Fremsat den 15. marts 2011 af Mette
Frederiksen (S), Yildiz Akdogan (S), René Skau
Björnsson (S), Orla Hav (S), Maja Panduro (S), Lise von Seelen
(S), Julie Skovsby (S), Özlem Sara Cekic (SF), Line Barfod
(EL), Lars-Emil Johansen (SIU) og Christian H. Hansen (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om en børneombudsmand
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
lovforslag om oprettelse af en børneombudsmand, som
særlig skal varetage børns rettigheder og fungere
som klageinstans for børn og unge.
Bemærkninger til forslaget
Varetagelsen af børns og unges rettigheder er en
grundsten i et demokratisk velfærdssamfund. Ikke desto mindre
har mange børn i Danmark vanskelige vilkår, og
børns rettigheder står derfor ikke stærkt nok i
dag. Problemerne er mangeartede og tæller blandt andet
skilsmissekonflikter, hvor barnet ender som kastebold mellem
forældrene, vold og overgreb, udsatte unge, der ikke modtager
skolegang, der kan bringe dem videre i uddannelsessystemet og
på arbejdsmarkedet, fattigdom blandt børn, og
børn, der på anden vis er i krise og har behov for
hjælp. Alle disse børn og unge har behov for en
stærk stemme, der kan tale deres sag og varetage deres
rettigheder.
Selv om børn og unge formelt set har adgang til at klage,
hvis deres rettigheder ikke overholdes, halter opfyldelsen af
klageadgangen og dermed varetagelsen af børnenes rettigheder
ofte i praksis. Klageinstanser som de sociale nævn,
Ankestyrelsen og Folketingets Ombudsmand er alle klageadgange, der
primært henvender sig til voksne. Eksempelvis behandlede
Ombudsmanden mere end 3.000 sager i 2007, og blot fem sager var fra
klagere under 18 år. FN's børnekomité har flere
gange påtalt, at danske børn mangler
tilgængelige klagemuligheder, og anbefalet, at Danmark
etablerer en børneombudsmand.
Forslagsstillerne pålægger derfor regeringen at
etablere en uafhængig børneombudsmandsinstitution, der
er valgt af og forankret under Folketinget.
Børneombudsmanden skal varetage børns og unges adgang
til at klage, det skal være en instans specielt for
børn, hvor børn selv kan klage, hvis de bliver
dårligt behandlet. Samtidig skal børneombudsmanden
vejlede og hjælpe med at klage og dermed guide børn og
unge gennem det etablerede klagesystem. Børneombudsmanden
skal have beføjelse til at tage enkeltsager op til
undersøgelse også på eget initiativ, skal kunne
vurdere myndighedsbeslutninger via aktindsigt og skal kunne
fremsætte kritik, afgive henstillinger og i øvrigt
fremsætte sin opfattelse af en sag. Børneombudsmanden
skal desuden gennem samarbejde med kommunale og andre
rådgivningstilbud til børn og unge sikre adgang til
lokal rådgivning. Børneombudsmanden skal derudover
have adgang til uanmeldt at besøge relevante myndigheder og
institutioner.
Børneombudsmanden skal skabe dialog og være et
aktivt talerør for alle børn og unge, særlig
med henblik på at sikre og udvide børns rettigheder og
deres adgang til at benytte sig af dem.
Børneombudsmanden skal samtidig være en
stærk stemme i det offentlige rum, hvad angår
børns rettigheder og muligheder i Danmark. Det er tanken, at
alle børn skal have kendskab til børneombudsmanden,
der således kan fungere som adgang til hjælp, råd
og vejledning i børnehøjde.
Børneombudsmanden kan eksempelvis med et udvidet mandat
videreføre det nuværende Børneråds
aktiviteter.
Finansiering
Det norske børneombud har ifølge
Børnerådet en årlig bevilling på ca. 10,0
mio. kr. Videreføres Børnerådets
nuværende finansiering på 6,2 mio. kr., men med udvidet
mandat, vil en ombudsfunktion kunne etableres ved en merbevilling
på 4,0 mio. kr. årligt. Det foreslås, at
børneombudsmanden etableres som et 3-årigt
forsøgsprojekt i perioden 2012-2014.
Skriftlig fremsættelse
Mette Frederiksen
(S)::
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
børneombudsmand.
(Beslutningsforslag nr. B 85)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.