Fremsat den 30. marts 2011 af Christine
Antorini (S), Leif Lahn Jensen (S), Pernille Vigsø Bagge
(SF), Nanna Westerby (SF), Marianne Jelved (RV), Johanne
Schmidt-Nielsen (EL), Margrethe Vestager (RV) og Morten
Østergaard (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om internationalisering af folkeskolen
Folketinget opfordrer regeringen til at styrke
internationalisering af folkeskolen ved at gennemføre
følgende initiativer:
1) Der skal
åbnes mulighed for internationale linjer på
folkeskoler, hvor undervisningen foregår på engelsk
også i andre fag, f.eks. matematik og naturfag.
2) Eleverne skal
have mulighed for at gå op til en anerkendt eksamen på
engelsk som supplement til folkeskolens danske
afgangsprøver.
3) It og sociale
medier skal i højere grad bruges som
internationaliseringsredskab, f.eks. gennem venskabsklasser,
sprogtræning, kulturforståelse m.v. som oplagte
måder at inddrage den internationale dimension i
undervisningen. It-baserede læringsmetoder skal integreres i
lærernes grunduddannelse og efteruddannelse.
4) Der skal
åbnes mulighed for at tage folkeskolens afgangsprøve i
andre sprogfag end engelsk, tysk og fransk.
5) Der skal
udarbejdes en samlet strategi for fremmedsprog i uddannelserne,
herunder i folkeskolen, der sætter fokus på, hvordan
danske elever og studerende får tilstrækkelige
fremmedsprogskompetencer til at klare sig i en globaliseret
verden.
6)
Læreruddannelsens internationale dimension skal styrkes,
f.eks. gennem praktikforløb i udlandet, ligesom
internationalisering skal integreres i efter- og videreuddannelse
af lærere. Alle fremmedsprogslærere skal under deres
uddannelse have mulighed for et ophold i målsprogslandet.
Folketinget opfordrer desuden regeringen til at se positivt
på muligheden for, at flere gymnasier kan udbyde den
internationale linje IB (International Baccalaureate) end de
nuværende 10 gymnasier, der er givet tilladelse til i
øjeblikket.
Bemærkninger til forslaget
Der er brug for en national strategi for at ruste elever i
folkeskolen til fremtidens globale samfund. Det er
nødvendigt for at fremme vækstmuligheder i det danske
samfund og sikre medarbejdere med de fornødne kompetencer
fremover. Samtidig skal eleverne have et globalt udsyn for at kunne
fungere som demokratiske borgere i en stadig mere
internationaliseret verden. Der er stadig en række barrierer
for at kunne gennemføre en ambitiøs
internationalisering af folkeskolen. Det har både
evalueringer, regeringens egen redegørelse og
regeringsnedsatte råd peget på hen over de senere
år.
Danmarks Evalueringsinstitut har evalueret den internationale
dimension som tværgående tema i folkeskolen i (Den
internationale dimension i folkeskolen 2003. EVA, 2003) For at
styrke den internationale dimension i undervisningen anbefalede
rapporten, at ministeriet præciserer indsatsniveauet og
gennemfører en samlet plan med mål både over for
kommunerne og i forhold til folkeskolens fag og trinmål.
Regeringen nedsatte i 2007 Rådet for Internationalisering
af Uddannelserne. (Regeringens
internationaliseringsredegørelse fra 2004 - Styrket
internationalisering af uddannelserne:
http://vtu.dk/publikationer/2004/styrket-internationalisering-af-uddannelserne/styrket-internationalisering-af-uddannelserne.pdf
Rådet har bl.a. foreslået, at følgende
mål fremmes allerede i folkeskolen:
- sikre, at alle
unge får en uddannelse med globalt perspektiv,
- sikre, at danske
elever og studerende opnår globale faglige kompetencer,
interkulturelle kompetencer og globalt udsyn,
- gøre
danske skoler og uddannelsesinstitutioner til attraktive
samarbejdspartnere og
-
understøtte danske uddannelsesinstitutioners udvikling af
attraktive faglige miljøer, der kan bidrage til at
tiltrække og fastholde højtkvalificeret arbejdskraft i
Danmark.
Rådet peger på, at det er vigtigt, at udfordringen
tages op på alle niveauer og i hele bredden af
uddannelsessystemets virkefelt. Dermed får vi øget
både vores produktion af viden og vores evne til at
tiltrække viden. En af forudsætningerne for, at dette
kan ske, er, at skoler og institutioner har muligheder for at
udvikle sig på et internationalt grundlag, dvs. dels udvikle
undervisning og uddannelse af international klasse, dels udvikle
sig som aktører i internationalt samarbejde. For den enkelte
elev, studerende, forsker eller lærer er internationalisering
typisk forbundet med fysisk mobilitet i form af et udlandsophold
med et studierelevant indhold. Eller det kan være en
håndværker, som får anerkendt sine
kvalifikationer, så han eller hun kan arbejde eller
dygtiggøre sig i udlandet. I kraft af
informationsteknologien kan mobiliteten også være
virtuel, så man i en undervisningssituation befinder sig
ét sted, men er i elektronisk kontakt med elever, studerende
og lærere, der befinder sig et andet sted.
