Hvilken velkomst til talerstolen og hvilken spændende debat – ja, hold da op.
Jeg kan sådan set godt forstå nogle af spørgsmålene, særlig i det sidste indlæg, i forhold til hvor klart billedet egentlig står, og det skal jeg med glæde samle nu.
Det kan vel med rette siges, at visse indlæg måske har givet det indtryk, at man har været i gang med at kaste grus i maskineriet.
Men jeg vælger nu at tolke det på en anden måde.
Vi står ved førstebehandlingen af et lovforslag, og heldigvis er det sådan, at vi har tre behandlinger af lovforslag – første, anden og tredje.
Der er mulighed for at stille spørgsmål i udvalget, mulighed for, at deputationer kan besøge udvalget, og er der yderligere behov for oplysninger, kan jeg da tilkendegive, at jeg selvfølgelig stiller beredvilligt op for at besvare, hvad der måtte være af uafklarede spørgsmål i den her sag.
Men lad mig alligevel starte med at gå lidt ind i historikken, for det skal da absolut ikke være nogen hemmelighed, at jeg helst havde undgået, at vi overhovedet skulle stå her i dag og førstebehandle et forslag til ændring af lov om et testcenter for store vindmøller, som regeringen sammen med S, DF og SF indgik en aftale om sidste forår, og som Folketinget vedtog med et stort flertal lige inden sommerferien.
Bag loven ligger altså en politisk visionær aftale, som ikke bare handler om det store testcenter i Østerild, men også er en aftale, som tager hånd om de yderligere testmøller, som skal placeres indtil 2020, hvor der bl.a.
skal findes plads til op til ti prototypemøller og i alt 40-80 serie 0-møller.
Hvorfor alt det her vigtige arbejde, som et flertal af Folketingets politikere heldigvis står bag, og som man har deltaget aktivt i?
Det er jo, fordi vi skal fastholde og udbygge den danske førerposition inden for vindsektoren for at sikre arbejdspladser og for at sikre indtjening, og fordi vi skal have mere vindenergi i vores fælles bestræbelser på at gøre Danmark uafhængig af fossile brændsler.
Flere af de partier, som så har udtrykt sig yderst skeptisk over for det her lovforslag og i det hele taget over for testcenteret, står i øvrigt ved andre lejligheder og siger præcis det samme, som jeg gør i forhold til ønsket om at sikre et fossilfrit Danmark og i det hele taget arbejde for den grønne energi.
Men det må man selvfølgelig selv svare for.
Tilbage til sagen her.
Jeg har jo som også tidligere nævnt i to samråd i Miljø- og Planlægningsudvalget redegjort for den fejl, der er opstået.
Jeg har beklaget den, og jeg bad departementschefen om at komme med en redegørelse.
Redegørelsen påpegede også, hvor fejlen var opstået.
Det er jo så det, som jeg egentlig synes er nødvendigt lige at få genopfrisket.
For fejlen består jo i, at der i VVM-redegørelsen tilbage fra 2009 om testcenteret er lagt en forkert forståelse af støjreglerne i vindmøllebekendtgørelsen til grund.
Det er sådan, at Frøstruplejren og byen Hjardemål i lokalplan og byplanvedtægt er udlagt til boligformål, og de er derfor efter vindmøllebekendtgørelsen områder, som skal betegnes med støjfølsom arealanvendelse.
Der er så sket den fejl, at områderne i VVM-redegørelsen vurderes som nabobeboelse i det åbne land, hvor der ikke gælder skærpede støjgrænser.
Det er hele baggrunden for fejlen, baggrunden for, at vi må stå her i dag og rette op på det med et ændringsforslag til anlægsloven.
Der er nu udarbejdet en supplerende VVM-redegørelse, som beskriver plangrundlaget for området, viser støjkonsekvenserne og beskriver de miljømæssige konsekvenser generelt.
Det er, som også flere har nævnt, således, at der i dag står fire produktionsmøller oppe ved Frøstruplejren og otte produktionsmøller ved Hjardemål.
Det siger sig selv, at de møller, der står der i dag, faktisk støjer, og hvis jeg skal komme med en serviceoplysning, vil jeg sige, at det faktisk er sådan, at hvis man tager den nugældende støjbekendtgørelse og lægger til grund for de møller, der står der i dag, så overskrider de faktisk allerede støjgrænserne.
Støjbægeret er så at sige allerede fyldt i det område.
De er opstillet på et tidligere tidspunkt, og derfor er de lovlige.
