Fremsat den 18. marts 2011 af
udenrigsministeren (Lene Espersen)
Forslag til folketingsbeslutning
Om et dansk militært bidrag til en
international militær indsats i Libyen
Folketinget meddeler sit samtykke til, at et dansk
militært bidrag stilles til rådighed for en
international militær indsats i Libyen med henblik på
at beskytte civilbefolkningen i landet jf.
FN-Sikkerhedsrådsresolution 1973 (2011) og 1970 (2011).
Bemærkninger til forslaget
I. Det internationale samfund har i den
forløbne tid været vidne til, at fredelige
protestbevægelser i Libyen i stigende grad har udløst
omfattende og meget alvorlige overgreb mod landets civilbefolkning.
Overgrebene har nået et omfang, hvor der er tale om grove og
systematiske menneskerettighedskrænkelser, ligesom der kan
være tale om forbrydelser mod menneskeheden. Samtidig har de
libyske myndigheder fremsat trusler om at fortsætte den
voldsomme fremfærd, særligt rettet mod
civilbefolkningen i den østlige del af landet, herunder byen
Benghazi.
Den kritiske situation i Libyen har
løbende været drøftet i en række
internationale og regionale fora. FNs Sikkerhedsråd vedtog
den 26. februar 2011 enstemmigt resolution 1970, der med henvisning
til de omfattende og systematiske krænkelser af
civilbefolkningen i Libyen fastlagde målrettede sanktioner
mod Libyen i form af våbenembargo, rejseforbud og
indefrysning af midler. Samtidig henviste Sikkerhedsrådet
situationen i Libyen til Anklageren ved Den Internationale
Straffedomstol (ICC) med den begrundelse, at overgrebene på
civilbefolkningen kunne udgøre forbrydelser mod
menneskeheden. EU har efterfølgende truffet beslutning om
yderligere tiltag til forstærkning af FN-sanktionerne.
I lyset af, at de hidtidige tiltag ikke havde
ført til standsning af de libyske myndigheders brutale
fremfærd, herunder luftangreb mod tætbefolkede
områder, fremsatte Den Arabiske Liga den 12. marts 2011
anmodning om, at FNs Sikkerhedsråd besluttede at etablere en
flyveforbudszone i luftrummet over Libyen.
II. På denne baggrund vedtog FNs
Sikkerhedsråd - efter intensive forhandlinger - den 17. marts
2011 resolution 1973, der bemyndiger anvendelsen af militær
magt for at beskytte den libyske befolkning mod yderligere
overgreb. Resolutionen fordømmer det libyske regimes
omfattende og systematiske krænkelser af civilbefolkningen.
Sikkerhedsrådet slår fast, at situationen udgør
en trussel mod international fred og sikkerhed, og henviser til
anmodningen fra Den Arabiske Liga om etablering af en
flyveforbudszone. Sikkerhedsrådet beordrer på denne
baggrund en omgående og fuldstændig indstilling af
kamphandlingerne i Libyen, herunder angreb mod civilbefolkningen og
understreger behovet for at finde en løsning på
konflikten, der tager højde for det libyske folks legitime
krav. Sikkerhedsrådet etablerer samtidig et flyveforbud i
luftrummet over Libyen, og bemyndiger under henvisning til FN
Pagtens kapitel VII FNs medlemslande til at anvende alle
nødvendige militære magtmidler til at
håndhæve forbuddet. Samtidig appellerer
Sikkerhedsrådet til FNs medlemslande om at yde bidrag til
håndhævelsen af forbuddet. Herudover bemyndiger
resolutionen mere generelt anvendelse af alle nødvendige
magtmidler for at yde beskyttelse af civile samt civile
beboelsesområder, som er truet af angreb, herunder Benghazi,
dog med det forbehold at indsættelse af en
besættelsesstyrke på jorden i Libyen udelukkes.
Bemyndigelsen må tages som udtryk for, at
Sikkerhedsrådet har vurderet, at et flyveforbud ikke i sig
selv vil være tilstrækkeligt til at hindre yderligere
overgreb, og at man derfor har fundet det nødvendigt
også at bemyndige sådanne luftangreb, som måtte
være nødvendige for at beskytte civilbefolkningen.
Endvidere gives der bemyndigelse til at håndhæve den
allerede iværksatte våbenembargo med militære
magtmidler, ligesom der foretages en yderligere stramning af
sanktionsregimet over for Libyen.
Sikkerhedsrådet understreger i resolutionen
behovet for at intensivere bestræbelserne på at finde
en løsning på krisen, der tilgodeser den libyske
befolknings legitime krav. I den forbindelse fremhæves
målsætningen om at etablere en dialog, der kan
føre til politiske reformer, som på længere sigt
bør udgøre grundlaget for en fredelig og
bæredygtig løsning.
III. Situationen er nu den, at de militære
tiltag i sikkerhedsrådsresolution 1973 (2011) skal
udmøntes. NATO har for nogen tid siden iværksat en
planlægningsproces med henblik på at kunne bidrage til
en vifte af tiltag for at håndhæve
Sikkerhedsrådets forventede beslutninger. Det må dog
forventes, at de militære aktioner på grundlag af
resolution 1973 (2011) vil blive iværksat af en mindre kreds
af lande
IV. Et dansk militært bidrag til en
international militær indsats i Libyen, der finder sted
på grundlag af bemyndigelse fra FNs Sikkerhedsråd og
efter anmodning fra Den Arabiske Liga, vil kunne medvirke til at
forhindre yderligere overgreb på Libyens civilbefolkning og
bidrage til at fjerne truslen mod den internationale fred og
sikkerhed i regionen. Et militært bidrag vil samtidig ligge i
naturlig forlængelse af de danske bestræbelser på
at støtte, at det internationale samfund optræder
ansvarligt i de ekstraordinære situationer, hvor der
består fare for omfattende og alvorlige overgreb mod
civilbefolkningen. Regeringen finder på den baggrund, at
Danmark, skal stille et militært bidrag til rådighed
for den internationale militære indsats i Libyen. Det
bemærkes, at det danske bidrag vil indgå i en
bredspektret international indsats, der også omfatter
humanitær støtte samt støtte til
gennemførelse af Sikkerhedsrådets
målsætning om - bl.a. gennem dialog og politiske
reformer - at understøtte grundlaget for en fredelig og
bæredygtig løsning på krisen i landet.