Internationalisering er også en dimension i
undervisningens indhold. Mest indlysende i formidlingen af
fremmedsprog til såvel private som professionelle
formål. Men det handler også om indsigt i
sammenhængen mellem det lokale, det nationale og det
internationale samt de forudsætninger, som disse forhold
hviler på, og denne indfaldsvinkel til internationalisering
er relevant i mange fag.
I maj 2010 fremlagde Rådet for Internationalisering af
Uddannelserne følgende rapport: Internationaliseringen der
blev væk. Forslag til styrkelse af grundskolens
internationalisering: http://www.iu.dk/publikationer/2010-1/internationaliseringen-der-blev-vaek/raadets-rapport-om%20grundskolen. pdf
Her påpegede rådet, at hvis internationaliseringen
skal komme alle til gode og ikke blot være forbeholdt de
bogligt stærke, er der behov for en markant
kursændring, så den internationale dimension for alvor
bliver en naturlig del af skolens virke og elevernes hverdag.
Bl.a. fremhævede rådet, at sprog ikke alene er en
færdighed, der muliggør kommunikation, men også
er indlejret i kultur og derfor grundlag for at kunne indgå i
interkulturelle sammenhænge. At kunne tale og få
oplevelser ved hjælp af flere fremmedsprog er en
nødvendighed for at kunne agere internationalt. Det
gøres ikke med engelsk alene. Jo flere sprog man kan, jo
nemmere er det at kommunikere med folk i andre lande, at
forstå deres kultur og at bevæge sig på
tværs af landegrænserne, hvad enten det er i
arbejdssammenhænge som turist eller studerende, - eller i den
virtuelle verden. Samtidig virker den kulturelle indsigt tilbage
på egen kulturel selvforståelse og dermed evnen til at
tage stilling til sit kulturelle grundlag.
Desuden fremhævede rådet, at brug af it i
undervisningen er oplagt i forbindelse med inddragelsen af den
internationale dimension. It og medier er i sig selv internationalt
forankrede og internationalt orienterede. Internettet giver en
åbning til hele verden og mulighed for samarbejde med andre
skoler i udlandet, uden at det nødvendigvis involverer tid
og penge til udlandsrejser. Med it som indfaldsvinkel er der
desuden en oplagt mulighed for at indfange andre
lærergrupper, end dem, der traditionelt arbejder med
internationalisering. Relevante it-ressourcer i
internationaliseringsregi er eksempelvis portaler, som fordrer
samarbejder mellem elever og lærere på tværs af
landegrænser. Her kan nævnes de forskellige sociale
medier som Facebook eller Twitter, der kan danne ramme om en
konkret udveksling, men også de portaler, der oprettes med et
pædagogisk formål for øje. Det drejer sig bl.a.
om de adskillige internationale, virtuelle skolenetværk, der
er opstået i løbet af de seneste årtier.
Styrelsen for International Uddannelse har i foråret 2010
gennemført en kvantitativ undersøgelse af
internationale aktiviteter i grundskolen (Internationale
aktiviteter i grundskolen. Styrelsen for International Uddannelse,
2010 http://www.iu.dk/publikationer/2010-1/internationale-aktiviteter-i-grundskolen/Internationale%20aktiviteter%20i%20grundskolen. pdf. )
Formålet med undersøgelsen var at få indblik
i, hvordan skolerne arbejder med internationalisering. 1102 skoler
har deltaget i undersøgelsen, hvilket svarer til halvdelen
af alle grundskoler i Danmark. Undersøgelsen viser bl.a., at
ca. en tredjedel af skolerne hverken har arbejdet med
internationalisering eller med den internationale dimension i
fagene. Dette til trods for, at den internationale dimension
indgår i »Fælles Mål«og derfor
bør inddrages i alle fag.
En ikkeprioritering af det internationale er dog tilsyneladende
ikke udtryk for manglende interesse blandt skoleledere og
lærere. Dette illustreres af, at 74 pct. af
undersøgelsens skoleledere finder arbejdet med
internationalisering vigtigt eller meget vigtigt. Tilsvarende mener
80 pct. af skolelederne, at det er meget vigtigt eller vigtigt, at
inddrage den internationale dimension i undervisningen.
