Fremsat den 25. februar 2011 af Rasmus
Prehn (S), Lennart Damsbo-Andersen (S), Vibeke Grave (S), Magnus
Heunicke (S), Thomas Jensen (S), Maja Panduro (S), Julie Skovsby
(S), Meta Fuglsang (SF) og Line Barfod (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af kommunernes forpligtelse til
konkurrenceudsættelse samt nedsættelse af et udvalg til
undersøgelse af konsekvenserne af
konkurrenceudsættelse og udlicitering af kommunale
opgaver
Folketinget pålægger regeringen at afskaffe
kommunernes forpligtelse til at konkurrenceudsætte en bestemt
procentdel af deres opgaver. Folketinget pålægger
endvidere regeringen at nedsætte et udvalg med det
formål at undersøge konsekvenserne af
konkurrenceudsættelse og udlicitering af kommunale
opgaver.
Bemærkninger til forslaget
Afskaffelse af krav om
konkurrenceudsættelse
Det foreslås, at regeringen afskaffer kravet
om konkurrenceudsættelse af en bestemt del af kommunernes
opgaver, så den enkelte kommune og de lokale folkevalgte
kommunalbestyrelsesmedlemmer igen får frihed til at
træffe beslutning om, hvordan man lokalt løser sine
opgaver bedst og billigst.
Forslagsstillerne finder det afgørende, at
man i den offentlige sektor altid har fokus på, hvordan man
sikrer den højeste kvalitet til den lavest mulige pris. Det
opnås nogle gange ved at konkurrencesætte og
udlicitere, mens opgaven andre gange løses bedst og billigst
i offentligt regi. Forslagsstillerne er derfor ikke imod
konkurrenceudsættelse, når det giver en bedre pris og
kvalitet for borgerne. Forslagsstillerne mener dog, at kommunerne
selv er i stand til at vurdere, hvornår det tjener borgerne
bedst at konkurrenceudsætte en opgave, og hvornår det
ikke gør. Derfor er et centralt fastsat krav et
unødvendigt indgreb i det kommunale selvstyre.
Nedsættelse af et
undersøgelsesudvalg
Det foreslås, at regeringen nedsætter
et udvalg, der skal undersøge konsekvenserne af
konkurrenceudsættelse og udlicitering af alle typer kommunale
opgaver, så fremtidige beslutninger om
konkurrenceudsættelse og udlicitering kan bero på
faktuel viden om konsekvenserne for kvaliteten, borgerne,
medarbejderne og prisen. Der er i dag en mangel på viden om
konsekvenserne af konkurrenceudsættelse, særligt
når det drejer sig om velfærdsområderne.
Kommissorium for udvalget til
undersøgelse af konsekvenserne ved
konkurrenceudsættelse og udlicitering
Med en konkurrenceudsættelsesgrad på
25 pct. er vi nu nået til et niveau, hvor egentlige
velfærdsopgaver bliver konkurrenceudsat og muligvis
udliciteret. Med udsigt til en yderligere stramning af kravet til
kommunerne er det en udvikling, der vil brede sig.
Det rejser det problem, at der mangler fundamental
viden om konsekvenserne af konkurrenceudsættelse og
udlicitering, særlig når det gælder
velfærdsopgaver. Langt de fleste studier af konsekvenserne af
konkurrenceudsættelse og udlicitering har omhandlet
»det tekniske område« med enkle målbare
opgaver som eksempelvis snerydning, rengøring og
anlægsarbejde. Resultaterne af disse undersøgelser
siger derfor ikke meget om, hvilke konsekvenser
konkurrenceudsættelse og udlicitering vil have for prisen
på og kvaliteten af velfærdsopgaver (Carsten Greve:
Konkurrence og offentlig servicelevering, FTF 2008).
Dertil kommer, at erfaringerne fra disse mere
»tekniske« områder er for ensidigt fokuseret
på pris til at kunne sige noget generelt om, hvordan
konkurrenceudsættelse påvirker den offentlige sektor i
et større perspektiv: Hvordan påvirker
konkurrenceudsættelse eksempelvis de berørte
medarbejdere? Påvirkes arbejdsmiljø, sygefravær
og tilbagetrækningsalder? Og hvilke konsekvenser har
udlicitering for kvalitet og udvikling af
velfærdsydelser?
Der mangler med andre ord vital viden om en lang
række forhold, der har betydning for, hvornår det er en
god løsning at konkurrenceudsætte og udlicitere.
Nedenfor beskrives de problemstillinger, som er aktuelle at
undersøge nærmere.
Økonomi og kvalitet
Det er essentielt at få undersøgt de
økonomiske effekter af konkurrenceudsættelse og
udlicitering: Får man mere for pengene ved at
konkurrenceudsætte? Det er fortsat uklart, om og i givet fald
hvor meget det offentlige kan spare ved at udlicitere. Det er
ligeledes uklart, om udlicitering er med til at skabe mere kvalitet
for borgerne.
