F 5 Om det danske retsforbehold

Til: Justitsminister Lars Barfoed (KF)
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: Foretaget

Baggrundsmateriale

Udvalgsområde: Retsudvalget
Tidligere debatter
Europaudvalget. 2009-10. Alm. del, spørgsmål 126
Spm. om oversendelse af et notat, der beskriver, hvilke andre retsakter end Konkursforordningen (Rådets forordning (EF) nr. 1346/2000), som Danmark har ansøgt om parallelaftaler på og fået afslag på, til udenrigsministeren

Europaudvalget. 2009-10. Alm. del, spørgsmål 125
Spm. om oversendelse af et notat, der beskriver de forhandlinger, som regeringen har ført med EU, om at få en parallelaftale på Konkursforordningen (Rådets forordning (EF) nr. 1346/2000), til udenrigsministeren, kopi til økonomi- og erhvervsministeren

Europaudvalget. 2009-10. Alm. del, spørgsmål 124
Spm. om oversendelse af et notat, der beskriver de alternative scenarier, som man kan forestille sig for Danmarks deltagelse i EU's samarbejde om retlige om indre anliggender efter ikrafttrædelsen af Lissabontraktaten - retsforbeholdet til en opt-in model, en total afskaffelse af retsforbeholdet samt andre teknisk mulige løsninger, til udenrigsministeren, kopi til justitsministeren

Europaudvalget. 2009-10. Alm. del, spørgsmål 120Spm. om, hvilke konsekvenser det har for Danmarks deltagelse i Schengen-samarbejdet, hvis Danmark beslutter ikke at deltage i et forslag om videreudvikling af Schengen-reglerne inden for 6 måneder fra forslagets vedtagelse, til udenrigsministeren, kopi til justitsministeren

Europaudvalget. 2009-10. Alm. del, spørgsmål 39
Spm. om Danmark kan vælge at deltage yderligere i EU's politisamarbejde efter Lissabontraktatens ikrafttræden? til udenrigsministeren, kopi til justitsministeren

Europaudvalget. 2009-10. Alm. del, spørgsmål 38
Spm. om Danmark stadig deltager i EU's politisamarbejde efter Lissabontraktatens ikrafttræden? til udenrigsministeren, kopi til justitsministeren

Retsudvalget. 2009-10. Alm. del, spørgsmål 436
Spm. om redegørelse for, hvilke konsekvenser Lissabon-traktatens ikrafttræden vil få for politiet samt for politiets deltagelse i forskellige fora på det politimæssige område i EU-regi, både på kort sigt og på langt sigt, til justitsministeren

Retsudvalget. 2009-10, Alm. del, spørgsmål 398
Spm. om redegørelse for, hvorledes Lissabon-traktaten og en evt. vedtagelse og gennemførelse af det fremlagte Stockholm-program sætter rammer og påvirker dansk retspolitik fremover, til justitsministeren

KOM (2010) 0171, spørgsmål 1
Spm. om Danmarks situation i forhold til Stockholmprogrammet og det danske forbehold til udenrigsministeren

KOM (2010) 0171, spørgsmål 2
Spm. om hvilke konsekvenser Rigspolitiet skønner, at det vil få for dansk politis efterforskning af sager hvis EU gennemfører forslag inden for Stockholmprogrammet, til udenrigsministeren, kopi til justitsministeren

KOM (2010) 0171, spørgsmål 3
Spm. om hvilke konsekvenser Rigspolitiet skønner, at det vil få for dansk politis arbejde med at efterforske og føre sager mod bagmænd til international kvindehandel, narkohandel og våbensmuglinger, hvis EU gennemfører forslag inden for Stockholmprogrammet, til udenrigsministeren, kopi til justitsministeren

KOM (2010) 0171, spørgsmål 4
Spm. om hvilke konsekvenser Rigspolitiet skønner, at det vil få for dansk politis arbejde med at efterforske og føre sager vedrørende seksuelt misbrug af børn, seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi, hvis EU gennemfører forslag inden for Stockholmprogrammet, til udenrigsministeren, kopi til justitsministeren

KOM (2009) 0262, spørgsmål 1
Spm. om betydningen af det danske retsforbehold set i lyset af vedtagelsen af Stockholmprogrammet samt hvorvidt Danmark kan påkalde sig den såkaldte nødbremse på området for retlige og indre anliggender (art. 83, stk. 3 TEUF), til udenrigsministeren

Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.