Lovforslaget, som vi skal andenbehandle i dag, om, hvornår de unge mennesker skal have ret til at køre knallert, er langt hen ad vejen et rigtig godt forslag.
Det, vi siger ja til ved tredjebehandlingen, er, at de unge kan begynde at køre knallert, når de er 15 år, og det er i hvert fald med til at øge mobiliteten specielt i yderområderne at give de unge mennesker bedre mulighed for nå frem til deres uddannelsessteder og lærepladser.
Det, jeg synes er beklageligt, er, at man fra ministeriets side mener, at det skal tage indtil den 19.
januar 2013, før man kan få politiets systemer til at fungere på en sådan måde, at det her lovforslag kan indføres.
Det burde altså ikke i en tid, hvor man kan sende folk til månen og andre ting, være så besværligt.
Vi har derfor stillet et ændringsforslag om, at loven skal træde i kraft den 1.
januar 2012.
Det er dog en betragtelig frist, synes vi, til at få det på plads.
Det handler om noget uddannelsesmateriale, og så handler det om nogle edb-systemer.
Det er såmænd i al sin enkelhed, hvad det handler om.
Jeg ved ikke, om der er andre forhold, der kunne spille ind for ministeren i forhold til ikrafttrædelsestidspunktet, men vi synes i hvert fald, at det er urimelig lang tid, de unge skal vente på at få den her mulighed.
Det andet, vi har stillet ændringsforslag om, ved jeg, at vi i hvert fald har stor opbakning til i Venstres folketingsgruppe.
Jeg har da forståelse for, at man i et regeringssamarbejde må bøje lidt af, men det er mig komplet uforståeligt, at partier, som ellers er så EU-venlige, ikke vil følge resten af landene i EU og lade de unge mennesker køre knallert 45, fra de er 16 år.
I Danmark skal de have gyldigt førerbevis til en bil og altså vente, til de er 18 år, før de kan køre på sådan en knallert, der kan køre 45 km/t.
De samme unge mennesker må godt føre en traktor på adskillige ton, der kan køre 50-60 km/t.
Så der er ikke rigtig logik i det, og der er slet ikke logik i, at de normalt så EU-venlige partier i hvert fald på det her punkt er dybt uenige med deres kollegaer rundtomkring i EU.
Derfor har vi også stillet ændringsforslag om at sænke grænsen for, hvornår man må køre knallert 45, til 16 år.
Vi har set, at der nok ikke er flertal for det, men det skal ikke forhindre os i at stille forslaget.
Ved tredjebehandlingen vil vi støtte forslaget, og det vil vi, fordi vi som udgangspunkt synes, at det er godt, at de 15-årige får den her mulighed.