapitaler.
I forslag til lov om ændring af lov om
folkekirkens økonomi (Forenkling og bedre styring af
fællesfonden m.v.) (L 74/2005) er der i de almindelige
bemærkningers afsnit 3.3-3.5 en udførlig
redegørelse for baggrunden for det nye
udbetalingsmønster for gravstedskapitaler.
Med lov nr. 1566 af 20. december 2006 om
ændring af folkekirkens økonomi, lov om
menighedsråd, lov om folkekirkens kirkebygninger og
kirkegårde og forskellige andre love (Budgetlægning for
kirke- og præstegårdskasserne, ændret
sammensætning af og opgaver for stiftsøvrigheden,
aflastning af provsten for administrative opgaver m.v.) (L 27/2006)
blev bestyrelsen af de indbetalte kirke- og
præsteembedekapitaler, hvoraf forudbetalt
gravstedsvedligeholdelse udgjorde hovedparten, flyttet fra
stiftsøvrighederne til stiftsudvalgene vedrørende
økonomi. Loven berører ikke det nye
udbetalingsmønster for gravstedskapitaler.
De nærmere regler om udbetaling af
gravstedskapitaler blev fastsat af kirkeministeren i § 7
i bekendtgørelse nr. 12 af 4. januar 2007 om bestyrelse af
kirkernes og præsteembedernes kapitaler.
Den nævnte bekendtgørelse er udstedt
i medfør af bemyndigelsen til ministeren om at
fastsætte regler om bestyrelse af kirkernes og
præsteembedernes kapitaler, jf. den dagældende
økonomilovs § 23, stk. 1.
Bekendtgørelsen er nu ophævet og
afløst af bekendtgørelse nr. 758 af 23. juni 2010 om
bestyrelse af kirke- og præsteembedekapitalen, som på
grund af manglende hjemmel ikke indeholder bestemmelser om
udbetaling af gravstedskapitaler vedrørende gravstedsaftaler
indgået før 1. januar 2007.
Med lov nr. 506 af 12. juni 2009 om ændring
af lov om folkekirkens økonomi (Etablering af permanente
stiftsråd) har stiftsrådet overtaget stiftsudvalget
vedrørende økonomis kompetencer for så vidt
angår kapitalforvaltningen i stiftet.
3. Gældende ret
Bestemmelserne i lov om folkekirkens
økonomi om folkekirkens kapitaler er senest ændret ved
lov nr. 47 af 28. januar 2009 om ændring af lov om medlemskab
af folkekirken, kirkelig betjening og
sognebåndsløsning, lov om folkekirkens økonomi
og forskellige andre love (L 27/2008). Med ændringen er der
indsat en ny § 21 b, stk. 2, i økonomiloven,
som ved siden af den hidtidige bemyndigelse vedrørende
bestyrelsen af kapitalerne præciserer ministerens adgang til
at fastsætte regler om kapitalernes udbetaling. Den nye
bestemmelse er trådt i kraft 1. januar 2010 og betyder, at
kirkeministeren kan fastsætte regler om udbetaling af kirke-
og præsteembedekapitalen bortset fra gravstedskapitaler.
Bestemmelsen i økonomilovens
§ 21 b, stk. 2, betyder imidlertid, at der fra 1.
januar 2010 ikke er hjemmel til, at kirkeministeren kan
fastsætte regler om udbetaling af gravstedskapitaler
vedrørende gravstedsaftaler indgået før 1.
januar 2007.
Det fremgår af lovforslagets generelle
bemærkninger (L27/2008), at der historisk har været et
ønske om at maksimere omfanget af stiftsmidler med henblik
på at sikre tilstrækkelige midler til udlån. Som
følge af en stærk vækst i omfanget af
gravstedskapitaler i de seneste årtier er dette ikke
længere en aktuel problemstilling. Det er i dag under
halvdelen af kapitalerne, der er udlånt til kirker og
præsteembeder; resten er placeret i obligationer. Det
nævnes endvidere, at udbetalingen af gravstedskapitaler er
omlagt fra og med 2007, således at kapitaler af nye
vedligeholdelsesaftaler bliver udbetalt efter et serieprincip over
vedligeholdelsesaftalens løbetid. For tidligere aftaler
bliver hovedstolen først udbetalt, når
vedligeholdelsesaftalen er udløbet. Denne omlægning
vil alt andet lige betyde en reduktion af gravstedskapitalerne med
ca. 1/3, når den er fuldt indfaset, men på grund af
væksten i nye aftaler forventes gravstedskapitalerne uanset
omlægningen fortsat at vokse i de kommende år. Der vil
således fortsat være rigelige midler til at dække
lånebehovet.
Intet sted i bemærkningerne fremgår
det, at der er tilsigtet en ændring i udbetalingsmåden
for kapitaler fra før 1. januar 2007.