Uddybende bemærkninger til
de konkrete forslag:
På baggrund af en række anbefalinger fra både
regeringen, råd og evalueringer, opfordres regeringen til at
gennemføre følgende tiltag:
1. Der skal åbnes mulighed for forsøg med
internationale linjer på folkeskolerne, hvor eleverne som et
tilvalg kan vælge linjer, hvor undervisningen foregår
på engelsk også i andre fag, f.eks. matematik og
naturfag. Undervisningen skal fortsat følge
»Fælles Mål«, ligesom eleverne fortsat skal
gå til danske afgangsprøver. Sådanne
forsøg er gennemført med succes i bl.a. Ballerup
Kommune og Fredericia Kommune. Forslaget ligger i forlængelse
af anbefaling fra Rådet for Internationalisering af
Uddannelserne. Der lægges vægt på, at muligheden
for internationale linjer skal være bredt tilgængeligt
og ikke skal bruges til at etablere internationale
eliteklasser.
2. Eleverne skal have mulighed for at vælge også at
gå op til en GCSE-eksamen - General Certificate of
Secondary Education - som svarer til 1. g-niveau eller en anden
tilsvarende anerkendt eksamen på engelsk som supplement til
folkeskolens danske afgangsprøver. Forslaget ligger i
forlængelse af anbefaling fra Rådet for
Internationalisering af Uddannelserne.
3. It og sociale medier skal i højere grad bruges som
internationaliseringsredskab, f.eks. med venskabsklasser,
sprogtræning, kulturforståelse m.v. som oplagte
måder at inddrage den internationale dimension i
undervisningen. It- og mediekompetencer og den internationale
dimension sammentænkes i undervisningsplanlægningen af
fremtidens it-satsning for folkeskolen. It-baserede
læringsmetoder skal integreres i lærernes
grunduddannelse og efteruddannelse. Forslaget ligger i
forlængelse af anbefaling fra Rådet for
Internationalisering af Uddannelserne.
4. Der skal åbnes mulighed for at tage folkeskolens
afgangsprøve i andre sprogfag end engelsk, tysk og fransk,
som regeringen også har foreslået i sit
folkeskoleudspil »Faglighed og Frihed« fra 2010 under
initiativer for at styrke internationalisering i folkeskolen men
med den yderligere frihedsgrad, at det er op til de enkelte
kommuner selv at beslutte, hvilke sprog, de ønsker at udbyde
som supplement til de obligatoriske fremmedsprog.
5. Der skal udarbejdes en samlet strategi for fremmedsprog i
uddannelserne, herunder i folkeskolen, der sætter fokus
på, hvordan danske elever og studerende får
tilstrækkelige fremmedsprogskompetencer til at klare sig i en
globaliseret verden, som også regeringen har foreslået
i sit folkeskoleudspil »Faglighed og Frihed« fra
2010.
6. Læreruddannelsens internationale dimension skal
styrkes, ligesom internationalisering skal integreres i efter- og
videreuddannelse af lærere. Lærerstuderende skal kunne
gennemføre praktikforløb i udlandet også i
uddannelsens tredje år. De studerende skal samtidig
opnå den nødvendige viden om og forståelse af de
danske skolers forhold i løbet af uddannelsen. Alle
fremmedprogslærere skal under deres uddannelse have mulighed
for et kortere eller længere ophold i målsprogslandet.
Andre fag skal have mulighed for et udlandsophold for at styrke
fagligheden. Udlandsopholdet bør anerkendes som en del af
det samlede uddannelsesforløb eventuelt ved
bedømmelse af en rapport, der skrives af den studerende som
et komparativt studie ud fra den studerendes erfaringer fra
udlandet. Forslaget ligger i forlængelse af anbefalinger fra
Rådet for Internationalisering af Uddannelserne -
Læreruddannelse med internationalt perspektiv fra 2008: http://www.iu.dk/om-os/raadet/Lareruddannelse_med_internationalt_perspektiv. pdf
Folketinget opfordrer desuden regeringen til at se positivt
på mulighed for, at flere gymnasier kan udbyde den
internationale linje IB (International Baccalaureate) end de
nuværende 10 gymnasier, der er givet tilladelse til i
øjeblikket.
Økonomiske
konsekvenser:
Forslag 1, 2 og 4 er frihedsgrader til kommunerne til at
etablere flere muligheder i sprogundervisning og eksamensformer.
Tiltagene finansieres af kommunerne selv.
Forslag 3 er indeholdt i både S-SF's forslag til finanslov
2011, økonomiplanen »En Fair Løsning«
samt RV's forslag til finanslov 2011 og EL's forslag til finanslov
2011, da alle partier ønsker en markant satsning på
øget anvendelse af it-baserede undervisningsmetoder i
folkeskolen.
Forslag 5 er udgiftsneutralt, da det er et udvalgsarbejde.
Forslag 6 finansieres dels gennem de eksisterende muligheder for
at kunne tage taxameter/SU med til uddannelsesophold i udlandet,
dels via EU's uddannelsesudvekslingsprogrammer.
Skriftlig fremsættelse
Christine Antorini
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
internationalisering af folkeskolen.
(Beslutningsforslag nr. B 97).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.