V. Det danske styrkebidrag vil bestå af
fire F-16 kampfly samt yderligere to F-16 kampfly i logistisk
reserve. Hertil kommer et stabsbidrag i form af officerer m.v. ved
relevante hovedkvarterer. Desuden vil der i forbindelse med
etableringen af styrkebidraget på en luftbase i Sydeuropa
være behov for midlertidig udsendelse af yderligere personer
til udpakning, opstilling, etablering af kommunikationsforbindelser
og værksteder m.v. Herudover vil blive udsendt jordudstyr til
støtte for driften af kampflyene. Bidraget vil omfatte op
til i alt ca. 120 personer, idet det præcise antal vil
afhænge af den konkrete basering og kommandostruktur.
Det bemærkes i den forbindelse, at det danske bidrag
forventes at indeholde lufttransportressourcer, der udover
transportopgaver for det danske styrkebidrag også vil kunne
stilles til rådighed for NATO eller andre allierede.
De danske fly vil kunne indsættes i det
fulde spektrum af luftoperationer, som FNs Sikkerhedsråd har
bemyndiget, hvilket kan indebære deltagelse i såvel
håndhævelsen af flyveforbud som eventuelle offensive
luftoperationer, der måtte vise sig nødvendige for at
hindre yderligere overgreb på civilbefolkningen.
I en senere fase af den internationale indsats
kan der vise sig behov for at supplere det danske bidrag med andre
relevante kapaciteter, f.eks. et sømilitært bidrag. I
så fald agter regeringen på ny at inddrage Folketinget,
jf. bestemmelsen nedenfor i afsnit IX. Danske landmilitære
styrker kan ikke udsendes til Libyen i medfør af dette
beslutningsforslag.
VI. Det folkeretlige grundlag for det danske
bidrags magtanvendelse foreligger i FN's
Sikkerhedsrådsresolution 1973 (2011), jf.
Sikkerhedsrådsresolution 1970 (2011), der bemyndiger FNs
medlemslande til at anvende alle nødvendige militære
magtmidler til at beskytte civilbefolkningen, jf. ovenfor.
Bidragene vil operere under et robust mandat for
magtanvendelse. Udover adgang til at anvende magt i selvforsvar,
vil der som beskrevet være adgang til i fornødent
omfang at anvende magt til at gennemføre de pålagte
opgaver.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
VII. Forsvarets Efterretningstjeneste har afgivet
følgende trusselsvurdering:
'Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at
Libyens forsvar samlet set er lavteknologisk, og at en betragtelig
del af materiellet er af ældre dato og nedslidt. Det er ikke
sandsynligt, at de libyske flystyrker vil være i stand til
effektivt at imødegå en større koordineret
indsættelse af et vestligt udrustet luftvåben. Den
væsentligste trussel mod et dansk F-16-bidrag vil komme fra
Libyens jordbaserede luftforsvar.
Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at
truslen fra de jordbaserede luftforsvarsmissilsystemer mod et dansk
F-16-bidrag, der håndhæver en flyveforbudszone over
Libyen er høj i Tripoliområdet, mens den er middel
omkring de større provinsbyer Misratah, Sirte, Benghazi og
Tobruk. Truslen fra de jordbaserede luftforsvarsmissilsystemer
andre steder end de ovenfor nævnte er lav. Truslen fra de
mandbårne luftforsvarsmissilsystemer i højder op til
3.500 meter er høj.
Truslen fra de libyske kampfly mod et dansk
F-16-bidrag er lav. Truslen fra de libyske landmilitære
enheder er lav, mens den er middel fra de libyske
flådeenheder. Truslen fra den libyske kystvagts enheder er
lav. Det generelle terrortrusselsniveau for de mulige
baseområder i Italien og Frankrig er middel og for
Grækenland lav. '
VIII. Da det danske bidrag vil indgå i en
operation mod en fremmed stat, hvor der forudses anvendt
militære magtmidler, forelægges sagen for Folketinget
under henvisning til Grundlovens § 19, stk. 2. med
anmodning om, at Folketinget meddeler sit samtykke til at danske
militære styrker stilles til rådighed for den
internationale styrke, som i henhold til FN pagtens kapitel VII er
bemyndiget til at implementere resolution 1973 (2011).
IX. Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere bidraget væsentligt, eller
såfremt der skulle ske en væsentlig ændring i
opgavernes karakter, vil regeringen rådføre sig med
Det Udenrigspolitiske Nævn herom eller om nødvendigt
på ny forelægge sagen for Folketinget.
X. Forsvaret har oplyst, at den første
måneds udsendelse inklusiv deployerings- og evt.
redeployeringsudgifter vil medføre merudgifter på ca.
8,5 mio. kr. Herefter er det forsvarets vurdering, at bidraget hver
yderligere måned vil medføre ca. 6,5 mio. kr. i
merudgifter. Alle beløb er eksklusiv evt.
ammunitionsforbrug. Merudgifterne afholdes inden for bevillingen
på § 12.21.01 Forsvarskommandoen (Driftsbev. ).