Først og fremmest tak til ordførerne for deres indlæg.
Der var et spørgsmål fra fru Henriette Kjær, og det kommer jeg lige ind på til sidst.
Jeg forstod, at det var om det med kanalen og nogle forhandlinger.
Men lad mig starte med at sige, at lovforslaget her jo er en opfølgning på det, som regeringen tidligere har indgået aftale om, altså både fra 2005 og 2006, om anlæg af Metrocityringen, byudvikling af Københavns Nordhavn samt anlæg af en ny vej mellem Nordhavn og Helsingørmotorvejen.
Aftalen fra 2005 blev indgået mellem regeringen, Københavns Kommune og Frederiksberg kommune, og aftalen fra 2006 blev indgået mellem regeringen, Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti.
Det er sådan, at en opfyldning af et større areal på i alt cirka 100 ha af Københavns Ydre Nordhavn sådan set er hovedformålet med det.
Vi har dels skullet bruge den jord, som bliver tilovers, når Metrocityringen bygges, dels har vi skullet sørge for at få flyttet en containerterminal ud.
Det, der sker nu, er, at det opfyldte areal bliver inddelt i tre områder:
Placeringen af en containerterminal på det opfyldte område 1, som hermed flyttes fra Indre Nordhavn til Ydre Nordhavn.
Det ved jeg godt at nogle er meget kede af, fordi de synes, at det var der ingen grund til, men jeg er bare nødt til at sige:
For at det hele hænger sammen, er det den måde, vi er nødt til at gøre det på.
Det skal finansieres, jorden skal væk, og det skal være sådan, at der også kommer nogle indtægter.
Det leder mig hen til område 2, som er udlagt til område for fornødne adgangsveje – og det er jo, fordi man skal kunne komme til og fra containerterminalen – samt eventuelle yderligere service- og vedligeholdelsesfaciliteter, opmarchbaner m.v.
til brug for havnedrift.
Så endelig udlægning af et areal til rekreative formål i område 3.
Det er også klart, at når man udlægger sådan et område, er det jo for at skærme mod den aktivitet, der kommer, og hvorom man med rette kan sige:
Hvorfor kommer den lige pludselig, det er jo slet ikke noget, der er i dag.
Men der har man så valgt at lægge et rekreativt område ud, som skærmer mod det, og et forbud mod opfyldning af det areal, som i lovens bilag 2 er angivet med et 4-tal.
Så er der endelig etablering af en høfde umiddelbart nord for indsejlingen til Hellerup Havn.
Så alt i alt følger det op på de beslutninger, vi traf, og har sådan set intet andet formål.
Forslaget deltager ikke i alle mulige andre diskussioner.
Det har nøjagtig det formål og udelukkende det formål at sikre, at vi lever op til de aftaler, vi har indgået, og det gør vi så på den her måde.
Der var et spørgsmål fra fru Henriette Kjær om kanaler.
Det spørgsmål er der også andre, der har rejst undervejs.
Det fremgår af lovbemærkningerne, at man vil anlægge sådan en kanal, og jeg kan kun tage fru Henriette Kjærs opfordring om at få startet forhandlingerne til mig, for jeg tror det er godt tingene følges ad.
Man skal jo ikke underspille, at der her er forskellige interesser og diskussioner, der har været oppe, men jeg synes, at det, der er det overordnede her – og jeg var meget glad for, at hr.
Johs.
Poulsen bl.a.
sagde det meget præcist – jo altså er, at vi får fulgt op på det her.
Vi får lavet Metrocityringen, vi får udfyldt det område, vi får anlagt og flyttet en containerterminal.
Må jeg minde om, at man faktisk gør 600.000 etagekvadratmeter fri inde i Indre Nordhavn ved at flytte den her combiterminal ud.
Så alt i alt hænger det sammen i en større og højere økonomi, og jeg håber og tror på, at det bliver til gavn for alle.
Men det er klart, at der altid vil være nogle, der har nogle holdninger på det her område, og nogle, der vil have andre holdninger, men det gælder jo som i alt andet om at få det til indgå i en helhed, hvor vi indfrier de aftaler, som vi har forpligtet hinanden på, og det gør vi med lovforslaget.