Et andet væsentligt økonomisk aspekt
er at få belyst betydningen af transaktionsomkostninger. Det
gælder primært omkostninger i forbindelse med
udarbejdelsen af udbudsmateriale (kravspecifikation),
gennemførelsen af udbuddet og den efterfølgende
monitorering af den private leverandør.
Gennemsigtighed
Det kan være svært for borgeren at
gennemskue, hvem der er ansvarlig for den konkrete opgave, hvis
opgaven er udliciteret til et privat firma (Modernising Government:
The Way Forward, OECD 2005).
Konsekvenser for
medarbejderne
Der er behov for at undersøge
konsekvenserne for de medarbejdere, der udfører en kommunal
opgave, som bliver konkurrenceudsat og udliciteret. En
undersøgelse fra LO indikerer, at udlicitering slider
på medarbejderne. Arbejdet bliver ensformigt, og tempoet
bliver skruet op, ligesom indflydelsen på eget arbejde daler
(Arbejdsmiljø - udlicitering og andre omlægninger af
offentlige driftsformer. Landsorganisationen i Danmark 2001). Det
er ud over disse forhold væsentligt at få klarlagt,
hvordan faktorer som medarbejdertilfredshed, sygefravær og
tilbagetrækningsalder påvirkes, når det
offentlige konkurrenceudsætter og udliciterer.
Videndeling og knowhow
Der mangler viden om, hvordan udlicitering
påvirker samarbejde, innovation og videndeling internt i den
offentlige organisation, herunder hvordan tab af viden
påvirker kvalitetssikringen af de offentlige ydelser.
Endvidere er det uklart, hvordan udlicitering påvirker
kommunernes organisatoriske knowhow.
Udvalgets opgaver og
sammensætning
Udvalget får til opgave at undersøge
konsekvenserne af konkurrenceudsættelse og udlicitering af
kommunale opgaver. Udvalget skal arbejde med henblik på, at
dets resultater kan bruges som beslutningsgrundlag for vurderingen
af, hvilke opgaver der lader sig konkurrenceudsætte og
udlicitere. Udvalget skal derfor undersøge konsekvenserne
ved forskellige typer af opgaver, så der på dette
grundlag bliver mulighed for at differentiere mellem konsekvenserne
i forbindelse med forskellige typer af kommunale opgaver.
Udvalget skal særlig undersøge
konsekvenserne ud fra disse parametre:
-
Økonomi.
- Hvilke
konsekvenser har konkurrenceudsættelse og udlicitering for
prisen på forskellige former for ydelser?
- Hvad betyder
transaktionsomkostningerne?
- Kvalitet.
- Gennemsigtighed
og ansvarlighed.
-
Arbejdsmiljø.
-
Medarbejdertilfredshed.
-
Borgertilfredshed.
- Videndeling og
knowhow.
- Hvordan
påvirker udlicitering videndelingen internt i den offentlige
organisation?
- Hvilken betydning
har tab af viden og kompetencer (organisatorisk knowhow) for den
offentlige organisation?
I forlængelse af ovenstående skal
udvalget ud fra en bredere samfundsøkonomisk betragtning
vurdere effekterne af udlicitering. Det skal ske med henblik
på at skabe et mere helstøbt billede af, hvordan
konkurrenceudsættelse og udlicitering påvirker
samfundet.
Ved udvalgets nedsættelse bør det
desuden overvejes, om udvalgsarbejdet også kan tilvejebringe
viden, der er relevant og anvendelig i forhold til
konkurrenceudsættelse og udlicitering i regioner og stat.
Udvalget skal sammensættes af
uafhængige eksperter inden for økonomi, organisation
og offentlig forvaltning.
Baggrund for forslaget
Som led i den seneste aftale mellem regeringen og
Kommunernes Landsforening, KL, (Aftaler om den kommunale og
regionale økonomi for 2011, Finansministeriet 2010) blev det
fra regeringens side tilkendegivet, at kommunerne inden udgangen af
2015 skal konkurrenceudsætte 31,5 pct. af deres opgaver
målt ud fra den såkaldte Indikator For
Konkurrenceudsættelse (IKU).
Det nuværende mål fra 2006 er, at
kommunerne inden udgangen af 2010 skulle konkurrenceudsætte
26,5 pct. De nyeste tal viser, at kommunerne i 2009
konkurrenceudsatte 25 pct. af deres opgaver, hvilket svarer til, at
der blev konkurrenceudsat for omkring 7,5 mia. kr. mere end ved
aftalens indgåelse i 2006.
Skriftlig fremsættelse
Rasmus Prehn
(S)::
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af kommunernes forpligtelse til
konkurrenceudsættelse samt nedsættelse af et udvalg til
undersøgelse af konsekvenserne af
konkurrenceudsættelse og udlicitering af kommunale
opgaver
(Beslutningsforslag nr. B 77)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.