Vi havde først på dagen et lovforslag om bøder, hvor jeg måske var lidt skarp i min retorik og sagde, at det var barnepigementalitet.
Men det er meget svært at undlade at bruge det ord også i denne sag, for her drejer det sig om indkaldelse af køretøjer til periodisk syn.
Der er det sådan, at 15.000 bilister undlader at fremstille deres bil til syn til tiden og få den godkendt.
Nogle går endda flere måneder over tiden.
Så kan man spørge sig selv, hvorfor de gør det, for de skal jo have den til syn en gang hvert andet år, og de ved det godt.
Jeg tror, der måske er en udbredt misforståelse; at der er mange, der tror, at kan de trække den 2, 3, 4 måneder, hver gang bilen skal til syn, så kan de i løbet af et par gange spare et helt år.
Det kan man ikke engang.
Det er jo sådan, at en bil bliver indkaldt til periodisk syn ud fra dens første registreringsdato, altså dens fødselsdag, og sådan er det hver eneste gang.
Så man tjener ikke engang noget ved at trække den.
Derfor synes vi, at det – igen, ligesom ved bødeforelægsforslaget – er et meget stort spild af ressourcer, når det er sådan, at man får en indkaldelse til syn, et par måneder eller i hvert fald en måned før bilen skal fremstilles, som fortæller, hvornår den skal fremstilles og godkendes, og så går man alligevel mindst 2½ måned over tiden.
Det er jo heller ikke sådan, at der ligefrem er kø ved synshallerne mere.
Det kan vi takke den forrige transportminister for, Flemming Hansen, som gennemførte et lovforslag om liberalisering af bilsyn, således at der ikke er kø ved synshallerne.
Derfor mener vi godt, at vi nu kan tillade os at være en lille smule skrappere og dermed også tillade os at sige, at er man gået 10 uger over tiden og stadig væk ikke har fået godkendt sit køretøj, så er man altså hjemfalden til at modtage som minimum et bødeforelæg og også til at få inddraget nummerpladerne.
Det lovforslag her giver nu skattemyndighederne bemyndigelse til at udstede en administrativ bøde i disse sager.
Igen er det selvfølgelig sådan retssikkerhedsmæssigt, at man, hvis man ikke er enig i denne administrative bøde, kan få sagen prøvet i retten.
Men som i det andet forslag kræver det så lige en aktiv handling.
Derfor er det her et rigtig godt lovforslag, hvor vi får gjort op med netop det her med, at man bare lader stå til og tror, at man kan tjene på det i sidste ende.
Jeg skal så lige sige, at jeg med en vis glæde har konstateret, at der altså er nogle politikredse, der allerede har kørt den praksis.
For det er sådan, at politiet længe har kunnet gøre noget og rent faktisk også har kunnet inddrage nummerpladen noget før.
Så det er ikke sådan, at man skal tro, at man er fredhellig, de første 10 uger man er gået over tiden.
Der er stadig væk mulighed for, at man mister sine nummerplader.
Så min opfordring skal være:
Få bilen synet i god tid.
Og som sådan en lille lommefilosofi kan man jo også sige:
Jo før man fremstiller den, jo yngre er bilen, og det er der jo også nogle fordele ved.
For selv om man fremstiller den, en måned før der er sidste dato, er det jo ikke sådan, at man taber den måned.
Det er stadig væk på bilens fødselsdato.
Derfor kan vi i Venstre med stor glæde tilslutte os dette lovforslag.