Fremsat den 28. oktober 2010 af Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF), Meta Fuglsang (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en revision af reglerne om
børneattester
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2010 at revidere gældende regler om at indhente en
såkaldt børneattest, når en institution,
forening eller tilsvarende ansætter personer i en stilling,
som giver den ansatte mulighed for at opnå kontakt med
børn.
Bemærkninger til forslaget
Gældende regler
Ifølge lovgivningen skal der indhentes en
børneattest for den ansatte, hvis en person har
»direkte kontakt med børn under 15 år« i
forbindelse med sin ansættelse eller beskæftigelse, jf.
børneattestlovens § 2, stk. 1. Kulturministeren
skriver om formuleringen »i direkte kontakt med
børn« i et svar til Retsudvalget, at:
»[…] den direkte kontakt med et barn under 15
år har en sådan karakter, at der er mulighed for at
etablere et tillidsfyldt forhold mellem den voksne og barnet,
sådan at denne tillidsfyldte situation kan misbruges til at
begå seksuelle overgreb.«, jf. L 157 - bilag 4
(folketingsåret 2004-05, 2. samling).
Reglerne er i flere omgange udvidet i forhold til omfanget
af ansættelsessteder og persongrupper, hvor en
sådan børneattest er lovpligtig.
Børneattesternes formål er at forhindre,
at en pædofil opnår ansættelse i en
stilling, som tillader vedkommende at opbygge et tillidsforhold til
børn, som i værste tilfælde kan anvendes i
forhold til at dække over et seksuelt misbrug.
Forslag om ændring af
regler
Børneattester er udtryk for, at vi som samfund er
forpligtet til at beskytte børn mod risikoen for overgreb.
Samtidig er det afgørende, at børneattesterne ikke
bliver en hæmsko for rehabilitering af
pædofilidømte. Tidligere pædofilidømte
skal uhindret kunne søge beskæftigelse i andre
stillinger.
SF finder, der er grund til en yderligere præcisering og
om nødvendigt en udvidelse af reglerne for, hvornår
man skal indhente en børneattest. Således er der
adskillige eksempler på, at organisationer,
foreninger eller virksomheder forsømmer deres
forpligtelse til at indhente en børneattest ved
ansættelse af en medarbejder i en stilling, der giver
direkte adgang til at arbejde med børn.
Manglende indhentelse af børneattester kan skyldes
forsømmelse, hvilket bør imødegås med
bedre kommunikation. Det kan også skyldes tvivl om reglerne,
når arbejdsgiveren skal skønne, om det er relevant at
indhente en børneattest for den pågældende
personalekategori. Og endelig kan det skyldes, at stillingen ikke
er omfattet af reglerne.
Det er vigtigt, at børn og forældre - så
vidt muligt - kan vide sig sikre på,
at kendte pædofile ikke arbejder
med børn. SF mener derfor, det er
nødvendigt at revidere de gældende regler for at
sikre, at de også giver den ønskede beskyttelse.
En omformulering kunne være, at loven gælder for
»alle, der er beskæftiget eller ansat, hvor børn
færdes som en del af deres institutions- eller
foreningsliv.« Det vigtigste er, at SF
med præciseringen af reglerne ønsker at
forhindre, at arbejdsgivernes skøn kan komme
børnene til skade.
En ændring af loven bør også medføre
klarere regler for indberetningen til arbejdsgiverne, så
både politiet og Rigsadvokaten ville få pligt til at
indberette om personer, der er sigtet, tiltalt eller dømt
for seksuelle krænkelser mod børn, uanset hvilken
personalekategori vedkommende er ansat indenfor. SF
mener, at regeringen bør revidere reglerne, så hverken
politiet eller Rigsadvokaten kan være i tvivl om,
hvornår de bør rette henvendelse til
arbejdspladsen.
SF ønsker desuden, at der oprettes bedre behandlings- og
rådgivningstilbud til potentielle krænkere.
Endvidere ønsker SF, at der indføres en
europæisk børneattest.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
revision af reglerne om børneattester.
(Beslutningsforslag nr. B 8)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.