Men det er jo vigtigt, at vi lægger de skærpede støjkrav til grund i områder med støjfølsom arealanvendelse, og derfor er det altså nødvendigt at gøre plads i det her støjregnskab, og det gør vi så med det her lovforslag.
Det er nødvendigt at ekspropriere nogle af de op til 10 år gamle produktionsmøller, som står der.
Beregningerne viser, at det er nødvendigt at nedtage tre møller ved Frøstruplejren og to møller ved Hjardemål, for at støjkravene kan overholdes.
Jeg skal gerne gentage, at støjgrænserne skal overholdes.
Det er der heldigvis flere af forligsparterne, som også har understreget her.
Vindmøllebekendtgørelsen gælder altså for den samlede støj fra alle vindmøller og også for vindmøllerne på testcenteret.
For at sikre, at testcenteret ikke efterfølgende bliver mødt med nye, skærpede støjkrav, fastholder lovforslaget vurderingen i den supplerende VVM-redegørelse af, hvilke områder der karakteriseres som støjfølsom arealanvendelse, uanset om der så efterfølgende mod forventning opføres nye boliger.
Det skal jo ikke være sådan, at man kan opføre en bolig i området tæt ved det nationale testcenter og så bagefter påberåbe sig, at støjen nu skal dæmpes til et lavere niveau.
Endelig indeholder lovforslaget også regler, som skal sikre, at der ikke opføres nye vindmøller, som kan føre til, at den samlede støj fra vindmøller i området vil overstige de tilladte grænser.
Der har så også været en diskussion om den lavfrekvente støj, og af hensyn til den usikkerhed, som jo bl.a.
er kommet til udtryk her i høringsrunden, er vi nu gået i gang med at revidere vindmøllebekendtgørelsen, så den kommer til at indeholde en fast grænse for den lavfrekvente støj.
Den vil træde i kraft, så den kommer til at gælde for testcenterets vindmøller.
Vi må selvfølgelig gøre, hvad vi kan for at undgå, at vindmølleindustrien på den måde taber terræn på verdensplan.
Lad mig lige igen gå lidt i detaljer med nogle af de andre diskussionsemner, for bl.a.
har både Enhedslisten og Det Radikale Venstre jo fået det til at lyde, som om der slet ikke kan være noget testcenter nu, fordi de her nye møller på 20 MW larmer meget mere, så man slet ikke kan være der.
Der vil jeg altså bare sige, at støjberegningerne i VVM-redegørelsen er baseret på forventninger om, hvor meget store vindmøller kommer til at støje – altså, lyden fra dem og ikke deres elektriske effekt.
Så når vi taler om 12 MW-møller, som jo i øvrigt slet ikke er opfundet endnu, jamen så skal de jo overholde støjgrænserne.
Uanset hvor meget strøm der så kommer ud af dem, handler det om netop at skabe basis for, at man kan udvikle de her store møller, som altså stadig væk skal overholde de støjgrænser, vi nu har oppe i Østerild.
Det er vigtigt for mig at gentage, at vindmøllebekendtgørelsen skal overholdes – også af testmøllerne, uanset hvor mange MW de så producerer.
Det er sådan, at det er Risø DTU, der sammen med vindmølleindustrien, som jo er de kommende brugere af testcenteret, også har fastlagt, hvor stor en sikkerhedsmargin de har brug for i forhold til støjgrænserne, og det er altså deres forventninger om støj, som ligger til grund for beregningerne.
Der har været sagt en del om Aalborg Universitet, og der må jeg altså sige, at jeg jo netop på et samråd i udvalget lovede, at forskerne fra Aalborg Universitet skulle inddrages i arbejdet med støj fra testcenteret ved Østerild.
Jeg synes, det er vigtigt at få det her med.
Fra Miljøstyrelsens side er der blevet gjort flere forsøg på at indbyde universitetet til at mødes med de andre specialister, som arbejder med støj fra vindmøller, fordi det er vigtigt at få etableret et møde for at give rum for en faglig drøftelse af de her støjberegninger.
Det har endnu ikke vist sig muligt at få Aalborg Universitet til at møde op til sådan et møde.
Det synes jeg er mærkværdigt, og jeg synes også, det er beklageligt, at man så stiller sig ude på sidelinjen og i stedet blot peger fingre og har en anden opfattelse af støjberegninger.
Når det er sagt, vil jeg sige, at vi har en lovbehandling i gang nu, så skulle der være behov for at få belyst yderligere spørgsmål, er det klart, at vi skal besvare dem.
Det er der ingen tvivl om.
Jeg ser selvfølgelig frem til udvalgsbehandlingen, og jeg ser naturligvis også frem til, at etableringen af centeret endelig kan blive iværksat.