Hovedsigtet med ændringen af
økonomiloven ved lov nr. 47 af 28. januar 2009 var at styrke
menighedsrådenes mulighed for økonomisk styring, bl.a.
gennem sammenlægning af kirke- og
præstegårdskasserne, og at forenkle reglerne om kirke-
og præsteembedekapitaler ved en sammenlægning af disse
kapitaler. Derimod var det ikke tilsigtet, at hjemfaldne
gravstedskapitaler fremover ikke skulle udbetales til
menighedsrådene til nedsættelse af den kirkelige
ligning. Beløbsmæssigt udgjorde udbetalingen for de
gravstedskapitaler, der hjemfaldt i 2009, ca. 105 mio. kr.
Ordningen med udbetalingen af hjemfaldne
gravstedskapitaler ultimo året har som nævnt i afsnit 2
eksisteret siden midten af 1990'erne, og menighedsrådene og
provstiudvalgene har således indrettet sig på, at der
fortsat sker udbetaling af hjemfaldne gravstedskapitaler.
Bekendtgørelse nr. 758 af 23. juni 2010 om
bestyrelse af kirke- og præsteembedekapitalen indeholder
på grund af den nævnte hjemmelsproblematik ikke
bestemmelser om udbetaling af gravstedskapitaler, som er indbetalt
til stiftsmidler før 1. januar 2007.
4. Lovforslagets nærmere
indhold
Med lovforslaget foreslås, at bestemmelsen
i økonomilovens § 21 b, stk. 2, ændres
sådan, at kirkeministeren igen kan fastsætte regler om
udbetaling af hjemfaldne gravstedskapitaler.
Bemyndigelsen vil blive brugt til, at
kirkeministeren i en bekendtgørelse fastsætter regler
om, at gravstedskapitaler, der er indbetalt til stiftsmidlerne
før 1. januar 2007, udbetales, når de hjemfalder, det
vil sige når vedligeholdelsesaftalen ophører.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for staten, kommuner og regionerne.
Lovforslaget sikrer opretholdelse af den
nuværende lokale kirkelige økonomi. Hvis lovforslaget
ikke vedtages, vil der ikke kunne ske udbetaling af hjemfaldne
gravstedskapitaler til kirkekasserne til nedsættelse af den
kirkelige ligning. Det vil påvirke den lokale kirkelige
økonomi enten i form af besparelser for de enkelte
menighedsråd, eller ved at den lokale kirkelige ligning
(kirkeskatten) sættes op.
Beløbsmæssigt udgjorde udbetalingen
for de gravstedskapitaler, der hjemfaldt i 2009, ca. 105 mio.
kr.
6. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. De administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
8. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder
mv.
Et lovudkast har været sendt i
høring hos samtlige stiftsråd, samtlige
stiftsøvrigheder, Landsforeningen af Menighedsråd og
Danmarks Provsteforening i perioden 10. august til 7. september
2010.
Der er modtaget høringssvar fra 6
stiftsråd, 7 stiftsøvrigheder, Landsforeningen af
Menighedsråd, Danmarks Provsteforening og
Finansministeriet.
Høringssvarene er beskrevet i
høringsnotatet, som er fremsendt til Folketingets
Kirkeudvalg i forbindelse med lovforslagets fremsættelse.
| 11. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen konsekvenser for staten, regioner og
kommuner. Hvis lovforslaget ikke vedtages, kan det
medføre besparelser for de enkelte menighedsråd eller
en stigende kirkeskat. | Administrative konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede ændring af
§ 21 b, stk. 2, indebærer, at kirkeministeren
igen kan fastsætte regler om udbetaling af hjemfaldne
gravstedskapitaler, som er indbetalt til stiftsmidlerne før
1. januar 2007.
Lovforslaget vil dermed give mulighed for, at den
retstilstand for udbetaling af hjemfaldne gravstedskapitaler, som
har været gældende fra midten af 1990'erne og indtil
udgangen af 2009, kan videreføres.
Bemyndigelsen i § 21 b, stk. 2,
vil blive brugt til i en bekendtgørelse at fastsætte
regler om, at gravstedskapitaler udbetales til kirkekasserne,
når de hjemfalder efter, at vedligeholdelsesaftalen er
ophørt, hvilket typisk vil sige efter en periode på 10
eller 20 år.
Med forslaget sikres en opretholdelse af den
nuværende lokale kirkelige økonomi allerede i 2010,
idet gravstedskapitalerne først hjemfalder pr. 31.
december.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. december 2010. Dermed sikres det, at kirkeministeren kan
udstede en bekendtgørelse sådan, at de
gravstedskapitaler, der er hjemfaldet i løbet af 2010, kan
udbetales til menighedsrådene til nedsættelse af den
kirkelige ligning.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale
gyldighedsområde. Bestemmelsen indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om folkekirkens økonomi,
jf. lovbekendtgørelse nr. 583 af 31. maj 2010, foretages
følgende ændring: | | | | § 21
b. --- Stk. 2.
Kirkeministeren kan fastsætte regler om udbetaling af kirke-
og præsteembedekapitalen bortset fra
gravstedskapitaler. | | 1. I § 21 b, stk. 2, udgår
»bortset fra gravstedskapitaler«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1.
december 2010. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. | | | |
|